Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Boyd Multerer, de oprichter van Xbox Live en bedenker van het XNA-platform, verlaat Microsoft. De ontwikkelaar, die de leiding had over de ontwikkeling van het operating system dat nu op de Xbox One draait, kiest voor een nieuwe uitdaging.

Boyd MultererVia Twitter maakte Multerer zijn vertrek bij Microsoft naar buiten toe kenbaar. De ontwikkelaar gaf op het sociale platform aan dat hij al weet wat hij gaat doen, maar nog niet kan of mag zeggen wat dat is. Wel maakte de Xbox-veteraan duidelijk dat hij in zijn nieuwe werk weer elke dag code zal schrijven.

Multerer begon in 1994 werk te verrichten voor Microsoft en was sinds 1997 in dienst als full-time medewerker. Hij voegde zich toen bij het Xbox-team dat enige jaren later verantwoordelijk zou zijn voor de release van de eerste Xbox. Binnen dat team had Multerer de leiding over de ontwikkeling van de netwerkfuncties van de console. In november 2002 introduceerden Multerer en zijn team Xbox Live voor de eerste Xbox. Het online platform groeide uit tot een groot succes en telt inmiddels meer dan 46 miljoen abonnees.

Na de introductie van Xbox Live richtte Multerer zich op de ontwikkeling van een tool dat het programmeurs makkelijker moest maken om games te ontwikkelen voor de Xbox. Multerer kwam in 2006 met het XNA-framework, dat kleine ontwikkelaars in staat stelde zelfstandig games te ontwikkelen voor diverse Microsoft-platformen, waaronder de toen net geïntroduceerde Xbox 360. Multerer wees er, in een artikel over hem op de officiële website van Microsoft, op dat hij nog dagelijks ontwikkelaars spreekt die hun carrière zijn begonnen met XNA. De ondersteuning van XNA door Microsoft werd in de lente van 2014 gestaakt, maar via onder andere Monogame is het framework nog beschikbaar.

Multerers meest recente bijdrage aan het portfolio van Microsoft was het besturingssysteem dat draait op de Xbox One. Zijn taak daarbij was om er voor te zorgen dat het systeem zowel Xbox-games als Windows-apps zou kunnen draaien. Het OS werd ontwikkeld vanuit de visie dat de Xbox One het centrale apparaat in de huiskamer moest worden, dus meer dan alleen een game-console. Met Multerer lijkt echter de laatste aanhanger van die visie te zijn verdwenen. Eerder verlieten Mark Whitten en Ben Smith Microsoft al. Zij waren twee belangrijke voorvechters van Xbox TV. Onder leiding Phil Spencer groeide de console in 2014 meer en meer uit tot een klassieke game-console, en minder tot wat Multerer, Whitten en Smith tijdens de ontwikkeling van het apparaat voor ogen hadden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Opvallend dat zo na de reorganisatie nog veel mensen verdwijnen bij Microsoft. Ik krijg het idee dat ze in januari echt een nieuw Microsoft gaan presenteren. Nieuwe Windows, nieuwe devices en hopelijk meer :)
De man werkt al 20 jaar bij Microsoft.. Is aan iets anders toe zoals hij zelf aangeeft.
Bij ons op het werk waren toen we een nieuwe directeur kregen opeens ook een paar managers na ruim tien jaar "aan iets anders toe". Het is niet ongewoon dat wanneer mensen na lange tijd bij een bedrijf gewerkt te hebben aangegeven wordt dat ze de eer aan zichzelf kunnen houden gedurende enkele maanden, daarna worden ze buiten gezet. Verschil tussen eervol en oneervol vertrekken.
Een nieuwe directeur kan inderdaad een reden zijn om te vertrekken. Zeker als je al heel lang hetzelfde doet en dan waait er ineens een frisse ( ??) wind.
Dan is het inderdaad verstandig om uit te gaan kijken naar iets anders. Of je aanpassen en daar wringt meestal de schoen.
En hopelijk dan ook een Halo Collectie op PC! :P Na Halo 2 is het akelig stil qua Halo's op PC :)
Blijkbaar heeft elke samenwerking zijn houdbaarheidsdatum. Xbox Live was een geniale zet, ookal was er veel kritiek op het betaalde karakter ervan. De indie-games gaven de xbox 360 echt een extra.

Zijn visie op de console als centraal apparaat in de huiskamer spreekt mij wel aan. Helaas proberen alle producenten je in hun ecosysteem op te sluiten. Dat laatste is waar blijkbaar veel mensen allergisch voor zijn en waarom apparaten hier (tot nu toe) nog niet in geslaagd zijn.
De console als centraal apparaat heeft inderdaad de beperking van een ecosysteem van één leverancier. Dat hoeft in principe niet slecht te zijn maar tot nu toe heeft elk van die centrale apparaten zijn beperkingen in of functionaliteit of in prijs. Als je daar nog de enorme versplintering in aanbieders van media/content bij optelt die ook niet op alle platform ondersteunt worden, dan is een functioneel centraal apparaat voor de huiskamer nog heel ver weg.
-nvm-

[Reactie gewijzigd door nexhil op 30 december 2014 13:52]

We zullen zien. Ik denk dat Internet of Things for Windows nog best interessant gaat worden. Zeker ook met de verbeteringen van Windows 10 zal de store daar veel interessanter voor worden.

Het is nog even wachten op de presentatie in januari in hoeverre ze weer innovatief gaan zijn, maar ik geef ze een goede kans om iets moois te maken.

Maar eigenlijk moeten we met die apparaten een standaard krijgen zoals we ook bij USB en Bluetooth hebben. Dat apparaten op een standaard manier met een standaard API praten die alles kan regelen en ook weer op een standaard wijze met Xbox of smartphone gekoppeld kan worden. Daarom vind ik het ook zo raar dat hier nog maar weinig mee gedaan wordt. Want eigenlijk zijn ze nu gewoon te laat.
Voor mij hoef het niet mooi te zijn het moet gewoon werken!
Zonder hem hadden we nu geen Kodi gehad.
Wel maakte de Xbox-veteraan duidelijk dat hij in zijn nieuwe werk weer elke dag code zal schrijven.
Ha,ha, wat herkenbaar.
Ik werk ook al 15 jaar in de IT en ooit begonnen als ontwikkelaar na mijn studie Hogere Informatica.
Na een flink aantal jaar werken ben je meer aan het managen/plannen dan aan het ontwikkelen.
Terwijl je hart toch in het ontwikkelen zit.
Ik was ook in de VS met Black Friday... het was echt super.. Ok, paar uur moeten wachten voor een tablet, maar op zich is dat wel goed geregeld...
ik heb altijd Playstation gehad maar de meerwaarde van de PS4 en het prijskaartje heeft me even doen wachten om de kat uit de boom te kijken. Ik heb de eerst Xbox ooit eens gekocht van iemand met een HDD erin vol troep maar daarna weer doorverkocht voor het zelfde geld :).

Ik zit nu te kijken welke games goedkoper worden van welke apparaat maar ook wat ik er voor krijg en moet zeggen dat ik nog even wacht. PS3 games zijn er genoeg en nog goedkoper ook , ondanks dat het beeld van de PS4 er wel mooi uitziet.
Je passie leidt eronder dus is het logisch om iets beters te doen. Als er een deur sluit opent een ander :).
Ach ja het engiste wat ik van Microsoft nog koop is een controller. Aangezien ik een retail en oem versie heb van win 8 en de prijs 2 x te hoog is zal ik hem eerder 2 x nog illegaal gaan downloaden.
Ik bedoel een game kost ook gemiddeld 30 euro, zelfde ontwikkeltijd.

[Reactie gewijzigd door dreee op 30 december 2014 23:49]

Ik had van tweakers eerder een bericht verwacht over de nieuwe sdk voor xone die het esram gebruik verbetert,maar blijkbaar vinden hun dit sensatie belangrijker i.p.v. Echt tweakers nieuws
Als ik het goed begrijp wordt Kareem Choudhry nu naar voren geschoven en was oa verantwoordelijk voor Kinect. Nu vind ik dat kinect het motion gaming gekilled heeft, iets waar ik best van baal.

Na de eerste succesvolle poging met de WII werd motion gaming opgepakt en had het moeten evolueren. De PS3 move was die evolutie, nauwkeurig, consistent en snel. Helaas nam kinect het voetlicht met al z'n beloftes door het zonder controller te kunnen. Maar kinect is onnauwkeurig, inconsistent en relatief traag, waardoor de spellen op hetzelfde niveau bleven als de wii, een beetje zwaaien en een beetje geluk.
Motion gaming had erg leuk kunnen worden (niet voor de diehard cod'ers, maar toch).

Dus om nu Kareem Choudhry naar voren te schuiven, die dit soort gedrochten naar buiten brengt is beyond me. Laten we hopen dat MS niet met dezelfde marketing en loze beloftes als met de kinect, nu de virtual reality hype gaat killen.
Motion gaming lijkt me geweldig....lekker met je zwaard rondhakken.
Kinect heeft anders voor aardig wat mooie dingen gezorgd. Vooral voor ziekenhuizen heeft het voor wat mooie innovaties geleid (zoals een arts die tijdens het opereren met gebaren een systeem kan bedienen). Verder zijn games als Kinect Sports, Dance Central en Fantasia Music Evolved echt wel mooie spellen. Sure, het heeft vaak een hoog kiddy gehalte of is meer voor kinderen/vrouwen gemaakt, maar dat doet niets af aan het feit dat dergelijke dingen gewoon leuk zijn.

Het is eerder de hardcore-gamecommunity die de motion-gaming gekilled heeft door constant aan te houden aan niet willen wapperen met de handen. Elke kinect-toevoeging werd afgebrand en dat heeft niet geholpen. Terwijl de games best leuk kunnen zijn.

Verder is Kareem gewoon een prima programmeur. Dat ie ervaring met Kinect heeft is niet erg, dat is ook gewoon lastige materie. Ik vraag me alleen of ze niet beter een netwerk-man hadden kunnen gebruiken.

Oja enne, VR is blijkbaar al gekilled door Facebook of (wederom) anti-wapperaars. Het gezeur houdt veel innovatie tegen.
Dat kon met Kinect 1 niet. Gewoon hardwaretechnisch was er niet genoeg resolutie om dat onderscheid te maken. Met Kinect 2 wel.
Maar ze hadden het wel gehyped, tot aan individuele vingers aan toe door Ballmer himself voor de kinect 1. Een enorme hype voor een niet goed uitgewerkte technologie, waardoor motion gaming nu op z'n kont ligt.
Ik heb me anders prima vermaakt met de games die er wel voor zijn uitgebracht. Kinect Sports is hier in de familie bv prima ontvangen. Vonden het ook leuker dan Wii Sports bv.
Er zijn zat mensen die zich nog prima met een klassiek ganzenbord spel vermaken, dat is niet het punt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True