Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

De bedenker van de sms, de Fin Matti Makkonen, is vorige week op 63-jarige leeftijd overleden. De Fin bedacht sms in 1984. Inmiddels is sms weer op zijn retour.

Makkonen wilde geen credits voor zijn uitvinding, schrijft de Finse site Ilkka. Hij zag de vinding als teamprestatie. De Fin heeft nooit iets verdiend aan sms.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

belachelijk soms hoe weinig uitvinders overhouden aan wereldwijd gebruikte uitvindingen. Las laatst een artikel over de uitvinder van Bluetooth en hoeveel "bonus" die eraan overhield.

Tuurlijk is het gedaan in de tijd van de baas, maar als het eeen dergelijke impact heeft, mag je uit beleefdheid wel even het 10 of 100-voudige eenmalig uitkeren.

Wat Makkonen betreft, rust in vrede en respect.
Niet alles is in geld uit te drukken. Deze man heeft een vermelding in de boeken als de man die sms uit vond. Waarschijnlijk heeft hij er voldoende genoegen uit weten te halen dat hij veel mensen een groot plezier heeft kunnen doen. En hij zal vast niet op een houtje hebben hoeven bijten.
In eerste instantie was sms bedoeld om apparaten aan te sturen, dat het ook mogelijk was als communicatiemiddel was leuk meegenomen.
Las onlangs nog een interessant artikel over o.a. SMS.
Schijnt zo te zijn dat er in het signaal tussen GSM en mast een korte onderbreking zit, die ze hebben weten te vullen met SMS.
Het is dan eigenlijk ook van de zotte dat er geld wordt gevraagd voor een transport die toch al bestond/bestaat.
Het is dan eigenlijk ook van de zotte dat er geld wordt gevraagd voor een transport die toch al bestond/bestaat.
Een enkele SMS Server kost over de 100.000 EUR, een provider in kleine landen zoals Belgie en Nederland heeft er zo een paar van nodig. Dus gratis is het zeker niet, en dat is enkel voor de infrastructuur van de servers.
Kostprijs is ooit uitgerekend en kwam op iets minder dan twee honderdste cent.
Tjah, dan kan je dat over het volledige mobiele netwerk zeggen: het is toch gek om te moeten betalen voor signalen die er toch zijn ... . Het is niet omdat er ruimte is in de bandbreedte dat er voor de rest niets nodig is om het SMS verkeer af te handellen.
Dat gaat me wel iets te ver.
Al die masten kosten geld, ging me meer om het feit dat in het GSM signaal steeds een kleine pauze zit, die ze vullen met SMS bericht. Het is geen aparte datastroom dan toch? of begrijp ik het verkeerd.
Maar in geval van die servers snap ik op zich wel dat dat terugbetaald moet worden.
In den beginne zal het geen aparte datastroom geweest zijn. Vandaag is het dat wel vermoed ik.
Het is dan eigenlijk ook van de zotte dat er geld wordt gevraagd voor een transport die toch al bestond/bestaat.
Sommige telco's hadden ook het idee dat ze SMS gratis konden aanbieden en hebben dat een tijdlang gedaan.. Maar wat zakelijkere telco's zagen natuurlijk in dat het een dienst was en dat daar dan een prijskaartje aan hoort te hangen. Het mag dan wel restcapaciteit van het netwerk zijn, dat netwerk is er niet vanzelf gekomen.

[Reactie gewijzigd door mashell op 30 juni 2015 16:59]

Nee hoor deze mensen werken veel al in een team en eigenlijk altijd voor een bedrijf tegenwoordig. Zij ontwikkelen deze vindingen voor het bedrijf waar ze voor werken en hebben dus geen recht op wat dan ook meer dan wat er in hun contract staat.

Sterker nog als jij onder werktijd aan een eigen website werkt gebruikmakend voor apparatuur of bijvoorbeeld het netwerk of de printer van het bedrijf waar jij voor werkt dan is de broncode automatisch eigendom van het bedrijf want met bedrijfseigendommen tot stand gekomen. Sterker nog ze zouden zelfs een deel van de inkomsten kunnen claimen dan wel je ontslaan en salaris terug vorderen vanwege het niet uitvoeren van jouw taak.

