Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Sony heeft de Xperia E4g aangekondigd. Dit toestel lijkt sterk op de Xperia E4, maar beschikt over lte-ondersteuning, een iets krachtiger processor en kleinere afmetingen. De smartphone komt in april beschikbaar.

Wat ontwerp betreft lijkt de Xperia E4g identiek aan de onlangs aangekondigde Xperia E4, maar het nieuwe budgettoestel van Sony wijkt naast de 4g-ondersteuning op een paar punten af. De processor is bijvoorbeeld de krachtiger MediaTek MT6732-quadcore met kloksnelheid van 1,5GHz, tegenover de MT6582 op 1,3GHz van de E4.

Verder is het scherm met 4,7" iets kleiner dan het 5"-scherm van de E4; de resolutie is met 960x540 pixels echter gelijk gebleven. De afmetingen van de E4g betreffen 133x71x10,8mm en het gewicht is 135 gram, waarmee het toestel iets kleiner en lichter is dan de versie zonder 4g.

De overige specificaties zijn identiek: de hoeveelheid werkgeheugen bedraagt 1GB, er is 8GB opslaggeheugen en de accucapaciteit bedraagt 2300mAh. De camera is een 5-megapixelmodel en aan de voorkant zit een 2-megapixelcamera. De telefoon draait Android 4.4.4 zodra hij in april voor 129 euro uitkomt. Sony komt met een single- en dual-simversie.

Sony Experia E4g

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Gevaar van de MediaTek is is een bootloader die niet te unlocken is was zoals bij de Xperia C die eveneens een MediaTek CPU had..

[Reactie gewijzigd door Mrjraider op 24 februari 2015 13:55]

Denk dat dit voor de meeste consumenten in deze prijscategorie niet echt een probleem is
In principe niet totdat het toestel oud begint te worden en je gaat opzoek naar een custom ROM. Vervolgens kom je erachter dat je daar niet aan kunt beginnen en koop je een nieuwe telefoon :).
Ja maar hoe realistisch is het dat iemand met zo een soort telefoon interesse hebben in custom roms, blijft toch eerder iets voor techies en deze hebben meestal toch minimum een moto G
Minderjarigen die van hun ouders geen toptoestel krijgen. Net zulke mensen hebben ook eens veel tijd om zich daar mee bezig te houden.
Is een markt waar ik zelf niet aan gedacht had, je hebt wel een punt
Minderjarigen die van hun ouders geen toptoestel krijgen. Net zulke mensen hebben ook eens veel tijd om zich daar mee bezig te houden.
Die weten meestal nog niet eens wat een custom ROM is en/of hebben nog nooit van root gehoord.

En die minderjarigen die er wel wat van af kennen zullen waarschijnlijk gewoon kiezen voor de moto g of iets gelijkaardigs waarmee het wel allemaal mogelijk is.

Geloof me de gemiddelde consument hier in België weet niet eens of zijn Android smartphone draait op Android of ios.

[Reactie gewijzigd door izzet3838 op 25 februari 2015 14:07]

pff, als je custom roms wil draaien dan moet je het niet van budget toestellen hebben. Maar je blijft altijd wel een paar van die zeikerds hebben die altijd maar wat te klagen hebben
Er zullen altijd tweakers zijn die net dat beetje extra uit zo'n telefoon willen halen. Als dat dan gebeurt in de vorm van root en een custom ROM dan is het niet handig dat een bootloader niet te unlocken is.

Alhoewel zelfs dat geen probleem is want voor de Xperia SP is bijvoorbeeld er een CyanogenMOD ROM (overigens ook van KitKat) voor toestellen waarvan de bootloader niet te unlocken is ;) Zal niet lang duren voordat dit bij meerdere toestellen kan :)

Maar dan nog is het knap lullig ;)

[Reactie gewijzigd door Mrjraider op 24 februari 2015 13:38]

Weet je dat wel zeker?
Supported Devices
  • Xperia™ C Volume up
Bron: http://developer.sonymobile.com/unlockbootloader/
..........Sony has confirmed to us that the Xperia C bootloader cannot be unlocked and that there are no plans to unlock it going forward. The reason behind this is a simple one, the inclusion of the MediaTek chipset means it will have a different loader and therefore the unlock architecture is not supported.
Bron: http://www.xperiablog.net...oader-cannot-be-unlocked/ (wel van 2013)
Als je het niet wilt geloven moet je vooral in 2013 blijven leven, het staat al tijden op de officiële Unlock Bootloader website... 8)7
Hé ik geef alleen maar aan dat het moeilijk kan worden word. Als het wel kan is dat mooi meegenomen )

[Reactie gewijzigd door Mrjraider op 24 februari 2015 13:57]

Hé dat zei je helemaal niet, kijk maar:
Gevaar van de MediaTek is is een bootloader die niet te unlocken is zoals bij de Xperia C die eveneens een MediaTek CPU had..
Niet te unlocken was!
Hé ik geef alleen maar aan dat het moeilijk word.
Edit: Oh? Voorzien van glazenbol? Mag ik ook even? O-) :*)

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 24 februari 2015 13:54]

Eindelijk een mooi treetje onder de moto G. (er vanuit gaande dat MT eindelijk haar zaakjes op orde heeft)
Jammer genoeg geen Lollipop
Dat zal wel mee vallen met de MediaTek.

Voor de mensen met MediaTek angst, de MT6732 is vergelijkbaar met de Snapdragon 410.

MT6732 / Snapdragon 410
  • 4× ARM Cortex-A53 @ 1.5 GHz / 4× ARM Cortex-A53 @ 1.4 GHz
  • Mali-T760 @ 650 MHz / Adreno 306 @ 450 MHz
  • 1-16 Shaders / 24 Shaders
  • OpenGL 3.0 / OpenGL 3.0
  • OpenCL 1.2 / OpenCL 1.1

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 24 februari 2015 13:33]

Jammer dat Sony niet voor een snelere CPU/GPU ging, eentje met een Mali-T760 MP4, dan zit je tussen de Snapdragon 600 en 800 in, en die kosten ook niet duur.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 februari 2015 13:45]

Was het ook een duurdere telefoon geweest
Hoe kom je daarbij dan? De T760 beschikt over:
pixel fill rate of 9.6Gpixel/s, a Triangle rate of 1067MTri/s and a FP performance of 326.4GFLOPS.
De T720 beschikt over:
pixel fill rate of 4.8Gpix/Sec, a triangle fill rate of 533Mtriangle/s and reaches a peak FP performance of 81.6GFLOPS
Bron: http://www.techradar.com/...d-t720-8-core-gpu-1194951

MP2 staat voor 2x de chip en MP4 voor 4x. Dus vermenigvuldig de getallen met de genoemde waarde en je ziet welke theoretisch krachtiger is. 326GFLOPSx2 is duidelijk beter dan 81GFLOPSx4 :).
Erg jammer dat sony niet de MediaTek MT6735 gebruikt had, heeft een VEEL snellere GPU.

De MediaTek MT6732 heeft een Mali-T760 MP2 500 MHz, en de MediaTek MT6735 heeft een Mali-T720 MP4 600 MHz.
Je moet niet alleen naar de frequentie kijken,

De T760 is de high end GPU terwijl de T720 een mid range GPU is zie:
ARM Introduces Mali-T760, Mali-T720 Graphics
Heb het al aangepast, sorry jongens zag even niet dat het een Mali-T720 was.
Naast wat melvin zegt, hij was duidelijkheid duurder geweest met een snellere GPU, maar het scherm is een qHD 960 bij 540 pixels. Waar denk je al die grafische rekenkracht voor nodig te hebben. Iemand die graag zwaardere spelletjes op zijn/haar mobiel speelt, kijkt toch naar telefoon in een andere prijscategorie.
Hardware bij elkaar proppen kan in principe 'iedereen'. Goede firmware leveren daar zit vaak het probleem. Daarmee is niet gezegd dat dit aan de hand is met dit MT apparaat.
Andere telefoons met deze SoC presteren prima (Meizu M1 Note, Elephone P6000, JiaYu S3) het enige verschil is dat alle andere telefoons met die SoC (tenminste bij mij bekend) 2GB RAM of meer hebben. GPS werkt volgens de reviews ook goed.

