Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Submitter: Balance

Samsung is de massaproductie van emmc-geheugen op basis van de nieuwe universal flash storage 2.0-standaard begonnen. Het gaat om geheugen met hoge bandbreedte en een capaciteit van 128GB. De aankondiging komt vlak voor die van de nieuwe Galaxy S6-modellen.

Samsungs ufs-embedded-geheugen komt in versies met opslagcapaciteiten van 128GB, 64GB en 32GB. Dat is dubbel zoveel als de huidige lijn van emmc-geheugen. Samsung levert het geheugen op een nieuwe ePoP, die 50 procent minder ruimte inneemt en direct op de chip geplaatst kan worden. Samsung verwacht dat ufs de high-end-markt gaat bedienen en het huidige emmc voor de midrange gemaakt blijft worden.

Het voordeel van ufs boven emmc is onder andere het gebruik van een Command Queue via een seriële interface, waar emmc het nog met een parallelle 8bit-interface moet doen. Volgens Samsung ligt de snelheid van ufs op 19.000 iops bij willekeurig lezen, 2,7 keer sneller dan bij emmc versie 5.0 en meer dan 12 keer sneller dan bij geheugenkaarten. Willekeurig schrijven zou op 14.000 iops uitkomen. Ook de sequentiële lees- en schrijfsnelheden liggen hoger dan bij emmc versie 5.0, terwijl het verbruik met de helft zou zijn afgenomen.

Volgens Samsung maakt het geheugen het vloeiend afspelen van 4k-content en vlekkeloos multitasken mogelijk. De aankondiging komt vlak voor het moment dat Samsung twee Galaxy S6-modellen gaat aankondigen. Die introductie wordt volgende week op de MWC in Barcelona verwacht.

Samsung UFS 128GB

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Waarom wordt er in de tekst constant melding gemaakt gemaakt van de galaxy S6? Ik zie het verband niet echt.
nieuws: Foto's Galaxy S6 tonen glazen achterkant en geen micro-sd-slot

Tot dusver lijkt het erop dat de S6 geen micro-sd-slot zal bevatten. Voor velen wordt dat gezien als een groot gemis en een onverstandige zet van Samsung. Maar heel misschien introduceren ze deze opslagmethode als eerste bij de S6, dat zou natuurlijk een geweldige marketingstunt zijn.
Lijkt me niet onaannemelijk dat Google hier een rol in speelt.. Die dwingt Android gebruikers het liefst hun online cloud services op door lokale opslagruimte zoveel mogelijk te beperken.

Een smartphone zonder sd slot zal ik dan ook nooit een cent aan uitheven, ik zie absoluut geen enkele reden waarom een telefoon geen sd slot zou hebben. Geldt ook voor een verwisselbare accu, mijn galaxy s3 ziet er prima uit qua design en heeft gewoon verwisselbare accu zoals het hoort. Zou zonde zijn als ze daar definitief vanafstappen.
Eens. De enige reden dat je dat als fabrikant doet, is puur winstbejag. Ik zie het als oneerlijk ondernemen.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 27 februari 2015 11:13]

Wat is er nou oneerlijk aan?! Ze snijden hooguit zichzelf in de vingers...òf het blijkt allemaal wel mee te vallen en sparen weer wat centen uit op mSD modules...dit zijn toch gewoon keuzes die je als bedrijf vrij staan te maken? Het is hooguit een teleurstelling voor tevreden gebruikers van voorgaande modellen die een vervanging willen...
Het is oneerlijk omdat technologische mogelijkheden bewust achtergehouden worden om zodoende dure alternatieven aan te kunnen bieden. Het geeft een soort van micromonopoliepositie.
Ze leren er waarschijnlijk niet van, want de keuze wordt gemaakt door een momentopname, verwacht ik:
manager X ziet in een marktonderzoek dat # procent mensen een bepaalde telefoon niet zouden kopen als er geen uitbreiding van geheugen in zit. Gezien de kosten brengt het een netto besparing op van een bepaald bedrag en daarmee verantwoord je dus de keuze.
Wat in zo'n keuze niet wordt meegenomen is het lange termijn effect. Ik klaag steen en been over onder de Nexus-serie, die wat mij betreft geen bestaansrecht heeft door die keuze. Jammer, want het was een fantastisch idee. Een regelrechte teleurstelling dus en er is geen marktonderzoek die het effect daarvan onderzoekt ;)

