Star Trek: Renegades haalt geld op voor één nieuwe aflevering

Star Trek: Renegades heeft via Kickstarter voldoende geld bij elkaar gehaald om nog een aflevering te maken. De eerste aflevering werd al succesvol gefinancierd via Kickstarter- en Indiegogo-campagnes en kwam uit op 24 augustus 2015.

Het doel van deze nieuwe campagne was om 350.000 dollar op te halen, omgerekend 322.000 euro. Uiteindelijk werd er 378.181 dollar opgehaald, waarmee de stretch goal van 600.000 dollar om eventueel nog een derde aflevering te maken, niet werd gehaald.

De tweede aflevering gaat The Requiem heten. De pilot-aflevering die in augustus uitkwam, was op filmlengte gedraaid. Met het behalen van de campagne wordt direct begonnen aan de pre-productie voor aflevering 1.2, waarna de echte productie start in 2016. Pre-productie houdt voor de makers onder andere in dat het script geschreven wordt, de sets ontworpen en gebouwd en de verschillende props gemaakt worden, zoals de phasers, tricoders en wat al niet meer. Een van de doelen als er meer geld opgehaald zou worden, was het bouwen van een nieuwe Icarus Bridge, maar dat doel, 1.050.000 dollar, is niet gehaald. Ook extra aandacht voor cgi in de post-productie is niet gehaald. Daarvoor moest 800.000 opgehaald worden.

De cast bestaat uit Corin Nemec als Capt. Alvarez, Courtney Peldon als Shree, Gary Graham als Ragnar, Tim Russ als Tuvok, Adrienne Wilkinson als Lexxa, Walter Koenig als Adm. Chekov en vele anderen die allemaal op de Kickstartpagina zijn terug te vinden. De laatste toevoeging aan de cast is Nichelle Nichols als Adm. Uhura.

star trek renegeades

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

03-12-2015 • 17:56

82

Reacties (82)

82
78
28
1
0
42
Wijzig sortering
Overigens voor de liefhebber, januari 2017 start nieuwe startrek serie op de amerikaanse tv.

link
http://www.theverge.com/2...an-cbs-television-studios
Nu hoop ik dat deze wel een beetje niveau heeft en eventueel tussen de nieuwe reboot films heen loopt. Bij Enterprise werd helaas na s04 de stekker eruit getrokken. Vond hem toen net een beetje op gang komen. Helaas is het voor veel SF series de laatste jaren slecht...

De laatste SF serie die goed was en tot het einde afgerond is is IMO Battlestar Galactica (2004).

Stargate Universe had ik ook gehoopt dat het wat zinvols zou worden... was helaas gestopt toen die eindelijk een beetje op gang kwam. Hoop dat deze Star Trek niet net zo zal zijn!

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 24 juli 2024 11:04]

Dat Stargate Universe niks is geworden vind ik ook erg jammer, al moet ik wel zeggen dat ik deze serie al wel minder vond. Je vergeet echter Stargate Atlantis (2004-2009) welke ik persoonlijk echt geweldig vond. Verder moet ik je gelijk geven, het is maar erg matig de laatste paar jaren.
Anoniem: 696390 @bebkook3 december 2015 20:20
Ergste aan Stargate Universe was dat toen ik seizoen 2 had afgekeken ik er pas achter kwam dat hij niet meer werd voortgezet. KWAAD dat ik was :o
Zo zijn onder andere zoals Terra Nova waar ik baal dat ze niet doorgingen
Terra Nova was een geweldige serie, goed verhaal, goede cast..

Ik vind het eigenlijk verraad van de tv-zenders en producenten aan ons, als kijkers, als ze series niet netjes afronden.
Daar zou eigenlijk van te voren al budget voor moeten worden weggezet, zodat er tenminste nog altijd een afsluitende tv-film kan worden gemaakt.

Ik begin tegenwoordig de gewoonte te krijgen om series pas te kijken als ze afgelopen zijn.. en fatsoenlijk zijn geëindigd, al zal ik de nieuwe ST wel gaan kijken.
Anoniem: 399807 @Dracae4 december 2015 11:40
Maar je denkt niet dat het een samenspel is tussen kijkers en de netwerken? Ik denk dat kijkers ook genadeloos iets affakkelen. Ze kiezen zuiver en alleen voor wat ze zelf het leukst vinden en de rest, jammer dan.

