Robots Honor winnen halve marathon in snellere tijd dan menselijk wereldrecord

Twee robots van het smartphonemerk Honor hebben een halve marathon voor robots gewonnen in een snellere tijd dan het menselijk wereldrecord. Vorig jaar was de snelste robot juist veel langzamer dan menselijke hardlopers.

Een op afstand bestuurbare versie van de Lightning deed de halve marathon in 48:19 minuten. De autonome versie deed er met 50:26 minuten net iets langer over in de halve marathon van Beijing, meldt CGTN. Het menselijke wereldrecord staat op 57:31. De halve marathon is alleen voor humanoïde robots, robots met een menselijke vorm. Om botsingen te voorkomen, hadden de robots een eigen parcours op de andere helft van de weg ten opzichte van menselijke lopers.

De Honor Lightning-robots bleven op de been, iets dat niet gezegd kan worden voor alle robots. Sommige robots struikelden of vielen stuk. Wel haalden meer robots de eindstreep dan vorig jaar. Toen was het evenement nog een stuk kleiner en haalden veel robots de finish niet. De winnaar had toen een tijd van rond 140 minuten.

De Lightning heeft benen van rond 95 centimeter lang om atletische menselijke benen te emuleren. Om oververhitting tijdens de race te voorkomen, gebruikten de Honor-robots waterkoeling zoals de fabrikant in sommige van zijn smartphones stopt.

Laatste minuten van Honor Lightning in halve marathon Beijing

Honor Lightning-robot in halve marathon Beijing
Honor Lightning-robot in halve marathon Beijing

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

19-04-2026 • 12:26

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Mogelijk kan dit goed werken als ze deze gebruiken als pacemaker, ideale lijn en snelheid ipv ander hazen. Dat zou een positieve invulling kunnen zijn voor een aanval op het wereldrecord door een mens. Maar buiten dit zijn het totaal andere compitities.
Waarom zou dat een humanoid robot moeten zijn. Een simpel wagentje is genoeg.
Interessant als "showcase", dat wel. Niet als wedstrijd.

Ik ken de regels niet, het zal wel op een bepaalde manier op een menselijke looppas moeten kijken. Maar met wielen was die robot natuurlijk nog veel sneller geweest.
Het is niet alleen interessant als showcase. China begrijpt heel goed dat humanoïde robots uiteindelijk ook menselijk werk kunnen vervangen. Dat begint met uitdagingen zoals gewoon lopen, balans houden en menselijke motoriek nabootsen.

Ook al kost een robot een paar ton, dat heb je er in bestek van enkele jaarsalarissen er snel uit. Er is markt voor de aanvankelijk hoge ontwikkelingskosten.

De gehele R&D van deze robot is te kostbaar voor slechts een showcase, dit is waar China denkt dat de toekomst ligt.
Menselijk werk in een vergrijzende samenleving, maar ook oorlog. Geef zo'n robot een AK en het kan oorlogen voor je winnen. Ik vind het allemaal vrij eng, maar goed, tegenhouden gaat hem niet worden. Zelfde met drones. Ik voorspel binnen 5 jaar aanslagen met drones. Wie houdt je als gek tegen om met explosieve drones een willekeurige mensenmassa in te vliegen? We weten allemaal de aanslag op Brussel airport nog bijvoorbeeld. Dat kan veel makkelijker met drones.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg natuurlijk.
Voor normale zaken en bezigheden, kan een robot gewoon goed ingezet worden, zeker op plekken, waar mensen niet kunnen komen.

Maar er zit ook altijd een keerzijde eraan, militaire apparaat maakt hier ook dankbaar gebruik van, liever een robot kwijtraken, dan een mensenleven. De robot die men met AI had geplaatst in een glazen cel, brak hier zelf snel uit.

Maar ik zit aan de laatste toch aardige nadelen als die verkeerd ingezet gaan worden. Denk bv nu aan Trump en zijn wens van "boots on the ground" .


Tegenpartij zal snel middelen creëren om die robots weer uit te schakelen (handzame emp, tankgrachten etc.) .
De oorlog van de toekomst wordt gewonnen door diegene die het snelste de meeste robots kan bouwen.
Handzame emp zeker, maar tankgrachten graven is toch een omvangrijk en kwetsbaar proces voor drone aanvallen. Plus dit soort humanoide robots, maar dan agility type van boston dynamics kunnen klimmen en springen. Die komen daar met iets tijd alsnog overheen en kunnen dan eigen tanks of rupsband drones weer verder helpen.

Het slagveld van de toekomst is angstaanjagend. Helemaal eens met jou ook @Cyberpuppy

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 19 april 2026 23:06]

Ja, maar hebben we die tegenmaatregelen op de Erasmusbrug? Of in de vertrekhal op Schiphol? Op de kermis?
Deze robots kunnen ook positief worden ingezet. Bijvoorbeeld een brandend gebouw in, in plaats van mensen met adem bescherming. Of bij een aardbeving tussen de brokstukken en instabiele gebouwen. En daar waar mensen niet kunnen overleven door straling, hitte of giftige gassen.
In een brandend gebouw en bij hitte fikt de accu eruit en heb je er nog een vrij brandbaar probleem bij.

Straling vernietigt de chips. Giftige gassen kunnen net zo goed een robot aantasten door aantasting van rubber of sneller roesten.

De focus lijkt me toch echt ergens anders.
Dat gedeelte van brand en accu's kan ik nog volgen, maar straling en chips kan vast iets op verzonnen worden.

Waar je mij helemaal kwijt bent is bij giftige gassen, ja inderdaad genoeg gassen zoals bijvoorbeeld chloorgas die metaal aantasten. Maar dit gaat echt niet op een half uur geburen. Daarnaast genoeg (zenuw)gassen die metaal en rubber ruim met rust laten. Een gasmasker is in de meeste gevallen letterlijk van (een speciaal soort) rubber gemaakt.
Accu's kunnen alsnog beter tegen warmte dan mensen. Straling is vooral een ECC probleem, de chip gaat niet kapot. En "giftig" is lang niet altijd corrosief. Het grootste issue is CO en dat is geen gevaar voor robots.

Maar het allerbelangrijkste: dan verliest de brandweer misschien af en toe een robot. So what?
De vraag is niet of dit soort robots gaan vechten. De vraag is wanneer. Ukraine zet ook al erg in op robots. Nog wel met rupsen en wielen en op afstand bestuurd maar het is een kwestie van tijd.
Dat begint met uitdagingen zoals gewoon lopen, balans houden en menselijke motoriek nabootsen.
Er is zit nogal wat tussen gewoon lopen en menselijke motoriek nabootsen. Ze zullen in de nabije toekomst best wat simpele taken van mensen kunnen overnemen, maar hier is ook weer een hype die de realiteit ondergraaft. Er zijn een paar extreem lastige onopgeloste problemen met robots die eerst opgelost moeten worden willen we iets van een zogenaamd humanoide robot zien.
Voor het meeste werk wat mensen nu doen wat vervangen zou kunnen worden door robots is geen humanoïde robot nodig, hem humanoïde maken is voor veel werk zelfs een nadeel.
Voorlopig hebben we nog geen batterij die ze lang genoeg aan de gang kan houden voor echte autonomie. In een fabriek kunnen ze permanent inpluggen. Maar voor boodschappen doen werkt dat niet zo goed😂
Dan ken je ook wel dat filmpje van die Indiase werkers met camera's op hun hoofd.

https://oecd.ai/en/incidents/2026-04-13-88e0
Ik zie het nut ook helemaal niet van een hardlopende robot. Als iets snel over de weg moet gaan dan zet je er toch desnoods tijdelijk wielen onder of rupsbanden als het terrein oneffen is.
Natuurlijk. Je zou de robot zelfs op vier wielen kunnen zetten en autonoom kunnen laten rijden... Een zelfrijdende auto had het parcours ongetwijfeld sneller afgelegd, maar dat is toch helemaal niet de ontwikkeling die ze hier willen tonen. Het feit dat ze een humanoid robot kunnen laten rennen op een gemiddeld tempo van 26 km/h zonder te vallen is natuurlijk indrukwekkend.

De robot loopt wel met een veel hoger aantal stappen per minuut (250 ongeveer) dan menselijke atleten zouden doen (rond de 185 stappen per minuut), met een wat kortere paslengte dan menselijke atleten (1,75 m bij een gemiddelde snelheid van 26 km/h en 250 stappen per minuut, ten opzichte van 1,90 m bij elite langeafstandslopers zoals Eliud Kipchoge). Waar de eerste humanoid robots altijd één been aan de grond moesten houden in verband met stabiliteit, kunnen de robots van nu dus al een behoorlijke vluchtfase realiseren; een grote technische vooruitgang!

Ik ben wel ook benieuwd naar het energieverbruik. Ziet er met alle zijdelingse bewegingen en romprotaties al met al wel erg inefficiënt uit...

[Reactie gewijzigd door klothopper op 19 april 2026 13:28]

zonder te vallen
Je hebt het filmpje niet gekeken O-) 47:35

alsnog indrukwekkend, maar ik kreeg wel het gevoel erbij dat hij "deels" bestuurd werd door mensen.
Een lopende robot is juist uiterst effectief om ook buiten een geasfalteerde baan op weg te sturen als volgende pas. Ik wens je geluk om met een paar wielen een oneffen duin of andere helling op te rijden, dat lukt als het voertuig groot genoeg is, maar niet in dit formaat.
Rupsbanden zijn langzamer dan wielen, maar wielen gaan dan weer moeilijker over moeilijk terrein. Door gebruik te maken van benen, kan je beide minpunten compenseren. Met benen kan je je beter over oneffen terrein verplaatsen dan wielen. En je kan sneller dan rupsbanden (ja, nu nog niet maar dat is vooral een technische kwestie bij robots).
Jij hebt vast niet in het leger gezeten, maar langzame rupsbanden? Probeer maar eens sneller te lopen dan een tank dan.
... maar langzame rupsbanden? Probeer maar eens sneller te lopen dan een tank dan.
Sorry, maar ik heb geen wielen:
Rupsbanden zijn langzamer dan wielen ...
Maarja, probeer eens met een tank snel door een bos met dikke bomen heen te rijden.. tank kan lang niet zo makkelijk manuvreren in toch best wel wat situaties. Maar wil je ruwe kracht, tja, dan is een tank zeker een mooi wapen, zeker nu ze ook nog simpel omgebouwd kunnen worden tot drones.
Een tank kan tegenwoordig ook relatief simpel verbouwd worden door een drone🤡
Geef het 3 jaar en die robots rennen sneller dan een tank.
Ik denk dat het hier vooral gaat om verticaal op twee uitsteeksels te kunnen rennen terwijl je rekening moet houden met het terrein, al zal dat hier wel meevallen, en het evenwicht van de robot. Combinatie van software en motoriek, koelen van het geheel en accu. Daar zit de uitdaging in. Over 5 jaar zijn het zelfstandige robots die geen remote control nodig hebben en met behulp van AI de eindstreep halen.
De zelfstandige robot met ai deed er twee minuten langer over dacht ik, ook sneller dan het wereldrecord van mensen
Door robots 'menselijke' uitdagingen te geven zullen ze steeds menselijker worden. En dat is toch het ultieme doel, een robot die op een mens lijkt in doen en laten.
Dit gaat om meselijke beweging hardlopebn na bootsen stats zijn het komplete androids niet van echt te onder scheiden denk wel 50 jaar verder bent 100 jaar terminator real is dragons ball android
Desnoods een jetpack... Zag je vroeger ook wel eens van die stuntmannen. Makkelijk als je wc papier op is als je op het toilet zit op de Kilimanjaro of ergens in de rimboe bent met alleen giftige bladeren.
Op de Kilimanjaro in Tanzania, Afrika, is wc-papier inderdaad vaak niet aanwezig. In dergelijke situaties gebruiken mensen vaak water (een emmer of een kannetje) om zich te reinigen.

De marathon in Beijing had overigens geen uitstapje van Azië naar Afrika op de route. Leuk weetje: als de Kilimanjaro omvalt en je stond op de top moet ie 1500x koprollen om je in Beijing af te kunnen leveren.

[Reactie gewijzigd door djwice op 19 april 2026 14:37]

Ik zie het een beetje als de Solar Race in Australië. Het heeft geen directe toepassing, maar is wel een leuke manier om de techniek vooruit te helpen.

Wielen werken over het algemeen niet zo geweldig als er trappen oid zijn.
Ja leuk. Nog minder menselijkheid op deze aardbol. Lekker allemaal wegkruipen in onze virtuele grotten.
Was het oorspronkelijke doel van F1 niet om te kijken wie de beste auto kan bouwen? Dan wil je juist het menselijke component er uit hebben.

Bovendien heb je in F1 het probleem dat er nu heel veel beperkingen zijn aan de auto vanwege de veiligheid. Haal de coureur uit de auto en stop met die beperkingen het wordt meteen weer een stuk interessanter.

In eerste instantie kan je dit doen door de auto's op afstand te laten besturen, in een later stadium zou je de bestuurder helemaal kunnen vervangen door een A.I.
Was het oorspronkelijke doel van F1 niet om te kijken wie de beste auto kan bouwen?
Deels. Maar F1 is voornamelijk opgezet om 1 officieel wereldkampioenschap voor coureurs op te zetten met een gestandaardiseerde set aan internationale regels. Het constructeurs kampioenschap kwam pas in 1958 toegevoegd.

F1 moest het einddoel zijn voor:
  • De beste coureurs
  • De meest geavanceerde raceauto’s
  • Landen met prestigieuze races
Dus de menselijke factor was juist een van de belangrijkste onderdelen in die tijd. Daarom konden coureurs ook zo makkelijk van team wisselen (zelfs tijdens het seizoen).

[Reactie gewijzigd door walteij op 19 april 2026 16:25]

Dat kan al jaren , ik al sinds 1968 met mijn carrera racebaan
Interessant als "showcase", dat wel. Niet als wedstrijd.Maar met wielen was die robot natuurlijk nog veel sneller geweest.
Raar want vele sporten hebben regels. Denk aan snelwandelen. Lopen is ook sneller. En wielrennen is ook sneller dan lopen.

Dit is evengoed een wedstrijd voor robots. Net zoals Bij F1 kunnen ze mss de maximale batterij capaciteit beperken of gewicht of…
Je zou toch verwachten dat een robot vele malen sneller is dan een mens.
Ik denk dat jezelf behoorlijk vergist in hoe moeilijk het is om een rennende robot te maken. Kinetische energie, materiaalkunde, oneven oppervlakten, schokabsorptie en de rekenkracht om de robot rechtop te houden op is echt een hele ingewikkelde puzzel. En dat neemt alleen maar toe met snelheid.

Plus heb je ook nog eens een grotere accu nodig om sneller te gaan en die is dan tegelijk weer een stuk zwaarder dus complexer wordt.
Ik denk dat jij je vergist in hoe snel de ontwikkelingen gaan. Dat vind ik ook het meest verbazingwekkend uit deze race. De resultaten van vorig jaar vergeleken met dit jaar en de enorme vooruitgang die is geboekt in 1 jaar.

[Reactie gewijzigd door iceblack24 op 19 april 2026 14:23]

Nee, daar vergis ik me zeker niet in. De ontwikkelingen gaan behoorlijk hard.

Maar de verwachting was dat robots nu al vele malen sneller gaan dan de mens en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Of denk jij dat ze volgend jaar met 150km/u voorbij komen rennen?
Dat ligt eraan in welke context je de opmerking “compleet in het stof plaatst” van @Finraziel ziet.

Gezien het hier gaat over een hardloop race tussen mens en robot plaats ik het in die context. In die context was het verschil dit jaar al groot. Ik verwacht dat het volgend jaar helemaal een groot verschil zou zijn en vind daarom de opmerking compleet in het stof plaatsen dus terecht.
Ik zou zeggen dat een robot vele malen sneller kan zijn, maar daar hoeven we nog niet te zijn... Dat zie je ook in de enorme sprong van vorig jaar naar dit jaar. Dat suggereert niet dat we al in de buurt van een maximum zouden zitten of zo. Waarschijnlijk laten ze volgend jaar de snelste mens compleet in het stof in plaats van net verslaan zoals nu.
Wacht maar weer tot volgend jaar,cdan zul je zien dat de volgende generatie weer sneller, maar ook veel menselijker bewegen. Tempo gaat hard met vooruitgang, kijk maar naar die robot chineesnieuwjaarsshow van vorig jasr en die van dit jaar.
Ik snap dit artikel niet helemaal, eerlijk gezegd. Er staat dat de Honor Lightning robots op de been bleven en vervolgens zit er een filmpje bij van zo'n robot die vlak voor de finish tegen de rand aan loopt en daarbij valt. Dat is toch niet op de been blijven? 8)7
Ik vond het ook wel geestig dat ze met een brandcard kwamen aanrennen.
Een brancard is de makkelijkste/veiligste manier om een robot met een menselijke vorm te verplaatsen. Hem via de ledematen tillen levert misschien (extra) schade op die verder onderzoek lastiger maken.
Ik had ook wel verwacht dat het zelfstandig weer kon opstaan. Dat het remote controlled is voor snelheid en richting, maar in evenwicht blijven en opstaan als je valt lijkt me iets dat de robot wel zelfstandig moet kunnen.
De Honor Lightning-robots bleven op de been, iets dat niet gezegd kan worden voor alle robots. Sommige robots struikelden of vielen stuk.
Er deden dus meer robots mee dan alleen die van Honor. Sommigen van die anderen hebben de eindstreep dus niet gehaald maar 2 robots van Honor wel.
Ja, maar wat @mvdklip al zegt...Honor001 viel toch echt tegen de bording en zonder menselijke tussenkomst was die niet over de finish gekomen. Da's niet echt een gevalletje van 'op de been blijven'. Ook niet voor humanoid robots ;-)
Nog even en hij krijgt een wapen en wordt naar het front gestuurd.
Inderdaad, we zien ze binnen 1 jaar in Oekraïne . Nu geven de Russen zich al over aan een drone.
Betere weergave.
Beter dat dan onze kinderen? Maar liever gewoon overal vrede ookal mag je elkaar niet.
Honor telefoons hebben waterkoeling? Ik wist niet dat dat uberhaupt kon op smartphones. Is dat iets wat je vaker gaat zien in de toekomst, ook op andere merken? Nou ja, het zal wel alleen voor gamingphones zijn dan, denk ik.
Ik denk eerder voor het snelladen?
Vooral Aziatische merken die het hier en daar hadden geimplementeerd, maar ook Apple heeft het nu op de iPhone 17 (vapor chamber heet het daar). Schijnt wel goed te werken, 6-10 graden koeler dan zonder.
Een mens gebruikt ongeveer 1,5 kWh aan energie voor een halve marathon. Ben benieuwd wat de batterijcapaciteit van deze robot was.
Volgens mij mochten ze de batterij wisselen tijdens de race. Dus het verbruik zal wel hoog zijn geweest.
Bewonderingswaardig en zorgwekkend tegelijkertijd.
Ik blijf. Morgen maar thuis zodat een robot mijn werk kan doen.
Ik heb spontaan zin om Terminator (2) weer eens te gaan kijken... met in het achterhoofd dat het scenario van deze film weer een stapje (ahum) dichterbij is gekomen.
Nog een paar jaar en ze lopen dwars door je heen. :)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn