Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Smartphones kunnen mogelijk gebruikt worden om de kans op depressieve symptomen bij mensen te bepalen. Dat suggereert recent onderzoek van de Amerikaanse Northwestern-universiteit. De onderzoekers brachten locaties van mensen in verband met hun gemoedstoestand.

De onderzoekers van de wetenschappers vroegen 40 volwassenen om enkele weken lang gps-gegevens te delen. De data waren afkomstig van de opensource-app Purple Robot voor Android, die de wetenschappers speciaal voor het onderzoek ontwikkelden. Uiteindelijk bleken 28 volwassenen in staat om de gegevens te delen, omdat de andere participanten hun gegevens niet juist konden doorgeven. Van de 28 deelnemers was de helft 'gezond' en had de andere helft klachten van depressiviteit, variërend van lichte tot zware klachten.

Purple Robot kan verschillende gegevens van een Android-telefoon uitlezen. Zo kan hij onder meer registreren waar iemand komt, hoeveel Facebookvrienden iemand heeft en of het scherm van de smartphone aan- of uitstaat. Voor het onderzoek werden alleen de gps-gegevens en de mate van telefoongebruik geregistreerd. Purple Robot registreerde iedere vijf minuten de locatie.

De onderzoekers bekeken eerst welke stationaire toestanden er per persoon waren. Zo wilden ze onder andere weten welke locaties bij het werk hoorden en welke bij het huis. Zodra iemand aan de wandel ging en boven een bepaalde drempelwaarde kwam, versprong de stationaire toestand. De wetenschappers clusterden de locaties met k-means, een veel gebruikte kwantisatietechniek voor data-onderzoek. Op die manier konden ze het exacte aantal toestanden bepalen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat iemand die depressieve klachten vertoont in vergelijking met een 'gezond' iemand eerder is geneigd om op één plek te blijven. Ook lijkt het erop dat hij of zij vaker een telefoon gebruikt en voor een langere tijd, maar vervolgonderzoek met meer participanten moet dit bevestigen om er verder conclusies aan te kunnen verbinden.

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen donderdag in het Journal of Medical Internet Research, maar de resultaten zijn ook online te raadplegen. Ze sluiten hun onderzoek af door te zeggen dat, hoewel de studie op beperkte schaal was, de resultaten nieuwe deuren voor de gezondheidszorg kunnen openen. Zo kan software een waarschuwing aan een zorginstantie geven zodra uit de locatiegegevens blijkt dat iemand depressief dreigt te worden.
Studie Purple Robot

Update, zaterdag 9.00 uur: omschrijving van de participanten verduidelijkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Zo kan software een waarschuwing aan een zorginstantie geven zodra uit de locatiegegevens blijkt dat iemand depressief dreigt te worden.
Kijk, hier word ik nou weer depressief van.
En ze komen ook langs bij alle gameverslaafden die nooit uit hun huis komen.

Dat mensen met een depressie minder vaak de deur uitgaan dan gemiddeld lijkt mij niet te betekenen dat alle mensen die niet vaak de deur uitgaan depressief zijn.
De onderzoekers van de wetenschappers vroegen veertig volwassenen met klachten van depressiviteit om enkele weken lang gps-gegevens te delen.
Een goed onderzoek doe je met een willekeurige doorsnee van de bevolking waarvan je dan niet van te voren weet of ze depressief zijn.

Uit de bron:
A total of 40 adult participants were recruited from the general community to carry a mobile phone with a sensor data acquisition app (Purple Robot) for 2 weeks. Of these participants, 28 had sufficient sensor data received to conduct analysis. At the beginning of the 2-week period, participants completed a self-reported depression survey (PHQ-9). Behavioral features were developed and extracted from GPS location and phone usage data.
Oftewel ze waren niet alle 40 depressief? 28 hadden maar data!

