Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tweakers Podcast #62 - Peperdure Mac Pro, een gekke E3 en onzichtbare selfiecams

In deze aflevering blikken we zowel terug als vooruit. Terugblikken doen we naar Apples WWDC persco, waarin opvallend veel nieuwe dingen getoond werden. Vooruitblikken doen we naar gamebeurs E3, waar een aantal grote namen dit jaar ontbreken.

Zo heeft Sony ervoor gekozen de E3 over te slaan, waardoor Microsoft het rijk alleen heeft om uit te pakken met de volgende Xbox-generatie. Of ze dat echt zullen doen is nog niet bekend, maar het lijkt gameredacteuren Jurian en Paul wel heel gek al we hier niet meer over zullen horen. En dan niet alleen over een nieuwe Xbox, maar ook over welke rol Microsofts gamestreamingdienst in dat plaatje zal spelen. Verder delen Jurian en Paul naar welke games ze het meest uitkijken en wat hun verwachtingen zijn voor de andere grote spelers op gaminggebied.

Arnoud weet sinds kort werk en privé op zijn telefoon veel beter te scheiden dankzij een app genaamd Island. Hoe dat precies in elkaar steekt is zijn highlight van deze week. Jurian is verder blij dat betalen met nfc eindelijk ook festivals bereikt heeft en Wout vraagt zich af of het design van telefoons met de introductie van selfiecamera's in het scherm nog meer eenheidsworst wordt, zeker omdat veel mensen de achterkant verbergen met een hoesje.

Van Apples WWDC-keynote bespreken we de opvallendste aankondigingen, waaronder natuurlijk de peperdure, maar ook enorm krachtige nieuwe Mac Pro, die vol met technisch vernuft lijkt te zitten. Ook het bijbehorende XDR-scherm passeert de revue en Arnoud laat zijn licht schijnen over wat de verschillende aankondigingen op softwarevlak betekenen voor iOS, macOS en de relatie tussen deze twee.

00:20 Opening
01:40 Weg met muntjes op festivals dankzij NFC
04:37 Arnoud scheidt werk en privé met de Island-app
09:30 Paul werkt aan een geheim bouwprojectje
11:49 Maken selfiecamera's in het scherm smartphones nog meer hetzelfde?
16:39 Team telefoonhoesjes versus telefoonstickers
20:25 Het wordt een gekke E3 dit jaar, zonder Sony
23:05 Wat gaat Microsoft tonen van de nieuwe Xbox?
26:04 Hoe kan Microsoft de achterstand op PlayStation inhalen?
31:10 Microsofts plannen rondom streaming
34:55 Wat kunnen we van Nintendo verwachten?
36:49 Waar kijken Jurian en Paul het meest naar uit?
39:23 Apple komt na vijf jaar eindelijk met een nieuwe Mac Pro
42:19 Voor wie is de nieuwe Mac Pro gemaakt?
50:02 Bij een peperdure pc hoort een peperduur beeldscherm
53:03 In de toekomst draaien iOS-apps ook op macOS
56:38 De iPad begint nog meer op een laptop vervanger te lijken
58:38 R.I.P iTunes
1:00:50 Sneakpeek

Linkjes

De Island-app waar Arnoud het over heeft

Apples video over de nieuwe Mac Pro en Pro Display XDR

Hoe kan ik de Tweakers Podcast beluisteren?

Elke aflevering wordt hier op de site geplaatst als een .Geek en het overzicht van alle afleveringen vind je hier. Luister je liever zonder je pc of laptop, dan heb je de keuze uit een heleboel Podcast-apps voor je telefoon of tablet. Voor iOS is er natuurlijk Apple Podcasts, maar ook OverCast, iCatcher, PodCruncher en CastBox zijn populair. Op Android zijn AntennaPod, Podcast Addict en PocketCasts populaire apps. Voor Windows Phone kun je terecht bij de ingebouwde Podcasts-app, of bij GroverPro. Voor al die apps geldt dat je ons kunt vinden door binnen de app te zoeken op 'Tweakers Podcast' en je te abonneren. Datzelfde geldt ook voor Spotify. Tot slot kun je de afleveringen terugvinden op YouTube.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

06-06-2019 • 06:00

27 Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Pinautomaten vragen niet 'random' om je pincode bij contactloos betalen. Naast bij 'boven 25 euro' is het uitsluitend bij '50 euro in totaal achter elkaar zonder pincode'. Zie https://www.pin.nl/consum...lpas-of-mobiele-telefoon/
Wow. Mind blown.
De reden dat pinnen aan het de bar op festivals er nu pas is heeft te maken met de organisatie van een festival. Zij willen natuurlijk zo min mogelijk risico nemen.

