Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Asus heeft een GTX 960-videokaart met een lengte van zeventien centimeter aangekondigd. De fabrikant uit Taiwan richt zich met de GTX 960 Mini op gebruik in combinatie met mini-itx-moederborden en andere small-form-factor-computers.

De GTX 960 Mini verscheen vorige week al bij verschillende Europese webwinkels en inmiddels heeft Asus deze kaart een eigen productpagina gegeven. De GTX960-MOC-2GD heeft afmetingen van 17x12,2x4. centimeter. De kloksnelheid van de gpu is 1190MHz, met een Boost-snelheid van 1253MHz. Daarmee is de kaart iets overgeklokt, want de referentiesnelheden van de GTX 960 zijn respectievelijk 1126 en 1178MHz. Het 2GB-gddr5-geheugen loopt effectief op 7GHz.

De kaart is verder van dvi, hdmi en drie displayport 1.2-connecties voorzien. Asus vermeldt de prijs van de GTX 960 Mini nog niet, maar op Duitse en Oostenrijkse websites staat de compacte kaart met prijzen van ongeveer 240 tot en met 260 euro. Het is niet de eerste videokaart van Asus voor mini-itx-systemen. Eerder verschenen al een GTX 670 Mini, een GTX 760 Mini en een GTX 970 Mini. Nvidia kondigde de GeForce GTX 960 op 22 januari aan.

GTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GDGTX960-MOC-2GD

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Voor de volledigheid: er bestaat ook al een tijdje een ASUS GeForce GTX 970 DC Mini met dezelfde afmetingen.
Zie: http://www.asus.com/Graphics_Cards/GTX970DCMOC4GD5/overview/

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 16 februari 2015 17:10]

Met het oog op de steam box?
Voor een Steambox (of het nu om Windows of om SteamOS gaat) is een GTX 960 niet per se nodig als je op 1080p wil gamen. Het kan geen kwaad natuurlijk, maar met zijn voorgangers kan je ook goed uit de voeten.

Ik draai al tijden Windows (met Steam in Big Picture Mode) en SteamOS icm GTX-750 TI. De meeste games kan ik zonder problemen in 1080p spelen. In sommige gevallen moet je de details of resolutie (iets) verlagen, maar ik geniet met regelmaat van spellen draaiende op minimaal 60fps op 1080p of 720p icm streaming.
Zover ik weet is de productie van Steamboxes al begonnen, maar Ik denk dat dit goed zou passen in een mini game pc
Niet per se voor steambox. Die dingen gaan toch wel falen. Gewoon voor mini pc's bedoelt.
Hoezo denk je dat? (ben gewoon benieuwd)
-kleine doelgroep die gaat pc gamen onder een tv.
- voor de meeste pc gamers, hebben dus al een duurdere tv en zouden er dan nog een minder krachtige pc erbij moeten halen.
- bijna geen goeie aaa games voor linux/ steam os.
-steam os lijkt een apparaat te worden voor de echte indie lover, dus nogal een niche product voor de markt.
-gewoon een windows pc onder je tv heb je eigenlijk veel meer aan, door een veel grotere bibliotheek.
-games draaien algemeen slechter op linux.
-veel te grote concurrentie van de console.
Dit lijken me genoeg redenen, ben benieuwd waarom jij denkt dat het wel slaagt.
Ik ben er ook helemaal niet zeker over of het gaat slagen hoor, maar vind wel dat er daarvoor genoeg punten te noemen zijn, bijvoorbeeld:

- Er zijn nog steeds genoeg mensen die van PC gaming overstappen op Console gaming omdat ze "al die rompslomp" niet willen (die je ondertussen op consoles gewoon ook hebt hehe) met een Steambox hoeven ze dan geen nieuwe games te kopen, en kunnen ze zelfs per spel/moment kiezen (speel ik vandaag lekker op de bank, of achter een pc?)

- Er zijn inderdaad nog niet veel nieuwe games voor linux op de markt gekomen, maar Valve heeft wel allerlij developers zo ver gekregen bestaande games compatible te maken, en als de Steambox er eenmaal is zijn er vast wel geintreseerde (oke misschien niet EA, maar de rest van de AAA developers/publishers wel) Bekijk het even heel zwart wit, als jij als spellenmaker je spel 1x of 2x kan verkopen (alleen pc, of pc en steambox) waar zou je dan voor kiezen? Er word gezegd dat de huidige generatie consoles op PC's lijken, de SteamBox is gewoon een PC, dus simpel gevalletje copy paste, ik verwacht bijna niet anders dan dat over een jaartje ofzo iedere PC game ook voor SteamOS uit komt.