Mensen zijn tegenwoordig veel minder bereid om een serie te volgen op de tijd van uitzending, men is ontiegelijk verwend. Toen ik de originele BG keek dan moest je klaar zitten voor de tv en anders had je gloeiend pech gehad. Zelfs de videorecorder was nog maar net in opmars.
Daarom ben ik ook zo blij met Netflix - daar is ruimte voor wat meer obscure dingen. Het wachten is op den goede sf serie op Netflix!
Battlestar Galactica is cult en die raad ik ook vaak aan aan mensen die niet per se SF-liefhebber zijn. De donkere sfeer van die serie is fantastisch. De serie blijft boeien en het einde is perfect. Ik heb altjd van Star Trek gehouden omdat het wat mij betreft science fiction pur sang is. BG gaat veel meer over personen in een maatschappij en komt wat menselijker over. De tech is zeer geavanceerd maar de mensen in het verhaal zijn allemaal wel beschadigd. In BG wordt flink afgevloekt. :p

Stargate Universe groeide gestaag naar een epiphany van de hele Stargate franchise. Dat daar de stekker uit werd getrokken was zacht gezegd een brok ellende. Dat ze niet eens de moeite namen om nog minstens 1 seizoen op te nemen om het verhaal af te ronden was bijzonder onsportief.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24 juli 2024 11:04]

By popular demand: spoiler alert (inclusief in de nested comments)

BSG (en dan vermoed ik dat je het over de recente versie hebt) kan je inderdaad aanraden aan niet SF-liefhebbers omdat de setting dan wel in een ver verleden ligt en zich hoofdzakelijk in de ruimte afspeeld, maar de verhaallijnen zelf heel weinig SF bevatten. Men probeerd daar echt een verhaal te vertellen. Hoewel men dat op het einde iets te hard begon uit te rekken en men ook niet altijd echt logisch is geweest. Het einde perfect noemen gaat imho ook te ver, daarvoor hebben ze het verhaal iets te veel bochten laten nemen.

Stargate heeft altijd problemen gehad met het management. Tijdens de originele productie hebben ze elk jaar met de vraag gezeten of er wel een nieuw seizoen zou komen. Ze durfden daarom sommige seizoenen zelfs niet afsluiten met een cliff hanger. Na seizoen 7 dachten ze zelfs helemaal gedaan te hebben (een magisch cijfer, denk maar aan TNG, DS9 en Voy die allemaal 7 jaren hebben gekend) ook al omdat RDA er toen mee ophield en daarom ook dat ze op het einde van S7 bijvoorbeeld Dr Fraiser lieten omkomen. Op het einde van Seizoen 10 dacht men evenwel dat S11 geen enkel probleem mocht worden en trekt men er ineens wel de stekker uit. Daarom ook de laatste aflevering met als titel "Unending". Daarna hebben ze de verhaallijn die voor S11 was uitgestippeld in de film The Ark Of Truth moeten duwen.
Ook Atlantis kwam daar aan een abrupt einde. Ook daar had men de verwachting dat ze minstens nog 2 jaar verder zouden gaan. De geplande film om aan te tonen hoe ze zich eindelijk van de Wraith zouden ontdoen is er tot spijt van velen ook nooit gekomen.
SG:U had dan weer het grote probleem dat ze daar halvelings probeerde te emuleren wat BSG hen had voorgedaan. Minder focussen op de actie en meer op het verhaal en de relatie tussen mensen die vast zitten op een ruimteschip. Afgestraft door het publiek en gecancelled tussen 2 seizoenen in waardoor ook daar geen einde meer mogelijk was.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 24 juli 2024 11:04]

En juist met dergelijke zaken haken de hardcore scifi fans, je core publiek af. De remake van BSG en Caprica vond ik in vergelijking met de klassieke serie van eind jaren 70 een ramp. Als ik een soapserie wil zien, kijk ik wel een soapserie. Dus ruimteschepen, technologie, actie, en niet 99% gelul in een donker kamertje tussen twee karakters met "een duister geheim", waardoor ik met name bij de BSG remake regelmatig maar afleveringen oversloeg.

Het is niet alsof de originele BSG, of de Star trek series een gebrek hadden aan karakterinteractie, integendeel, de series zijn vrij "character-heavy" echter was de rode draad in het verhaal de setting en het thema, de missie van het schip voltooien, overleven in de ruimte, iets wat in de BSG-remake, de V-remake, en SG:U zover naar de achtergrond is verdwenen dat je niet eens meer doorhebt dat het Sci-fy is.
Mee eens, de nadruk verschuift met die remakes naar de soap/reality kant, weg van de science fiction.

