Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Een bedrijf dat een powerbank waarin een oude smartphone-accu zit wil uitbrengen, heeft zijn doel gehaald op Kickstarter. De 781 backers van het project krijgen vanaf november het accessoire thuisgestuurd. Het project haalde bijna 70.000 dollar op, momenteel omgerekend rond 61.000 euro.

De funding voor de Better Re sloot op woensdag op 69.645 dollar, meer dan de 50.000 dollar die het bedrijf Enlighten als doel had gesteld. De Better Re is een omhulsel voor een oude verwisselbare telefoonaccu, die daarmee kan dienen als powerbank voor een nieuwe telefoon, een tablet of een laptop.

Volgens Enlighten hebben oude smartphone-accu's vaak nog een groot deel van de capaciteit over, waardoor het aantrekkelijk is om ze in te zetten als externe accu. Volgens het bedrijf past elke verwisselbare accu van elke telefoon in de Better Re.

De Better Re is iets kleiner dan de gemiddelde smartphone anno 2015, maar wel iets dikker. Daarmee is hij groter dan veel powerbanks die ongeveer dezelfde capaciteit hebben. Volgens Enlighten spaart de Better Re het milieu door hergebruik van oude, maar nog goed functionerende accu's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Het idee is mooi.
De gedachte erachter lovenswaardig.

Maar ik zie dit voor mijzelf niet werken. Simpelweg omdat 'mijn vorige' batterij uit mijn vorige telefoon, net als bij vele anderen een kleinere capaciteit had dan m'n huidige.

Ik heb nu 3.450 mah, m'n nexus en Q10 zaten rond de ~2.000mah. Dat zou betekenen dat deze powerbank a $39/$44maar genoeg umpfh heeft voor 1 dag extra gebruik.

Voor minder dan de helft van het geld, haal je een kwalitatieve xiaomi-powerbank met ~10.400mah. Wat het 'recyclen' van mijn oude batterij via 'better re' 13x zo duur maakt

Recycling prima. Maar ¤40 voor een plastic doosje en wat regel-elektronica is bijzonder en onnodig duur.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 10 juni 2015 10:52]

Zo milieuvriendelijk is dit concept helemaal niet. Mensen die zo'n ding kopen zullen er achter komen dat de oude accu's die ze hadden liggen al versleten zijn of dat ze de accu van hun nieuwe toestel hoogstens voor een deel kunnen opladen. Binnen de kortste keren belandt deze "milieuvriendelijke" powerbank in de vuilnisbak omdat je er toch niet zo veel aan hebt als je initieel dacht. Dus hoppa; weer een hoop plastic en elektronisch afval.

Daarbij; hoeveel accu's van mobiele telefoons heb je rondslingeren in huis ? Oude laders misschien, maar accu's ? De bedenkers van dit apparaatje zoeken naar oplossingen voor niet-bestaande problemen - in ieder geval niet hier in het westen. Misschien dat ze meer succes hebben in ontwikkelingslanden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 10 juni 2015 10:31]

Inderdaad, het is oude wijn in nieuwe zakken. Milieuvriendeiljk zou het zijn als je minstens 5 jaar met een telefoon zou doen, niet dat je het ene gat met het andere dicht.
Kickstarter zou wat selectiever moeten worden met wat ze aan 'goede ideeën' accepteren.
Ik doe al ruim 3 jaar met mijn Galaxy Nexus die dankzij custom roms inmiddels zijn rondjes op 5.1.1 doet. Echter de batterij heb ik een half jaar geleden vervangen. De oude begon veel te snel leeg te lopen. Dit kickstarter project kan voor mij dus al weinig betekenen.

Als je per se elk jaar je telefoon wilt vervangen dan zie ik nog meer heil in het doorverkopen van de oude. Daarmee krijgt alle hardware een tweede leven en niet alleen de accu.

Ik kan mij niet echt een situatie voorstellen waarin dit product snel een voordeel is.
Waar heb je die batterij gekocht? Ik heb ook een Gnex, en de batterij is zijn zwakste punt nu...
Bij een Samsung service punt. Batterij moest besteld worden en binnen 2 weken kon ik hem afhalen.
A oké, dan ben ik wel benieuwd hoeveel dat kost daar? Ik zou verwachten een stuk duurder dan zelf de batterij ergens kopen?
5 jaar precies met mijn oude telefoon, galaxy S1 ,accu ging nog maar een halve dag mee op standby...

Nu een galaxy s4 , mijn oude is naar een buurjongen toegegaan, heeft er nog vol plezier van.
Een HTC desire uit 2010 hier :+ Begin dit jaar heb ik de batterij maar vervangen door een nieuwe.
Meest absurde is ze ook nog eens chemo-elektronisch afval,zelf verkopen. Door voor iedereen die $10,- 'extra' pledged een oude accu op te sturen.

Oude accu's zijn eigenlijk gewoon afval. Recyclebaar, en met economische waarde. Maar als je milieuvriendelijker wilt leven, is het absurd om een 'oude batterij' de halve wereld om te laten sturen. Zowel economisch, is qua milieubelasting is het gewoon een vorm van verspilling.
Lithium accu's zijn zeer slecht recyclebaar en dat is één van de grotere manco's van de Lithium "generatie" die momenteel gecreëerd wordt.
Kunnen we dan toch concluderen dat het in dit geval vooral interessant wordt gevonden omdat het groen klinkt??
Zie hier vrijwel geen voordelen in, behalve een quasi feelgood gevoel op basis van groen verpakte argumenten.