Als je echt een grote uitvinding wil doen en er iets aan over wilt houden dan zul je dat echt binnen een eigen onderneming dan wel in je eigen tijd moeten doen. Natuurlijk moet je ook heel erg voorzichtig zijn met wie je het laat weten en hoe je een patent aanvraagt etc. want als je dit niet op tijd doet en iemand anders je voor is dan wel je patent niet juist omschreven is en het ongeldig verklaart kan worden of men kan aantonen dat iets dergelijks al eerder uitgevonden was en dit niets anders is dan een variatie dan kun je inkomsten wel op je buik schrijven.
Zelfs als dit allemaal lukt is het zeker niet ongehoord voor bijvoorbeeld een groot elektronica bedrijf om een bijna identieke oplossing te maken die net genoeg verschilt om je patent te ontwijken en op die manier zelf met hun patent geld te verdienen in plaats van jouw er voor te betalen.

Dit is een van de redenen dat er steeds meer mensen zijn die roepen om een herziening van de patent wetgeving omdat de manier waarop het op dit moment werkt het heel erg moeilijk is voor een kleine speler om echt iets uit te vinden en daar geld aan te verdienen.
Sterker nog als jij onder werktijd aan een eigen website werkt gebruikmakend voor apparatuur of bijvoorbeeld het netwerk of de printer van het bedrijf waar jij voor werkt dan is de broncode automatisch eigendom van het bedrijf want met bedrijfseigendommen tot stand gekomen.
Onzin. Als het niet in je overeenkomst staat en het hoort niet bij bij je functie gebruikelijke werkzaamheden blijven de auteursrechten gewoon bij jezelf.

Als het wel in je overeenkomst staat ben je zelf bij voorbaat akkoord gegaan met een overdracht van van de auteursrechten. Als het tot je gebruikelijke werkzaamheden hoort is je werkgever op grond van art 7 auteurswet de auteur.
Het is iets complexer dan dat. Auteursrecht blijf je standaard meestal behouden, althans in theorie. Echter heb ik nog geen enkele arbeidsovereenkomst gezien waarin ook niet staat dat je dat ook overdraagt. Vaak ook als je tijdens de werkuren aan "iets anders" werkt.

Bovendien zijn er allerlei uitzonderingen rond computerprogramma's, databanken, "octrooibare uitvindingen", tekeningen en modellen enz.

bron: http://www.monardlaw.be/p...dM7ZdWTD/content/id/23937
Ik reageerde slechts op de domme opmerking die ik ook quote.

Voor het Belgische recht geldt überhaupt dat het auteursrecht bij de natuurlijk persoon blijft. Slechts de vermogensrechten worden overgedragen als er een overeenkomst is waarin dat wordt bepaald. Er geldt niet dat de werkgever wordt aangemerkt als fictief maker, zoals in Nederland wettelijk is bepaald:
art 3§3 juncto art 6 van de Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten.

Zoals je zegt staat het in de meeste arbeidsovereenkomsten benoemd. Echter geldt in Belgie voor software een uitzondering: daarvan gaan de vermogensrechten over tenzij in de overeenkomst anders is bepaald. Ergo: de facto geldt voor software hetzelfde als in Nederland, alleen blijft de natuurlijk persoon de auteur.
Als het niet in je overeenkomst staat en het hoort niet bij bij je functie gebruikelijke werkzaamheden blijven de auteursrechten gewoon bij jezelf
Hij werkte namens de toenmalige Finse ptt mee aan de ontwikkeling van de GSM specificatie.
Dus het was onderdeel van zijn functie.
Maar je hebt wel kans ontslag wegens 'prive' gebruik van de spullen van de baas. Dus je kunt maar beter iets goede bedenken :)
Kan allemaal waar zijn maar het blijft natuurlijk krom dat een uitvinder die de wereld daadwerkelijk beter maakt helemaal niets krijgt (op een salaris na dan) en een bankier of CEO soms binnen een aantal minuten een bonus van een paar ton binnen harkt terwijl die helemaal niets bijdraagt.