Ik merk heel vaak dat dit gebagatelliseerd wordt. Jammer, want ik had eigenlijk verwacht dat (met name tweakers) meer principieel waren en dit soort keuzes de prullenbak in zouden verwijzen.
Je zegt het zelf al...
Ze maken een berekening en natuurlijk zetten zij gewoon het verlies van mensen die de telefoon niet meer kopen door deze keuze naast de winst van de verkoop van cloud ruimte...zij kijken gewoon naar het geheel en niet naar jou omdat jeje flac bestandjes er op wilt kunnen zetten. Op tweakers zin nou eenmaal al een redelijk specifieke doelgroep die absoluut niet representatief is voor het overgrote deel van de aantallen toestellen die ze verkopen...gelukkig zijn er nog gewoon alternatieven ;) zo moet je ze dan ook gewoon aanpakken...als de concurrent opeens een groot deel eraf snoept omdat die wel luistert naar wensen...verkoopcijfers spreken nou eenmaal duidelijker voor de managers dan technische wensen om mensen tevreden te houden...helaas ben je wel afhankelijk van al die 16 jarige meisjes en pc hoofdmoeders over heel de wereld die ook met de nieuwste telefoons willen lopen en er alleen maar mee appen en dus tevreden zijn, want dat kan ie...en snel ook ;p
Wat in zo'n keuze niet wordt meegenomen is het lange termijn effect.
zij kijken gewoon naar het geheel...
Heb je de hele post gelezen?

De tweakers kopen nu de telefoons die non-tweakers over twee jaar kopen. Ik zie mensen uit mijn omgeving regelmatig stoeien met "kinderziektes" die ik al opgelost/gefilterd heb.
Dat is niet alleen bij smartphones, ook bij laptops, computers, software.
De gemiddelde consument weet niet beter en wordt gewoon benadeeld bij het kopen van een computer. Erg jammer, het is verkapte oplichting vind ik en dat wordt doodleuk genegeerd door de meesten. "Ach, het valt wel mee", "het is aan consumenten zelf om dingen uit te zoeken", "weet wat je koopt". Wij als tweakers weten wat wel en niet belangrijk is bij de aanschaf van producten, maar de gemiddelde buurman/collega/familielid weet dat vaak niet.
Gewoon een logische stap naar flash media > cloud opslag te gaan iets wat al jaren heel normaal is bij vele leveranciers, volgens mij werd er juist geroepen altijd en ook door Tweakers in reviews dat een SD slot een gemis is bij Apple apparatuur. (andere heb ik geen ervaring mee)
"Samsung" is het verband. Het is vast niet toevallig dat ze net een paar weken voor de S6 aankondiging zijn begonnen met de massaproductie hiervan. Het is nu natuurlijk de verwachting dat ze dit snellere type opslag gaan gebruiken in de S6.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 26 februari 2015 15:51]

Omdat het opmerkelijk is dat Samsung vlak voor de lancering van een nieuwe telefoon, met een nieuw type opslag voor telefoons komt.
Dat heet "pluggen" en kan je geld voor krijgen.
Maar de vraag is gaat samsung ook in de richting van apple intern geheugen zonder sd kaarten en dan 100 euro extra voor meer geheugen?