Om pinnen overal mogelijk te maken moet er namelijk een heel netwerk opgebouwd worden zodat er overal een goede internet verbinding is. Daarnaast moet er software gemaakt worden waarop de producten aangeslagen moeten worden. Want pin prijzen zijn meestal niet zo mooi rond als dat die van munten waren.

Mocht nu het internet uitvallen dat heeft z'n festival een groot probleem. De meeste betaalsystemen zullen wel iets van een backup hebben via 4G, maar je kan je voorstellen dat dit niet zo rap meer is als er 5000 man of meer op 1 plek samen zijn.

Fysieke munten verkopen hebben hier minder last van omdat deze eigenlijk altijd zowel met pin als met cash betaald kunnen worden. Wat dus minder risico met zich mee neemt.

Natuurlijk heeft een pin-only systeem ook heel veel voorstelen t.o.v. de klassieke munten omdat je nu per bar/eettentje data kan verzamelen betreft omzet en nu kan inzien welke producten het beste verkocht worden.
Sinds de uitrol van 4G heb ik zelden tot nooit meer echt dataproblemen tijdens grote evenementen. Voorheen kon ik het tijdens Koninginnedag shaken in Amsterdam qua bereik, net zoals tijdens Oud en Nieuw en festivals. Dit is natuurlijk grotendeels anekdotisch, maar toch, ik maak het nog amper mee.
In een stads centrum is de dekking van 4G ook meestal prima en heb je vaak ook meerdere providers met goede dekking.
Veel festivals worden echter vaak aan de rand van een natuurgebied gehouden waar de dekking helaas minder is en of niet ingericht is om zoveel mensen te kunnen handelen. Hierdoor wordt de verbinding traag en kan het valideren van betalingen mislukken.
Het zal inderdaad van de locatie afhankelijk zijn.
In Belgie zetten ze er na het Pukkelpop drama van een aantal jaar geleden een stel mobiele masten bij. Blijkbaar werd dat voor dat ongelukkig onweer ook al gedaan.
Dat klopt, heb een keer met iemand gesproken die in het 3G tijdperk in hartje Den Haag mobiele masten moest (laten) bijzetten voor Parkpop (175.000 bezoekers toen, 2009).

Dat was toen net die keer mislukt (alle bereik weg, was iedereen al snel kwijt), maar normaal ging dat goed bij festivals zij ze.
festivals worden vaak al in concertgebouwen gehouden of stadions.
Het is voor de concertgebouw of stadion om het zo goed en makkelijk mogelijk te maken met de IT-infra.
Als je praat over dance parade of wat dan ook. Genoeg investeringen.

Ideaal is als je een bandje hebt, en alles wat je koopt via het bandje gaat, even op de scanner en het staat er op. En aan het einde dat je betaald. Niet betaald is niet het pand uit.

Dit systeem overigens gebruiken ze hier in de Saarbrucken SPA. Echt ideaal ga met mijn vrouw daarin, we nemen alles en pas later betalen we wanneer we eruit gaan. Niet betaald is een boete ;) of je nouw niet betaald aan de bar of aan het einde het blijft het zelfde.
De festivals waar ik werk zijn meestal outdoor, en zijn er alleen in de winter festivals indoor in conferentie gebrouwen als de Rai in de Amsterdam. In dat soort gebouwen zijn de problemen natuurlijk het kleinst.

Wij hebben ook met bandjes geëxperimenteerd, maar daar waren wij niet helemaal tevreden over.
Met een bandje pas betalen aan het eind van een event gaat moet grootschalige festivals niet werken.
Want als het event om 23 uur afgelopen is wil iedereen tegelijk naar huis en zal je nooit iedereen tegelijk kunnen opvangen om te betalen.
"je nu per bar/eettentje data kan verzamelen betreft omzet"
- Ik denk dat nu ook wel lukt. Elke bar/eettent weet hoeveel munten er binnenkomen om deze vervolgens af te rekenen met de organisatie.