Een 2400mah accu is na 2 jaar iedere dag laden behoorlijk afgenomen in capaciteit, met dit idee kun je je telefoon 1 x 50% opladen, terwijl er powerbanks zijn die 5x100% kunnen en niet veel groter zijn. Denk dan ook dat 80% resterende capaciteit een behoorlijk positieve aaname is, zeker gezien het hedendaagse intensieve gebruik. Accu's worden warmer en slijten dan harder.

Volgens mij zullen de ervaringen tegen gaan vallen als blijkt dat de lading tegenvalt, gevolg zal dan al snel zijn dat ie in de kast komt te liggen incl oude accu.

In zijn huidige vorm een leuk idee maar IMHO niet heel zinvol.
Maak er een knappe LED zaklamp functie bij en ik begin het te begrijpen, die zal het nog heel lang kunnen doen op een dergelijke accu.
ER is zelfs een grote kans dat de accu helemaal kappot is als deze een tijdje heeft gelegen. Sommige regel electronica trekt de accu helemaal leeg waarna deze in z'n onderspanningsbeveiliging slaat en niet meer opgeladen wil worden.

Als je toch een oude lithium accu wil hergebruiken bewaar deze dan halfvol in een plastic verpakking in de koelkast. Dan gaan ze het langst mee, aangezien lithium ook over tijd degraderen, zelfs zonder gebruik.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 10 juni 2015 19:17]

Thuis heb ik 5 accu's liggen van telefoons als ik alle baterypacks tel die hier liggen te nixen kom ik op 12
als ik maar een doos had waar ik ze alle 12 kon insteken en dan als lader gebruiken
Het idee wordt leuk gebracht, maar het milieu wordt er niet veel beter van. De rest van je oude toestel ligt namelijk nog steeds niks te doen. Het is beter voor het milieu om je oude telefoon te verkopen, weg te geven of laten recyclen en vervolgens zelf een powerbank aan te schaffen. Win-win-win*.

*Verkoper, koper, milieu

Edit: niet bedoelt als reactie op Nul07.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 10 juni 2015 11:00]

Het gaat nog een stapje verder.

Je oude batterij had ~2000mah, maar door het veelvuldig gebruik zal de capaciteit mogelijk op 70 of lager liggen. Laten we aannemen dat het 70% is ( 1400mah ).

Nu moet je ook rekening houden dat het opladen van je phone ook verlies heeft. Je hebt:

* De transfer van de stroom
* De actueel opladen van je batterij in je phone.

Daar verlies je nogmaals x% capaciteit. Laten we stellen dat op zijn best dat je oude batterij 1000mah aan stroom in je nieuwe batterij krijgt.

Een ander nadeel is dat batterijen bestaan uit verschillende grotes enz. Waardoor je powerpack eigenlijk te groot zal zijn, voor heel wat batterijen of te klein voor bepaalde andere modelen.

Een leuk concept maar dat is al vind ik. We moeten ook niet overdrijven. De meeste batterijen gaan 2 jaar mee voor we wisselen van phone. Deze batterijen zijn enorm klein. Wil je eens zien hoe groot de batterij is in je auto dat er om de 5+ jaar of zo uit gaat? Of hoeveelheid olie dat er verspilt word met de jaarlijkse olie wissel dat totaal onnodig is met moderne olies.

Verspilling is overal maar oplossingen zoals hierboven zullen gewoon bijdragen tot die verspilling. Mensen zullen dit kopen, ... paar maal gebruiken en dan smijten ze het in een hoekje. Het nadeel van power banks is simpel dat mensen het in het begin gebruiken, en dan beu worden om altijd mee te dragen. Ze vergeten het op te laden, zijn het beu om de bank en kabels mee te dragen. Op een dag smijten ze het in een hoekje en daar ligt dus meer verspilling weg te rotten. Je hebt vaak oplaad punten overal als je beetje rondkijkt. Elektriciteit is overal. Laadpunten overal. Thuis kan je opladen via je oplader. Op je werk, idem. In je auto... een 1¤ plugje en voila. Oplaadpunt. De meeste vliegtuigen hebben deze dagen USB connectors voor op te laden. Zeker op international vluchten. Ga je de wildernis is, dan kan je een compacte zonnepaneel meepakken dat je oneindige energie geeft, niet één maal.

In mijn mening is men gewoon beter uit met ofwel een zeer zuinige phone, een phone met een grote interne batterij of een combinatie van beide.
Leuk en lief idee maar het zet inderdaad nauwelijks zoden aan de dijk. Batterij inleveren voor recycling en er nieuwe betere batterijen van maken is beter in dit geval. Dit concept is net als de vele powerbanks met zonnecellen vooral gericht op een goed gevoel en niet zozeer op praktisch nut.

Mechanische concepten voor duurzaam opladen onderweg spreken mij nog het meest aan. Hierbij twee leuke concepten die ook al crowdfunddoelen hebben behaald:

GravityLight is een Britse start-up die je smartphone oplaad door om het half uur een steen op te hijsen.
http://www.wattisduurzaam...powered-by-zwaartekracht/

Blue Freedom is een miniwaterkrachtcentrale die je in een stromend riviertje gooit om je gadgets van nieuwe prik te voorzien.
http://www.duurzaambedrij...ale-haalt-kickstarterdoel
Die xiaomi powerbank waar jij het overhebt kan ik elke tweaker aanraden! Top product en laad mijn S6 3,5 keer op. En dat voor $18 _/-\o_
Goed idee, maar bijna alle batterijen die ze in het filmpje lieten zien waren van Samsung. Dan zit de aansluiting aan de kant en in de volgorde die de powerbank verwacht en past & werkt het allemaal prima. Maar er zijn vast ook batterijen die de aansluitingen net gespiegeld hebben zitten waardoor het niet past. Fysiek misschien wel, maar dan heb je kans dat de polariteit verkeerdom zit en je de powerbank elektronica opblaast.... Dus een leuk idee, maar in de praktijk kon het nog wel eens tegenvallen qua compatibiliteit denk ik.