- SteamBoxen zullen in alle mogelijke budgetten op de markt komen, bleek vorig jaar al een beetje toen verschillende fabrikanten hun onofficiele SteamBoxes dan maar zelf op de markt brachten (omdat het SteamBox plan toen een jaar is verschoven) en toen zag je al dat je voor 2-300 euro wat leuks koopt. Belangrijk punt is dat veel mensen nog 'maar' aan een HD tv zitten, 1920x1080 of wat het is, dat is voor een beetje PC hardware vandaag de dag echt een makkie. (oftewel, je kan met mindere hardware toch mooie graphics krijgen)

- Games draaien (voor zover ik hoor/zie) over het algemeen juist BETER op linux (games op linux draaien OpenGL, en OpenGL draaid, als er genoeg tijd in geinvesteerd word, dat wel, beter dan DirectX, en laten ze nou toevallig net OpenGL herschrijven zodat het 'net zo makkelijk' word als DirectX, dus met een jaartje kan als het goed is iedere game dev zonder veel moeite een OpenGL versie maken, die dan werkt op Linux, maar bijv ook OSX, nog zo'n platform wat genoeg mensen hebben maar waar game developers momenteel geen geld aan verdienen omdat het gewoon teveel tijd en moeite is je daarin te specializeren)

- Concurrentie tussen SteamBoxes en Consoles zal er niet echt zijn, het is eerder concurrentie tussen SteamBoxes en PC's (koop ik een dikke pc waar ik alles mee kan, of koop ik een iets minder dikkere steambox waar ik voornamelijk mee kan gamen?)

Edit: oeps, beetje lang verhaal geworden, sorry :+

[Reactie gewijzigd door olivierh op 16 februari 2015 17:42]

Je kunt ook gwn windows op een steambox zetten als het genoeg aandacht van developers krijgt :) :)
Dan is het idee van de steam box weg, een gratis os om op te games. Een steam box met windows hebben ze al een speciale naam voor bedacht, namelijk een pc.
Nu nog een Low Profile versie van Geforce GTX 960 (net als van de Geforce GTX 750Ti LP) en kan hij in kleine Mini-ITX kasten.

Dan denk ik er zeker aan om er een te kopen.
Ik denk dat sowieso alle grote ontwikkelaars al niet mee doen, bedoel hiermee ubisoft, activision en ea.
Denk dat het ook maar lastig graat worden voor valve om een beetje marktaandeel te krijgen, ze hebben waarschijnlijk een piep klein marketing budget. En juist op het begin is het belangrijk voor steam os om een marktaandeel te krijgen, want dan alleen zullen ontwikkelaars ontwikkelen voor linux.
Je zegt ook, dan kunnen mensen hun oude games spelen op de steam os, probleem is dat de meeste games geen steam os ondersteunen. Ten slotte zullen er maar weinig mensen zijn die 700 euro ( prijs voor een redelijke game pc) over hebben voor een apparaat met een beperkte game bibliotheek voor onder de tv.
Beperkte game bibliotheek? Steam heeft meer linux games als de ps1/2/3/4 samen. Oke misschien niet helemaal. Het voordeel wat steam heeft is de inhome stream functie. En moet zeggen dat het tot nu toe erg goed werkt. Zelfs met een igpu. Moeten alleen nog een turn on with controller support hebben. En een turn on/off game pc functie. Dan is het echt super.
Streamen is wel een mooie functie van steamos, maar de ps2 heeft echt wel meer linux games op steam os.
Valve zit juist op een enorme berg geld, het overgrote merendeel van pc games word ondertussen al een paar jaar via steam verkocht, en voor iedere verkoop vangt Valve natuurlijk weer een percentage, daarbij doen ze feitelijk gratis reclame voor hun eigen producten binnen steam, waarmee ze de hele doelgroep bereiken, is er nog meer dan genoeg geld over voor een marketing campagne in de algemene media.

En vervolgens hebben ze recentelijk allerlij extra dingen in steam ingebouwd waardoor ze nu ook verdienen aan gebruikers die elkaar gratis unlocks verkopen (tf2/dota2 stuff, emoticons, profile bgs, etc) om maar een zijstraat te noemen.

De rest van je punten zijn wel valide trouwens, het is een kwestie van afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen denk ik.
Ondanks dat valve maar weinig te verliezen heeft met steam os, kunnen ze nooit op tegen de marketing van micresoft, sony en nintendo. Het zijn eigenlijk de fabrikanten als alien ware die de echte verliezen kan worden. Denk ook dat de steam machines al uit de schappen worden gehaalt.
Ik denk dat je de steambox moet bekijken als onderdeel van steams grotere campagne om Linux ondersteuning voor games te promoten. Als dit verkoopt zullen steeds meer studio's goede ports voor Linux uitbrengen om de steambox markt te bereiken. Wat weer voor meer sales kan zorgen etc. etc.
Dit is in mijn optiek een goede ontwikkelen omdat ik denk dat het op Linux draaien van games (mits fatsoenlijk geport) goed voor de prestaties is in een redelijk aantal scenario's.
Daarnaast zorgt het ook voor een minder grote dominantie van DirectX, ook een positieve ontwikkeling als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door bartios op 16 februari 2015 17:31]

Aller eerst ik draai linux en ben heeeel blij met steamos eindelijk wat aandacht voor linux games, dus mijn mening is vertekend.
Maar ik krijg toch wel steeds meer het idee dat het kans gaat maken.
Steeds meer engines beginnen linux te ondersteunen en daarmee word de kans dat een developer linux gaat supporten steeds groter.
De crytec engine, unity engine, source engine, Dice overweegt support, unreal engine 4. Er zijn er nog veel meer ik weet alleen niet hoe relevant ze zijn.
Ik begrijp heel goed dat het nog steeds peanuts is vergeleken met windows en consoles.
Maar ik ben bijv al heel blij dat ik dying light gewoon op linux kan spelen. Ik had 5 jaar geleden niet verwacht dat een AAA titel onder linux zou werken.
Dat het net zo groot wordt als xbox of ps zie ik nog niet nog niet zo snel gebeuren inderdaad door het gebrek aan marketing, maar kansloos zou ik het niet noemen.

Ik heb nu een openelec media center onder mijn tv staan op het moment dat er een gebruiksvriendelijk versie van steamos met xbmc uit komt gooi ik een redelijke video kaart er in en installeer ik het.
Mooi kaartje, inderdaad zeer leuk voor een compacte game pc. Power draw is trouwens maximaal 150W, dus te voeden met 1 6 pins PCI-E poweraansluiting.
lijkt een leuke vervanger voor m'n radeon 6850 die z'n beste tijd heeft gehad en maar nét er in paste.
de HDMI 2.0 ondersteuning is leuk en hopelijk de oplossing voor het probleem dat ik m'n 2560*1440 monitor via DVI en HDMI in Windows 10 maar op Full-HD krijg (terwijl de native resolutie via VGA wel lukt)
Heb je het wel met een dual-dvi kabel geprobeerd? Standaard DVI en HDMI kabels hebben geen ondersteuning voor die resolutie.
Die resolutie is het probleem niet, bandbreedte is de beperkende factor.
Met HDMI kun je prima 3840x2160 laten zien, alleen is dat gelimiteerd tot 30Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison
Die resolutie is het probleem niet, bandbreedte is de beperkende factor.
Met HDMI kun je prima 3840x2160 laten zien, alleen is dat gelimiteerd tot 30Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison
Alleen gaat het Dasiro om een 1440p resolutie, geen 4K, lijkt me wat makkelijker te gaan dan in ieder geval, op een hogere refresh rate toch zeker. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 17 februari 2015 00:34]

onder W7 is het geen enkel probleem, dus ik verdenk de W10 drivers van AMD en MS ervan om het beeld niet te willen doorsturen (striktere HDCP misschien ?)
Zou dan toch eerder kijken voor die kleine 970, kan je toch ff wat langer mee vooruit qua power ook, vooral op die resoluties.
het die-hard gamen is me al wat vergaan, de 265W zal m'n PSU tot het uiterste duwen en ze kost ook gewoon een pak meer. Als je ziet dat die 6850 toch al een paar jaartjes meegaat, weet je dat veel zwaarder dan midrange niet nodig is
Zo staat ie dan ook gewoon op de foto :) Met één enkele 6 pins aansluiting.

Maar mooi kaartje, ik heb al eens een ITX PC gehad, en het is inderdaad flink zoeken naar een goede match tussen kast en GraKa. Dit maakt de keuze alweer iets breder.
Jammer, na het lezen van de titel dacht ik even dat er eindelijk een fatsoenlijk presterend en betaalbaar single slot videokaart was. Er zijn namelijk meerdere ITX kastjes te vinden die diep genoeg zijn voor een normale kaart maar ik zou juist zo graag nog een andere pcie kaart ernaast plaatsen.
Volgens mij zijn er op dit moment geen m-ITX moederborden te vinden met 2 PCI-e slots.
Ik vraag me af hoe je die dan zou willen plaatsen?

Een wat bredere kaart van 2 slots is vaak juist niet zo'n probleem bij ITX systemen omdat de kaart niet met een andere in de knoei kan komen.
Terwijl veel kasten wel 2 sleuven hebben (voor dit soort kaarten).
Bv met een USB3 naar PCIe riser, is goed genoeg voor bv een geluidskaart.

[Reactie gewijzigd door pimlie op 16 februari 2015 21:17]

USB3 naar PCIe ?! Dat is wel een heel vreemde architectuur. Daar ga je ook geen drivers voor vinden.

En die geluidskaart kun je beter direct op USB3 aansluiten. Of desnoods USB-1 low speed, dat is snel genoeg voor 44 kHz stero Audio.
*Kuch* http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock *Kuch*

Please keep in mind that ViDock 4 ++ is made to support GTX 760 and GTX 770. If you upgrade a ViDock 4 Plus, please do not go higher than GTX 760.

Dus waarschijnlijk nog even wachten totdat de GTX 960 ook ondersteund wordt.
Dat is ExpressCard, de externe uitvoering van PCIe. Daar heb je dus niet eens drivers voor nodig. Ik had het echt over USB.
http://www.banggood.com/E...aphics-Card-p-934367.html

Helpt dit?

Het wordt gepowered door USB (maar heeft er iets meer hulp bij nodig).

Deze wordt gebruikt bij laptops.
Nope, is ook PCI-e (ExpressCard) voor data transfer.
Jammer. :(

P.S. Gat in de markt, jongens! :)
Heb je een linkje naar zon riser? Ik kan alleen PCIe 1x -> 16x risers vinden die als connectie een usb 3 kabel gebruiken, maar daar heb je alsnog een pci-e 1x slot voor nodig.
Je hebt gelijk, bestaat idd niet. Oeps ;)
ITX heeft maar één PCIe slot... Dan zou je naar mATX moeten.
Inderdaad net wat ik er van dacht. maar voor iets andere reden.
Ik zou er namelijk de koeling af halen en waterkoelen. Maar toch weer die DVI poort op dat 2de slot dat roet in het eten gooit.
Met een single slot zijn er toch al genoeg aansluitingen mogelijk.
En omvormers genoeg voor DP naar wat-dan-ook.
Ga naar mini DP en je kan er de volle 6 aansluitingen op kwijt, en toch nog alles kunnen aansluiten.
Kan iemand mij een paar cases aanwijzen waar deze wel in past maar de normale 960 niet ?

Ik had altijd zoiets van ' een gaming mini-itx case zorgt toch wel voor een beetje supported lengte '.

Mijn oude hd 6950, gtx 560-ti, gtx 660 en gtx 760 hebben altijd gepast tot nu toe , en dat waren geen speciale mini-itx versies.
Coolermaster Elite 110 is zo'n voorbeeld. Klein kastje die niet veel groter is dan de gemiddelde 4-bay NAS.
Raijintek Metis, hoewel sommige standaard 960s ook nog wel in zullen passen, maar de max lengte ligt op ongeveer 25cm, waar je met al die windforce en strix onzin van tegenwoordig zo aan zit.

That said, Zo'n metis heeft ook niet de meeste geweldige airflow, dus of een 960 daar fijn in zit..
Toch vraag ik mij af, ik heb namelijk gewoon een full sized GTX 970 er in zitten en hij wordt helemaal niet warm, cable management is daarentegen ook niet slecht te doen (corsair 250D) zijn mini-itx format grafka's misschien niet een beetje slangenolie?
In een CM Elite 130 past een normale 960 of 970 echt niet, en zo zijn er meer kasten met een beperkte ruimte.

Het maffe van de 960 vind ik persoonlijk dat bij een aantal modellen de PCB slechts 17 CM lang is, terwijl de koeler er een goede 7 CM achter uit steekt, en een 660 (met hoge stroomverbruik) toch vroeger ook gewoon met klein formaat koelers werd verkocht.

