DeLorean uit Back to the Future gaat weer in productie

De DeLorean uit de klassieke Back to the Future-films gaat na bijna 35 jaar weer in productie. In de filmtrilogie werd de auto een tijdreismachine wanneer de mythische snelheid van 88 mijl per uur werd gehaald. De autofabrikant hoopt in 2017 de eerste replica's uit te brengen.

De DeLorean Motor Company gaat voor het eerst sinds 1982 de auto weer bouwen. De productie stopte in 1983, toen waren er ongeveer 9000 exemplaren geproduceerd. Dankzij een wetswijziging, die is geïntroduceerd in december 2015, mag het bedrijf nu geringe aantallen van de DeLorean DMC-12 bouwen, zo verklaart de DeLorean Motor Company. Het zou de eerste keer zijn dat de auto in Amerika wordt gebouwd, voorheen stond de fabriek namelijk in Noord-Ierland. Nu staat de fabriek in Texas.

De ceo van de DeLorean Motor Company, Stephen Wynne, schat dat er genoeg onderdelen zijn om bijna 300 replica's te bouwen van de fameuze auto, zo laat hij weten aan KPRC2. De eerste auto's worden vroeg in 2017 verwacht. Gerenoveerde DeLoreans worden verkocht voor rond de 50.000 dollar, omgerekend ongeveer 46.000 euro. Wynne hoopt dat de nieuwe modellen voor minder dan 100.000 dollar te koop gezet kunnen worden, omgerekend bijna 92.000 euro.

De DeLorean werd voornamelijk bekend en beroemd om zijn roestvrijstalen carrosserie en vanwege zijn rol in de Back to the Future-trilogie. Hierin was het voertuig van groot belang omdat het door de tijd kon reizen als het 88mph haalde. Dit was de aanleiding voor de avonturen van Marty McFly en Dr. Emmet Brown in de films. Hoewel er dus nog steeds gewacht moet worden op de betrouwbare hoverboards die de films beloofden, is in elk geval de auto binnenkort weer verkrijgbaar.

Door Jeroen de Vries

Stagiair

28-01-2016 • 10:55

72 Linkedin

Reacties (72)

72
70
49
4
0
8
Wijzig sortering
Ik zag er laatst nog een rijden, schitterende en nog steeds modern.
Het bericht dat DeLoreans slechte auto's waren, is gedeeltelijk waar. Ze zijn te snel ontworpen en in elkaar geschroefd in een nieuwe fabriek, wat voor veel fouten zorgde maar, het chassis en ophanging is ontwikkeld door Lotus en is erg goed. Helaas voldeed deze niet aan de Amerikaanse regels (bumpers waren te laag) en als oplossing is de hele auto voor de VS markt "opgekrikt" en rijd erg slecht. Daarnaast hadden ze ongeveer de slechtste motor ooit ingebouwd. Een 130 pk V6 van PSA/Renault, met koeling problemen.

De "nieuwe" krijgt een 300 tot 400 pk motor (wat het chassis makkelijk aan kan) en als je hem "veronamerikaanst" door hem weer op de normale rijhoogte brengt, is het een hele goede gebalanceerde GT.

En nu sparen...
Ik wou eigenlijk ook net vernoemen dat ik gehoord had dat ze erg slecht zouden rijden. Ik vraag me dan ook af wat voor aanpassingen zoal aan de nieuwe modellen doen om dit te al dan niet te verbeteren.
Of ze slecht waren weet ik niet.
Maar een maatje had/heeft er één en het rijdt beroerder dan een Datsun uit diezelfde periode.....
Om hem te restaureren is hij ooit gaan informeren en is afgehaakt omdat je voor een set goed plaatmateriaal een heel stevig vermogen kwijt bent. Ben dus benieuwd of die opnieuw gemaakt gaan worden voor zo'n groot aantal replica's, en dus ook betaalbaar gaan worden voor de huidige opknappers.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 28 januari 2016 13:35]

De motor was een PRV motor die niet zo slecht is, is nog tot in de jaren 90 door Volvo en Alfa gebruikt. Die is ook gemakkelijk nog te reviseren, probleem blijft dat hij wat onderbemeten is voor een kolos van RVS als de DMC-12.

