Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Microsoft werkt volgens een nieuw gerucht aan een apparaat, dat een hybride is en elementen heeft van zowel een smartphone als een laptop. Hoe het apparaat eruit komt te zien en hoe groot het zou moeten zijn, is vooralsnog onbekend.

Het gerucht komt van de techsite The Information, die het afgelopen jaren vaker bij het rechte eind heeft gehad. De site meldt dat het geen hardware is die direct beschikbaar komt, maar die Microsoft ontwikkelt voor 'verder in de toekomst'.

Het zou gaan om een apparaat dat vooral zakelijke klanten moet aanspreken. Microsoft maakt de hybride mogelijk, doordat Windows 10 met veel gedeelde elementen draait op zowel laptops als smartphones. Woensdagavond presenteert het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid de eerste details van de mobiele versie van Windows 10 en vertelt het meer over de consumentenversie van de desktop-variant van Windows.

De combinatie van laptop en smartphone lijkt te impliceren dat het gaat om een apparaat met fysiek toetsenbord, het voornaamste element dat een laptop onderscheidt van een tablet. Behalve BlackBerry maakt geen enkele fabrikant nog telefoons met fysieke qwerty-toetsenborden. In het verleden hebben er wel apparaten bestaan die 'mobile internet devices' genoemd werden en die een soort hybride smartphone en laptop waren.

HTC Advantage

HTC Advantage uit 2008

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Ze hebben al een tablet en laptop gecombineerd met de Surface pro en dat bevalt mij prima. Ik wacht zelf op de Microsoft Band zodat ik minder vaak mijn telefoon uit mijn broekzak hoef te halen en zoals ze het zelf zeggen "zodat de technologie uit de weg gaat" en ben heel benieuwd naar wat er morgenavond bekend wordt gemaakt! Persoonlijk denk ik dat de combinatie van desktop os en mobiel os iets unieks wordt. Soort van ios + mac os continuity https://www.apple.com/nl/osx/continuity/ verwacht ik morgenavond.
Misschien is het apparaat uit het artikel wel een soort van surface 3 mini (dus niet pro) met "metro" apps en voornamelijk voor touch office en skype/lync en zakelijke gebruikers (vertegenwoordigers of zo) ik ben benieuwd!
Ik hoop vooral heel hard op een lumia 1030 maar met dit bitter zoete nieuws zie ik de kans daarop nog verder afnemen.
Als je telefoons verwacht morgenavond, maak je dan maar klaar voor een teleurstelling. Dat zal eerder voor MWC 2015 zijn.
Volgens Tom Warren mogen we zeker nieuwe hardware verwachten.
Er is meer hardware dan alleen telefoons. Dus met die uitspraak garandeert niemand een telefoon.
Je zult echter geen nieuwe telefoons zien volgens mij ;-)
Er gaan al rumors rond over een 1030, 1 bleek onzin te zijn. Maar dat was niet de enige rumor :)
Positief blijven.
Ik verwacht dat het een krachtige phone word die je normaal als phone gebruikt en via de een dock op je scherm met muis en keyboard.

met een hp stream 7 krijg je zoiets https://www.youtube.com/watch?v=CD2us9_ETjE
Dat zou wel een mooie ontwikkeling zijn inderdaad. Ik wacht daar al tijden op. Al meermaals zitten experimenteren met een toestenbord, muis en beeldscherm (via HDMI) op mn S4.
Dat zou m.i. inderdaad toffer zijn dan wéér en All-In-One (wat mij betreft altijd ergens een concessie).
Doe maar dit!
Maar wel met leuke prijsstelling.
Of een wat minder krachtige telefoon (midrange lumia) die naadloos samenwerkt met een Surface en voor bepaalde taken afhankelijk wordt van de Surface (net zoals smartwatches samenwerken met smartphones).
Bedoel je zoiets als de Lumia 535, 630 of 730 die allemaal NFC hebben en ook de update gaat krijgen naar Windows(phone)10? Ik ben benieuwd, maar zie wel veel nfc gebruik in accesoires zoals headphones (http://www.microsoft.com/nl-nl/mobiel/accessoire/bh-940/) en die screen share hd-10 http://www.microsoft.com/en/mobile/accessory/hd-10/
maar het kan misschien ook gewoon via internet of net als apple met bt4.0

edit: met internet bedoelde ik trouwens azure-powered notification hub

[Reactie gewijzigd door capsoft op 20 januari 2015 11:58]

Soort van ios + mac os continuity
Continuity is niets anders dan dat de iPhone en een Macbook aan elkaar gekoppeld zijn. Windows 10 moet je anders zien; Windows 10 wordt feitelijk 1 OS voor alle apparaten. Onderliggend is dat natuurlijk niet zo, want de kernels zijn voor elk apparaat wel wezenlijk anders, maar qua gebruik en look & feel zal Windows 10 "1 OS voor alle devices" gaan worden.