En de trend is dat smartphones geen verwisselbare accu's meer hebben, dus het is maar de vraag wie er nog een dergelijke batterij in huis heeft. Tevens is anno 2015 het lithium uit dergelijke batterijen ook prima te recyclen voor hergebruik dacht ik, dus zo slecht voor het milieu als ze schetsen is het ook weer niet.

Verder vraag ik mij af of die telefoonbatterijtjes het leuk vinden om gedurende langere tijd vrij zwaar belast te worden. Als je een iPad o.i.d. laadt dan gaat dat toch vaak wel met 1-2A. De telefoonbatterij moet dus meer leveren dan dat (in de omzetting gaat immers energie verloren) en ik vraag mij af of die dingen daar op berekend zijn, best kans dat ze flink warm worden. De meeste powerbanks gebruiken 18650 cellen die zoiets wel prima aan kunnen. Aan de andere kant moet je je ook maar afvragen hoeveel zin het heeft om met een dergelijke kleine (en al flink versleten?) batterij een iPad op te laden. Dan heb je misschien 5% lading erbij op je iPad, maar is de powerbank al weer leeg.

Ik houd het voorlopig bij m'n Xiaomi 10400mAh powerbank (gebruikt 18650 cellen intern) :Y)

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 10 juni 2015 10:08]

De better-Re is inderdaad voor mensen met behoefte aan een powerbank geen oplossing.
  • 'oudere' accus hebben vaak een kleinere capaciteit.
  • We kunnen oude accu's al relatief goedkoop recyclen sterker nog, dat kost niet ¤40 per accu, maar levert zelfs (een beetje) geld per accu op.
  • 'oudere' accu's zijn vaak minder betrouwbaar.
  • 'oude' accu's kunnen vaak alleen opladen en ontladen binnen bepaalde condities.
Die laatste twee problemen zijn gedeeltelijk oplosbaar met goede regelelectronica. En die zal voor $44 wel in de Better Re zitten.

Dat neemt niet weg dat het goedkoper, praktischer en milieuvriendelijker is om een nieuwe accu te kopen en de oude te laten recyclen.

prijs per mah:
Better-Re ($39) + 2000mah oude accu($0) =$19.55 per Ah
Xiaomi Powerbank 10.4Ah ($15) + recycling accu($0) = $1,44.

Het scheelt een factor 13.5!
prijs per mah:
Better-Re ($39) + 2000mah oude accu($0) =$19.55 per Ah
Xiaomi Powerbank 10.4Ah ($15) + recycling accu($0) = $1,44.

Het scheelt een factor 13.5!
Je kijkt alleen vanuit de consument.
Recyclen van een accu kost in werkelijkheid geen $0/¤ 0 maar ook geld.

Voor het milieu is het het beste om een accu maximaal te gebruiken en daarna te recyclen.

Tevens gaat de Better-Re veel langer mee dan de accu, en kun je van de Xiaomi Powerbank de accu's vervangen c.q. zijn ze te koop. Anders komt van dit device ook veel meer afval in het milieu.
Recyclen van een accu kost in werkelijkheid geen $0/¤ 0 maar ook geld.
Bij het recyclen van accu's kan de recyclelaar kostbare metalen winnen. 'Urban mining' noemen ze dat tegenwoordig. Dus dat levert netto geld of bruikbare materialen op voor de recyclelaar.

De Xiaomi Powerbank is vaak net een paar euro duurder chineze alternatieven zonder merk, en dat is mooi. Want de xiaomi-powerbank is ook duurzaam.
Er zitten naast lithium accu's, 18650 cellen ook goede regelelectronica in, waardoor de powerbank dus veel langer meegaat en dus duurzamer is.
En mochten je 18650 cellen uiteindelijk dan verslijten, kun je relatief effectief vervangen met nieuwe cellen, en maak je nog altijd gebruik van regelelectronica die precies geoptimaliseerd voor die specificatie van die batterijen.

De powerbanks van Xiaomi hebben deze negen functies die de meeste concurrenten niet allemaal hebben. En die zorgen dat je accu ook duurzaam meegaat.
Temperature Resistance
Heat-sensitive and temperature control mechanism ensures Li-ion batteries operate within a safe range.

Protection from Short Circuit
Automatic protection to the motherboard and battery when short circuit occurs.

Reset Mechanism
Power button can be used to reset the power bank in unstable environment.

Input Overvoltage Protection
OVP circuit prevents voltage surges from damaging the device.

Protection from Incorrect Insertion
Detect when the charger is inserted incorrectly and automatically stop charging.

Protection from Output Overcurrent
Monitors output current and shuts off when current exceeds the maximum limit to protect the device.

Output Overvoltage Protection
Monitors output voltage and shuts off when voltage exceeds the maximum limit to protect the device.

Protection from Overcharge and Over-discharge
Japanese technology is adopted to prevent overcharging and over-discharging from damaging the Li-ion batteries.