"en nu kan inzien welke producten het beste verkocht worden"
- Daar zal het niet mee helpen. Een kwestie van bijhouden en/of vooraf/na afloop inventariseren. Of het nu munten zijn of PIN betalingen.
Natuurlijk, je kan nu per bar het aantal munten wegen wat daar binnengekomen is.
Maar je kan niet zien op welke tijd stip de meeste binnen kwamen en hoe dit verder verdeeld is over de dag.


Als laatste over het inventariseren, dat is een hoop meer werk dan 2 klikken met de muis. Dan krijg je gelijk een heel overzicht waar je kan zien bij welke bar wat goed loopt.

Afgelopen weekend bijvoorbeeld met een foodfestival. Daar was een wijnbar en die was wel benieuwd hoeveel flessen wijn zij verkocht hadden t.o.v. losse glazen. Daar ga je met een fysiek munten systeem achteraf nooit meer achterkomen, dan moet je het tijdens het festival al bijhouden.
"Dan krijg je gelijk een heel overzicht" - Ik neem aan dat je bedoelt door een kassa te gebruiken? Want aan de betalingen zelf kun je uiteraard niet zien wat er precies is verkocht. Of je wel of niet een kassa gebruikt staat los van of je munten of contactloos betalen accepteert.

[Reactie gewijzigd door Jos Jong op 8 juni 2019 10:44]

Technisch is een systeem met draadloos pinnen of NFC bandjes erg interessant. Maar ondanks dat vind ik persoonlijk munten vele malen praktischer. In de situaties waarbij ik altijd naar festivals of op stap (café) ga is dat bijna altijd met een groep(je) vrienden. Dan is pinnen aan de bar of betalen met een bandje echt totaal niet praktisch. Als ik naar de bar loop, haal ik namelijk meteen drinken voor mijn vrienden. En dan is het niet standaard '6 bier, de volgende keer ben jij aan de beurt'. Nee, iedereen haalt zoveel muntjes hij/zij nodig denkt te hebben, want niet iedereen drinkt hetzelfde, even snel, of iedere ronde mee. Iedere keer vraagt degene die gaat halen wie wat te drinken wil (nouja, als je elkaar een beetje kent weet je wel wat ze normaal drinken, als ze iets anders willen zeggen ze het wel). De ene drinkt bier, de andere rosé bier (iets duurder) of een mixdrankje (nog iets duurder). En niet iedereen drinkt even snel, dus slaat er af en toe iemand een ronde over. Iemand is even eten, naar het toilet of staat met iemand anders te praten en slaat dus ook een rondje over. Je haalt dus eigenlijk nooit dezelfde bestelling, en om de beurt drinken halen/betalen is dus totaal niet praktisch. Nu vindt ik het echt niet erg om een keer iets duurder uit te zijn voor een extra rosé bier of mixdrankje, maar als iemand full-time aan de mixdrank zit op een festival van 2 dagen is dat natuurlijk een ander verhaal.

Momenteel werkt dat heel fijn met muntjes. Wil je iets drinken? Dan geef je een muntje (of 1.5/2/2+ voor duurdere drankjes). Met pinnen aan de bar kan ik zeker pinpassen of nfc-bandjes gaan verzamelen? En na een weekendje festival kan ik door 40+ transacties gaan scrollen? Of moet iedereen maar gewoon z'n eigen drinken aan de bar gaan halen, wat bij grotere festivals soms wel even kan duren? Nee dank je, geef mij maar fijn muntjes. Ook heb ik echt geen zin om aan de bar te staan wachten omdat iemand z'n pinpas niet werkt of z'n pincode niet meer weet.. Dat soort drama's heb ik liever aan de muntenkassa, waar het vaak wat minder chaotisch is dan aan de bar.

