Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 152 reacties

Intels Compute Stick komt over twee tot drie weken in Europa beschikbaar. Er komt een variant met Linux, voor een vanafprijs van 117 euro, en een versie met Windows 8.1, die een startprijs van 170 euro heeft. De Linux-versie heeft minder geheugen en opslagcapaciteit.

Intel kondigde zijn Compute Stick in januari aan en inmiddels is deze opgenomen in de prijsvergelijker Geizhals. Daaruit is op te maken dat er een versie met Linux komt, waarbij niet genoemd is om welke distro het gaat, maar Intel maakte eerder bekend dat het om Ubuntu 14.04 LTS gaat. Deze versie heeft bij webwinkels prijzen van 117 tot en met 151 euro en een levertijd van twee tot drie weken. De variant van de stick met de 32bit-versie van Windows 8.1 met Bing komt rond dezelfde tijd beschikbaar en heeft prijzen van 170 tot en met 211 euro.

De Intel Compute Stick bevat een Atom Z3735F-quadcore uit de Bay Trail-serie. De Linux-versie van de hdmi-stick bevat 1GB werkgeheugen en 8GB interne flashopslag. De opslagcapaciteit kan via een micro-sd-kaartje worden vergroot. Intel rust de Windows 8.1-variant uit met 2GB geheugen en 32GB opslagcapaciteit.

In beide gevallen geldt dat de stick te voeden is via de enkele micro-usb-aansluiting, maar ook via een adapter. Daarnaast is er een usb 2.0-poort, en verder zijn 802.11n-wifi en bluetooth 4.0 aanwezig.

Intel Compute Stick

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (152)

Voor een idee hoe groot hij is:

http://cnet1.cbsistatic.c...intel-compute-stick-3.jpg

En op cpubenchmark.net presteert de cpu ongeveer gelijk met de Core2Duo e4300 uit 2006.
Reviews van laptop die diezelfde CPU gebruikt: pricewatch: Asus EeeBook F205TA-FD015B

Meer Z3735F benchmarks, qua performance is het meer alsof je een quad-core versie van de Pentium M 1.7 uit 2003 zou hebben. Alleen ipv. ~100W zal je maar 2.2W verbranden. Circa een verdubbeling van de performance per Watt iedere 26 maanden.

(24,5W*4) / (2^ (12 * 12 maanden / 26,3 maanden)) ~= 2.2W

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 maart 2015 16:53]

Zelf heb ik een pre-release versie van de stick. Het vebruik is tamelijk hoog richting 7W en het ding wordt best warm, waardoor er nu ook een mini ventilator in zit.
Maakt die fan veel geluid of valt dat wel mee? Edit: je hebt ws een pre-release zonder fan.

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 23 maart 2015 21:09]

Heb release met en zonder fan. Zonder fan werd erg warm en had veel throttling. Met fan wordt nog steeds erg warm, minder throttling. Geluid valt wel mee.
Elke processor heeft naast eigen verbruikt ook nog ondersteunende zaken op het moederbord nodig. Bij atoms is het bekend dat de "rest" veelal meer trekt dan de cpu.
Dat is dan weer minder
Mijn oude desktop was een E4300. Ik ben blij dat ik die nu gebruik voor een home server. Voor de meeste zaken begon die processor echt te traag te worden.

Nu denk ik wel dat intel met de compute en ander doel op ogen heeft dan een volwaardige desktop/laptop vervanger. Het zal bijvoorbeeld prima geschikt zijn als een soort HTPC/network streamer, of zoals andere mensen in deze thread zeggen als thin client. Ik ben benieuwd wat er met dit product gaat gebeuren!
Waarom hebben ze nou die Win8.1 stick betere specs gegeven?
Zal vast iets zijn in de trant van "Win8.1 heeft minimaal deze hardware nodig" maar dan hadden ze ook gewoon die Linux stick dezelfde hardware mogen geven?
Ubuntu springt een heel stuk zuiniger om met systeembronnen dan Windows. Dat is gewoon een feit. De laptop die ik recentelijk cadeau heb gekregen (Core i5 / 4GB DDR3-1600 / Samsung Evo 840) geeft aan dat Ubuntu 14.10 na het opstarten ongeveer 300 MB RAM verbruikt. Het start bovendien sneller op dan Windows.
jammer genoeg geld dat vaak niet met de batterij, ik heb bijna consistent slechtere batterijduur op linux dan op windows jammer genoeg
Vreemd, dat heb ik dan weer precies andersom met mijn laptop. Draai 14.10 naast Windows 8.1 en met Windows zuipt de laptop ook echt batterij. Terwijl ik op Ubuntu een stuk meer programma's heb geinstaleerd en op Windows vrij weinig.
Zou iets met drivers kunnen zijn. Als van bepaalde drivers de Linux versie minder efficient is kost een actie op Linux meer vermogen dan dezelfde actie op Windows. Waarschijnlijk werkt jouw systeem gewoon net weer beter samen met Linux.
Zou ook iets met Google Chrome kunnen zijn.

Weet niet meer van de hoed en de rand, maar iets met CPU timings, verversing, chrome en laptops..
Dat klinkt wel erg vaag. Maar goed, browsers zijn soms rare dingen, ik denk dat iedereen die ooit fanatiek Firefox heeft gebruikt dat weet. Chrome zal ook wel zijn eigenaardigheden hebben, maar ik ben daar minder bekend mee.
Deze was gethttp://www.forbes.com/sites/ianmorris/2014/07/14/googles-chrome-web-browser-is-killing-your-laptop-battery/
gebruik persoonlijk firefox op linux, dus daar zal het niet aan liggen
en chrome heeft bij mijn weten hetzelfde op windows
Zou iets met drivers kunnen zijn.
Ziedaar het grote probleem van Linux.
Meer het grote probleem van bepaalde hardware bouwers, die te lui zijn om goede drivers te bouwen. Als een bedrijf het vertikt degelijke Windows drivers te bouwen, dan is het toch ook geen probleem van Windows?

Er zijn bepaalde merken die ik simpelweg vermijd, en andere waar ik een voorkeur voor heb. Zorgt ervoor dat bij mij alles dus ook naar wens werkt. Sommige dingen werken beter dan me op Windows ooit gaat lukken (op Windows heb ik dan ook altijd gemekker met printers, en de Bluetooth stack van Windows zelf is een grote ramp, bijvoorbeeld). Maar als je wat meer gokt "ach, dit zal vast wel werken", dan loop je juist de kans dat het niet zo is.

Die belabberde Bluetooth stack is overigens inherent aan Windows. De stack die standaard aanwezig is, is gewoon slecht. Wel zijn er alternatieven die prima werken. Als ik me het goed herinner is de Toshiba stack bijvoorbeeld prima.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 23 maart 2015 19:24]

Hardwarebouwers zijn niet lui, die kijken gewoon wat die drivers kosten en wat ze opleveren. Voor veel hardwarebouwers is het nu eenmaal niet winstgevend om een OS met 1% marktaandeel te ondersteunen. Da's jammer voor ons, maar je kan het die fabrikanten niet kwalijk nemen.
Het probleem van fabrikanten die lui zijn, koop Intel incl je wifi, en er is geen reden tot klagen. Broadcom daarentegen...
nja, das idd het grootste probleem van linux atm, kleine userbase -> weinig aandacht van developpers -> weining software/drivers, opensource drivers die geen power-optimization hebben -> users wilt software en goede drivers -> userbase blijft klein
Er valt gelukkig een hoop aan te passen op Linux. Ik weet niet hoe dat met Ubuntu zit, maar voor Arch zijn er meerdere wiki pagina's waardoor ik veel langer met de batterij doe dan onder Windows.
Alleen wie wil nu complete handleidingen doornemen om een OS fatsoenlijk met hardware om te laten gaan? Want dat blijft de grote achilleshiel van Linux. Ik zou graag zien dat Linux distributies als Ubuntu Windows van de markt verdringen. Echter zitten er nog steeds teveel haken en ogen aan een overstap van Windows. Vaak wordt een deel van de hardware maar half ondersteund. Zo moeten vaak config files worden aangepast om zaken als wifi 5 ghz en gpu throttling aan de praat te krijgen. En dan laat de prestatie vaak nog te wensen over. Puur Intel only is anno 2015 helaas nog steeds de enige manier om problemen te voorkomen maar dan kun je een snelle videokaart wel op je buik schrijven.

Kijken we even naar recente ontwikkelingen omtrent convertibles met een OS met zowel een touch als een desktop omgeving, met apps die beide ondersteunen. Bij mijn weten is dat vooralsnog alleen met Windows mogelijk. Vanuit de Linux-hoek lijkt daar geen enkele interesse voor te bestaan. Ubuntu is met zo'n project bezig maar daar is na jaren nog steeds weinig van te zien.

Helaas is het momenteel niet anders dan dat we op Windows zijn aangewezen willen we ťn productief zijn ťn een hippe, moderne omgeving hebben waarin alle gebruikssituaties samen komen. Met Windows 10 zijn straks zelfs alle devices, mobiel en desktop, van hetzelfde OS voorzien. Microsoft ontwikkelt als een tierelier voor de consument en dat kan zelfs de grootste linux adept niet ontkennen.

Ik zou maar wat graag zien dat andere OS fabrikanten hier een antwoord op hebben. Ik zou bijv graag Android een beweging richting desktop zien maken. Google heeft een gigantisch ecosysteem aan apps en functionaliteit gecreŽerd. Android draait nu op de meeste tablets en op een groot deel van de convertibles. Android x86 is ook gerealiseerd. Als we Android als een Linux distro beschouwen dan zie ik die nog als de grootste kanshebber om ooit Windows tegenwicht te bieden.
De hardware-ondersteuning is niet zo slecht als je nu voorstelt. Als je alle keren dat je "vaak" schrijft vervangt door "soms", zit je dichter bij de waardheid. En zowel Nvidia als AMD hebben Linux-drivers voor hun videokaarten beschikbaar, dus die werken gewoon onder Linux, Daarvoor hoef je echt niet bij Intel te blijven.
Heb je wel eens met Linux gewerkt dan? Want die drivers die jij noemt, bestaan inderdaad maar zijn lang niet zo geoptimaliseerd als de Windows-tegenhangers. Zo draaide met de officiŽle AMD driver mijn videokaart constant op maximum snelheid met een constant snel draaiende ventilator tot gevolg. Er is ook een open source driver gemaakt middels reverse engineering die wťl throttling ondersteunt maar daarbij hapert het beeld even bij het schakelen naar een andere snelheid. Kort gezegd: AMD support in Linux is maar halfslachtig geregeld. Hoe het nu met nVidia zit, weet ik niet maar dat was een aantal jaar geleden vergelijkbaar met AMD. Alleen Intel levert up to date Linux drivers die zich kunnen meten met de Windows drivers.
Ik werk sinds 2004 met Linux. De eerste versie van Ubuntu loste namelijk mijn laatste driverprobleem op (WiFi). Sinds die tijd nooit meer problemen gehad.
Standaard willen sommige distro's idd nog wel eens veel stroom gebruiken. Je zou eens moeten kijken naar laptop-mode-tools (of een vergelijkbaar pkg voor jouw distro), hier zitten o.a. veel power saving functies in speciaal voor laptops.

Als je het dan nog verder wilt configureren kan je ook nog gebruik maken van powertop.
Naar mijn ervaring start Ubuntu inderdaad sneller op dan Windows 7 op mijn Elitebook 8460p (met MX100 256GB). Sinds ik 8.1 draai zit ik vrijwel direct na mijn post scherm op de desktop.
Gewoon Linux op die windows versie installeren.
Windows mogelijk toch gratis, want het scherm is (buiten de HDMI aansluiting) kleiner dan 9 inch ;)
Op dit soort apparaten (ook tablet) kom je niet in de bios en kan je dus ook niet van usb opstarten. Allemaal gelocked.

[Reactie gewijzigd door lowfi op 23 maart 2015 14:46]

Onzin, je kan gewoon in de UEFI bios op deze devices, er zijn er al genoeg in omloop die goedkoper zijn dan deze Intel stick dus ik denk niet dat het een succes zal worden.
Er zijn idd goedkope stick, probleem is echter de zogenaamd goedkope sticks met windows, dat blijken test versies voor 30 dagen te zijn. Kijk maar eens bij meego en de problemen daarmee. Dan zit je na 30 dagen dus te kijken en wil je legaal kost het je een vermogen.

Omdat intel een beetje duurder is zou het geen succes worden. De prijs valt op zich wel mee en intel maakt normaal ook goed spul. dus 20 euro meer wil ik daar wel voor betalen i..p.v te kopen via vage chineese website buiten de eu met vage garantie.
Klopt, maar er zijn ook Chinese merken die wel een geactiveerde Windows 8.1 met Bing leveren zoals bijvoorbeeld Minix met hun Z64.
Hier staat wat leuke info: http://www.cnx-software.c...-atom-bay-trail-mini-pcs/

Komt er op neer dat windows met bing een bedachte naam van de fabrikanten is. Het is gewoon een oem versie waar 29 dollar voor betaald moet worden.

