Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Geflopte gameconsole 3DO van Trip Hawkins kwam 25 jaar geleden in Europa uit

De eerste Playstation, de Nintendo 64, de Sega Saturn. Gamers denken wellicht met weemoed terug aan die 'goeie ouwe tijd', zonder microtransacties en dlc. Maar een console waar eigenlijk niemand het meer over heeft? De 3DO. Die kwam vandaag precies 25 jaar geleden in Europa uit.

"Als je denkt dat je graphics hebt gezien, wacht dan tot je de jaw-dropping beelden van de 3DO hebt gezien." Normaal een reclamepraatje dat je in een persbericht tegenkomt, maar in 1993 gebruikte Time het om hun Product van het Jaar te omschrijven. Het bedrijf van EA-oprichter Trip Hawkins gooide destijds hoge ogen. AT&T steunde het project, evenals Time Warner en Universal Studios-onderdeel MCA. Panasonic was de eerste fabrikant van de 3DO. Kortom, het leek een serieuze speler te worden in de aankomende Playstation- en Nintendo 64-era.

De 3DO kwam op 11 juni 1994 in Europa uit. De console had een 32bit 12,5Mhz RISC-processor, twee grafische processoren die op 25Mhz draaiden, een cd-speler met 300Kbyte/s en 2MB aan DRAM. Het idee was volgens Classic Gaming dat het systeem een gameconsole zou combineren met een settopbox, om zo een compleet apparaat te kunnen bieden. Het apparaat moest zo gangbaar worden als een videospeler en zo leuk als een tv en dus in feite alle randapparatuur en een computer bij elkaar brengen.

Geld om de 3DO zelf te produceren was er niet, dus bedacht 3DO Company een ander plan. Fabrikanten konden een licentie nemen om de console te produceren. Panasonic hapte als eerste toe; Goldstar en Sanyo volgden later met hun consoles. AT&T maakte prototypes en Samsung werkte er ook aan. Het probleem van deze constructie was alleen dat fabrikanten zelf uiteraard ook geld wilden verdienen aan hun consoles. Sony of Nintendo hoeven dat bijvoorbeeld niet op dezelfde manier; zij krijgen ook inkomsten uit de verkoop van spellen.

De 3DO van Panasonic. Bron: Evan Amos, onder een Creative Commons-licentie.

Daardoor was de 3DO duur. Het Leidsch Dagblad heeft het in 1994 over een releaseprijs van ongeveer 1300 gulden, omgerekend is dat zo'n 590 euro. Ter vergelijking, de Nintendo 64 was 499 gulden bij launch; de eerste Playstation 899 gulden. Wie de 3DO kocht had dus minder geld over voor spellen. Dat laatste was overigens geen enorm probleem: toen de 3DO eind 1993 uitkwam in de Verenigde Staten was er namelijk nog maar één spel: Crash 'n Burn, een futuristisch race- en shooterspel.

Dat er maar één releasegame was had alles te maken met de manier waarop de console was ontworpen. Anders gezegd, waardoor de console continu werd ontworpen. Volgens de Electronic Gaming Monthly uit december 1993 werd de hardware tot verschijning bijna doorlopend gewijzigd. Daardoor konden ontwikkelaars de spellen niet genoeg testen en op tijd uitbrengen. Een maand na release waren er nog steeds maar vier spellen beschikbaar voor de console.

Toch is het niet zo dat de software de reden is waarom we nu niet meer over de 3DO praten. Neem het arcade-racespel The Need for Speed. In 1994 kwam het eerste deel als eerste op de 3DO uit. Pas later kwam het naar Windows en andere consoles. Het bestverkochte spel was Gex, wat meer dan een miljoen keer over de toonbank ging. In deze platformgame moesten spelers een groene, door televisie geobsedeerde gekko besturen die in een televisiedimensie was gezogen. De maker van Gex is Crystal Dynamics, nu vooral bekend van de Lara Croft- en de Tomb Raider-spellen.

