'Mozilla brengt Firefox voor iPhones en iPads dit voorjaar uit'

Mozilla legt de laatste hand aan Firefox voor iOS. Dat zegt een techsite op basis van een document, waarvan Mozilla zelf de authenticiteit heeft bevestigd. De browserbouwer zou een marketingcampagne starten om meer gebruikers te werven.

Er zijn verder geen details en afbeeldingen van Firefox voor iOS. Techcrunch meldt wel dat Mozilla Firefox wil onderscheiden van concurrenten als Chrome en Internet Explorer door de marketing te richten op privacy-opties in de browser. Of dat ook voor de iOS-versie geldt, is onbekend.

De marketingcampagne, die volgende maand zou moeten starten, is nodig omdat er volgens Mozilla zelf een 'alarmerende' trend is van een dalend marktaandeel van Firefox. De browser, die tien jaar geleden als eerste alternatief voor Internet Explorer 6 veel marktaandeel won, ziet momenteel veel van zijn gebruikers wegtrekken naar onder meer Chrome.

Het was al bekend dat Mozilla werkte aan een Firefox voor iOS, maar wanneer de browser zou moeten uitkomen bleef tot nu toe onduidelijk. Mozilla bracht eerder Firefox Home voor iOS uit, maar dat was geen volledige browser. Hoewel Mozilla zelf niets bevestigt over de release, heeft het wel tegen TechCrunch gezegd dat het document waar het in staat authentiek is. Mozilla bevestigt wel dat twee van zijn topmensen, Li Gong en Rick Frant, vertrekken.

Update, 11:11: Tweaker MediQ heeft op GitHub het project Firefox voor iOS gevonden. Daar staan ook concept-afbeeldingen bij, waaronder die naast het artikel staat. Het lijkt op basis van de code erop dat Firefox voor iOS de Webkit-engine van Apple gebruikt, zoals de iPhone-maker voorschrijft. Firefox op andere platformen maakt gebruik van Mozilla's eigen Gecko-engine.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-04-2015 • 10:22

46 Linkedin

Reacties (46)

46
46
44
1
0
0
Wijzig sortering
Met wat Googlen kom ik op deze schijnbaar officiële GitHub pagina van Firefox for iOS waar actief aan gewerkt wordt. Daar staat wel een link naar deze concept designs voor de interface: https://mozilla.invisiona...ntainScrollPosition=false
Klik rechtsonder op het vierkante icoontje met blokjes voor alle concepten.

Edit: Zoals op de GitHub pagina staat:
This is a work in progress on some early ideas. Don't get too attached to this code. Tomorrow everything will be different. Likewise, the design and UX is still in flux. Don't get attached to them. They will change tomorrow!

[Reactie gewijzigd door MediQ op 17 april 2015 10:46]

Ik denk dat het dalende martkaandeel is omdat Mozilla totaal de weg kwijt is, en zijn prioriteiten verkeerd heeft. Ik ben Firefox gebruiker van het eerste uur, en het is nog steeds mijn default browser, maar mijn geduld wordt erg op de proef gesteld.

Na al die jaren is het nog steeds een relatief instabiele browser. Als er bij mij een browser crashed, dan is het Firefox, en geen Chrome of IE. Ik ben ook behoorlijk actief in de web dev wereld, en je gaat over je nek als je kijkt hoe arrogant hun open source community is, wanneer je wilt helpen bugs aanmelden e.d. De UI is al 15 keer totaal veranderd waardoor ik simpelweg niet meer intuitief weet waar opties zitten.