PTC Protective Circuits for the Cell
Imported battery cells are equipped with PTC to effectively control current and provide protection when temperature and current exceed the maximum limit.
Tot slot, weet ik niet of de Better Re echt duurzamer zal zijn dan een Xiaomi accu. In m'n huidige telefoon zit net als bij veel andere high end telefoons een accu die niet zomaar meer verwijderbaar is als vroeger.
Voor die "prijzen", koop je een stuk of 3-4 powerbanks van Xiaomi.
Daarbij, net die smartpohnebatterijen gaaan redelijk snel dood en moeten vervangen worden na een 2-tal jaar omdat ze vaak nog maar de helft van hun capaciteit hebben.

Lijkt me iets voor treehuggers. Die per se veeeeeel meer willen betalen omdat het "recycling" is.
Een batterij hergebruiken is niet zomaar recycling. in de Circular Economy wordt dit "part harvesting" genoemd waarbij je onderdelen hergebruikt in plaats van alleen de grondstoffen. Hier wordt de waarde van het onderdeel behouden als ook de energie die erin is gestopt om het te maken.

Van de ene kant jammer dat ik een iPhone heb waar de batterij niet zomaar makkelijk eruit te halen is, maar aan de andere kant krijgt bij mij de hele telefoon een 2e leven als carkit.
Dan blijft deze kickstart nog steeds een raadsel.

In Nederland hergebruiken we een heel groot deel van allerlei materialen. Batterijen leveren we in, telefoontjes kunnen we ook inleveren, en dan nog hebben we aan de eind van de rit nog een extra controle bij de afvalbedrijven.

Wil je dit groot en snel invoeren dan moet je het massaal en centraal aanpakken.
Een simpel voorbeeld is statiegeld, in Nederland kennen we dat voor flessen, in de US kennen ze het ook in heel veel staten,
http://en.wikipedia.org/w...tion_in_the_United_States
Dan zie je dat er heel veel terugkomt.

Batterijen zijn giftig en gevaarlijk en dat zie je gelijk ook als ze opblazen door chemische reacties,
het gevaar van plastic lijkt op zich minder gevaarlijk maar het zorgt voor veel zichtbare vervuiling. De EU-regel met bijna kinderachtige insteek over kleine plastic zakjes daarvan zie je langzaamaan de resultaten.


Het heeft meer met opvoeding en educatie te maken. Ik zie het meer als een statement dan als een daadwerkelijk effectief idee.
Klopt. tot op het niveau van de consument is het lastig om dit voor gekochte producten uit te voeren.
Voor B2B leveringen, zoals het leveren van armaturen voor kantoorgebouwen, CT-scanners in ziekenhuizen e.d. is dit makkelijker en wordt dit ook al effectief toegepast.
Als je dan nog afstapt van het koopmodel en overgaat op een servicemodel (zie het als leasen) dan blijft het bedrijf eigenaar van het product/machine en mag jij het gedurende de looptijd van het contract gebruiken zoals je wilt.
Betrekkende op de mobiele telefoon, zou je na 1 of 2 jaar een nieuwe telefoon bij inlevering van de oude krijgen waarna de oude gerefurbished wordt of uit elkaar gehaald voor onderdelen en de rest gerecycled.
Oude iPhones (en andere smartphones met slechte accu die niet meer verwisselbaar is) zijn ideaal als muziekspeler in een dock.
Voor die "prijzen", koop je een stuk of 3-4 powerbanks van Xiaomi.
Daarbij, net die smartpohnebatterijen gaaan redelijk snel dood en moeten vervangen worden na een 2-tal jaar omdat ze vaak nog maar de helft van hun capaciteit hebben.
En hoe lang gaan die powerbanks dan mee? Vrijwel alles met een accu gaat niet lang mee. Telefoons ongeveer 1,5 á 2 jaar, DS ging na 3 jaar ook al hard achteruit net als de psp, om over de accu van de 360 controller nog maar niet te spreken, daar gebruik ik altijd al batterijen in. Mag je dan wel verwachten dat die powerbanks het langer dan 2 jaar doen? Dat heeft mij er voornamelijk van weerhouden om er 1 te kopen.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 10 juni 2015 10:03]

Je telefoon wordt elke dag opgeladen en opgebruikt. Natuurlijk lijdt de batterij hierdoor na een tijd achteruit.
Een powerbank heeft daar niet zo'n last van, tenzij je die ook elke dag oplaadt en leegmaakt. Die kans lijkt me klein.

Daarbij, je verliest altijd een percentage van de oorspronkelijke capaciteit. Bij een telefoon is er niet zo veel capaciteit om mee te beginnen (iets van een 2000 - 3000 mAh), dus een vermindering van 20% zal je wel merken. Bij een powerbank heb je natuurlijk véél meer capaciteit. Ondanks dat je misschien 20% verliest over een periode van 2 jaar (dat zal al veel zijn), heb je nog steeds 8000mAh over, genoeg om je telefoon gemakkelijk 3x op te laden.
Een lithium batterij slijt, of je hem nou gebruikt of niet.
Komt puur door het chemische proces binnenin waardoor hij veroudert. Het is helaas niet zo dat als het ding nieuw in de verpakking 5 jaar op de plank ligt, je hem na 5 jaar nog met de volle capaciteit kunt gebruiken. Een deel zal gewoon verdwenen zijn door dit interne proces.

De interne veroudering verliep dacht ik het traagste wanneer de batterij koel (niet bevroren) werd bewaard, met ~40% lading.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 10 juni 2015 10:34]

Klopt! Lithium-accu's verliezen sowieso capaciteit overtijd. Maar dankzij opladen en ontladen (een cycle) gaat de capaciteit ook achteruit. Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

Bewaren doe je best wanneer de cellen ontladen zijn en onder koele omstandigheden.
Dat hangt natuurlijk helemaal van de kwaliteit van de powerbanks af! ;)

Ik kan je in ieder geval dit merk zéér aanraden! Prijzen zijn niet overdreven hoog, powerbanks zijn kwalitatief goed en ook de capaciteit is netjes! Zelf in het bezit van een Astro E5 16.000mAh. Niet groter dan een gemiddelde smartphone (5,5"), maar wel dubbel zo dik, weegt zo'n 300 gram en past makkelijk in je broekzak :Y.


Dus, wat weerhoudt je er van er een te kopen? :D


Edit: Mhz -> Ah.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 10 juni 2015 11:56]

Ik heb deze, 50800 mAh:

http://tinyurl.com/oyx7hdx

... kan een auto met lege accu starten, maar met name geschikt als externe batterij voor een laptop. Mobieltje kan natuurlijk ook, maar als dat het enige doel is, is een kleiner model te overwegen.
Da's een snelle powerbank met z'n 16GHz.... ;)
Je wilt ook niet weten hoe snel hij op laadt! :D

(Aangepast, thanks :))
:D Maar dan wel mAh, als hij 16.000Ah was, had hij waarschijnlijk iets grotere afmetingen.... :P
Hij heeft ook een eigen rugzak hoor :o Moet altijd moeite doen om dat ding mee te slepen en waar ik hem ook mee naar toe neem, ik kom altijd bezweet aan :o

(Ook dat aangepast, thanks :D)
Die Xiaomi powerbanks zijn anders nog vrij groot/dik. Deze ziet er een stuk compacter uit

Heb overigens liever iets zoals :

http://www.trust.com/nl-n...-portable-charger--silver

[Reactie gewijzigd door vlahonda op 10 juni 2015 10:26]

De nieuwe modellen van Xiaomi zoals de 5000mAh (li-on ipv 18650's) en de 10.000mAh (hogere capaciteit 18650's) zijn al een stuk dunner / kleiner dan de eerste modellen.
Zeker de 5000mAh is vrij plat en makkelijk mee te nemen. Er is ook een 10.000mAh versie van maar die wordt onder het label ZMI verkocht.
Mag ik voorstellen om 5000 mAh en 10.000 mAh voortaan als resp. 5 Ah en 10 Ah te benoemen? Immers: Als ik een nieuwe accu voor de auto ga halen vraag ik toch om een "56 Ah" accu en niet om een "56000 mAh" accu?
http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-voorvoegsel
Bij een auto accu is het niet echt een 'spannende' feature. Bij een powerbank is het 'de' belangrijkste feature. En dan klinkt marketing technisch 10.000mAh toch veel beter dan 10 Ah. En daar gaat hem om :)
En het is niet alleen powerbanks, oplaadbare batterijen, accu's voor mobiele telefoons etc, ze worden allemaal met mAh aangeduid, niet met Ah.
Die Xiaomi's zijn zo dik omdat ze een veel hogere capaciteit hebben.
De Trust die jij linkt is maar 1800 mAh, iets meer dan een halve telefoonlading.
Je hebt Xiaomi's van 16000 mAh, bijna 10 keer zoveel capaciteit als die Trust die je linkt.
Zelfs als ze niet achteruit gaan hebben oude modellen meestal sowieso kleinere accu's. Ik denk dat je blij mag zijn als je er een halve lading bij kunt krijgen. Voor een 55 euro kun je al een 25.000 mah powerbank bij amazon kopen, lijkt me een zinnigere besteding van je geld. Als je dan ook nog je accu echt recyclet en ergens inlevert zijn diegene die zuinig willen zijn op het milieu op happy. FYI, deze lever je gewoon in bij de batterij-inleverpunten bij supermarkten enzo...
En dan heb je nog het feit dat bijna geen enkele telefoon tegenwoordig nog een "verwijderbare" accu heeft. Het idee is op zich niks mis mee, maar voor een tientje heb je al een Xiaomi of Lab31 powerbank welke waarschijnlijk beter is dan een oude smartphone batterij. Eigenlijk het enige echt voordeel wat ik hierin zie is dat je meerdere opgeladen batterijen mee kunt nemen (maar dan schiet je het doel van een powerbank een beetje voorbij vind ik).
Alles aan dit product schreeeuwt 'bullshit'. Het emotionele deuntje onder het Apple achtige filmpje, 40 piek voor een case zonder batterij en $10 voor een gebruikte batterij. Alsof je meer zou betalen voor een HDD case dan voor een externe HDD (en ter vergelijking: tegenwoordig heb je al een TB schijfje voor hetzelfde bedrag). Dan heb je nog de 80% claim die nergens onderbouwd wordt. Als er iets is wat binnen twee jaar, maar vaak korter, in je telefoon de geest geeft, dan is het de batterij. Verder hebben steeds minder telefoons een verwisselbare batterij, zelfs Samsung heeft telefoons zonder verwisselbare batterij tegenwoordig. En als je het filmpje ziet, dan zie je niet geheel toevallig vooral Samsung batterijtjes liggen.

Daarnaast word ik moe van Kickstarter voor dit soort dingen. Volgens de Kickstarterpagina heeft het product een Red Dot Design Award uit 2014. Dat betekent dat het product al op de markt moet zijn.

