Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Nederlandse gebruikers van de Google Maps-app maken melding dat de kaart- en navigatiedienst sinds dinsdag ook adviezen geeft over welke rijstrook zij het beste kunnen nemen. Ook Belgische gebruikers krijgen de mogelijkheid aangeboden.

De Maps-applicatie geeft gesproken instructies over welke rijstrook gekozen moet worden bij het rijden van een uitgestippelde route. Op de kaart wordt de geadviseerde rijstrook getoond door middel van pijlen. Met name op snelwegen kan de functie de chauffeur helpen om geen afslag te missen in het drukke verkeer.

Google bevestigt aan Tweakers de komst van de rijstrookadviesfunctie voor Nederland. Ook in België zal de functionaliteit 'uitgerold' gaan worden, zo laat woordvoerder Mark Jansen weten. In december werd de functionaliteit ingevoerd in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

Update 10:39: Google bevestigt komst van nieuwe functie, artikel daarop aangepast.

Google Lane Guidance

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Wanneer gaan ze eens een snelheidsadvies inbouwen? Dat is het enige wat ik af en toe mis.
Daar staan van die mooie rood met witte borden met een cijfer erop voor naast de weg. :P
Ja de borden staan er inderdaad maar soms in het buitenland vind ik het wel handig. En hoe vaak je soms niet van 120 naar 130 en weer naar 120 gaat.. ik mis het geregeld :P
In Nederland is het wat dat betreft inderdaad n grote *** zooi geworden.

Vroeger was het heel duidelijk; je mocht 120 rijden, behalve op plekken waar langs de vangrail van die gele 100 bordjes stonden. Een kind kon de was doen, je wist op ieder moment hoe hard je mocht rijden.

Tegenwoordig gaat het van 130, naar 100, naar 120, naar 100 (maar dan alleen overdag), naar 130 (maar alleen als de spitstrook dicht is), etc-etc. Drama! Het gevolg enerzijds is dat het merendeel onder de max gaat rijden omdat ze bang zijn een bekeuring te krijgen en anderzijds zijn er alsnog meer mensen de Sjaak omdat ze even niet meer wisten hoe hard ze mochten rijden.
Het is nog steeds simpel: het is 130, tenzij.

Ik heb werkelijk nog nooit niet geweten hoe hard ik mag rijden op een stuk Nederlandse snelweg. Misschien dat ik als motorrijder (en daarmee ook in de auto) gewend ben bovengemiddeld mijn aandacht bij het verkeer en de weg te hebben, maar ik heb er serieus nog nooit een probleem mee gehad.
Hier nog een fanatiek motorrijder ;)

Het probleem is dat er niet n "tenzij" is, maar heel veel verschillende "tenzij-en". Die soms ook nog eens snel na elkaar veranderen en op hun beurt weer uitzonderingen hebben (tijdstip of spitsstrook actief). Er zit ook totaal geen logica meer in. Als je het n keer gemist hebt dan is het gelijk gissen en dat zorgt voor onzekerheid. Zeker met de hoge boetes van tegenwoordig.

Het verkeer vraagt al aandacht genoeg (althans, als je pro-actief aan het rijden bent), dan vind ik dat je niet ook nog eens super alert moet zijn op de constant veranderende maximum snelheden. Want hoe je het went of keert, dat haalt de aandacht gedeeltelijk weg bij waar die zou moeten liggen; goed en veilig rijden.
Het is 130 tenzij:
- Er een andere snelheid staat aangegeven
- Die andere snelheid geen beperkingen heeft met een onderbord qua tijdstip
- Die andere snelheid niet overruled wordt door een matrixbord
- Er geen spitsstrook open dan wel dicht is

En dat kan binnen 10 kilometer weer 2-3 keer veranderen, waarbij je maar moet hopen dat je op het juiste moment opzij kon kijken naar het bord ipv andere weggebruikers ontwijken en er geen vrachtwagen, bus, bestelwagen of hoge aanhanger tussen zat.

Vroeger was het 120 tenzij:
- Het een 100km zone was, wat vervolgens iedere 10 meter herhaald werd met de kaasplankjes
- Een matrixbord iedere halve kilometer aangaf dat de snelheid aangepast was

Vertel me niet dat je dit nu gelijkwaardig vind.
Een kleine aanvulling: Nu staat er ook op de snelwegen op de hele kilometers een snelheid aangegeven op de hectometerpaaltjes, voor het geval je het bord gemist hebt. Weet niet of het inmiddels bij alle snelwegen het geval is, bij een groot aantal inmiddels wel.
Bij de dynamische snelheids wegen niet.
En juist dat is lastig. Bij ons is er een 120 tussen 6 en 21 ma t,/m VR. En de ander 120 tussen 6 en 21. Terwijl ook die weg rustig is in het weekend.
Het is soms lastig te onthouden welke uitzondering nu op die weg geldt. En of die vandaag geldt. Zeker omdat je in het weekend op beide wegen mensen met 100/90 op de 2e strook tegen komt.
Dus je weet ook altijd precies hoe laat het is ? Dat vind ik nog het stomste wat ze afgelopen tijd verzonnen hebben, afhankelijk van de tijd een andere snelheid. Moet ik ook kijken hoe laat het is, etc. etc. Het hele gebeuren is nou niet echt bevorderend voor de veiligheid. Gewoon overal 120 van maken, en rondom steden 80, klaar simpel. Maar nee, in Nederland moet voor alles een uitzondering zijn, een dingetje hier een dingetje daar, en wat plakband en hoppa, weer een compleet onoverzichtelijk systeem voortgekomen uit een breinfart van een bureauzitter.
Gewoon op snelwegen overal 130 maken, zonder uitzonderingen en overal in de EU. Dt is pas duidelijk.
Gewoon weg met de limieten en enkel een adviessnelheid + verregaande juridische verantwoordelijkheden bij het overschrijden daarvan, net als in duitsland op de autobahn. Wat is dat lekker rijden zeg, gewoon zo snel rijden als verantwoord is en verder alleen naar het verkeersbeeld kijken ipv naar de snelheidsmeter.
Het irritantste is nog wel dat die borden niet meer goed zichtbaar zijn sinds de snelwegverlichting uitgaat 's avonds.

Overigens zou heel deze ongein makkelijk op te lossen zijn door de matrix borden voor alles te gebruiken.
Dat zou veel te makkelijk en goedkoop zijn! Iedereen moet zijn zegje doen, zodat we 30 verschillende allemaal net niet oplossingen hebben. Waarom beter doen, als het ook duurder en slechter kan ?
Dat is de motto van de overheid heden ten dage lijkt het wel.
in belgie overal 120 tenzij;

-aangegeven door matrixborden, hangen zeer hoog, en worden regelmatig herhaald
- aangegeven op middenberm & rechterberm middels platen (wordt ook herhaald)
- er werken aan de hand zijn; da's altijd 70 maar wordt ook altijd verschillende keren op voorhand aangegeven (oranje "werk"-verkeersborden) en vaak met mobiel(e) matrixbord(en)

er zijn maar weinig plaatsen waar je niet 120 mag; dat is meestal in tunnels (70-90) en op de Antwerpse ring (100). Op de Antwerpse ring staan trouwens om de bijna overal kilometer matrixborden die bij filevorming snelheden van 30-50-70-90-100 kunnen aangeven; helaas volgen weinig mensen die borden omdat ze bv 50,70,50,90 kunnen aangeven, dat wordt gedaan om accordeonfiles op te lossen (het systeem werk autonoom) maar helaas snappen de meeste mensen niet dat dat daarom is en gaan dan maar constant 70 of 90 rijden. Ze gaan dat systeem wel aanpassen nu.
Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet. Gewoon een kwestie van naar de verkeersborden kijken. Op dit moment staat het super duidelijk aangegeven overal. Hoe kan het volgens jou nog duidelijker?

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 3 februari 2015 11:30]

Uitzonderingen die niet op elkaar lijken zou fijn zijn. Ik let meestal niet op welke weg ik rij maar op het gedrag om mij heen en op afslagnummers. Niet op de omgeving, dus weet vaak echt niet of ik op de A12 of A4 zit en dus heb ik daar niet aan verbonden welke beperking er dan geldt. Als ik wel de hecto bordjes met wegnummer zie.

Neem dan nog de Belijn regels in Zeeland/onderin Zuid-Holland en je wordt nog minder vrolijk. 100 wegen 80 wegen andere belijning, maar gewisseld van snelheid bij aanleg nieuwe belijning + verwijderen borden. En vervolgens heb je dat grasstrook niet als groene lijn wordt gezien en een even brede strook groene verf wel. Te veel om op te letten.
Die 130 voegt nu gewoon weinig toe. Als ze nu ALLE 120 wegen hadden vervangen door 130, prima, maar dit is gewoon irri. A16 bijvoorbeeld. Om de haverklap 130 120 130 120, waar je vroeger gewoon overal 120 mocht. Je wordt er op gegeven moment zo 'tureluurs' van, dat je gewoon lekker 120 blijft rijden (die 10km harder levert je toch bijna geen tijdswinst op).

Het is gewoon weer een typisch voorbeeld van een Nederlandse halfslachtige oplossing.
Stoppen met die uitzonderingen.

Ik heb 12 jaar in Belgi gewoond. Toen ik terugkwam vorig jaar, heb ik echt een half jaar moeten zoeken naar hoe het nu precies zit met die nieuwe regels, alvorens ze een beetje 'aan te voelen'. Daarnaast is er de onlogica van 100-120-130-120-130-100, als ik van Rotterdam naar Utrecht rijd, bijvoorbeeld.

En ja, ik heb mijn eerste boetes al binnen: 130 waar ik maar 120 mocht, 120 waar ik maar 100 mocht, etc.
Helemaal mee eens! Cruise op 125 is dan meestal the way to go ;)
je hebt helemaal gelijk , de eenduidigheid is weg,

Bestaand situatie was 100 km of max 120
milieuzone 80 Km per uur rond paar grote steden

Dat was nog te overzien !

Toen kwam het volgende 130 Km per uur op beperkte stukken
Toen kwam 130 Km uitgebreid in land met beperkingen van !

In de nacht van 19.00 tot 06.00 in de ochtend

spitsstroken aan ... : maximaal 100 km per uur ..Spitstroken uit 120 Km per uur

zo wie zo slecht aangegeven alleen in begin geen herhaling ... onderbordjes slecht te lezen als er een auto ./ vrachtauto naast je zit ...

