Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Nederland staat op de derde plek van Europese landen die het best presteren op digitaal gebied. Dat maakte de Europese Commissie dinsdag bekend tijdens de presentatie van de index voor de digitale economie en maatschappij. Denemarken en Zweden doen het beter, BelgiŽ staat vijfde.

Europa liet de index opstellen om zo de verschillen tussen de verschillende lidstaten op digitaal gebied te tonen. Het indexcijfer is gebaseerd op verschillende aspecten, zoals in hoeverre Europeanen de beschikking hebben over een internetverbinding en hoe snel die verbinding is. Daarnaast houdt het cijfer rekening met de internetvaardigheden, het gebruik van onlinediensten en het niveau daarvan.

Nederland scoort op alle aspecten goed, maar net iets minder dan Denemarken en Zweden, behalve op het gebied van connectiviteit. Dat wil zeggen dat meer Nederlanders over een internetverbinding beschikken. België eindigt daarnaast op de vijfde plek, vlak achter Finland. Dat land valt daardoor in de categorie van gemiddelde landen. De lidstaat die het slechtst presteert is Roemenië.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat het grootste deel van de Europeanen voortaan online is te vinden. Volgens de Europese Commissie gebruikte vorig jaar gemiddeld 75 procent van de inwoners regelmatig internet, terwijl dat een jaar eerder drie procent minder was. Precies 49 procent van de Europeanen die regelmatig online is te vinden, heeft in 2014 wel eens internetspelletjes gespeeld of iets gedownload. In totaal 39 procent van de huishoudens gebruikte in dat jaar daarnaast video-on-demand.

Volgens de Europese Commissie laten de cijfers zien dat er tussen de lidstaten nog veel verschillen zijn op digitaal gebied. In Nederland is e-commerce bijvoorbeeld heel gebruikelijk, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo is. In totaal verkocht vorig jaar vijftien procent van alle Europese bedrijven iets via het internet, terwijl minder dan de helft daarvan dat internationaal deed.

Score Europese landen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Leuk dit soort ranglijstjes. Alleen ga je je afvragen over er geen overtrokken waarde wordt toegekend aan iets als "digitale overheidsdiensten". Met de overheid oie ik 1x per jaar wat digitaals (belastingaangifte) en elke x jaar wat analoogs (stemmen, paspoort, rijbewijs verlengen) maar iets bij een webwinkel inkopen doe ik heel veel vaker, net als bij een "analoge" winkel. Dat zou een veel zwaarder gewicht moegen hebben.
Frapant dat een land als Estland in deze benchmark niet eens zo heel hoog scoort (vooral wat betreft overheidsdiensten), ondanks dat ze technologisch vooruit lopen op ons, o.a. met het via internet stemmen en sinds kort het e-burgerschap.
Ik denk dat je verkeerd kijkt, de code van Estland is namelijk 'EE', en niet 'EL' (dat is Griekenland)

Estland staat op de 7e plek en scoort juist op punt 5 heel goed.

Lijst met alle codes staat hier: http://publications.europa.eu/code/pdf/370000en.htm

[Reactie gewijzigd door littlebitpwnsu op 25 februari 2015 10:42]

Dat is een veel kleiner land, net als Denemarken. Estland heeft 1,3 miljoen inwoners tegen over 17 miljoen hier en een veel dunnere bestuurslaag.

Afgezien daarvan zijn de statistieken redelijk irrelevant als er niet explicieter word gemeten. Het is relevant om te zien waar de digitaliseren voor loopt maar ook waar het succesvol en efficient is. Sinds de invoering van digitale overheidsdiensten is het in Nederland continue een drama geweest en wil ik niet weten hoeveel gaten er in die systemen zitten.

Er is lastig een lijn te trekken door de scores van de verschillende landen, ik vind voornamelijk de posities van Ierland en ItaliŽ erg verrassend. Die had ik eigenlijk omgedraaid ingeschat maar ook een land als Oostenrijk loopt verder achter dan dat ik had verwacht.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 24 februari 2015 23:52]

Volgens mij loopt BelgiŽ mijlenver achter op het gebied van e-commerce ten opzichte van Nederland.
Bedoel je daarmee de internet winkels zelf, of het kopen van producten op het internet?
volgens mij vallen onder die term beide.
internet winkels en het uberhaupt kunnen betalen via het internet.
Ja, want in BelgiŽ kunnen we niet betalen op het internet... We maken hier gelukkig allemaal gebruik van iDeal, een wereldwijd... Oh wacht... Nee...
We maken hier gewoon gebruik van VISA/Mastercard (wat veel meer gemeengoed is hier, dan in Nederland), je kan gewoon betalen via maestra (je pin-kaart). En natuurlijk zaken zoals PayPal en andere zijn gewoon ook beschikbaar...

Dus, waarom zouden we hier op vlak van betalen via internet achterlopen?
Nou.. misschien niet helemaal eerijk... maar ben benieuwd hoeveel Belgen er computeronderdelen bestellen bij een Nederlandse webshop en andersom? ;)
Zelf weet ik dat ik NL moet vermijden. De 'Binnen-24u-In-Benelux' belofte is een grap, PostNL krijgt het gewoon niet voor elkaar hier.
Dat kan PostNL wel, maar helaas doet PostNL(net zoals andere koeriersbedrijven) aan uitbesteding.

PostNL bezorgt jouw pakje (meestal binnen de termijn) aan een zelfstandige koerier die al dan niet met een PostNL-wagentje rondrijdt om pakjes rond te brengen. Hier werden de pakjes van PostNL rondgebracht door een persoon in groene bestelwagen, maar daar hebben we met veel personen over geklaagd (pakjes werden voor de deur gezet zonder aan te bellen, niet binnen de termijn etc.). Nadien is men bij PostNL in mijn regio gestopt met het uitbesteden en brengen ze de pakjes zelf rond, netjes en op tijd. Het kan dus wel :) Mogelijk moet je zelf eens contact opnemen met PostNL en het probleem aankaarten.

Of ik nu bij Coolblue bestel (BelgiŽ) of bij Bol.com (Nederland), het komt hier altijd binnen de 24u aan.
De pakjes worden zelfs nog niet aan de zelfstandige koerier overhandigd. Ze hebben er te weinig, en teveel pakketjes volgens PostNL. "Uw pakket ligt nog in het PostNL depot wegens de grote drukte".
behoorlijk wat.
Nederland is wat dat betreft ook goedkoper op computer onderdelen dan in belgiŽ
Duitsland is volgens mij weer goedkoper dan ons maar dan betaal je je weer scheel aan vervoers kosten iets wat de belgen niet hoeven te doen bij nederlandse webshops
BelgiŽ heeft toch bancontact of zoiets?
Je geld raak je altijd wel kwijt, dat is het probleem niet ;)

De wetgeving omtrent nachtwerk ik BelgiŽ is blijkbaar veel restrictiever dan in Nederland.
Heel veel "belgische" webshops opereren van uit Nederland omdat het dan veel eenvoudiger is 's anderdaags de goederen bij de consument te krijgen.
Qua betalingsmogelijkheden vind ik BelgiŽ beter voor de internationale markt. Ik zie maar al te vaak in Nederland dat er hoofdzakelijk met ideal kan betaald worden en dat de rest op een zijspoor geschoven wordt. Ideal is echter enkel voor NL.. ;)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 februari 2015 22:19]

Ideal is gunstig voor de winkelier, de rest is gunstig voor de consument.
Gelukkig zie je dat PayPal en CC ook steeds meer voorkomen. Ben zelf ook geen fan van iDeal of overboeking en betaal dan ook alleen maar met iDeal als het om iets heel goedkoops of om een heel betrouwbaar bedrijf gaat.
Ik bestel al Ī 15 jaar boeken; cd's en allerlei andere zaken online bij Belgische webshops, en dat is alleen maar makkelijker geworden sedert we nu ook met Bancontact online kunnen betalen. En anders is er ook nog altijd Frankrijk om wat te bestellen, alles liever dan een bestelling in NL plaatsen. Laat ons maar achterlopen dus, ik heb helemaal niets te kort.