Lastiger in de praktijk is de gevoeligheid van geborsteld RVS voor bodypanels, wanneer je een keer schade hebt, al is het maar een klein krasje of deukje, heb je een specialist en dikke portemonnee nodig om deze te fixen.
Met google maps kun je een kijkje in de fabriek nemen: https://www.google.com/ma...pA!2e0!3e2!7i13312!8i6656. ('Loop' ook even door de deuren)..

edit: nog een mooie plek in de fabriek: https://www.google.com/ma...tg!2e0!3e2!7i13312!8i6656

[Reactie gewijzigd door ViperNL op 28 januari 2016 15:14]

Genoeg onderdelen om 300 exemplaren? Zijn dit dan oude onderdelen uit de eerste fabriek die gerecupereerd werden of zijn dit onderdelen die recent in beperkte oplage geproduceerd werden?
De persoon uit het artikel heeft enkele jaren geleden de inventaris van DMC weten te bemachtigen na het faillissement als ik het me goed kan herinneren. Er moeten dan nog aardig wat stappen worden gezet voordat je er weer auto's mee kan bouwen, bepaalde onderdelen zijn door een behoefte aan reserve's erg zeldzaam geworden.
Je mag jopen dat ze ook de mallen gekocht hebben voor de body van de auto. Dan kunnen ze van plaatmateriaal gewoon weer body panels maken.
Helaas, volgens de 'legende' zijn de stans-mallen naar de diepe zeebodem verdwenen.

http://jalopnik.com/58987...at-birthed-a-time-machine
Nou, diepe zeebodem:
. It turns out they're being used to anchor nets for the Bradan Mara Fish Farm in Ard's Bay up in Northern Ireland.
Misschien even opvissen en kijken of ze nog bruikbaar zijn :)
Vreemd, in dat artikel zegt iemand dat hij een nieuwe DeLorean gekocht heeft die de fabriek gemaakt heeft van NOS onderdelen. En dat in 2012. Is dit Tweakers artikel 4 jaar te laat? Of is het nieuwswaardige dat het maken van deze DeLoreans nu ineens goedgekeurd is door de wet omdat deze wet veranderd is?
Waarom zou je de mallen willen hebben? Je kan tegenwoordig alles 3d scannen, kan je daarvan nieuwe mallen maken (igg de buitenkant)
Mallen maken is nogal duur, zeker voor in 50 tons persen zoals die gebruikt worden in de auto-industrie. Dus handig als je die al hebt.
Alle panelen aan de linkerzijde bv
daarnaast zijn de millieueisen dermate opgeschroefd dat de technologie van deze wagen volledig zal moeten aangepast.
Er waren meer dan genoeg onderdelen over om nog aardig wat auto's te maken, een groot deel is uiteraard inmiddels ook al verkocht om auto's met te reviseren oid.

Je kan veel nog nieuw, uit de fabriek krijgen, behalve een paar onderdelen, die zijn er nog zeer weinig orgineel, als ze er inmiddels nog zijn. Een hiervan is volgens mij het linker voor paneel boven om de wielkast, er stop een nieuwe badge in de planning toen de fabriek gesloten werd
Correct. Classic Car Rescue met de altijd gezellige Bernie Fineman heeft er eentje gerestaureert. Rechterpanelen zijn er nog genoeg, links (bijna) niet meer.
De Flux Capacitor is schaars ;-)

/geek mode off

[Reactie gewijzigd door -weenie- op 28 januari 2016 11:58]

als er bvb maar 300 flux capacitors zijn en 5.000.000 van elk ander onderdeel, dan zal je er nog altijd maar 300 volledige auto's mee kunnen bouwen ;)
En als je al die 300 op een parkeerplaats naast een energiecentrale zet en aan het lichtnet hangt kan je de hele wereld voeden. Zeker met een mr Fusion upgrade heb je gelijk ook een goede afvalverwerker.
Anoniem: 8819
@RRV28 januari 2016 13:01
De ouwe fabrieks is opgekocht
Daar stonden nog gewoon de onderdelen
Was op discoverie channel uitgezonden
Het was (en is) eigenlijk een heel slechte auto. Ik vraag mij dan ook af of er wat wijzigingen worden toegevoegd.

De meeste fans willen hem waarschijnlijk toch ombouwen tot timemachine, en dan kun je meteen de motor vervangen door een exemplaar dat beter is en ook een geluid maakt dat dichter bij die versie ligt.

