Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Nvidia werkt aan een driver-update die overklokken van Maxwell-gpu's voor laptops weer mogelijk gaat maken. De fabrikant maakte het overklokken ongedaan in een recente driver-update, wat tot onvrede onder gebruikers leidde.

"We hoorden van velen van jullie dat jullie de mogelijkheid om te overklokken weer geactiveerd willen zien", schrijft Nvidia-medewerker 'PeterS' op het GeForce-forum, "Daarom gaan we overklokken weer mogelijk maken in een komende driverrelease die volgende maand uitkomt voor betreffende notebooks." Volgens Nvidia probeert het bedrijf elke optimalisatie door te voeren om systemen stabiel te laten draaien, maar is er begrip voor de vele gebruikers die hun systeem op willen voeren. Als voorlopige oplossing raadt Nvidia aan terug te keren naar driverversie 344.75.

Gebruikers van laptops met Nvidia-gpu constateerden half december dat de overklokoptie ongedaan was gemaakt na het installeren van GeForce-driver 347.09. Ook bij de opvolgende updates bleef het probleem bestaan. Overklokken van de laptop-gpu wordt door een selecte groep gebruikers gedaan. Die groep liet zijn ongenoegen blijken en wees erop dat veel fabrikanten, zoals Asus en MSI, zelfs adverteren met de overklokmogelijkheden.

De mededeling van Nvidia voor de terugkeer van de overklokmogelijkheid staat haaks op een eerdere verklaring. In antwoord op de kritiek schreef de gpu-maker vorige week: "Helaas zijn GeForce-notebooks niet ontworpen om overklokken te ondersteunen." Gebruikers zouden hiermee het risico lopen hun systeem ernstig te beschadigen. Dat overklokken mogelijk was, kwam door het bedrijf zelfs door een bug: "er is een bug in onze drivers geslopen die het op sommige systemen mogelijk maakte om te overklokken. Dit is verholpen in een recente update."

Asus GTX 980M Turbomaster

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

5% verbetering door overklokken... is dat het echt waard? Als je systeem 30 frames per seconde kan in een game, dan heb je nu 31 frames. 63 frames als je 60 frames per seconde hebt. Hoeveel extra detail is dat nou werkelijk? Of snap ik nu het brein van de echte overklokker niet.
Als de potentie toch in je product zit en je er toch x aantal euro voor betaald hebt, waarom haal je niet wat extra performance eruit? Als je een beetje geluk hebt kun je niet 5% maar 20% prestatieverschil eruit halen, dat maakt het best interessant. En ook is het een stukje sport en passie voor hardware (en de hardware flink opjagen). Ik snap dat het niet voor iedereen weggelegd is maar heel dom is overclocken niet.
Of overclocken dom is of niet hangt van nogal wat factoren af. Wat ik zelf wel zie in mn omgeving is dat mensen puur kijken naar de GPU/CPU temperatuur, "oh er kan nog wel wat bij, want hij zit nog niet aan zn max" terwijl er op het moederbord of op de graka een hoop andere onderdelen zitten die het misschien helemaal niet trekken en daardoor kapot gaan (denk aan VRM's of condensatoren die veel te heet worden) waardoor de levensduur van het product omlaag knalt (en het product soms letterlijk knalt) En vervolgens klaagt men "pfff mn laptop/PC/graka is ALWEER kapot! Bagger <insertfabrikanthier>! ".
Idd, een laptop is veel meer een "compleet" product. PC's zijn vaak nog losse onderdelen en kaarten, dus als je in een desktop PC je GPU verknalt zet je er heel eenvoudig een andere/nieuwe in. Dat is een klusje van een paar minuten voor menig tweaker of overclocker. Je kan overal makkelijk bij en de GPU zit geheel op zijn eigen bord.

Als je je laptop verprutst, is het hele apparaat dood. Dat wordt opsturen voor RMA (paar weken wachten zonder laptop) of het apparaat afschrijven.
Aangezien laptops met een dedicated midrange GPU toch al gauw 700 - 800+ euro kosten, heb je IMHO dat bedrag over de balk gesmeten(mocht de fabrikant zeggen dat garantie vervalt met OC; anders een motherboard vervangen is ook niet goedkoop). Terwijl een redelijke midrange desktop GPU 200 a 250 euro kost (afhankelijk of je rood of groen kiest).