(Edit: dit is een reactie op ChicaneBT, maar om een of andere reden kwam dit bericht niet op de juiste plaats terecht)

[Reactie gewijzigd door 234453 op 25 februari 2015 19:40]

Das geen verkeerde positie direct achter Denemarken en Sweden...
Wel grapppig dat BelgiŽ hoger scoort dan Nederland op gebied van connectiviteit. Dat had ik niet gedacht gezien alle klachten over de verbindingen daar :)
Welke klachten? Internet hier is duur tov de buurlanden, maar de kwaliteit is wel goed en ong overal beschikbaar.
Ik denk dat onze "connectiviteit" een serieuze boost heeft gekregen dankzij digitale TV (via Proximus, Telenet of andere provider). Meestal wordt dit in een pack/shake/... verkocht zodat de klant "voordeliger" is.

Wat je zegt over kwaliteit kan ik ook beamen. In pure prijs betalen we de volle pot, hebben bij de grootste providers nog steeds gekke limiet regeltjes, maar ik denk dat we (globaal gezien) amper last hebben van storingen of snelheden die ver onder de geadverteerde snelheden zitten.

Het is jammer dat de online activiteiten niet een beetje meer uitgesplitst zijn. Een filmpje zien is echt wel iets anders dan effectief online bestellingen doen. Als je NL met BE vergelijkt, denk ik dat het laatste in NL een serieuze voorsprong heeft. Zowel de Belg als de Belgische staat loopt wat achter met de "online kopen" mentaliteit (zo kunnen leveringen bv niet 's nachts klaargezet worden zoals het in NL wel kan).

Als je naar de online succes winkels kijkt, dan zie ik van mijn eigen favoriete zaken dat dit ketens zijn die ook in NL gevestigd zijn (bv Alternate, CoolBlue, ...).
BelgiŽ loopt enorm voor, wereldwijd, als het op IPv6 aankomt. De grootste internetproviders hebben IPv6 al voor vrijwel alle klanten volledig uitgerold, dus staan we met een gigantische voorsprong op nummer 1 qua percentage van het verkeer dat over IPv6 gaat.

Als ze dat meetellen bij connectiviteit zit je snel aan een hoog cijfer.

(En verder is het ook zo slecht niet. Vrijwel iedereen heeft kabel ťn telefoon (voor A/VDSL) beschikbaar, een kleine minderheid kan slechts ťťn van de twee gebruiken. En Vlaanderen is redelijk dichtbevolkt, dus vallen onze mobiele netwerken ook nogal mee, je hebt gewoon quasi overal ontvangst.)
@ AmbroosV : En toch is het pas sinds eind vorig jaar dat onze peers ( Telenet , Mobistar ) onze DC's van IPv6 konden voorzien. Op dat moment had NL ( denk XS4all ) al lang IPv6 voor zijn thuisgebruikers. Zo hard voorlopen doen we niet.

Ik denk dat we hoog scoren vanwege de compactheid van ons land en het feit dat van de 2 grootste providers ( Belgacom en Telenet ) er altijd wel 1 van de 2 beschikbaar blijkt. Kwa snelheid scoort vooral Telenet erg goed. de xdsl oplossingen iets minder snel ( gemiddeld gezien )