Wel ligt de prijs erg hoog, ze gaan erg voor de nostalgie factor.
Het was (en is) eigenlijk een heel slechte auto.
Colin Chapman (oprichter van Lotus Cars) had, op basis van zijn destijds nog steeds revolutionaire backbone chassis, best een aardige auto voor DeLorean ontworpen. Licht, redelijk snel en goed in balans. Vervolgens wilde DeLorean dat er ruimte kwam voor golfclubs (z'n ego was zo groot dat hij z'n persoonlijke behoeften op de rest van de wereld projecteerde) en dat er over de betrekkelijk lichte glasvezel-carrosserie een RVS-huid kwam. Het eerste zorgde ervoor dat de middenmotor naar achteren verplaatst moest worden, waardoor de balans zoek raakte en de wegligging verslechterde. De RVS huid was functioneel nutteloos, maar zorgde wel voor hogere kosten, extra gewicht en dus slechtere prestaties. Als sportwagen dus fundamentally flawed.

Persoonlijk vind ik het niet meer dan een poseursauto. Iets voor mensen die vooral voor oppervlakkige uiterlijkheden gaan. Anderzijds: historisch wel heel interessant. Maar om daarvoor nou driehonderd dure facsimilé's te gaan maken...
Er zijn wel meer hele slechte auto's die legendarisch zijn geworden, bij de Lamborghini's en Maserati's uit de jaren 70 en 80 vallen de onderdelen er bij elke verkeersdrempel af, maar toch staan liefhebbers ervoor in de rij. En ook oude Camaro's en Trans Am's zijn geen pretje, ook al denkt iedereen direct aan Knight Rider, Smokey & The Bandit, etc.
Zijn op deze wereld 300 Back to the Future fans die gek en rijk genoeg zijn om zo'n auto te kopen? Ik kan het me haast niet voorstellen. Het plan klinkt geweldig voor de fans van die film maar ik kan me niet
voorstellen dat er winst op te behalen valt.

Zelf zou ik met de hand 1 auto (laten) bouwen in plaats van een hele fabriek op te zetten. Vervolgens zou ik de auto bij opbod verkopen. Als de prijs hoog genoeg is om de kosten te dekken laat ik een tweede auto bouwen. Net zolang tot de markt verzadigd is met auto's die ik verkoop tegen de maximale prijs.

Als het niet meer de moeite waard is kun je de overgebleven onderdelen verkopen voor onderhoud.
300 ? Ik denk dat een gewone burger er nooit de kans toe krijgt deze te kopen. Overigens zullen deze wagens vrijwel zeker nooit gebruikt worden als "wagen". Pronkstuk of garage auto. #imho
Valt wel mee denk. Ze hebben er 9000 gebouwd dus echt zeldzaam zijn ze niet. Zelfs Ferrari 250gto's komen buiten en zelfs op het circuit. En die gaan voor 35miljoen per stuk ;)
Nu is de markt voor DeLoreans juist top, de kids die vroeger Back To The Future in de bios zagen zijn nu miljonairs van midden-40 die hun midlife crisis gaan uitleven.
Je wilt niet weten, ik denk dat die autos per direct verkocht zijn. Iedereen wil dat inferieure ding.

Ik vraag me wel af of die auto productiedatum 2017 en zodoende moeten voldoen aan de huidige veiligheidsstandaarden. Zelfs voor 1982 waren het gevaarlijke voertuigen mercesea en volco waren vele malen verder
Ik denk dat er in de wereld best 300 mensen zijn die van auto's houden en zo rijk zijn dat ze van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld aanmoeten. Die 300 auto's vinden heus wel een eigenaar, wees maar niet bang :)

Het is zo'n iconisch model dat ze er ook 3000 zouden kunnen maken en ze verkopen. Het feit alleen al dat zelfs een site als tweakers aandacht besteed aan zo'n low-tech auto zegt eigenlijk al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 28 januari 2016 12:06]

Ik was ooit eens op Zandvoort voor een evenement waar er al iets van 8 op een rij stonden, allemaal NL DeLoreans.
Die 300 komen ze echt wel van af.
Wheeler Dealers heeft er toen ook ooit eentje weten te bemachtigen, mooie aflevering om te zien.

Alleen heb ik het idee dat veel eigenaren toch regelmatig die 88mph willen aantikken, je weet immers maar nooit :P
88mph is maar 142 km/u, niet bijzonder snel. Als je bedenkt dat dat de topsnelheid van de DMC-12 was/is...

Toch zou ik het niet erg vinden om er een in m'n garage te hebben staan :)
Hij haalt 210km/u. Amerikaanse auto's hadden in die tijd een snelheidsmeter die maximaal 85mp/h aangaf. Was wettelijk bepaald.
Je hebt gelijk. Ik had ooit gelezen dat 88mph was gekozen omdat dat de maximale snelheid van de auto was, maar het is dus de maximale snelheide die de meter aan kon geven.
Dat klopt niet. In de docu van BTTF gehoord dat het dashboard aangepast moest worden om 90mph aan te kunnen geven. Zo hard ging de auto standaard niet:

http://scifi.stackexchang...e-speed-88-miles-per-hour
Zo hard ging de METER standaard niet.
http://www.classic-car-history.com/85-mph-speedo.htm

De DMC12 heeft een PRV V6 motor met ongeveer 150pk. Dat ding ging echt wel veel harder dan 140km/u.
Gelukkig heeft de tijdmachine variant nog een digitale meter ingebouwd :)
Ik vond het toch een mooie gedachte dat Doc Brown eigenlijk een tuner was die de wagen 90 mph wou laten halen, tijdreizen was een neveneffect.
Het is maar waar je die 142km/h wil aantikken, in de film wordt dat toch niet echt vaak op een 130km/h snelweg gedaan :P
Anoniem: 100269
@SinergyX28 januari 2016 11:10
Is er iets mis met het aantikken van 141km/h dan?
in de back to the future film zou je in de tijd kunnen reizen als je deze snelheid haalt.
Weten te bemachtigen? Er zijn er talloze te koop.
Ook op dit moment, in Nederland.
Bijvoorbeeld in Waalwijk: http://www.hemmings.com/c...orean/dmc-12/1802975.html
Bij wheeler dealers bleek dat de RVS platen extreem hoge kosten met zich meebrachten.
Wel uniek maar dus met een fors risico op grote schade bij een heel klein deukje......
(geen verf dus geen mogelijkheid tot subtiel bijwerken)

Wheeler dealers vergeet overigens altijd arbeidsloon mee te rekenen. Iedere auto is daardoor in feite met fors verlies verkocht indien je de TV inkomsten niet meerekent.

Wanneer ze de deLorean elektrisch zouden maken is hij weer bij de tijd. Liever nog met een Mr. Fusion maar daar moeten we nog wel even op wachten....... :+
https://www.google.nl/sea...QQsAQIJg&biw=1920&bih=914

@hieronder: of je nu uitgaat van bruto of nettowinst doet er niet toe, er blijft geen geld over na meerekenen van alle kosten maar alleen verlies (buiten de TV inkomsten).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 28 januari 2016 12:45]

In Nederland houden we erg van overal salaris voor werknemers in meerekenen... Een van de redenen waarom hier de horeca duurder is/lijkt. Maar als je de uren van je mensen rekent als vaste lasten kom je op een andere berekening.
Vestzak/broekzak verhaal, ook die vaste lasten zullen ergens van betaald moeten worden.
Geniaal, wel prijzig! Tis toch altijd een jongensdroom geweest om er zo een te hebben! :o Word dus even doorsparen! :)
Gezien het gewicht van deze auto's is een klassieker aan te bevelen tov dit "nieuwe" model.
Ach, voor een kleine $25.000 heb je al een DeLorean, en dat zijn zeker geen prijzen waarbij je enorm lang moet sparen :)
Het is interessant hoe de markt tegen deze auto's aan gaat kijken. Origineel wordt doorgaans waardevoller gevonden dan nieuw en/of replica. Deze modellen moeten bijna het dubbele opleveren van wat een goede, originele auto kost. Aan de andere kant lijkt het hier wel om NOS-onderdelen te gaan (New Old Stock - oude onderdelen, maar nooit gebruikt), waarschijnlijk wat overgebleven is bij het beruchte faillissement van Delorean. Aan welke kant van de lijn een niet-originele auto uit wel-originele onderdelen opgebouwd gaat vallen wordt interessant om te zien.

Ik gok zelf dat oude modellen met vrijwel geen kilometers altijd het meeste waard zullen blijven.
een andere "replica" de Aston Martin DB4 GT Zagato Sanction 2 (van voordat ze de huidige voetballersauto's maakten) deed laatst 1,2 miljoen pond bij Bonhams.. https://www.bonhams.com/auctions/20142/lot/239/

Ik denk dat dat wel meevalt
een andere "replica" de Aston Martin DB4 GT Zagato Sanction 2 (van voordat ze de huidige voetballersauto's maakten) deed laatst 1,2 miljoen pond bij Bonhams.. https://www.bonhams.com/auctions/20142/lot/239/

Ik denk dat dat wel meevalt
Je onderschrijft mijn eerdere argument; het origineel is aanzienlijk duurder dan de replica. In het verhaal van dit artikel zijn de replica's juist duurder dan het origineel :) Bij de DeLorean betaal je dus het dubbele voor een auto die minder waard is - eigenlijk mijn originele punt :)
Hopelijk komt er een andere motor ib de auto. Dat ze toendertijd coor die volvo/vw motor gingen snap ik nog steeds niet. Dan had er een redblock ingehangen of wat onverwoestbare bmw motoren. Nu de fabriek in texas staat maken ze hopelijk dit wijze besluit. Er is alle ruimte voor namelijk
Vandaag de dag zou deze auto bespuugd en beschimpt worden en als slechte Chinese namaak worden bestempeld.

Eerste wat je opvalt zijn de vleugeldeuren, maar daar kun je mee wegkomen als je kunt compenseren.

Tweede dieptepunt is de motor. Er zit dus een V6 in terwijl ik altijd heb gedacht dat er een twaalfcilinder inzat. Leek ook heel logisch omdat de auto DMC-12 heet.


Toen de auto eindelijk in productie ging was het een bijzondere verschijning en daar is alles mee gezegd. Links en rechts werd die voorbij gestreefd door snellere en goedkopere auto's. De film heeft het bestaansrecht vandaag de dag verlengd want anders zou het niets meer of minder dan een herinnering zijn.
Uit de bron, de wetswijziging: For nearly five decades, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has not distinguished between a company producing millions of cars and a small business making a few custom cars. NHTSA's one-size-fits-all approach meant that these small companies were subject to the same regulations and paperwork burdens as the large automakers that mass-produce vehicles. [...] The new law provides common-sense regulatory relief for small businesses that would otherwise be treated as if they were producing millions of cars.
Dan denk ik meteen aan "levensgevaarlijk, geen crashtest gedaan en genoeg uitstoot om een boss te ontbladeren". }>
Voor die crash test heb je gelijk maar niet voor die uitstoot.
Deze auto's moeten als ze NU geproduceerd worden aan de huidige normen van uitstoot voldoen.
Dat betekent dat ze motoren van deze tijd en zelfs alternatieve motoren (b.v. electro motoren) in die auto's kunnen stoppen.
En wat die crashtest betreft, ik denk dat ze de nodige dingen met een computer goed genoeg kunnen berekenen om hem zelfs met huidige normen veilig te krijgen.
Als er aan het originele ontwerp niet mis zou zijn qua veiligheid (ik zeg niet dat dat ook het geval is), kan je met airbags en gordels ook niet alles compenseren. En als er inderdaad met grote hoeveelheden onderdelen uit het faillissement gewerkt gaat worden, heb je het wel over jaren '80-niveau qua veiligheid, betrouwbaarheid en structuur.

Maar goed, als ik bovenstaande goed interpreteer worden ze gebouwd op basis van een soort kitcar-regelgeving, dus moet je er ook niet dezelfde dingen van verwachten als van een moderne auto. Ik zou er, als ik er het geld voor had, waarschijnlijk ook één kopen. Als sportauto niet veel soeps, maar legendarisch.
Eerder jaren 60 veiligheid. Ze zij namelijk uiterst gevaarlijk. Een volvo 740 of mercedes w123 zijn vele malen veiliger
Dus voor dik 100.000 euro (tegen de tijd dat 'ie hier is en alle kosten zijn betaald) koop je een mooi object voor in je garage en om op zonnige dagen mee op rustige rechte wegen te rijden? Prettig vooruitzicht.
Een volvo 740 of mercedes w123 zijn vele malen veiliger
Ik wil niet beweren dat een DeLorean naar moderne maatstaven veilig is, maar stel je van de stevigheid van andere jaren 80-auto's (zoals de Volvo's uit die tijd) zeker ook niet te veel voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee