Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Film van LOTR-regisseur over Eerste Wereldoorlog in kleur en 3d beleeft première

De documentaire They Shall Not Grow Old beleeft dinsdag zijn première. Lord of the Rings-regisseur Peter Jackson heeft voor deze film oud beeldmateriaal uit de Eerste Wereldoorlog gekleurd, voorzien van 3d en hij heeft er audio voor laten maken.

De documentaire They Shall Not Grow Old is gebaseerd op oud beeldmateriaal en interviews met overlevenden die zijn opgenomen in de jaren zestig van de vorige eeuw. Veel van de beelden zijn opgenomen in 10fps, met uitschieters naar 15fps, zegt Jackson in een interview met History Answers. Om te voorkomen dat het schokkerig zou ogen en om de 24fps te bereiken die nu gangbaar is, heeft Peter Jacksons specialeffectsbedrijf Weta daar beelden tussen gezet die de software heeft gecreëerd op basis van de frames ervoor en erachter.

Bovendien bleek het een uitdaging om de timing juist te krijgen, door de manier van filmen destijds. Daarnaast moesten de makers ruis en krassen verwijderen. Volgens Jackson lag het meeste werk in het restaureren van de beelden, waarna het inkleuren ervan en in 3d renderen makkelijker bleek.

De voice-overs komen van overlevenden die de BBC in de jaren zestig van de vorige eeuw sprak voor een documentairereeks over de Eerste Wereldoorlog. Omdat het ging om stomme film, heeft Jackson de audio uit de oorlogscènes laten opnemen door acteurs en studio's. They Shall Not Grow Old komt in deze periode uit, omdat het volgende maand een eeuw geleden is dat de strijdende partijen de wapens neerlegden. Dat gebeurde op 11 november 1918. De documentaire is vanaf dinsdag te zien in Groot-Brittannië, maar of en wanneer de film uitkomt in de Benelux is onbekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-10-2018 • 14:53

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog, er is een erg goed Youtube kanaal dat die oorlog al 4 jaar lang week voor week bijhoudt: https://www.youtube.com/user/TheGreatWar.
Zeer aan te raden en ze hebben overigens ook een speciale aflevering van Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=miGbX0LaM_w
ik kan ook de podcast van Dan Carlin adviseren (Hardcore History) over de eerste wereld oorlog.
Dit is echt een mega aanrader! Korte afleveringen van ongeveer 10 minuten per week en kijkt heerlijk weg!

Door dit te kijken zie je ook direct wat voor slechte weerspiegeling we in Nederland op school krijgen over alles omtrent ww1.
Yep. The Great War is een fantastisch kanaal!

Half offtopic (?): Indy Neidell (the host van The Great War) doet nu ook World War 2. Ook een aanrader!

Zie hier: https://www.youtube.com/channel/UCP1AejCL4DA7jYkZAELRhHQ
Top, wist ik niet. Tijd om achterstand van aflevering in WW1 in te lopen en deze ook te volgen!
Bedankt voor de tip man !!!
Ook een leuk interview met Peter Jackson door Mark Kermode over dit project: https://www.youtube.com/watch?v=PdY-1u-rk_M
Waar ik wel benieuwd naar ben is of het beelden zijn van echte gevechten en veldslagen of dat het reenactments zijn. Ik meen me namelijk te herinneren dat veel video's van die tijd opgenomen waren in veilige gebieden/landen maar wel 'echt' aan moesten voelen. Weinig risico om die films te maken maar zo kon het thuisfront wel zien hoe het er aan toe ging. Waarschijnlijk was het op die manier ook makkelijker om alles zo te framen dat het minder erg leek dan het daadwerkelijk was.
1. Echte "live beelden" waren niet mogelijk met dat materiaal. Los van het gewicht en de kwetsbaarheid van het materiaal, er was geen super-zoom of iets dergelijks.

2. De brutaliteit van de eerste wereldoorlog is niet overdreven, maar was toch echt wat anders dan dat wij denken.

We denken aan golven mannen die prikkeldraad inrenden tegen machinegeweervuur in, rened over de lijken van hun gevallen broeders, maar zelfs bij de Somme waren er eenheden die zonder al teveel kleerscheuren aan de overkant kwamen. Het dodental was niet alleen hoog door de vuurkracht en de tactiek, maar ook omdat het niet ophield... dag in dag uit waren er slachtoffers, 4 jaar lang over een hele wereld. En van die slachtoffers was een heel groot deel ziekte... grote hoeveelheden mensen nat en koud, slechte voeding. De grootste killer, de (Spaans) griep was eigenlijk niet anders dan een andere griep, maar in de omstandigheden aan het einde van de oorlog was het een zeis die door de bevolking
heen joeg.