En dan nog maar te zwijgen als je met high-end gear gaat overklokken; 500 euro GPU's vs 2000 euro laptops.

En dan ook nog maar te zwijgen hoe de laptop markt steeds meer beweegt naar ultrabooks en slim-design laptops. Steeds minder wisselbare componenten (vroeger zag je nog wel eens een GPU op een dedicated module), en ook steeds krappere koeling oplossingen en dus marges. Je ziet wel meer in reviews dat laptops met een i7 + GTX 750M GPU oid al gaan throttlen wanneer beide op 100% load staan.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 20 februari 2015 17:49]

verder is de koeling van laptops over het algemeen niet heel erg optimaal,
waardoor de kans op failure dus echt significant hoger wordt met een overclock.

verder gaat je accuduur er natuurlijk ook goed aan, want 2x zo snel is 4x zoveel consumptie, dus 20% extra is toch 40% extra wattage.

kortom met een laptop zou ik het niet aanraden,
  • koeling,
  • accuduur
  • niet te vervangen.
met een desktop met adequate koeling ga ervoor.
- Een gamer zit met zijn gaming laptop altijd bij een stopcontact. (tijdens het spelen van games)
- De meeste gaming laptops hebben een fatsoenlijke koeling, bij mijn msi gt70 blijft de gpu onder load altijd ruim onder de norm. met ventilator aan daalt deze temeratuur nog 10 graden.
- op het derde punt geef ik je gelijk, een oc kan de levensduur van een systeem verkorten. met RMA tot gevolg.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 20 februari 2015 20:42]

en toch zie ik keer na keer:
macbooks waar de GPU kapot is gegaan door hitte
vandaag zelfs:
nieuws: Apple start reparatieprogramma voor MacBooks met gpu-problemen

Mijn persoonlijke clevo notebooks 2x gpu failure
(een BTO en een Zepto)
en een andere keer een MSI.

kortom een snelle GPU in een laptop gaat al regelmatig fout.
overclocken maakt dit nog veel erger.

en ja het is elke keer de GPU die faalt, ik ben zuinig op mijn hardware, en nee ik had geen keuze om een tragere gpu te hebben of een desktop te nemen.

zelfs de "fatsoenlijke" koeling is toch vele malen minder oppervlak en ruimte dan men heeft in een gewone desktop kaart, dus ik zou het zeker niet aanraden.

[Reactie gewijzigd door freaq op 20 februari 2015 20:47]

Waarom niet :) Gratis performance is altijd welkom en de maxwell kaarten zijn ook zeer koel vergeleken met vorige generaties. Met een gelimiteerde +135mhz overclock kom je meer in de buurt van 10% verbetering op de 980m ;) . 3dmark 4155 -> 4507. En vergeet ook niet met de modded vbios kan je het ook nog verder overclocken. Mijn 980m met +135mhz OC wordt niet warmer dan 70C.

En de kaarten hebben ook een zeer hoge overclock potentie. 1438mhz op een 980m 8)7 , echt ziek.

[Reactie gewijzigd door monoking op 20 februari 2015 12:46]

idd! Mijn 980m kan er met gemak 25% bovenop knallen en dat tikt aan!
Mensen zien het als gratis, maar in levensduur van je product kan het wel degelijk geld kosten. Bij mij begint het OCen eigenlijk pas als de apparatuur echt te oud en traag begint te worden als manier om nog even de bruikbaarheid een jaartje te rekken. Om me heen zie ik genoeg mensen die een nieuwe PC kopen of nieuwe graka, en onmiddelijk met een dikke OC beginnen, en na een jaartje ofzo klagen ze dat hun systeem zo instabiel is "stomme rot <insertfabrikanthier>!"

Mensen OCen maar als een idioot door al die tooltjes van fabrikanten, maar realiseren zich totaal niet wat het ook voor impact op je hardware kan hebben.

