Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties

Sony doet zijn Xperia Z4 Tablet in de Benelux in de verkoop voor 749 euro. Daarmee is de nieuwe tablet een stuk duurder dan zijn voorganger Z2 Tablet. Wel krijgen consumenten het 32GB-model met 4g en het toetsenbord-dock.

Waar de prijs van de Z2 Tablet bij release zo rond de 489 euro was voor het goedkoopste model, kost de Z4 Tablet dus meer dan anderhalf keer zo veel, blijkt uit de prijs die Sony in zijn eigen webshop heeft gezet. De variant met 32GB opslag, 4g-ondersteuning en toetsenbord-dock is de enige die de fabrikant verkoopt in Nederland.

Sony presenteerde de Z4 Tablet vorige week, tijdens telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Ten opzichte van zijn voorganger heeft het scherm een hogere resolutie en dunnere schermranden, zit er een nieuwe soc in en is de behuizing dunner en lichter. De Xperia Z4 Tablet bevat een 6000mAh-accu. Sony claimt een lange accuduur die zou kunnen oplopen tot 17 uur. Eerder zei Sony dat de tablet in juni zal verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Dat is een heftig prijskaartje voor een tablet met Android.
Aan de andere kant waren er ook mensen die dat over hadden voor de Asus T700, dus het zal wel verkocht worden.
Het feit dat er android op staat heeft naar mijn mening niks te zeggen over de prijswaardigheid van de tablet.

Het gaat om de specs en features die dit bepalen en of het gebruik het prijskaartje voor de klant rechtvaardigt. Ik ben wel erg benieuwd hoe deze straks uit de tests gaat komen.
Nou, als het aan mij ligt wel, en denk dat de meeste mensen hier dat wel vinden.

Tuurlijk kun je 800 euro vragen voor een android tablet, maar dan zal je er niet heel veel verkopen (want je koopt voor 80 euro ook een android tablet, en voor ~300 euro een android tablet met specs vergelijkbaar aan bovenstaande tablet)

800 euro had ik een mooie prijs gevonden als dit een x86 tablet was geweest, maar dat is het niet, dus ik schaar me bij 'nul07'; heftig prijskaartje voor een Android tablet.
Let vooral op deze zin:
en of het gebruik het prijskaartje voor de klant rechtvaardigt
Sommige apparaten zijn nou eenmaal wat meer niche product. Ik zou bijvoorbeeld eerder voor deze tablet kiezen dan een Surface.

De mensen die trouwens aangeven dat je op een Surface een "volwaardige Windows ervaring" hebt, is natuurlijk ook niet helemaal waar. Dan ben je minimaal ¤ 1000 kwijt (voor een x86/64).
Ook kun je een tablet van ¤ 300 niet vergelijken met deze tablet. Bij deze de challenge om me een voorbeeld geven.
Net even gezocht, en oke, toegegeven, ¤300 is net wat te weinig, als ik beetje door pricewatch klik kom ik deze concurrent tegen, de meeste specs komen overeen, en die tablet kost ¤329,-

Maar, inderdaad, daar zijn de specs nog steeds net iets 'te weinig' als je die asus vergelijkt met deze sony Z4. (hoewel er valt te discusseren of je al die specs wel nodig hebt, persoonlijk zie ik bijvoorbeeld niet echt een reden voor een 2560x1600 resolutie op een 10,1 inch schermpje, maar das natuurlijk weer meer een persoonlijk iets)

Maar toch, oke het zal dan misschien ~¤450 euro kosten, blijf ik toch bij m'n punt dat je voor minder (dan ¤800) hetzelfde moet kunnen vinden.
Ik vind de TF701 in geen enkele wijze vergelijkbaar met de Xperia Z4.

De CPU is niet eens een competitie, een Quad Core 1,9Ghz Tegra 4 tegenover de dubbele Quad core (8 core) 2,0/1,5Ghz SD 810? Kom op, vooral hier snap ik je vergelijk niet.
De Z4 heeft 3GB geheugen ipv 2GB
De Z4 heeft veel betere camera's
De Z4 is met 6,1mm bijna 3mm dunner, dat is dus 30%
De Z4 is met 389gram bijna 200gram lichter, weer bijna 30%
De Z4 is waterdicht

De TF701 is zeker een leuk product voor zijn geld, maar staat echt niet in contrast met een premium product als de Z4. Ook zijn we een product van twee jaar oud aan het vergelijken met een product wat nog uit moet komen. Dat kunnen we dan ook met bijvoorbeeld de Samsung S6 of HTC One M9 gaan doen.

Over het punt of je de specs nodig hebt, dit vind ik altijd een nul-argument, want daar kun je voor andere mensen niet over beslissen.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 9 maart 2015 17:05]

De mensen die trouwens aangeven dat je op een Surface een "volwaardige Windows ervaring" hebt, is natuurlijk ook niet helemaal waar. Dan ben je minimaal ¤ 1000 kwijt (voor een x86/64).
Sorry?
http://tweakers.net/categ...SVbSSubGJhZIOiLJUiq2trQUA

Overigens wil ik niet zeggen dat er geen reden zou zijn om deze sony tablet boven zo'n x86 tablet te verkiezen hoor. Een van de voornaamste redenen zou kunnen zijn dat deze tablet VEEL lichter is.
Maar ik denk dat er toch maar weinig mensen zijn die zoveel geld uit willen geven voor een android tablet. Voor productivity blijft het namelijk vaak toch behelpen en is het een stuk makkelijker om met een windows x86 systeem te werken. Ook maakt het gewicht niet zo gek veel uit als je voornamelijk met het keyboard aan het werken bent.
Alleen als je per se één apparaat wil dat met het keyboard gebruikt kan worden voor content creation, je goed uit de voeten kunt in het android ecosysteem én je wil ook nog een lekker lichte tablet voor als je gewoon een beetje zit te browsen of een spelletje wil spelen, dan zou dit een goede optie kunnen zijn.
Sorry?
Geeft niks :+

VOLWAARDIGE Windows ervaring. Wat kost een Type-cover?
Deze zit bij de Z4 voor 750 erbij...
Retailprijs voor i3 model: ¤ 799
Retailprijs typecover: ¤ 130
Totaal: ¤ 930

Goed, ik telde wat ruim, maar ik blijf bij m'n punt, voor volwaardig Windows gebruik ben je bijna ¤200 meer kwijt en dat heb je een tablet die ruim twee maal zo zwaar is en de helft dikker.

Edit: Off-topic? Dit is precies On-Topic...

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 9 maart 2015 17:32]

voor volwaardig Windows gebruik ben je bijna ¤200 meer kwijt
Nee, want voor ¤700 koop ik ook een nette ultrabook.
Zullen we de discussie wel bij tablets houden? Daar gaat het om.
Een motor is ook goedkoper dan een auto, ervaring is echter totaal anders.
Ja, in een motor zitten minder onderdelen en die is lichter dan een auto. Niemand vindt het dan raar dat een motor over het algemeen goedkoper is.

Een tablet met minderwaardigere onderdelen en gewoon minder onderdelen is duurder dan een krachtigere laptop of ultrabook met meer onderdelen. Dat is raar. Ook raar is dat een tablet nog duurder is dan een LCD smarttv van 46". Maar goed... :)
Er zijn motoren van 30.000 euro, en auto's van 10.000. Beide worden verkocht. Laat mensen lekker zelf kiezen. Er zijn toch ook mensen die kiezen voor het merk met de A? Is ook een stuk duurder, maar blijkbaar is er voldoende markt voor... :*)

[Reactie gewijzigd door conhen op 10 maart 2015 07:18]

Dat is zo, maar daarom zei ik ook "over het algemeen" :)
"heftig prijskaartje voor een Android tablet", dit vind ik denigrerend t.o.v. Android. In mijn ogen een veel beter OS dan iOS maar ik laat me niet zo laagdunkend uit over Apple producten. Ieder zijn keus.

Trouwens is 750 euro veel te veel geld voor gelijk welke tablet.
Ik heb verder niets tegen Android hoor, als ik iets tegen wat voor mobiel OS ook heb, dan toch echt tegen iOS, ik hou niet van hoe "locked down" dat systeem is, maar ieder z'n ding hoor, je zal mij nooit horen zeggen dat de ene beter is dan de andere, dat is een kwestie van smaak.

De reden dat het een heftig prijskaartje is voor een Android tablet is omdat je dus voor ~450 euro (na iets meer onderzoek noem ik nu dit bedrag) een zelfde soort tablet op pikt.
olivierh tegen olivierc... ik moest even knipperen om te kijken wat ik nu las. :)
Hehe, had het wel gezien maar vergeten te groeten :+ Hoi olivier! :D
ik neem aan dat je x64 bedoelt?
Als je dan toch aan het muggenziften bent wil ik best mee doen:
Er is niet zo iets als x64 versus x86.
De x86 waarop gedoeld wordt is de instructieset. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is x86-64, de x86 instructieset met 64-bit registers.

Meer on-topic: Lijkt een mooi apparaat te zijn, en Apple laat zien dat er voldoende mensen zijn die dergelijke bedragen willen betalen voor een functioneel vergelijkbaar device, maar ik vind het persoonlijk een nogal stevig ingezette prijs.
Ben benieuwd of dat echt een topper gaat worden, en/of dat de prijs snel zal dalen naar meer acceptabele properties.
ja ik doelde inderdaad op de registers
Maar de meeste mensen kopen een iPad van ¤399/¤499. Die duurdere modellen worden amper verkocht in vergelijking.
x86 ben ik ook al gelukkig mee, maar inderdaad, x64 zou helemaal mooi zijn.
En welke bijzonder specs en features zijn dat? Een Snapdragon 810, 2K scherm en een goedkoop toetsenbordje? Niks bijzonders toch. Begrijp me niet verkeerd, want het is best een mooi product, maar 749 euro is wel erg extreem.
2k is 2048x1080, het is een wqxga scherm. 2560x1600 dus

Maar buiten dat kost ene ipad met 64gb (32gb bestaat natuurlijk niet), 4g en een toetsenbord bijna hetzelfde. Dus hij zal het wel waard zijn.

Wel jammer dat er geen 32gb wifi versie komt zonder toetsenbord voor 499 of iets dergelijks.
Don't blame the messenger. Volgens mij is 2K gewoon een verzamelnaam voor resoluties van 2K en hoger.

http://static.xperiablog....a-Z4-Tablet_2-315x560.png

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 maart 2015 15:14]

2k is al net zo'n onzin term als 4k, die termen zouden we niet moeten gebruiken, want ze zetten mensen op het verkeerde been.

Als voorbeeld, 4k, je zou missschien verwachten dat dat staat voor 4000, waardoor je misschien uit zal komen op "4K = 4096 pixels breed", de realiteit is echter anders, 4k tv's zoals die nu verkocht worden zijn 'maar' 3840 pixels breed, weinig 4k aan dus.

2k is blijkbaar vanaf 1920 pixels breed tot 2048 pixels breed, 2560 pixels breed heet dan weer 2,5k en dat (2,5k) lijkt dus de enigste te zijn die 'klopt', de rest zijn gewoon domme marketing termen.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 9 maart 2015 18:36]

Ook die resolutie is niet zo bijzonder.
Alle ~8inch vlaggenschepen, van Nokia, Nexus, Jolla en apple hebben een resolutie van 2048x1536, wat erg dicht zit op de 2048x1600 van Sony.

En daarvoor betaal je tussen de ¤189 en ¤399.
Alleen gaat het hier om 2560×1600.. zo'n 33% oftewel een kleine miljoen pixels meer.. ;)
Een dikke 20% ;)
Dus een minder dan evenredige stijging van het aantal pixels tegenover het schermoppervlak:

Jolla Tab: 330PPI
Nokia N1: 229PPI
Ipad mini: 326PPI
Sony Z4T:299PPI

Wat wel bijzonder is aan het scherm,
Is de hoge helderheid(~600nits), daarmee stijgt hij boven alle andere tablets uit.
En komt hij qua helderheid en kleurechtheid in de buurt van Telefoons als de Passport(720nits) en de Note4(630nits) en de Nokia 1520.
Nokia n1 moet 329 ppi zijn denk ik ;)
Zou ook niet heel logisch zijn op dat de werkafstand van een 10" tablet gemiddeld gezien langer is dan een 7-8" tablet neerleggen op schoot versus vasthouden in hand. En 2048×1536 versus 2560×1600 is ruim 30% meer. ;)

Verder leuke extra informatie die niks van doen heeft met mijn opmerking. 8)7
En welke bijzonder specs en features zijn dat? Een Snapdragon 810, 2K scherm en een goedkoop toetsenbordje? Niks bijzonders toch. Begrijp me niet verkeerd, want het is best een mooi product, maar 749 euro is wel erg extreem.
Het is volgens mij ook niet duur voor wat het is het is een gelijkwaardige prijs ivm. De ipad maar dat haalt niet weg dat het veel geld is voor wat het is.
Een heel deel mensen (waaronder mezelf)zullen dat toetsenbord en de 4g ondersteuning niet nodig hebben.

Dus ik had liever gehad dat Sony ook een normale(basis) versie van de tablet uit zou brengen.
Zo goedkoop is dat toetsenbordje niet. Lees de (p)review op Tweakers nog even. Het is van (zeer) goede kwaliteit. Enkel aan de kleine kant, waardoor het schrijven van lange stukken moeilijker wordt. Zegt natuurlijk weinig over de build kwaliteit, etc.
Goedkoop hoeft natuurlijk niks over de kwaliteit te zeggen, bedoel alleen maar dat zo'n ding geen drol kost om te maken. Ik hou er ook niet van als bedrijven mij dingen verplichten te kopen, terwijl ik helemaal geen toetsenbord wil bij een tablet wil, en al helemaal niet voor deze prijs. Het gaat volgens mij ook nog om een pre-order, dan doe je het als bedrijf zijnde er toch tijdelijk gratis bij. Kweekt heel wat meer goed wil, dan een doorsnee tablet te verkopen voor 749 euro. Daar komt Apple misschien mee weg, maar Sony niet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 maart 2015 16:33]

en waarom mag apple er volgens jou wel mee weg komen en sony niet?
Ik vind dat ze er beide niet mee weg mogen komen.
Ow ja, maar daar ben ik het wel mee eens hoor. Ik reageerde vooral op het "goedkoop" gedeelte. Las het als zijnde slecht. Als in; goedkoop prul.
kan je net zo goed een Surface Pro 3 64GB versie halen.
Meer bang for buck in mijn ogen
Én volledig windows met al zijn toebehoeren. ;)
Misschien is voor sommige personen de accu duur ook wel heel interessant ! Sony claimt 17 uur, ik weet natuurlijk niet wat dat in de praktijk word maar vast meer dan een surface/ipad
Natuurlijk is het OS wel bepalend. Met Android kan ik toch echt helemaal niets als Photoshopper. Dus al zijn de specs dan nog zo goed, dan houdt het gewoon op voor mij. Voor anderen zal het OS ook een bepaldende factor zijn.

Verder is dit apparaat voor mij ook totaal onbruikbaar. Er zit niet eens (mini/micro)HDMI op en geen USB poort of wat dan ook. Aansluiten op een televisie voor films of op een externe monitor om te werken is dus uitgesloten.

Ik heb nog meer aan een Asus Transformer van ¤ 329,- of Thinkpad Tablet 2 van ¤ 323,-.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 10 maart 2015 10:06]

Jouw argument zegt enkel dat dit product niks voor jou is. Dit betekent toch niet dat mijn argument minder waar is?

Het OS zegt in mijn mening nog steeds niets over de prijs, maar is puur aan de gebruiker of dit het meest geschikte apparaat is. Daar ging het om. Ik vind het arrogant om te zeggen dat het anders is omdat JIJ een ander OS nodig hebt. Je zegt hier, met andere woorden dat mijn voorkeur (want dat zou deze tablet hebben t.o.v. bv een Windows tablet) minder van belang is dan de jouwe.

Ik heb het nu al drie keer hier gezegd, maar het gaat om de eindgebruiker, wat zijn voorkeur is. En een Android tablet met deze hardware kan dan deze prijs hebben. Ik vind het zo'n stom argument om te zeggen dat een Android tablet per definitie een bepaald maximum bedrag mag kosten. Dit terwijl iOS tablet gewoon oplopen tot ¤ 899 en daar hoor ik niemand dat soort argumenten gebruiken.
Nee, natuurlijk geldt dat niet voor mij alleen. Voor iedereen die werkt met bepaalde software zal het OS een bepalende factor zijn. En voor iedereen die een bepaald OS prefereert boven een ander.

Voor een Android tablet is dit gewoon heel erg prijzig. Normaal zijn ze veel goedkoper, voor 100 euro heb je ze al en voor 200 euro heb je er eentje van Asus die ook 10" is en met een beter toetsenbord . Dus ja ik vind deze erg prijzig voor een Android tablet.

En de iOS tablets zijn altijd al duur voor hetgeen je krijgt. Dat klopt ook ja. ;)
Maar je hebt toch ook PC's van 300 euro. Maakt dit dan een PC van 1200 onzinnig? Of maakt het feit dat dat er Opel Corsa's bestaan de markt voor een Mercedes SLS dan onzinnig?

Ik snap nog steeds niet hoe tablets van 100 en 200 een valide argument zijn in deze discussie. Ik zal nooit een tablet in die prijsklasse kopen omdat ze gewoon teveel beperkingen hebben. Nou is dit leuk voor sommige mensen en sommige mensen zoeken iets anders.

Ook vraag ik me af hoe je bepaalt dat een tablet van 200 een beter toetsenbord heeft dan deze?
Wat een vergelijk, het ding is vier (!!!!!) keer zo zwaar en ontzettend groot. Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat sommige mensen wel op een product als dit zitten te wachten.

Maar ik zal maar moeten accepteren dat we enkel producten mogen gebruiken die JIJ fijn vindt.

En het argument dat je er geen iOS en Windows apps op kan draaien slaat weer nergens op. Tuurlijk gaat dat niet want het is Android. En Android apps draaien op Windows en MacOS is niet iets wat gewoon ondersteund wordt. Je bent dan afhankelijk van zaken als Bluestacks en dit gaat ten koste van veel resources.
Ja duh, dit Acer voorbeeld is 12". De 10" Transformer van ¤ 329,- die ik eerst aanhaalde scheelt maar 150 gram (550 gram ipv 400 gram). Lekker belangrijk, 150 gram.

Vooralsnog loop alleen jij er warm voor, zo te lezen in dit topic. Jij hebt hem al besteld dus? Oh nee, wacht...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 10 maart 2015 12:49]

Moet je horen wie het zegt. Ik zeg helemaal nergens dat mensen dit ding niet moeten kopen. Maar jij blijft hier maar als enige lopen roepen dat hier een boel mensen op zichten te wachten. Als ik dan vraag of je hem al gekocht hebt, ben ik de boeman. Maar zelfs jij vindt hem zelf dus ook al te prijzig, blijkt uit je eigen woorden. Dat was nou precies mijn punt.
Lees wat ik schrijf, ik vind hem niet te duur, maar ik kan hem niet betalen. Dat is een wereld van verschil. En nogmaals, hier heb jij helemaal niets over te zeggen.
En ik vraag jou enkel om te accepteren dat sommige mensen dit wel een interessant product vinden, maar dit kun je niet. Jij blijft volhouden dat dit apparaat voor niemand interessant is. Het feit dat ik dit wel vind, maakt jou punt al onwaar.
Android is onderdeel van de specificaties. Voor dit geld heb je een notebook, ultrabook, Surface Pro of iPad. Allemaal met hun eigen voor- en ook nadelen. Ik vind de kwaliteit van Android tablet apps bijvoorbeeld nog altijd minder dan die van Apple. Dat is persoonlijk, maar ook in hoge mate te objectiveren. Daarnaast kun je op zowel Android als Apple geen volledige Windows programma's draaien, als ik dat liever wil dan ben ik beter uit bij de andere genoemde alternatieven. Is 750 euro duur voor een Android tablet? Ja, als je kijkt naar de markt van Android tablets zeker en in verhouding tot andere apparaten toch ook wel. Je krijgt een paar features waar dik voor betaald moet worden mede vanuit een engineering oogpunt zoals waterdichtheid, dikte (heel dun) en gewicht (heel licht). Vind je dat het waard? Dat is aan de koper :).
Vind je dat het waard? Dat is aan de koper :).
Dat is voornamelijk mijn punt.

Twee punten die ik wel wil aanhalen n.a.v. je post:
Kwaliteit van Android apps is gewoon gelijk aan de Apple apps. Dit zijn namelijk 99/100 keer gewoon dezelfde apps.
Daarnaast vind ik het apart dat als een iPad ¤ 899 niemand klaagt, maar als een premium Android tablet ¤ 750 kost incl. keyboard dock, dan is het ineens duur.

En om volledige Windows apps te draaien en verder vergelijkbaar houden ben je alsnog ¤ 180 verder (i3 Surface 3 incl keyboard cover, ¤ 930 euro).
Ik ben stiekem best wel een Sony fan en nog steeds een gelukkig gebruiker van de Z(1) tablet, maar bij dit soort prijzen haak ik resoluut af.