[Reactie gewijzigd door RoffaboyS op 26 februari 2015 15:39]

100 euro meer voor 128gb naar 256gb of 100 euro meer voor 16gb naar 32gb? Nogal een verschil. Dat dat laatste werkt bij Apple is sowieso al merkwaardig.
Niet alleen Apple ook Google met de Nexus serie werkt op deze wijze. LG deed hetzelfde met de G2.
Voor Google was het handig en logisch,
Want door gebrek aan opslagruimte,
Wordt het meer 'logisch' om te gaan werken vanuit de Cloud.
  • Geen zwaar navigatie programma van 3gb, maar online navigeren met google maps.
  • Geen muziekcollectie op je telefoon, maar streamen met google music.
  • Geen film converteren van blue-ray en op je telefoon opslaan, maar een film huren uit de playstore
  • Niet al je files op je telefoonopslag, maar openen vanaf de google drive.
128gb op je telefoon, krijgen weinig mensen vol.
En zelfs met hun tragere SD-opslag meegerekend, hebben weinig mensen 128gb, of 128gb nodig.
In use: 82Gb van de 96Gb O-)
Ow dat is maar 10GB :Y)
Ik heb een enorme flac muziek collectie die ik toch graag op mijn telefoon zou opslaan. Een telefoon met 512gb opslag zou voor mij ideaal zijn. Hoop dat met een Phone met 256 en een sdxc card van 128 ik toch redelijk in de buurt kom.
En zelfs met hun tragere SD-opslag meegerekend, hebben weinig mensen 128gb, of 128gb nodig.
640kbyte is ook genoeg toch? :p
Met HD video, foto's en muziek krijg je bijna alles vol.
De G2 16GB en 32GB verschillen 19 euro. Dat is een vrij eerlijke prijs (alsnog teveel voor 16gb, maar goed).. de Nexus zat wel een stuk hoger, maar nog steeds de helft van Apple.

Ik hoop overigens wel dat Samsung het dan ook meteen bij de S6 aanbied, voor een eerlijke prijs. Op deze manier forceren ze de andere fabrikanten hierin mee te gaan... anders blijft het alsnog iets voor over minstens 2 generaties..
16gb razendsnelle opslag voor 19 euro lijkt mij niet te duur. Zeker niet als je rekening houdt met dat je in plaats van 1 product in je distributieketen, er twee moet inzetten.

Als je het 'gat' kleiner maakt, heb je kans dat je met heel veel units van je kleine opslagcapaciteit blijft zitten omdat iedereen voor dat tientje meer gaat voor de luxere versie.
Momenteel is het een verschil van maar 19 euro, voor de introductie van de G3 was dat verschil groter.
Apple doet dat sinds de release van de huidige smartphone en tablet markt niet meer, het is nu 16/64/128
Dat misschien, maar ze vragen nog altijd absurde prijzen voor een beetje extra ruimte.
  • 16GB $199
  • 64GB $299
  • 128GB $399
Pure afzetterij.
Kan er ook eens een dag voorbij gaan waarbij Apple niet erbij gehaald wordt als de naam Samsung in het bericht staat?

Het wordt een beetje vervelend dat alles maar met elkaar vergeleken moet worden. 2 verschillende bedrijven, 2verschillende marketings routes en hoe jullie het ook graag niet hadden willen zien, wel 2 bedrijven die gewoon hand in hand samen de producten maken.

Ontopic even een reactie:

Ik vermoed zeker dat Samsung de geheugenkaart mogelijkheid eruit gaat halen. Ondanks dat je snelle kaartjes hebt, vertraagd het toch enigszins het systeem en wat is er beter dan geheugen op de chip geplaatst? Probleem is wel dat men dan naar een andere backup device moet gaan kijken, wat nu wel handig is met een kaartje.
Je weet wel dat de iPhone gebaseerd is op onderdelen van externe leveranciers, waarin Samsung het grootste aandeel heeft en dus dit geheugen waarschijnlijk in de volgende iPhone komt?

Daarom wordt hier de iPhone er bij gehaald: dit geheugen is voor de S6'en en iPhones van deze wereld.
Dit heeft ook consequenties voor de bedrijven waar Samsung aan levert, zoals Apple.