Daarnaast, over wat in de podcast gezegd wordt 'als je al die muntjes af moet tellen versus aanslaan, aanslaan en blieb ..'. Ik weet niet of er op de festivals/cafe's waar ik kom barpersoneel staat met bovengemiddelde rekenkwaliteiten, maar daar is het tellen van muntjes echt in een fractie van een seconde gedaan. Daar komt geen rekenmachine, kassa of andere manier van aanslaan aan te pas. Als dat wel zo zou zijn, zou dat het proces naar mijn mening enorm vertragen. Zeker bij kleinere bestellingen is het echt '4 bier graag > krijg 4 bier van barpersoneel > geef 4 muntjes > klaar'. Dat is letterlijk secondewerk voor ik weer weg ben van de bar. Het alleen al valideren van een pin transactie duurt waarschijnlijk langer dan het proces van bestelling doorgeven tot weglopen. En dan heb je het niet eens over het aanslaan, pinapparaat tevoorschijn halen, risico op pincode invullen, etc. Daarnaast is de bar normaal ook verdeeld in 2 delen. Waar de bezoekers kunnen komen staat helemaal niets, en is enkel de bar waarop drank gezet wordt die besteld is. Daarachter staat nog een bar waarop alvast wat frisdranken klaar staan, waar getapt wordt, etc. Dat maakt het erg efficiënt, en ik denk dat als je (pin)apparatuur op de eerste bar gaat plaatsen dat ook niet echt praktisch is (tevens is het er vaak nogal nat, er gaat weleens wat om..)
Ik snap je punt en ben het ook zeker met je eens betreft drankjes halen met vrienden. Daar zijn munten ook super handig voor.

Maar je moet niet vergeten naar het grotere plaatjes te kijken. Over het algemeen zijn er meer betaal punten aan de bar dan dat er munten kassa's zijn. Je kan dan gelijk drinken / eten halen als je het festival terrein opkomt zonder dat je eerst in de rij hoeft te staan voor de munten kassa's.
Je hebt ook niet meer het probleem dat je ergens achterin festival terrein er achter komt dat je een muntje te kort komt voor die hamburger die je net wilt bestellen. En anders dus weer helemaal terug moet naar de entree om munten te kopen.
Je zit ook niet meer vast een een minimum bedrag, munten moet je namelijk vaak minimaal per strip kopen wat al snel 10 euro is of meer. Terwijl je eigelijk nog maar 2 biertjes had willen bestellen.

Al met al heeft ieder systeem zijn voor en nadelen voor de bezoekers. Pinnen heeft alleen maar voordelen voor de organisatie t.o.v. munten.


Zelf denk ik dat er in de toekomst een soort overkoepelde festival app moeten komen. Hierin kan je dan naast een plattegrond en een line-up ook alvast je drank bestellingen samen stellen.
Iedereen kan dan op zijn telefoon alvast een drankje selecteren die hij wilt en de gene die gaat halen krijgt dat de complete bestellen op zijn telefoon te zien. Die hoeft dan vervolgens alleen nog maar even te scannen aan de bar en wordt dan natuurlijk gelijk contactloos betaald. Dan wordt er volgens bij de gene die de drankjes besteld heeft het van de rekening afgeschreven.
Over het algemeen hoef ik maar een paar minuten te wachten bij de muntenkassa. Geen enkel probleem voor mij dus. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dan heeft het festival het gewoon niet goed voor elkaar. Vaak is er ook een snelkassa waar je enkel terecht kan met pin en voor een vast aantal muntjes, zodat ze die niet voor iedere bestelling los hoeven te tellen. 'Betaalpunten' aan de bar zijn er met muntjes net zoveel als er personeel achter de bar staat. Die nemen namelijk direct de muntjes aan, tellen ze, en gooien ze in een grote bak/koker achter de bar. Je hoeft dus nooit te wachten tot iemand iets aanslaat of er bij drukte een kassa vrij komt of iets dergelijks.

Een muntje te kort komen, tja, ik kan me het probleem voorstellen maar zelf check ik altijd eerst even hoeveel muntjes ik nog heb voor ik een 'lange tocht' ga maken. Als ik er dan net wat te kort heb vraag ik even aan een vriend of die er nog een kan missen. Overigens zie je op grote festivals ook wel eens dat er op meerdere plekken muntenkassa's te vinden zijn, vaak juist op de locatie waar veel eetgelegenheden zijn, waardoor je niet altijd helemaal terug naar de entree moet.