Ook is het idee dat generaals zomaar met levens smeten flink gekleurd met kennis achteraf (en hilarische Blackadder beelden van generaal Haig). Zelfs een harteloze generaal zal zoveel mogelijk soldaatjes willen overhouden...

Het probleem van snelvuur geschut, prikkeldraad en machinegeweren was een op dat moment onoplosbare puzzel (grootste probleem was betrouwbare radio). De initiële doorbraak was eigenlijk relatief simpel, maar daarna was het contact met het vooruit bewegende front weg waardoor de boel vastliep en het telkens weer een "killing match"werd in plaats van een follow up. Zelfs na de Duitse instorting van 1918 bleef het front intact.

In 1940 was er veel betere radio, waren sleuteleenheden gemotoriseerd en konden eenheden veel meer onafhankelijk opereren (ook al doordat de artillerie-rol deels via vliegtuigen kon worden overgenomen), waardoor impetus bewaard bleef. de meeste (met gruwelijke uitzonderingen) veldslagen in WO2 waren een stuk korter en beweegelijker. En een stuk bloediger... een Engelse infanterist was niet beter af in WO2 als je de verliezen ziet.
De geluiden zijn ook achteraf toegevoegd en dus niet de originele audio van de video's. Ik weet niet echt wat ik moet verwachten. Is het een verzameling video's zoals je die in sommige musea ziet spelen, of zit er echt een verhaal in (wat me lastig lijkt met shots van een paar seconden)?
Voor zover ik heb begrepen waren de originele filmfragmenten allemaal geluidsloos, hebben liplezers zoveel mogelijk achterhaald wat er werd gezegd en is dit door acteurs toegevoegd.

(EDIT: zie ook toelichting in bovenstaande artikel.)

[Reactie gewijzigd door litebyte op 16 oktober 2018 15:19]

Er bestaat helaas geen orginele audio van de video's, dus dit is de enige mogelijkheid om het nog een beetje realistische beleving te geven. Overigens lees ik elders dat Jackson zoveel mogelijk gebruik heeft gemaakt van audiomateriaal uit archieven en de echte stemmen van veteranen om het een en ander toch zo 'correct' mogelijk te maken.

Ik denk dat je een documentaire met relatief weinig commentaar moet verwachten dat voornamelijk een inkijkje biedt in het dagelijks leven aan het westelijk front tijdens die oorlog; waar de beelden spreken. De film duurt 120 minuten en bestaat grotendeels uit archiefmateriaal, waardoor ze ook langere fragmenten kunnen tonen. :D
Het was een periode dat geen helden kenden, alleen verliezers. Een epos creëeren voor de soldaten die hebben bijgedragen aan dood en verderf is imo altijd ongepast.
Ehm, bedoel je de soldaten die de voornaamste slachtoffers waren van dood en verderf? Het waren de hoge omes, niet de soldaten aan het front, die het een goed idee vonden om duizenden soldaten tegelijk neer te laten maaien door de mitrailleurs aan de andere kant, ook al was de kans op het bereiken van enig doel miniem. En de soldaat achter die mitrailleur kun je ook weinig kwalijk nemen; er komen duizenden gewapende soldaten op hem afrennen, nogal wiedes dat ie de trekker overhaalt, wat moet ie anders? Hetzelfde geldt voor de inzet van gifgas. Ja, in een perfecte wereld zou de soldaat tegen zijn officier zeggen "de orders om dit gas in te zetten zijn illegaal en ik weiger ze uit te voeren", maar laten we eerlijk zijn, hoe realistisch is het om dat van soldaten te verwachten (zeker in '14-'18, voor Nuremberg)?
Het waren de hoge omes, niet de soldaten aan het front, die het een goed idee vonden om duizenden soldaten tegelijk neer te laten maaien door de mitrailleurs aan de andere kant, ook al was de kans op het bereiken van enig doel miniem.
Van WO2 is daar wel iets voor te zeggen, maar WO1 was een afgrijselijke kettingreactie waarbij er in de hoogste politieke en militaire lagen paniek ontstond.