De Z tablets waren altijd al fors geprijsd (en daardoor denk ik helaas nooit echt doorgebroken) maar met dit soort praktijken prijst Sony zich letterlijk de markt uit. Zonde.
Verwacht je aan een gigantische prijsval. Het zou niet de eerste keer zijn bij Sony.
Dat zou dan een nieuw verschijnsel zijn, want daar staan Sony modellen niet bekend om. Ze blijven altijd in de buurt van de adviesprijs, tot er nieuwe modellen aan zitten te komen.
Hier ook eigenlijk veel Sony-spul maar ik heb met mijn Tablet S niet zulke goede ervaringen. Eerder het tegenovergestelde, voor mij geen Sony tablet meer tenzij er ooit een Nexus variant uit Sony's fabrieken komt.
Sony en software (updates) gaan slecht samen, uitgezonderd PlayStation...
...de verder qua hardware goede S heeft Sony met ICS aardig weten te verpesten en dat de JB belofte verbroken moest worden, leg dan gewoon uit waarom en breng in elk geval een GOED werkende ICS uit óf haal die lock er vanaf zodat we er zelf een bruikbaar apparaat van kunnen maken.
Chrome straks ook geen ICS support meer dus dan moet het ding maar in z'n verpakking terug en krijgt ie een plekje in m'n legacy collectie.
Wie koopt er nou zo'n dure Tablet zonder de garantie dat je minimaal 5 jaar updates op het OS krijgt?
Sowieso, als dat de prijs zou zijn, moet je afvragen of er genoeg meerwaarde aan een tablet zit ten opzichte van een laptop/pc/smartphone.
Waarom zeurt altijd iedereen om updates? Leuk dat je interface er nu anders uit ziet, maar ik heb wel geleerd dat updates alleen ellende opleveren en je apparaat trager maakt.
Ot; 750 is een belachelijk hoge prijs als je met apple vergelijkt. 64gb 4g ipad air 2 kost minder dan 700 euro en de toegevoegde waarde van het toetsenbord zie ik niet meteen, btw kan je het apparaat wel los bestellen in duitsland, maar verwacht dat die in nl de z4 gaat mislukken.
Wat dacht je van de bugs en de security updates? Of ben jij er zo'n een die nog op XP zit?
Bugs moeten er inderdaad uit. Maar het is mij een rotzorg wezen of ik ios 7 of 8 draai.
Lollipop gaf allerlei nieuwe bugs, zoals dat de Nexus 7 steeds vastliep, mensen met Vodafone geen SMS meer konden ontvangen, en heel veel apparaten een memory leak hadden, waardoor ze te weinig RAM overhielden. Ook zorgs Lollipop ervoor dat je niet meer met de volumeknop je telefoon op stil kunt zetten zoals normaal. Naar mijn weten is dit allemaal nog steeds niet gefixt. Dus je kunt maar beter niet te snel updaten...
Bugs en beveiliging zijn net zo belangrijk. Bij Apple en Microsoft zit je dan beter omdat die langdurig en voor al hun apparaten updates uitbrengen. Qua targetting van virussen en malware zit je waarschijnlijk bij Apple het beste.
Omdat de kans klein is dat mensen dat ding 5 jaar gebruiken?

Sowieso is er niemand die 5 jaar OS updates garrandeerd op mobiele apparaten en dat op zekere hoogte boeit dat ook weinig. Eigenlijk veranderd er vrijwweinig. Ja het word allemaal beter maar de meeste gebruikers komen niet veder dan een browser, youtube en chat apps en wat games. Maakt het dan echt veel uit of je bv Andriod 2.x of 5.x hebt?
Best duur... Vraag me af wat de gedachtengang van Sony is om enkel deze versie in NL uit te brengen.
Voor dat geld heb je dan wel weer een (spat)waterdichte tablet/laptop (toetsenbord zal neem ik aan geen waterdichte versie zijn?)...
Waarschijnlijk is het toetsenbord ook waterdicht. Niet eens spatwaterdicht, maar écht waterdicht. IP65 en IP68 zeggen ze. En gezien de tablet met toetsenbord als een geheel product wordt verkocht, zal die classificatie gelden voor beide.

Alleen, de website zegt niet hoé waterdicht hij precies is. IP68 zegt dat het apparaat volledig onder water nog blijft werken, maar de fabrikant dient dan de omstandigheden daarvoor te specificeren. En dat heeft Sony verzuimd.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 9 maart 2015 15:55]

Ik vertrouw wel op de waterdichtheid van dit toestel. De waterdichte telefoons van Sony kun je ook gewoon in de lavabo afwassen.
Dat wordt dus importeren of op een andere manier kopen.

In Duitsland kost de Z4 WiFi met 32GB zónder toetsenbord 'slechts' ¤549,-. Scheelt je ¤200,- alleen al via de officiële Sony webwinkel. Ik ben benieuwd wat het prijsverschil bij retailers zal zijn tussen de twee versies.

Edit:
In Groot-Brittannië kost de Z4 WiFi met 32GB met toetsenbord 'slechts' £499,- (¤693,94). Scheelt je ¤56,- alleen al via de officiële Sony webwinkel.

Edit 2:
In Frankrijk kost de Z4 WiFi met 32GB zónder toetsenbord 'slechts' ¤559,- (in zwart en wit). Scheelt je ¤190,- alleen al via de officiële Sony webwinkel.
Daarnaast is hij in Frankrijk verkrijgbaar in het:
- Zwart met toetsenbord (¤659,-);
- Zwart;
- Wit.

Edit 3:
In de volgende landen kost de Z4 WiFi 32GB zonder toetsenbord telkens ¤549,- via de Sony webshop:
- Italië;
- Spanje.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 9 maart 2015 16:40]

Alleen verzenden de Sony shops enkel naar het land van de shop. Misschien maar Naar de Mediamarkt in Duitsland tegen die tijd
In Duitsland kost de Z4 WiFi met 32GB zónder toetsenbord
In de NL webshop staat alleen de LTE versie mét toetsenbordje.

De Duitse webshop heeft de WiFi versie zonder toetsenbord voor ¤549 en de LTE versie zonder toetsenbord voor ¤649.

Blijkbaar wil Sony voor WiFi -> LTE ¤100 extra vangen en willen ze voor zonder toetsenbordje -> met toetsenbordje ook ¤100 extra.
Maar een buitenlands toetsenbord zoals Frans is een ramp. Engels wil je eigenlijk ook al niet...
Dit is wel een hele hoge prijs en op hetzelfde niveau als een iPad. iPad is bewezen goed met een excellente scherm. Mijn Xperia Z3 compact heeft wel een heel slecht scherm. Hoop dat ze dat nu perfect hebben, anders zou ik geen enkel argument weten waarom je geen iPad Air 2 neemt.
Dat.. en als de Z4 tablet op de markt komt staat de iPad Air 3 (of hoe het dan mag heten) met waarschijnlijk weer betere stats al weer bijna voor de deur.

Ik denk dat je voor ~ 500 een competitief geprijsde tablet tov apple hebt.. Nu is de verhouding imo zoek.
Ik denk dat deze prijs er mee te maken heeft, dat vorige z tablets slecht verkopen in nl, ze nu alleen de zakelijke markt proberen te bereiken. Want sony weet echt wel dat iedereen dit te veel geld vind voor een tablet en de nederlandse markt niet genoeg geld opleverd.
Dan weten ze toch ook wel dat de zakelijke markt Windows wilt?

Ik had op de vakantie even een Android 10" tablet. Man man man, wat een ellende met dat ding zeg, alleen al de irritante werking van het file-systeem. Echt een ramp al die fullscreen dingen, doe mij maar Windows.
Sony heeft met vaio windows tablets gehad. Maar ik denk dar het probleem hem zit in de slechte verkoop van z tablets in nl, daardoor proberen ze het hier op een andere manier.
eerder proberen te verkopen. wie gaat er nou zoveel geld betalen voor een tablet waar niet eens een toetsenbord bij zit en niet echt beter is dan zijn voorganger die ook nog steeds veel te duur is...
wel lezen he :P

De variant met 32GB opslag, 4g-ondersteuning en toetsenbord-dock is de enige die de fabrikant verkoopt in Nederland.
De prijzen in de Sony webshop zijn in de regel hoog en lijken adviesprijzen te zijn. Ervaring leert dat de 'marktprijs' vaak 10-20% lager ligt dan wat er in de Sony Store wordt opgegeven. Sony heeft haar wederverkopers lief. Zoiets.
Sony heeft duidelijk een ander doel voor ogen dan met hun vorige tablet: Een hoge prijs (voor Android tablet) maar je krijgt er ook wel wat voor wat je bij anderen niet krijgt voor die prijs. Dus van mij mag hij er wel zijn. De prijs gaat zelf wel nog zakken waarschijnlijk.