Een minimum bedrag kom je volgens mij vooral op de grote festivals tegen, de wat kleinere festivals doen daar (vooralsnog) vaak niet aan. Ook daarbij is het voor mij vaak geen probleem, want dan is er vaak nog wel iemand die muntjes nodig heeft en delen we het gewoon door 2 :)
Pinnen heeft alleen maar voordelen voor de organisatie t.o.v. munten.
Dat pinnen alleen maar voordelen heeft voor de organisatie ben ik met je eens, maar dat pinnen aan de bar alleen maar voordelen voor de organisatie heeft ben ik niet met je eens. Voor de organisatie is het juist alleen maar fijn als bezoekers muntjes over hebben en niet gebruiken (wel inkomsten, geen kosten), of minimaal per strip van €10 moeten kopen (minder transactiekosten dan bij het 4x pinnen van 1 los drankje aan de bar). Daarnaast moeten er bij pinnen aan de bar extra kosten gemaakt worden voor een uitgebreidere infrastructuur (netwerkverbinding aan iedere bar, vooral bij (grote) outdoor festivals wellicht lastiger) en moeten er meer terminals zijn dan bij enkel een muntenkassa. Tevens moet al het barpersoneel weten hoe de kassa werkt, wat er bij pinnen mis kan gaan, en hoe dat op te lossen. Muntjes tellen kan echter iedereen wel.

Een 'verplichtte' app om naar een festival te gaan? Nee bedankt. Sowieso weet ik vooraf niet wat en hoeveel ik wil gaan drinken (ligt aan het weer, hoe ik me voel, hoe gezellig het is, hoe laat we besluiten te gaan, etc.). Ook ter plekke lijkt me dat totaal niet praktisch, en zeker niet sociaal. "Iemand nog wat drinken? Iedereen pakt z'n telefoon en gaat naar z'n scherm staren." Ook aan het einde van de dag (a.k.a. wanneer sommigen al aardig wat gedronken hebben) is het veiliger voor je telefoon om die gewoon in je broekzak/tasje te laten wanneer je nog een glaasje fris wil :P
Daarnaast moet het simpelweg eens afgelopen zijn dat je voor iedere kleinigheid een app moet installeren. Vaak heeft zo'n app ook nog zo'n 1001 rechten nodig, zodat ze ook direct je locatie weten en je contacten op kunnen vragen. Heel leuk onder de noemer 'dichtstbijzijnde bar vinden, crowd-management en find-your-friend', maar ik vertrouw ze voor geen meter en ga dus simpelweg nooit een app op mijn telefoon zetten puur om naar een festival te gaan. Een plattegrond/line-up staat ook gewoon op de site, soms zelfs (vooraf) als PDF te downloaden, en daar heb ik dus helemaal geen app voor nodig. Tevens zijn er aardig wat mensen die juist voor festivals een goedkope niet-smartphone hebben, zodat ze niet hun dure smartphone mee hoeven te nemen die kan vallen, nat kan worden of gestolen kan worden.
"Daarnaast moeten er bij pinnen aan de bar extra kosten gemaakt worden voor een uitgebreidere infrastructuur (netwerkverbinding aan iedere bar, vooral bij (grote) outdoor festivals wellicht lastiger) en moeten er meer terminals zijn dan bij enkel een puntenkassa."

Dit is niet helemaal waar. Het is eigenlijk zelfs goedkoper t.o.v. munten. Om maar even een paar munten ten noemen:
Voor munten heb je veel meer personeel nodig. Je hebt extra muntenverkopers nodig maar ook extra personeel om de muntenverkopers te ondersteunen zoals geldlopers die zorgen dat er niet te veel cashgeld in de kassa zit. Daarnaast heb je ook weer extra beveiliging nodig omdat er veel meer cashgeld aanwezig is op het festival, en moet er aan het eind van de dag kostbaar waardetransport komen om dit op te halen.

Betaalterminals die extra geïnstalleerd moeten worden zijn een stuk goedkoper dan een extra munten verkopers. Daarnaast maakt het niet zo veel uit of je nu barpersoneel moet opleiding om drankjes aan te slaan of mutenverkopers moet opleiding om munten te verkopen.
Sterker nog, uit ervaring kan ik zeggen dat er meer fouten gemaakt worden bij het verkopen van munten van bij het verkopen van drank (wat gewoon simpel producten aanslaan is op een touchscreen).
Voor de pinstoringen loopt er technisch personeel op het festival rond die hier mee assisteren. Maar z'n storing komt niet zo vaak voor.

Om als laatste even een kleine vergelijking te maken. Voor een gemiddeld festival heb je normaal iets van 30 man financieel personeel rond lopen. Dit is met een pin-only festival meestal nog maar 6.
Uiteindelijk zijn manuren veruit de grootste kostenpost en zijn wat extra terminals in verhouding peanuts.
Voor munten heb je veel meer personeel nodig. Je hebt extra muntenverkopers nodig maar ook extra personeel om de muntenverkopers te ondersteunen zoals geldlopers die zorgen dat er niet te veel cashgeld in de kassa zit. Daarnaast heb je ook weer extra beveiliging nodig omdat er veel meer cashgeld aanwezig is op het festival, en moet er aan het eind van de dag kostbaar waardetransport komen om dit op te halen.
Daarbij maak je wel de aanname dat er met pin en cash betaald kan worden. Een festival kan natuurlijk prima op munten draaien die je alleen met pin kan betalen. Dan heb je natuurlijk nog steeds mensen nodig in de muntenkassa, maar komen extra beveiligers, geldlopers etc. te vervallen.

Daarnaast hebben we het denk ik ook over verschillende grootte festivals. Op grote 'landelijk bekende' festivals geloof ik zeker dat er 30 man aan financieel personeel rondloopt. Hier in de regio zijn in de zomermaanden echter veel festivals die wat kleiner zijn, met tot een paar duizend bezoekers. Daar loopt zeker geen 30 man financieel personeel rond, en vaak is een groot deel van het personeel (ook barpersoneel etc) er vrijwilliger. Ook dat weet ik uit ervaring, want een familielid van mij organiseert zo'n festival met zo'n 2500 bezoekers. In dat geval zijn de kosten voor pinterminals in verhouding natuurlijk veel hoger.
leuke podcast. Klein puntje van kritiek: ProRes afdoen als een super-pro exclusieve codec is echt onzin. Menig klein videoproductie bedrijf werkt met prores, zowel op mac als op pc (adobe heeft in CC 2019 eindelijk ook prores native op PC). Dit is echt een heel gangbaar codec.
Of bedoelde je enkel de ProRes raw variant op 8k? Dat is wel een speciaal gebied.... een hele specifieke versnelling kaart is logisch... kijk ook bv naar Red Rocket-x (kaartje @ 6750 dollar).

[Reactie gewijzigd door lexy_ op 6 juni 2019 11:38]

het zou helpen als ze bij dit soort gesprekken even iemand zetten die wat meer in de video en cg scene zit, geeft mogelijk wat meer duiding hier en daar..
Het ging mij inderdaad om de combinatie van ProRes, met een resolutie van 8K en in raw. Wij hebben bepaalde grotere producties bij Tweakers ook weleens in ProRes geschoten, daar is een simpele Atomos externe recorder voldoende voor.
Weer een lekkere podcast. Kijk er altijd naar uit :)
De podcast moet eigenlijk altijd net iets langer zijn ;)

Hij is nu altijd net geen uur, maar 1 uur + 20 minuten kunnen jullie op sommige onderwerpen net even wat meer de diepte in gaan. Deze keer moesten Paul en Jurian eigenlijk te snel stoppen met praten over de E3 :(
Even inhakend op de vraag waarom mac-pro alleen pro-res en niet gewoon een h.264 'streampje' kunnen monteren(48:57) is dat pro-res is een uitermate geschikte codec om te monteren, met h.264 zit je met een long-gop structuur waarop je niet frame precies kunt editen, je kunt de las niet leggen op B of P frames, maar uitsluitend I frames die afhankelijk van de gekozen encoding strategie wel 50 frames uit elkaar kunnen liggen, h.264 is dus geen 'intermediate' codec waartussen je wil transcoderen / monteren, h.264 is bedacht als codec voor aan het eind van de keten waarin het geschikt is gemaakt voor afspeel software/hardware.
Het kan dus nog betaalde app worden?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 6 juni 2019 18:07]

Ik denk dat iPadOS op den duur macOS gaat vervangen. Namelijk als Apple de MacBooks gaat voorzien van hun eigen A series processoren en stopt met Intel processoren.
Erg leuke aflevering wederom (y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True