Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont brief uit periode rond mislukte Nintendo-overname

Microsoft heeft een deel van een brief online gezet die het bedrijf in 1999 stuurde aan Nintendo over een voorgestelde samenwerking. Microsoft probeerde Nintendo voor de release van zijn Xbox over te nemen, maar werd uitgelachen door Nintendo.

Uit de brief is op te maken dat Microsoft een gesprek probeerde te regelen met met Horishi Yamauchi en Genyo Takeda, destijds respectievelijk de topman van Nintendo en de man die verantwoordelijk was voor de hardware van Nintendo-consoles.

De brief is op 20 oktober 1999 gestuurd door Rick Thompson, destijds verantwoordelijk voor het Xbox-project. De geadresseerde was Jacqualee Story, destijds het hoofd van Nintendo of America. Hoewel de tekst niet volledig zichtbaar is, blijkt wel dat Microsoft moeite had om de top van Nintendo te spreken te krijgen en dat die bezwaren had tegen een samenwerking met Xbox.

"Beste Jacqualee, ik waardeer het dat je de tijd hebt genomen om een ontmoeting met de heer Takeda en de heer Yamauchi te regelen, om een mogelijk strategisch partnerschap tussen Nintendo en Microsoft op toekomstige videogameplatforms te bespreken. Ik begrijp de bezorgdheid van de heer Takeda over het mogelijke partnerschap en zal proberen de richtlijnen die hij heeft gevraagd te [onleesbaar]", staat in de brief.

Microsoft stuurt brief aan Nintendo

Verder zijn delen van de brief zichtbaar waarin Microsoft spreekt over de ontwikkeling van zijn Xbox-project en Dolphin. Dat was destijds de codenaam van de Nintendo GameCube, die in 2001 zou verschijnen. Microsoft zei te willen helpen om daar de 'beste console' van te maken. Tot slot is te zien dat de Xbox-topman belooft dat de gesprekken vertrouwelijk zullen zijn. Thompson zegt er naar uit te zien om Takeda en Yamachi te ontmoeten, om zijn 'spannende voorstel' in meer detail te bespreken.

Microsoft heeft een afbeelding van de brief in zijn virtuele Xbox-museum gezet, ter ere van het twintigjarige bestaan van de console. Het is voor het eerst dat Microsoft officiële documentatie naar buiten brengt over de gesprekken met Nintendo van ruim twintig jaar geleden. Wel is al langer bekend dat Microsoft destijds probeerde een joint venture aan te gaan en poogde om Nintendo over te nemen.

Begin dit jaar kwam daar nieuwe informatie over naar buiten in een artikel van Bloomberg. Daarin spraken voormalige medewerkers van Microsoft vrijuit over de overnamepoging. Ook de voormalige ceo Steve Ballmer werkte aan dat artikel mee. Bob McBreen, destijds head of business development van Microsoft, kreeg van Ballmer de opdracht om uitgever Electronic Arts over te nemen. McBreen zei dat EA daarvoor bedankte en dat daarna de focus op Nintendo werd gelegd.

Hoewel uit de brief is op te maken dat de toenadering in 1999 stroef verliep, heeft Microsoft volgens McBreen in januari 2000 wel gesprekken gehad met Nintendo om details over een op te zetten joint venture uit te werken. Microsoft heeft toen alle technische details over de Xbox aan Nintendo gegeven. Het doel was om Nintendo over te halen tot een samenwerking door betere hardware aan te bieden; Nintendo zou verantwoordelijk zijn voor de games.

Hoe die gesprekken precies zijn verlopen, is niet bekend. Dat ze niet het voor Microsoft gewenste resultaat hebben gehad is wel duidelijk, want van een samenwerking met Nintendo is nooit sprake geweest. Microsoft heeft vervolgens een poging gedaan om Nintendo over te nemen. Daarover vertelde Kevin Bachus, destijds de director of third-party relations bij Microsoft: "Steve Ballmer liet ons een ontmoeting met Nintendo inplannen om te zien of ze een overname zouden overwegen. Ze lachten ons uit. Stel je voor dat iemand je een uur lang aan het uitlachen is. Zo ging die meeting ongeveer."

Brief in Xbox-museum

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-11-2021 • 15:30

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Ik denk dat het afwenden van een overname door Microsoft de beste keuze is geweest dat Nintendo ooit heeft kunnen maken.