Cashen met eco-onzin dus en dat is zonde want het gaat imo ten koste van het imago van Kickstarter en eco-projecten die wel nuttig zijn.
Alles aan dit product schreeeuwt 'bullshit'.
Daarnaast word ik moe van Kickstarter voor dit soort dingen. Volgens de Kickstarterpagina heeft het product een Red Dot Design Award uit 2014. Dat betekent dat het product al op de markt moet zijn.

Cashen met eco-onzin dus en dat is zonde want het gaat imo ten koste van het imago van Kickstarter en eco-projecten die wel nuttig zijn.
Of je het voor jou nuttig vindt is natuurlijk een tweede, dat het nut kan hebben lijkt mij duidelijk.
De Red Dot Award kent diverse categorieën, Product design, Communication design en Design concept.

Zou het kunnen dat jouw opinie er naast zit, als je stellige bewering dat het al op de markt moet zijn om een award te krijgen ook niet klopt?
Dus dat er nog zat telefoons zijn met wél een verwisselbare batterij, bijvoorbeeld in Afrika, en dat je slechts eenmalig een BetterRe aanschaft die je verder altijd kan gebruiken?
Bijvoorbeeld met afdankertjes van anderen?
Of gewoon die oude niet verwisselbare batterij uit de gecrashte, niet meer te repareren telefoon slopen?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 10 juni 2015 12:05]

Offtopic:

Die avatar van jou....
Elke keer probeer ik het scherm van mn telefoon schoon te vegen. 8)7
Ik heb net een tik op mijn scherm gegeven door die vlieg van je.... :(
Misschien heel a-technisch van mij, maar is dit aantrekkelijk?

Oude accu's hebben meestal minder opslag mogelijkheid, en als ik het goed begreep kunnen powerbanks max de helft van hun opslag over brengen naar de telefoon?

Klinkt leuk als nood oplossing, maar of het praktisch is in de praktijk?
Inderdaad, mijn ervaring met oude accu's is dat ze opzwellen.
Dit concept zal inderdaad niet de beste powerbank qua maximale capaciteit of capaciteit per gram opleveren.

Het doel is om het milieu te sparen door oude accu's een tweede leven te geven in plaats van weg te gooien.
Ik ben bang dat dit geen groot succes zal worden. Laatst bij de Lidl een powerbank gekocht 5200mAh voor 9 euro. Kost dus geen drol en werkt meer dan prima.
Bij de Lidl want daar koop je kwaliteits elektronica . . .
Of was het nu allemaal onbetrouwbare bral wat ze daar verkopen?
Heerlijk naief weer om elektronica te beoordelen op welke winkel het verkoopt.

Welkom bij de consumptie/productie maatschappij, waarbij alles massa geproduceerd wordt en er een merkje bedacht wordt voor ieder prijssegment.

Of ben je vergeten dat Intell, toch wel kwaliteits electronica lijkt me, core's in het verleden moedwillig onklaar maakte om als goedkopere processor aan te bieden? :)
Je hebt het niet correct.
Je haalt er maar wat verhaaltjes bij die geen enkele binding hebben met het werkelijke onderwerp en doet alsof het feiten zijn.

Als je ook maar een beetje kennis over batterijen zou hebben dan zou je weten dat er nogal wat kwaliteitsverschillen in cellen zijn. je kunt er zondermeer van uitgaan dat in de Lidl /Action meuk geen hoogwaardige cellen zijn gebruikt maar bral spul.
misschien moest je jezelf eens updaten met kennis over verschillen in cellen op bijv candlepowerforums.

Van een powerbank verwacht je een bep capaciteit.
Echte capaciteit wel te verstaan en niet een paar Chinese leugens op een stickertje.

Verder verwacht je kwaliteit.
Kwaliteit in de zin dat na een x aantal keer opladen het ding niet enorm gedegradeerd is maar blijft werken naar behoren. je hebt er ook niets aan dat je denkt een vol geladen powerbank in de kast te hebben liggen en dan na een 3 weken wil gebruiken en al voor de helft ontladen lijkt te zijn.

Betrouwbaarheid
Batterijen kunnen exploderen, goedkope meuk is stukken minder betrouwbaar hierin.

[Reactie gewijzigd door GoldenRatio op 10 juni 2015 13:16]

Ik constateer uit je reactie dat je graag op de man speelt en vervolgens een opsomming maakt van een aantal verwachtingen bij een powerbank welke eigenlijk een open deur intrappen.

Wat staat is dat ze een product bij een supermarkt verkopen voor een goede prijs en, PDZ's ervaring meenemende, kwaliteit naar verwachting. Hiervan zeg jij indirect dat je "zondermeer van uit kunt gaan" dat het bral spul is, het de capaciteit welke vermeldt is niet levert en zelfs zou kunnen exploderen.

Interessante uitspraak wanneer je, je eigen eerste alinea terugleest m.b.t. "doen alsof het feiten zijn". Rest de rhetorische vraag: jij hebt de powerbank van de lidl uitgebreid onderworpen aan tests en kan feilloos de herkomst van de componenten aangeven?
Volgens mij maak jij het moeilijker dan het is.
Typisch Nederlands als het maar goedkoop is dan vervagen ineens allerlei normale eisen.