In plaats van die problemen op te lossen, verwaterd men ondertussen de boel door zich te storten op allerlei kansloze initiatieven zoals een messaging client in de browser, een signin provider die half werkt, enz.
Na al die jaren is het nog steeds een relatief instabiele browser. Als er bij mij een browser crashed, dan is het Firefox, en geen Chrome of IE.
Pas op je N=1. Voor mij crasht Firefox bijvoorbeeld nooit. Dat ligt onder andere aan hoe je de browser gebruikt (add-ons, welk OS, etc.).
Ik ben ook behoorlijk actief in de web dev wereld, en je gaat over je nek als je kijkt hoe arrogant hun open source community is, wanneer je wilt helpen bugs aanmelden e.d.
Welke populaire open source community van een grootschalig gebruikt software product is dit niet? Als je elke dag wordt geconfronteerd met nutteloze input van gebruikers die de aandachtsspanne hebben van een goudvis en daarom geen documentatie lezen, dan wordt het heel moeilijk om vriendelijk en open te blijven naar de gebruikers die wel iets nuttigs te zeggen hebben.
De UI is al 15 keer totaal veranderd waardoor ik simpelweg niet meer intuitief weet waar opties zitten.
Hoewel ik het principe omarm dat verandering niet per se slecht is, moet ik toegeven dat verandering in software vaak slecht uitpakt. Een nieuw concept kan goed zijn wanneer het verder wordt doorontwikkeld, maar daar maak je huidige gebruikers niet blij mee. Mozilla heeft dit meermaals gedaan (Firefox), Microsoft heeft dit gedaan (Windows 8 ) en het pakt nooit goed uit. Geef een keuze. Wie is een softwareontwikkelaar om een gebruiker te dwingen om plots anders te werken omdat het (volgens de softwareontwikkelaar, niet volgens de gebruiker) efficiënter zou zijn?
In plaats van die problemen op te lossen, verwaterd men ondertussen de boel door zich te storten op allerlei kansloze initiatieven zoals een messaging client in de browser, een signin provider die half werkt, enz.
Daar ben ik het wel mee eens. Een browser moet kaal geleverd worden. Laat het aan gebruikers om uitbreidingen te installeren. Mozilla had dit al verprutst met Thunderbird, waar bijvoorbeeld wel een IM client in zit geïntegreerd (waar niemand gebruik van maakt) terwijl langdurige en veelbelovende projecten zoals Lightning nog steeds als add-on worden aangeboden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 april 2015 10:42]

Daar ben ik het wel mee eens. Een browser moet kaal geleverd worden.
Maar ja, wat is kaal? Google lijkt tegenwoordig steeds meer te denken dat alles maar in een browser gepropt moet worden. Tot aan een compleet notificatie systeem toe, welke in het geval van bijvoorbeeld OSX, al gewoon aanwezig is.
Helemaal mee eens, ze moeten focussen op stabiliteit en snelheid. Al die sync rommel en WebRTC logins mogen wat mij betreft meer naar de achtergrond. Firefox op Android crasht regelmatig op 512MB RAM devices (!!).
Hun plugins zijn nog steeds geweldig, maar dat zijn die van Chrome ook. Het grote nadeel van Chrome is de Google tracking die ik niet wil. Het grote nadeel van Firefox is de lompheid en hun achterstand qua standaardensupport (zie html5test.com). En hun BugTracker die vol staat met issues van 10+ jaar oud.
Volledig mee eens, ook ik ben een Firefox gebruiker van het eerste uur, maar recent heb ik het opgegeven. Chrome doet alles prima, ik ben er sinds enkele weken content van en heb niet meer naar Firefox omgekeken. Ik hoop echter wel dat Mozilla zich ooit eens deftig herpakt, want in de toekomst wil ik Firefox best een nieuwe kans geven.
Bij iOS zal het waarschijnlijk niet mogelijk worden om "add-ons" te installeren. Aan de ene kant om malware te weren, aan de andere kant omdat Apple volgens mij liever niet heeft dat advertenties worden geblokkeerd aangezien dit voor veel app-ontwikkelaars (en dus ook voor Apple) een grote inkomstenbron is.

Daarbij; stel je een Firefox add-on voor die het mogelijk maakt om Popcorn-Time content direct in je browser te bekijken (tenzij dat al bestaat)?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 april 2015 10:54]

Kijk eens naar Mercury browser.. vol met plugins, ook een goedwerkende adblock! Bestanden opslaan, zipjes openen, user-agent (om de boel te foppen :)) En veel meer. Alles wat je niet kunt in Safari, kan hier wel mee.