De hoge prijs en het beperkte aanbod aan spellen gaven de 3DO echter een dermate slechte release dat het bedrijf niet meer wist op te krabbelen. Het bedrijf achter de console trok na krap 2,5 jaar de stekker uit het project. Tegen het Next Generation-tijdschrift zegt Hawkins eind 1996 dat het business model van de console niet genoeg was, omdat meerdere partijen de console en de games promootten en er niet één centraal bedrijf was dat dat allemaal deed, zoals wel het geval is bij Nintendo en Sony. In hetzelfde interview zegt Hawkins dat beter te willen doen bij de opvolger van de 3DO. Deze console, de M2, had in eerste instantie als upgrademodule voor de 3DO uit moeten komen. Uiteindelijk werd deze console in 1997 ook geannuleerd. Het bedrijf achter de consoles trok zich daarna terug uit de hardwaremarkt, om zich op de ontwikkeling van games te storten. Ook dit mocht echter niet baten; The 3DO Company ging in 2003 failliet.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

11-06-2019 • 06:00

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik heb mijn 3DO's en games een paar jaar geleden de deur uit gedaan. Mijn eerste 3DO (de Panasonic FZ-1 uit het plaatje hierboven) kocht ik voor 999 gulden (ongeveer 450 euro) in 1994.

Ik heb er later nog een FZ-10 (toploader van Panasonic) bijgekocht toen ze in de uitverkoop waren (100 gulden met 10 games bij Bart Smit) en een tweedehands GoldStar vanwege een paar games die erbij zaten en ik nog niet had.

Al met al een kleine 70 schijfjes, maar het meeste was helaas FMV-rommel zoals Sewer Shark (wel beter dan de MegaCD-versie), Creature Shock en MegaRace.

The Need for Speed en Road Rash waren wel games waar op dat moment niets aan kon tippen (grafisch althans). Crash 'n' Burn zag er goed uit voor die tijd, maar was geen topper om te spelen.

Beste games op 3DO (imho): Super Streetfighter II Turbo (was alleen op 3DO speelbaar; is later wel op de Gameboy Advance uitgekomen geloof ik), Return Fire en Wing Commander III.
Ik heb altijd met veel interesse naar deze console gekeken. Grafisch was het voor die tijd een aardig ding. Was sowieso een interessante tijd met het einde van het 16-bit tijdperk en de opkomst van de Sega Saturn (en ondergang), de N64, de PlayStation, maar ook minder succesvolle consoles als deze 3DO, de CD32 en natuurlijk de Atari Jaguar. En dan vergeet ik nog de MegaCD en 32X uitbreidingen voor de MegaDrive. Je wist van gekkigheid niet wat je moest kiezen, terwijl je tegenwoordig eigenlijk 2 duidelijke keuzes hebt voor console gaming. Ga je voor hardcore, dan ga je naar PS4 (Pro) of Xbox One. Ben je meer casual, dan wordt het de Switch.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 11 juni 2019 06:14]

Ja erg jammer dat hij mislukte, zelfde voor Atari, de Amiga CD32 had wel al aardig wat spellen toen hij uit kwam in September 17, 1993, ook erg jammer dat Commodore failliet ging in April 2014, want ook de CD32 was een erg leuke console (heb er zelf een), er zijn toch 175+ spellen en zo voor uit gekomen.
Veelal ports die weinig of niks toevoegen aan de Amiga 1200 release van de game. Écht originele spellen die ook gebruik van de storage maken, weinig. Wat zijn je toppers? Ik vond Flink wel tof en Banshee, maar die laatste voegde weinig toe aan het origineel.
Mijn lijst is lang, wat ik de beste Amiga CD32 spellen vind:

Alien Breed: Tower Assault
Alien Breed 3D
Banshee
Beneath a Steel Sky
Bubba 'n' Stix
Cannon Fodder
Chuck Rock II: Son of Chuck
Disposable Hero
Fire & Ice
Flink
Front Elite II
Gloom
Gunship 2000
Heimdall 2
James Pond 2
Jungle Strike
Kid Chaos
Libration
Little Divil
Lotus Turbo Ultimate Challenge
Oscar
Pinball Fantasies
Pinball Illusions
Skeleton Krew
Simon the Sorcerer
Super Stardust
Syndicate
Supper Skidmark
The Chaos Engine
Trolls
Universe
Wing Commander
Worms
Zool 2

En nog meer zelfs, en daarbij zitten spellen die beter gemaakt zijn dan de Amiga 1200 versie, door hele mooie FMV en echte CD music en zo, dus zeker wel goede toegingen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 juni 2019 19:07]

"ook erg jammer dat Commodore failliet ging in April 2014". Dat was hooguit een van de opvolgers van het Commodore zoals jij het ziet. De naam is vaak verkocht. Al vele jaren daarvoor werd er niet meer actief aan (spel)computers gewerkt.
Ehh nee, Amiga was gewoon een Commodore computer, Amiga ging verder waar de Commodore 64/128 stopte, en was nog steeds de zelfde Commodore bedrijf, en waren fantastisch computers waar zo goed als geen enkel ander computer tegen kon tippen in de jaren 80 (MSDOS al helemaal niet) en begin 1990.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 juni 2019 19:00]

Ehh... Nee! Ik heb het niet over de Amiga. Met het woord opvolger bedoelde ik een van de bedrijven die de naam van Commodore kochten toen het failliet ging. Ik bedoel met "opvolger" niet de opvolger van de C64/128.
Het Commodore zoals wij het kenden, Commodore International zoals het bedrijf officieel heette, is in 1994 failliet gegaan. De naam is toen verschillende malen verkocht. Dat een van de eigenaren van de naam misschien in 2014 failliet is gegaan kan, maar toen was het allang niet meer het Commodore (International) zoals wij het kenden.

Bron

Bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door MIB75 op 13 juni 2019 08:46]

Ow ja, dat is heel oud nieuws voor mij en andere Commodore /Amiga fans, ik weet bijna alles van Commodore/Amiga.

Ja was geen leuke tijd (1994) voor ons Commodore/Amiga fans.

En ja ik had het over 1994, was een spel fout, die ik niet meer kan veranderen, sorry.

Die van 2014 kon mij geen bal schelen, het was geen Commodore, aleen bij naam.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 juni 2019 16:06]

Ah! Ik vond het al vreemd dat jij, met jouw naam, het over 2014 had. :) Nu zitten we helemaal op 1 lijn! :P
Precies, geen idee waarom ik 2014 zij inplaats van 1994, lijkt geen eens op elkaar, aleen de 4.

Maar zelfs nu vinden me neefjes de spellen die ik boven schreef nog steeds erg leuk, vooral Supper Skidmark.
Ik ben casual maar heb een PS4 pro omdat ik als een ‘filthy casul’ wil genieten van Horizon Zero Dawn, Uncharted 4 en God of War.
Grosso modo natuurlijk. :) Ik ben ook een casual gamer, maar ik wil graag op 4K gamen. De Switch is meer voor de kinderen (hoewel ik ook wel eens Mario aanslinger). Ik doelde meer op de schifting die is ontstaan ten tijde van de Wii. De Switch is meer toegankelijk voor mensen die nieuw zijn in gaming (vind ik, persoonlijke mening, niet schieten!).
Misschien moet je dan toch eens dit de bibliotheek van de Switch gaan : best veel games duur absoluut niet voor kinderen zijn.

Naast veel cartooneske inhoud, zijn er zeker veel RPGs en andere content die 12 of 16+ is.

Hardcore is ongelijk aan FPS!
Klopt, maar voor de Wii had je ook Resident Evil, No More Heroes, Mad World, Mortal Kombat, etc. Toch stond die console bekend als een console voor de casual gamer. Nintendo (3/2)DS net zo. De 'beleving' is bij veel mensen dat Nintendo niet (meer) voor de hardcore gaming experience gaat. Tenminste, volgens mij is dat wel het beeld wat leeft.
Je bent dat beeld (mede) aan het creëren met uitspraken zonder feitelijke onderbouwing. 3 reacties diep, dus blijkbaar ook met enige overtuiging.

Voelt voor mij alsof je mensen aan het wegzetten bent met de term 'casual'. Iedereen verdient het toch om zonder stigma te genieten van een spelletje? Uiteindelijk worden we er allemaal beter van als goede apparaten en bijbehorende software bekend worden!

voor de duidelijkheid, ik ben zelf allang niet meer 'hardcore' en nooit fan geweest van zelda/pokemon/mario
De 'casuals' die ik ken gebruiken vaker iets als een RetroPie of afgeleide. Of hun telefoon. €300 uitgeven voor iets wat alleen spelletjes speelt is al best wel hardcore. En dan heb ik het dus niet over het soort games, maar hoeveel tijd en geld mensen besteden.