Eigenlijk wilde vrijwel niemand die oorlog en probeerden de meeste partijen de oorlog te stoppen, maar door een combinatie van verdragen en eigenlijk heel rationele beslissingen liep het afgrijselijk uit de hand en werd een Balkan crisis opeens een wereldwijd probleem. Een falen van diplomatie en eigenlijk ook weer een aspect van de staat van de militaire communicatie. Op het moment dat de mobilisatieplannen begonnen was het bijna niet meer bij te sturen.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 16 oktober 2018 17:34]

Dus de hoge omes waren slachtoffer van de onbedoelde neveneffecten van op zich rationele beslissingen en de soldaten maakten zich schuldig aan zinloos geweld? Ik hoop niet dat deze mening representatief is voor een tendens in de populatie want dan zie ik de toekomst somber in.
Dus de hoge omes waren slachtoffer van de onbedoelde neveneffecten van op zich rationele beslissingen en de soldaten maakten zich schuldig aan zinloos geweld? Ik hoop niet dat deze mening representatief is voor een tendens in de populatie want dan zie ik de toekomst somber in.
Pardon? Geef even aan waar ik de soldaten de schuld geef van zinloos geweld voordat je een soort morele brul doet?

Over de schuldvraag zelf wordt een eeuw later nog gesteggeld. Toen Oostenrijk de oorlog verklaarde aan Servië was er geen masterplan om een wereldoorlog te verklaren.

Er waren wel verregaande plannen voor een agressieve oorlog in Duitsland, wat absoluut de beslissingen heeft gestuurd, maar de eerste oorlogshandelingen vonden plaats IN Duitsland na invasie door de Russen. Dus ondanks die bellicose stemming in Duitse militaire kringen was Rusland degene die het eerste toesloeg.

De "ratio"

Er waren een aantal verdragen en steunverklaringen die voor een snelle escalatie zorgde:

- Rusland steunde Servië
- Duitsland was verbonden aan Oostenrijk en Italie
- Frankrijk verbonden aan Rusland en Engeland (Engeland alleen aan Frankrijk)

De rationele beslissingen:

1. Rusland kon niet alleen mobiliseren tegen Oostenrijk, logistiek was dit onmogelijk

2. Als Rusland mobiliseerde had Duitsland een beperkt venster om zelf te mobiliseren, anders zou het onder de voet worden gelopen. Door het verdrag tussen Frankrijk e nRusland zag het zich genoodzaakt om aan twee fronten te mobiliseren.

3. Een tweefrontenoorlog was niet te winnen, dus moest Duitsland 1 partij uitschakelen. Frankrijk was door het formaat de rationele keuze. => Oftewel snelle aanval in het Westen, verdediging in het Oosten.

4. De militaire doctrine was gericht op de aanval. Dat is gezien de ligging van (met name de Duitse) de industrie natuurlijk niet zo gek.

5. De mobilisatie was niet veel anders dan een spoorboek waarbij de treinen exact gepland waren. Zoiets omgooien is tegenwoordig met computers al lastig (neem ik aan^^), maar in die tijd lag zoiets na het startschot vast.

6. Duitsland had oorlogzuchtige facties (maar die waren weer niet uit op DIT conflict), maar er is reden om aan te nemen dat dit ook bij andere landen een factor was. Zoals aangegeven was de militaire doctrine in alle landen behalve Engeland offensief (Engeland was meer van containment en verwurging). De snelle Russische invasie in Duitsland is al een indicatie dat de plannen van Rusland/Frankrijk ook niet voor de poes waren.

Je kan de stappen van alle actoren beoordelen en tot de conclusie komen dat daar geen uitzonderlijke beslissingen tussen zitten omdat het speelbord dusdanig op scherp stond dat het wel een keer mis moest gaan. Uiteraard kunnen we achteraf roepen dat "de hoge omes"dat hadden moeten voorzien, maar dat is dus kennis achteraf. De allianties waren gericht op verdediging, maar de militaire doctrine was gericht op de aanval (niet vreemd, je wil liever niet in je eigen land knokken).

Andere factoren:

- De gebrekkige toenadering tussen Duitsland en Frankrijk na 1870 is een terechte constatering, maar hoe haal je de haat van het Franse volk t.ov. het Duitse volk weg? Een politicus die toenadering zocht werd niet verkozen.

- We kunnen Wilhelm grootheidswaan verwijten met zijn najagen van kolonies en de vlootrace, maar is het zo vreemd dat Duitsland Engeland en Frankrijk nastreefde?

- Rusland is het meeste te verwijten. Het land was kaput en interne problemen werden genegeerd. De militaire capaciteiten werden overschat.

Maar los van of dat allemaal verwijtbaar was, in de zomer van 1914 lag het bord erbij zoals het lag. Een schuldvraag is verdomd lastig, al kan je wel stellen dat Duitsland agressieve ideeën koesterde.

Alles los gezien (mobilisatie, verdragen etc.) was het niet flexibeler dan politici en militairen aannamen (Italie liep bijvoorbeeld over), maar het rijtje domino stenen was wel degelijk aanwezig. Toen de mobilisaties begonnen had in theorie uiteraard een land niet mee kunnen doen, maar hoe reëel is die gedachte?

De wereld van 1914 is niet te vergelijken met die van nu. Communicatie is snel en duidelijk, de bevolking en zijn leiders zijn veel beter geïnformeerd. Ook is tegenwoordig gelukkig een mensenleven meer waard... niet voor de hoge omes, maar voor de maatschappij an sich.

Wat je wel mag concluderen, militairen moet je dus heel ver van de politieke beslisboom houden, uitgewerkte plannen geven een eigen dynamiek die alle speelruimte inperkt :X

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 17 oktober 2018 09:03]

Je weet wel dat het gebruik van gifgas pas na WW1 (in 1925) verboden werd, met name door de gruwelen uit die oorlog? En daarmee het gebruik daarvan tijdens die oorlog derhalve dus niet illegaal was? En dat dus het weigeren van zo'n order op wettelijke gronden niet mogelijk is tenzij het de bedoeling was om onder oorlogsrecht geëxecuteerd te worden?

Je moet dit soort dingen altijd bekijken vanuit het wettelijk en morele perspectief van die tijd, en niet de moraal van vandaag opleggen aan de geschiedenis van toen.
Je creeert een schuldvraag die niet van belang is.
Voor mijn gevoel was jij degene die ze de schuld in de schoenen schoof met "de soldaten die hebben bijgedragen aan dood en verderf".
Wat wel van belang is, is dat anno 2018 soldaten op verschillende locaties op de wereld precies hetzelfde doen. Soldaten die klakkeloos orders uitvoeren.
Is dat van belang als we het hebben over een film die specifiek over (1914-)1918 gaat en, voor zover ik tot nog toe heb gezien, helemaal niets zegt over de situatie in 2018?
Dat is wel een beetje erg kort door de bocht. Even los van propaganda was filmen van actie natuurlijk sowieso vrijwel onmogelijk. Zelfs in WO2 was dat verdomde lastig. Je ziet dan ook dat er in WO2 meer actie foto's zijn, gewoon omdat het materiaal beter (compacter) is

En betreft slecht nieuws, soldaten hadden verlof en namen verhalen mee... en tegen het einde hadden hele dorpen hun mannen verloren. Het thuisfront had ongetwijfeld wel door dat het een verschrikking was.
Dus de bevrijding na WOII moet eigenlijk niet gevierd worden? Wauw...
Aan de bevrijding van Nederland. Door militairen. En er is niks mis mee met het uitgebreid stilstaan bij wat ze geflikt hebben. En dat daar 'dood en verderf' voor nodig is.. tsja. "Onze" motieven waren iets nobeler dan die van hun.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 16 oktober 2018 16:55]

De geluiden zijn ook achteraf toegevoegd en dus niet de originele audio van de video's.
De reden daarvoor is dat er geen origineel audio is. Uit de tekst:
Omdat het ging om stomme film, heeft Jackson de audio uit de oorlogscènes laten opnemen door acteurs en studio's.
Het beeldmateriaal werd opgenomen zonder geluid.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 oktober 2018 15:14]

Stom, helemaal overheen gelezen blijkbaar.
Stom
dat was in die tijd bij film inderdaad het geval ;)
Grappig dat (een heleboel?) mensen denken dat geluiden uit films de realiteit nabootsen... Ik zag vorige week een documentaire op Discovery dat kogelgeluiden helemaal geen fluitend geluid maken als ze over vliegen, maar een vingerknipgeluid.

