Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Legendarische arcadespeler raakt records kwijt wegens valsspelen Donkey Kong

De bekende speler van arcadegames Billy Mitchell heeft al zijn records verloren en hij mag geen nieuwe inzendingen meer sturen. Dat heeft de Twin Galaxies-organisatie bepaald na maandenlang onderzoek. Mitchell zou valsgespeeld hebben bij het behalen van Donkey Kong-records.

Twin Galaxies, dat wereldrecords in games valideert, kwam unaniem tot zijn besluit. In 1984 bekroonde Twin Galaxies Mitchell nog tot 'Video Game Player of the Year' nadat hij in 1982 een record vestigde met het spel Donkey Kong en als eerste het killscreen wist te bereiken. Zijn record hield vele jaren stand. In de jaren tachtig en negentig klom Mitchell met diverse records op tot een van de bekendste gamers van die tijd.

In 2007 figureerde hij in de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters. De video volgt de pogingen van nieuwkomer Steve Wiebe, die graag tegen Mitchell wil strijden om zijn Donkey Kong-record te veroveren. Mitchell ontloopt Wiebe, die aan het einde van de documentaire zijn droom waarmaakt en op camera een nieuwe highscore neerzet.

Nog in 2007, op de 25ste verjaardag van zijn oorspronkelijke record, dient Mitchell een nieuw record in bij Twin Galaxies, om de kroon weer terug te pakken en meteen als eerste meer dan een miljoen punten te behalen. In de jaren erna volgen meerdere nieuwe highscores elkaar op, waaronder enkele van Mitchell.

Ondertussen ontstaat er steeds meer twijfel aan de geldigheid van drie records, met scores van 1.047.200, 1.050.200 en 1.062.800. Om de zaak voor eens en altijd te beslechten, stelt Twin Galaxies-lid Jeremey Young, alias @xelnia, de scores officieel ter discussie.

Bij het beoordelen van de records van Mitchell, moest Twin Galaxies zich baseren op tapes waarop te zien is dat de speler highscores neerzet. Het gebruik van video is standaard bij dergelijke beoordelingen. Bij het record van 1.062.800 punten is te zien hoe het Donkey Kong-pcb uit de arcadekast waarop Mitchell gespeeld heeft, gehaald wordt, ter verificatie. De 'scheidsrechter', claimt een ander pcb, van Donkey Kong Jr, terug te plaatsen, zodat Mitchell dit spel kan spelen. Deskundigen claimen echter dat het verwijderde bord hetzelfde bord van Donkey Kong Jr is, wat onder andere te zien zou zijn aan de gele in plaats van witte belettering en de aanwezigheid van een lege socket.

Dat de records van†1.047.200 en 1.050.200 punten met valsspelen zijn behaald, is ontdekt door Mitchells beelden van het scherm vertraagd af te spelen. Te zien is dat de opbouw van de Donkey Kong-weergave verschilt van die van de arcadekast. De kast rendert het beeld op een wijze die te vergelijken is met het openen en sluiten van verticale raamlamellen. Versies van arcade-emulator MAME renderen het beeld veel gelijkmatiger en die weergave komt overeen met die van Mitchells beelden.

Beeldopbouw bij een officiŽle arcadekast

Beeldopbouw op de video van Billy Mitchell

Twin Galaxies concludeert dat met zekerheid is te zeggen dat scores op de video niet behaald zijn met een origineel Donkey Kong arcade-pcb, zoals volgens de regels moet. De organisatie durft niet met zekerheid te zeggen of in plaats daarvan MAME gebruikt is. Daarvoor zou veel uitvoeriger onderzoek nodig zijn, maar omdat vaststaat dat de records niet geldig zijn, is verder onderzoek niet noodzakelijk.

Het schrappen van de records maakt dat Steve Wiebe nu officieel erkend is als de eerste die meer dan een miljoen punten haalde bij Donkey Kong. Het wereldrecord staat momenteel op 1.247.700 punten, begin dit jaar behaald door Robbie Lakeman.

Door

NieuwscoŲrdinator

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Die hele wereldrecord handel is zwaar opgeblazen naar mijn ervaring.
Zo bezit ik zelf "officieel" het Guiness wereldrecord met nog 1200 spelers op "Most Players Online in a single FPS battle" (Planetside 2). En hoewel het record klopt en geverifieerd is, je komt er dan er pas goed achter dat het hele business model van bedrijven als Guiness erop gebaseerd is om zoveel mogelijk van die "officiŽle" certificaten aan deelnemers te verpatsen (je moet er voor betalen om te ontvangen), maakt niet uit wat voor record.