Je kan je eerder afvragen of al die gigantische koelers van tegenwoording niet wat overbodig zijn, zeker op de nvidia maxwell kaarten, die relatief weinig hitte produceren.
In de cm 130 kan toch iets van 35cm? Lijkt mij meer dan genoeg. Mijn extreem lange r9 290 tri-x is maar iets van 30cm.
Oeps, bedoelde dus de 110, ik heb zelf een 130, tiepvoutje
110 kan wel kloppen ja. Als nog is vaak genoeg kleine beter ivm de bekabeling. Zeker gezien de prijs meestal niet heel veer meer tevens zijn de prestaties ook altijd wel netjes
Een heel mooi en netjes kaartje. Prima voor de mensen die geen GTX 970 willen omdat ze daar net geen geld voor hadden en ter gelijke tijd ook een mini ITX systeem willen hebben!

Op zich is dit dus vooral ideaal als je een goedkoop, maar erg sterke HTPC wilt bouwen. Ik had laatst nog een GTX 660 van MSi in huis gehaald (vorig jaar). Prima kaart en al helemaal voor die prijs. Het kan Battlefield 4 op high graphics aan en daar was ik helemaal blij mee.

Op zich zijn de GTX *60 series volgens mij onderschat vanwege de lage prijzen. Maar als je ooit begonnen bent met een GT 220, dan een GTX 560 SE hebt gekocht en een GTX 660 hebt gekocht en je met de laatste twee geen problemen met FPS hebt gehad, weet je gewoon dat de GTX 960 je net zo min in de steek laat.

En als je dit ook nog in Mini ITX kasten kunt doen, betekent dit:
Kleine ITX PC met i5 4460 + Mini ITX versie van Asus GTX 960 + Grote televisie = Goedkope, midden-hoge klasse gaming PC die ook als goede HTPC en thuisopslag kan dienen.

[Reactie gewijzigd door Adinias op 16 februari 2015 19:35]

midden-hoge klasse gaming PC? Het is gewoon het middensegment hoor echt geen fps meer.
Zeker gezien de prijsklasse waar men zich op richt (rond de 200 eur) en de concurrentie die men wil aangeaan zeg rond R9 285.
In ieder geval zijn de prestaties die er uit komen zo dat het niet iets is om je aan te ergeren. Daarvoor zijn de goedkopere gaming videokaarten ook dacht ik.
Als je je graag wilt ergeren gebruik je de ingebouwde iris graphics chipset, geen losse videokaart meer nodig.
Kan niet wachten totdat er kleinere high-end kaarten uitkomen. Heb nu een 280x in mijn Silverstone
SST-SG09B behuizing en dat kan echt nog nét qua bekabeling enz. In theorie zou een nog grotere kaart moeten passen maar dan kan ik het alleen geen stroom meer geven :P

En ik kies voor zo'n kleine kast omdat ik het in de woonkamer wil hebben zonder dat het veel ruimte in neemt. Zo heb ik deze kast in zo'n ikea kastje staan met al die vierkanten erin, deze behuizing past er ruim in

[Reactie gewijzigd door Christiano007 op 16 februari 2015 17:37]

Maar is de GTX 960 niet veel efficienter dan de AMD 280X. Nu ja veel, het zal door de verbetering vast wel een watje of 50-60 schelen.

Dus dan zou je als de kaart past minder stroom verbruiken dan met de AMD 280X op dit moment.

Nu ja, kwa prestaties ga je er wel weer niet voor op vooruit. Dus zolang de kast de warmte en stroomverbruik aan kan is een AMD 280x zeker nog een optie om te gebruiken.

http://gpuboss.com/gpus/Radeon-R9-280X-vs-GeForce-GTX-960

Ziet er naar uit dat de GTX 960 ongeveer de helft TDP heeft van de AMD 280x. Dat kan in bepaalde situaties een goede keuze zijn.

Maar de AMD is krachtiger en heeft ook 3Gbyte geheugen inplaats van 2Gbyte. Dus tja.. je huidige kaart is sneller. Maar gebruikt wel meer stroom. Of dat een groot verschil maakt laat ik aan jou over.

[Reactie gewijzigd door swampy op 17 februari 2015 01:12]

Ik moet zeggen dat hij er echt heel mooi uit ziet. Erg mooie backplate, perfect voor een itx-build met een windowed-case.

Leuke "sluik" reclame voor Noctua op de doos, trouwens.

[Reactie gewijzigd door Koninkje op 16 februari 2015 16:53]

Je zou zeggen, maak hem dan gelijk low-profile ;)