Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Diablo is speelbaar in webbrowser

Iedereen die goede herinneringen heeft aan het originele Diablo uit 1996, kan het spel herbeleven vanuit de internetbrowser. Het gaat om de sharewareversie van het spel. Ontwikkelaar Rivsoft heeft de port van het origineel gemaakt.

De sharewareversie vergt een download van 50MB die de nodige minuten in beslag neemt, maar dan is het originele Diablo daadwerkelijk in de browser te spelen. Spelers die het origineel in bezit hebben, al dan niet via GoG, kunnen het originele diabdat.mpq-bestand inladen om het hele spel in de browser te spelen.

De sharewareversie heeft zijn beperkingen; zo kun je na het starten van het spel bijvoorbeeld niet praten met het personage Adria the Witch, wat in de volledige versie wel kan. Het is in ieder geval wel mogelijk de kerker te betreden en je een weg te banen door skeletten en ander gespuis.

Op de GitHub-pagina is te lezen dat het gaat om een reconstructie van Diablo's originele broncode, die door twee ontwikkelteams tot stand is gebracht. Daarbij is alles behouden zoals het bij het origineel was, inclusief bugs en slecht geschreven code, aldus de makers.

Een van de makers vertelt op GitHub dat hij als tiener veel Diablo heeft gespeeld, maar dat het moeilijk werd om het spel op nieuwe hardware te spelen. Hij zegt dat het een verloren strijd leek, maar dat er in 1997 sprake was van een nalatigheid die deze port mogelijk maakte.

Daarbij wijst hij op de broncode die het originele team van Diablo aan Climax Studios gaf voor een PlayStation-port. Sony bleek per ongeluk een symbol-bestand met de nodige informatie op de Japanse port te hebben gezet. Aan de hand van de debug tools wisten de makers de reconstructie van Diablo's originele broncode tot stand te brengen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

31-07-2019 • 10:06

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Modern Vintage Gamer heeft een mooie video gemaakt over de broncode "leak" en hoe deze reversed engineerd is: https://www.youtube.com/watch?v=5tADL_fmsHQ.

En heeft zelfs een Nintendo Switch port gemaakt binnen vrij korte tijd.

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 31 juli 2019 11:39]

En Blizzard vindt dit goed? Ik denk dat het niet heel lang duurt voordat Blizzard zich hier mee gaat bemoeien.
Op de orginele CD stond ook al de shareware-versie:

Vanuit wiki:

Diablo normally requires the original CD to play, however also included on the disk is a shareware version of the software that could be played without the CD called Diablo Spawn. This version of the game allows access to the first two areas of the dungeon, and locks out two of the three playable classes and many of the NPC townsfolk. It is playable in both single- and multi-player with those restrictions. The demo is also downloadable.

Als je de shareware variant uit hebt kan je de volledige game kopen op Gog.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 31 juli 2019 10:44]

Denk dat blizzard niet (direct) problemen hebben dat je via de browser diablo kan spelen als je het origineel/shareware versie hebt, maar meer dat de auteur de broncode van diablo beschikbaar gemaakt heeft
Veel van die gameclones vereisen de originele cd om assets en muziek vanaf te plukken. In plaats van de originele cd kan ook vaak een shareware versie gebruikt worden (die de gebruiker dan zelf moet downloaden). Zo lopen die clones zelf geen copyrighted materiaal te verspreiden. (shareware maakt het geen opensource ofzo).

Dit is natuurlijk wat lastig te verwezenlijken als het webbased is. Blizzard kan hier best moeilijk over doen als ze willen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 31 juli 2019 13:00]

Dan komt er vast wel een Diablo Classic als de community te lang zeurt :P
Erg vet dit, maar ik heb dit spel gewoon onder Windows 10 gedraaid op moderne hardware. Dus snap de keuze niet zo heel goed voor dit spel eigenlijk. Al is en blijft Diablo natuurlijk wel gewoon een erg vette game.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 31 juli 2019 10:15]

"omdat het kan' is vaak ook wel een ding.
Absoluut waar, en het is ook zeker gaaf dat het kan. Maar ik had dan eerder verwacht dat het een game zou zijn die erg populair was, maar niet draait onder Windows 10.
Yep, alleen draait niet iedereen Windows 10. Zit zelf op Ubuntu momenteel, en dan is een browserport wel erg prettig voor af en toe dat ene gamepje..
Omdat ze nu een versie hebben die in elk OS met een browser draait?
Erg vet dit, maar ik heb dit spel gewoon onder Windows 10 gedraaid op moderne hardware. Dus snap de keuze niet zo heel goed voor dit spel eigenlijk.
Mee eens. Ik heb thuis een PC dus ik snap ook niet waarom mensen games kopen voor de PS4 of Switch terwijl ik gewoon een PC heb waarop je dat kan spelen. Ze zouden het verboden moeten maken om games beschikbaar te stellen op meer dan 1 manier.

