Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tweakers Podcast #12 - Xiaomi-knoppen, lootboxes en vr

Het is alweer twee jaar geleden dat de HTC Vive en Oculus Rift met veel bombarie op de markt kwamen. Wat is er nu, twee jaar later, over van die bombarie en hype? En waar ligt de toekomst van virtual reality eigenlijk: thuis of in de arcadehal?

Niet alleen nemen we de vr-markt onder de loep, we kijken ook naar de technische ontwikkelingen die in de pijplijn zitten. Want in r&d-labs wordt op dit moment gesleuteld aan allerlei nieuwe technieken die het beeld scherper moeten maken, de kijkhoeken groter en het diepte-effect nog rustiger en realistischer. Wat zit er allemaal aan te komen en wanneer kunnen we dat verwachten?

Verder hebben we het in deze aflevering over de acties die de Kansspelautoriteit onderneemt met betrekking tot lootboxes in games. Ook beklaagt Arnoud zich over de enorme eenheidsworst in het design van smartphones en vertelt Wout enthousiast hoe hij een middel heeft gevonden om van zijn overtollige vrije tijd en geld af te komen: knutselen aan zijn smarthome, en dan het liefst met hardware van Xiaomi.
00:20 Opening
00:53 Glas
05:41 Xiaomi
10:36 Lootboxes
17:52 Is vr alweer over zijn hoogtepunt heen?
23:21 Zijn uitgevers er nog mee bezig?
27:52 Techniek
35:28 Lightfielddisplays
37:37 Foveated display, eyetracking en kijkhoeken
41:40 Mobiele vr
43:00 Vr-arcades
51:22 Sneakpeek

Linkjes

Hoe kan ik de Tweakers Podcast beluisteren?

Elke aflevering wordt hier op de site geplaatst als een .Geek en het overzicht van alle afleveringen vind je hier. Luister je liever zonder je pc of laptop, dan heb je de keuze uit een heleboel Podcast-apps voor je telefoon of tablet. Voor iOS is er natuurlijk Apple Podcasts, maar ook OverCast,iCatcher,PodCruncher en CastBox zijn populair. Op Android zijn AntennaPod, Podcast Addict en PocketCasts populaire apps. Voor Windows Phone kun je terecht bij de ingebouwde Podcasts-app, of bijGroverPro. Voor al die apps geldt dat je ons kunt vinden door binnen de app te zoeken op 'Tweakers Podcast' en je te abonneren. Tot slot kun je de afleveringen terugvinden op YouTube.

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

28-06-2018 • 07:00

33 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (33)

Wijzig sortering
Even kleine opmerkingen: Online gokken is in Nederland nog steeds verboden er is wel een nieuwe Kansspelwet aangenomen door de Tweede Kamer in 2016 maar sindsdien ligt dit nieuwe wetsvoorstel nog bij de Eerste Kamer.
https://www.eerstekamer.n...rganiseren_van_kansspelen

Gaat dus niet heel snel om deze wet te moderniseren :)
staat politiek ook niet om bekent he, het modernisseren en het technisch bijhouden van ontwikkelingen ;)
Hebben ze goed verpest, ze zagen dat iedereen toch ging gokken op niet nederlandse sites en wilde toen het toch maar wel toelaten in nederland, hipocriet of zoiets.
interessant stuk over virtual reality. voor mij persoonlijk en denk vele met mij is vr misschien wel voor een gedeelte bedoeld voor ervaringen die je anders niet kan ervaren first hand denk aan science fiction fantasy etc maar ook en dit in veel belangrijke mate

mmorpgs.

VR voor velen is letterlijk in een andere wereld verplaatsen en daar ook een in leven. Hoeveel mensen hebben daar wel niet van gedroomd als kleine kind. waar je een bril opzet en letterlijk in een andere wereld leeft ? een rollercoaster is wat werk voor een paar minuten net zoals een actie scene. is leuk voor de thrill maar zal altijd een beetje gezien worden als een techdemo en een lage replay value hebben. een vr mmorpg wereld heeft de potentie om er duizenden uren in te zitten en dan haal je echt wel je geld/plezier eruit.

Als we iets hebben geleerd de afgelopen bijna 20 jaar is dat een mmorpg geen super graphics nodig heeft om toch immersive te zijn. denk bijvoorbeeld aan ultima online die nog steeds draait en wat nog steeds heel veel mensen nog steeds spelen na 20 jaar. Ik speel zelf Orbus vr op het moment en de gemiddelde gebruiker is heel positief over dit spel.. Als ik zelf dan kijk naar de uren die erin zitten (meer dan 500) en de prijs 39.99 dan heb ik geen moment spijt van de aankoop gehad. veel mensen die dit spel spelen heb ik dezelfde vraag gesteld en die voelen exact hetzelfde als mij. de graphics zijn wat primitief en doen een beetje aan Minecraft denken maar het geeft je toch een behoorlijke immersie en daar zijn geen high end graphics voor nodig maar slechts mensen die daar voor zorgen.