Ook Ghostery browser is er voor iOS, kan een hoop scripting en tracking blokkeren.
Je kunt op iOS al op twee manieren ads blocken:
- Met Weblock (https://appsto.re/nl/ovUtH.i): deze app genereert adhv voorkeuren een automatisch proxy bestand wat je vervolgens kunt opgeven bij de WiFi AP settings. Blockt ads dus zowel in Safari als in apps.
- Met AdBlock (https://appsto.re/nl/R2AmP.i): deze app installeert een fake VPN profiel waarmee ad- servers niet meer resolven. Voordeel is dat dit ook werkt over 3G en 4G.
Of dit wat toevoegt is de vraag, ik gebruik FF op de PC en Chrome op de telefoon naar aangezien:

1: Apple staat geen andere engines toe op Webkit na, dus de toegevoegde waarde van Gecko vervalt per direct

2: Apple heeft ervoor gezorgd dat alleen Safari de WebKit op iOS volledig kan benutten, andere browsers kunnen dat niet en zijn sowieso op papier trager.

Mozilla zal het dus met functionaliteit moeten doen, echter of Apple ook plug-ins toestaat is ook maar de vraag.
1. Klopt

2. Klopt niet meer sinds iOS8. En aangezien 79% van alle iDevices iOS 8 draait kan Mozilla dat prima als minimumversie eisen.

3. Er zijn andere browsers die ook plugins hebben. De vraag is hoever plugins kunnen ingrijpen op de browser ervaring in deze specifieke situatie. Op dit moment zal alleen Mozilla dat weten. Het lijkt me sowieso sterk dat je standaard Firefox plugins zonder problemen in een iOS versie zal kunnen gebruiken dus er zullen waarschijnlijk speciale varianten moeten komen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 17 april 2015 12:09]

weet wat je zegt want blijkbaar ben je niet meer bij de tijd..

Andere apps mogen ook nitro gebruiken, sinds iOS 8.


http://9to5mac.com/2014/0...me-performance-as-safari/

Ik hoop dat ik hier een paar mensen mee naar het heden haal.
Gebruikte jaren firefox maar uiteindelijk overgestapt op chrome. Firefox is gewoon te traag en lomp geworden :(
Tegenwoordig is Firefox sneller dan Chrome hoor. :)
Ik werk nog dagelijks met de canary builds van chrome en nightly builds van firefox als ik aan websites werk en dat gaat hier toch echt niet op. Laat staan dat firefox toch behoorlijk vreemd met css, js en dergelijke omgaat soms >.>
Dat zijn ook test-versies vol met bugs. Deze zijn ook nog niet stabiel en verschil is dan erg op te merken.
Anoniem: 221563
@seapip17 april 2015 15:35
Vreemd met css en js omgaat? Heb je ook wat concrete voorbeelden? Zolang ik gewoon de webstandaarden aanhoud krijg ik altijd exact wat ik verwacht te zien. En dan zijn mn CSS skills toch bovengemiddeld.
Doe een google analytics op paginas met veel javascript.

Firefox is gemiddeld 2x trager.
Ik dacht dat Mozilla dit niet deed uit principe omdat ze de safari engine moesten gebruiken?
Dat was volgens mij ook zo, maar sinds iOS 8 gaat dat argument niet meer op en kunnen derden ook gebruik maken van de Nitro engine die in Safari zit. Voorheen kon dat niet, en was Safari dus sneller dan andere browsers.
Dus moeten ze nog steeds de engine van safari gebruiken ipv dat ze hun eigen gebruiken.
Met alle negatieve gevolgen voor de privacy van dien.
Ik snap daarom ook niet dat Mozilla beweert zich in te zetten voor privacy, en zich dan afhankelijk maakt van een derde partij om een deel van die belofte waar te maken.
Firefox is beduidend trager dan Chrome, maar het grote probleem vind ik de manier van video afspelen. Zonder HTML5 is de performance ruk, maar ook met HTML5 werken video's slechter dan bij de concurrentie. Dat is echt een grote ergernis van me.

Verder moeten ze eens ophouden met nutteloze features als een messenger of die irritante account sync: prioriteer jezelf op de render engine en de snelheid!
Tegenwoordig werkt HTML5 video anders netzo goed als flash based of hoe het ook wil hebben.
Beide vormen van video werken in Firefox beduidend slechter dan in Chrome of zelfs IE. Video's hebben de neiging om te framedroppen, te schokken of traag aan te voelen.
Is mij nog nooit opgevallen in Firefox, moet ook zeggen dat ik Niet veel tijd doorbreng met Firefox..
Mac=Safari, Win=Chrome is mijn default browser, deze werken beide naar tevredenheid kwa performance en zou geen silverlight of flash willen gebruiken.
Wat is het nut als al die browsers dezelfde engine moeten gebruiken van Apple? Wat is de toegevoegde waarde dan nog?
Privacy dus. Als je om je privacy geeft dan gebruik je sowieso geen Chrome en IE voor iOS zie ik nog niet zo snel verschijnen. Aangezien mensen zich steeds meer zorgen lijken te maken over tracking, afluisteren, data verzamelen etc. etc. is het geen slecht idee om hier op in te haken.

En aangezien Firefox een non-profit doelstelling heeft hebben ze een zekere autoriteit om te zeggen dat ze de browser zijn voor mensen die hun privéleven graag privé houden.
En hoe kun je steevast bewijzen dat Firefox wel 100% eerlijk met je privacy gevoelige data omgaat? De broncode van datgene dat op je iOS apparaat gezet wordt kun je niet inzien denk ik?

En zelfs al kon je het inzien, een backdoor zie je gauw genoeg over het hoofd als je door megabytes aan code scrolled.

Ik zou maar gewoon geloven dat Safari proper met je gegevens omgaat. Anders is het eind toch al zoek en kun je beter je iPad/Phone weggooien.

Een proper voordeel zou kunnen zijn als ze plugins ondersteunen, zoals Ad Block Plus.

[Reactie gewijzigd door Engineer op 17 april 2015 17:04]

In mijn ogen is het pas interessant om een andere browser op een iOS device te installeren als Apple toe staat om standaard apps in te stellen voor bepaalde toepassingen zoals Android dat doet. Het is namelijk niet handig dat als je een linkje opent vanuit mail, Safari automatisch wordt opgestart.

Vind ik een heel groot nadeel en weerhoudt mij iig van het installeren van bijv. Firefox of Chrome op mijn iDevices.
Link even 1 seconde vasthouden, kopieer, veegbeweging naar je alternatieve browser, plak!
3 handelingen meer..
Het zijn inderdaad slechts 3 handelingen maar wel 3 handelingen die flink storend zijn als je het vaker moet doen.

Apple zou het gewoon toe moeten staan om een andere default browser te kunnen kiezen.
Apple is toch de partij die zegt dat ze het meest gebruiksvriendelijk zijn... het gebruiken van een alternatieve browser op een iDevice werkt over het algemeen niet fijn omdat linkjes niet standaard openen in de browser die je wilt gebruiken.
Heel, héél mooi! Ben benieuwd hoe Firefox for iOS eruit komt te zien en hoe de prestaties zijn.
Jammer overigens dat het marktaandeel blijft dalen, nooit echt nooit problemen met Firefox op Windows (zonder Flash en Java) en OS X.
Nadat Opera opeens een reboot kreeg (na versie 12 geloof ik) ben ik weer terug gegaan naar Firefox. Crashte bij mij vaak. Ik heb toen een nieuwe pc aangeschaft, en zonder te grappen: ik start Firefox de eerste keer, ik klik ergens op en het hele venster wordt wit (reageert wel nog volgens de task manager). Ben helaas weer terug naar Opera. Opera begint weer dezelfde functionaliteit te krijgen als de oude versie 12, dus ben ik blijven plakken. Ik weet dat mijn ervaringen met Firefox eerder uitzondering dan regel zijn, maar het is gewoon vervelend en ik snap niet waarom het zo vaak crasht bij mij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee