Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

De ontwikkelaars van VLC hebben de Android-uitvoering van de mediaspeler officieel uitgebracht. Versie 1.0 moet enkele verbeteringen met zich meebrengen ten opzichte van de bèta. De testversie van de app werd in juli 2012 al in de Play Store geplaatst.

In de officiële uitgave is door de ontwikkelaars een aantal bugs opgelost, zo wordt in de notes beschreven. Het gaan dan om problemen zoals crashes die voorkwamen op apparaten met Android Lollipop of apparaten met processors op basis van de ARMv8-architectuur, zoals chips met Cortex-A57- of Cortex-A53-cores. De ontwikkelaars spreken daarnaast over een nieuwe interface en een aantal verbeterde features. Over Chromecast-ondersteuning wordt echter nog niets vermeld.

De komst van een officiële VLC-app voor Android heeft lang geduurd. De ontwikkelaars hebben aan het eind van 2010 de mediaspeler al voor het platform aangekondigd. De testversie verscheen echter pas in 2012. Het ging destijds om een versie die ongeschikt was voor dagelijks gebruik. Door de jaren heen is de mediaspeler doorontwikkeld en uiteindelijk heeft het ontwikkelteam de app na 2,5 jaar goed genoeg bevonden om de testfase te beëindigen.

VLC voor Android VLC voor Android VLC voor Android VLC voor Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

VLC voor iOS is wéér verwijderd uit de App store. Iemand enig idee waarom?
Apple staat dat niet toe. Heeft met bepaalde codecs te maken.
VLC is al twee keer door Apple zelf toegelaten tot de App Store dus het was kennelijk twee keer geen probleem (de tweede keer was nodig omdat VideoLan zelf hem had verwijderd na interne ruzie). Zoals gebruikelijk is VideoLan zelf erg vaag over wat er is gebeurd, heeft Apple hem verwijdert of hebben ze dat zelf weer gedaan? Het is misschien geen toeval dat het samenviel met de release van iOS8. Dat zou kunnen duiden op compatibiliteitsissues. Afgaande op hun forumposts verwachten ze hem over een tijdje weer in de App Store te hebben in ieder geval.

Mocht het een licentiekwestie zijn dan vermoed ik dat er licentiehouders van een aantal codecs aan de bel hebben getrokken bij Apple of VideoLan. Als dat zo is dan zal de Android versie er op een gegeven moment ook aan moeten geloven omdat ze natuurlijk daarna bij Google aan de bel zullen trekken.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 9 december 2014 15:04]

Mocht het een licentiekwestie zijn dan vermoed ik dat er licentiehouders van een aantal codecs aan de bel hebben getrokken bij Apple of VideoLan. Als dat zo is dan zal de Android versie er op een gegeven moment ook aan moeten geloven omdat ze natuurlijk daarna bij Google aan de bel zullen trekken.
Gelukkig kan iedereen de APK van website afhalen en gebruiken natuurlijk...
Klopt, tenzij VideoLan zelf is benaderd, dan zullen ze ook uit die APK op de website verdwijnen.

Het geheel is eventueel op te lossen door een Free en een Premium versie te maken. De Free heeft een verzameling codecs waar geen klachten over zijn of die standaard met het onderliggende platform meegeleverd worden (en waar er dus al door Apple of Google is betaald), de Premium versie heeft ook de problematische codecs en de kosten daarvan dekken de licenties.
Genoeg over te lezen op het originele forum
Zijn meer zaken die spelen.

VLC was gewoon te makkelijk en te handig voor IOS en speelde alles zonder problemen af en dat kan natuurlijk niet he.
Alles moet omslachtig bij Apple .... :)

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=36&t=122997

Laatste aanvulling is van hun zelf.

[Reactie gewijzigd door 634684 op 9 december 2014 12:51]

Apple staat officieel geen Apps toe die GPL code gebruiken.
Oogluikend word het wel toegestaan door Apple. Maw. als je niks aan Apple doorgeeft zullen ze je App ook niet verwijderen.

Bij VLC is er één brilliante ontwikkelaar geweest die het nodig vond om aan de bel te trekken bij Apple en door te geven dat de VLC App GPL code gebruikte. Apple heeft vervolgens VLC uit de store verwijderd.

In de VLC gemeenschap is er een enorme controverse geweest over of het nu slim was om het te melden of niet. Ja, ze gebruiken GPL code dus als je het helemaal eerlijk wil spelen meld je het. Doen ze er de gemeenschap een plezier mee? waarschijnlijk niet.

Apple laat overigens geen GPL code toe omdat het juridisch niet duidelijk of dit toegestaan is. Daar ligt wat mij betreft een schone taak voor de FSF om hier duidelijkheid in te scheppen.
Geen licenties betaald voor DTS, DD en waarschijnlijk h264. Voor distributie van gecompileerde versies( dusniet sourcecode) moet gewoon licentie verkregen worden.
maar als vlc die licentie zou betalen zou het er wel op mogen toch (licentie specifiek voor iOS)? of is het omdat apple geen licentie betaald daarvoor?
VLC zou die dan moeten betalen. Maar dan kunnen ze het vrijwel zeker niet meer gratis distributeren. Licentiebedragen schijnen geen kattepis te zijn. Of ze moeten een aparte versie zonder die codecs uitbrengen.

Ik heb in de app store een update staan voor VLC Streamer met o.a. De volgende opmerking.
At the request of Dolby the built-in vlc player no longer supports Dolby audio codecs(AC3 and TrueHD)

[Reactie gewijzigd door Jan Ham op 9 december 2014 13:06]

Maar, bij de telefoon zelf in het OS of de standaard player zit toch al vaak licenties voor deze codecs. Moet je ze dan meerdere keren betalen als "Klant" "Consument" ??
De meeste OS-en worden alleen geleverd met support voor een aantal standaard codecs als MP3, AAC en h.264. Zeker op een telefoon zul je zaken als DTS en DD niet zo snel aantreffen en die moeten dan door third-party spelers geleverd worden als je die echt nodig hebt. In zo'n geval moet de fabrikant van de speler betalen omdat de fabrikant van het OS dat natuurlijk niet heeft gedaan.
Daarom zijn de apps die het wel ondersteunen op iOS ook betaald. Logisch want zij moeten een deel van die gelden doorschuiven naar de licentiegever.
omdat appel beter weet wat goed voor je is dan jij zelf :+
Wat is de meerwaarde van deze app t.o.v. mxPlayer?
Ondersteunt zowaar nog meer formaten. Laatst nog een reeks videos gehad waarbij de audiocodec niet ondersteund werd door mxplayer. Even VLC geïnstalleerd en die kon het wel...
Mxplayer heeft de optie voor een custom software codec die je makkelijk via MXplayer zo van het XDA forum af kan plukken.
Hierna kan je je video stream met HW decoderen en de audio met de software codec.
En dan doet Mxplayer dus wel AC3/DTS etc.

Het zal niet lang duren voordat ook VLC DTS/AC3 support zal droppen, dit is uiteindelijk bij een heleboel Videoplayers in de Play Store gebeurd.
Want ik betwijfel of VLC genoeg funding heeft om gratis te blijven wanneer ze wel deze licenties moeten afdragen.
Klopt, had ditzelfde ook nog aan de hand. AC3 audio codec kon niet worden afgespeeld via mxPlayer, vervolgens dan maar VLC geïnstalleerd en toen kon ik de video met geluid afspelen ;)
Geen ads en betere ondersteuning wat betreft codecs.
Ah ok, altijd mooi meegenomen natuurlijk. Wat ik fijn vind aan mxPlayer is dat je kunt swipen om vooruit en achteruit te spoelen.
je kunt bij vlc swipen om het volume te te regelen en volgens mij ook swipen in andere hoek om vooruit en achteruit te spoelen.
Zojuist VLC geinstalleerd.

Deze versie kan ook swipen om te zoeken.
Of je ook de snelheid van het swipen kunt instellen weet ik niet. :D
Wel nice! Nu iOS nog :D Kan misschien niet zo uitgebreid, maar het kunnen afspelen van bepaalde formaten (zoals webm) zou wel prettig zijn...

[Reactie gewijzigd door biteMark op 9 december 2014 12:28]

Ik heb VLC al een tijdje op iOS ! Maar gezien een ander commentaar staat ie momenteel niet in de store.
Klopt maar .ipa is nog te downloaden van de site. Dus net mooi geinstalleerd :)
Maar dat werkt alleen via jailbreak?
Zover ik weet wel ja. Helemaal 100% weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 9 december 2014 18:04]

Nu de Windows RT versie nog :)
Die is er inmiddels in private beta. Ik ben één van de beta-testers, maar de huidige versie is echt om te huilen. Het zou wat mij betreft geeneens het alpha label mogen krijgen.
Ai dat is jammer. Had na 2 jaar wachten eigenlijk ietsje meer verwacht. Kan ie wel .mkv bestanden afspelen?
Ja, dat is ook het enige zo'n beetje. Veel crashes :(
Dat begint inderdaad ook al verschrikkelijk lang te duren...
De updates op de crowdfunding pagina zijn telkens veelbelovend maar iets bruikbaars blijft uit.

[Reactie gewijzigd door breezie op 9 december 2014 12:35]

Jouw comment lijkt te suggereren dat er geen Windows RT versie komt, wat dus niet het geval is.

Quote vanop bovenstaande pagina:
This new port will be natively integrated within the new User Experience and will also support ARM-based tablets in a subsequent release

De ARM versie was al van het begin aangekondigd. De crowdfunding was succesvol bereikt op 29 december 2012. Ik denk dat ik na twee jaar wachten wel kan zeggen dat het lang begint te duren.

[Reactie gewijzigd door breezie op 9 december 2014 13:17]

Het is modern UI app voor zowel RT als x86. Als ook Windows phone.
Ik ben een van de beta app testers..
Aangezien ik VLC op een tv gebruik om video's in een loop te spelen zou het handig zijn om de loop functie te hebben dat de Windows versie wel heeft. Ben benieuwd of dit nu wel in de Android versie zit.
Kijk dan eens naar RaspBMC. Stuk goedkoper dan een Windows bak. Ding is zo klein dat je die practisch IN de tv kan verbergen.
:) nee ik gebruik nu een Minix Neo8h hiervoor maar ik wil de functionaliteit van de Windows VLC versie dus met al die settings. Recent VLC op Android gedraaid maar daar zaten al die opties niet in.

[Reactie gewijzigd door Borland op 9 december 2014 16:22]

Chromecast ondersteuning is er voor de toestellen met screen-casting. De app word dan een soort afstandbediening (pauzeren/stoppen/wat opties) en het scherm gaat op zwart (blijft wel aanstaan) als je niets doet. Niet optimaal, maar dus al wel ondersteuning. (Dit is trouwens al even zo en niet alleen bij de laatste versie)
Grappig steeds die opmerkingen over chromecast ondersteuning. Miracast werkt altijd.
de android versie werkte bij mij al perfect toen die nog maar pas in beta was, nooit geen problemen mee gehad, leuk dat hij eindelijk uit beta is
Jammer, vond de melding altijd wel grappig, was zoeits als, deze software is in beta, deze kan je kat vermoorden en je huis afbreken.
Altijd grappig om te zien.
Zo dat heeft inderdaad even geduurd. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik in de bèta nog nooit een bug ben tegengekomen.

Ik kan de changelog helaas niet vinden. De link "notes" in het artikel stuurt mij door naar de playstore pagina van de app waar ik de changelog ook niet kan zien. Dit was het enige wat ik vond:

http://git.videolan.org/?p=vlc-ports/android.git;a=blob_plain;f=NEWS;hb=HEAD

Edit: Al gevonden op de playstore pagina:
"This release fixes ARMv8 processors, Android 5.0 crashes and minor improvements.
The 0.9.x series is major release with hardware decoding and a new interface available in dark or white colors. It integrates DVD iso and menu support, an equalizer, playlist management, Widi screens support and updated SD cards detection.
Hardware acceleration is now enabled by default on 4.3+ and has better subtitles support. Software decoding has been accelerated too.
"

[Reactie gewijzigd door bjvollebregt op 9 december 2014 12:33]

Als ik via mijn Cloud Media Open Hour Chameleon of OnePlus One op Google Play kijk zie ik alleen versie 0.9.10 te zien.

Maar op de computer als ik naar https://play.google.com/store ga zie ik hem wel vreemd.