Nu moet Apple wel hun standaardmodellen gaan uitrusten met 32GB (er is geen kleiner model meer, of ze moeten koppig de mid-segment modellen gaan gebruiken in hun high-end telefoons), ondanks dat ze dit waarschijnlijk liever niet willen om mensen de extra ¤100 te laten betalen voor 64GB.
Allicht,
Maar als 32GB het instapmodel wordt gaat de aanschafprijs gewoon mee omhoog. Dat geheugen blijft altijd abnormaal duur in de iPhones. en ik blijf het bezopen vinden.

Verder ziet dit er leuk op papier uit.. maar 2,7x sneller dan emmc 5? Ben benieuwd naar de uitgebreide benchmarks!
Nou, dat valt toch wel mee? De iPhone 5 64GB was destijds 879 euro als ik me niet vergis. De iPhone 6 64GB is nu zo'n 779.
Nee, de iPhone 5 begon namelijk op ¤599 of iets daarboven, pas later zijn ze gegaan naar ¤699
Even nagekeken. Ik heb toen 659,- betaalt via de Apple store online. Dat was 16GB. De 32GB was toen al 100 euro meer, en de 64GB nogeens. Die laatste kwam dus op 859,-. De iPhone 6 64GB kost nu 779,-. Volgens mij is dat dus goedkoper.
Zolang mensen het blijven betalen is het niet te duur. Met de huidige verkoopcijfers zou Apple er nog veel meer voor kunnen vragen.
Het ingebouwde geheugen is overigens moeilijk te vergelijken met een standaard (goedkoop) SD kaartje. Deze zijn in vergelijking relatief langzaam.
Ongelofelijk:
nieuws: Samsung presenteert eerste emmc 5.1-geheugen

Er zou eerst emmc 51 geheugen in de S6 zitten? Maar nu, met een alsmaar naderende deadline voor introductie, is ufs nog logischer natuurlijk |:( .
Goed gespot, maar waarschijnlijk wordt dat dan dus voor de mid-range
Hier kan Samsung ook wel mooie SD- en CF-kaartjes met 256GB van maken, die qua prestaties wat meer in de richting van een SSD gaan. Menig fotograaf en filmert moet dat wel kunnen waarderen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2015 21:02]

Te zien hoe ssd's nu ook al in terabytes beginnen te werken lijkt het me mogelijk een of twee jaar voordat de eerste telefoon die de terabyte aantikt uitkomt. Heb zelf 64gb in me note 3 en vind dit tekortschieten voor mijn flac muziek collectie. Heb zo'n 300gb aan muziekalbums en moet nu nog steeds keuzes maken welke ik wel en niet met me meeneem.
Waarom niet naar mp3 converteren voor op je telefoon? Die flac hou je dan gewoon op je pc staan.
FLAC plus Wolfson DAC (Exynos 7420 heeft een Wolfson DAC) is voor veel audio liefhebbers zo'n beetje het summum voor mobiele audio.

Ik heb mijn SD kaartje ook vol met FLAC bestanden staan. Is ook nog eens makkelijk overzetten als ik het SD kaartje ergens anders in plug, zelfs als de telefoon om wat voor reden dan ook de geest geeft. Idem met alle (Helium) backup bestanden, geschoten foto's en video's etc.

Als het nieuwe snelle UFS geheugen dus als vervanger wordt gezien van een SD kaart i.p.v. aanvulling, valt er voor mij ook een voordeel weg.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 26 februari 2015 18:00]

Been there, done that. Foobar blinde ABX test met bijv. een goede castagnette opname in FLAC vs AAC 320kbs, structureel 8/10 tot 9/10 raak.