Ik geloof trouwens wel dat sommige uitvinders nog wel zijn gecompenseerd achteraf, o.a. de uitvinder van de LED verlichting maar kan zo even niet vinden hoeveel dat was.
Hij ( Rob Coops) heeft de laatste aflevering van Silicon Valley gezien, waar een testrun van hun app eenmalig op een laptop van de oude werkgever gedraaid was.

Er zit nog wel een verschil tussen drama op TV en reality ( off-screen )
Wat je in je vrije tijd maakt is niet perse veilig voor de baas en kan soms door hem geclaimd worden. Zie dit artikel.
Daarnaast kan het ff duren voordat iets "populair" wordt.
De uitvinding stamt uit 1984, ik denk dat het pas 15 jaar later gemeengoed werd.
Soms lopen patenten niet eens zo lang.
Dat kan wel kloppen. In Nederland kwam het gsm netwerk in 1994, maar het duurde nog een paar jaar voordat er genoeg markt penetratie was om twintigers en later ook tieners als idioten te zien duimen op zo'n apparaatje.
In 1982 werd aan de ontwikkeling van GSM begonnen dat in 1992 live ging in Finland.De ideeën van SMS zijn dus al in een vrij vroeg stadium ontstaan. Pas rond 1998 werd een mobiele telefoon voor een grotere groep betaalbaar.
Hoewel af en toe zoals bij deze man (als ik het goed lees) willen ze er geen geld voor.. soms is gewoon het impact zien van jou idee voldoende..

Maar inderdaad, als een idee erg goed aanslaat, en geld opleverd.. verdient de bedenker misschien eens een beetje meer.
Al had hij alleen maar (wat meer) respect verdient als hij er meer ruchtbaarheid aan had gegeven. Dat lijkt me ook een mooie beloning :) Het hoeft niet altijd in geldelijke vorm...
Snap niet helemaal waarom je dat hier noemt, want zoals in het artikel staat vermeld:
Makkonen wilde geen credits voor zijn uitvinding, schrijft de Finse site Hilkka. Hij zag de vinding als teamprestatie. De Fin heeft nooit iets verdiend aan sms.
De beste man wou dit dus helemaal niet, daar komt vervolgens bij dat dat bluetooth verhaal heel normaal is, hij heeft in zn werktijd bij ericsonn iets bedacht, dat heeft ericson gepatenteerd, klaar toch? Als ie zelf eigenaar had willen zijn had ie het thuis moeten maken en zelf moeten patenteren, die 1000 euro (ik denk trouwens dat ze gulden bedoelden in dat artikel?) is gewoon een leuke opsteker, had ie niet eens hoeven krijgen.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 30 juni 2015 15:51]

Als je als uitvinder veel wilt overhouden van je uitvindingen, dan moet je dat namens je eigen bedrijf doen en niet in loondienst. Als je het zo doet zijn de risico's in overeenstemming met de verdiensten.
Ja vaak werk je gewoon voor een salaris(opdracht) aan iets voor werkgever(opdrachtgever), en er is vaak meer nodig dan een uitvinden, het bedrijf die de miljarden neer wilt leggen om het aan de man te brengen loopt de risico's. Is vaak ook niet te doen als uitvinder om zoiets succesvol te laten worden, ik kan hier vandaag nog leuke standaard bedenken, maar ik verwacht niet dat er iemand gebruik van zal maken op enkele hobbyist na, het zal nooit een wereldwijde standaard worden.
SMS is in tegenstelling tot wat dit artikeltje aangeeft niet echt op zijn retour... In tegenstelling zelfs!
p2p (person2person) SMS is inderdaad aan het afnemen, echter is de a2p (application2person) markt nog steeds flink aan het groeien. Denk aan herinneringen van kappers/tandartsen, auth codes, digid login, ing, etc.

Hier is een studie met wat cijfers over deze markt:
http://www.transparencyma...lobal-a2p-sms-market.html
Short Message Service (SMS) is een mooi voorbeeld van 'Technology push'.
De technologie en zijn specificatie werd neergezet in 1985, waarbij het eerste gebruik zich vooral beperkte tot voor het eenzijdig versturen van notificaties, van bijvoorbeeld voicemail. De implementatie en gebruik van de sms-technologie kwam langzaam op gang halverwege de jaren '90. De uiteindelijke vaart die het gebruik van de (winstgevende) service met zich meebracht mogen bij iedereen welbekend zijn :)

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_Service
Het grappige is eigenlijk dat SMS initieel niet werd ontwikkeld om als end-user service te worden gebruikt. Het maakt gebruik van vrije ruimte in het GSM protocol en was oorspronkelijk bedoeld voor het testen van de connectiviteit van transmissies over het GSM netwerk. Op die manier konden test devices en engineers extra informatie over de transmissies uitwisselen met de telecom infrastructuur.

Bij de ontwikkeling van SMS was het commerciele aspect nooit een doelstelling. Vandaar ook het gebrek aan beveiliging (encryptie, authenticatie) en accounting mogelijkheden in het protocol. En ook het grote aantal verschillende accounting systemen dat nu in gebruik is bij operatoren om SMS toch aan te rekenen (Camel, tibco, diameter, smpp ...). Welllicht dat dat een belangrijke reden was voor de ontwikkelaar om geen credits op te eisen voor de 'uitvinding'. Hij bedacht immers niet meer dan een handigheidje om het de engineers die GSM infrastructuur moesten testen iets makkelijker te maken.

Ik heb dit uit hele goede bron (opleiding Nokia mastapparatuur), maar kan niet meteen een linkje vinden. Mocht ik er alsnog eentje vinden, zonder het copyright op mijn cursus te schenden, dan zet ik het hier neer.
Rust in vrede, meneer Makkonen...

Dat gezegd hebbende:
Tjonge, wat een belachelijk kleine notitie. Geen tekst en uitleg over het hoe en waarom van zijn overlijden en wellicht voor de mensen die er interesse in hebben ook leuk om het verhaal achter de uitvinding van de sms erbij te zetten, in plaats van dat mensen dit nu allemaal elders op moeten zoeken.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 30 juni 2015 15:13]

Dit is juist gedaan om hem te eren, twee keer 160 tekens. Dus 2 smsjes. Ik vind het wel iets moois hebben.
Ah, my bad. Ik ben iets te veel Tweaker-af om die in één keer door te hebben...
Das scherp opgemerkt, was totaal aan me voorbij gegaan
Mooi symbolisch gebaar inderdaad! (al is een link natuurljik meer tekens :) )
Het bericht was anders te groot om in één sms te passen ;)
Ik houd niet zo van humor omtrent iemand die net overleden is.
Er word dan ook niet gelachten met de man. En hoewel de dood een serieuze aangelegenheid is dat we met voldoende respect moeten behandellen, moet er imho ook ruimte zijn voor humor. Anders word het maar een droeve betekenis.
Bedankt voor deze informatie
Hij was ook mijn mattie hoor. Maar je hebt gelijk, het is het beste om een weekje te wachten.
Toch wel bizard dat iets zo groot als SMS in principe binnen de kortste keren weer uitgestorven is.
Binnen de kortste keren? Het is er al 30 jaar en wordt nog steeds massaal gebruikt!
Uiteraard, maar veelal vervangen door de komst van apps!
Ik bedoelde uiteraard niet dat niemand het nog gebruikt ;)
Im amerika wordt er 'bijna' alleen gebruik gemaakt van sms niet van (whats)apps
Je hoeft niet zo ver te kijken, ook hier in België is sms nog veel populairder als een whatsapp en gelijkaardige
Als ik geen 3G verbinding heb gebruik ik het nog steeds hoor. :) Het is nog steeds een belangrijke fallback dienst.
Jammer om te lezen dat hij er iets nooit aan verdient heeft.

Terwijl providers er een aantal jaar terug ¤625.000 per Gigabyte voor hebben gevangen
*verdiend

Ontopic: Zo gaat het altijd, geld over de rug van een ander verdienen is in de telecom blijkbaar heel gewoon.
Ben ik het mee oneens. Een bedrijf bied je zekerheid. Je kan ergens met plezier naar toe gaan om de dingen te doen die je leuk vind waarbij je zekerheid hebt op een salaris iedere maand. Je loopt zelf geen risico, hoeft zelf niks te betalen en je hebt toegang tot exclusieve informatie wat het bezit is van het bedrijf waar je werk. De uitvinder in dit geval werkte bij een bedrijf die hem deze opties gaf en hij kreeg de kans daar om aan iets te werken wat de wereld heeft veranderd. Als werknemer wat wil je nog meer?

Rijk worden zal zelden gebeuren door te werken voor een ander waar je zelf geen enkel risico loopt. Dat is een keuze die je maakt wanneer je voor jezelf of voor een ander gaat werken. Dit heeft dus niks te maken met dat de telecom over de rug van hun werknemers geld verdienen.
Als ik de twee regels tekst van dit artikel zo lees hoefde deze man geen credits voor zijn uitvinding; het gebrek aan financieel gewin lijkt me dan ook een keuze van hem.
R.I.P. - zonder hem (en zijn team of course) hadden we nooit zoveel de mobiele telefoon gebruikt als nu.

Jammer dat SMS helaas limieten en geen encryptie heeft gekregen toen.
De opvolger (MMS) is nooit echt een succes geweest, heeft deze man daar toevallig ook aan (mee) gewerkt? Dat zou hij namelijk helemaal de beginner legger zijn geweest van de huidige communicatie-mogelijkheden. :)

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 30 juni 2015 15:05]

Encryptie was toen, met de mobiele hardware, niet te doen. Dan duurde het een aantal minuten voor je SMS'je geopend kon worden. Denk even aan 1984. Een telefoon is pas echt wat krachtiger geworden na de milleniumwisseling.
Daar heb ik inderdaad helemaal niet over nagedacht. :X

Maar in de jaren erna is SMS ook niet echt meegeëvolueerd, terwijl dit bijvoorbeeld wel zou kunnen door de bytes te verhogen. Al zou dit bijvoorbeeld wel weer problemen hebben veroorzaakt (niet elk netwerk/apparaat compatibel, etc.).

Maar ik moet ook niet zeuren, er is immers e-mail en Whatsapp ontstaan. :)

[Reactie gewijzigd door archie2012 op 30 juni 2015 23:40]

Je hebt best gelijk. En grootte van 128 bytes was inherent aan de technieken in de GSM standaard. Bij de overgang naar bv 3G had dat best wat opgekrikt kunnen worden. Als je het in de standaard vastgelegt is compatibiliteit eigenlijk ook geen issue.
Ik heb het al aangepast, .. al zou je best kunnen zeggen dat SMS mede heeft toegedragen aan het succes en adoptie van de huidige communicatie-middelen (zoals dus bijvoorbeeld email). :)

Zonder deze mensen waren we nu nog niet zover. Maargoed dat is mijn mening. ;)
RIP. SMS was de basis van de messagingservices die we nu hebben. Zonder hem geen WhatsApp.
Dan was het later wel door iemand anders uitgevonden hoor ;)

Niks verdienen aan zo'n grote uitvinding. Wat een teamplayer was die man. Veel respect voor.

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 30 juni 2015 20:48]

respect! Ken mensen in de it die iets van deze man hadden kunnen leren :)

[Reactie gewijzigd door Docschnitzel op 30 juni 2015 14:57]

Respect voor de man! RIP Matti Makkonen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True