( prijs is een ander verhaal :) )
BelgiŽ heeft de beste connectiviteit van heel Europa zie ik, nice dat had ik niet gedacht!
Connectiviteit: over een internetverbinding beschikken.
Belgie inwoners:iets meer dan 11 miljoen inwoners.
Nederland inwoners:16.902.217
Dus eigenlijk niet verwonderlijk dat belgie beter doet!
Dan nog de opervlakte :30.528 km≤ Belgie
41.526 km≤ Nederland
Ik ben geen Belg, maar die logica ontgaat me.. Je zegt kort samengevat dat er in Nederland meer potentiŽle klanten zijn, en dat ze dichter bij elkaar wonen. Dan lijkt mij het niet logisch dat er in verhouding minder mensen zijn aangesloten.
Sowieso denk ik dat het Belgische landschap moeilijker van bekabeling kan worden voorzien dan het Nederlandse.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 24 februari 2015 21:27]

Dat lijkt me een slecht argument gezien Zweden op de 2e plaats staat, waar BE meerdere keren in past met een nog lastiger landschap om infrastructuur aan te leggen.
Het valt me op dat in de Randstad, als voorbeeld Amsterdam heel slecht wordt voorzien van glasvezel, dit terwijl er heel veel potentiŽle klanten op een kleine ruimte zitten. Maar kennelijk is het een heel duur geintje om de straten open te trekken in drukke steden ivm. de gehuchten (waar ik nu bv. woon, Zeewolde).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 februari 2015 09:14]

Ja Amsterdam is een zompig moeras met eeuwenoude infrastructuur. Veel relatief oude steden hebben het moeilijk met kabels en leidingen. New York en Londen zijn ook berucht.

Steden als Rotterdam en Tokio hebben het makkelijker ;)
Haha true that!
Sowieso vind ik al dat de uitrol van glasvezel niet zo snel verloopt dan ik had verwacht, met name in de hoofdsteden Amsterdam enzovoort.
Ik vraag me af wat jouw conclusie dan is. Wil je zeggen dat een duurdere infrastructuur het aantrekkelijker maakt om deze aan te leggen/dat dit niet uit maakt?
Er zijn uiteraard meer aspecten die je notering binnen deze lijst bepalen, zoals de welvaart en het kennisniveau van de inwoners. Omdat er een land hoger in de lijst staat betekent dit niet dat mijn argument helemaal niet juist is.

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 25 februari 2015 00:07]

Ooit was er eens een uitvinder, die de 'percent' uitvond..

Volgens mij heeft het te maken met de bereikbaarheid van Hotspots. Elke woonkamer in Vlaanderen runt doorgaans een Telenet Hotspot, of een Belgacom-FON Hotspot.

Ook de kosten voor mobiele abonnementen zijn erg gedaald sinds de komst van Mobile Vikings. 15§ voor 2GB, 2000 SMS'en, en 100 minuten bellen is zowat standaard geworden bij elke provider.
Ik had dat ook niet verwacht.

Als ik dit mooie rapport van de EU mag geloven dan is de breedbandpenetratie in Nederland 41,4% en in Belgie 34,4. De mobiele breedband penetratie is in Nederland 67,1% en in Belgie 53,7%.

http://ec.europa.eu/infor...ction=display&doc_id=8704

[Reactie gewijzigd door sportie op 25 februari 2015 12:21]

We mogen denk ik ook niet vergeten dat het World Wide Web was uitgevonden door een Brit en een Belg. BelgiŽ is het meest bekabelde land ter wereld, Belgacom was er snel bij om door heel het land telefoonlijnen te leggen. Achteraf kwam Telenet erbij die voornamelijk in televisie investeerden, en coaxlijnen aanlegden. Dat was geen kwestie van een klant die TV wou, en er vervolgens lijnen aangelegd moesten worden: Elk huis werd aangesloten, ongeacht of er zelfs nog iemand woonde of niet.

Als gevolg door de concurrentie ben je als Vlaming (of Waal) verplicht een internet-abonnement te nemen. Deze worden in pakketten geleverd. Digitale televisie (interactieve TV in Nederlands?) is nog apart.

Grappig is dat Belgacom zwaar verlies lijd met z'n VDSL-lijntjes en Telenet aan het groeien is tot een monopoliebedrijf. De investering in coax bleek een goeie zet, zeker nu Eurodocsis 3.1 eraan komt (gigabit). Waarom zou je als provider glasvezel beginnen aanleggen, als het upgraden van je coax ook gewoon voldoet. (Ja ik weet het, de overheid heeft nu eenmaal veel aandelen bij Belgacom, en bepaalde partijen van de voorbije 4 jaar hebben nu eenmaal de voorkeur om onverantwoord te besparen waar hun kiezers niet worden geraakt. Het is zelfs zo erg dat ze de snelheden moesten verlagen, en de prijzen doen stijgen!)
Raar dan dat NL als eerste niet VS land een internet verbinding had.
Hoezo zou dat raar zijn? Er gaat altijd iemand de eerste zijn.
Het is dan ook veel eenvoudiger en goedkoper om hele straten en wijken aan te leggen en te voorzien dan elke keer een huis apart. Telenet heeft altijd al een monopolie gehad, dateert uit de intercommunale tijdperken, en nee hoor bgc maakt echt geen zwaar verlies op hun vdsl, juist de melkkoe.
Mobiel is de melkkoe van bgc. Vroeger nog veel meer dan nu.
Ik heb een tijdje in Denemarken gewoond, en voor mijn gevoel is Nederland op een aantal technische/digitale vlakken toch verder. Bijvoorbeeld met een bankpas betalen kan niet overal - kan alleen met een rare lokale kaart (dankort). Online bankieren bij de grote banken is dramatisch (heb nog een stapel papieren van Nordea liggen). Online betalingen is ook minder handig zonder iDeal en ecommerce leek ook minder ontwikkeld dan in Nederland.
ik heb een tijdje in Nederland gewoond en daar worden creditcards bijna nergens geaccepteerd, ideal daarentegen heb je helemaal gelijk, daar kan de rest van de wereld nog wat van leren. "verified by visa" is het gewoon net niet. En in Duitsland is het overal waar je komt "nur EC karten!". De betalingssystemen mogen ze wat mij betreft wel wat meer standaardizeren.
ik heb een tijdje in Nederland gewoond en daar worden creditcards bijna nergens geaccepteerd
Tja, misschien wordt dat veroorzaakt door het feit dat creditcards eigenlijk een enorm ongunstige manier van betalen zijn voor winkeliers etc. en pinbetalingen/iDeal helemaal ingeburgerd zijn...
Wat dan weer ongunstiger is voor de consument. Want direct geld afgeboekt (betalen voor de levering) geen geschillen regeling. In tegen stelling tot creditcard.
Er wordt gewerkt aan een "Europese iDeal".

https://www.mybank.eu/mybank/european-digital-agenda/

Het zal echter nog wel een paar jaar duren voordat we er gebruik van kunnen maken.
We digitaliseren ons de pletter, slaan op als een maloot maar van digitaal werken en digitaal archiveren trekken we onze niets aan.
Ter verduidelijking wanneer je digitaal werkt print je niets meer en ben je bewust dat je in de trein geen gevoelige documenten leest (NS let u even op, uw onderzoek over de zone-taxi's kon ik vandaag gezellig meelezen). Daarnaast is opslaan niet archiveren en deze is dan ook voor de doorsnee ICT-er. Digitaal archiveren is het duurzaam opslaan en het vastleggen van verantwoordings/reconstructie-gegevens(=metadata). Ennuh nee, de netwerkdrive en sharepoint zijn geen geschikte plekken voor duurzame opslag van gegevens (tenzij je te veel geld over hebt).
Het aantal papier, inkt, en energieverbruik van de printer er nog eens bovenop verbruikt volgens mij meer dan een NAS servertje. Maar we kennen het, bedrijven hebben om de een of andere reden een allergie aan verandering. Valt ze niet kwalijk te nemen, het gebrek aan kennis van ICT op de werkvloer is rampzalig.