Sta Wars en Battlestar Gallactica waren veel meer de space opera. Ik denk dat dit ook te maken had met de amerikaanse cultuur destijds. Je had de koude oorlog nog in volle gang en de typisch amerikaanse heldenverering had nog die typische larger than life vormen. Amerikanen zijn altijd nogal vol van zichzelf en dat is nog steeds zo.
En toch maakt het zo geliefde TNG zich ook schuldig aan dit fenomeen. Sci-fi moet je vaak ook in de tijdsgeest plaatsen waarin het gemaakt werd. Ten tijde van TOS kon je er volop op losknokken op TV en kon men man tegen man gevechten snel verkopen. Eind jaren 80 was dit al niet meer het geval en werd er vooral ingezet op overleg en diplomatiek en dat zie je in TNG dan ook vaak terugkomen.

Data: er komt een dreiging op ons af die ons einde kan betekenen
Picard: ok, iedereen naar de vergaderzaal en we zullen zien hoe we dit diplomatiek kunnen oplossen.

De BSG remake was op zich zeer goed, zolang je het nam voor wat het was: een soap opera in een sci-fi setting.
Alsnog had je dan conflicten met de minder "verfijnde" culturen, zoals de romulans, klingons en zelfs de borg. Genoeg fistfights in TNG, DS9, VOY en Enterprise, en zonder uitzondering alle films.

In Andromeda(2000-2005), die ook geschreven was door Gene Roddenberry, was het ook man-tot-aliengevechten wat de klok sloeg met die dude die hercules speelde in de hoofdrol.

En in stargate als ze zo'n scene nodig hadden stuUrden ze Teal'c of Ronon gewoon op iemand af.

Simpel vermaak, maar het trekt mij een stuk meer dan klaagzangen van bijrolspelers als kind mishandeld werden en dat ze nog nachtmerries hebben, etc.

Met BSG vond ik "Blood en Chrome" nog prima te doen. Ook schijnt de nieuwe BSG film weer wat "epischer" te worden, met de producenten van de 70's serie weer aan het roer, wat me een goede zet lijkt om de franchise in ere te herstellen.
Jup spoiler above. Kun je regel over de 'setting' weghalen ?

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 24 juli 2024 11:04]

Seriously? Op een serie die al weer +6 jaar is afgelopen en op een plot element dat helemaal op het einde naar boven is gekomen, dat niets wijzigt aan heel de verhaal structuur en voor heel de show eigenlijk geen enkel belang heeft? Een spoiler zou pas zijn als ik even alle Cylon modellen in de show zou gaan opnoemen.

Moeten mensen die zeggen dat Darth Vader de vader van Luke is dan ook spoiler tags gaan gebruiken in postings online? Of is het feit dat James Bond het weer wint van het kwade ook een spoiler alert waard?
Niet over reageren...
Als telkens Star Wars gebruikt word als excuus om een film te spoileren...

Ter verduidelijking: Juist als je een film/serie/boek aanraadt ga je natuurlijk niet ook gelijk het einde verklappen.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 24 juli 2024 11:04]

Alleen is dit niet het einde verklappen. Er zijn een hoop andere plotelementen die op het einde aan bod komen die veel meer invloed zouden hebben op de ervaring als ik ze hier op zou sommen.
Dit heeft, zoals aangehaald, geen enkele invloed op het verhaal of de beleving er van. Het is geen plot twist die je niet van ver ziet aankomen (zeg maar ergens in seizoen 3).
XXXX is wel een hele grote spoiler als je BSG nog niet hebt gezien.

[Reactie gewijzigd door TimDJ op 24 juli 2024 11:04]

Kun je die passage weghalen ? Je herhaalt (min of meer) de spoiler!
Wel... waar kan ik die serie nu nog bekijken?
blu-ray (ik heb ze).
SyFy channel
Netflix!

etc.
Stargate heeft altijd problemen gehad met het management.

<spoilers removed>

Afgestraft door het publiek en gecancelled tussen 2 seizoenen in waardoor ook daar geen einde meer mogelijk was.
Even daarop terug komend, Stargate Atlantis en Stargate Universe hebben vooral, net zoals Star Trek: Enterprise, last gehad van het geldschietende network. SciFi werd SyFy en wilde een andere richting op (meet focus op "reality"-series zoals Ghost Hunters) en SGA en SGU paste niet meer in dat plaatje. SGA is eigenlijk vroegtijdig afgekapt om meer kijkers naar SGU te trekken, iets wat geen succes had omdat ze met SGU geen fatsoenlijke schrijvers in handen hadden voor het eerste seizoen.

Met Enterprise ging het vergelijkbaar, ingeroosterd op UPN waar alleen maar reality-shows omheen zaten, en met Rick Berman als producent die alleen maar gaf om zijn eigen job security en niet om het welzijn van de serie. Dat zag je ook aan de kwaliteit van de afleveringen, die een stuk beter werd toen Manny Coto het beheer kreeg over de productie. Enterprise kreeg IMO nog een smerige trap na door de laatste aflevering (pretentieus getiteld "These Are The Voyages") geproduceerd te laten worden door Rick Berman en daarin de cast van TNG terug te laten komen.
Uit die tijd is er ook nog Babylon 5. Die ben ik nu aan het kijken en hoewel het in het begin doorbijten was ben ik het inmiddels een geweldige serie gaan vinden. Er zit een goede langlopende verhaallijn in en er is veel aandacht voor karakterontwikkeling. Voor die tijd was dat revolutionair waardoor de serie nog steeds modern aanvoelt, als je door de slechte beeldkwaliteit heen kan kijken.

Qua vorm lijkt het meer op ST dan op BSG, je zou zelfs kunnen denken dat het wel opvallende veel op DS9 lijken, maar dat is alleen oppervlakkig. Waar het ST universum verlicht en optimistisch is staat het er in B5 een stuk slechter voor. Aarde is de oorlog aan het verliezen en wordt geregeerd door corrupte dictators.
Babylon 5 werd inclusief einde geschreven, dat was door de schrijver al van tevoren zo bepaald. Daarom is de rode lijn door het hele verhaal consistent, en is het einde ook zo goed :-)

Zo worden series niet meer geschreven, het is puur kijkcijfers en een paar managers die bepalen of de serie 1, of 28 seizoenen heeft... We hebben het geluk dat bepaalde mensen hier blijkbaar toch erg goed mee om kunnen gaan, getuige de serie Dollhouse van Joss Whedon bijvoorbeeld.

Persoonlijk vond ik de aflevering van de Renegade-serie behoorlijk slecht, ik wil 'm in ieder geval niet meer zien. De Star Trek-franchise kan nu weer nieuw leven ingeblazen worden omdat Star Trek Into Darkness het verleden volledig heeft veranderd en de tijdlijn dus niet meer consistent hoeft te zijn (ofwel, volledig vrijspel voor de schrijvers, en geen enkele kennis meer nodig van TOS of elke andere ST-serie die erachteraan kwam, noch de films...).
Als echte Star Trek fan ben ik niet blij met wat de recente films hebben laten zien.

Het heeft weinig met Star Trek te maken. Het is puur de bioscoopzaal ingekotste actie. Het is soms volkomen absurd. En om van sf te zeggen dat het absurd is, dan moet je wel erg je best hebben gedaan om een franchise te verminken.

Bovendien vind ik dat er te veel inflatie is op het gebied van de maat van de probleemstelling.

Het moet allemaal steeds grootser. Er moet steeds meer op het spel staan. In Star Trek Online zie je dat ook. De plot van de verhalen kloppen niet. Hoe gek je ook bent, hoe je ook de schuld geeft van je ellende aan een heel ras, een planeet opblazen dat is onzinnig. Afgezien van de benodigde energie, hé, het is sci-fi, is het moord op tientallen miljoenen genomen.

In STO had je recentelijk de Iconians, die eventjes met complete Dyson spheres komen aanzetten alsof het biljartballen zijn. Op dit moment heb je de Mirror Universe barmeid uit DS (Leeta) die volstrekt waanzinnig is, gecorrumpeerd door de Pah'Wraiths, die blijkbaar ieder ras in haar 'reality' heeft veroverd. En een universum is niet genoeg!

Er wordt dus steeds een nóg groter onoverkomelijk probleem neergezet en net als bij de Iconians is de oplossing, wel, ik zal niets verklappen, maar alle Federation slagkracht is niet relevant. (Zelfs de 'ultieme' Borg dreiging is futiel. Ieder schip in STO dat enigszins goed uitgerust is kan een Borg Cube binnen de minuut wel in stukken schieten. Nu waren de Borg toch al niet slim, want waarom zou een cybernetisch ras drones willen vergaren als ze cloning technologie hadden? Je hebt van elk ras maar een selectie nodig en dan heb je genoeg DNA. Hé, een ras kan dat nog vrijwillig afstaan. Perfectie zit hem niet in aantallen drones.)

Dat zullen ze ook in dit hoofdstuk doen. Leeta wordt verslagen niet door slagkracht maar doordat de Pah'Wraiths er flauw van zijn of zoiets.