De oplossing is gewoon matrixborden met RODEN rand en daarin de snelheid aangeven van dat moment ...

Ja er is nog niet overal een matrix bord.. zeker in het noorden etc.. niet maar plaats dan portalen bij opgangen van rijkswegen met de max op dat moment geldende snelheid...

Overigens wat veel mensen denken dat het een advies snelheid is .. maar dat is het dus absoluut niet ! vandaar Rode rand ... dan weet je rode rand is verbod dus maximaal snelheid X

Voordeel herhaling van snelheid en duidelijk voor iedereen te zien !


Matrixborden | Een grote misvatting bij veel automobilisten is nog steeds dat de snelheid op de matrixborden boven de weg de adviessnelheid is. Let op, dit is de maximum snelheid. Wel zo handig om te weten met trajectcontroles met dynamische snelheidsaanpassing.

[Reactie gewijzigd door Gandalf68 op 3 februari 2015 21:51]

Het is een adviessnelheid als er een Vierkant omheen zit.(komt tegenwoordig nog amper voor)
Komt best veel voor hoor, vooral bij op en afritten van auto en snelwegen.
spitsstroken open; 100km/u?
Dat wist ik helemaal niet?
Daarom staat de maximum snelheid nu overal, om de kilometer, op een hectometerbord naast de snelweg... altijd handig ;-)
In Frankrijk hebben ze daarvoor de daarvoor de snelheidsborden met "Rappel", in Nederland staan de snelheden vaak ook op de hectometerpaaltjes langs de weg.
In Nederland ben je die ook maar dan met "herhaling" ;)
Heb je wel eens op bijvoorbeeld de A4 gereden. Vanaf Amsterdam mag je het eerste stuk 130 vervolgens 100, maar als het tussen 19:00 en 06:00 uur is dan mag je daar weer 130. Het laatste stuk is 100 met traject controle en de afslag naar de Utrechtsebaan in Den Haag is 80. Ik kan je vertellen dat de overgangen in de verschillende snelheden soms met 1 enkel bord is aangegeven. Vaak aan de rechterkant, dus niet altijd even goed zichtbaar.
<offtopic> Inderdaad! Ik snap niet dat ze dit doen:
- de situatie is onduidelijk, het bord onder het maximum is niet makkelijk te lezen met 100km/h, dus concentreer je je erop, dus geen focus meer op het verkeer
- daarna moet je nadenken (het maximum geld tussen de tijd die staat aangegeven, daarna is het 130), dus weer geen focus op het verkeer
- daarna staat dit bij iedere portaal, dus je denkt er na 2 portalen niet meer over na
- MAAR bij het laatste portaal staat alleen een bord 100, zonder de balk eronder, maar omdat je er niet meer bij nadenkt, rij je met 130 de trajectcontrole in
- 2 weken later, de rekening.....
</offtopic>
Precies dit heb ik 3 maanden geleden gehad.
Kostte me toch 90,-
Dat is echt onzin. Als er iets onder de 100km staat is het altijd 19-6 in mijn ervaring. Dus is het vrij makkelijk te zien. Dit staat trouwens ook op de kleine bordjes bij de hectometerpaaltjes.

Er zijn ook genoeg mensen die doorrijden als er een rood kruis boven de weg hangt. Volgens mij heeft e.e.a. meer te maken met je aandacht er bij houden en fatsoenlijk kunnen autorijden. Tuurlijk, er zijn wel situaties die beter kunnen, maar over het algemeen werkt het gewoon.

Zelf ben ik trouwens groot voorstander van de variabele maximumsnelheid. Wel zou ik dat graag op de matrixborden boven de weg zien, maar dat terzijde. Het is onzin dat je 's nachts 100 zou moeten rijden op de A4.
Kun je nagaan hoe verwarrend het is, want het is niet 19-6 op de onderbordjes, maar 6-19...
ja, want 6-19 of 19-6 maakt ook zo lekker veel uit. Point still stands.
Ja, of je mag 130 tussen 6-19 of tussen 19-6, dat scheelt zeker ,ja.
in de TC is het 's avonds en 'snachts 130...
Staat exact 1 keer aangegeven, dus ja. Snap dat mensen dat missen. Ook het feit dat je na de afslag Leidschendam ook 130 mag 's avonds en 'snachts hebben veel mensen niet door.
Klopt, maar ik zie vaak borden met 120 en dan eronder een bordje 6-19.
Dan mag je van 6-19 uur 120 rijden.