[Reactie gewijzigd door Rolfski op 13 april 2018 03:55]

Handig dus mensen met het slechte record kunnen ook een record kopen 8)7
Inderdaad, Guiness behandeld je als klant waar je een record certificaat kan kopen.
Wat ik kan vinden moet je wel een officieel record hebben, die weer is verified is.

Ik zal wel eens willen weten hoe makkelijk het dan is.
Heeft ongetwijfeld te maken met het type record, online games zijn zeker niet de moeilijkste wat dat betreft.

Zo was het Planetside 2 record relatief makkelijk op te zetten en te verifiŽren: organisatie door spelers met medewerking van devs/GM.
Wat is dan de prijs die Guiness vraagt voor een officieel document?
https://store.guinnessworldrecords.com/product_info.php?products_id=32

Ze hebben ook hele programma's gericht op bedrijven die wereldrecords willen gebruiken als een promotie instrument. Ik weet niet wat de prijzen daarvoor zijn.
Had dit op Facebook gelezen vandaag en uit nieuwsgierigheid heb ik ook gezocht naar Todd Rogers. Meneer staat bekend om zijn 200 records waarvan er geen enkele beelden bestaat:

https://www.youtube.com/watch?v=HX_BE7ICo44

Hier is nog een video van Mitchel waarbij het onderzoek pas begon:

https://www.youtube.com/watch?v=234Y76_3YPE
Wat ik vooral zo debiel vond, is dat twin galaxies records van die 2 zonder pardon aannam. Ze hadden daar vriendjes. Twin galaxies mag naar mijn mening ook niet meer serieus genomen worden.

Goede vids trouwens, ofniet, van die appololegend.
Todd Rogers voerde zelf zijn eigen records in TG's database. Hij had duidelijk geen verstand van de spellen die hij opeiste. Zo voerde hij 15.000.000 punten voor Donkey Kong voor de 2600 in terwijl nummer 2 iets van 300.000 punten had en voor een ander spel 16.000 terwijl 13.000 max is.Ook voerde hij een record dat eindige in een getal (bijv. 55.149) en dat terwijl desbetreffende spel enkel eenheden heeft van 50 punten.

[Reactie gewijzigd door TheLastOttoman op 12 april 2018 23:27]

Todd Rogers is inmiddels ook gebanned, al zijn scores zijn verwijderd: https://www.twingalaxies....911&viewfull=1#post945911
Oke, hij heeft vals gespeeld. Maar had hij ook echt voordeel van een emulator?
En zat er bij zijn pogingen een ref of kon hij gewoon een bewerkte video instuuren?
Er zijn een aantal zaken waar je aan kan denken waarom een emulator ongewenst is:

* Met savestates kan je als je een fout maakt makkelijk even de boel opnieuw proberen en later video editen of je kan ieder level opnieuw proberen bij het mislukken (ook weer met save states) of voor het behalen van de beste score per level zie bijvoorbeeld dit wereld record wat jaren later pas ongeldig is verklaard van Super Meat Boy: https://www.youtube.com/watch?v=7U3_FrDx2qc

* De code van de emulator kan eventueel een game soepeler draaien wat in het voordeel kan zijn van de speler

* De emulator heeft mogelijk subtiele bugs niet die in het board wel zaten (bugs in hardware die men liever fixed maar dus eigenlijk niet natuur getrouw zijn)

* De Rom kan aangepast zijn om net anders te reageren in bepaalde scenarios, b.v. een pixel hoger kunnen springen, iets kleiner collision detection of net een iets gunstigere eind level score berekening (niet gezien maar lijkt me plausibel)

Om nog maar te zwijgen wat je kan doen met video bewerking. Veel wereld records bleken vooraf opgenomen te zijn (met hulp van bovenstaande 'cheats') en werden afgedaan als een live speedrun daarom moet je volgens mij tegenwoordig oa je zelf al spelend laten zien dan wel ook de monitor in beeld hebben.
Ook kan je met bepaalde emulators assembly instructions gebruiken.
Er zit geen ref bij, anders moet je geen video insturen maar heb je een onafhankelijke partij die het kan bevestigen. Of er voordeel is gehaald kan je moeilijk zeggen, maar als de regels stellen dat je het op een originele versie uit een arcade kast moet spelen dan maakt het niet uit of je er voordeel uit gehaald hebt of niet. Je voldoet simpelweg niet aan de gestelde regels.
De grap is dat er in dit geval wel degelijk een referee bij zat maar dat die ook geschorst is van de Twin Galaxies ranglijsten vanwege valsspelen.

"At the time of Mitchell’s score, a referee also needed to be present to validate the scores. The referee for Mitchell’s 2010 scores was infamous Atari score-setter Todd Rogers who has been in the middle of a score dispute of his own. Last week, following a case built against his alleged score in the Atari 2600 game Dragster, Twin Galaxies concluded the score was “impossible” and removed all of Rogers scores from their records, banning him from further participation." - via kotaku

Nb. er is niks mis met MAME-scores an sich, niet iedereen heeft thuis een arcadekast staan en voor geŽmuleerde games zijn ook ranglijsten van high scores. Het liegen over emulatorgebruik is het probleem hier
Het probleem van emulatoren zit em in savegames.
Meer in savestates. Daarmee kun je het spel op bepaalde punten "bevriezen" en daarna steeds vanaf dat punt verder spelen zodra je voortijdig af bent. Dit is een vorm van valsspelen die onacceptabel is voor het zetten van dit soort records. Hiermee kun je video opnames maken waar je de succesvolle sessies naadloos aan elkaar plakt in een editor om zo een record te creŽren.

Ik persoonlijk vond Billy Mitchell erg onbetrouwbaar overkomen in "The King of Kong: A Fistfull of Quarters". Hij gaf me het gevoel van iemand die boven alles wil winnen en geen middel ongebruikt laat om dat te bereiken.Het lijkt erop dat dat gevoel niet onterecht was.

Zover ik begrepen heb uit andere bronnen was Billy ook een van de grote sponsoren van de Twin Galaxies organisatie, wat natuurlijk ook al alarmbellen had moeten laten rinkelen bij iedereen.
ik kan hier stiekum alleen maar van genieten. De meest favoriete arcade kast uit mijn jeugd (en uit mijn prive verzameling) brengt nog steeds een hoop heiza. Ongelooflijk dat een vrij simpel spel bijna 40 jaar lang fans heeft. Dat zie ik moderne games nog niet snel nadoen :+ .
Dat is het hť? De games van weleer boeien nog altijd, terwijl de moderne gamer de zoveelste 13 in een dozijn FPS speelt en die morgen al vergeten is.
Is dat niet meer soort selectief herinneren? Je herinnert je alleen nog die geweldige games van vroeger, en alle troep vergeet je. Daardoor lijkt het alsof die games vroeger een stuk beter waren. Games als een Witcher 3 gaan, denk ik, ook de geschiedenisboeken in als vrijwel perfect
Valt wel mee hoor, want wat ik me herinner als geweldige games zijn doorgaans de niet-mainstream titels (Wizball op C64/Amiga bijv). Genoemde Donkey Kong had ik niks mee, zo ook Pac-Man.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de arcade generatie games in mijn optiek meer herspeelbaarheid en originaliteit bieden, zelfs zoveel jaren later, dan het huidige aanbod dat eigenlijk alleen maar lijkt te draaien om zoveel mogelijk eye candy in 3D.

Ik dien wel te vermelden dat ik een extreme casual gamer ben. Als de PS4 1x p/mnd aanstaat is het veel en dan ook enkel voor een uurtje Bioshock, terwijl ik zeker weet dat ik een remake van Wizball helemaal aan gort zou spelen.
Ik denk zelf dat er meer achter zit. Ik denk dat het er vroeger nieuw was waardoor je de eerste spellen beter kan herinneren. En dat het vroeger dat je de games per genres nog steeds vernieuwend aanvoelde. Dat je toen dacht van "O wauw weer een cool schietspel te spelen". Nu zijn er al zo veel schietspellen dat het mensen al minder enthousiast zijn erover tenzij er echt een vernieuwende element in zit.

En vroeger zag je voor mij gevoel veel beter de grafische verbeteringen. Vergelijk hoeveel verschil er tussen de high end games uit 1990-1992 en 2016-2018. Nu zitten de verbeteringen in de kleine details die mij echt alleen maar opvallen als je stil staat en even goed kijkt. Zit ik echt in het spel te schieten / zoeken dan valt het mij al vaak niet meer op. Misschien als ik een 4k tv zou hebben met een ps4 pro in plaats van een HD Ready tv met een gewone ps4 dat het me meer zou opvallen.

Ik denk ook dat mensen al te veel verwachtingen hebben van een spel. De eerste spel die ik speelde waar de computer cover zocht achter muren en voorwerpen dat ik dacht van wauw cool. En ik had geen problemen dat de volgende schietspel het niet had. Tegenwoordig als het niet in een schietspel zit wordt het al afgekraakt omdat de computer de dom is.

Ook denk ik juist omdat er zoveel te spelen is dat mensen al minder snel opnieuw spelen (want er is nog zoveel andere dingen die je wil spelen) waardoor het al minder goed in het geheugen zit.

En waar mensen vroeger uren/dagen probeerde de geheimen zelf te zoeken (en dus beter in het geheugen zit omdat je het vaker ziet) is het voor een hoop mensen nu al snel laat ik het even opzoeken op internet.

En soms zit er gewoon wat leuks aan het simpele element. Ik denk dat meer mensen Hay Day leuker vinden dan bijvoorbeeld Farm Simulator 2017 (wat eigenlijk veel realistischer boerderij spel is).
Epic deze games. Heb Donkey Kong in mijn jeugdjaren ook tot in den treure gespeeld, Mijn favoriete spellen waren uiteraard Donkey Dong, Donkey Kong Jr., Crush Roller, Pengo, Scrambler, Naugty Boy, Galaxian, Digger, Pole Position, e.d. Geweldig!
Spellen van vroeger kon je eindeloos spelen, het was alleen gameplay niet zulke bs verhalen. Wat er bij in de buurt komt zijn Dark Souls games.
En dan is het nu wachten totdat Steve Wiebe van een schandaal wordt verdacht en er verder onderzoek naar hem wordt ingesteld? :P

Dit is al best oud nieuws overigens, toch?

On topic: Het is jammer om te zien hoe na Todd Rodgers ook Billy Mitchell valt door een schandaal. De eerste vond ik altijd al verdacht, maar ik had Mitchell toch wel van een ander niveau verwacht. Toch jammer dat de werkelijkheid ze ingehaald heeft, en helden toch niet bestaan... :'(

Ergens vraag ik me dan af: Was het echt nodig om ze aan de schandpaal te nagelen? Correctheid van records lijkt me ten zeerste belangrijk, maar z'n records waren allang gebroken, dus hoe relevant was het nu nog om de waarheid te achterhalen? Niet dat ik de man wil verdedigen, maar het maakt de wereld wel weer heel koud en hard, en zonder een stukje verwondering voor wat er was en is geweest...

Jammer dat ze zo vallen...
het is juist imo een goede zaak dat ze ontmaskerd worden, Todd heeft dus 35 jaar geld "verdient" door een toendertijd geniale leugen over scores, dus hij heeft al die tijd de boel belazerd en na Ben Heck's 110% ontmaskering houd ie een typisch lulverhaal er over op facebook. De boel belazeren en er 35 jaar geld mee verdienen... terecht dat ze ontmaskerd worden imo.
Het is zeker een goede zaak dat ze ontmaskerd worden. Misschien is dit juist wat ze menselijk maakt. Dat ze niet perfect zijn :P

Ik doelde meer op het emotionele aspect van de zaak. Beetje filosofisch wellicht. Is het idee dat er een held bestaat op z'n tijd niet veel bevredigender dan de absolute waarheid? Het zou pas wat zijn als een held perfect is. Lijkt me dat dat onmogelijk is. Ik keur niet goed wat Mitchell gedaan heeft, maar z'n verhaal was toch ook inspirerend. Die inspiratie is nu ook weg. De held is foetsie, tegen wie kunnen wij, als proletariaat, nu nog opkijken?

Het leert ons ook dat helden misschien wel niet bestaan...
Wiebe heeft zijn records voor een publiek met cameracrew gedaan. Dus ja, ze bestaan. Alleen moeten anderen die instanties als TwinGalaxies sponsoren niet zomaar op hun woord geloofd worden.
dat had mitchell toch ook? het was in ieder geval gefilmd. (ik ken die spelers en het verhaal verder niet, dus als ik het verkeerd heb zeg het maar)
Volgens mij was het publiek van Mitchell toen vrij klein (voornamelijk refs van TG, die door hem gesponsored werden) en sommige zaken werden alleen op VHS gecontroleerd maar niet eens zo secuur. Echter weet ik er het fijne ook niet van, ik ben geen expert. De docu King of Kong: Fistfull of Quarters kan ik je aanraden, en er zijn nog interessante video's te vinden op het net, bijvoorbeeld op deze youtube-pagina.
niet perfect wil niet zeggen dat je dan maar ongeoorloofde middelen in mag zetten ;).

Ik heb meer respect voor de 11 (as of now) mensen die Kaizo 3 (Bowser RNG fest) uitgespeeld hebben dan iemand die een emu gebruikt om een bepaald resultaat te behalen. Todd had een bevriende referee (die nu in jail zit wegens aanranding minderjarigen) die zijn scores verifieerde vandaar dat ze in de TG database stonden. Imo is TG niet serieus te nemen kwa records, speedrun,com en sda zijn imo beter daarin vandaag de dag.
Iemand die een spelletje heel goed kan is per definitie geen held. Hooguit iemand met teveel tijd (en waarschijnlijk teveel geld).

Je bent een held als je (bij voorkeur met gevaar voor eigen leven) iemand anders z'n leven redt. Of als je aan je principes vasthoudt met het risico dat je het leven zuur of onmogelijk gemaakt wordt.

Of iets dergelijks. ;)
Die inspiratie is nu ook weg. De held is foetsie, tegen wie kunnen wij, als proletariaat, nu nog opkijken?
Je "kijkt op" tegen degenen die het alsnog ver schoppen zonder de kluit te belazeren. En daar haal je ook je inspiratie voortaan vandaan. ;)

Gaanderweg kom je erachter dat het leven ook volop kan zuigen en dat er maar heeeeel weinig ťchte helden zijn (zeker als er geld en roem in het spel zijn). Hintje: echte helden zoeken geen aandacht. ;)

Maar verder is het leven ook best mooi hoor. :P
Todd heeft 35 jaar geld "verdiend". Maar verder heb je helemaal gelijk, de records van deze irritante gast hadden allang neergehaald moeten worden.
Dit is al best oud nieuws overigens, toch?
Nou, het besluit is van vandaag. Ik denk dat je doelt op begin februari, toen verwijderde Twin Galaxies de scores uit zijn ranglijsten, hangende het onderzoek. De claims over valsspelen zijn er al heel lang.
Oh op die fiets!

Dacht dat de beslissing al genomen, vanwege het overduidelijke bewijs :P
Geef dan ook maar Lance Armstrong zijn 7 tourzeges terug, aangezien de rest evengoed vals speelde. Iets niet openbaren omdat het al een tijdje terug is, vind ik niet zo'n goede reden persoonlijk.
Wat ik voornamelijk jammer vind is hoe "roem" de mensen schijnbaar verandert.

Billy Mitchell is en blijft simpelweg 1 van de allerbeste arcadespelers uit de jaren 80. Toen heeft hij vele records gewoon live neergezet en was hij echt 1 van de beste (zo niet de beste) van de wereld.

Alleen vanwege ouderdom etc zijn zijn spelcapaciteiten simpelweg minder geworden, ipv dat te accepteren ging hij simpelweg niets serieus meer live doen en werden alle record-pogingen achterkamertjes werk.

Zie bijv hoe hij zich nu verhoudt in pacman tot andere spelers, terwijl het redelijk als een paal boven water staat dat hij vroeger de 1e was die een perfect game behaalde.
"Toch jammer dat de werkelijkheid ze ingehaald heeft, en deze helden toch niet bestaan... :'("

Zo ietsjes beter ;-)
De 2e grote naam in korte tijd (laatst nog Todd Rogers) dit keer gelukkig een beetje sneller gereageerd door die Twin Galaxy's site, maar heeft nog steeds een paar maanden geduurd (tegenover een paar jaar voor die Todd oelewapper) Na deze video is Twin Galaxy's pas echt actie gaan ondernemen.

Laten we hopen dat er voorlopig nog even verder gezocht word naar cheaters in die world record en speedrun sites, zou me niets verbazen als er behalve deze 2 er nog 10tallen zijn.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 12 april 2018 22:55]

Een tijd geledem is ook nog Todd Rogers gebanned als zo'n beetje de grootste valsspeler in de historie (zie ben heck;s video erover) met name door zijn zgn score in dragster. Goed dat dankzij moderne hulpmiddelen deze mensen ontmaskert kunnen worden. Dit vind en vond ik best een belangrijk nieuwsitem waar toen niet over bericht is, maar Todd is toch wel zo'n beetje de king of cheating geworden na zijn ontmaskering ;)

(Overigens kende ik Twin Galaxies niet voordat ik me aan het inlezen was over todd , ik kende wel speedrun.com en sda (speed demo archives).)
Waarom moet ik nu aan de film pixel denken en de briljante manier waarop Peter Dinklage hem neer zet :P
Hier ook.

Nou heb ik weer een slut-seeking missile in me kop zitten....
Dat was bij mij ook het eerste waar ik aan dacht, heerlijk foute film :)
Billy Mitchell was ook een van zijn grote inspiraties bij de rol van Eddie :-)
Het was in de film/docu al opvallend hoe vaak Mitchell zijn snor drukte als het op een live match aankwam..
Ik weet niet van wanneer zijn laatste record is, maar zijn eerdere records zoals die in 1982 lijken me niet van mame oid af te komen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*