Star Trek moet terug naar de roots. Weg met al die alternatieve timelines. Het mag best modern en duister maar moet wel gaan over exploratie en ontdekking.
Babylon 5, was inderdaad erg leuk.
Mooie tijd geen internet zinnig genoeg om iets te downloaden dus iedere zaterdag kijken.
Qua vorm lijkt het meer op ST dan op BSG, je zou zelfs kunnen denken dat het wel opvallende veel op DS9 lijken, maar dat is alleen oppervlakkig. Waar het ST universum verlicht en optimistisch is staat het er in B5 een stuk slechter voor. Aarde is de oorlog aan het verliezen en wordt geregeerd door corrupte dictators.
Dat is verre van oppervlakkig. De reden daarvoor is dat Joe Strachinzky eerst geprobeerd heeft om zijn concept van Babylon 5 bij Paramount te verkopen, waar Paramount geen brood in zag. Daarna is hij bij Warner aan de slag gegaan om Babylon 5 te produceren.

Uiteindeijk zijn de concept-scripts ook bij Paramount blijven liggen en heeft onder andere Ira Stephen Behr daar het verhaal van DS9 van gemaakt. Een paar tonge-in-cheek verwijzingen kun je daar zeker nog van terug vinden, vergelijk maar eens de karakters van G'Kar en Garak.

Bovendien hebben Star Trek en B5 voor een deel ook dezelfde schrijvers gehad, Dorothy Fontana is één van de bekendste die voor zowel Star Trek als Babylon 5 schreef, en nu ook aan Renegades heeft meegewerkt. En vergeet Walter Koenig niet :+
Uiteindeijk zijn de concept-scripts ook bij Paramount blijven liggen en heeft onder andere Ira Stephen Behr daar het verhaal van DS9 van gemaakt. Een paar tonge-in-cheek verwijzingen kun je daar zeker nog van terug vinden, vergelijk maar eens de karakters van G'Kar en Garak.
Goh, bedankt voor de toelichting, dat verklaart wel het een en ander. Ik ben al andere namen tegengekomen die wel erg veel lijken. Bij Dukhat (B5) kon ik me ook al niet aan de indruk onttrekken dat er een relatie was Dukat uit ST.
Bovendien hebben Star Trek en B5 voor een deel ook dezelfde schrijvers gehad,
Het is helaas maar een klein wereldje, dezelfde namen zie je overal terug.
En vergeet Walter Koenig niet :+
Die schittert in B5. Hij komt hier veel beter tot z'n recht dan in ST. Ik geniet iedere keer dat hij in beeld komt. Ik ben nog niet ver genoeg om het zeker te zeggen maar het zou wel eens het meest complexe karakter uit de serie kunnen zijn.
Tijd voor een Babylon-5 Reboot!
Ik dacht ergens te lezen dat de maker van B5 de serie in 3 films wilt doen, in 2016.
Kijk eens naar The Expanse, het eerste seizoen begint deze maand, maar de pilot is al beschikbaar op selecte streaming platformen. De serie is gebaseerd op de gelijknamige boekenserie van James S.A. Corey (Schrijversduo bestaande uit Daniel Abraham en Ty Franck) en ik vind de boeken echt ijzersterk, en de pilot van de TV serie ziet er ook erg goed uit.
Toch blijf ik hopen dat ze Gatt5000 (de cybernetic enhanced human uit Into Darkness) terugbrengen of in de nieuwe film, of in de serie. Anders heeft Data helemaal geen voorloper 😢.

Helaas heeft het JJ Universe hele rare twists.... Zoals de "Praxis belt" waar het incident in het origineel pas gebeurde toen Kirk oud was, en in de JJ Trek als hij een jong broekje is.
Misschien is als uitleg dan weer dat Captain Nero een hoop Klingon schepen had vernietigd. Helaas wordt het allemaal niet uitgelegd.

OT:
Zelf ben ik een fan van Renegades. Veel kritiek werd er op de pilot geuit "slechte CGI" "characters gaan er te snel aan" etc. Jammer dat de mensen achter Renegades niet genoeg geld hebben voor JJ CGI (en bijbehorende lensflares), maar dat ligt toch vooral aan de backers, en dus aan jezelf. En Tasja Yar mocht ook na een seizoen de biezen pakken. Vooruit dat is geen 5 minuten, maar veel mensen hadden haar nog wel langer willen zien schitteren.

[Reactie gewijzigd door WP_Pj op 24 juli 2024 11:04]

De voorloper van Data noemt B4.

Renegades was op zich niet slecht, zeker niet voor een productie van dat budget. Het enige wat mij stoorde was Captain Alvarez en hoe hij achter Sing aan ging om dan bij de aarde aan te komen en dan pas te merken dat er iets mis is. Die zou direct uit zijn functie ontzet moeten worden ;)
True, B4 daarna Data en Lore. Vind het dan toch wel leuk om een karakter te zien welke nog een paar - wat zal het zijn decennia, eeuwen - daarvoor rondloopt als cyborg. Natuurlijk nog niet een complete robo, maar wel in die richting.

En Alvarez vond ik nou niet echt een Starfleet captain... Hij knoeide een beetje door net als Admiral Marcus een manhunt op te zetten om koste wat kost die ene persoon te pakken te krijgen, en niet eerst even alle mogelijkheden op een rijtje zetten.

Sowieso is de JJ ST geen echte Star Trek meer. Kijk het alleen omdat het leuk is om naar te kijken, niet voor het Trekisme. Als ik een echte ST wil kijken dan 2-9. De eerste is meh, en de laatste zijn te popie jopie.
De JJ Star Treks zijn dan ook geen ScienceFiction, maar ActionFiction.
Helaas heeft het JJ Universe hele rare twists.... Zoals de "Praxis belt" waar het incident in het origineel pas gebeurde toen Krik oud was, en in de film als t een jong broekje is.
Misschien is als uitleg dan weer dat Captain Nero een hoop Klingon schepen had vernietigd. Helaas wordt het allemaal niet uitgelegd.
Qua tijdlijn zitten er in de laatste twee films ook te veel anachronismen om in het "originele" Star Trek-verhaal te kunnen kloppen. Kirk die aan het joyriden is in een auto uit 1967, je kan me niet vertellen dat die wagen het na 300 jaar nog heeft overleefd, of dat er een replica van gebouwd wordt omdat mensen 300 jaar oude cultuur nog omarmen.

Dat zie je ook aan de manier waarop techniek in beeld gebracht wordt (in de echte wereld gewoon door strakke art direction en production design), dat strookt niet met een omgeving die pre-TOS zou moeten zijn. Je zou eerder verwachten dat de 2009-film en Enterprise in één tijdlijn passen en de rest van de series in de andere tijdlijn.
Alleen zijn er te veel vraagtekens op dit moment rond die serie. Er is niets bekend over wie de leiding neemt over het project en of men de JJ tijdlijn gaat volgen danwel teruggaat naar de originele (waar vele fans op hopen). Ook over de setting of het verhaal is niets bekend en het feit dat deze ontwikkeld word voor een online platform doet vragen opkomen over budget en middellen.

Als ik zie wat ze de afgelopen jaren met ST gedaan hebben, dan heb ik schrik voor deze serie.

Renegades had trouwens aangegeven dat ze vanwege de nieuwe serie nooit verder dan aflevering 1.3 zouden gaan. Maakt ineens de stretchgoal voor een nieuwe brug een stuk minder zinvol.
Dat zal wel weer piraten worden in het oer hollandse Holland. Of wachten tot 2020.
Anoniem: 55563 3 december 2015 18:00
Ik hoop nog steeds op een HD remaster van DS9 en Voyager. Dat ze daar maar eens geld voor gaan ophalen. TNG in HD ziet er fantastisch uit en houdt prima stand tussen recentere series omdat de beeldkwaliteit niet meer afleidt van het verhaal. Ik vond het eindresultaat verbluffend.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24 juli 2024 11:04]

Zal vroeg of laat ook gebeuren maar het heeft simpelweg geen prioriteit en dan zal het denk ik ook wat lastiger zijn om het project te starten met een passend budget.


Meestal is een HD release van een oude serie een snelle cash grab maar ze hebben van de TNG release echt iets moois gemaakt zoals je al aangeeft.
Geen simpel poets beurd maar ze hebben er het originele beeld materiaal bij gehaald en scenes toegevoegd en de SFX flink omhoog gekrikt.
Anoniem: 55563 @Deadsy3 december 2015 18:27
En ook de scenes met ruimteschepen opnieuw opgenomen met de originele schaalmodellen. :) Overigens had ik begrepen dat de originele opnamen ook zo slecht niet waren maar dat er veel kwaliteit verloren is gegaan bij conversie naar VHS. De gemonteerde versie van de serie stond alleen nog op VHS. Ze waren dus wel gedwongen om het montageproces helemaal te herhalen. Leuk ook om te zien in de making-off dat sommige stukjes er pas last-minute aan zijn toegevoegd omdat ze dan weer ergens een originele band opdoken in een of andere opslagruimte. Ze hebben die rollen echt overal vandaan moeten slepen. Alle manuren die erin zijn gestopt verdienen ze ook nooit meer terug. Het was met name de wens van de professionals zelf om dit project koste wat kost door te zetten. Respect voor deze mensen want dergelijke belangenloosheid komt niet vaak voor in deze industrie volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55563 op 24 juli 2024 11:04]

Aye. Scifi met echte modellen blijft toch iets aparts in vergelijk met pure CGI.

Aan de remaster zie je toch weer hoeveel kwaliteit er verloren is vanuit de originele banden naar tape.

Enige nadeel aan de remaster vind ik dat het niet in breedbeeld is maar dat was simpelweg onmogelijk omdat de serie nooit opgenomen is voor breedbeeld. Vlak buiten de shot stonden dingen of er was geen set.
Vele ST sets waren eigenlijk vrij goed en volledig gebouwd (zeker sets van een meer permanent karakter). De kans dat er iets in beeld stond of iets ontbrak is relatief klein en daar zou je mogelijks op andere manieren rond kunnen werken. Evenwel vele shots waar je een pan van links naar rechts (of omgekeerd) in kunt zien zijn eigenlijk statisch gefilmd en de panning is in post production gedaan. Ga je die scenes dus in breedbeeld weergeven dan krijg je een veel statischer beeld wat een stuk minder interessant is voor de kijker.
De sets waren ook zeer goed maar wat ik aangaf is echt een van de redenen waarom er nooit breedbeeld van gemaakt kon worden.

In de originele versie zaten links en rechts wat bloopers zoals een tripod die gedeeltelijk in beeld was, het einde van de set dat voor een deel in beeld was. Omdat dit slechts kleine dingen waren hebben ze dit in de remaster eruit kunnen editen.

Als je dan bij de originele beelden links en rechts een stuk erbij zet (zodat het breedbeeld zou zijn) zou je veel meer materiaal en mensen van de film crew zien of sets die gewoon ophoren. En dit kun je niet allemaal eruit editen.

De bridge, engine room en andere veel gebruikte plekken waren echt volledig (dus dan zou er waarschijnlijk vlak buiten het beeld alleen materiaal en filmcrew te zien zijn).
Maar sets die alleen voor specifieke afleveringen gemaakt werden, daarvan werd alleen dat gemaakt wat nodig was en in beeld te zien zou zijn (om geld te besparen). Zou je van die beelden dan breedbeeld maken dan zie je opeens hoe er delen van de set ontbreken.
Werkt dan wel weer lekker als je ze op de iPad kijkt :D
En ook de scenes met ruimteschepen opnieuw opgenomen met de originele schaalmodellen. :) Overigens had ik begrepen dat de originele opnamen ook zo slecht niet waren maar dat er veel kwaliteit verloren is gegaan bij conversie naar VHS. De gemonteerde versie van de serie stond alleen nog op VHS. Ze waren dus wel gedwongen om dat proces helemaal te herhalen.
Ze hoefden dat proces niet te herhalen, omdat TNG (en voor een deel DS9) op bioscoopfilm zijn opgenomen. Dat hoefde alleen maar opnieuw overgezet te worden naar video, daarom zijn de kleuren van de Blu-Ray discs ook een stuk strakker dan de oude DVD's en videobanden waar ze aan een kleursysteem vast zaten.

Daarin kon je wel zien hoe overdreven felle kleuren ze op de set en in de kostuums moesten gebruiken om het niet flets uit te laten zien op televisie, vooral in een land waar het kleursysteem "Never The Same Color" heet.

Voor DS9 en Voyager, en later Enterprise, zijn ze overgegaan op 16mm smalfilm en uiteindelijk op HD video-opnames. Die series hebben daardoor minder baat bij HD remasters.
Ik doelde op het montageproces.
TNG werd geschoten op film en kon daardoor relatief eenvoudig een goede upscaling krijgen. Bij DS9 en Voy ligt dat geloof ik anders.
Klopt. Het fijne staat me niet meer bij, maar is geloof ik met een betacam achtige standaard geschoten, geen film.

Alle animatie is vanaf S01 bij DS9 en daarna Voyager, CGI, de animatie studio heeft wel al gekeken of ze de originele animaties opnieuw konden renderen en dat schijnt te kunnen. Ergens staat een nieuwsbericht online hierover.

Als iedereen maar bereid is om de Bluray versies te kopen van TNG, dan zijn er echt wel mogelijkheden voor DS9 en VOY.

Stel dat het een betacam achtige is, dan kun je daar al veel meer kwaliteit uit persen dan dat je nu op de dvd's ziet.
Als ze nou een kickstarter deden om DS9/Voyager te remasteren. Zou gegarandeerd een succes zijn.
Als ze nou een kickstarter deden om DS9/Voyager te remasteren. Zou gegarandeerd een succes zijn.
Tja, helaas moet Paramount/CBS dat doen en kunnen de fans dat niet. Dan zul je een aardige berg geld neer moeten leggen om überhaupt een onderhandelingspositie te krijgen.
Een bluray release (met remaster) van DS9 en Voy is afhankelijk van de verkoopcijfers van de TNG Blurays. Aangezien het project teveel kost word dit dus niet gedaan als er niet genoeg geld binnengehaald word met de TNG sets.