Een atom stick zonder officiŽle windows versie zal dus rond de 29 dollar goedkoper zijn dan eentje met legale versie.
Die site ken ik al ;)
Heb zelf meerdere van deze devices thuis van verschillende merken, een hoop zijn wel geactiveerd uit de doos en sommige niet. De meeste verkopers geven ook expliciet aan of het om een legale versie van 8.1 met Bing gaat.
en geen enkele tweaker zal in staat zijn deze te unlocken ? :+
Dat misschien wel maar tis niet zo vanzelf sprekend als een echte computer wil ik aangeven.
En ze leveren Windows met Bing, deze versie is ook voor grotere schermen gratis.
Zou maar eens goed zoeken, windows met bing is helemaal niet gratis zoals vele denken er moet gewoon voor betaald worden.

Alleen voor tablets met een klein scherp is het gratis, niet voor sticks, pc's tablets zonder scherm.
Windows 8.1 met Bing kost 15 dollar. Big deal.
en stel dat Intel er 100.000 van verkoopt. Dat is 100.000 X 15 = 1.500.000 euro. Als dat toch een big deal is, mag je me dat altijd zo even geven... :)
(100.000*171)-(100.000*15)=15.600.000.

In dat licht bekeken...
Ik gok dat ze er rekening mee hebben gehouden dat degene die er windows op willen zetten, er hele andere dingen mee van plan zijn dan diegene die er linux op willen draaien.
Dat is natuurlijk niet direct inherent aan een noodzaak voor minder krachtige hardware.

Persoonlijk, maar dit zijn puur speculaties, denk ik dat Intel Microsoft niet graag voor het hoofd stoot door twee hardwarematig gelijke producten op de markt te brengen waarbij de Windows variant af moet leggen t.o.v. de Linux variant omdat de laatste minder resources verbruikt en met dezelfde hardware dus beter zou kunnen presteren.
Waarom hebben ze nou die Win8.1 stick betere specs gegeven?
Simpel. De Windows licentie kost geld. En je wilt waar voor dat geld. Dus ze maken een Deluxe versie met Windows er op en een Budget versie met Linux.

Dezelfde tacktiek zie je ook bij Netbooks.
Waarom zou je de Linux versie duurder maken dan dat nodig is? Nog sterker: Meer dan 150% duurder dan nodig.....
Om Ubuntu 14.04 een beetje lekker te laten lopen is 2GB toch wel lekker. En die opslag is ook erg krap. Op mijn netbook heb ik al zo'n 10 GB in gebruik voor Xubuntu 14.04 en programma's, dus exclusief data.
117+1,5*117=292,5>211
Je bedoelt globaal 50% neem ik aan; Van §117,- naar §170 = §53,-.
Knap dat ze het tegenwoordig in zo'n klein stickje weten te proppen. De toepassing gaat vaak niet verder dan het gebruik als een mediaplayer. Wie kan er nog meer toepassingen noemen? Ik ben wel benieuwd waar je het verder nog voor zou kunnen gebruiken.
Een dergelijke stick kun je eigenlijk alleen maar met een HDMI verlengkabel aansluiten. Anders leunt het hele gewicht op die kwetsbare HDMI-connector. Al met al vind ik het nogal een royale stick.
Dat ding zal niet veel wegen hoor.. Als het meer dan 75 gram is zou ik al verbaasd zijn.
Ik denk dat er ook gedoeld wordt op bijvoorbeeld USB aansluitingen gebruiken + gebruik maken van de audio jack. De kabels gebruiken dan de stick die qua lengte in een hefboom veranderd op enkel de HDMI plug. Gaat niet goed komen als ie horizontaal is.
Dat ligt er natuurlijk aan of je HDMI poorten recht achteruit staan, of naar beneden wijzen. Dat laatste zie ik vaker, vooral bij PC monitoren
*) Kiosk palen
*) Auto (stick in een monitor die aan de hoofdsteun hangt bijvoorbeeld)
*) Vervanging Thin Client (je geeft al je medewerkers zo'n stick, en ze kunnen op elke monitor werken.

Genoeg te verzinnen :)
Of in plaats van een eigen laptop mee op reis, bijna elke hotelkamer heeft tegenwoordig wel een TV met HDMI.

Moet je alleen een bluetooth muis (heb ik toch altijd al bij me voor bij de werk laptop) en toetsenbordje mee nemen.
Als vaak-reiziger (ongeveer 100 dagen per jaar in hotels) kan ik je melden dat het al erg genoeg is dat veel hotels een te klein buro tegen de muur plaatsen. Slechts 50cm ruimte om de voeten te strekken.

Ik zet dan ook wel eens dagelijks het buro 40cm van de muur, en weer terug (om housekeeping niet te veel te laten schrikken) (als er ruimte is en het buro niet vergrendeld)

Ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog eens raar omhoog/opzij/scheef moet kijken om de TV te zien.

Oh, en je moet ook nog een toetsenbord en muis meenemen. Nee, liever gewoon een laptop. En hoezee voor de hotels die het buro dwars op de muur hebben.
Klopt, om serieus te werken is het ook niks, maar ik dacht meer aan dingen als video kijken (met externe USB stick of HDD), mailbox open hebben staan, enz.. Mijn werk laptop is nogal locked down en vol met spyware.

Ook heb ik vaak driftnet draaien in hotels, een soort packet sniffer, daarmee krijg je een scroll van alle web-plaatjes die mensen binnen halen op hetzelfde publieke wifi. Dat is wel leuk om op de TV te zetten, voor de gein. Alleen niet zo geschikt in gezelschap want in hotels komt er heel erg veel NSFW content voorbij ;) Maar het is wel vermakelijk om op de achtergrond aan te hebben staan, beter dan CNN of MTV ofzo.

En inderdaad, die kleine bureaus zijn erg irritant, vaak zijn ze ook veel te hoog om te kunnen typen of is de stoel te laag. Meestal neem ik de laptop maar op schoot. Ik zit ook veel in hotels, al haal ik de 100 dagen niet maar de helft zeker wel.

Het scheelt trouwens ook dat dit ding je koffer niet uit hoeft, in tegenstelling tot een laptop en een tablet (die ik beide ook bij me heb overigens ;) )

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 maart 2015 18:29]

Inderdaad, "Travel Light" is zeker een valide use-case!
standaard thuisgebruik moet hier ook perfect op te doen zijn als je niet gaat multitasken omwille van de geringe hoeveelheid RAM.
Persoonlijk verwacht ik dat multitasken op de Linux stick nog prima te doen zal zijn. Heb een oude HP Probook 4510S (Intel Core2Duo, 1GB DDR2-800) met Ubuntu 14.10 draaien waarop het in ieder geval prima te doen is, en ik verwacht dat deze processor en het geheugen wat vlotter zijn.

Je zal inderdaad niet video's moeten gaan encoden terwijl je in Open/LibreOffice tekst aan het verwerken bent en Youtube in Full-HD op de achtergrond hebt draaien, maar zonder het stukje 'video's encoden' kan je denk ik een heel eind komen :)
De processor in dit stickje sneller als een Core2Duo?? Dat gaat wel wat ver imo. Ik denk dat ie bepaalde dingen zoals video decoderen/afspelen wel soepeler gaat via hardwarematige ondersteuning. Maar dat ie bij een aantal type berekeningen niet aan een C2D kan tippen.
Mijn oude Probook 4510S had een T6570 aan boord, een op 2.10GHz lopende dual core van de 2de generatie (Penryn-3M). Ik hoop dat ze nu toch zeker dezelfde performance uit de Atom kunnen persen met minder stroomverbruik. Oftewel, dat de processor effectief krachtiger is :) (meer performance per Watt)

Uitgaande van deze vergelijking komen ze aardig in de buurt qua performance, tegen flink minder verbruik (TDP 35W vs SDP 2.2W). :)

Ook de support voor DDR3L-1333 ipv DDR2-800 zal de Atom goed van pas komen.

Je zal uiteraard geen Battlefield Hardline of GTA:V op het stickje moeten spelen, maar voor huis-, tuin- en keukengebruik (browsen, tekstverwerken, e-mailen, FHD video/muziek streamen) is 'ie zeker krachtig genoeg.

Qua power is het dus bijna een Probook 4510S in een stickje :+
Voor simpele gebruikers (beetje facebook, een mailtje tikken, wat webbrowsen) is zo'n apparaatje zelfs wel als volwaardige computer te gebruiken. Dat hadden mensen 20 jaar terug echt niet gedacht, dat je je volwaardige PC (met full blown windows of linux) zo in je broekzak kon steken.
Knap dat ze het tegenwoordig in zo'n klein stickje weten te proppen. De toepassing gaat vaak niet verder dan het gebruik als een mediaplayer. Wie kan er nog meer toepassingen noemen?
'Dumb' terminal. Je maakt zo van een monitor met USB hub (voor extra USB aansluitingen voor een toetsenbord, muis, etc. zonder een aparte hub/power supply bij te hebben) een werkplek. Netwerk kan dan via de ingebouwde WiFi of via een USB 2.0 netwerkadapter.

[edit]
'Dumb' even tussen aanhalingstekens gezet. Natuurlijk kan de Compute Stick best wel veel, waaronder het opzetten van een veilige verbinding naar een serveromgeving. Hierbij is de software om die veilige verbinding op te zetten op de Compute Stick ook actueel te houden doordat het 'gewone', niet embedded software draait.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 maart 2015 14:09]

Stroom vanuit de micro-USB aansluiting, bluetooth (voor een keyboard en evt. muis)... een klein (10" of minder) monitor erbij, en het lijkt me perfect voor in de auto! Je kunt het als mediacenter gebruiken, je kunt er spelletjes mee spelen, een webcam als parkeercamera gebruiken... mogelijkheden zat. :)

[Reactie gewijzigd door Micio Nero op 23 maart 2015 16:22]

Zou je niet denken dat op termijn er meer rekenkracht uit te halen is zodat hij net zo snel is al een gemiddelde i3? Denk eens verder!
Leuk voor XBMC als deze ook HDMI-CEC en HD-audio kan bitstreamen.
Wel jammer dat er geen ethernet-poortje vanaf kon. Wifi blijft toch behelpen.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 23 maart 2015 14:03]

Leuk voor XBMC als deze ook HDMI-CEC en HD-audio kan bitstreamen.
Wel jammer dat er geen ethernet-poortje vanaf kon. Wifi blijft toch behelpen.
Je kan natuurlijk USB 2.0 gebruiken om een netwerkadapter aan te sluiten. Met Gigabit Ethernet ga je waarschijnlijk niet het maximale van USB 2.0 (480 Mbps) halen, maar het is meer dan voldoende om een filmpje af te spelen in een omgeving waar draadloos geen optie is. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 maart 2015 14:34]

er zijn helaas geen USB2.0 Gigabit adapters (ja 1 van belkin, maar die stelt ook teleur) + netwerk via usb is best processor intensief
Ik heb geprobeerd om een Belkin USB 2.0 10/100 Mbps aan een Nexus Player te hangen, maar het resultaat is zwaar teleurstellend. Het hikt behoorlijk, zelfs bij SD x264 files vanaf een NAS. Misschien omdat USB 2.0 nog niet full duplex is....
Om HD-audio in Windows te bitstreamen is er een Intel Management Engine Driver nodig. Helaas is zo geen driver voor Baytrail SoC's. Zie: https://communities.intel.com/thread/52242, https://communities.intel.com/message/251774
Wow, de Windows 8.1 versie vanaf 170 euro? De MeeGoPad T01 met precies dezelfde specs en dezelfde Windows koop je voor omgerekend §126,50. Link: http://maketheone.com/mee...ck,%20windows%208%20stick

[Reactie gewijzigd door Cristan op 23 maart 2015 15:36]

Ik ben ook een klein beetje teleurgesteld over die prijs van § 170. Toen deze stick net in het nieuws was rekende ik op § 150 (er werd toen over $149 gesproken). Misschien gaat die prijs nog iets zakken. Ik had eigenlijk een beetje op het ding zitten wachten, ter vervanging van een Android stick. Tůch blijft het in mijn ogen een interessant apparaat: klein, stil, kant-en-klaar.
Prijs is altijd nog een beetje gokken, maar de slechte euro keurs is niet in ons voordeel momenteel. 149 dollar zijn nu meer euros dan een half jaar terug en dan nog de belasting etc. En de adviesprijs is vaak gewoon te hoog, die krijg je in de winkel waarschijnlijk alleen te zien als zijnde aanbieding. Eerste weken kost die misschien 160 euro daarna heb je een aanbieding "SALE van 170 naar 150 euro". (iig zo werkt het in de grote ketens zoals de mediamarkt)
Over stil: Ik lees hier ergens in commentaar dat er een mini-ventilator in de Intel zit nu. Dat zou jammer zijn, als ie niet passief gekoeld en dus helemaal stil is.
De MeegoPad T01 komt niet standaard met een licentie. Er wordt gewoon een trial versie van Windows 8.1 geÔnstalleerd.

ik ben wel zeer benieuwd naar de andere hardware onderdelen/chips die er in zitten. En in hoeverre deze gelijk zijn aan de MeegoPad T01. In ieder geval voor het geld krijg je meer dan bij deze stick. Het is een ideale media box.
Daarom had ik specifiek naar deze site gelinkt. Standaard kost hij $109, maar Windows 8.1 with Bing kost $29 extra, wat het toaal op $138 ofwel §126,50 brengt: een stuk goedkoper dan de Intel. De link bevat echter spaties waar tweakers niet goed mee on kom gaan, dus ik heb de link nu los getrokken.
Een stick met slechts 8GB opslag en 1GB geheugen is duurder dan een 7 inch tablet met 32GB opslag en 1GB geheugen, en op die tablet zit ook een HDMI aansluiting (geen HDMI aansluiting, bedankt voor de correctie djneo-nl):
http://www.microsoftstore...spotlight_5_HPS7_09032015

[Reactie gewijzigd door Bamsebjorn op 23 maart 2015 16:10]

De HP Stream 7 heeft toch geen HDMI ?
Je hebt gelijk, verrek.
Maar goed, punt blijft... er zijn diverse Windows tablets van rond die prijs te krijgen met betere specs. Er is geen goed excuus te bedenken waarom deze compute stick slechts 8GB opslag ruimte heeft voor die prijs.
*hij heeft wel miracast, dat is een ding*

Nee je hebt volledig gelijk, Gelukkig zijn er wel alternative tablets rond die prijs met hdmi pricewatch: Archos 80 Cesium Zwart (heeft zelf de zelfde cpu als deze stick)
Zelfde cpu? Hier zit de G variant in. Lijkt wel wat beter uit de test te komen, maar heeft denk ik meer nadelen dan voordelen.

http://cpuboss.com/cpus/I...735G-vs-Intel-Atom-Z3735F
Waar zie jij staan dat de G variant er in zit ? Ik zie dat namelijk niet

Ik zei niks, wel jammer dat die maar 1GB ram heeft (de tablet)

[Reactie gewijzigd door djneo-nl op 23 maart 2015 23:34]

Mijn eerste reactie was: In die tablet zit vast geen x86 compatible processor.
Ondertussen de link geopend, en verhip: dat ding lijkt volume niet eens veel groter te zijn dan de Compute Stick.
Helaas ontbreken de afmetingen in dit artikel, dus een goed onderbouwd vergelijk wordt op dat punt lastig. Qua specs is die HP Stream 7 Signature Edition-tablet geen verkeerd ding. Grappig 'voor erbij.'
Nagenoeg alle Windows tablets maken gebruik van een Intel processor. Alleen de Surface 2 en Nokia tablet beide met Windows RT draaien op een ARM chip. In Windows RT heeft alleen verder niemand meer vertrouwen dus wordt standaard gekozen voor een tablet te verkopen met de volledige Windows 8.1.
Gewoon een goedkope variant en een duurdere.
Je zou waarschijnlijk op de duurdere ook prima linux kunnen zetten.
Ze hebben bij de goedkopere vooral bespaard op de specs,
zoveel zou die windows 8.1 bing ook niet kosten voor intel per stick.
1GB geheugen minder en 8GB minder kosten nauwelijks iets daar is het prijsverschil niet mee te verklaren.
Ubuntu heeft op zich genoeg aan 1 GB RAM, zeker als je een simpele windowmanager gebruikt (XFCE / LXDE). Evengoed kan een gigabyte extra nooit kwaad; de kans op "swappen" neemt op een begeven moment toe wat niet gezond is voor het interne opslaggeheugen.

Persoonlijk had ik eerder voor 2GB RAM en 16GB opslag gekozen bij Ubuntu en 3-4 GB RAM en 32GB opslag bij Windows 8.1
Zoals je zelf ook al zegt is 2GB ook bij Linux belangrijk voor als je flink gaat browsen of andere activiteiten uitvoert. Voor simpele taken en als mediaspeler zal 1GB wel genoeg zijn, maar het is nog steeds krap. Waarschijnlijk kunnen fabrikanten Windows alleen gratis installeren op het moment dat ze een tablet onder de 10" inch (was het volgens mij) verkopen. Die gratis licentie geldt niet voor dit soort sticks.
113 Euro
http://www.dx.com/nl/p/me...-plug-361931#.VRAS747F868

Maar Win 8.1 not included

[Reactie gewijzigd door sysiwan op 23 maart 2015 14:22]

Met invoerrrechten en belasting wordt het verschil een stuk minder. Dan ga ik liever voor de Intel.
Zetten ze gewoon op de doos dat het een android stick is van 3 tientjes en geen haan die er naar kraait. Tenminste, als ik van DX pakketjes ontvang staat er meestal op dat de producten (die al zeer algemeen zijn opschreven) vaak enkele centen kosten terwijl ik er vele euros voor heb betaald.
Invoer rechten en belasting? Werkelijk nog nooit meegemaakt bij DX en ik heb er over de jaren toch al heel wat vandaan gehaald. Meestal zetten ze inderdaad samples of artikelen van enkele dollars op.
Laatst via ebay een gopro hero3+ Black op laten sturen uit Hong Kong, ook niks hoeven betalen. (FedEx)
Leuke windows thin client, jammer dat hij bij 90% van de schermen uit zal steken :P
2 verloopblokjes vind ik dan een tikkeltje sneu er tussen eigenlijk :P
Ja, dat ziet er prima uit :D Thuis houd ik voorlopig nog wel mijn werkbak met een i5 en 16GB RAM wanneer ik software ontwikkel en veel zaken moet compileren, maar als ik doordeweeks naar de studentenkamer ga heb ik zo wel altijd een simpel apparaat in mijn tas dat ik daar alleen in mijn beeldscherm hoef te prikken om door te werken (voor studies waar je geen rekenkracht nodig hebt tijdens de studie). Ik zat eerst te denken aan een NUC als computer die ik wekelijks terug mee naar huis neem, maar dit ziet er nog net wat handiger uit.
Deze processors houden niet over, zeker niet als je een i5 gewend bent.
Zijn de Atom's nog steeds zo langzaam als de tijd van Pine Trail? Ik heb een D525 in een oude netbook zitten en dat was inderdaad om te huilen, maar zit daar nog steeds geen fatsoenlijke verbetering in? Ik had toch wel gehoopt dat de duurdere variant vloeiend Ubuntu zou kunnen draaien...
De Passmark score is 900 van de Intel Z3735F: link score. Om een indicatie te geven, een desktop i5 van de laatste paar jaar scoort minimaal 6000 punten.

Dit betekent dat het laag is, maar ook nog eens dat de single core performance nogal laag is want het betreft een quad core processor. Je gaat Windows, Linux geen ervaring mee, zeker vloeiend kunnen draaien. Maar ik denk wel dat je rekening moet houden dat je een vertraging ervaart op het moment dat je switcht bijvoorbeeld tussen veel browsers tabs en documenten. Ook het laden van webpagina's is minder snel en sommige content kan erg zwaar zijn voor de processor.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 23 maart 2015 15:21]

Ik tik dit stukje zelf van een Lenovo Thinkpad Tablet 2 met een Z2760 aan boord.

Ik moet zeggen: surfen gaat best soepel op dit ding. Al moet ik wel bekennen dat ik dan Firefox draai met twee ad-blockers. Ik noem die blockers specifiek omdat zonder de ad-blockers bepaalde sites ineens een stuk minder vloeiend geladen worden (kun je nagaan hoeveel extra 'content' er word geladen).

De Atom in dit stickje is volgens mij zeker twee generaties jonger dan mijn Z2760 en de performance zou stukken hoger moeten liggen dan mijn Z2760. De bottle-neck bij deze stick lijkt mij dan niet ook de processor, maar de hoeveelheid geheugen. Ik merk bij mijn tablet dat de 2Gb niet ruim bemeten is voor Windows 8.1, laat staan de 1Gb waar deze stick mee moet werken.
De NUC's zijn met een goede i5 of i7 te verkrijgen. Dus als je nog een beetje performance nodig hebt zou ik wel voor de NUC kiezen. (kost natuurlijk ook meer)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True