Als je dan nog eens bij een bedrijf werkt waar ze schreeuwen om meer ICT, maar er geen geld aan willen geven wordt het pas echt erg. Probeer maar eens uit te leggen aan leken waarom je een server wil kopen om documentjes op te slaan "terwijl dat op de lokale harde schijf toch ook perfect gaat?".

Je resultaten hangen soms toch erg af van je budget als ICT'er, als mensen niet tevreden zijn over hun apparatuur ligt het aan de IT'er, en zeker niet hun goedkope rotzooi :P
Nee hoor. Ik werk bij een van de grootste werkgevers van Nederland alwaar geld genoeg is om de incompetentie van de ICT afdeling te (kunnen blijven) betalen. Het probleem is niet kennis maar egos met onkunde en prince 2 achting projectleiders die alles binnen een scrum methode (lees dat is hip) binnen planningen willen halen, zonder realistisch te luisteren naar waar behoefte is.
Bedrijven worden geleid door mensen en vaak zijn het niet die leiders die niet meewillen maar de mensen op de werkvloer zelf, jij en ik dus! Ieder die zeurt over niet-veranderende-bedrijven werkt blijkbaar A) niet (iets met stuurlui), B) als ambetantenaar (= A^2) C) in het extreem uitzonderlijke bedrijf waarbij de werknemers dynamischer zijn de CEO.

Als je als IT'er niet kan uitleggen dat netwerk-storage beter is dan local storage, dan ben je wellicht geen goede communicator (of is je business-case niet onderbouwd, hence je bakt er zelf niets van ;) ).
RoemeniŽ heeft wel snelste internet van europa

http://www.bne.eu/content...rst-ceecis-internet-speed

[Reactie gewijzigd door smoove op 24 februari 2015 20:58]

In de steden wel... daarbuiten hebben ze vaak niet eens goede elektriciteitsvoorzieningen. Ik heb tot een jaar of 6 geleden een paar jaar in RoemeniŽ gewoond, en je kon in de stad al relatief goedkoop (voor westerse begrippen dan, ik meen dat het toen zo'n 50 euro p/m was) een 200Mb abonnement nemen.
Dat gaat dus over oost europa.
Finland (waar ik woon) scoort ongeveer hetzelfde als Nederland... het klopt in ieder geval wel dat de connectiviteit iets slechter is, maar dat is ook logisch in een land dat ongeveer 8 keer zo groot is maar ťťn derde van de inwoners heeft: er zijn veel dunbevolkte gebieden die het nog van gammele verbindingen moeten hebben. Aan de andere kant is de connectiviteit in de steden prima: hier in Oulu hebben we gratis wi-fi in het hele centrum en ook in veel openbare gebouwen daarbuiten (ziekenhuizen, bijvoorbeeld), een aantal woningcorporaties biedt hun appartementen standaard met 2Mb draadloos internet (genoeg om een beetje te surfen) en je kunt heel goedkoop upgraden (we betalen 14,95 per maand voor een 100Mb verbinding).

De meeste officiŽle zaken zijn ook gewoon via internet te regelen, je kunt gewoon via je online bankieren account inloggen bij allerlei instanties (arbeidsbureau, de plaatselijke versie van de UWV, enz.) en alles online doen.

[Reactie gewijzigd door Micio Nero op 24 februari 2015 21:55]

Het is heel logisch dat juist in een land als Finland de overheid veel investeert in voorzieningen via Internet. Zo'n land maakt veel en veel meer kosten om offline voorzieningen op peil te houden voor alle inwoners dan Nederland (iedereen dicht bij elkaar en platgeslagen), terwijl je voor een online bezoeker uit een afgelegen dorp geen extra kosten maakt tov die van de stad, beiden kun je dezelfde service bieden.

Dus het economische omslagpunt om weer een voorziening (voornamelijk) online te gaan regelen ligt veel lager dan in Nederland.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 24 februari 2015 23:08]

de eisen zijn behoorlijk streng als ik zo kijk, de hoogste score is een 6.8 ofzo ( als ik alles met 100 vermenigvuldig).