Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Elektronicafabrikanten Philips/AOC en TCL gaan de technologie achter Matchstick, een Chromecast-concurrent met Firefox OS, inbouwen in hun tv's. Daardoor kunnen gebruikers beelden naar hun tv streamen zonder dat daarvoor een dongle of zelfs een internetverbinding nodig is.

MatchstickHet plan is vooral gericht op het afspelen van internetvideo's op de tv. De technologie die Matchstick daarvoor gebruikt heet Flint, een opensourceprotocol voor het streamen van content naar tv's. Philips/AOC en TCL zullen voor de Amerikaanse markt de benodigde hardware en software voor Flint in hun tv's en monitoren gaan inbouwen.

Met Flint moeten gebruikers van mobiele apparaten met onder meer Android, iOS en Firefox OS content naar hun tv kunnen streamen. Nu is daarvoor nog externe hardware nodig in de vorm van de Matchstick. Dat is een dongle die in de tv moet, en waarvoor Mozilla en het bedrijf achter de dongle vorig jaar een succesvolle Kickstarter-campagne hebben opgezet. Flint en de Matchstick werken op basis van Firefox OS.

Met Flint is Matchstick een concurrent voor Google Cast, het protocol van Google waarvan de Chromecast gebruikmaakt. Verschil is dat Flint direct streamt en de tv dus geen internetverbinding nodig heeft om de video's af te spelen. De eerste tv's met Flint-ondersteuning van Philips/AOC en TCL moeten dit jaar verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Gisteren was ook in het nieuws dat Philips vrijwel alle tv's uit gaat rusten met Android TV:
http://tweakers.net/nieuws/100579/tp-vision-geeft-meeste-nieuwe-philips-tvs-android-ondersteuning.html
Andriod TV heeft standaard ondersteuning voor Casting (de techniek achter Chromecast) en dus zullen de Philips tv's beide technieken gaan ondersteunen.
Ben ik de enige die graag een dom scherm wil? 5x HDMI, BT/Miracast, geen speakers en geen smart-shit. Dat raakt toch alleen out-dated en het zal nooit het gebruikersgemak hebben van externe apps en devices. Wie dat kan leveren heeft mij als klant.
Ik gebruik regelmatig de YouTube en Netflix apps op mijn LG WebOS tv. Werkt prima en bijzonder eenvoudig. Ik vind het juist wel handig dat je gewoon je afstandsbediening kan gebruiken ipv. aan de slag te moeten met allerlei extra randapparatuur.
Ik ga in de nabije toekomst overigens nog wel een HTPC bouwen. Onder andere voor de in-home streaming service van Stream zodat ik ook op bank kan gamen als ik daar zin in heb,
Ik heb onlangs Plex geinstalleerd op mijn Samsung. Op mijn NAS draait een PLEX server en dit loopt fantastisch. Via de HDMI ARC gaat het geluid naar de versterker en heb ik ook surround.

Dus ik ben wel fan van de PLEX app.
Jij bent zeker niet de enige. Ik zou ook graag willen dat er een TV op de markt komt dat alleen een API laag heeft om met de hardware in de TV te kletsen. Vervolgens je Chromecast v2 (ik verzin hier maar even wat) insteken en daar heb je je smart-tv dat een verlenging is van je telefoon of familie-tablet.

Ideaal, en het scheelt een hoop geconfigureer.
moet zelf gn 5x hdmi zijn vr mij, alles passeert toch via mijn denon.
alsook sound.gewoon mooie 4k met genoeg poorten

hoewel de nieuwe generatie androidtv based smart tv's interessanter zijn dan hun zeer proprietary voorgangers, iets gemakkelijker te updaten/upgraden en iets opener aangezien veel van de hardware erin uniformer wordt (en wsl ook te flashen ^^ which is an extra fun factor for me)
Daar wordt ik niet erg blij van. 60% van de apps werken niet op mijn net aangeschafte Android all in one van Philips omdat het OS eerst geupdate moet zijn, waar natuurlijk nooit meer een update voor zal uitkomen (ding is al anderhalf jaar verkrijgbaar en nog altijd geen update).
Bij Chromecast is het juist een voordeel dat de stick zelf de content via wifi download en je telefoon / laptop dus niet worden belast met het streamen van de media...
Dat kan ook met de stick van Firefox, maar het kan dus ook zonder internetverbinding.
Chromecast i.c.m. bijvoorbeeld Plex werkt ook prima zonder internet.
Het verschil is natuurlijk ook dat het door de Chromecast niet native word ondersteund.

OT: Plex is betaald toch?
Toen ik een Chromecast kocht was het streamen van lokale bestanden nog lastig omdat er weinig formaten werden ondersteund maar toen was de SDK pas net uit, hoe zit dat nu?
Hoe bedoel je, niet native? Niets is " native", de Chromecast heeft geen bestanden geinstalleerd. Het download en streamt content wanneer jij daar het commando voor geeft via een app die Chromecast ondersteunt.

Plex is al heel lang een Chromecast app. Overigens is Plex Media Server gratis software voor de PC/Mac/Linux. Het indexeert je media en transcode deze naar een formaat dat compatible is met je device. Plex pakt tot dusver alle formaten die ik erop heb losgelaten (mkv, avi, mp4, h264, aac, mp3, mov, wmv)

Plex op de Samsung TV is een gratis app, op de telefoon kost de app 2-3 euro.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 6 januari 2015 10:13]

Met "native" wordt bedoeld wat de hardware/software standaard al goed ondersteund. Het Chromecast videochipje kan bijvoorbeeld prima MP4 en H264 afspelen (denk ik) maar geen vreemde codecs zoals je vaker vind in AVI of KMV bestanden. (ik weet zo even geen voorbeeld)
Chromecast speelt een stream af die hij aangeboden krijgt, dit kan zowel via internet zijn als lokaal. Hij ondersteund een aantal formaten, zie de dev docs. De stick is niet krachtig genoeg om andere formaten om te zetten, dit moet de verzender doen.

Overigens ondersteund Chromecast wel DRM en Flint/Matchstick momenteel nog niet. Dus verwacht niet op dag 1 een werkende Netflix-app.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 6 januari 2015 11:07]

Dat staat op zich los van de apps. Plex transcode alleen wanneer dit nodig is. Dat zal met MP4 container en H264 stream dus waarschijnlijk niet plaatsvinden. Er zijn namelijk verschillende opties beschikbaar binnen Plex:
Direct Play (geen encode);
Direct Stream (zet compatible videoformaat in incompatible container om naar het juiste formaat);
Transcode (zet videoformaat om naar compatible formaat in compatible container)

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 6 januari 2015 11:22]

Ja en Plex op je NAS gaat onderuit want je NAS is te langzaam om realtime te transcoden. Zit ik daar met al mijn filmpjes. Chromecast moet gewoon DTS gaan ondersteunen. (DD is meestal ook een faal ook al zou DD passthrough nu ondersteund moeten zijn). In het kort: 90% van de video bestanden op mijn NAS worden niet afgespeeld door chromecast. Faal dat ding, ik ga hem terugbrengen.

En nee, ik ga niet Plex op mijn desktop-pc zetten en dan networkshares van mijn nas toevoegen, en die dan weer transcoden en vervolgens weer streamen... defeats the purpose of a nas. Dan gebruik ik wel mijn oude wdtv live.

[Reactie gewijzigd door Ceejay op 6 januari 2015 11:39]

Plex via Apple tv werkt wel zonder problemen, je moet alleen de trailer app op je Apple tv even hacken, dan kun je deze gebruiken als plex app, zonder tussenkomst van een tablet oid.
Is plex ook beschikbaar op de Nexus player ? Heb er 1 besteld bij Amazon. Gebruikt voormalige Smartglass voor de Xbox. :)
Geen idee, Google zal daar vast antwoord op hebben :)
Plex server is gratis, de app daarentegen kost je 5 euro. Je moet de server installeren op een eigen (windows, linux of mac) machine. Je kan ook een PlexPass aanschaffen (lifetime of iedere maand een bedrag). Hierdoor krijg je meer functies en eerder toegang tot nieuwe features.

Verder heb ik het idee dat de Chromecast iedere maand meer functies krijgt. Ik zag onlangs dat ik mijn scherm van me telefoon kon casten naar de Chromecast. En ik had ook onlangs door dat Fox Sports ook ondersteuning had om wedstrijden op de Chromecast af te spelen.
Via de Appstore van Amazon is hij vaak gratis te verkrijgen als dagaanbieding. En Plex werkt zeker voor audio fantastisch.
Voor video vind ik het vooralsnog minder handig, ivm al die verschillende codecs
Het verschil is natuurlijk ook dat het door de Chromecast niet native word ondersteund.
Je hoeft niks speciaals te doen met de Chromecast dus wat is er niet native aan dan?

Een Chromecast bied gewoon de optie om een URL/IP te sturen en of dat nou online is of lokaal op je netwerk maakt verder geen enkel verschil...

Hij noemt plex alleen op als voorbeeld, zijn genoeg alternatieven die gratis zijn :)
http://www.howtogeek.com/...ndroid-to-the-chromecast/ (android)
http://allaboutchromecast...irroring-with-chromecast/ (android)
https://chrome.google.com...ikihiagdjbjpnocolokfelagl (PC)
https://chrome.google.com...tm_source=chrome-ntp-icon (PC)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 januari 2015 10:20]

Verschil is overigens wel dat Plex ook over het internet streamt, zelf subtitles erbij pakt, cover art, categoriseert e.d. Het is meer dan enkel dom een bestandje naar je beeldscherm gooien.

Wat je dus laat zien zijn geen alternatieven. XBMC o.i.d. is een alternatief, wat jij laat zien is software met compleet andere use cases.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 6 januari 2015 11:15]

Het probleem dat ze hier proberen oplossen is denk ik dat mensen hun TV vaak niet configureren om het netwerk te gebruiken (zeker als die geen draadloos ondersteunt).
Inderdaad, dit lijkt meer een alternatief voor DLNA of Miracast.

Ow ja en de Chromecast heeft ook een offline aka gast modus waarvoor geen internet vereist is.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 6 januari 2015 09:52]

Nee die gastmodus betreft dat men niet persee met hetzelfde wifi netwerk verbonden moet zijn.
Er staat niet dat dat niet mogelijk gaat worden, maar dat je geen internetverbinding nodig hebt om te streamen naar je tv. Wat jij zegt is straks ook mogelijk met de Matchstick hoor, er wordt nog druk ontwikkeld daar.

Overigens, gezien het feit dat de Kickstarter-campagne bijna 5x zo veel heeft opgebracht als aanvankelijk gevraagd, ontwikkelen ze ook nog extra dingen.
Ik heb af en toe al wel situaties gehad waarin ik mijn Chromecast wel had willen gebruiken maar geen wifi beschikbaar had, er zijn misschien wel omwegen om bijv. via je telefoon een hotspot te maken etc. maar deze stick kan hiervoor ook een goede oplossing bieden. Het licht er dan maar aan wat je prefereert en in wat voor omgeving je zit denk ik. Normaal gesproken zou ik de manier van Chromecast wel prefereren.
Handig een televisie die geen internet nodig heeft, voor al die mensen die nog geen internet thuis hebben. Sorry hoor, maar dat vind ik onzinnig. Ik vind het juist wel fijn dat je bij de chromecast juist alleen de stream aan hoeft te zetten, maar dat de stream vervolgens door de dongle zelf van internet gehaald wordt. Zo kun je rustig weer iets anders doen met je telefoon of computer, zonder dat het performance kost. Bovendien, handig om youtube te streamen wanneer je geen internet zou hebben.
Die afhankelijkheid van internet zorgt ook dat je afhankelijk bent van een internet dienstverlener. Als content die jij wilt kijken niet voor Chromecast wordt aangeboden kun jij het niet streamen.

Ik heb hier bijvoorbeeld een zeer grote betaalde dvdcollectie,
Die kun je theoretisch wel streamen via Flint, maar niet via Chromecast.
Hetzelfde gaat op voor je privé-video's. Als je die niet op het WereldWijdeWeb wilt plaatsen, of wilt delen met een derde,
kun je ze niet zien via Chromecast.

Door Flint, heb je dus géén beperkingen en afhankelijkheid in wat je kunt zien op je tv. Dat maakt het suprieur.
En met een Plex(-achtige) app kan je dergelijke content óók op de Chromecast afspelen.
Ik heb plex op m'n telefoon en tablet.
Maar krijg daarmee niet mijn filmpjes van m'n telefoon of tablet naar iemands Chromecast gestuurd.

Schijnbaar is op je telefoon plex, alleen maar een cliënt om een server op een pc te bedienen, om die de hele dag aan te laten staan is verspilling van het stroomverbruik.
Zonde want ik heb al wel voor die app betaald.
Ik weet niet of je een NAS hebt, maar wellicht kun je daar ook Plex op zetten.

https://support.plex.tv/h...ons/200286217-NAS-Devices

Ik begreep dat het zou moeten kunnen op de nieuwere generaties van bijvoorbeeld Synology.
Met een htpc ben je in een keer klaar ;)

Ik krijg in deze maand m'n matchstick, Met dezelfde technologieën als Philips dus in zijn TV stopt. En daardoor zit er nu niet zoveel meerwaarde in de Chromecast voor mij.

M'n Nas is wel wat ouder, en ondersteund net als als m'n tv dlna. Waardoor je volgens mij wel 5.1/ hebt ipv stereo in plaats van stereogeluid op de chromestick.

Wat ik wil met de matchstick is gewoon direct streamen van mobiel of laptop naar de tv. En dat doet hij schijnbaar met Flint en firefox os prima, zonder haken en ogen, of afhankelijkheid van derden.
Wat het voor mij niet superieur maakt is dat mijn telefoon dus altijd moet streamen naar de TV en de TV dus niet zelf de content kan oppakken. Zodoende de telefoon dus als een afstandsbediening te gebruiken. Nu moeten er twee devices aan staan om content te streamen.
Met een snapdragon 801 en een snel licht os gemaakt voor multitasking, maak ik mij niet zo'n zorgen over dat m'n telefoon vlekkeloos blijft presteren terwijl hij ook op de achtergrond videoserver speelt.
Met de DS video en DS audio app van Synology kun je ook prima streamen vanaf je Synology NAS.
Wat een onzin.
Met Plex kan je perfect locaal casten.

Dus ook jou dvd ccollectie.
Je weet dus duidelijk niet wat er mogelijk is met de Chromecast
Daar had ik nog niet aan gedacht, dan heeft het wel voordelen inderdaad 8)7
Moet het niet zijn: " Chromecast-concurrent met Firefox OS wordt ingebouwd in Philips TV's"?
Volgens mij maakt Philips namelijk geen TV's meer maar is er een andere fabrikant die tegen betaling er een Philips logo op mag zetten.
Klopt, en daarmee zijn het Philips TV's.

Als je zo'n TPVision TV met Philips logo openschroeft kom je vast ook wel weer Daewoo/LG/Samsung onderdelen tegen. En dan zou je moeten zeggen: "Chromecast-concurrent met Firefox OS en <insert chinees merk> onderdelen wordt ingebouwd in Philips TV's van TPVision met <insert talloze merken> onderdelen". :)
Firefox OS is open.
En het is goed dat de html5 standaard meer en meer terrein wint. En het mooie van Flint is dat je ook direct films vanaf je laptop of telefoon kan streamen zonder afhankelijk te zijn van de beperkingen van een cast/cloud provider. Je bent dus niet afhankelijk van een derde. En dat is in een wereld waar producenten je meer en meer pushen naar dienst-afhankelijkheid in plaats van eigen autonomie erg prettig.
Leuk idee, maar ik kan niet echt inzien wat dit dan oplevert voor Philips, denken zij zoveel meer TV's te gaan verkopen door deze toevoeging? Ik betwijfel het...
Handig wellicht als je nog old skool download en het op je HDD zet.

Maar de vraag is of er veel mensen dit blijven doen in de toekomst.

Daarnaast wordt het wel lastig het bos te blijven zien tussen allemaal dezelfde bomen.
De Matchstick gaat ad-hoc ondersteunen.
Kort gezegt heb je dan geen wifi router meer nodig om beelden te kunnen streamen.
Als Flint dan precies dezelfde codebase gebruikt als Matchstick dan kun je dit ook in de TV's verwachten.
De Direct Play functionaliteit van Flint/Matchstick is een AirPlay concurrent (m.u.v. het mirroren) en de stream techniek en ad hock is hetzelfde als Chromecast (stream rechtstreeks naar stick zodat het apparaat vrij beschikbaar is, ad hock is soort guest mode van Chromecast). Beste van twee werelden voor lager bedrag en met open software en hardware ;)

Flint/Matchstick ondersteund nog geen mirroring (iets wat Chromecast momenteel in beta heeft) en drm (Chromecast wel). Daarnaast draait Chromecast mede dankzij Google rond internetdiensten. Matchstick wil juist ook offline volledig ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 6 januari 2015 11:06]

hmm.. gedraagt dit zich aan de sourcekant dan meer als miracast of toch niet.als ik via mijn smartphone ds video laat casten naar dit ding, moet mijn phone dan actief blijven of gaat hij de link van mijn nas bezigen?