Voor de geïnteresseerden betreffende moviemyths: https://www.verbluffend.c...-films-maar-niet-kloppen/

en geluid van een pistool-met-geluidsdemper:
https://www.youtube.com/r...uery=pistol+with+silencer

Edit: verkeerde eerste link.
Verbluffend.com is ook wel echt een goede bron voor zoiets...

Maar dat geluiden in films niet echt zijn, is ondertussen wel algemeen bekend, maar dat dingen geluid maken is toch wel zeer zeker het geval. Ik heb ook geen woord gerept over het feit of geluiden in deze trailer wel echt zouden kunnen zijn.
Filmbeelden hadden destijds geen audio.
ehm, er zat geen originele audio bij? in 1918 was er nog geen film met geluid.
Het is een documentaire.. In doorsnee noemen we een documentaire ook geen film, dus de titel van het artikel is meer een clickbait (want film klinkt interessanter dan documentaire)..
Stiekem toch wel heel veel verwijzingen naar De Hobbit (zelfs in je on-topic gedeelte :) ).
Meer ontopic: 4 jaar geleden (100 jaar voor de oorlog begon) las ik aardig wat verhalen dat men verwachtte dat de eerste wereldoorlog een beetje een "There and back again" zou worden. Aan beide zijden trokken in augustus 1914 mannen ten oorlog die dachten met Kerstmis weer thuis te zijn.
Net als het idee dat men en masse zingend ten oorlog ging is dat niet helemaal correct.

Wat we zien aan foto's en aan kranten artikelen is flink gekleurd door propaganda van die tijd. De Franse wisten hoe erg oorlog met Duitsland zou zijn, de verschrikkingen van 1870 waren echt niet zomaar vergeten.

Je kan ervan uitgaan dat de meeste politici van die tijd wisten hoe erg het zou worden... Europese oorlogen zijn altijd bloedig en meestal lang. De Russo/Japanse oorlog en Balkan conflicten waren heel recent en gaven al duidelijk aan dat het een bloedbad zou worden. De Duitse generale staf was ook niet bepaald overtuigd in de goede afloop in een twee forten oorlog... ze probeerden alles omdat te voorkomen :X

Maar ja, naar het publiek is het natuurlijk not done om te zeggen dat je het land een ramp inleidt, dus draait de propaganda machine overuren met shots van meisjes met bloemen, lachende soldaten en verhalen hoe kort de oorlog zou duren.
Dit is zo ongelooflijk episch!
Tsja... tragisch vind ik beter passen. Er is zelden iets heldhaftigs aan oorlog.
Dan heb je het artikel en mijn reactie niet helemaal begrepen.

Ik bedoelde dat bet episch is dat die wordt gedaan! Eindelijk de jongere mensen een beetje bijscholen.

Er stond niet episch een wereld oorlog! :)
Snap ik.. maar episch is letterlijk "heldhaftig"... in deze context niet echt op zijn plaats.
Wauw.. wauw. Dat ziet er ongekend gaaf uit!
Dit is wel erg cool, brengt de 1e wereldoorlog in een andere dimensie.
3D om precies te zijn :+
Heel vet, geeft toch een andere dimensie aan het beeld dat we hebben uit die tijd.
Heel knap uitgevoerd. Inkleuren van oude zwart-wit (vooral uit WOII) fragmenten is niet nieuw. Maar dit is omgezet naar deze tijd, inclusief beeldsnelheid en audio.
Op de BBC te bekijken:

https://www.thesun.co.uk/...se-peter-jackson-bbc-one/

The impressive body of work is planned to be aired on BBC One on Armistice Day.
This year the Armistice Day, which happens on November 11
Op canvas https://www.canvas.be/apocalyps-de-eerste-wereldoorlog wordt een ingekleurde reeks uitgezonden over WWI. Daarmee kun je de kwaliteit met het deze versie bekijken.
Deze serie is ook te zien op https://www.netflix.com/title/80005775.

Van https://www.imdb.com/title/tt3638584/
Colorized historical footage in ascending order of World War 1. Not only the relatively known Flanders and France battles, but also the generally unknown Italian-Austrian, German-Polish-Russian, Japanese-German, Ottoman Empire- Allied and African German Colonies, and other unknown or forgotten fronts and battles. Original French production retold in English for National Geographic channel as: World War 1: The Apocalypse

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True