dat komen we wel nog bij een ander punt dat niet in de podcast is aangehaald en wat je waarschijnlijk meer mee moet dealen als je wel uren lang in een vr wereld zit waar de meeste mensen(denk zo ook de mensen van de podcast) geen ervaring mee hebben is het comfort van de brillen als je ze voor langere tijd op hebt. Ik kan slechts spreken over de oculus rift maar vooral met warm weer en veel beweging is het niet fijn om zo'n bril op te hebben. ze zullen die brillen echt of wat lichter moeten maken of een soort van koeling er in moeten stoppen dat het wat dragelijker maakt voor de gebruiker. Ook zal de bouwkwaliteit wat hoger mogen zijn wat mij betreft. Vooral strap wise en kabel mag ook wel wat stroever.
Heb je je rift niet te strak op je gezicht zitten dan? Door de band boven over je hoofd hoef je hem helemaal niet zo strak tegen je gezicht aan te snoeren, hij kan beter redelijk los zitten. Je moet hem met de elasticiteit in de band makkelijk een stukje van je gezicht af kunnen trekken.

Zelf ben ik de afgelopen week begonnen aan Fallout 4 VR wat nu prima werkt op de rift en wat mij betreft echt de killer ervaring is. Heb er nou al 10 uur in zitten in 4 dagen spelen. Ik heb ook weinig problemen met het ding uren op hebben in die game... ja ik zweet er een beetje onder, maar het belangrijkste is dat het niet te warm is in de kamer. Mijn appartement warmt gelukkig niet zo hard op, en ik had een ventilator staan die af en toe briesje langs mij stuurde (wat de ervaring nog beter maakt als je op een dak over de stad uit staat te kijken :P). Maar ja, als het te warm is dan plak je ook aan je stoel vast als je 'gewoon' gaat gamen, dus daar zie ik persoonlijk niet heel veel verschil in.
Ik heb ook veel Philips Hue en ga binnenkort een Athom Homey kopen om alles te verzamelen in n hub.

Ook wil ik graag n van de gordijnen (in de woonkamer, waar we ook films kijken) automatiseren, zodat ik straks echt een flow kan maken van "Plex gaat afspelen, lichten gaan uit, gordijn gaat dicht". Dat lijkt me wel heel erg tof.

Twee vraagjes aan @WoutF betreffende jouw systeem:
1) Welke hub gebruik je dan? Je zegt dat ie Koreaans is, maar noemt geen merk of naam?
2) Hoe werkt dit samen met iOS Homekit? (al gebruik je volgens mij Android, dus misschien kan je hier niet op antwoorden)

Ik heb namelijk recent 3 Trdfri-lampen gekocht (voor de minder-gebruikte lampen in huis, hoefde geen dure Philips Hue te zijn), maar het probleem is dat deze lampen NIET doorgestuurd worden naar Homekit via de Hue app. Ik heb ze toegevoegd aan Hue, maar het maken van scenes en flows in Homekit is gewoon niet mogelijk, omdat die drie lampen niet te zien zijn in die kamer waar ze hangen.

Ik hoop dat Homey dit beter aanpakt en alles slimmer verzamelt in de Homekit app (of een andere app, zo lang alles maar op n plek te vinden is), want op deze manier is wat lastig!

Zo, nu weer verder met de podcast.
Ik heb een SmartThings-hub van Samsung :) en over compatiblity met HomeKit weet ik helaas helemaal niets. Tradfri koppelen aan Hue is niet ideaal omdat je ze dan inderdaad niet in elke situatie kunt gebruiken. Daarom heb ik ze ook rechtstreeks aan mijn SmartThings-hub gekoppeld.
Top, bedankt voor je antwoord. De Philips Hue bridge is momenteel de enige hub die ik heb, dus voor mij is het momenteel niet mogelijk om ze meer direct te koppelen dan ze nu zijn.

Hopelijk is de Homey de oplossing die ik zoek!
@WoutF weer een goede cast vandaag. Hulde.

Vraagje: doen jullie binnenkort ook een cast over home automation, IFTTT en bijvoorbeeld Sonoff? Of over de battle of the assistants die er binnenkort ook in Nederland aan gaat komen met de Home, Echo en dat spul van de groenteboer (Apple)?

Alvast dank. PS je wilde gaan graven naar glasvezel: is https://mikrotik.com/product/wireless_wire_dish niet een stuk handiger? ;)
De assistenten staan op de lijst, maar daarvoor willen we nog even wachten tot Google Assistent ook in het Nederlands werkt :)
Top. Ben benieuwd wanneer dat dat komt. Tijd voor een pooltje op de datum? :)
Hoi @WoutF,

Waarom geen Home Assistant? Daar kan je nog veel meer mee!
Vooral de extra stap zoals het automatisch uitschakelen van alle lichten en smart-stekkers zodra er langer dan 30 min niemand thuis of scenes over de verschillende oplossingen heen (tradfri en hue door elkaar in 1 kamer)

Ik kan nog wel even door gaan!
Heb een tijdje met HA zitten pielen, maar vond dat yaml kloppen niet heel gebruikersvriendelijk :) En met SmartThings in combinatie met webCoRE kan ook een heleboel. Ook ik heb een combinatie van Hue en Tradfri en kan met motions sensors en geofencing acties uitvoeren als mensen weg zijn.
Ja yaml is een leercurve. Ik ga eens verdiepen in jou opties!
Wat betreft de kijkhoeken (vanaf 40:00), daar wordt op dit moment volop aan gewerkt door Pimax. De 8K en zijn kleine broertje de 5K krijgen een kijkhoek van 200 graden en twee schermen van elk 4K per scherm/oog. Deze headsets zijn lichter dan de Vive, in tegenstelling tot de verwachtingen daarover in de podcast. Verder krijgen ze optionele modules, waaronder eye tracking (dat foveated rendering mogelijk maakt) en wireless. Technisch gezien zouden deze headsets dus een flinke sprong voorwaarts moeten zijn.

De ontwikkeling is zo goed als afgerond (althans, als we de laatste berichten mogen geloven) en als dat klopt worden de eerste exemplaren nog deze zomer verscheept naar de Kickstarter backers.

De ervaringen met de eerste prototypes waren zeer goed, maar de overschakeling naar het productiemodel verloopt niet vlekkeloos (o.a. is de refresh rate van de 8K bijgesteld van 90Hz naar 80Hz). Dus de vraag is wat er uiteindelijk voor kwaliteit te voorschijn komt. De laatste, anonieme (want NDA) ervaringen klinken wel weer positief, dus ik ben erg benieuwd.
Ik ben meerdere keren bij Pimax langsgeweest op CES en heb ook prototypes opgehad. Daar was nog genoeg op aan te merken. Twee jaar terug kwamen ze nog cht over als een bedrijf dat pas begonnen was en nog een heleboel werk voor de boeg had. Laten we hopen dat dit jaar inderdaad hun ambities waar kunnen maken :)
Wederom een leuke podcast! Verheug me elke donderdag op mijn autorit naar het werk.

Ik hoop ook echt dat VR het momentum weet vast te houden want het heeft zoveel potentie. De techniek van nu is trouwens totaal niet te vergelijken met de VR die ze vroeger hebben geprobeerd. Toen was het gewoon lang niet goed genoeg.

Bobbejaanland in Belgi heeft trouwens zo'n achtbaan icm Gear VR (Mount Mara)
Naar aanleiding van jullie item vorige keer over Google Podcast, heb ik ondanks jullie advies toch Google Podcast gedownload. Ik moet zeggen het is een openbaring in vergelijking met Soundcloud. Het werkt gewoon. Ik heb 3 podcasts die ik graag volg. Tweakers, Stacey Higginbottam's IoT Podcast en Haagsche Zaken. Alle 3 werden direct herkend, konden geladen worden, hadden alle vorige afleveringen etc. Oh en de Google Assistant werkt er mee in de auto: Hey Google, play Tweakers podcast!

Verder ben ik het met Arnoud eens over glazen achterkanten. Ik verwacht echter niet dat deze naar goedkopere telefoons gaan, want mensen die een goedkopere telefoon kopen, willen veelal iets dat het een tijd blijft doen.

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 28 juni 2018 10:30]

Waarom moet VR 100% realistisch zijn om succesvol te zijn?
Oke, uiteindelijk wil je een Matrix-achtige ervaring gaan krijgen (over 30 jaar?)..

Zelf heb ik sinds enkele weken een PSVR en dat is simpelweg geweldig vermaak (ondanks alle mankementen; lage res, tracking problemen, weinig AAA games).
Maar simpelweg de immersie en de VR-gameplay maken het gewoon heel erg fun voor 1-2 uur per sessie.
Zelfs veel leuker dan uren quests uitvoeren in een grote RPG op een 55" scherm.

Gewoon puzzels oplossen in Moss en in de "map" staan en om je heen kijken.. high-five's geven aan het muisje. Met de Move controllers mikken ingame en schieten.

VR als "echte" VR is nog lang weg, maar in mijn ogen niet een reden waarom het in huidige vorm geen bestaansrecht zou mogen hebben.

Zelda/WoW/Mario64/etc. is een geweldige "neppe" game waarbij de gameplay de fun verzorgt.
VR tilt de gameplayfun naar next level, door meer immersie, meer gameplay die zonder VR niet mogelijk is. Gewoon simpelweg meer ervaring dan "plat" gamen.

Daarnaast is PSVR ook het "ideale" systeem en kwa setup(kosten) niet te vergelijken met andere VR.
De controllers zijn gewoon heel goed (dualshock4, move, aim).. je kunt gewoon vanuit je bankstel spelen, TV als socialscreen, plug&play, lage kosten (relatief)..

Geen dure PC/VR, geen ingewikkelde setup en dedicated ruimte.. Ok.. het geeft wat minder opties. Maar juist weer bij de simpele pure fun games mis je niets.

Voor 600 euro heb je een geweldige VR ervaring op je bank die gewoon werkt met een redelijk aanbod aan games (wat beter wordt).. je zit simpelweg 15 min na aanschaf ingame te knallen!
Voor mensen die de Podcast in Plex willen, de SoundCloud feed URL importeren doet wonderen. Zo heb ik het in elk geval gedaan. :)

Ik heb alleen de URL even niet bij de hand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True