Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: Thorgrem

Er zijn beelden opgedoken van de Olympus E-M5II. De fotocamera zou in staat zijn om met zijn 16 megapixelsensor afbeeldingen tot 40 megapixel te schieten doordat de sensor verschoven kan worden.

De afbeeldingen van de Olympus E-M5II zijn geplaatst op de site 43rumors. In de camera zou Olympus een E-M5 sensor hebben geplaatst met een resolutie van 16-megapixel. De sensor kan tijdens het maken van een foto verschoven worden. Zo kunnen 8 foto's gecombineerd worden tot een 40 megapixel-afbeelding.

Naast de verplaatsbare sensor zou de E-M5II ook een nieuwe beeldprocessor bevatten, maar details zijn nog niet bekend. Daarnaast kan de camera met 50 frames per seconde video's schieten in een 1080p-resolutie, er is een hdmi-uitgang aanwezig en het beeldstabilsatie-systeem over vijf assen is verbeterd. De camera wordt geleverd met een 14-150mm f4-5,6II lens. Hoeveel de camera gaat kosten en wanneer hij verkrijgbaar zal zijn is nog niet bekend.

Olympus E-M5IIOlympus E-M5IIOlympus E-M5IIOlympus E-M5II

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Voor degene die wat meer willen weten over hoe dat sensor shift werkt: Hasselblad gebruikt dit in hun H5D camera's en hebben deze techniek dus al wat langer onder de knie. Zij gebruiken een 50 MP Medium Format CMOS sensor die ze 4 of 6 keer verschuiven met stappen van 0.5 of 1.0 pixel, om zo meer resolutie te krijgen en accuratere kleuren te krijgen. Uiteraard werkt dit alleen met stilstaande objecten.

De 4-shot methode (klik, pagina 5) werkt vrij simpel: Ze nemen 4 foto's die ze steeds 1 pixel verschuiven: Eerst naar rechts, dan omlaag, dan naar links, en tot slot omhoog naar de oorspronkelijke positie. Zo krijgt elke pixel 4 keer een kleur, 2x groen, 1x rood en 1x blauw, en daarmee dus alle kleurinformatie in plaats van maar een kleur.

Bij de 6-shot methode (klik, pagina 5) doen ze ongeveer hetzelfde, maar dan verschuiven ze nog twee keer extra met 0.5 pixel (een keer horizontaal en een keer verticaal) om een vierdubbele resolutie te krijgen van 200MP.

Edit: Om dit te begrijpen is het essentieel dat je weet hoe een bayer filter werkt. Elke pixel is gevoelig voor alle kleuren licht, maar door er gekleurde filters voor te plaatsen vangt elke pixel maar één soort kleur op. Per vier pixels heeft er één een rood filter, één een blauw filter en twee een groen filter (omdat het menselijk ook het meest gevoelig is voor groen licht). Door kleur informatie te 'lenen' bij zijn omliggende pixels kan een pixel toch de uiteindelijke kleur bepalen. Dit proces wordt demosaicing of debayering genoemd.

Omdat de Hasselblad H5D en de toekomstige Olympus E-M5II de sensor verplaatsen weten ze dus van elke locatie alle drie de kleuren, en hoeven ze dus niet te debayeren, wat kleurechtere en scherpere afbeeldingen oplevert.

[Reactie gewijzigd door Balance op 15 januari 2015 20:25]

Sensor shift is dus alleen nuttig bij gecontroleerde statische omgevingen. Tenzij ze sensor shift gebruiken voor puur en alleen verbetering van 16mp plaatjes. Dat zou een grote toegevoegde waarde zijn.
Mijn E-M5 upgraden doe ik hiervoor niet.
De E-M5 is natuurlijk nog een meer dan prima camera.

Toch bied deze camera zo op het eerste gezicht wel wat meer verbeteringen dan enkel de sensor-shift. Een andere knoppen lay-out (en meer functie knoppen geloof ik) en een schakelaar zodat oa de draaiwieltjes makkelijk een 2e functie toebedeeld kunnen krijgen. Een flash sync terminal, nieuwe processor (zal wel weer sneller zijn). Ik hoop verder dat de EVF een betere resolutie heeft en dat de knoppen wat minder stroperig zijn (dus meer zoals die van de E-M1).

Al met al een behoorlijke verbetering voor mensen die een camera in deze klasse zoeken.
Het principe erachter heet 'Super Resolution':

en.m.wikipedia.org/wiki/Superresolution

Dat kan dus ook buiten de camera plaatsvinden. Er zijn programma's die dit in nabewerking kunnen doen. Dan pak je een snelle burst en het programma verwerkt dit tot een beeld. Voordelen zijn niet alleen hogere resolutie, maar ook minder ruis.
Het resultaat is min of meer hetzelfde, maar het Superesolution is in principe onafhankelijk van het type sensor(wel of geen Bayer filter).
Bij sensor shift technologie probeer je het nadeel van de Bayer technologie(zie link in de post van Balance) weg te nemen, door de sensor(heel snel) 1 pixel te verschuiven waardoor een pixel dus daadwerkelijk alle kleurinformatie krijgt in plaats van maar 1 kleur.
De ene oplossing is een hardwarematige, de andere een softwarematige.
Aha, dan is het werkend principe erachter inderdaad fundamenteel anders. Super Resolution werkt obv statistische sampling: Super Resolution omarmt als het ware de onzekerheid. Sensor shift probeert de verzameling van data te versterken door meer controle.
Voornamelijk handig voor statische onderwerpen die niet bewegen. Hasselblad doet dit idd ook al. Maar 40MP is een megaresolutie als systeemcamera's deze techniek ook gaan gebruiken. Dan heb je ineens de ontzettend dure Hasselblad & Phase One's niet meer nodig als je geen beperktere DOF nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door frankyds op 15 januari 2015 20:21]

Zo'n middenformaat sensor biedt wel wat meer dan gewoon wat meer resolutie of minder dof. Dynamisch bereik, tonaliteit, kleurweergave,... Net dingen die belangrijk zijn voor de specifieke doelgroep die deze grote sensorsystemen gebruik. Alhoewel deze techniek van Olympus inventief en handig is, zullen ze een professionele Phase One gebruiker niet overhalen z'n complete set te verkopen.
Is waar, maar als dit verder evolueert zal het toch potentiële kopers afsnoepen. Ik herinner mij nog bij de intrede van de Canon 5Dmk2 dat dit toen ook even zo was, de eerste spiegelreflex met een voor dan 'ongelooflijke resolutie'. De middenformaten zaten toen rond de 20-30MP. Je hebt volledig gelijk met met tonaliteiit, dynamisch bereik, enz., maar opdrachtgevers voor reclame die denken meestal alleen in resoluties.

[Reactie gewijzigd door frankyds op 15 januari 2015 22:52]

Phase One had in 2008 de P65+ met 60mp uit en hun vorige modellen hadden 30-40 MP.

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Alleen, de echte professionele specialist kijkt niet naar apparaten die kleiner en goedkoper zijn en "bijna" hetzelfde kunnen, die kijkt naar wat op dat moment de beste resultaten geeft en wat de usual tools of trades zijn in zijn uiterst competitief vakgebied.

Dat gezegd zijnde, heeft de Canon 5dii geen potten gebroken en zal deze Olympus dat ook niet doen.
maar opdrachtgevers voor reclame die denken meestal alleen in resoluties.
Dat is niet waar. De output van middenformaatcamera's is getuned om door postprocessingstudios bewerkt te worden en daarmee significant anders dan consumentencamera's.
Interessante methode om veel megapixels te produceren door middel van een truc. Maar vanwege de extra tijd dat dit kost zal het niet in alle situaties werken (bv sport). Maar het maakt zo'n camera wel interessanter. Maar ik snap alleen niet waarom ze blijven vasthouden aan dezelfde sensor uit 2012.
Zoveel is er niet veranderd op het gebied van sensoren. Een camera van 2-3 jaar oud produceert immers nog steeds prima plaatjes voor huidige begrippen. Geloof niet alles wat er qua marketing wordt verteld...
Ik vind de meeste systeem camera's die de laatste tijd uitgekomen zijn ontzettend mooi maar dit is echt een gedrocht. Maar goed, smaken verschillen en er zullen vast mensen zijn die hem heel mooi vinden.

Ook heb ik mijn vraagtekens bij het nut van die sensor shift. Ik snap het principe wel maar bij dit soort camera's heeft het volgens mij weinig zin. Zou een camera als deze echt vaak gebruikt worden in een omgeving waar alles echt helemaal stil staat? Zelfs landschappen zijn lastig op deze manier denk ik. Als je ook maar bewegende wolken, water of gras heb, valt deze techniek door de mand.
Ik vind de meeste systeem camera's die de laatste tijd uitgekomen zijn ontzettend mooi maar dit is echt een gedrocht. Maar goed, smaken verschillen en er zullen vast mensen zijn die hem heel mooi vinden.
Veruit de meeste mensen kunnen het ontwerp van de E-M5 ontzettend waarderen. Het is een zeer herkenbare camera en eigenlijk al wel een jonge klassieker te noemen waardoor veel mensen in aanraking kwamen met de systeem camera. Een ware hit toen die uitkwam en een hele poos een zeer goed lopende camera geweest. Deze opvolger ziet er in grote lijnen hetzelfde uit.

Ik kan het ontwerp in ieder geval zeer waarderen en ik zie deze camera mijn E-P3 wel vervangen over een tijdje.
Ook heb ik mijn vraagtekens bij het nut van die sensor shift. Ik snap het principe wel maar bij dit soort camera's heeft het volgens mij weinig zin. Zou een camera als deze echt vaak gebruikt worden in een omgeving waar alles echt helemaal stil staat? Zelfs landschappen zijn lastig op deze manier denk ik. Als je ook maar bewegende wolken, water of gras heb, valt deze techniek door de mand.
Ik denk dat we even moeten afwachten hoe Olympus het precies geïmplementeerd heeft.
Ik vind hem ook niet zo mooi. Olympus stond juist bekend om iconische ontwerpen zoals de Pen, OM, en klassieke Stylus. Ze hadden door moeten gaan met innoveren of tenminste een moderne interpretatie moeten doen. Dit is gewoon een imitatie en daar ben ik niet z'on fan van.
Het technische vernuft en industrieële uiterlijk van deze camera zou mij juist aantrekken. Hoewel ik totaal geen fl*kker weet van DSLR's, weet ik wel dat een EOS mij minder aantrekt dan deze body. Prachtig design en lekker aan die oude vertrouwde design features vasthouden.
Wat ik alleen probeer aan te geven is dat dat technische vernuft wel eens niet zo veel toe zou kunnen voegen. Zeker voor een camera als deze. Maar een goede 16 MP crop sensor is niks om je voor te schamen. In tegendeel, het is verbazingwekkend wat de laatste crop sensor systeem camera's laten zien.

En ik vind de old-skool style van de meeste systeem camera's dus ook mooi. Kijk bv naar de Fuji X-T1 of de Sony A7. Sterker nog, ik heb ook getwijfeld of ik over zou stappen. Maar DSLRs hebben voor mij nu nog te veel voordelen maar over een paar jaar stomen systeem camera's de (consumenten) DSLRs compleet voorbij.
Misschien moeten we ook maar eens stoppen met kreten als "crop sensor" of "full frame sensor". Gewoon de afmetingen noemen, dat is het enige zinvolle.

Full frame is ook maar 36x24mm geworden omdat film 100 jaar geleden toevallig 35mm breed was. Als dat toen 25 of 50mm was geweest hadden we nu een heel ander idee van FF gehad. En bij een crop sensor is niets gecropt: het is een complete sensor.
Sterker nog, een oude fotograaf zou full frame gewoon kleinbeeld noemen...
Dat deed me denken aan een bericht op website van North Sea Jazz. Iets als: alleen kleinbeeld camera's toegestaan!

Mooi, dan pak ik m'n 1DX in!

Fullframe is in die zin zeker een vreemde term.

Ik vind de E-M5 II er trouwens mooier uitzien dan de 1e versie. Iets meer richting de E-M10 lijkt het.

Die 40MP functie lijkt me wel leuk, maar voor veel onderwerpen niet werkbaar wss, en ook niet echt noodzakelijk voor alledaags gebruik.
Als je mirrorless anno 2015 nog steeds speelgoed durft te noemen, moet je toch eens wat reviews gaan kijken/lezen. In sommige gevallen zit er gewoon dezelfde sensors in als in DSLR (bv A7 vs D610) en zit het verschil in principe alleen in het focussen en is de fotokwaliteit gewoon gelijk.

En die vertraging is tegenwoordig vrijwel verwaarloosbaar. De eerste EFV waar ik ooit doorheen keek was die van een Sony A55. Die heb ik inderdaad na een paar seconde lachen weggelegd want dat ging echt nergens over. Vertraging van 1 a 2 seconde en enorme kleurwaas bij bewegen. Maar ze hebben daar echt enorme stappen voorwaarts gemaakt. Nu alleen nog de AF en mijn volgende camera is geen DSLR meer.
Best treurig om zo'n opmerking te maken terwijl je je overduidelijk niet hebt verdiept in de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. D'r zit vrijwel geen vertraging in recente high-end EVF-en meer.
Sterker nog, een EVF kan weergegeven wat een OVF van een DSLR niet kan: het werkelijke plaatje wat je wil gaan vastleggen(rekening houdend met sluitertijd, ISO en diafragma).

Die spiegel in een DSLR is gewoon een lapmiddel wat vroeger nodig was om een stukje lichtgevoelige film niet te overbelichten. Digitale sensoren hebben dat probleem niet meer.
Als je nu stroomverbruik had aangedragen als nadeel, dan had je nog een punt gehad.
Kwestie van smaak. Ik ben zelf een 5DmII gebruiker met de nodige 24-70 2.8, 70-200 2.8L/IS en 16-35L 2.8 II spullen, maar zo'n camera als deze vind ik zeker wel mooi omdat je dan niet direct rondloopt als 'de fotograaf', iets wat ik op dit moment wel ervaar.

Ik merk wel dat mensen je gaan zien als fotograaf en zich daar ook op instellen en anders reageren dan iemand die een kiekje schiet met een kleine compact of een camera als deze, terwijl het resultaat grotendeels hetzelfde is. Juist het vastleggen van die échte lach, of gebeurtenis is met een grote opvallende camera een stuk moeilijker.

Zo'n zilverkleurige Olympus roept bij veel mensen vanzelf dat vertrouwde gevoer van 'vroeger' op, althans bij mij. Ik heb dan niet meteen het idee dat er papparazzi rondloopt vergeleken met de Canon en Nikon joekels...

[Reactie gewijzigd door Fairy op 16 januari 2015 09:41]

Creatief, modern en gedurfd
50 fps, moet dat gekoeld worden?

Het enige nadeel, toen ik zijn voorganger eens vast hield, is dat hij zo klein is geworden.

Los daarvan, hetzelfde welke OMD Em zou ik per direct willen hebben, onderkende pareltjes.
Dat zal ongetwijfeld heel erg vergelijkbaar zijn met de introductieprijs van de E-M5. Het is immers een camera in dat segment.
Same thought here...
Speelgoedding? Hahaha. De E-M5 was destijds zo'n beetje het mooiste wat je kon krijgen op het gebied van systeemcamera's. Kan in sommige opzichten meer dan sommige semi-pro DSLRs...
Ik ben wel benieuwd waarop jij baseert dat dit een stuk speelgoed zou zijn, en ten opzichte van wat dan. En bovenal wat er onlogisch is aan deze ontwikkeling (ik neem aan dat je m4/3 dan bedoeld). Het blijkt namelijk aan te slaan op de markt en Olympus (samen met Panasonic) is hier al weer meer dan 6 jaar mee bezig. Dit is een opvolger van een zeer populair model, wat is er onlogisch aan om een opvolger te maken voor een van de populairste camera's in je portfolio? Graag wat meer informatie dus.

In een eerdere reactie had je het over een walgelijke vertraging. Ik ben benieuwd of je kan vertellen wat die vertraging is in (milli)seconden. Nu klinkt het eigenlijk alsof je maar wat roept.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True