Al heeft Microsoft op dit moment ook niet veel te klagen, ondanks dat Nintendo vele malen meer consoles heeft verkocht.
Reageer
Ik zeg anders ook geen nee tegen een Nintendo console met fatsoenlijke specs en een online platform dat niet uit het jaar 2000 stamt. Games kunnen ze wel maken, maar hardware en online lopen ze echt jaren achter op Microsoft. (En Sony)
Reageer
Dat is het hele ding. Nintendo zet in op exclusiviteit van IP's op hun platform en toegankelijkheid van hun platforms. Hierbij leveren ze zwaar in op mogelijkheden van de nieuwste hardware qua graphics, framerate, connectivity, etc. Ze zetten in op de casual, everywhere gamer en zijn innovatief op die gebieden.

Ik ben eigenlijk wel blij. Stel je voor dat je nog een gelijkwaardige optie had naast Xbox en Playstation qua hardware.
Reageer
De specificaties van Nintendo consoles waren volgens mij altijd wel OK. Ja, het is lager dan de Microsoft en Sony tegenhangers (en laten we over PC maar niet beginnen), maar voor de meestverkochte spellen op het platform is het goed genoeg. Third-party titels hebben er wel vaak last van.

Online heb je sowieso een punt, maar dat heeft weer niets te maken met de hardware (die krachtig genoeg is voor een goede online dienstverlening).
Reageer
Het "probleem" is wel dat als je een battlefield of call of duty wilt spelen, je er nog een gaming device naast moet hebben in de vorm van een andere console of een game pc.

Ten tijde van de GameCube was dit niet/minder het geval. Veel games die niet platform exclusief waren kwamen op de 3 consoles uit. Dit is volgens mij gestopt omdat Nintendo sinds de Wii altijd voor minder snelle hardware heeft gekozen waardoor er bij het porten enorm gesneden moest worden in games, wat ook extra werk was, en het uiteindelijk niet meer winstgevend bleek.
Reageer
Ten tijde van de GameCube was dit niet/minder het geval. Veel games die niet platform exclusief waren kwamen op de 3 consoles uit.
Viel volgens mij wat tegen. Ook toen kwamen veel PC+PS2+Xbox spellen niet uit op de Gamecube.
Dit is volgens mij gestopt omdat Nintendo sinds de Wii altijd voor minder snelle hardware heeft gekozen waardoor er bij het porten enorm gesneden moest worden in games, wat ook extra werk was, en het uiteindelijk niet meer winstgevend bleek.
De Wii was inderdaad een soort Gamecube 1.5 qua hardware, wat in de PS3/Xbox360 generatie nog verder achterliep. Mogelijk speelden Nintendo's andere eisen/eigenaardigheden ook mee, zoals de controllers die verplicht ondersteund moesten worden (WiiMote, eventueel met Nunchuck).
Reageer
Zou zelfs durven stellen dat de wii een gamecube met een andere vorm van besturing is. Games waren grafisch hetzelfde in mijn ogen.
Reageer
Mwah de Wii heeft wel zo'n 1.5 a 2x zoveel rekenvermogen, maar je hebt gelijk. Er zit niet al te veel verschil tussen. Op een CRT zie je het iig nauwelijks.

Wel leuk dat de Wii gewoon Gamecube hardware aan boord heeft, inclusief de 4 controller poorten bovenop (iig bij de zwarte versie) en dus prima Gamecube games op disc afspeelt.
Reageer
Als ik het goed heb heeft het dezelfde architectuur maar dan alleen meer PK/sneller in de chips. Vandaar dan Game Cube games er ook perfect op liepen.
De WiiU was ook ongeveer hetzelfde verhaal. Er zijn artikelen zat over te vinden.
Reageer
Nog verder zou ik het niet noemen, vanaf de Wii begon Nintendo pas achter te lopen qua specs. De Gamecube was zeker niet de minst krachtige van de drie.
Reageer
Het "probleem" is wel dat als je een battlefield of call of duty wilt spelen, je er nog een gaming device naast moet hebben in de vorm van een andere console of een game pc.

Ten tijde van de GameCube was dit niet/minder het geval. Veel games die niet platform exclusief waren kwamen op de 3 consoles uit. Dit is volgens mij gestopt omdat Nintendo sinds de Wii altijd voor minder snelle hardware heeft gekozen waardoor er bij het porten enorm gesneden moest worden in games, wat ook extra werk was, en het uiteindelijk niet meer winstgevend bleek.
Ik wil daarbij wel aan toevoegen dat de Nintendo Switch in de praktijk ook een handheld console betreft. Leuk als je BF2042 kan spelen thuis op je PS5, maar onderweg heb je daar weinig aan (remote play daar gelaten). Ik draai hem dus om, wil je ergens anders spelen dan je TV, dan moet je naast je PS5 ook een andere console hebben.

Desondanks zie alsnog vaak een boel ports uitkomen voor de Switch. Versies afkomstig van iOS en Android zijn geen probleem. 2D (indies) ook niet. Bij 3D games moet je altijd inleveren op kwaliteit en/of performance. Zelfs voor remasters, al is het daar minder goed merkbaar (neem Skyrim of LA Noir).
Reageer
Dit is niet helemaal waar, als je maar genoeg data en een hoge genoege snelheid ter beschikking hebt, met diensten zoals PS Remote play. Maar ik snap wat je zegt. Echter is het traditioneel veel normaler geweest om een losse/extra console te hebben voor onderweg. Nintendo heeft daar altijd een aanbod in gehad met de Gameboy en DS en Sony ook een tijdje met de Portable en de Vita.
Reageer
Dit is niet helemaal waar, als je maar genoeg data en een hoge genoege snelheid ter beschikking hebt, met diensten zoals PS Remote play. Maar ik snap wat je zegt. Echter is het traditioneel veel normaler geweest om een losse/extra console te hebben voor onderweg. Nintendo heeft daar altijd een aanbod in gehad met de Gameboy en DS en Sony ook een tijdje met de Portable en de Vita.
Ik heb via mijn 5G verbinding een tijdje terug geprobeerd een shooter te spelen via remote play van Steam op mijn PC thuis, welke aangesloten is het glasvezelnetwerk. De latency is met 20-30ms en bijkomstige jitter nog te groot om goed games shooters te kunnen spelen. Ik ervaarde lags en merkbare latency input.

Cloud games voor op de Nintendo via glasvezel werkte al beter, maar ook niet perfect. Grootste probleem vind ik zelf de merkbare artifacts van H264 / H265 encoding. Het blijft namelijk een on the fly videostream. Via steam zie je snel blokken verschijnen en via de Switch kreeg ik het idee dat het net zo muddy leek als Doom welke native draait op de Switch.
Reageer
Leuk als je BF2042 kan spelen thuis op je PS5, maar onderweg heb je daar weinig aan (remote play daar gelaten).
Waarom zou je er onderweg niets aan hebben? Zie bijvoorbeeld de Steam Deck. 'Onderweg' kan je ergens met een redelijke hotspot (of gewoon bij iemand op bezoek) gewoon PC multiplayerspellen spelen. Battlefield zou er in principe op moeten werken, buiten controllerondersteuning om(waarvan ik niet weet of het ondersteund wordt). Voor veel spellen is dat echter geen probleem (wel controllerondersteuning).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 november 2021 16:54]

Reageer
[...]


Waarom zou je er onderweg niets aan hebben? Zie bijvoorbeeld de Steam Deck. 'Onderweg' kan je ergens met een redelijke hotspot (of gewoon bij iemand op bezoek) gewoon PC multiplayerspellen spelen. Battlefield zou er in principe op moeten werken, buiten anti-cheat en controllerondersteuning, waarvan ik van beide niet weet of het ondersteund wordt. Voor veel spellen is dat echter geen probleem (geen/ondersteunde anti-cheat, wel controllerondersteuning).
De stelling was dat je naast je Nintendo Switch altijd een 2e device erbij moet hebben om third-party titels te kunnen spelen. De Steamdeck veranderdt dat inderdaad. Ik heb hem zelf ook ge-preordered, omdat ik er klaar mee was om niet alle games te kunnen spelen op de Switch en de hardware voor een handheld ondertussen ook al verouderd is (bij de release van 2017 was dit uiteraard een ander verhaal).

Een game-pc is dan niet meer nodig voor het spelen van Battlefield onderweg of thuis. Al kan dat natuurlijk nog wel door cloudsaves.

Internet heb ik nooit genoemd als probleem om onderweg online te kunnen spelen. Remote Play wel, want je levert in op kwaliteit, latency en stabiliteit.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 november 2021 16:59]

Reageer
Ah, op die fiets. "Onderweg heb je niets aan een Switch (om Battlefield 2042 te spelen)". Dat klopt.

Zelf heb ik nooit een Switch gehad (ik speel zelf niet zoveel Nintendo spellen, hoewel ze zeker leuk zijn). De reden dat ik een Deck gereserveerd heb was door de belachelijke prijzen en slechte beschikbaarheid van videokaarten. Nu heb ik straks voor de prijs van een mid-range videokaart een volledige game PC die ik onderweg kan gebruiken, en die ik thuis kan gebruiken met mijn oude game PC voor multiplayer als er bijvoorbeeld bezoek is die geen PC meesleept.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 november 2021 17:22]

Reageer
Maar is dat het doel niet van Nintendo? Om er voor te zorgen dat mensen met een Xbox of Playstation ook een Switch ernaast moeten hebben, willen ze de Nintendo experience hebben? Zo voorkomt Nintendo competitie.
Reageer
Voor een deel voorkom je competitie. Aan de andere kant 200 a 300+ extra uitgeven boven op de paar extra games die het waard zijn is best pittig. Soms genoeg om hem helemaal links te laten liggen.

En Zelda BotW op 4k 60 fps is in mijn ogen toch net iets beter. Of SMM2 op 120 fps😁. Dat is pas een fijne Experience.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 november 2021 17:43]

Reageer
Aan de andere kant als iemand maar één gamingdevice wil (budget, ruimte, vul een rede in :P), én de populaire games wil spelen welke wel op Xbox, PS, PC verschijnen valt Nintendo daardoor automatisch af :P

Als hun consoles iets krachtiger waren en ook alle multi-platformers kon draaien zou het een stuk interessanter zijn; dan kun je hetzelfde als een Xbox of PS kan én de exclusieve line-up van Nintendo zelf. De consoles van Nintendo komen op mij nu meer over als 'leuk voor erbij maar niet geschikt als voorwaardig gamingdevice' :9

[Reactie gewijzigd door !mark op 25 november 2021 00:06]

Reageer
De gamecube-controller was ook helemaal niet fijn voor shooters. De rechter stick was ondermaats voor primaire besturing en de triggers hadden een hoop travel.
Reageer
Ik ben het niet met je eens dat het voor de first party titels goed genoeg is. BotW draait bijvoorbeeld op 30 fps en je gaat mij niet vertellen dat de gameplay ervaring niet een stuk beter zou zijn op 60 fps.
Reageer
Ik ben het niet met je eens dat het voor de first party titels goed genoeg is. BotW draait bijvoorbeeld op 30 fps en je gaat mij niet vertellen dat de gameplay ervaring niet een stuk beter zou zijn op 60 fps.
BotW draait voor de meeste mensen goed genoeg (op de Wii U en Switch), want ze zijn niets anders gewend. PC spelers weten dat BotW op 60 FPS een stuk beter is, maar dat is maar een kleine groep. ;)
Reageer
maar voor de meestverkochte spellen op het platform is het goed genoeg. Third-party titels hebben er wel vaak last van.
Dit is een leuke stelling, want is dat omdat mensen die Nintendo consoles kopen geen interesse in andere titels hebben of is het omdat titels van andere software developers welke meer op realisme leunen gewoon niet goed draaien op NIntendo hardware.
Reageer
Geen idee hoe dat op de Xbox en PlayStation is geregeld maar de switch iig in docked mode is nou niet bepaald soepel in de Nintendo eStore. Op dat vlak valt die online ervaring tegen n.m.m.
(Oh en een dark mode voor de eStore zou ook prettig zijn. Met het oled model hebben ze wel een dark mode geïntroduceerd maar die wordt niet doorgetrokken naar hun eigen shop). Ben er van overtuigt dat het kan aangezien het waarschijnlijk een verkapte browser is die deshop rendert met veel overhead i.p.v. native UI. Maar toch, het geeft aan dat rekenkracht beperkt is en dat het beter had kunnen zijn

Sowieso is de hardware in elke Nintendo console sinds de GameCube een tegenvaller. De Wii was amper een stap vooruit, de Wii U was marginaal beter en de switch doet het nou ook niet zo enorm veel beter (breath of the wild - 1 van de meer indrukwekkend grafische titels) kwam immers ook op de Wii U uit.

Toen de switch uitkwam zat de dezelfde chip al 2 jaar eerder in een ander eindproduct op de markt (Nvidia shield). Ze hadden vast met Nvidia in de tafel kunnen gaan zitten om iets krachtigers te bedenken - of op zijn minst dezelfde soc op een nieuwer proces en hogere clocks.
Reageer
De specificaties van Nintendo consoles waren volgens mij altijd wel OK. Ja, het is lager dan de Microsoft en Sony tegenhangers (en laten we over PC maar niet beginnen), maar voor de meestverkochte spellen op het platform is het goed genoeg. Third-party titels hebben er wel vaak last van.
Ligt er ook beetje aan hoe je het interpreteert.
SNES was minder krachtig dan Genesis, maar de kleuren en het geluid bliezen Sega weg. Leek bijna alsof er een generatie verschil zat tussen beiden. SNES gaat ook naar huis met aantal van de best games en soundtracks aller tijden. Alleen hadden sommige games last van slowdown.

N64 was ook beetje hit or miss. Gebrek aan CD maakte klassiekers als FF7 niet mogelijk, maar op PS1 was Mario 64 geen optie. En je kunt niet allebei hebben, want dan wordt het te duur.

Gamecube voelt het meest als schot in eigen voet. Op rekenkracht en features was het redelijk nek aan nek met Xbox. Volgens mij hadden ze beetje pech dat het design van de chip al klaar was voor die ArtX acquisitie ofzo? Maar vooral die mini DVD.... For fucks sake Nintendo whyyyy. Echt een beperking waar ze nooit vruchten van hebben geplukt. Het kleine formaat en piracy zou dat dan moeten zijn ofzo? Want ook Cube heeft wederom aantal van de beste games van de generatie en hall of greats (Prime, Fzero, Zeldas). Maar PS2 wint hands down gezien immense hoeveelheid games.

Daarna heeft Nintendo een compleet ander pad gekozen, met in de basis al een veel lagere kostprijs dan Sony en Microsoft. Bovendien wil Nintendo graag winst maken op hardware EN investeren ze een deel van de kostprijs in hardware die NIKS doet voor rekenkracht. Motion, Table, Scherm+Controller+Handheld. Kortom, dan ga je per definitie enorm inleveren.

Compleet afwijken om een andere doelgroep aan te spreken of de console 'voor erbij' te zijn is dan wel slim. Maar dat Nintendo na totaal opnieuw opstarten Xbox compleet weg zou blazen in console sales en nog enigzins in de buurt komt van PS4 is gewoon absurd.

Ik denk dat als we high fidelity van Nintendo willen dat streaming eigenlijk de enige goede optie is. Nintendo is niet het type bedrijf dat naar PC gaat en al helemaal niet naar de andere console bouwers.
Reageer
Ik vind Nintendo nou juist hét voorbeeld dat je helemaal geen dikke-vette-specs nodig hebt maar dat het bij games voornamelijk draait om de overall spelervaring. Ja, supervette graphics zijn daar zéker deel van, maar (re)playability en gewoon creatieve leuke games tellen net zo zwaar - zo niet zwaarder - mee en dat bewijst Nintendo inmiddels al een paar decennia.

En dat zeg ik als iemand die tot nu toe nog telkens op dag 1 de recentste Playstation gekocht heeft, geen onaardige game-PC specs heeft maar ook een Wii, Wii-U, gameboys in diverse soorten en maten etc. bezit.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 24 november 2021 16:07]

Reageer
Helemaal mee eens; onze Wii wordt nog steeds af en toe gebuikt ondanks alles wat 'beter' zou moeten zijn. Boomblocks bijvoorbeeld is echt geniaal.
Reageer
Iedereen die een PC kan bouwen weet dat het niet moeilijk is om een high spec machine te maken. Wat Sony en Microsoft doen met hun console is geen rocket science. Dus van "achterlopen" is niet echt te spreken.

Nintendo bewijst al een decennium lang dat er meer bij gameconsoles komt kijken dan specs. Het is dan ook niet voor niets dé developer dat consistent kwalitatief hoge titles uitbrengt. Natuurlijk doet een Rockstar dat ook. Maar lang niet met dezelfde regelmaat, consistentie, en variatie. Eigenlijk zijn alleen GTA V en RDR2 échte top games als ik erover nadenk. De rest hikt er tegen aan.

Ben blij dat Nintendo zich op iets anders focused dan PlayStation en XBox. Ik vermoed dat de game industry een stuk kleiner was geweest als ze dat niet deden.
Reageer
Nou nou nou je doet nu wel redelijk makkelijk erover. Een console bouwen en componenten bij elkaar krijgen met bepaalde gewenste architectuur is wel wat anders dan een normale game pc natuurlijk. Bij een console gaat daar een heel design filosofie en R&D aan vooraf evenals de maanden van testen e.d. Hoewel een console tegenwoordig op een x86 architectuur draait is het te makkelijk om het als simpel af te doen.
Reageer
Nintendo heeft dat helemaal niet nodig. Nintendo is uniek met zijn consoles, ze hebben toch altijd wat anders dan de concurrentie. Zoals de wii, de switch etc. Ik ben heel blij dat Nintendo in Japanse handen blijft. Daarnaast was het ook niet goed voor de markt geweest.
Reageer
Als voornamelijk single player gamer zou ik het liefste zien dat Nintendo daadwerkelijk weer een online platform van het jaar 2000 zou hanteren(geen :-p ), vooralsnog vind ik nog altijd dat Nintendo het betere systeem heeft gehad tussen Sony en Nintendo en heb van beide alle consoles gehad behalve dan nu de PS5(heb het maar opgegeven nu bepaalde (j)RPG's ook meer naar Nintendo komen en FF niks meer waard is voor de oude fans). Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je specifieke genres/games leuk vind dat sony(en microsoft consoles) (veel) beter zijn maar puur voor gaming is er niks mis met Nintendo consoles en heeft het grootste gedeelte van de "features" van PS/XBOX totaal geen nut.
Reageer
Het zou echt heel fijn zijn als Mario kart e.d. gewoon op de PlayStation en Xbox speelbaar waren. Heb er nu een switch voor gekocht maar ik twijfel echt of ik ooit nog eens een nieuwe console van Nintendo ga halen.
Reageer
Specs zeggen niets. Als je alleen maar finger licking GFX wil moet je lekker bij de andere 2 zijn Nintendo heeft daar gewoon geen boodschap aan, en t merendeel van hun fanbase ook niet.
Reageer
Alleen maar? De andere consoles hebben evengoed goede gameplay en inhoud. Het een sluit het ander niet uit
Reageer
Weet je, ik ben door de jaren heen steeds meer echt gaan begrijpen wat ze bedoelen met "het gaat om de gameplay".

Het verschil tussen 2d en 3d was waanzinnig, maar dat soort grafische revolutionaire upgrades liggen ver achter ons.
Reageer
Waarom moet de hardware zo veel beter en de prijs zo vele hoger zijn? De games zijn leuk en erg goed gemaakt, bugs zijn er nauwelijks zeker bij Nintendo eigen producten en de doel groep is anders.

Playstation en Xbox richten zich op de high-end AAA games met alle grafische pracht en praal waar de gameplay voornamelijk gericht is op relatief jonge (voornamelijk) mannen die graag met elkaar in gevecht gaan dal wel op een andere manier de competitie met elkaar aan gaan.
Nintendo aan de andere kant is gericht op de meer casual gamers die zich veel al niet zo thuis voelen bij de PS5 en Xbox en die vaak gewoon even een leuk spelletje willen spelen waarbij online meestal alleen bedoeld is om dingen te delen en samen te werken/spelen. De games op dit platform zijn veel meer gericht op goede gameplay dan grafische krachtpatserij. De leeftijdscategorie voor Nintendo is dan ook veel breeder en past vaak ook bij juist de wat oudere groep of een stuk jongere kinderen. Ook zie je vaak jonge meisjes eerder een Nintendo pakken dan een PS5 of Xbox gewoon omdat de games beter aansluiten bij hun interesse.

Ik denk dat Nintendo heel bewust de keuze heeft gemaakt om juist niet de strijd aan te gaan met bedrijven als Microsoft en Sony die dankzij hun veel bredere markten de enorme kosten voor het onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe high-end consoles en zo af en toe een misser veel makkelijker kunnen dragen dan Nintendo dat een veel minder diverse portfolio heeft.
Juist dankzij de keuze van Nintendo om in tegenstelling tot bijvoorbeeld Sega de strijd met Sony en Microsoft niet aan te gaan maar een eigen markt te vinden is het Nintendo gelukt om overeind te blijven en de geweldige games te blijven maken die ze al die jaren al maakten.

Persoonlijk heb ik alle drie de consoles en kan ik dus redelijk stellig zeggen dat Nintendo geweldige games maakt waar de online functionaliteit niet zo belangrijk is (de third-party games iets anders omdat die vaak een port zijn van een PC of andere console naar de Nintendo console en dan merk je wel dat het niet origineel bedoeld was voor de Nintendo console). Maar dat ik voor sommige games de Xbox of juist Playstation gebruik omdat ze beter tot hun recht komen in 4k bijvoorbeeld. Maar als je echt grafische pracht en praal wil is het vaak toch gewoon belangrijk een PC te gebruiken want daar kun je veel al toch echt betere graphics uit persen dan welke console dan ook.
Reageer
Wat een eigenaardig lettertype is gebruikt in die brief. Het lijkt wel alsof het alleen maar hoofdletters zijn. Als ik zo'n brief zou krijgen zou ik ook bedanken.
Reageer
De brief scheelt ook maar twee dagen met All Caps Day (22 oktober), je zou bijna denken dat het een grap is :)
Reageer
Ik vermoed dat dit niet de originele brief is. Me dunkt dat als je een overname dan wel samenwerking met een Japans bedrijf wil aangaan, je toch op zijn minst zorgt dat je die brief in het Japans opstelt. Goed kans dat dit een machine-translation is van een scan van de originele brief.
Reageer
De geadresseerde is Nintendo of America, en die zou gewoon Engels moeten kunnen.
Reageer
Staat in het artikel naar wie de brief gestuurd is.
“ De brief is op 20 oktober 1999 gestuurd door Rick Thompson, destijds verantwoordelijk voor het Xbox-project. De geadresseerde was Jacqualee Story, destijds het hoofd van Nintendo of America. ”

Ziet er niet uit als een Japanse naam.
Reageer
Amerikanen zijn toch ook schreeuwerig :+
Reageer
Niet alleen de all caps, maar in de allereerste openingszin het gebruik van "to arraign".

De definitie van to arraign is als volgt:
  • to formally accuse someone in a law court of a particular crime and ask that person to say if they are guilty or not
  • to formally accuse someone of a particular crime in a court of law and to ask the accused to state guilt or innocence
Zie bijvoorbeeld:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/arraign

Wat ze uiteraard bedoelen te schrijven is to arrange. Toch wel bijzonder slordig in een brief als dit.
Reageer
Dit stamt waarschijnlijk nog uit de tijd dat Microsoft het idee had dat ze per se een partner nodig hadden. 1999 is rond de tijd zijn dat Microsoft de samenwerking met Sega niet meer zag zitten. Daar was toen namelijk sprake van met de Dreamcast, om een gezamenlijk ontwikkelplatform te hebben (gemakkelijk spellen ontwikkelen voor meerdere platformen via Windows CE). Van wat ik begrijp, werd Windows CE daarop nauwelijks gebruikt en zag Microsoft die samenwerking vastlopen.

Later haakte Microsoft alsnog aan op het idee van makkelijke (Microsoft) multi-platform ontwikkeling met hun eigen Xbox in 2002, met bijbehorend gereedschap om te ontwikkelen voor PC en console (die grotendeels een PC was qua architectuur).

Ik weet ook niet of dit een realistisch voorstel was. Nintendo is/was (zeker in die tijd) een bedrijf dat hevig beïnvloed werd door Japanse cultuur. De Westerse markt was tweederangs op dit niveau. Ik denk dat het goed is dat deze deal sowieso niet is doorgegaan. De concurrentie houdt Sony (ook een Japans bedrijf) scherp, en Nintendo kan nog steeds diens Nintendo ding doen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 november 2021 15:47]

Reageer
Microsoft had voor z'n nieuwe console geen enkele echte series en was hard op zoek hier iets zeker te stellen. Het had de pijlen gericht op Sony en met Nintendo games is het wel heel makkelijk snel een flinke userbase te krijgen.

In 2001 heeft Peter Moore, destijds nog bij Sega, vanaf 2003 bij Microsoft, er wel voor gezorgd dat er dus een aantal geliefde Sega franchises (Sega GT, Shenmue, Jet Set Radio, Panzer Dragoon, Project Gotham Racing) naar Xbox gingen. Het officiële verhaal daar achter is om de continuïteit van de series te garanderen omdat de Dreamcast hardware sales achter bleven en hier uiteindelijk de stekker uit werd getrokken.

Deze brief doet het klinken alsof het overhevelen van een aantal Sega franchises dus eigenlijk een plan B was omdat Nintendo niet toe wilde happen. Heel interessant!

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 24 november 2021 16:37]

Reageer
Breath of the Wild op een Xbox series X met goede online mogelijkheden, een man kan dromen :P
Reageer
Nou, inderdaad, want met 23fps of lager door zo'n dorpje lopen is gewoon vervelend.
Reageer
Je mag inderdaad dromen, momenteel hebben Nintendo en Microsoft volgens mij een aardige samenwerking die vooral vanuit Microsoft naar Nintendo Switch gaat en niet andersom.

Ik zie het ook niet heel snel gebeuren, want waarom zou Nintendo de salescijfers die maandelijks voorbij komen liegen er niet om. Nintendo doet het wederom haast altijd het beste in de lijstjes (zelfs met games die al jaren uit zijn)
Reageer
Steve Ballmer was nou niet bepaald iemand die een 'nee' accepteerde. Misschien dat Nintendo het zo speelde omdat Steve anders door bleef zeuren.
Reageer
Als je de uitspraken van Microsoft mag geloven hebben ze (natuurlijk) nog veel contact. Xbox Cloud Games heeft recentelijk ook contact gehad om de app te kunnen lanceren op de switch. :) . Nintendo lijkt het nog samenwerking, op dit directe vlak, steeds af te wijzen. Op andere manieren werken ze al wel samen.
Reageer
Lijkt me prima zoals het uiteindelijk gelopen is. Zowel Nintendo als Xbox zijn een aanwinst voor de gamewereld. Laat ze maar fijn onafhankelijk van elkaar hun eigen ding doen.
Reageer
Snap het idee 'dit is nieuws', maar de hele museum is wel iets meer dan 'slecht die grappige brief'. Zeker de console museum heeft zeer interessante filmpjes over de ideeen, keuzes en gedachtes achter die apparaten.
Reageer
Wekken ze in dit artikel dan de indruk dat het Xbox museum slechts deze brief is? Volgens mij doen ze niets meer dan vermelden dat deze brief in het Xbox museum gepubliceerd is.
Reageer
Lef kan je Nintendo niet ontzeggen. Eerst Sony de deur wijzen (Nintendo PlayStation) en daarna Microsoft.
Reageer
Die console was bijna af ! dus wel wat anders :-) https://www.theverge.com/...tion-console-auction-sony

[Reactie gewijzigd door pascalnederland op 24 november 2021 16:33]

Reageer
Ik weet dat ik destijds in een Nitnendo magazine of EDGE magazine het interview met Hiroshi Yamauchi heb gelezen. (Zijn overgroot opa was begonnen met Nintendo)

En hij zij toen als reactie op de overname bod van MS: "The day Nintendo gets taken over, is the day Nintendo goes out of business"

Achtig iets
Reageer
Hah, lef... Eerder Sony een mes in hun rug steken, waarna Sony Nintendo op hun plek zette met het succes van de Playstation. Het had niks met lef te maken, Nintendo werd gewoon bang van de partnership want dat zou Sony veel invloed geven, teveel, dus moesten ze van Sony af.
Reageer
Als Nintendo-fan kan ik niet zeggen dat dat een goede actie was. Nogal een mes in de rug, daarnaast strategisch een beetje dom.

Dit blijft dan wel weer grappig om te lezen (ik heb het ooit ergens anders meegekregen):
"Steve Ballmer liet ons een ontmoeting met Nintendo inplannen om te zien of ze een overname zouden overwegen. Ze lachten ons uit. Stel je voor dat iemand je een uur lang aan het uitlachen is. Zo ging die meeting ongeveer."
Reageer
Ik heb laatst een erg leuke backstory gelezen of gekeken over Microsoft's onderhandelingen met Sony en Nintendo in een poging de console market te betreden, met hun eigen Xbox als resultaat. Helaas kan ik hem niet meer vinden, maar ik lees wel dat er binnenkort een 6-delige documentaire op Netflix te zien is. Bekijk trailer hier

Uiteraard weer Netflix ;) Het verhaal is wel erg vermakelijk, de versie die ik mee heb gekregen gaf erg goed de grillen van de betrokken personen weer, inclusief Bill zelf.
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True