Verder uit de conclusie:
Features extracted from mobile phone sensor data, including GPS and phone usage, provided behavioral markers that were strongly related to depressive symptom severity. While these findings must be replicated in a larger study among participants with confirmed clinical symptoms, they suggest that phone sensors offer numerous clinical opportunities, including continuous monitoring of at-risk populations with little patient burden and interventions that can provide just-in-time outreach.
Oftewel ze geven aan dat het handig kan zijn om depressieve mensen te gaan monitoren om de ernst van hun depressie te bepalen. Dit is het zoveelste staaltje van totaal uit z'n verband gerukte sensatie journalistiek door sites als Tweakers.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 17 juli 2015 23:09]

Even los van het feit dat de participanten duidelijker hadden moeten worden opgeschreven, want die nuance was inderdaad nodig, snap ik niet waarom dit soort berichten meteen als sensatiejournalistiek worden betiteld. Ik zou wel eens willen weten wáárom dat steeds wordt gedacht, want dan kan ik daarnaar handelen. Persoonlijk vind ik dat het artikel genoeg mitsen en maren kent, dus het is niet zo dat dit als dé waarheid wordt verkondigd (wat nooit zo is in de wetenschap).

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 18 juli 2015 14:16]

Wat mij betreft is een onderzoek met slechts 40 participanten, en deze stapel mitsen en maren niet nieuwswaardig.

De enige conclusie die ik kan trekken is dat er geen conclussie te trekken is...
Aantal participanten zegt wat mij betreft niet altijd alles. Kwalitatief onderzoek kan net zo interessant zijn. Tientallen of honderden deelnemers zijn dan niet noodzakelijk (omdat dit wat betreft tijd en energie niet altijd haalbaar is).
Inderdaad. Het is een onderzoek, wetenschappelijk, maar nog niet randomized etc. Maar wel met nieuwswaarde. Interessante vraag idd waarom meteen aan sensatiejournalistiek wordt gedacht (imho eerder gevoeld...)

Op zich is het een bekend gegeven dat depressieve mensen minder actief en initiatiefrijk zijn, past bij de uitkomsten van dit onderzoek.
Eens. Ik vind het concept iig slim bedacht. Het hoort ook bij deze tijd. De middelen zijn er. Waarom er niet meer slimme dingen mee doen. Op grotere schaal nog veel meer uit dat big data minen te halen 😊
Misschien een appje voor schrijven om de gedachten van tweakers te monitoren ;)
Het is het bijeenrapen van content voor deze site waarbij niet gekeken wordt naar de validiteit van het onderzoek. De meeste mensen snappen niets van wetenschap en wanneer een onderzoek waardevol is.

Maar 40 mensen onderzoeken levert weinig op.

Helaas zien we dit soort berichten erg vaak, ze worden doorgelekt puur omdat het 'iets' met tech te maken heeft.

Wel, de Big Brother samenleving rukt verder op, als allerlei mensen op dit soort ideeën komen om mensen te controleren.

Wat volgt is een bezoek, niet van de FIOD vanwege fraude (tandenborstels controleren en de wasmand bij oude mensen die blijkbaar te lang bij elkaar op de bank vegeteren), maar van de gemeentelijke diensten die zich, zoals nu het geval is, bezig houden met zorg. Dat kost geld. Vroeg signaleren is een doel op zich. Dus komt er een mannetje langs om effe te checken of je niet de samenleving op termijn te veel geld kost wanneer je je niet meteen naar een ggz instelling rent met je depressie.

Immers:

"Your body belongs to the nation! Your body belongs to the Führer! You have the duty to be healthy!"
-- A. Hitler

Kijk uit wat je wilt mensen.
depressie onder game verslaafden komt ook veel voor
Of mensen die depressief zijn, zijn vatbaarder voor een verslaving. En dan is er ook nog het causatie vs correlatie probleem. Mooi man, de social "sciences".