Note: Dit is sarcastisch.

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 31 juli 2019 10:44]

Naja het ding is wel. Success hier mee op een mobiel device of een console.

Dit is nog steeds PC only volgens mij en dan is het wel een beetje dubbelop. Verder wel goed geeky factor, daar niet van.
Naja het ding is wel. Success hier mee op een mobiel device of een console.
Wat? We hebben het over een browser port die duidelijk bedoeld is voor de laptop/PC, niet een mobile device of zelfs een console.

Mijn punt was dat het kunnen spelen van het spel op de PC via de normale installatie geen reden is om het niet op de browser beschikbaar te maken als dat kan. Mijn reactie was dan ook volledig sarcastisch.
Diablo is anders ook op de Playstation verschenen, hoor. Gepublished door EA, dat wel, maar hij is zeker niet PC-only.
In 1998, a PlayStation version of Diablo was released, developed by Climax Studios and published by Electronic Arts
https://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_(video_game) (en ik heb hem gewoon in mijn kast liggen)

Edit: Dat betekent dus dat je de originele game ook gewoon op een PS3 kunt spelen. Recent en mainstream genoeg?

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 31 juli 2019 10:57]

[...]


Mee eens. Ik heb thuis een PC dus ik snap ook niet waarom mensen games kopen voor de PS4 of Switch terwijl ik gewoon een PC heb waarop je dat kan spelen. Ze zouden het verboden moeten maken om games beschikbaar te stellen op meer dan 1 manier.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik hier op moet reageren of ik hoe ik dit moet opvatten. Misschien vat ik het verkeerd op?

Misschien jij dit hebt, maar niet iedereen heeft een desktop om de laatste games of zelfs oudere games te kunnen afspelen. Ik vindt dit een beetje generaliseren, omdat je aangeeft dat mensen spellen kopen voor PS4 of switch. Dit is toch hun keuze?

Daarnaast is een console centraal en eenvoudiger in gebruik voor sommige mensen. Daarnaast biedt de switch een mobiele optie, waarbij je niet achter je bureau of te zitten.

Ik vindt het zo'n pc-masterrace opmerking, om het voor meer platformen te willen verbieden.


Edit: opmerking niet goed begrepen, maar -1 lijkt mij niet gepast, gezien dit geen troll, ongewenst, haat, belediging of dergelijke is.

[Reactie gewijzigd door m.z op 31 juli 2019 11:20]

Mijn reactie was volledig sarcastisch.
Gezien zijn reactie op batjes, vat jij het verkeerd op. Sarcasme is altijd lastig op het internet voor veel mensen.

Misschien moeten meer mensen een disclaimer alla DigitalExorcist maken.
Mee eens. Ik heb thuis een PC dus ik snap ook niet waarom mensen games kopen voor de PS4 of Switch terwijl ik gewoon een PC heb waarop je dat kan spelen.
Omdat het jouw PC is?
Ze zouden het verboden moeten maken om games beschikbaar te stellen op meer dan 1 manier.
Wacht... dus je wil dat alle games maar op een platform mogen draaien? Exclusief? En dat per wet afdwingen?

[Reactie gewijzigd door falconhunter op 31 juli 2019 10:39]

Precies, vandaar ook mijn sarcastische reactie op de persoon die impliceerde dat omdat hij het spel op zijn PC kan draaien een browser-port niet nodig is.
" Ze zouden het verboden moeten maken om games beschikbaar te stellen op meer dan 1 manier. "
Is dat niet wat overdreven?
Blijkbaar heb ik de vaardigheid van de Tweakers community om sarcasme te detecteren zwaar overschat. Ik zal een notitie toevoegen aan mijn eerste reactie.
Hehe ,thanks.
Ik herken sarcasme hier en daar wel, maar nu niet.
"De sharewareversie vergt een download van 50MB die de nodige minuten in beslag neemt, maar dan is het originele Diablo daadwerkelijk in de browser te spelen."

Beetje vreemd, 50MB is groter dan het spel destijds was volgens mij en je kunt hem daarna pas in de browser spelen... Dan installeer ik toch gewoon het spel op m`n pc?

edit: Ik lees net ergens dat de installatie 631 MB was, dus die 50MB valt dan wel mee ;)

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 31 juli 2019 10:28]

Ik heb t op mn pc geinstalleerd, maar grafisch werkt het niet lekker meer. Beeld flikkert of toont helemaal "messed up".
En als ie wel speelbaar is, dan zie ik toch altijd nog grafische issues.

En die compatibiliteits settings dat is een grap van microsoft. Ik ben hier sarcastisch want ik heb die settings nog nooit zien werken en ik heb t vaak geprobeerd met oude spellen.
Ik heb het nooit zien werken dus dan zal het wel een grap zijn.

BIj mij heeft het juist vaker geholpen om toch iets ouds weer werkend te krijgen.
Het verbaast me echt, ik heb er inderdaad wel eens van gehoord hoor, maar zelf heb ik het nooit zien werken.
En nadat ik op internet ben gaan zoeken waren er meerdere mensen die het met me eens waren.
Ik was ooit op zoek naar de verklaring/ informatie over deze opties vanuit microsoft, maar niets concreet kunnen vinden.

Weet je nog waarbij het voor jou werkte?
Ik geloof dat de aarde plat is.

En nadat ik op internet ben gaan zoeken waren er meerdere mensen die het met me eens waren...

Als je goed zoekt, vind je altijd mensen met jouw mening. Hoe raar of onwaarschijnlijk die is.

Ook bij mij heeft het in het verleden een aantal keer gewerkt trouwens... vaak ook niet helaas... maar Microsoft geeft ook geen garanties...
Ik geloof niet dat de aarde plat is.
Volgens mij worden hier dingen een beetje verkeerd geintepreteerd.

Ik heb nooit beweerd dat "compatibiliteits settings" nooit werkten in de wereld, maar voor mij hebben ze nooit gewerkt. En ik heb ook duidelijk het woord "sarcastisch" genoemd toen ik het als grap ging benoemen.
En toen ik ben gaan zoeken naar een verklaring hiervan, vond ik heel veel mensen die hetzelfde ervaarden.
En ik sluit ook niet mn ogen voor andere ervaringen van andere mensen.
Ik heb die "compatibiliteits settings" vaak geprobeerd en ze werkten nooit, zonder uitzondering.
Vandaar dat ik het ik het als een soort grap ben gaan bekijken.

Ook software waarbij je heel lage grafische settings nodig had, deden het niet met "compatibiliteits settings".

En diablo werkte hier ook niet beter door.


Ik vind het apart dat als microsoft iets neerzet als "compatibiliteits settings" en dat het gewoon nooit iets lijkt te doen. Ook niet als je weet dat een game onder Windows XP prima werkt maar het niet werkt wanneer je deze (of meerdere) opties kiest in "compatibiliteits settings".

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 1 augustus 2019 12:02]

Niet lullig bedoeld, maar je lult uit jouw nek.

Voor de zekerheid net m'n ouderwetse battlechest cd van diablo gepakt, geïnstalleerd op desktop en laptop en zogauw ik de optie "install and play" aanklikte wérkte het gewoon...
Dit is nog een cd zoals ik die in 1999/2000 had gekocht...
"Niet lullig bedoeld, maar je lult uit jouw nek."
Nou dat komt dan wel lullig over, want ik lul niet uit mn nek.
Diablo draait gewoon niet of niet goed bij mij.

Ik heb nog een game die prima werkt op windows XP, maar die ik niet aan de praat krijg op mn huidige installatie.

Zie aub even mn reactie op Aero, 2 stapjes naar boven.
Je wijt het evengoed wel aan de compatibiliteitsopties terwijl die blijkbaar niet per sé nodig hoeven te zijn; het probleem komt dus ergens anders vandaan.
"compatibiliteitsmodus" is nou eenmaal geen magic bullet die bijvoorbeeld missende dependencies of 1 van de andere tig variabelen op kan lossen ;)

het nog steeds niet werken van software na toepassen van compatibiliteitsopties zegt niet dat ze niet werken maar dat het probleem wss elders ligt.

stel je hebt nooit de oude directx 9.0c redist geinstalleerd mis je o.a. de vereiste directx3.0 laag en zo zijn er mogelijk meer dingen.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 1 augustus 2019 20:55]

Ligt er meer aan welke GPU je hebt, Intel is vaker wel beter als het om oude compatibiliteit meuk gaat. nVidia en AMD richten zich alleen op nieuwste ontwikkelingen. Maar dat is ook alles waar intel goed voor is in de GPU markt.
Heb je mijn woord "sarcastisch" gemist? Kan gebeuren.
Ik moest compatibility op XP zetten om de oude versie van Bioshock bijvoorbeeld te kunnen spelen met audio - sinds de HD remake is dat gelukkig niet meer nodig. Het was ook noodzakelijk om Fallout 3 enigszins speelbaar te krijgen zonder dat het zou crashen bij het opstarten. Bij een selectief aantal games was het helaas noodzakelijk.

Als ik terug ga in de tijd dan was het ook al noodzakelijk in XP om de compatibility terug te schroeven naar Windows 95/98 voor bepaalde antieke games. Ik heb me altijd al afgevraagd wat dergelijke games nu precies doen om zo gebonden te zijn aan een OS kernel, er zijn ook genoeg games die gewoon prima blijven werken...
Dat is inderdaad mooi. Ik had graag de ervaring gedeeld.

Het heeft bij mij nog nooit iets opgeleverd en ik heb er heel veel tijd ingestopt.
Ik was serieus benieuwd naar hoe deze settings "onder water" nu echt werken, want ze deden niets wat ik ervan verwachtte.
Voor mij hebben de compatibiliteit settings toch best wel vaak goed gewerkt. Je moet alleen niet verwachten dat dit altijd werkt, maar in veel gevallen helpt het wel met de juiste instellingen. Zo heb ik in Windows 7 nog Mech Warrior 3 gespeeld. Dat werkte niet zonder die compatibiliteit settings.
Ik had ‘m op CD-ROM staan destijds ja... 630Mb klinkt al aannemelijker.
Met een beetje breedband verbinding duurt die 50 MB als snel 10 seconden.... Ik denk dat de bandbreedte die die server heeft eerder de beperkende factor zal zijn, zeker als er veel simultane verbindingen zijn.
Blijkbaar ligt de site plat, waarschijnlijk door alle media aandacht ineens :). Anders ging ik meteen even uitproberen!

Wel een vette evolutie, zalig om te zien hoe oude software toch nieuw leven ingeblazen kan worden, plus ineens multiplatform (het kan niet meer multiplatform gaan dan web, no?)

/edit: na een paar refreshes geraak je toch al aan een "GUI" met de boodschap: "network error". Progress? :)

[Reactie gewijzigd door venqwish op 31 juli 2019 10:17]

Na 3 keer proberen deed de site het bij mij ;)
Onlangs is er een man geweest die diablo I decompiled heeft met de debug files die gevonden zijn op de playstation versie. Hiermee heeft hij het spel werkend gekregen, en de source opnieuw opgebouwd. En zelf geport hiermee naar de nitendo switch

Dit is hier weer een port van naar javascript/webasm.
Volgens mij is dit net andersom?

https://github.com/diasurgical/devilution is het origineel en de poort voor de switch versie maakt daar gebruik van?
And a special thanks to all the support and people who work on Devilution to make it possible! <3
Gaaf! deze ga ik zeker even spelen. Benieuwd of het goed werkt in de browser.
zo kun je na het starten van het spel bijvoorbeeld niet praten met het personage Adria the Witch
Tot nu toe met geen van de karakters kunnen praten, dus ik gok dat praten met NPCs er gewoon niet inzit.

Edit: dit is blijkbaar normaal voor de shareware-versie.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 31 juli 2019 12:48]

Werkt ie ook met de duplication bug? Item op de rand van je scherm leggen, er weer naar toe lopen en dan snel een potion aanklikken, en hoppa, je hebt opeens twee keer hetzelfde.
Werkte online iets beter omdat je lag had, en daardoor meer kans op duplicated items
Gaaf dit! Nu Baldurs Gate Dark Alliance nog _/-\o_


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True