Als je een beetje geïnformeerd zou zijn zou je weten wat voor concept dit soort zaken er op na houden. Hun inkoop betreft louter en alleen B of C artikelen. Zij doen niet in A kwaliteit artikelen. Dat geld voor AL hun artikelen.
Denk niet dat we hier over hoeven door te zeveren.

Er staan zat uitgebreide testen van cellen op verschillende gespecialiseerde fora die onderstrepen wat ik naar voren breng. Zo zijn er ook zat testen te vinden waar men uitgebreid ingaat op powerbanks en dezelfde nadelen benoemen die ik noemde.

Het lijkt er meer op dat je iemand bent met weinig kennis en niet de moeite wilt doen jezelf wijzer te maken. Kennelijk wil je gewoon voor jezelf niet weten dat je feitelijk geen slimme aankoop hebt gedaan en daarom maar verzand in het afwijzen van een andere gedachte.

Iedereen die een beetje geïnteresseerd is in materiaal en electronics schuift niet zomaar de kwaliteit van producten ter zijde. Van een tweaker zou ik verwachten dat hij oor en oogt heeft voor dit soort dingen.
"Er staan zat uitgebreide testen van cellen op verschillende gespecialiseerde fora die onderstrepen wat ik naar voren breng."

Laat zien dan.
Volgens mij maak jij het moeilijker dan het is.
Typisch Nederlands als het maar goedkoop is dan vervagen ineens allerlei normale eisen.
Wat heeft etniciteit te maken met deze discussie? Je haalt er nu werkelijk alles bij om je gelijk te halen.
Als je een beetje geïnformeerd zou zijn zou je weten wat voor concept dit soort zaken er op na houden. Hun inkoop betreft louter en alleen B of C artikelen. Zij doen niet in A kwaliteit artikelen. Dat geld voor AL hun artikelen.
Denk niet dat we hier over hoeven door te zeveren.
Zij doen niet aan A-artikelen die louter door dure reclame en marketing campagnes duurder zijn dan A-artikelen die hun budget daar niet aan uitgeven; dat is iets heel anders.

Qua voedsel doen de groentes en vleeswaren absoluut niet onder voor A-merk supermarkten. En op een meer tech gebied doet de collectie Parkside electrisch gereedschap absoluut niet onder voor de duurdere varianten bij de Gamma kan ik je uit uitgebreide eigen ervaring vertellen.

Kortom, je generaliseert op basis van een gevoel dat alles bij Lidl goedkoop en van slechte kwaliteit moet zijn omdat de prijs veel lager is dan bij concurrenten. Dat is natuurlijk een drogreden en foutief.
Er staan zat uitgebreide testen van cellen op verschillende gespecialiseerde fora die onderstrepen wat ik naar voren breng. Zo zijn er ook zat testen te vinden waar men uitgebreid ingaat op powerbanks en dezelfde nadelen benoemen die ik noemde.
Link naar de Powerbank van de Lidl a.u.b.
Het lijkt er meer op dat je iemand bent met weinig kennis en niet de moeite wilt doen jezelf wijzer te maken. Kennelijk wil je gewoon voor jezelf niet weten dat je feitelijk geen slimme aankoop hebt gedaan en daarom maar verzand in het afwijzen van een andere gedachte.[
En weer een aanname die op geen enkel feit gebaseerd is, gecombineerd met een vieze steek onderwater. Treurige manier van discussie voeren waarmee doorgaans onzekerheid gemaskeerd wordt.

Overigens bezit ik geen powerbank maar de toon waarmee je PDZ eerder terecht probeert te wijzen met een zelfvoldoenend genoegen dat "Lidl onbetrouwbare bral is" en dat jij de waarheid in pacht hebt, raakt natuurlijk kant noch wal. De authoriteit die je probeerde te verwerven is na de ongefundeerde en persoonlijke manier van discusseren nu failliet.
Iedereen die een beetje geïnteresseerd is in materiaal en electronics schuift niet zomaar de kwaliteit van producten ter zijde. Van een tweaker zou ik verwachten dat hij oor en oogt heeft voor dit soort dingen.
En weer op de persoon....
Fascinerend om te zien hoe je al de dingen die ik inbracht weet te verdraaien.

Je hebt altijd mensen die alles wat je schrijft verkeerd uitleggen.
Jij hebt kennelijk bijzonder veel moeite normale dingen te snappen. Bij jou ligt de nadruk niet op willen snappen, je staat nl je uiterste best te doen om je met alle macht te verzetten tegen alles wat ik inbreng. Hetgeen jij niet ziet is dat je er geen steek mee op schiet. De uitkomsten veranderen niet want ik zuig nl niets uit mijn duim.

Het feit is dat als mensen een powerbank aanschaffen ze eentje willen hebben van behoorlijke kwaliteit die gewoon over langere periode betrouwbaar is. Dit is de richting die je zou moeten aanhouden in de discussie.


Lachwekkend detail is ook wel dat je Parkside vs elektrisch Gamma gereedschap aanhaalt alsof dat van kwaliteit is, lol Sorry maar hier blijkt wel uit dat je weinig kennis hebt over gereedschappen. En dat je weinig besef hebt van kwaliteit en electronics. Ik heb met zeer veel verschillende tools professioneel gewerkt en dan als je afhankelijk bent van goed gereedschap weet je wat je wel en niet moet hebben en waar op te letten bij aanschaf. Je gaat een neus krijgen voor kwaliteit en de verschillen daarin. Meestal werkt goedkoop gereedschap niet naar behoren. Je kunt beter een paar centen meer uitgeven dan jezelf met ergernis opzadelen. Datzelfde geld voor een powerbank.

Jouw definitie van wat je onder kwaliteit verstaat is een totaal andere dan mijn definitie. Je mekkert dat al de dingen waar ik mee kom geen feiten zijn maar hemelt je individuele Gamma ervaring op alsof dat een heel waardevolle inbreng is. Het enige kwalitatief goede elektrische gereedschap bij de Gamma is overigens Makita.

Je schrijft dat wat ik schrijf kant nog wal raakt, treurige manier van discussiëren heb, vieze steken onderwater geef en ik zou onzekerheid proberen te maskeren en weet ik veel waar je nog meer op aan stuurt.

En dan de underdog proberen te spelen en gaan mekkeren dat IK op de persoon zou spelen, man jij bent hilarisch. Kijk eens in de spiegel.

Ik reageerde in eerste instantie om mensen te laten weten dat er verschillen zijn in powerbanks en dat het niet handig is inferieur materiaal te kopen. Heel bijzonder dat jij daar een 'groentenverhaal' van moet maken.

Als je alles nu eens zuiver en neutraal zou benaderen en wat kennis gaat vergaren over verschillen in cellen en de bijbehorende prijzen. En dan nog even goed in ogenschouw neemt hoe de winkelconcepten van budget winkels nu in elkaar steken en wat dat betekent voor hun assortiment.

Als je dat allemaal hebt gedaan moet je jezelf nog eens de vraag stellen waarom je in vredesnaam jezelf zou verleiden een device als een powerbank bij zo'n budget zaak te kopen.

[Reactie gewijzigd door GoldenRatio op 11 juni 2015 03:04]

Ik heb er meerdere malen wat vandaan gehaald, en nog nooit iets gehad wat echt pure brul was. Brul koop je bij de Maxx of de kringloop.
Ik leg je uit aan welke verschillen je moet denken. En toch maar stug je gedachte volhouden dat je bij zulk soort zaken een relatief goed product koopt. Ik zou willen adviseren je ogen open te doen en een beetje op onderzoek uit te gaan.

Ik ken helemaal geen enkel product bij dit soort zaken wat ik kwalitatief hoogwaardig kan noemen. Dat komt omdat ze dat ook helemaal niet verkopen.
Dat mag wel op iets vriendelijkere manier gezegd worden. En waar baseer jij op dat ze geen kwalitatief hoogwaardige producten verkopen? Je zegt dat ik op onderzoek uit moet gaan, daarbij neem ik aan dat jij dat reeds gedaan hebt. Dus leg uit: Waarom verkoopt Lidl geen kwalitatieve producten? Daarnaast heb ik nergens gezegd dat Lidl de beste producten verkoopt die er zijn, alleen dat die powerbank voor zo'n lage prijs mij goed voldoet.
Ben wel benieuwd hoe het precies werkt. Je kunt alle soorten accu's gebruiken, maar hoe sluit je die aan. Het filmpje is daar niet duidelijk over.
Voor zover ik kan zien hebben meeste smartphone accu's een 3 pins aansluiting. in de enclosure zitten 3 pins die je op de accu zet, vervolgens schuif je het houdertje tegen de accu aan om deze op zijn plek te houden.
zie volgende afbeelding.
Ik zie het inderdaad, thanks!
Gezien de prijs van de huidige powerbanks van bijv. Xiaomi zie ik hier het nut niet echt van in. Je moet al wel heel erg veel van ons milieu houden wil je dit kopen, m.i. Als ik kijk naar de accu's die ik in de loop der jaren in telefoons heb vervangen dan waren die écht wel op. Neem dat samen met het feit dat je steeds minder toestellen hebt met verwisselbare accu, dan vraag ik me echt af hoeveel nut dit product nou echt heeft.

Het idee is goed, het nut vrij minimaal.
Hergebruik van oude apparatuur (in dit geval accu's) is natuurlijk een erg goede manier. Als dat via een powerbank hergebruikt kan worden, top! Dan kan je er nog wat mee, maar toch vraag ik me af. Oude accu's hadden minder mAh nodig voor een toestel.
Stel ik zou een oude Galaxy s1 accu gebruiken als powerbank voor mijn Note 3, dan heb je een powerbank van 1500mAh, wat niet optimaal gebruikt kan worden, voor een toestel met een accu van 3200mAh. Zal uiteindelijk niet enorm veel uitmaken, maar ik denk wel dat het een goede oplossing is voor noodmomenten.
Mijn htc one m7 was na bijna 2 jaar intensief gebruik vrij useless geworden, door een accu die weinig lading meer vast kon houden. Dus stel je hebt een 2 jaar oude s4, gaat nu naar de s6, dan heb je er weinig aan een ouwe gebruikte s4 batterij voor je powerbank. Leuk idee, maar te duur, en de capaciteit is te laag.
Sowieso is het verwijderen van de batterij bij de m7 nogal lastig natuurlijk ;).
Mijne werkt overigens nog prima na dik 2 jaar (aangeschaft op dag van release).
Dan vraag ik me af of je zelf de accu erin kan vervangen. Dat je bijvoorbeeld bij mobiel winkels zo'n accu kan krijgen.(kopen lijkt best onzin, als ze deze accu voorheen werdt vernietigde)

Daarnaast lijkt mij deze powerbank weinig toevoeging geven, omdat deze maar eenmalige oplaad, omdat de capaciteit even hoog of lager is van je houdige (smart)telefoon. Ik kies persoonlijk een grotere powerbank, voor meerdere malen laden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True