Goede DAC is met goed materiaal vrij snel te onderscheiden van een middelmatige of slechte, FLAC an sich voor de meesten (zeker boven de 30 jaar) minder. Maar het grootste voordeel in de praktijk is dat FLAC materiaal op het internet vaak veel beter van kwaliteit is door meer aandacht bij de opname en/of conversie, daar waar zelfs 320 kbs MP3's vaak met een brakke codec, gebrekkig dynamisch bereik, clipping door teveel gain en/of hoge noisefloor blijven steken. Gewoon door onkunde.
Ik heb het niet over het verschil met slechte kwaliteit mp-3 bestanden die door 'onkunde' zijn gemaakt, maar bv hoge kwaliteit Mp-3's uit de iTunes store.

Meerdere tests bewijzen je ongelijk.....

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 februari 2015 11:09]

Theorie is niet interessant als hij voor velen verschilt van de praktijk en dat laatste is hier relevant. Daarnaast, tests met onbekenden zeggen mij niets. Hele volksstammen kunnen ook niet of nauwelijks wijnen blind onderscheiden. Sommigen wel. Mijn oren en mijn apparatuur (en goede opnames), blind getest, zeggen mij dan ook veel meer. Die uitslagen veranderen niet ineens magisch door groepsgemiddelden of oor testjes van anderen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 februari 2015 12:16]

Wel als je vergelijkingsmateriaal idd bagger is zoals je zelf aangeeft....dan hoor je wel verschil....

Logisch toch?

https://www.yahoo.com/tec...cessful-109496883039.html

Lees ook even deze passage in het artikel:

'They say that the human ear can’t even detect audio quality beyond what’s on a CD (16 bit/44.1kHz). High-resolution audio includes more music data, yes — but it’s sound you can’t hear.'

En :

'My advice: If you want a better, richer, better balanced, less tiring, more comfortable listening experience, you don’t have to spend $400 on a new player and throw away your existing music collection.

Just spend a couple of hundred bucks on a nice pair of headphones.'

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 februari 2015 13:49]

Lezen is wederom een kunst. Zoals ik schreef voor mijn test o.a. goede opnames van castagnettes gebruikt in FLAC en AAC 320kbs (CD WAV is niet eens aan de orde...).
Die mindere kwaliteit MP3's ging over iets heel anders, namelijk veel van de op het internet aangeboden MP3's.

Tests met anderen en over/via niet relevante muziekspelers veranderen daar niets aan. En goede hoofdtelefoons heb ik al (Sennheiser HD600 en HE60 "Baby Orpheus" electrostaat met Stax amp), dus daar zit niet langer de zwakste schakel.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 februari 2015 14:13]

Ik ben het met je eens dat in dagelijks gebruik flac niet ideaal is en het verschil met mp3 niet of nauwelijks hoorbaar is. Ik heb echter een dac op mijn laptop en heb zeer hoge qualiteit monitor headphones. Ik hoor daar welzeker verschil mee. Heb geen blinde tests gedaan dus het zal wel een groot deel placebo effect zijn maar ik heb het idee dat flac organischer klinkt doordat er minder data van de master verloren gaat. Opslag is geen probleem voor mij en vind het daarom zonde om niet de bestanden op hoge qualiteit op te slaan.
Als Samsung nou eens gewoon een 256GB (2 van die kleine chips? moet lukken toch?) opslag model uitbrengt, misschien dat Apple dan met hun geniale innovatie de superieure stap maakt van 100% meer opslag op hun "goedkoopste" model iphone: 32GB als "kleinste" keuze.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 26 februari 2015 15:31]

Meh... Apple en Google pushen cloud services daarom staan we bij telefoons met opslag nog in 2010.
Ik denk dat Apple pas wakker word als een 1TB Phone op de markt komt ((waarschijnlijk ergens uit China voor 199,- euro))
Apple bood als eerste fabrikant 128GB opslag aan met de iPhone 5s.
Apple bood ook de duurste telefoon aan met 128GB. En nog steeds trouwens.
Dat is over 3 dagen ook weer over......
Je moet alleen niet naar de prijs kijken.... Dayum!
Euh... nee. 128GB werd pas beschikbaar op de iPhone 6. 's Werelds eerste 128GB telefoon was afkomstig van meizu.

Get your facts straight.
Gezien een eerder artikel vanochtend waarin melding wordt gemaakt van het ontbreken van een SD sleuf zou het zomaar in de S6 kunnen zitten.
Dat maakt de vermelding van de S6 meer relevant.

[Reactie gewijzigd door Surf_dude op 26 februari 2015 16:36]

"Volgens Samsung maakt het geheugen het vloeiend afspelen van 4k-content mogelijk. "
Dat is nou echt iets waar iedereen al jaren op zit te wachten om 4k op z'n telefoon af te kunnen spelen. 8)7
Krijgen we er ook nog een vergrootglas bij?

Waar ik op wacht is een batterij die meerdere dagen meekan en dual sim standaard in elk toestel. Maar dat is dan weer te moeilijk.
Het voordeel van dit snellere flashgeheugen is natuurlijk wel dat data sneller aan de CPU aangeleverd kan worden, wat betekent dat de CPU minder klokcycli hoeft te verspillen aan wachten op data, dus kan hij sneller terug naar een lowpower staat. 1x spaart maar een heel klein beetje uit, maar als hij dit een keer of 100,000 doet dan kan dat al gauw een uur schelen op een dag.
Eindelijk ik zou een opslag oorlog tussen smartphone fabrikanten willen zien... Genoeg van die pruts telefoons met 8gb opslag opgesplitst in 3 partities waarvan 4gb bruikbaar :( :(

Toch komen 512GB phones aan Android heeft nog steeds kut partitie systeem.

[Reactie gewijzigd door iyanic op 26 februari 2015 15:45]

Wat is er mis met het android partitiesysteem? Ik heb een telefoon met 16GB waarvan ik ~12GB zelf kan gebruiken. Op 1 partitie, dus hoeveel beter kan het?
Omdat als je paar beetje zware apps op je telefoon heb staan is de systeem partitie al snel vol en je heb niks an de vrije 12GB
Dat is al bij heel veel telefoons niet meer zo. Dat was inderdaad zo bij de wat oudere, maar ondertussen kan je volgens mij op Android gewoon alles als één partitie benaderen en hem dus vol proppen met apps. ( Hoe je aan 16GB aan apps zou komen die je ook echt gebruikt snap ik niet, maar goed. En als echte Tweaker herpartitioneer je het geheugen natuurlijk gewoon :P Zo deed ik dat op mijn Oppo Find 5. )

OT: Mooi. Ik wil gewoon een telefoon die al mijn muziek lokaal kan hebben, alsmede films, foto's en apps. Hoe meer en hoe sneller de opslag is, hoe beter. Cloudservices zijn nog altijd gehandicapt en niet even makkelijk als lokale opslag. Kortom, mooi product van Samsung. Wie is de eerste die twee van deze chips in RAID 0 draait? :D
Hoe je aan 16GB aan apps zou komen die je ook echt gebruikt snap ik niet
Wat valt er niet te snappen aan een paar games installeren?

Op Android heeft men al weer een hele poos geleden de limiet voor apps verhoogd naar 4GB (van 50MB) en ondertussen heeft ook Apple dat voorbeeld gevolgd. Oftewel daar is gewoon vraag naar.

Meer is altijd beter
En hoe veel ruimte je ook hebt... Het is toch altijd weer zo vol.

EDIT: En wat is toch die fascinatie met RAID 0? Het was leuk voor magnetische schijven maar bij dit soort chips werkt het averechts. Je random I/O zal er namelijk juist trager door worden.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 26 februari 2015 19:07]

Omdat als je paar beetje zware apps op je telefoon heb staan is de systeem partitie al snel vol en je heb niks an de vrije 12GB
Dan heeft die telefoon dus verrotte weinig werkgeheugen... |:(
Android installeert apps gewoon op de vrij data partitie en niet op de systeempartitie.