Ook voor ontwikkelaars biedt dit enorme kansen, want met het schrijven van 1 app kun je dadelijk meerdere platformen bedienen met "1" klik op de knop.
Daarnaast zal Windows 10 zien op wat voor type apparaat het draait. Is het een desktop, dan zal de touch omgeving uitgeschakeld worden en krijg je een meer Windows 7 ervaring. Draait het op een tablet, dan zal de desktop omgeving uitgeschakeld worden zodat alles in het touch domein blijft. Hetzelfde geldt natuurlijk voor smartphones.

Wat ik juist wel interessant vind om te weten, is of Microsoft er ook voor gaat zorgen dat de huidige Windows Store gecombineerd gaat worden tot 1 grote app winkel voor zowel Desktop, Smartphone en tablet. En dan met name of de ontwikkelaars van de huidige apps in de Windows Phone store ook makkelijk een tablet versie kunnen genereren met de nieuwe SDK. Dan is de Windows Store namelijk in korte tijd gevuld met meer dan een half miljoen apps.

Morgenavond 18:00 weten we het.
Wat ik juist wel interessant vind om te weten, is of Microsoft er ook voor gaat zorgen dat de huidige Windows Store gecombineerd gaat worden tot 1 grote app winkel voor zowel Desktop, Smartphone en tablet.
Dat zou een riskant idee zijn: zo jaag je Valve tegen je in het harnas, die vervolgens de Steam Box promoten ipv de Windows-pc.
Misschien komt er wel een shop-in-shop van de steam store ;)
http://store.steampowered.com/
Ik zou het ook fijn vinden als ze de stores samenvoegen. Maar universal apps zijn er al http://msdn.microsoft.com...indows/apps/dn609832.aspx
en in Windows 10 preview kun je al die apps al in een window draaien.
Ik verwacht dat er iets groots wordt aangekondigd en gok dus op zoiets als continuity alleen dan beter met bijvoorbeeld nfc
Knap dat je RT (tablet) weglegt voor een laptop (MBA). Dat is zoiets als ontevreden zijn over een iPad en daarvoor in de plaats een Ultrabook kopen. Twee totaal verschillende werelden, die juist met de komst van Windows 10 heel dicht bij elkaar gebracht gaan worden.
Wat Capsoft al zegt, Windows gaat ook gratis updaten. Dat je bij een Mac al meteen bij aanschaf de hoofdprijs betaalt (waar de software + updates al bij in zitten) zie je voor het gemak even over het hoofd.

Blijf ik bij de vraag waarom je RT met OS X vergelijkt. Omgedraaid is iOS ook extreem beperkt in vergelijking met Windows, dat is wél een valide argument: Windows (8.x) draait inmiddels immers al op tablets, notebooks en desktops, in tegenstelling tot OS X.
Omdat je zou denken dat het windows is dat je third party apps kunt installeren maar je bent beperkt tot de windows store wat geen algemene apps aanbiedt om dat toch te krijgen moet je een durdere surface kopen voor dat zelfde geld kan je een macbook kopen die wel applicaties heeft dat men nodig heeft.
je kan ook voor 99 dollar een 7 inch hp stream kopen met windows 8.1 Mezz0 in 'nieuws: Gerucht: Microsoft werkt aan apparaat dat smartphone en laptop combineert'
dan zit je niet vast aan de store apps.
Dat is mogelijk ik zal het in overweging nemen.
Dat geldt voor mensen die al een licentie hebben dat heb ik dus niet.
Psssst: Je Windows RT tablet had die. Er is dus geen verschil ;)
Ik heb ook hoge verwachtingen voor morgenavond... Maar ik ben bang dat Microsoft nog niet klaar is voor dat soort continuity zoals bij apple.
En waarom niet? Microsoft is innovatiever dan Apple momenteel en heeft het technisch gezien beter voor elkaar en daarom meer potentie om iets heel bijzonders van Windows 10 te maken. Continuity is helemaal niet zo bijzonder.

(maar omdat het Apple is is het ineens ongelooflijk en fantastisch? :X )
Bij Apple gaat het vaker om het UX dan om het technische vernuft. En Continuity idd niet heel bijzonder, het notificatie delen van Andriod Wear zit technisch complexer in elkaar. maar de UX is goed. En dat is iets waar MS IMO nog wel iets van kan leren, sprekende als Lumia en iPad bezitter.
Wat is er qua User Experience minder aan Windows Phone bijv. vergeleken met de iPhone? De userexperience van Windows Phone vindt ik persoonlijk vele malen beter dan van iOS. iOS is saai, statisch, vreselijk ouderwets en hopeloos onpersoonlijk. Microsoft heeft met de Modern UI een veel strakker en meer intuitievere UI gemaakt dan iOS imo. Met Windows Phone staat centraal wat de gebruiker belangrijk vindt, met iOS de app icoontjes waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik vind dat niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Het punt is net dat je de UI van de iPhone / iPad helemaal niet nodig hebt voor continuity en dat je er werkelijk niets voor moet instellen.
Na het updaten van mijn MacBook naar OSX 10.10 merkte ik plots dat wanneer ik een oproep kreeg op mijn iPhone ik deze kon beantwoorden op mijn laptop.
Dàt is de kracht van Apple en wat one1 en wttj wellicht bedoelen.
Technisch kan MS uiteraard net zo goed ontwikkelen (beter of niet laat ik in het midden) maar op het vlak van User Experience is er toch een groot verschil. Mijn dagtaak bestaat uit het beheren van (en werken met) Windows XP t.e.m. 8.1 en server 2012 maar thuis heb ik bijna uitsluitend Mac en Linux, dus vergelijken is voor mij persoonlijk vrij eenvoudig.
Iedereen heeft uiteraard zijn eigen voorkeuren en zoals je al aangeeft vind jij de User Experience van een Windows Phone fijner, wat uiteraard prima is.
Je vergelijkt Privé met zakelijk. Privé heb je geen Windows phone en/of tablet. Je kan dus niet aanloggen op meerdere Windows devices met hetzelfde Microsoft account.

Het punt is dat je dus niet eens kan vergelijken :+

En ja, als je dat wel kon, dan had je ervaren dat anno 2014, behalve continuity, Windows dat ook kan en sommige zaken nog verder gaan. Zonder iets in te stellen. Je moet alleen aanloggen met hetzelfde account. Klinkt bekend?

En die User Experience wordt in 2015 verder uitgebouwd. Krachtig spul, die ... :) http://www.zdnet.com/arti...icrosofts-onecore-vision/

[Reactie gewijzigd door Sake op 20 januari 2015 17:39]

Denk aan de snelkoppelingen in de meldingen, het veranderen van de helderheid(warom in drie los iestelbareniveau's???), muziekcontrols op het lockscreen, zoeken in je agenda app cq een agenda overzicht, iets als iBook(MS heeft nog steeds geen ondersteuning voor DRM ePUBs), het ongeorderde instellingenmenu van WP en talloze kleine dingen.

Ik ben zelf fan van MUI, maar iOS is duidelijk veel volwassener. Geen schande voor MS gezien de leeftijd van beide systemen, maar ik hoop dat MS voor W10 flink wat in de petto heeft voor de telefoons. Want ze hebben nog het een en ander in te halen.
De Lumia's hebben vrijwel allemaal een lichtsensor, en automatisch is koning. Windows 10 heeft gewoon een slider en dat zal dus ook wel naar de Phone komen.

Snelkoppelingen? zoals dat je een berichtje kan terug typen via het meldignen scherm zoals op die galaxy's? Zelf zie ik daar weer het nut niet van in.
Muziek controls op de lockscreen zijn er al sinds WP8.0 GDR 1.
Epub met DRM zijn apps voor.
Instellingen menu staat geordened op "meest gebruikt onder alle gebruikers". Niet altijd even prettig vind ik zelf ook, maar meeste wat ik regelmatig bij kom staat wel makkelijk bovenaan.

Mocht je verbeter punten hebben en met jou meer mensen die daarachter staan
https://windowsphone.user...01801-feature-suggestions
Microsoft is hier heel actief mee. Je kunt ermee ook zien welke features gaan komen. Vorige week heeft MS een heleboel topics geupdate. 2 waar ik zelf op had gevote zijn nu WIP status, en 1tje dacht ik dat het de feature misde (van de gestures beta app) maar zat er al in dus.
Nee continuity is mogelijks niet bijzonder, technisch gezien. Maar het werkt wel bijzonder prettig. Het werkt helemaal vanzelf en naadloos en de implementatie is goed doordacht.
Even ter verduidelijking: ik heb geen enkel apparaat van Apple, allemaal Microsoft: windows phone, microsoft muis, windows 8.1 (windows 8 gekocht de dag dat het officieel uitkwam voor consumenten) maar dat terzijde.

Ik denk gewoon dat Microsoft zich vooral zal concentreren op het 'devs en apps halen naar windows phone' en iedereen blij maken door features te implementeren die gewenst zijn op de insider fora. Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb de indruk dat Microsoft nogal zoekende is naar de gepaste aanpak (band is idd innovatief, en ze zijn er serieus mee bezig, ontwikkeling verloopt eerder traag naar mijn aanvoelen) maar ze durven niet echt meer doorduwen wat ze willen. Dat ze naar feedback luisteren is goed, maar ze moeten nu ook niet het schoothondje van iedereen worden ;)

Anderzijds kan ik je ook wel begrijpen want ze zijn idd wel serieus aan het werk (en lang mee bezig) en kijken toch ook wel eens naar hun buur tegenwoordig.
Nee omdat het Apple is werkt het. Ideeen zijn leuk, maar bij de uitwerking ontbreekt het bij MS nog wel eens.
Nou nee. Bij de uitwerking ontbreekt het bij Apple ook nog wel eens.
* Zoals onlangs met iOS 8.0 waar sommige niet eens meer konden bellen :o
* Bij de eerdere iOS versie (7?) met een bug die zorgde voor een enorme battery drain.
* Of apple maps waar gebruikers over een weg op een vliegveld geleid werden. En waar borden bij café's stonden, omdat men wist dat gestrande apple maps reizigers daar terecht zouden komen.

Sorry to burst your bubble.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 21 januari 2015 00:36]

Ik verwacht weldegelijk iets van Microsoft morgenavond, ik ben vooral benieuwd naar de versie die zal komen naar windows RT en wat ze daar nu eigenlijk nog mee van plan zijn (volgens mij niet veel meer maar toch... je weet maar nooit)
Is Windows RT niet dood? Het zorgde voor grote verwarring onder consumenten en het werd nauwlijks verkocht. Het is Windows die geen Windows programma's draait. Dat is een moeilijk verhaal.

Microsoft en Intel kregen er ook ruzie om. Intel maakt het niet uit welk besturingssysteem er draait als het maar op een Intel processor daait. En Microsoft maakt het niet uit op welke processor het besturingssysteem draait als het maar Windows is. De twee bedrijven groeien daarom uit elkaar.

Intel was ook woedend dat Microsoft Windows RT op de markt bracht en probeerde het vanaf het begin zwart te maken.
Windows RT is voornamelijk dood omdat Intel wel degelijk in staat bleek om zuinige en goedkope x86 tablet chips te maken. Zodra alle OEMs de keus kregen uit een Tegra (~$25) of Qualcomm 8xx (~$40) chip + Windows RT, of een even snelle en zelfs zuinigere $15 Bay Trail chip + een Windows 8.x, was de keuze snel gemaakt.

En de consument volgde ook - die ziet tablets met volwaardige Win8.1 voor min of meer dezelfde prijzen als RT tablets (Surface & dat Nokia ding), dan is de keuze niet moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 13:24]

Dat komt omdat Microsoft Windows 8.1 nu aanbiedt voor $15 en zelfs $0 (Bing versie). Ik vermoed dat als Windows 10 weer beter verkoopt dat ze het weer opschroeven naar het oude niveau ($50).

Maar Windows 8.1 was zo'n debacle dat het bedrijf wel wat moest doen om Windows relevant te houden. De prijzen fors verlagen helpt.

En Intel is alleen even zuinig als ARM omdat het betere fabricage processen gebruikt dan ARM.
Er is geen fundamentele reden waarom een ARM chip op hetzelfde fab proces zuiniger (of sneller) zou zijn dan een x86 chip.

Het verbruik van een cpu core wordt bepaald door de ontwerp keuzes (hoeveelheid cache, fp units, pipeline breedte en lengte, kloksnelheid), hoe slim de powergating is gedaan en hoe goed de branchpredictor/scheduler is ontworpen.

En de cpu core is maar een onderdeel van de SoC en zijn verbruik, een WiFi/GPS/Bluetooth receiver verbruikt in een x86 SoC net zoveel als in een ARM SoC, en datzelfde geldt ook voor GPU's: Intel gebruikt bv dezelfde PowerVR 6-series in zijn Atom SoC's als Apple in zijn ARM SoC's gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 13:46]

ARM is een RISC processor die veel eenvoudiger in elkaar zit dan x86. De eerste ARM chip had slechts 30.000 transistoren.

Intel heeft alles uit de kast gehaald om RISC te evenaren. Een x86 CPU is eigenlijk een CISC chip die CISC instrucites vertaald naar RISC en die uitvoert. Daarom is het veel complexer en inefficienter dan ARM.
RISC zegt niets over het aantal transistoren. De IBM Power8, een RISC chip, heeft ruim vijf miljard transistors, meer dan welke x86 chip. Apple's A8X heeft 3 miljard transistors, meer dan welke Atom (of andere ARM chip) dan ook. Je kan altijd een superkleine cpu maken als je hem smal maakt en alle cache en controllers off-die schuift (zoals idd bij die ARM chips uit begin jaren 80).

ARMv8 is anno 2015 allang geen pure RISC ISA meer, net zo min als x86 pure CISC is. Het nadeel van RISC in cpu design is dat weliswaar de instruction decode unit kleiner kan zijn, maar er door het grotere aantal instructies voor dezelfde taken meer (cache) memory nodig is aan de voorkant - wat je wint aan instruction decode transistors, verlies je weer aan de noodzaak voor meer transistores in je cache, vandaar ook dat er bij ARM steeds meer en complexe instructies bijgekomen zijn en de instruction decoder steeds belangrijker wordt.

Er zijn ook enorme verschillen in "performance-per-transistor" in ARM-land. Apple heeft bv een totaal andere ontwerpstrategie dan de andere ARM spelers. De Cyclone architectuur in de A8-serie chips is een super brede (6-issue), complexe cpu core met heel veel transistors, die vervolgens heel laag geklokt worden, net als bv Intels mobile Haswell chips. Aan de andere kant heb je Qualcomm's Krait en Intels Silvermont, die doen het omgekeerde, (2/3-wide) kleinere cores met weinig transistors die hoog (2+ GHz) geklokt kan worden. nVidia doet het weer anders, met hun 7-wide Denver core die ook hoog geklokt kan worden, maar met hoog per-core verbruik dus minder geschikt voor >2 core configs. Allerlei ARM chips, maar totaal verschillende designs en "efficiency".

Laatste is ook dat in mobile het verbruik bij een constant full load helemaal zo belangrijk niet is, het SoC verbruik wordt grotendeels bepaald door hoe goed de powergating is ontworpen en hoe snel de chip naar idle terugkan en zoveel mogelijk transistors kan afschakelen. De typische load van een mobile chip is een aaneenschakeling van een paar cycles full en daarna lange idle. Hoeveel verbruik je full load cycles kosten is veel minder van belang dan hoe laag je kan in idle, en daar is de cpu maar een klein onderdeel van.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 14:47]

Inderdaad, maar ik vraag me af als ze de mensen die RT hebben ook nog windows 10 zullen geven (er gingen geruchten dat ze RT en WP gingen mergen tot 1) ik ben benieuwd.
RT verdwijnt en gaat op in WP. En WP verdwijnt ook want het verkoopt niet.

Dus blijft Windows Desktop alleen nog over.

Als iemand een Linux desktop uitbrengt die net zo goed werkt en er net zo gelikt uitziet als Windows dan is het snel afgelopen met Windows Desktop. Tot nu toe is het nog niemand echt gelukt. Apple Mac OS X komt er het dichts bij (is echter gebaseerd op FreeBSD maar is zeer vergelijkbaar met Linux).
Apple Mac OS X komt er het dichts bij (is echter gebaseerd op FreeBSD maar is zeer vergelijkbaar met Linux).
Waarin is het vergelijkbaar met Linux? Ze zijn allebei Unix-compatible, maar daar houdt het wel op, de OS architectuur is volkomen anders, userland, kernel, graphics subsystems etc. Ik bedoel, Windows NT is ook Unix compatible en om dat nou "vergelijkbaar met Linux te noemen"...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 14:33]

Het is compatible omdat het dezelfde GNU tools en bash scripts gebruikt (niet exact hetzelfde natuurlijk, maar vergelijkbaar). Ook werkt OS X met X11 onderhuids.

Ik heb zelf voor OS X ontwikkeld, dus ik weet het engizins.
Als iemand een Linux desktop uitbrengt die net zo goed werkt en er net zo gelikt uitziet als Windows dan is het snel afgelopen met Windows Desktop
Mooi he, dromen? En nu weer wakker worden ;)

Dat gaat niet gebeuren. WP verkoopt wel degelijk. Sterker nog, WP verkoopt beter en groeit sneller dan iOS en Android in de beginjaren deed. Het marktaandeel in Europa is ook >10% inmiddels. Windows Phone is een goede derde en zal alleen maar groeien en met de release van Windows 10 waarschijnlijk nog sneller dan je denkt. Het is namelijk voor zowel consumenten als bedrijven een prima alternatief voor iOS en Android en in veel gevallen zelfs de betere keus.
Ah, 2015 wordt het jaar van Linux. Wanneer heb ik dat eerder gehoord ;)

Enne, ter info: Er verdwijnt feitelijk niets. RT en WP evolueren samen met x86 desktop. Naar Windows 10 met één core genaamd OneCore. Vers van de pers :)
http://www.zdnet.com/arti...icrosofts-onecore-vision/
Windows 1.0 Oeps, point taken on the wrong spot :D
Ik blijf benieuwd naar morgenavond ;)
Dit zat er al aan te komen. De trend die door Ubuntu is in gezet (je desktop heb je straks op zak in de vorm van je smartphone) is door Microsoft goed op gepakt met de komst van Windows 10: één OS voor al je apparaten. Dat daar een hybride apparaat uit voort komt lijkt dan een logische stap.

Ik ben benieuwd of dit soort apparaten mij van mijn BlackBerry af kunnen krijgen ;)
Microsoft kwam eerder met dat concept dat Ubuntu. Zij stelde het al voor bij de eerste vertoning van Windows 8.
Even op gezocht voor je. Volgens wikipedia:

Was Ubuntu 14.04 volgens Mark Shutlleworth de eerste Ubuntu-versie die geschikt zou zijn voor de toepassing op een telefoon: deze aankondiging werd gedaan op 31 october 2011. Het daadwerkelijke platform zag het levenslicht op 2 januari 2013 en pas op 16 september van 2014 werd de versie vrij gegeven voor de fabrikanten.

In januari 2011 kondigde MS Windows 8 aan die als eerste Windows-versie ook geschikt zou zijn voor ARM-processoren. Op 1 augustus 2012 kwam de RTM-versie uit.

Nu waren zowel Ubuntu 14.04 als Windows 8 als besturingssyteem an sich niet geschikt om te draaien op een smartphone. Ubuntu is dus pas op 16 september 2014 met een werkende versie gekomen voor de smartphone en MS moet dat nog doen als Windows 10 zijn officiele release krijgt.

Laten we het erop houden dat ze beiden omstreeks dezelfde tijd de ingeving kregen. Ubuntu was misschien later met de aankondiging, maar de Unity-interface was duidelijk een eerste stap op weg naar dit doel. Om te zeggen dat Ubuntu die interface in 9 maanden in elkaar heeft gedraaid zou ik wat kort door de bocht vinden. Aanpassing: Unity kwam beschikbaar vanaf 10.10.

Ubuntu is overigens dan wel de eerste die met een werkende release voor fabrikanten is gekomen....

[Reactie gewijzigd door brain75 op 20 januari 2015 14:12]

MS had dit al met Windows CE. Je kon dan virtueel een desktop overnemen, keyboard/muis aansluiten en je had van je PDA een klein laptopje gemaakt.

Dit was allemaal al mogelijk in 2000.

[Reactie gewijzigd door batjes op 20 januari 2015 14:34]

Als het gaat om de essentie een PDA-achtige oplossing (wat de hedendaagse smartphone ook is) in te zetten als desktop heb je gelijk. Echter, een serieuze oplossing kon je dat toendertijd niet noemen. Ik heb zelf redelijk wat PDA's gehad: wat betreft snelheid, rekenkracht etc. waren dit geen desktop-vervangers. Daarnaast kon je de telefoon niet serieus 'docken': het was meer voor de inventieve knutselaar.

Pas vrij recent (lees, een jaar of drie denk ik) worden processoren in smartphones dermate krachtig dat ze vaak al krachtiger zijn dan de desktop-processoren van een paar jaar geleden. Een hedendaags topmodel smartphone loopt zowel rekenmatig als visueel gezien rondjes heen om een laptop van een paar jaar oud. Met deze trend werd de inzet van smartphones als potentiele desktop-vervanger naar mijn mening dan ook pas serieus.
Ik ben ook zeer benieuwd naar dit apparaat.
Zoiets als het hybride Ubuntu systeem zou mij wel aantrekken.

Je telefoon docken, en dan op je scherm een pc interface hebben.

Nadeel, van moderne MS systemen is wel,
Dat ze je meer en meer dwingen naar de cloud.
Dan vind ik het zelf bezitten en controleren van de informatie container prettiger.
Vergeet niet dat ze bij Windows Phone 8 al de kernel hebben vervangen en dus de basis hebben gelegd van één OS.
Ubuntu heeft die trend nog helemaal niet gezet, het Ubuntu-for-Android project lijkt compleet dood te zijn, en Ubuntu Touch heeft nog geen desktop omgeving. Het enige werkende "desktop-on-phone" concept (eigenlijk "laptop-on-phone") zat in de Motorola Atrix, en die is een stille dood gestorven.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 13:30]

Microsoft was al veel eerder met dit soort concepten.
Zoiets bestaat toch al lang ? Gewoon een "phablet" met SIM-kaart en een los toetsenbordje. Geloof overigens niet dat daar een hele grote markt voor is.
Gezien alles nog uit "implicaties" bestaat kan het ook betekenen dat er misschien wel een telefoon gaat uitkomen met USB poorten, een VGA/HDMI aansluiting etc.

In principe kun je alles op het grotere scherm en toetsenbord na in een telefoon stoppen zonder extreme afbreuk aan grootte te doen.

Wat mij persoonlijk echt de toekomst lijkt is dat ik mijn telefoon in een dock zet en dat deze dan gelijk overschakelt op het beeldscherm en toetsenbord (en muis) wat ik heb staan. Op dit moment kun je ook wel een toetsenbord en muis op je telefoon (d.m.v. Bluetooth of OTG) aansluiten maar dan heb je nog niet hetzelfde OS als wat je op een Laptop of Desktop PC zou hebben.

Je ziet ook dat er steeds meer goede software beschikbaar komt op Android, WP en iOS waarmee je in principe complete office suites kunt vervangen. Als je nou alle apps/programma's die je op je desktop kunt draaien op je telefoon zou kunnen draaien (zonder vage emulatie o.i.d.) dan zou dat echt revolutionair zijn.
Op zich is het dan nog steeds niks nieuws; Canonical wilde zoiets doen met hun eigen Ubuntu Touch smartphone, die helaas onvoldoende sponsoren binnen haalde op Kickstarter.

Dat moest ook een toestel worden dat je (al dan niet gedeeltelijk) draadloos kon verbinden met je randapparatuur zoals toetsenbord, muis en beeldscherm en het toestel in een soort PC veranderde.
Twee jaar later heeft Canonical nog steeds geen desktop mode op Ubuntu Touch werkend gekregen, dus de scepsis op Kickstarter was wellicht niet helemaal misplaatst.
Lost toetsenbordje niet eens. Gewoon vast en in een klapmechanisme of schuifmechanisme.

Denk aan iets als de Nokia E90 of E9.

De markt hoeft helemaal niet groot te zijn; als maar een groot deel van de markt voor dit toestel gaat, heb je een verkoopsucces. Aangezien dit een heel eigen concept is, is de kans daarop ook gewoon aanwezig.

De E90 heb ik nog verkocht, en dat ding vloog de winkel uit. Zelfs nadat het toestel discontinued was bleven mensen erom vragen. En aangezien dat vooral zakelijke klanten waren met navenante abonnementen (flink aantal belminuten, data-/emailplannen) hadden we daar dus veel geld aan kunnen verdienen.

Als MS met een werkend concept komt, wordt het dus gewoon weer een succes. Net als de Note-serie van Samsung die de oude PDA-gebruikers aansprak, plus een extra groep, zal dit de oude Communicator-mensen aanspreken.
Ik vind het geweldig. Ik heb de Samsung Galaxy TAB, Asus phonepad en nu de Huawei Honor (Mediapad X1) en heb alles dat ik nodig heb bij de hand.
Van telefoon en entertainment syteem tot het op afstand bedienen van mijn pc.
Ik ben dan ook erg benieuwd wat de specificaties gaan zijn van deze Microsoft smartphone. Als het beeldscherm die van mijn Honor evenaart dan wil ik ter zijner tijd dit apparaat overwegen als opvolger van mijn Honor.
UMPCs?http://cdn.ubergizmo.com/photos/2010/8/oqo-model-03.jpg

Tegenwoordig is het overigens vooral ARM vs x64 dat een smartphone/tablet van een laptop onderscheid imo.
Tja, de OQO heeft het alleen niet gered, die deed mij eigenlijk ook wel denken aan de Sony Vaio UX Micro PC's.

Jammer dat zulke systemen niet meer gemaakt worden, stop daar moderne hardware in en een deftige accu en je hebt geen losse op klik toetsenborden en andere zooi nodig maar gewoon alles in 1. (die apparaten zouden nu half zo dik kunnen zijn door efficiëntere processoren en nieuwere scherm technieken e.d.)
Tegenwoordig is het overigens vooral ARM vs x64 dat een smartphone/tablet van een laptop onderscheid imo.
Zelfs dat niet, als je naar Chromebooks kijkt dan merk je (behalve de performance) niet het verschil tussen de ARM en x86 varianten, idem met Android phablets: tussen bv een Asus Fonepad (met x86) en een Galaxy Note 4 (met ARM) zit geen noemenswaardig verschil, qua performance/accuduur/OS/applicaties/etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 januari 2015 13:05]

Yep. Zie ook de huidige Windows tablets. ARM vs baytrail Atoms. Die zijn ook al in SOC vorm net als ARM. Oude regels vervagen.
Zoals de Asus Padfone dan?
Of de Communicator serie van Nokia, maar dan (nog) groter?
Of een grote N9 met een toetsenbord dat onder een hoek staat, pijltjestoetsen heeft en over Ctrl en Sym knoppen beschikt. En dan natuurlijk ook een Windowsknop en alle mogelijke snelkoppelingen die we van windows 8.1 kennen. Dat zou ideaal zijn.

En shift + pijltjestoetsen voor het selecteren van tekst lijkt mij een verbetering voor de huidige touchcursor van WP waar ik persoonlijk niet helemaal gelukkig mee ben.
Dat was dus wel redelijk in lijn van de Communicator-serie die Nokia iets daarvoor nog had.
Hoeft niet, mogelijk wordt het 2e scherm anders gebruikt of is het gewoon 1 scherm met een andere constructie.
Asus Padfone is inderdaad een combo van smartphone en tablet, maar Tweakers heeft een fout gemaakt in de titel. In het artikel staat duidelijk dat het om een combo van smartphone en laptop gaat. Ik zal het ff via feedback doorgeven, mocht nog niet iemand anders dit gedaan hebben. Edit: User wttj was me al voor.

[Reactie gewijzigd door Maruten op 20 januari 2015 11:29]

Dat was ook mijn eerste gedachte ja, maar ik hoop op iets meer dan dat.

Ik ben zelf een (erg) tevreden gebruiker van Windows Phone, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Ik krijg zelf het gevoel dat MS zich wat meer richt op de young professionals (disclaimer: dat is een menig, subjectief en persoonlijk!), dus betere integratie met bijvoorbeeld Office is iets wat ik verwacht. Een tobo die ik in mijn binnenzak kan houden en optioneel er aan kan klikken als ik "productief" op mijn telefoon bezig wil voor zeg een half uurtje zou wat mij betreft ideaal zijn.
Het zal nooit een vervanger worden voor een laptop/ surface tablet of zo, maar ik zou wel graag iets beter gebruik willen maken van de opties die mijn Lumia me nu biedt. Leuk dat Word er op zit, maar ik heb er nog geen letter in getypt op m'n telefoon.

Edit: Windhoos hernoemd naar Windows. Blijkbaar vindt LCP dat niet leuk. P.s. ik "bent" 29 jaar :>

[Reactie gewijzigd door Moirraine op 20 januari 2015 14:27]

Ja, het is tegen de regels, ik weet het, maar ach, dit artikel komt toch niet zo veel volk meer op af dus ik reageer nog even inhoudelijk.

Ja, Windhoos is een heel makkelijk, wellicht infantiel woordgrapje, daar valt niets aan te ontkennen. Toch faal ik nog steeds het probleem te zien (en de relatief veel -1’s die daarop volgden. Dat zegt dan weer meer over de community als geheel, maar dat terzijde). Ik beledig niemand, ik geef zelfs aan dat ik een tevreden gebruiker ben(!). Ik ben ook on topic aan het reageren en doe volgens mij niemand kwaad. Ook reageerde ik met mijn eerste comment serieus en inhoudelijk en "M$" heb ik niet eens gebruikt.
Sta jij in de pauze op je werk ook met de Dikke van Dale onder de arm bij het koffiezetapparaat? Zodat als iemand een niet zo heel grappig woordgrapje maakt, jij ze met genoemde Dikke van Dale om de oren kan meppen?

Ik weet niet zeker of ik hier getrold word of niet, maar sorry, hier kan ik niets mee. Aangezien we het ook nog eens op de man gaan spelen… weet je wat, ik laat het hier maar bij, dat is wellicht verstandiger :>

[Reactie gewijzigd door Moirraine op 21 januari 2015 00:15]

Jammer dat alleen blackberry ze nog maakt met fysiek toetsenbord. Heb zakelijk een 630 in gebruik, bevalt goed, behalve t toetsenbord in scherm. Ik blijf maar mis klikken. Had ik bij de mini toetsen op de E72 en E6 nooit last van. Kon er brieven op typen, deed t net zo snel als op een toetsenbord. Maar nee met dat onscreen heb ik alles opgegeven. Mailtjes type ik er niet op, whatsapp niet. Ik bel mensen weer oldskool want het is irritant om de hele tijd te moeten corrigeren.

En dan heb ik nog geen eens worstvingers, geen idee waar het dan aan ligt. Bij Android en iOS heb ik t ook
Dat had ik nu ook bij alle smartphones die ik in handen had. Ik ben gewoon een enorme kluns met onscreen toetsenborden.

Sinds een half jaar heb ik een BB Z10 en daar gaat het ineens wel goed mee (in landscape-modus). Ook daar wel eens een mistype (voor mijn klunzigheid is alleen een echt toetsenbord de oplossing), maar ik vind het een hele verademing.
Of de Lapdock van Motorola?
https://motorola-global-p...answers/detail/a_id/63277

[Reactie gewijzigd door Scalle0479 op 20 januari 2015 11:26]

Was idd de eerste poging, maar is een stille dood gestorven.
Ik vind het wel komisch dat bedrijven als Microsoft en Intel nog steeds proberen binnen te komen bij de smartphone markt terwijl die markt allang verzadigd is en er vrijwel geen groeimogelijkheden meer zijn (in de westerse wereld). Geen wonder dat Xaomi alleen nog maar in opkomende markten verkocht gaat worden.

Het aantal verkopen van smartphones en tablets daalt al weer (iedereen heeft er al één of zelfs meerdere). Het is totaal nutteloos wat die bedrijven doen.
Wat jij niet schijnt te begrijpen is dat Microsoft 95% van de zakelijke markt in handen heeft. Door hun Windows pc platform volledig te laten versmelten met zowel de tablet als het smartphone platform (waardoor de zakelijke markt hun werknemers van een Windows 10 smartphone zullen voorzien als volledige werkplek vervanger), zal Microsoft in één klap een gigantisch marktaandeel op smartphones en tablets winnen. Want feit is dat het overgrote deel van de werknemers geen smartphone naast die van hun werk zullen nemen. Het marktaandeel van Windows op het pc platform is zo groot geworden door een vergelijkbare actie. Mensen wilde thuis hetzelfde gebruiken als wat ze op de zaak gebruiken. Dit zal geen wonderen doen voor hun omzet maar het drukt wel even in no time de concurrentie uit de markt. Als Google en Apple niet heel snel de zakelijke markt beter gaan cateren kunnen ze het schudden.
Dat zij men in 2009 ook al maar kijk wat hun marktaandeel nu is: 2% en dalende. En Microsoft brengt Office eerder uit voor Android dan voor WP.

De trend tegenwoordig heet BYOD (Bring your own device) en betekent dat de IT afdeling gewoon moet ondersteunen wat werknemers qua smartphone meenemen. En dat is iOS en Android. Microsoft zal dus niet kunnen hopen dat werknemers allemaal een Windows Phone 10 gaan kopen omdat ze Windows Desktop op het werk gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 21 januari 2015 07:26]

Je snapt het nog steeds niet. De trend is geen BYOD. De werkgevers willen een eigen en gesloten systeem hebben waar al hun software op draait.
3x, ja.

Ben wel benieuwd hoe dit gaat worden. Als het echt een nieuw concept is zou dit best wel wat kunnen worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True