Maar hoe hard mag je na 19 uur? 130? 100?
Dat staat er niet bij.
wat denk je van 130? Het is 130 tenzij... Kwestie van beheersing van verkeersregels.
Dank. Dat wist ik niet.
Die verkeersregels zijn verandert sinds ik een aantal jaar geleden examen deed. En een opfriscursus is er (zover ik weet) niet.
Daarom komen dat soort dingen ook uitgebreid in het nieuws :)
130, want dat is de standaard max. snelheid in Nederland.
Tenzij weer anders vermeldt.
En op het moment dat je even op een situatie op de weg let zodat je geen medeweggebruikers raakt, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, mis je zo'n bord dus. Daarnaast is het lang niet overal duidelijk aangegeven wat de maximum snelheid is. Dan heb ik het niet alleen over Nederland, maar vooral ook in het buitenland.
En op het moment dat je even op een situatie op de weg let zodat je geen medeweggebruikers raakt, bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg, mis je zo'n bord dus. Daarnaast is het lang niet overal duidelijk aangegeven wat de maximum snelheid is. Dan heb ik het niet alleen over Nederland, maar vooral ook in het buitenland.
Dan wacht je even tot de eerst volgende oprit en dan zie je het alsnog en op de meeste wegen is het tegenwoordig ook op de hectometer paaltjes te lezen, daarnaast rijd 90% van de mensen structureel dezelfde route en na 1 2 keer weten de meesten de snelheden uit hun hoofd.
[...]


Dan wacht je even tot de eerst volgende oprit en dan zie je het alsnog en op de meeste wegen is het tegenwoordig ook op de hectometer paaltjes te lezen, daarnaast rijd 90% van de mensen structureel dezelfde route en na 1 2 keer weten de meesten de snelheden uit hun hoofd.
Als je op een route zit die je structureel rijdt, heb je sowieso je navigatie niet nodig. Het gaat juist om de routes die je niet vaak rijdt, en waar je dus ook de maximum snelheden niet kent.

Borden die achter een boompje/ander bord/etc. staan, invoegend verkeer, bijzondere verrichtingen, etc. Of wat dacht je van de sneeuwval van afgelopen dagen met als gevolg dat de borden wit zijn? Er zijn legio redenen waarom je een bord zou kunnen missen. Even een blik op de navigatie en je weet het.
Als het zodanig sneeuwt dat de borden onzichtbaar zijn, is 130 km/u zo-ie-zo geen goed idee. :)
ik roep dan ook niet op tot 130 rijden wanneer het dusdanig sneeuwt dat de maximum snelheid niet meer af te lezen is, maar ik geef voorbeelden van situaties waarin het handig is om een indicator hiervoor te hebben. Noem het geen sneeuw maar modder en stel dat de omstandigheden verder goed zijn -> je gaat 100 rijden 'voor de zekerheid' en toch wordt je geflitst omdat het op dat stuk toevallig 80 bleek te zijn.
Als ik een route rij en ik weet de max snelheid niet, dan rij ik gewoon 100 totdat ik een nieuw bord tegenkom na een oprit bijvoorbeeld.

Navigatie kan een leuke hulpmiddel zijn, maar ga je Google dan ook aanklagen als je een boete krijgt nadat de snelheden veranderd zijn? Wat ik wel een mooie oplossing vind is de boordcam van Mercedes die op je dashboard weergeeft welk bord hij voor het laatst heeft gezien.
Als ik een route rij en ik weet de max snelheid niet, dan rij ik gewoon 100 totdat ik een nieuw bord tegenkom na een oprit bijvoorbeeld.
Flits, want je mocht op dat stuk maar 80 en bij de volgende oprit kom je daar achter.
Navigatie kan een leuke hulpmiddel zijn, maar ga je Google dan ook aanklagen als je een boete krijgt nadat de snelheden veranderd zijn?
Nee, net zoals je Google niet kan aanklagen wanneer je je auto de sloot in rijdt omdat Google aangaf dat daar een bruggetje lag.
Wat ik wel een mooie oplossing vind is de boordcam van Mercedes die op je dashboard weergeeft welk bord hij voor het laatst heeft gezien.
Wat is het verschil tussen Google die het op hun navigatie weergeeft en Mercedes die het detecteert? Sterker nog, als jij het bord niet kan aflezen, kan die boordcam van Mercedes het ook niet.

Ik vind het wel een mooie techniek, zo'n boordcam. Volgens mij heeft Tesla ook zoiets en past deze daar zelfs haar cruise control snelheid op aan in een van de modellen.
Uhh, allereerst: als het 80 is, dan is dat altijd duidelijk dmv de matrixborden.
Ten tweede: uiteraard kun je Google niet aanklagen, blijkbaar heb je het sarcasme gemist.

Het verschil tussen de techniek van MErcedes en van Google is false positives. Ja, als je het bord mist omdat er bijvoorbeeld een vrachtwagen tussen zit, dan zou het kunnen dat de boordcam het ook niet ziet (maar wellicht kijkt die verder naar voren dan jij). Maar het systeem detecteert in ieder geval geen foute informatie bij een veranderde situatie. Het kan een hulpmiddel zijn, maar je moet het echt goed bijhouden om er van opaan te kunnen. Misschien als je de Google functionaliteit kan koppelen aan verificatie met boordcams dat het interessant wordt. Maar dan zullen we vast wel weer privacy bezwaren opduiken?
Het verschil tussen de techniek van MErcedes en van Google is false positives. Ja, als je het bord mist omdat er bijvoorbeeld een vrachtwagen tussen zit, dan zou het kunnen dat de boordcam het ook niet ziet (maar wellicht kijkt die verder naar voren dan jij). Maar het systeem detecteert in ieder geval geen foute informatie bij een veranderde situatie.
Flits, want dankzij die kolonne vrachtwagens die rechts reed heeft jouw Mercedes boordcam dat bord gemist dat een snelheidsverlaging aanduidde en reed je mooi te hard langs die radarcontrole.
Het kan een hulpmiddel zijn
Dit is dus precies wat ik wil zeggen. Als je ziet dat de middenberm verdwijnt en de weg tweebaans wordt, kun je op je klompen ook wel aanvoelen dat het daar geen 120 zone meer is, wat je navigatie of boordcam ook zegt. Maar mocht je een keer twijfelen of het nu een 60 of 80 weg is, dan zie je dat mooi op dit hulpmiddel.
ben je gek, dan moet je je zicht afwenden van je smartphone :+
Alsjeblieft niet zeg. Die matrixborden gaan nu al te pas en te onpas aan; veroorzaken een schok in rijverkeer (met veel harde remacties) en veroorzaken op die manier menig (korte) file. Zolang er mensen zijn die op hun navigatie al de sloot in rijden dan lijken me dergelijke adviezen helemaal niet wenselijk want er zijn genoeg ultracorrecten die 'opeens' een waarschuwing krijgen dat de snelheid 90 moet zijn ipv 120 met een braketest als gevolg.

[Reactie gewijzigd door Typhone op 3 februari 2015 09:52]

de matrixborden voorkomen dit juist, vroeger had je dit niet, en vloog iedereen in de ankers op het laatste moment. Misschien hebben ze wat meer fine-tuning nodig? En verder wordt je tijdens de rijles geleerd dat je niet moet remmen, maar je het gas los moet laten
Theoretisch wellicht juist in de praktijk zie ik altijd het volgende gebeuren: matrixborden aan: langzaamrijdend - stilstaand verkeer. Matrix borden gaan uit. Binnen 20 seconden rijdt iedereen weer 120 km/h. Ergo..welk gevaar hebben de borden op dat moment voorkomen dan?
A67/A50/A12 zijn goede voorbeelden waar dit dagelijks gebeurt vooral in de ochtend A12 - Arnhem - Utrecht voorbij Grijsoord richting Ede.
In theorie zouden de matrix borden dat harde remmen moeten voorkomen. In de praktijk veroorzaken de matrixborden juist extra files... Bij Deventer is daar een lang onderzoek na gedaan, hetgeen de overheid na lang aandringen van de ANWB eindelijk heeft vrijgegeven. Toen de matrixborden werden geintroduceerd met het idee de snelheid te remmen vr de file, verdubbelden de files. (zowel qua lengte als tijdsduur). Pas toen de matrixborden warden aangepast dat ze simpelweg de situatie op de weg aangeven, en gn extra sturing, werdt de oude situatie van de kortere file weer hersteld. En dan zijn ze effectief gezien een remlicht indicatie.
Ja, tenzij je niet anders kan natuurlijk, en dat is vaak het geval als er spontaan een file ontstaat.
Matrix borden zijn niet de veroorzaker van file overigens, maar een gevolg imho.
Als meerdere mensen ergens 60 gaan rijden gaan ze automatisch op 70 max om ervoor te zorgen dat mensen niet met 130 km erop knallen, lijkt mij vrij logisch
Ik denk dat hier mogelijk een vorm van aansprakelijkheid in de weg zit voor deze zaken.
Zelf zou ik een dynamisch advies willen, bij werken e.d. zodat de actuele snelheidsadviezen worden getoond ipv normale voor die weg.
Ik denk dat hier mogelijk een vorm van aansprakelijkheid in de weg zit voor deze zaken.
Zelf zou ik een dynamisch advies willen, bij werken e.d. zodat de actuele snelheidsadviezen worden getoond ipv normale voor die weg.
Wellicht dat dat de onderliggende reden is. Ik vind het vreemd dat bv rijkswaterstaat geen kaarten met snelheden e.d. beschikbaar stelt voor iedereen. Zodat o.a. Google en TomTom hier makkelijk gebruik van kan maken.
Het is niet hun taak om specifieke commerciele bedrijven te helpen hiering. Maar het is toch in het algemeen belang dat accurate info beschikbaar is, zodat bestuurders soepeler van A naar B kunnen. Dit zou dan minder files tot gevolg moeten hebben. Dat is toch wel degelijk een taak van rijkswaterstaat die zo op een relatief eenvoudige en goedkope manier ingevuld kan worden.

edit: verkeerde reactie gequote

[Reactie gewijzigd door GrowMyHair op 3 februari 2015 10:37]

Wie moet die kaarten maken dan ? Die hebben ze zelf niet eens waarschijnlijk.
Hoe bepalen ze dan waar welke borden neergezet worden?
TomTom doet dit al, overigens. Die geven gewoon tijdens het rijden de maximumsnelheid weer: http://www.lvtpr.nl/newsr...r-nieuwe-maximumsnelheden
Mijn Garmin doet dat ook, maar het duurt soms wel even voor er een verandering op de weg ook is doorgevoerd in het navigatiesysteem.

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 3 februari 2015 14:53]

Here van Nokia ook. Maar die snapt dan weer niet dat er na 19:00 uur 130 gereden mag worden etc....

Flitsmeister heeft nu OOK maximumsnelheid voor niet-pro gebruikers. Staat bij mij dus nu standaard aan want ik volg het soms echt niet meer op trajecten die ik niet dagelijks rijdt (zeker ook omdat andere weggebruikers per abuis 100 blijven rijden en dat mij onzeker maakt over mijn keuze 130 te rijden).

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 3 februari 2015 15:15]

Vraag mij af hoe google dit up-to-date kan houden. Als spitstrook open is 100, dicht 120. Sommige rijden dan lekker 120 (navi geeft dat aan), flits je mocht er op dat moment maar 100 en vele worden zo gepakt.
En als onze alwetende Google er al niet uitkomt... hoe moet een mens het dan begrijpen? Dit geeft maar aan hoever we in NL zijn doorgeslagen met wisselende maximale snelheden, uitzonderingen en afwijkingen.
Advies mis ik niet zozeer, actuele snelheid zou wel handig zijn als je op de navigatie kijkt.
Daarvoor zit in de meeste auto's zo'n handig tellertje op het dashboard.
Moet je die wel even ijken, want uit de fabriek geeft hij 5 tot 10% teveel aan.
-cut- The internet never forgets, but I can try right? ;)

Ik gebruik altijd de GPS* van mijn telefoon om op de goede snelheid te rijden.

Laatste tijd Flitsmeister: goede maximumsnelheden en ook hoe hard je op dat moment rijdt. Als je inclusief navigatie wilt, dan is Here een goede (alleen zit die er af en toe naast met de maximum snelheid van 19:00 uur)

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 3 februari 2015 19:13]

Te weinig geven ze nooit aan. Maar je begrijpt me denk ik verkeerd.
Als de snelheidsmeter 7% teveel aangeeft, dan staat er 100 op je teller terwijl je in werkelijkheid maar 93 gaat.

Dat hebben overigens bijna alle auto's. Alleen als je een tachograaf hebt dan geeft je snelheidsmeter de werkelijke snelheid aan. Maar dan moet hij ook om de zoveel tijd geijkt worden.

Dit is overigens expres. Zodat je snelheidsmeter nooit een te laag getal kan aangeven. Zelfs als je banden veel te hard zijn en de meter op het randje van zijn foutbereik zit.
*kuch* Ik was nog niet helemaal wakker *kuch* Tnx
Ik vraag me alleen af hoe ze zoiets betrouwbaar krijgen. Ik heb sinds kort een TomTom systeem waar dit ook op zit en die zit er toch regelmatig naast: 120 op de ring van Anwerpen waar je nooit meer dan 100 mag, 90 op een stuk A12 waar je net wel 120 mag... Wegen die wisselen tussen 70 en 50 gaat ook vaak mis. Dat hij met dynamische toestanden geen of moeilijk rekening kan houden, kan ik inkomen, maar hij zit er dus bij statische limieten ook vaak naast. Ik zou het eigenlijk moeten afzetten.

[Reactie gewijzigd door Daeley op 3 februari 2015 10:12]

Dat doet mijn auto zelf door de borden te lezen.
Snelheidsadvies vanuit een toepassing is een moeilijke opgave omdat je soms tijdelijke verlagingen van de toegelaten snelheid hebt door een werf of dynamische borden boven de weg.
Rijstroken zijn toch veel statischer dan snelheidsinfo.
Is er nog geen smartphone navigatie die dit algoritme via de camera telefoon laat lopen dan? Die van mij staat immers prompt op het dashboard in een houder..
Dan neem je Here Drive.
Die geeft de max snelheid aan en maakt het blok waar die in staat rood als je te hard gaat.
Ben benieuwd hoe dit gaat helpen in het verkeer.. of mensen nu echt ruim van te voren hun baan goed kiezen. Huidige navigatie systemen geven ook al 3km van te voren op de snelweg aan waar je af moet en nog gaan mensen in de laatste 100 meter ineens naar de afslag bewegen.

Op snelwegen heeft deze functie juist het minste nut. Het is nuttiger in de grote steden met rotondes waar je met 4 banen naar toe rijdt.
Het is vooral nuttig op complexe knooppunten. Ik reed vanochtend toevallig met google navigatie aan over prins-clausplein en knooppunt Ypenburg.

Dit is een behoorlijk lastig stukje. Eerst een 2 baans afrit A12 van de A12. Meteen na het puntstuk wordt dat 3 baans waarvan 1 naar Amsterdam en 2 richting Ypenburg. En bij Ypenburg kom je meteen op een weefvak met 2 banen A4 en en 2 banen A13.

Google liet mij netjes op de 2e baan van rechts rijden op de afrit van de A12, zodat ik op het weefvak maar 1 baan hoefde op te schuiven.

Maar ook in de stad is het inderdaad handig. Andere navigatie doet dit alleen op de snelweg. Maar bij google kun je ook bij verkeerslichten mooi zien waar je moet staan. De borden die dat aangeven ontbreken vaak en die pijlen op de weg kun je niet zien als er als iemand op staat.
Ah, dus omdat Google het zegt, geldt artikel 3 lid 1 RVV 1990 niet meer?
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Je hebt op het moment dat de borden het aangeven ruim de tijd van baan te wisselen.
Nee, maar wel omdat artikel 17 dat zegt.
Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
  • indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
  • indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in n richting daarop zoveel mogelijk links te houden
Mijn Tomtom geeft allang rijbaan advies in de stad. Niets nieuws onder de zon.

Verschrikkelijk nuttig is het niet. Je moet nog altijd zelf rijden. Als je navigatie aangeeft dat je 3 km op dezelfde straat moet rijden in de stad, en het is een 2-baans weg, dan is het logisch dat je niet de hele tijd op de rechter baan blijft hangen. Daar heb ik dan geen navigatie voor nodig die me dat verteld.

Rijbaan problemen worden primair veroorzaakt door slechte informative op de weg. Navigatie kan daarbij helpen, maar is symptoom bestrijding.
Ben benieuwd hoe dit gaat helpen in het verkeer.. of mensen nu echt ruim van te voren hun baan goed kiezen.
Helaas doen ze dat al, kilometers van te voren met een slakkegang op de linker baan.
Ik twijfel wat ik hier van vind. Handig als stap naar zelfstandig rijden van auto's maar een achteruitgang in verkeersinzicht. Nu kunnen veel "nieuwe" bestuurders al geen kaart meer lezen.
Omdat je, als je op het "goede" moment die baan op wilt, de Audi's je er niet tussen laten.

Of iemand achter je EERDER op die baan wil zijn, en je gelijk maar gaat inhalen, waardoor je zelf geen ruimte hebt om die baan op te gaan.
Het is nu inderdaad opletten vlak voor afslagen op mensen die idioot op het laatste moment de afslag willen halen die hun gps aangeeft, meer op de gps kijken dan op de weg, en op het laatste moment ineens zonder veel op het verkeer te Letten invoegen. Ronduit gevaarlijk soms.
Voorsorteren in rijbaan van google maps kan dit voorkomen,
Aan de andere kant, zul je misschien nu ook wel meer mensen krijgen die op basis van hun gps ineens van rijbaan wisselen zonder inzicht en overzicht te houden op de rest van het verkeer.
Het blijft bijzonder, dat in z'n algemeenheid er nog een groep van mensen is bijna robotachtig uitvoeren wat hun gps zegt dat ze 'moeten' doen, in plaats van vooruit te denken.
Je kunt hufterig rijgedrag niet aanpassen met een update in het navigatie system. Alle navigatie systemen geven ruim van de voren aan dat er een afslag aankomt. Als iemand dat nog steeds inhaalt, en op het allerlaatste moment de afslag neemt, dan is dat echt niet de fout van het navigatie systeem.

Op het laatste moment de afslag pakken zal trouwens ook juist typisch gebeuren door mensen zonder navigatie systeem, omdat die niet 3 km van te voren al gewaarschuwd worden, en pas 1 km van te voren de eerste borden zien, en dan zich moeten afvragen of dat inderdaad de afslag is waar ze er af moeten. Dat is dan weinig beslissingstijd als de informatie op de borden niet overseen komt met je verwachtingen.
Ik vond de eerste keren met een tomtom rijden ook best verwarrend. Vooral omdat ik gewend was geraakt te rijden op afslagnummers en richtingen en die noemt de vriendelijke robotstem nooit. Dan is het aangeven van de rijbaan die ik op een bepaald knooppunt moet kiezen nog best een handige toevoeging gebleken, zeker in situaties op rondwegen in het westen van het land.
Dat ligt ook aan het navigatiesysteem. Ik gebruik Navigon en die geeft netjes afritnummers en hoofdrichting aan, zowel in beeld als via de stem. Daarnaast ook rijstrookadvies.
Rijstrookadvies bij filerijden zou wel leuk zijn. Door de locatiebepalingen van meerdere toestellen te combineren, zouden ze als het aantal gebruikers voldoende groot is, toch moeten kunnen nagaan welke rijstrook het snelste gaat? Als er teveel mensen de dienst gebruiken gaat het voordeel hiervan helaas wel snel wegebben...
En als dan iedereen naar de snelste rijstrook verhuisd dan is die weer niet meer snel. :+
In de file is je baan houden het snelst. Juist de notoire wisselaars zorgen voor extra vertraging door zich ertussen te wurmen. Altijd leuk om ze dan 100 meter verder voorbij te rijden.
Dat klopt toch niet altijd. Wanneer er moet geritst worden en dit niet correct gebeurt (=op het laatst mogelijke punt invoegen op de andere rijstrook) zal de rijstrook waarop de auto's moeten invoegen trager gaar dan die van op de strook vanwaar er moet ingevoegd worden. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar bij ons in Belgi wordt er zelden correct geritst.
Geweldig dat dit wordt doorontwikkeld. Hoe verder deze techniek komt, des te eerder we autonome auto's werkelijkheid kunnen maken.
"doorontwikkeld"... het is een functie die Navigon al zeker 6 jaar in hun systeem heeft zitten.
Google is er rijkelijk laat mee
Juist door het gemis van deze functie vond ik navigatie van Google niet geweldig. Idd Navigon laat het echt heel duidelijk zien, duidelijker dan deze kleine witgroene pijltjes.
Hoe Navigon het gemplementeerd heeft vind ik zeer irritant. Het rijbaanadvies komt over je hele scherm te staan waardoor je het hele overzicht verliest van waar je na de afslag naartoe moet, pas ruim daarna komt het gewone beeld weer terug. Dan werkt Tomtom een stuk beter, de implementatie van google lijkt me ook prima.
Een tikje op het scherm en je hebt je overzicht weer terug. Ik vindt het wel handig in ieder geval. Zeker omdat de geschetste situatie altijd lijkt op de werkelijke situatie. Zo zie je bijvoorbeeld een viaduct ook gewoon in het rijbaanadvies. Zelfs het lokale weer (in dag en nacht vorm) in de getekende lucht klopt, erg mooi.

En wellicht is het zelf in de opties uit te schakelen als je het liever niet wilt zien. :)

Navigon is voor in de auto voor mij al jaren de keuze. Ik vind het jammer dat ze geen losse apparaten meer voeren en dat je daarvoor aangewezen bent op Garmin (De moeder van Navigon).

Ik gebruik het overigens op de Lumia 930 (Windows Phone).

[Reactie gewijzigd door klaaz op 3 februari 2015 11:17]

Ik gebruik Navigon in de auto van m'n moeder, daar zit het (semi-)ingebouwd (je kan het apparaat zo losklikken). Ik zal eens proberen of je tip werkt :)
Ik heb geen ervaring met de app alleen met hun eigen apparaten, daar verscheen het netjes naast de map
Ook Sygic heeft dit allang. En zonder internetverbinding. Internet is alleen nodig als je real time file informatie wil.
En er wordt geen onderscheid gemaakt of het nu Nederklandse, Belgische of Afghaanse gebruikers zijn. Die onzin om dergelijke dingen per EU lidstaat apart uit te rollen is toch niet meer van deze tijd met een wereldwijd web, een Europese Unie en een overal bereikbare Google Play ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 3 februari 2015 15:01]

Op dezelfde manier dat Motorola een camera in hun telefoon had voor Apple in zijn iPhone zeker? Met doorontwikkelen bedoel ik vooral het uitwerken en uitvoerig testen van je systeem voordat je het op de markt gooit.
Sorry, maar SunnieNL heeft gewoon gelijk. Deze functie zit al jren in allerlei andere navigatiesystemen. Waarom Google tot dusver niet in staat was om deze functie aan te bieden is mij onduidelijk, maar het is absoluut geen innovatie.
Het systeem van tomtom werkt al zeker sinds 2008 goed, uitgewerkt en uitvoerig getest. Bovendien is het overzichtelijker dan het systeem dat google nu implementeert.

Het is tot nu toe in ieder geval een beetje too little too late van google, weinig innovatiefs aan.
Behalve dat het niets kost.
Google wordt er anders behoorlijk rijk en machtig van, die gratis apps. Wat is het dan toch voor 'asset' waar ze aan verdienen?

:z

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 februari 2015 11:36]

Zolang googlemaps offline compleet niet beschikbaar is voor mij nutteloos en houdt ik het bij here maps gratis volledig met rijstrookadvies nederlandse stemmen.

Owja en kan ik ook in het buitenland gebruiken zonder maar 1 cent te betalen.
zit er in Here dan ook Rijstrook advies ? was me namelijk nog niet opgevallen of ik moet wat over het hoofd hebben gezien in de paar keer dat ik getest heb ..
Soort van ja, de pijlen zitten namelijk ook ongeveer zoals getoont hierboven in Here. Alleen een groot nadeel van Here vond ik altijd dat ik de routes niet aanpasbaar waren, ook geen waypoints. Nu ik terug ben op android gebruik ik mijn Sygic licentie weer (die heeft me tot zoverre nog niet in de steek gelaten :P)
Waarom zit deze functie niet in Waze? Of beter gezegd: waarom integreert Google de functionaliteit van Waze en Google Maps niet?
Vermoed dat Google "google maps" liever wilt promoten dan Waze, en stoppen ze graag de features en verkeersinformatie die ze van Waze hebben in Google Maps, maar niet andersom.
Ik zag het vanmorgen al op de telefoon. Afgelopen weekend in Duitsland viel het me ook al op. Mooi!
Nu pas? Dit heb ik al jaren op m'n TomTom..
En je TomTom is ook gratis?
Net zo gratis als je telefoon ;)
Mijn telefoon gebruik ik voor vanalles en nog wat, en ook als navigatie.
Een TomTom gebruik je voor navigatie en,... navigatie.
Ik kan m'n iPad gebruiken om vluchtplannen in te dienen..
Dit nieuws wordt gebracht alsof het wereldschokkend is, maar ik snap de fuzz niet zo..

Voor 'n TomTom moet ik betalen. Voor een vluchtplanning tool moet ik betalen. Voor een telefoon moet je ook betalen. Niet alleen voor de hardware, maar ook met het opgeven van je privacy. Google heeft Android niet voor niets ontwikkeld.. Gratis bestaat niet.
Leuke functie weer erbij :)
Nu mis ik alleen nog de functie dat ik offline alles kan downloaden want in het buitenland etc mis ik dat ik niet kan navigeren. Ook heeft me het eens 500MB van mijn bundel gekost op een hele rare wijze...

Gebruik nu veel Here maar die laat mij soms routes rijden waarvan je zegt .... beetje omrijden etc. maar toch wel een fijn app.
Ook mis ik andere stemmen want die stem van maps wordt soms toch wel heeeel irritant :Y)
zeer gewenste functie! ik gebruik Google Maps al jaren voor navigatie, nu word het nog beter in gebruik!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True