Laatst ook bij iemand, die had op het systeem de oververhittings waarschuwingen en andere bescherming in de instellingen voor de CPU gewoon op 100C (het maximum) staan, "ja, maar anders valt hij steeds uit!" |:(
effe een korreltje zout. Het valt allemaal heus wel mee met de instabiliteit als je het ook als stabiel overklokt. Sommige mensen willen gewoon een hoger getal, waarvan ze eigenlijk weten dat het niet stabiel is. Verder is alleen het opdrogen van koelpasta dat ervoor zorgt dat na verloop van tijd de temperatuur oploopt, of stof. Heeft nauwelijks met het feit dat hij overgeklokt is te maken. Bovendien zijn er tegenwoordig genoeg hardwarematige beveiligingen ingebouwd. Die instabiliteit is dan ook daar aan te wijten. Maar nogmaals, sommige mensen doen het onverantwoord. Wil niet zeggen dat de levensduur verminderd is. Tegen de tijd dat het kapot is is het al heel ver verouderd.
Ik had een videokaart liggen die ik ooit zelf gekocht had, maar nooit overgeklokt. na een paar jaar niet meer gebruikt en uiteindelijk in een doos gelegen. Hij werkt nu niet meer fatsoenlijk, slechte solderingen.
Al dat gedoe over levensduur is maar suggestief. Ik sta open voor bewijs.
Zolang je weet wat je doet en alles binnen normale waardes houd, trek je er misschien hooguit een jaartje van de 10 jaar af en over 9 jaar gebruik je die graka niet meer.

[Reactie gewijzigd door 2Fat2Walk op 20 februari 2015 17:32]

Dit is met laptop gpu's meestal een ander verhaal. Vaak worden er van een model chip meerdere varianten gemaakt op verschillende klok snelheden, die lopen verder uiteen dan die van de desktop gpus.

Om een voorbeeld te geven ik heb in mijn oude laptop een HD5650m die standaard op 450mhz loopt, deze kan zonder een krimp te geven makkelijk op 650mhz lopen waardoor het in feite een HD5770m is (het is ook exact dezelfde chip). Dat is een overklok van 44% en dat merk je aanzienlijk. Nu zal dit niet in iedere laptop kunnen omdat de koeling niet altijd toereikbaar is, toevallig had ik wel die ruimte en wordt hij onder load niet warmer dan 63 graden :P.

Nvidia's huidige Maxwell serie is zuinig dus zal daardoor ook best koel zijn. Lijkt me niet eens raar om die over te klokken.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20 februari 2015 14:09]

Waarom zou het 't niet waard zijn als het gratis performance is?
Over het algemeen kom je wel wat verder dan 5%. Ik zou zeggen 10%.

Als je normaal van 30FPS naar 25 FPS zou dippen, dip je nu naar 28FPS. Terwijl je een dip naar 25FPS makkelijk zou merken, zou je een dip naar 28FPS waarschijnlijk niet merken.
als jij 100euro omwisselt voor 105 is het toch ook een goed idee :P
Het punt is dat de meeste laptop GPU's in feite desktop GPU's zijn uit een lager segment en daarbij nog eens stevig lager geclockt dan de desktop versie. Het probleem is dan ook niet zozeer dat de chip het niet aan kan, die kan namelijk veel hoger, maar de koeling van de laptop is eigenlijk altijd de bottleneck.
Zo is bijvoorbeeld de HD5870m een lager geclockte HD5770 desktop chip. De HD5870m in mijn laptop kan dus makkelijk op de clocks van de HD5770 desktop versie lopen, alleen kan de koeling van mijn laptop dat niet aan...

Bij desktop GPU's is de rek in clocksnelheid vele male minder omdat daar niet de koeling niet de bottleneck is, maar de chip zelf.
Vandaar dus dat er in een laptop GPU veel meer potentie zit in het overclocken, daarentegen wel met het risico dat je inderdaad de boel ook meer kan verkloten door de (te) hoge temperatuur.
En vergeet de spanningsregelaars en de accu niet als je flink meer stroom gaat trekken wanneer je je GPU en of CPU op een laptop behoorlijk gaat overclocken.