Mijn ervaring met Android is dat 1GB tegenwoordig (na 2.3) toch wel minimaal vereist is om een beetje te draaien. En inderdaad jammer je niet direct Lollipop krijgt, Sony is niet zo goed in het updaten van hun low- en middensegment toestellen.

Vind de prijs nog erg hoog tegenover de lowend Lumia's waar je tussen de 80 en 130 euro (Lumia 435 tot aan de Lumia 635) een leuke keuze hebt aan toestellen met vergelijkbare specs\prestaties. Enige nadeel is wel dat je uit de voeten moet kunnen met het WP eco systeem maar dat is voor de meeste lowend whatsappers geen enkel issue.
Mooie prijs. De processor is een quad Cortex A53 dus je bent met aanschaf van deze telefoon weer helemaal bij :). Het ziet er allemaal prima uit, zeker voor mensen die per se Android 4.4 willen en 4G. De nieuwe Moto E moet ook nog uitkomen dus het zal een shoot-out tussen die twee en de Nokia 535 worden (heeft geen LTE) denk ik :). De LG G2 mini is nog wel een kandidaat.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 februari 2015 13:30]

De Lumia 535 staat voor 89 euro in de pricewatch (sinds deze morgend), dat is de volle 40 euro goedkoper dan deze. Je hebt wel geen 4G. Maar dan kan je nog steeds naar de Lumia 635. Windows Phone (door vele nog steeds als minpunt aanzien), maar wel zekerheid van updates (zolang ze geen WP7 > WP8 debacle herhalen)...
Ik kwam er inderdaad net achter dat de 535 LTE mist. De 630 vind ik zelf geen goede kandidaat door het erg lage werkgeheugen terwijl MS duidelijk de lijn van 1GB werkgeheugen heeft ingezet door zelfs het 400 budget toestel hiermee uit te rusten. Hopelijk komt MS snel met een refresh van de 600-serie zodat de resolutie van het scherm wordt verhoogd en er bijvoorbeeld een flits wordt toegevoegd aan de camera.
er bestaat al een versie van de 630 met 1GB werkgeheugen, de 638. Maar die is zover ik weet niet in de benelux te verkrijgen. Hogere resolutie + flits zou hem idd nog veel interessanter maken
Mja, dan ga je een adviesprijs-bij-introductie vergelijken met de straatprijs ná introductie (die bovendien ook nog eens een stuntprijs lijkt te zijn). De Lumia 535 werd in Januari in de markt gezet met een adviesprijs van 119 Euro. De introductieprijs van de Sony ligt een tientje hoger, maar die heeft 4G, een sterkere processor en een grotere accucapaciteit.

Die 89 Euro bij bol.com is bovendien een volle 20 Euro goedkoper dan de nummer twee in de PW, dus het lijkt erop dat bol een beetje aan het stunten is met het toestel.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Sony alleen Android toestellen uitbrengt. Graag had ik van deze en de z4 een Windows variant gezien. In een zakelijk omgeving gebruiken wij alleen iOS en Windows toestellen.
Wat voor specs dan verder ook, 4.7" (of 5") met 960x540 resolutie is een beetje teleurstellend.
Nou ben ik geen voorstander van 2K UHD resoluties op een telefoon, maar 1280x720 is toch voor dergelijke grote schermen wel wenselijk.

Gezien Sony deze week al aangaf niet zo veel vertrouwen meer te hebben in eigen mobile divisie, denk ik dat je toch beter niet aan dit toestel kan beginnen. Sony maakt het zo wel duidelijk dat ze maar gewoon uit gewoonte elke 3-4 maanden refreshes van hun toestellen uitgeven maar er verder weinig moeite in steken.

Maar goed, dit toestel hoeft dus door de prijs het niet op te nemen met oa de Moto G 2014, waar het inferieur aan is.

Als je toch een goedkoop toestel voor dagelijks gebruikt zoekt, zou ik persoonlijk deze klasse nog net laten schieten... Zeer zeker beter dan wat je van Samsung kan krijgen voor die prijs (zeker vs het aanbod uit 2013), maar ik heb mijn twijfels over de prijs / kwaliteitsverhouding hier.
Voor die prijs valt de resolutie nog mee, is niet super scherp, maar blokkerig zal het zeker niet zijn, denk dat dit voor de prijs een prima toestel is
Zelfs Huawei kan dat niet bieden voor 129 euro dus dan kun je ervan uitgaan dat het momenteel nog niet kan.
Waarom brengen ze nog steeds nieuwe toestelen met Android 4.4.4 uit ipv met Android 5.0 of 5.1...?

Edit: En wat is dat gekke zilverkleurige knopje aan de zijkant...?

[Reactie gewijzigd door Fiber op 24 februari 2015 13:29]

Daar zitten nog te veel bugs in. Zie bijv. http://www.androidpit.com...op-problems-and-solutions voor wat meer achtergrond.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 februari 2015 13:35]

Dat zilverkleurige knopje is de aan/uit knop. Zit op elke Sony telefoon/tablet
Ecryptie op low end cpu vraagt te veel "umpah"
Kan je hiermee nou ook Remote Play op installeren/gebruiken voor de PS4 (de officiele sony app niet die van xda)?
Alleen de Z2 en Z3-serie
Ik zie op het scherm nog een Playstation logootje staan. Was het hele Playstation gebeuren op mobieltjes inmiddels niet naar de prullenbak verwezen door Sony?
Dit is de Playstation app zelf. Jij doelt op Playstation Mobile.

edit: Screenshot is ook van donderdag 12 september 2013; toen bestond het nog wel :)

[Reactie gewijzigd door Chckdsk! op 24 februari 2015 14:31]

mmm bij sony zijn ze er nog niet eens achter dat getemperd glas hitte stres kent, en naar de warme kant opbollen gaat. (hancock building) ditzelfde fenomeen deed zich voor bij de z1 & z2.
door de warmte van de processor aan de ene zijde en de buitentemperatuur aan de andere zijde bolde het glas dus zo ver dat het uit zijn frame getrokken word en dus scheurt.

laat ze eerst dat maar eens oplossen!!
Oké en waarom wordt dit hier geplaatst? Dit toestel heeft geen glazen achterkant.
gaat niet om de achterkant het gaat om het dragontrail glas wat ze gebruiken aan de voorkant.
Geen last van, z2.
Ook regelmatig in broekzak.
uuhm laten we hopen dat je er geen last van krijgt, het is het type glas in combinatie met het waterdichte (stijve frame) en een processor wat warm word of de voeding. daardoor bolt het glas naar de hitte en klapt ie, maar laten we hopen dat jij er nooit last van krijgt, ik heb er al teveel versleten en eentje zelfs op de bank in de lader.

maar google maar eens is zat te vinden over de Z series en spontane (hitte stress) glas fouten.
Het aan/uit knopje lijkt verder uit te steken dan gebruikelijk in de xperia lijn?
Qua design ben ik altijd erg gecharmeerd van Sony telefoons maar de budget toestellen vallen uiteindelijk in gebruik vaak tegen; traag, apps die crashen, etc. Het is het vaak nét niet.
Als je voor een goedkoop toestel wilt gaan met basis smartphone mogelijkheden zou ik eerder voor een WP8 toestel gaan. Heb zelf de Lumia 630 en ben er erg tevreden mee.

Heb overigens ook een Sony Xperia Z1 Compact (ook redelijk tevreden mee).