Ben erg benieuwd of er statistieken zijn, maar iets zegt me dat Switch bezitters dat ding vaak niet als eerste/primaire game apparaat aanschaffen. Dat sluit aan bij het falen van dit soort 'het kan alles apparaten' denk ik, bijna iedereen koopt de goedkoopste oplossing voor de functies die ze op dat moment willen.

[Reactie gewijzigd door Cio op 11 juni 2019 08:04]

Juist voor de spellen die je niet op een game pc kan afspelen ;) dus ja
Ik had er een, meegbracht uit de VS, grafisch was het een enorme sprong voorwaarts in vergelijking met de SNES die ik had maar hij kon niet op tegen de Playstation 1, helaas.

Ik heb er veel plezier mee gehad, de speciale Need for Speed was heel goed en de Wing Commander III Heart of the Tiger was fantastisch.
De Neogeo deed het (voornamelijk) in Azie iets beter maar is jaren later ook geflopt. In speelhallen heb ik in de jaren ‘90 veel plezier beleefd op de arcade kasten van Neogeo

[Reactie gewijzigd door rapanui op 11 juni 2019 06:52]

Maar buiten de arcade waren die spellen duur! 500+ gulden voor een King of Fighters '94. Onbetaalbaar voor de gewone man. Pas vanaf de NeoGeo CD werd het meer betaalbaar, maar werd de 3D-boot gemist.
En nu zijn de meeste games voor 6,99 te koop op de Xbox One. :)
Een gameconsole waar geen spellen voor zijn, en die twee keer zo duur is als de concurrentie. Tsja, je hoeft geen econoom te zijn om te voorspellen hoe dat afloopt.
Ik denk dat het ook anders had kunnen lopen. Als er een killer games bij de release waren hadden de superieure hardware en graphics er wel voor gezorgd dat het aan zou slaan.

Het model met verschillende hardware fabrikanten is uitdagend omdat iedereen er iets aan wilt verdienen, maar als het een beetje verkoop kan het elkaar ook versterken door gezonde concurrentie.

We zien nu weinig markt voor meer dan 2 consoles (oja, en Nintendo), maar dat was in die tijd anders.
Tegen die prijs? In die tijd? Kijk, ik ben gewoon oud. Toen had ik een krantenwijk van 200 gulden per maand - dit zou me een half jaarsalaris hebben gekost, ex games.

Op zich was dat model met meerdere fabrikanten best werkbaar - MSX had dat ook. Alleen zat daar Microsoft achter, en kostte de hardware ongeveer de helft.
Heb nog een fz 30 compleet in doos ntsc versie paar jaar geleden gekocht op een rommelmarkt voor 5 euro geniale console zonder kopieer beveiliging ;) want ja wie had er in die tijd nou de mogelijkheid zelf cd's te branden!!
En geen regiolock/geolock, dus alle spellen van over de hele wereld kun je spelen (alleen de eerste generatie miste bij de westerse modellen het kanji-font in de firmware waardoor japanse spellen soms niet wilden starten, maar dat was een bug).
"Toch is het niet zo dat de software de reden is waarom we nu niet meer over de 3DO praten."

En even later:

"De hoge prijs en het beperkte aanbod aan spellen gaf de 3DO echter een dermate slechte release waaruit het bedrijf niet uit wist op te krabbelen."

Nu snap ik de eerste zin wel, maar dan zou ik er aan toevoegen dat het met de kwaliteit niks te maken had. Dat verklaart alles erna.
Mooie aanleiding om vanavond een stukje Killing time te spelen. Op de goldstar 3DO natuurlijk. Daarna nog ff Road rash :) :)
Ik denk dat de meeste mensen 3DO kennen van de 465574 verschillende Army Men games. Kwalitatief zeer pover allemaal...
Mooie herinneringen aan de 3DO, nog steeds mijn favoriete game console omdat het toen zijn tijd erg vooruit was en echt wel top spellen had. Road Rash, Super Street Fighter 2 Turbo, Samurai Shodown, Need for Speed, Twisted, Return Fire, Fifa soccer om maar een paar toppers te noemen. Het zag er zo futuristisch uit ook, de Panasonic FZ-1 model is nog steeds wat mij betreft de best uitziende console uit die tijd, de rest zag eruit als speelgoed.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 11 juni 2019 08:59]

Ideetje voor T.Net om een 25 jaar consoles artikel te maken, met alle consoles, die er (kort) zijn geweest?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True