Bij een desktop PC die je zelf bouwt kan je rekening houden met een moederbord, en voeding met extra capaciteit voor je overclockwerkzaamheden. Bij laptops is het daar meestal niet op gemaakt, en bestaatde kans dat je hele andere onderdelen dan je GPU gaat beschadigen als je veel meer stroom gaat trekken.
De laptop Maxwells zijn ZO veel koeler... met 25% overclock nog steeds maar 80 graden en de fan niet eens op max...
Alleen omdat jij het nut er niet van in ziet, betekent niet dat er geen nut is voor andere mensen.

Ik ben iemand die graag undervolt/underclockt en overclockt om zo de sweetspots te vinden met betrekking tot power efficiency en maximum performance.

Ik doe veel werken met virtual machines en ontwikkelomgevingen op mijn Intel 4700MQ/Nvdia 765M combinatie. De Intel 4700MQ is in weze een lager geklokte 4770x. Momenteel krijg de 4700MQ makkelijk richting de 2,8ghz/3ghz voor alle vier de cores met temperaturen onder de 83 graden. Het verschil van 20% in clockspeeds zijn goed merkbaar en brengen hem dicht in de buurt van de 4770x.
Mijn 980m kan op zowel de core als het geheugen dik 25% hogere clocks aan. Doe je conservatief, neem je 20% zit je aan 36fps ipv 30fps.
Ik teken er voor.
Een oude 640 gpu kon bijna 100% overgeclocked worden naar 650 niveau.

Dus 20 fps werden uiteindelijk 40 fps. Zoek maar eens op Vaio S13 Nvidia 640 overclocking results
5%?

Laatste mobile nvidia gpu die ik overgeklokt hebt kon toch wel wat meer uit dan 5%

Misschien 25% ;)

Geheugen kon zelfs nog schneller.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 februari 2015 15:58]

"er is een bug in onze drivers geslopen die het op sommige systemen mogelijk maakte om te overklokken. Dit is verholpen in een recente update."

Dus als je je GPU opblaast door het overklokken, en je geeft aan dat het overklokken door de bug is gebeurd, dan kun je aanspraak maken op de garantie? :P
Het is dan toch zo dat je zelf nog kiest voor het overklokken? Het systeem gaat zich zelf niet zomaar overklokken gok ik.. De uitspraak is ook: op sommige systemen mogelijk maakte om te overklokken. Dus, de gebruiker kiest er alsnog zelf voor.. Dus geen garantie?
Garantie reparatie is geen CSI....
- een nette laptop komt aan met een defect: geen beeld, artifacts, etc
- moederbord word gewoon vervangen.
goed nieuws.
nu kan ik dus weer kiezen om mijn grafische kaart over te klokken, of zelfs onder te klokken.

dit geeft gebruikers dus weer de keuze om hun hardware op een kloksnelheid naar hun keuze in te stellen. en dat betekent dus meer vrijheid
Goed nieuws of niet, dat ligt er maar net aan. Dat je een grafische kaart kan overclocken is leuk, maar je ziet tegenwoordig dat de koeling in laptops het al erg moeilijk heeft. Door je grafische kaart over te clocken produceer je veel meer warmte die afgevoerd moet worden. Om nog maar niet te spreken over het verhoogde energieverbruik. :+
Zolang je niet aan het voltage zit valt dat heel erg mee.
Meer hitteproductie klopt.

Maar de meesten die hun laptop GPU overclocken hebben geen alledaagse laptop. Meestal gaat het over wat dikkere speciale gaming modellen met veel betere ventilatie die wel fatsoenlijk koelt. Dus het kan als je model de hitteproductie onder controle kan houden.
'veel meer warmte' is relatief
Mijn GT650M GDDR5 kan je 10% op de coresnelheid verhogen, en 25% op het geheugen.
Mijn GPU temps stegen 3 graden, worth it.
Slim. Een usual notebook is niet berekend op meer warmte veroorzaakt door OC'en. Voedingen van laptops zijn ook gemaakt met een bepaald vermogen in gedachten. Wanneer je dat OC'ed verleg je de stress op je voeding.
Om de warmte productie niet te vergeten. Elementen zitten zo dicht op elkaar stopt, dat de accu ook die warmte voor zijn kiezen krijgt en dat verkort de levens duur behoorlijk.
Dat is 'reaching' en heeft geen enkel effect. Het is niet alsof de accu gekookt wordt enkel door stralingswarmte want dan zou de laptop al lang gesmolten zijn.
Ik gebruik net Nvidia Inspector om te underclocken, ttz om dat automatisch te doen wanneer de temperatuur te hoog word, dat scheelt enorm qua stabiliteit bij een te lange gamesessie op de laptop.
De duurdere game laptops zoals de ASUS G751 en de MSI GT72 hebben een zeer goede koeling waardoor een overclock juist gunstig is. Ik merkte ook dat mensen met zo'n laptop ook het meeste waren die erover gingen klagen op een forum van nvidia.
er is een bug in onze drivers geslopen die het op sommige systemen mogelijk maakte om te overklokken.
It's not a feature it's a bug. :+
Overclocken is ook leuk om te doen al hoewel het niet echt super veel zal schelen

Mijn 780 lightning heb ik tot zijn max kunnen krijgen en heel erg stabiel
Mijn 3770K op 4,3 ghz met een h80i ook heel goed stabiel en met offset - 0.015. Zodat hii niet altijd met een standaard voltage loopt tijdens idle,
Dit dus :) heb mijn i7 3770 K op 4.2 gigahez en dan blijft de temperatuur ook lekker laag :)
Ik kan mijn GPU via de bios overklokken? Zal denk ik wel niet ondersteund zijn door veel laptops.

(Heb de BTO 17CL56 (GTX765M)), Zowel de IGPU als de dGPU, Samen met RAM, CPU en een boel andere zooi (PCI dingen enzovoorts)

Oh wacht, Ik heb een custom bios: http://forum.techinferno....s%5D-prema-mod-stock.html

[Reactie gewijzigd door Themperror op 20 februari 2015 13:46]

Mooi... leveren ze nog steeds chips voor Macbooks? Geeft Apple daar dan ook garantie op? gezien de problematiek met gpu's in hun produkten.
Lekker relevant een oude serie MacBooks met problemen met specifieke AMD GPU's, en drie en een half uur na het orginele bericht worden ook die oude generatie NVIDIA GPU's meegenomen in het reparatieprogramma, en een bericht over NVIDIA die het weer mogelijk maakt om hun eigen producten te overklokken.

Verder was ik hier al tegen aan gelopen dat ik zelfs met MSI Afterburner nauwelijks iets kon aanpassen aan mijn Lenovo Y50-70 met GTX 860m, ik probeerde het voltage te verlagen.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 20 februari 2015 14:09]

Volgens mij gebruikte Apple toen ook nvidia. Het zijn de periodes daarvoor en daarna dat Apple gebruik maakte van radeons.
Die Apple GPU problemen hebben een compleet andere oorzaak dus ik zie het verband niet.
Tevens had je als als je het nieuws een beetje gevolgd had (Lees de frontpage van tweakers goed had bekeken) dit nieuwsbericht van 10:04 vandaag gezien :

nieuws: Apple start reparatieprogramma voor MacBooks met gpu-problemen

Waarin Apple dus inderdaad de macbooks met GPU problemen gaat repareren (en ja dus binnen garantie)

[Reactie gewijzigd door cyclone op 20 februari 2015 12:41]

Apple heeft (te) laat gereageerd, maar het heeft nooit geroepen dat het door overklokken kwam. Wel hebben temperatuurschommelingen er mee te maken, maar dat is een gegeven bij gpu's. Als je een MBP al kunt overklokken dan was dit probleem wel eerder opgetreden.
Zo gevaarlijk is overklokken nou ook weer niet, het is veel gevaarlijker zodra je per ongeluk grote stappen neemt of aan het voltage gaat kloten. Of niet op de temperatuur let.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 februari 2015 15:56]