Bij een nieuwe vriendin wil je ook nog wel eens veel tijd doorbrengen op één bepaalde plek. Denk dat ik nu ook depressief ben en vriendin verslaafd. Ik ga maar vast het riagg bellen. :+
Je zal maar net de griep hebben buiten het het gesciende tijdvak waarin de/die griep vaak voorkomt , lig je lekker depressief je neus telegen (volgens de scientist)
Of je bent voor je hobby/werk/sport ergens vaker dan normaal juist daar bezig , waar je natuurlijk een app van de apotheek krijgt (naar de uitleg babbel) of je wel een xanaxje nodig hebt
Tja een beperkt onderzoek onder mss 10 personen erg representatief , om daar meteen een containerschip vol van mogenlijk heden te zien
Enzo kan je weer een extra vak in je portomonee aanmaken voor de nieuwste geldklopperij
Bij een nieuwe vriendin wil je ook nog wel eens veel tijd doorbrengen op één bepaalde plek. Denk dat ik nu ook depressief ben en vriendin verslaafd. Ik ga maar vast het riagg bellen. :+
Je, de slaapkamer! Of was dat niet het juiste antwoord? ;)

Een onderzoek kan in een prima steekproef zijn uitgevoerd. De interpretatie van de resultaten heeft inderdaad wel heel wat meer zorg nodig.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 18 juli 2015 17:39]

Zijn campers dan extra depressief? Zowel irl als in game op dezelfde plek blijven
Jammer dat er geen +1 grappig meer is.

We moeten maar een nieuw onderzoek starten onder gamers, dan kunnen we vaststellen of depressieve gamers vaker campen :o

Maar word je depressief van gamen, of gaan depressieve mensen vaker gamen. Depressieve mens
Das niet vreemd. Totale vervreemding dat overdreven gegame.
Inderdaad, Het is werkelijk om te huilen hoe vaak een artikel slecht word vertaald of verkeerd word uitgelegd (of begrepen door de vertaler)
Ik kan zoiets alleen maar toejuichen, er wordt nu veel te weinig gedaan met depressieve mensen in Nederland. Er moet altijd met hen wat ergs gebeuren voor ze worden opgenomen. De zorg van Nederland is gewoon bagger en daar betaal je dan > ¤100,- per maand voor....
Wat moeten we dan doen met depressieve mensen? Ik heb namelijk het idee dat we sterk zijn gaan lijden aan het idee dat het een ideaalbeeld van hoe een mens zou moeten en dat de rest maar behandeld moet worden. Ik heb de angst dat we te weinig als normaal zijn gaan zien en teveel willen behandelen.
Waarop baseer je dat sentiment? Kun je met cijfers aantonen dat van alle depressieve mensen in Nederland, de meeste eerst een poging tot zelfmoord doen voordat ze in de kijker komen van enige vorm van hulpverlening? Of met justitie in aanraking komen? Of opd e rand van een flat gaan staan?

Ik denk dat de meeste mensen met depressie gewoon hulp vinden, zonder dat er iets 'ergs' gebeurd.
Zou maar hopen dat het opt-in is en niet bij iederen altijd standaard aan
Ik nap echt niet waarom niemand het artikel grondig leest, voordat men een reactie plaatst.
Het betreft hier een onderzoek van de Amerikaanse Northwestern Universiteit.

"Uiteindelijk bleken 28 volwassenen in staat om de gegevens te delen, omdat de andere participanten hun gegevens niet juist konden doorgeven."
Dit is vrij normaal, als iets getest wordt kan het niet meteen 100% goedgaan.
Al lijkt het erop dat iedereen dat stuk verkeerd interpreteerd, zo ook PuzzleSolver welke als tweede post en die op dit moment op een +2 staat..
De engelse, originele tekst,
" Of these participants, 28 had sufficient sensor data received to conduct analysis."
Vrij normaal, zelf spreken ze over een 86.5% efficientie in de (wijze van het uitvoeren-van-de)test ;)

Wat men wou testen;
"Objective: The objective of this study was to explore the detection of daily-life behavioral markers using mobile phone global positioning systems (GPS) and usage sensors, and their use in identifying depressive symptom severity."

De conclusie van de studie is dat GPS data en/of de desbetreffende app handig is maar dat men eerst data van meer mensen nodig heeft, en dat dit wellicht tot een net-op-tijd-interventie kan leiden voor een specifieke doelgroep.

Zo, ik hoop dat ik het verhaal een beetje nuance heb gegeven inmiddels ;)
Waarom post iedereen toch zo snel voor het tweakers artikel goed gelezen te hebben, laat staan de referentie naar het onderzoek ook maar te bekijken..
While these findings must be replicated in a larger study among participants with confirmed clinical symptoms, they suggest that phone sensors offer numerous clinical opportunities, including continuous monitoring of at-risk populations with little patient burden and interventions that can provide just-in-time outreach.

[Reactie gewijzigd door StEelD op 18 juli 2015 15:22]

Dat word nog een leuke voor de vissers onder ons....
Uit het onderzoek kwam naar voren dat iemand die depressieve klachten vertoont in vergelijking met een 'gezond' iemand eerder is geneigd om op één plek te blijven.
Werken vanuit huis kan dan ook spannend worden.
Nee, je verplaatst je minstens twee keer op een dag :)
Dus bejaarden laten ze vereenzamen, maar ze gaan wel langskomen als ik mijn telefoon in de auto laat liggen?
Dat hoeft niet. Het gaat er namelijk om in hoeverre de software de verschillende locaties kan onderscheiden. Als hij 'weet' dat het om een parkeerplek gaat en de telefoon daar twaalf uur in een auto ligt, dan slaat hij misschien geen alarm. Natuurlijk veronderstel ik daarmee wel dat de programmeurs hun software op die manier hebben geschreven dat hij alleen bij een x-aantal uur in iemands huis alarm slaat.
Erg he. Ik denk even verder door: insteek is ongetwijfeld kostenbesparing. Behandeltajecten en nazorg zijn een tijdje geleden ingeperkt (m'n broertje heeft al een jaar of 6 een depressie....had nog net het geluk van de nazorg in de oude situatie...nu krijg je bijv wijze van spreken max 6mnd de tijd om vanuit een depressie te herstellen...kan je nagaan hoe dat door kan/zal werken tussen de oren). Walgelijk.

De spijker op z'n kop. Sterker nog....het is m.i. een schande wat er in zorg en onderwijs gebeurd. Moet je eens kijken naar specifieke potjes waar wel zo verschrikkelijk veel geld in wordt verspeeld. Walgelijk. Om maar niet te spreken over de georganiseerde maffia in ons land: pensioenfondsen worden ze soms ook wel eens genoemd. Teren op rendement en dan huilie huilie doen bij een crisis.

Maar dit wordt off topic en het is bedtijd, nu teveel opwinden heeft geen nut.
Deze (pseudo) wetenschappers kennen dus het gevolg en gokken naar de oorzaak.
Ach. Da's je onzekerheid en angst die je dit gevoel geven.
Zou wenselijk zijn als wet- en regelgeving net zo hard mee-ontwikkelt als de technologie, zodat de technologie ook op een wenselijke manier wordt toegepast, gelet op de laatste zin.
Wat vind je dan een wenselijke toepassing? Iedereen verplicht opnemen voor controle als ze te lang/vaak op dezelfde plek blijven zitten? Of een sociaal werker langs sturen om te zien 'of het wel goed gaat'?

De geestelijke gezondheidszorg kunnen nu al niet genoeg doen voor de patienten die ze hebben. Laat staan dat ze achter zoiets aan moeten hobbelen.

En voor de gewone man lijkt het me ook een erg irritante vorm van betutteling en inbreuk op de privacy. Psychische hulp werkt alleen als je daar zelf ook achter staat (je moet beter willen worden), anders heeft het geen enkele zin. Het zoeken van hulp is daarbij slechts een eerste (en een van de kleinste) stap.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juli 2015 22:50]

"Psychische hulp werkt alleen als je daar zelf ook achter staat (je moet beter willen worden), anders heeft het geen enkele zin. Het zoeken van hulp is daarbij slechts een eerste (en een van de kleinste) stap".

Ik vraag me af waar je deze beweringen over zo'n complexe materie vandaan haalt?
Vooral die kleinste stap. DAT is juist de grootste
Klopt ook. Zonder toe te geven dat je hulp nodig hebt is het lastig een traject te starten.
Omdat het vaak ook gewoon zo is. Ik weet er helaas alles van. Hulp zat gehad maar van binnen kon ik nooit de motivatie en zelfs de emotie vinden om zaken écht te veranderen, en dus liep het keer op keer stuk. Het was ook een riedeltje dat altijd herhaald werd: "We kunnen je wel helpen maar je moet er wel zelf achter staan / het zelf willen / zelf de stappen willen maken"

Natuurlijk zijn er wel gevallen van mensen die ongemotiveerd binnen kwamen lopen en naar verloop van tijd enthousiaster en gewilliger werden, maar die waren emotioneel, en dus kneedbaar. Eventueel met medicatie. Ik was dat absoluut niet. Mijn gevoelsleven was afgestorven.

Ik ben overigens nu aan de betere hand danzij een lage dosis van onze oerhollandse magische paddenstoeltjes! Die hebben me weer doen voelen wat emotioneel zijn is en dat heeft een hoop problemen voor mij opgelost. De anti-depressieva helaas niet, dat maakt me vooral een zombie.

Anyway, genoeg geblogt voor vandaag. }:O

En wat dit onderzoek betreft.. Flawed, zoals ze dat in het Engels zeggen. Het uitgangspunt klopt want iemand die depressief is komt doorgaans minder buiten en is vaak aan de computer gekluisterd, of brengt zijn of haar dagen slapend door. Maar het onderzoek had niet alleen onder depressieve mensen moeten worden afgenomen (er is hier niet sprake van een controle groep om de resultaten te nuanceren), én er zijn depressieve mensen die juist veel behoefte hebben aan face-to-face contact met vrienden en familie, en daarom nog wel buiten komen. Toen mijn depressie nog niet zo heftig was ging ik eigenlijk nog net zo vaak de deur uit als daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 18 juli 2015 06:51]

Het onderzoek is ook niet alleen onder depressieve mensen afgenomen, zoals je kunt lezen bij de bron. De helft vertoonde een vorm van depressiviteit, terwijl de andere helft 'gezond' was.
Ik bedoelde mijn post juist om dat te voorkomen.
Aha sorry dan had ik je helemaal verkeerd begrepen!

Ik zie alleen niet zo heel veel wenselijke toepassingen hiervan.. Tenzij wellicht iemand die vrijwillig meewerkt aan zoiets om te voorkomen dat ze in bepaalde patronen vallen. Hmm.
Tenzij wellicht iemand die vrijwillig meewerkt aan zoiets om te voorkomen dat ze in bepaalde patronen vallen.

Of in bepaalde patronen terugvallen. Dus dat de app een tool is tijdens de behandeling in plaats van het onderzoeken of iemand behandeling nodig heeft.
Ha, mijn vriendin werkt in de gezondheidszorg en heeft intensief met het juridische aspect te maken. Geloof me, die wetgeving bestsat allang, zelfs al heeft die het niet specifiek over dit soort toepassingen.

Het zijn de zorgverzekeraars die alles willen monitoren, die targets stellen over hoe snel iemand hersteld moet zijn van bv een depressie, die zorgverleners (soms ver) onder de kostprijs vergoeden via de zorgcontracten en daarbij de wet volledig naast zich neerleggen en drijvende krachten achter dit soort onderzoek zijn (ik zeg niet dit onderzoek specifiek want daar kan ik geen oordeel over vellen).

Zorgverleners zijn overigens ook echt niet schoon. Meestal zijn hun doelstellingen wel nobel. Maar dan nog. Gegevenszucht "want handig", camerabewaking en andere monitoring omdat zorgpersoneel niet vaak genoeg langs kan gaan en een of andere zorgbewaker die tig camera's in de gaten houdt dan wel op tijd kan ingrijpen (want als het overwerkte personeel mevrouw Jansen te lang in haar vieze luier laat zitten is het land te klein), of heel simpel compleet gebrek aan middelen waardoor wanhopig naar vanalles gegrepen wordt om meer grip te krijgen op kosten en de zorg "efficiënter" te maken. Tenslotte is er ook nog de oprechte naïviteit dat als het op je gezondheid aankomt geen enkele vorm van privacyschending te ver gaat. Op zich wel logisch voor mensen die vaak de diepste geheimen kennen van hun patiënten...
Out-reach is gewoon een handeltje die de afwijkende menselijke geest en afwijkende handelingen als een bug beschouwd.
Remedie: een pilletje en een reset.
Interessant, maar is er niet veel te veel om rekening mee te houden om hier iets aan te hebben? Een thuiswerkende zal vast vaak op één plek zitten (thuis) en vaak zijn telefoon gebruiken, ik noem maar wat. Toch benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Als thuiswerker kan ik je verzekeren dat iemand die alleen maar thuis werkt eerder depressief raakt dan iemand die naar andere locaties gaat. En dat van iemand die heel veel thuis zit ;-)

Een groter probleem lijkt me dat mensen depressie niet in zichzelf herkennen of weten wat ze ermee moeten doen.
Depressies en burnouts gaan hand in hand. Het sluipt er langzaam in. Men ontkent lang dat er wat is en als er ook fysieke verschijnselen bij komen, is dat eigenlijk al een stap te ver.
Je bedoelt psychosomatische symptomen neem ik aan?
Ik heb de app geinstalleerd maar snap niet wat ie zou moeten doen.. Psychosomatische klachten zijn altijd interessant

[Reactie gewijzigd door Plux op 18 juli 2015 19:15]

Ja, dat. Ik heb andere talenten met bijbehorende vaktermen. :D
Files kunnen je humeur anders goed vergallen.
Een slecht humeur en een burn-out of depressie is echt wel wat anders.
Voor zo'n kort artikel als hier wordt de werkelijkheid natuurlijk veel simpeler voorgesteld dan deze is. In de praktijk zullen gegevens altijd gecombineerd moeten worden met andere gegevens.

Als een bepaald persoon een historie heeft op dit gebied (bijvoorbeeld ooit anti-depressiva gebruikt) dan kan een bepaald patroon een waarschuwing waarop geacteerd kan worden.
"Kijk, mijn smartphone zegt dat ik depressief ga worden, laat ik maar vlug een afspraak met een psychiater maken". Zijn er echt al mensen die zo denken?

Waar zit de "wetenschap" in dit soort onderzoeken vraag ik me af. Het is niet meer dan een psychologisch verkooppraatje om mensen te laten wennen aan het feit dat hun smartphone steeds indringender wil ingrijpen in hun persoonlijke leven en ze willen dat je dat normaal gaat vinden zodat ze je kunnen blijven monitoren, tracken en in de gaten houden.

"Wetenschappers hebben ontdekt dat...", "Onderzoek heeft aangetoond dat...", het zijn niet meer dan loze kreten om je te doen twijfelen aan je eigen oordeelsvermogen. Het is ook niet meer dan logisch: hoe meer denkprocessen je opgeeft en aan een app overlaat, hoe minder je op den duur zelf kunt denken en hoe zwakker je oordeelsvermogen wordt. En daar willen ze naartoe natuurlijk. Ze willen voor jou kunnen denken en bepalen wat goed voor je is, want die "wetenschappers" kennen jouw leven zoveel beter dan jij. Dus verleng aub je abonnement en maak nog maar een account aan.

Mensen beseffen niet dat al die externe controle hen beetje bij beetje de macht over hun eigen leven uit handen gaat nemen. De van bovenaf gecontroleerde zombie-maatschappij komt eraan, wees er maar zeker van.
Ik snap sowieso niet wat hier opzienbarend aan is. Depressieve mensen zitten vaker thuis? Zo zeg, dat is me even een baanbrekend onderzoek!

Het verband andersom moet nog maar blijken en zal er, vermoed ik, niet zijn. Als je smartphone meet dat je veel thuis zit kun je ook een griepje hebben. Of je bent toevallig een heel spannend boek aan het lezen. Of...

Dit soort neuzelpraat geeft wetenschap een slechte naam.
Dan heb je onderzoek niet goed door denk ik als dat je conclusie is. Het gaat er om dat je aan de hand van het smartphonegebruik een depressie kan detecteren. Dat is nieuw en de moeite om verder te onderzoeken. Altijd die negativiteit toch.
Je hebt wel gelijk dat de wetenschap hierachter gewaardeerd moet worden. Het is jammergenoeg wel een kleine testgroep.
"In welke hoedanigheid correleert iemands beweging op een dag met depressieve klachten."
Niet echt spannende wetenschap, misschien geeneens nuttig. Maar wetenschap kan ook juist zijn de dingen op de proef stellen die men al voor waar aanneemt.
Een waarschijnlijke uitkomst is dat er geen sterke correlatie is over de hele testgroep. Dat zou heel misschien kunnen leiden tot onderscheiden van verschillende soorten depressies, met nadruk op "heel misschien".
Misschien moeten er wel meer mensen kritisch over zijn, zoals jij bent.
Wetenschap moet allereerst kritisch zijn over oorzaak en gevolg.
Zelfs in de harde wetenschappen wordt wel eens gezondigd met statistische gereedschappen, laat staan in de zachte wetenschap.
Dat iets logisch lijkt, wil nog niet zeggen dat het niet onderzocht moet worden. Als alles dat logisch lijkt niet onderzocht mag worden, want dat is eigenlijk waar het in jouw mening op neer komt, dan tast je wetenschap aan in zijn fundamenten. Wetenschap moet namelijk voort kunnen bouwen op vaststaande gegevens. Indien hetgeen waarop wordt voortgebouwd niet onderzocht is, dan kan dit problemen geven voor toekomstig onderzoek als later blijkt dat "hetgeen logisch is" niet blijkt te kloppen.

Dus ja, de resultaten van dit onderzoek liggen voor de hand, maar om dan maar te zeggen dat het geen wetenschap is, dat slaat als een tang op een varken.
De wetenschap is nochtans vrij duidelijk in dit onderzoek. Je post heeft een vrij groot aluhoedjes gehalte en dat ondanks je nick.
Kijk maar uit dat je Psycho Pass niet slecht gaat worden. Dan ben je de sjaak en ga je naar de gevangenis! (anime)
Beetje para, vind je niet? Kritisch prima, maar blijf wel realistisch. Deze informatie zou, samen met andere informatie, wellicht een bijdrage kunnen leveren. Eerst maar verbanden aantonen, dat is al heel wat.
Wat een onzin. Guesswork at best.

Zou mij benieuwen of deze onderzoekers zelf wel eens depressief zijn geweest.

Lol weinig facebook vrienden... of dat je tegenwoordig normaal bent als je alleen nog maar met je neus op facebook zit. Dit onderzoek is veel te subjectief in onze 'huidige' samenleving.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 17 juli 2015 22:41]

Tja facebook. Daar wordt je pas depressief van, al dat geleuter en gevit. Geen moment spijt gehad can het verwijderen van mijn account en velen met mij
In het artikel staat duidelijk dat app hiervoor gebruikt kan worden, en "Voor het onderzoek werden alleen de gps-gegevens en de mate van telefoongebruik geregistreerd."
Ik vraag me af in hoeverre zou je kunnen zeggen.

Oke deze persoon komt alleen maar op 2 plekken. Het werk en thuis. Deze persoon heeft dus op zijn minst een of andere vorm van psychologisch ombalans. Vinden mensen hier dat een redelijke stelling?
Want ik weet het echt niet.

Ik weet wel dat toen ik depressie klachten had in mijn school tijd. Kwam ik op 2 plekken. School en Thuis achter me PC. Dus ik vind dat er wel iets voor valt te zeggen. Zeker als ik na ga dat naarmate ik gelukkiger ben geworden als mens ik alleen maar dynamische ben gaan leven, waarbij dus ook een breder scala aan locaties is komen kijken, maar ik weet niet hoe uniek of norm een dergelijke vergelijking is.
Als iemand structureel slecht op 2 plaatsen iets doet is dat in ieder geval een signaal. Maar altijd in combinatie met andere informatie. Stel dat je aan het afstuderen bent, dan kan je zomaar een lange tijd inderdaad alleen maar thuis en op school zijn. De parameter "is aan het afstuderen" moet je dan wel meenemen bij de interpretatie van de informatie.
Een gedetineerde die op een tweede plaats verschijnt is waarschijnlijk juist niet depressief. O-)
En ja... hoe defineer je iemand die gezond is? Depressies hoeven niet alleen psychologisch van aard te zijn het kan ook lichamelijk van oorsprong zijn. Overigens kan een locatie net zo goed voor depressies zorgen. Er spelen teveel rollen en mogelijke rol om deze locatie gebonden conclusie te trekken.
Zulke informatie kan uitsluitend bestempelt worden als een mogelijke indicatie dat....
Ik hoop dat ze het op zijn minst corelleren met een scala aan andere bekende data bij instanties
voor dat er actie wordt ondernomen.
Zelfs onder de beste omstandigheden en bedoelingen voelt het nog steeds als Big Brother is
watching you.

Wel leuk dat ze er op komen om zulk onderzoek te doen. Dan maar bidden dat het een well geintentioneerde en gebalanceerde uitwerking krijgt.

Wat me cool lijkt is niet zozeer er achter komen of iemand depressief is, maar wanneer eenmaal duidelijk is dat iemand depressief is of er een hoge mate van depressie van de bevolking gekoppeld kan worden aan bepaalde locaties. Steden ten opzichte van dorpen bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Step_Tech op 17 juli 2015 22:31]

Of ik heb er overheen gelezen want het is nog al een stuk tekst maar zijn deze mensen werkeloos of niet? Want dat zou toch wel een extreem belangrijk variabel. Verder vindt ik met dit soort onderzoeken dat ze een kleinere groep moeten kiezen. 40 adults is sowieso extreem klein maar daarnaast is adult van 18 tot 120 jaar. Mja. Dan heb je 2 variabelen die in mijn ogen al niet nuttig zijn omdat ze niet gebakerd zijn.
Denk dat als dit verband standhoud er vast een behandelmethode komt die hier gebruik van maakt, het zal dan mensen die in een bepaald circuit terecht gekomen zijn kunnen helpen er weer boven op te komen.
Denk dat ook data over het verwijderen/uitschakelen van de app in deze interessant is bij mensen met zelfdestructieve neigingen.

Als ze nou een buddy-systeem opzetten op basis van de app("het lijkt er op dat iemand afzakt, ga eens langs buddy") lijkt het me echt toegevoegde waarde. Voor de omgeving is het superzwaar als iemand in een depressie zit en er niet uit komt ondanks alle goede bedoelingen van deze omgeving.
* Loekie staat gelukkig aan de zijlijn

[Reactie gewijzigd door Loekie op 17 juli 2015 22:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True