Geslacht en huidskleur heeft er niets mee te maken. TOS en TNG hebben altijd al een grotere fanbase gehad.
Ik zelf vind Sisko top (vooral de wat donkere afleveringen).
Dat klopt niet. Na TNG kwam Enterprise op Blu-ray uit. Ze hebben DS9 en V gewoon overgeslagen..
Het is niet echt overslaan. Het overzetten van Enterprise is gewoon veel eenvoudiger en goedkoper dan het overzetten van bv DS9.
Tussen het begin van die 2 series zit pakweg 8 jaar, dat is een aardig verschil in beschikbare film tech en CGI. Bij Enterprise kun je er vanuit gaan dat er bij het filmen ook meer rekening gehouden werd met de toekomst.

Bij DS9 is het bekend dat het budget de eerste jaren laag was (dat zie je aan de CGI). Toen men met Enterprise begon was er van begin af aan een groot budget beschikbaar en de tech was ook goedkoper.
Dus bij Enterprise ben je weinig geld kwijt aan een HD versie waar je bij DS9 de eerste paar seizoenen moet opschonen en bewerken (de latere seizoenen hadden een groter CGI budget).
Het is niet uitgezocht waaraan dat ligt. Wat jij hier stellig verkondigd is gewoon speculatie...
Alle Star Trek series/captains hebben hun aanhang maar die van TNG en TOS zijn gewoon het grootst. Dat is geen speculatie maar een feit.
Met de jaren verliest TOS terrein (is vooral populair bij de oudere doelgroep en flink minder bij de jongere groepen).

Dat je die 2 series dan als eerste uitbrengt op Bluray is vrij logisch. En dat je dan nog Enterprise erbij pakt is ook vrij logisch aangezien het vrij waarschijnlijk is dat dit van alle series een goedkop optie is om over te zetten.
Feit is dat er aan blanke capains geld wordt verdient en aan een zwarte/vrouwlijke captain niet. Dit kan natuurlijk altijd toeval zijn...
Wat een fantasie... Statistiek is duidelijk niet je sterkste kant.
Je doet net alsof er tientallen verschillende star trek series geweest zijn.
DS9 is om vele redenen een geval appart. De show was niet gemaakt voor de grote netwerken maar wel om getoond te worden op kleinere zenders. De show had daarom ook een veel kleiner budget.

Bij ENT hoeft men geen moeite te doen om een remastering te maken. Die show is opgenomen in HD met digitale cameras.

Ik zou zeggen: geef het nog enkele jaren. Als TNG voldoende opbrengt op BD en het is technisch mogelijk om het beeldmateriaal op te schalen zonder al te veel kwaliteitsverlies dan denk ik wel dat DS9 en Voy zullen volgen.
Is geen teken aan de wand, het is gewoon zoals Blokker 1999 aangeeft zeer goedkoop om te doen.
DS9 en Voyager zijn net zoals TNG opgenomen op film en daarna terug gezet naar video kwaliteit voor de TV. Dus de TV tapes kunnen ze niet gebruiken voor een HD remaster. Ze zouden dus net zoals bij de TNG remaster de originele film erbij moeten halen.

Enterprise is digitaal opgenomen en dan is het veel eenvoudiger om over te zetten naar HD. En de CGI was van begin af aan al goed dus dit hoef je niet overnieuw te doen.

Daarnaast hebben Voyager en DS9 en vrij raar nadeel tegenover TNG. TNG gebruikte vooral modellen en DS9 en Voy gerbuikten vooral CGI.
Bij TNG had men nog het originele beeld materiaal van de modellen en dit kon men opschonen.
Het originele CGI materiaal van DS9 is er grotendeels niet meer, het van de TV tapes opschonen daar moet je niet aan beginnen. Dan moet je dit dus opnieuw maken, hercreeren zelfs. En dat is ondanks dat het nu goedkoper is dan 20 jaar geleden gewoon een duur geintje voor een remaster.
Daar komt nog bij dat de CGI van die 2 series door meerdere bedrijven gedaan is.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 24 juli 2024 11:04]

Star Trek : Renegade ging helemaal nergens over. Traag, saaie conversaties, antieke special effects, tenenkrommend acteerwerk, scene's die nogal lomp aan elkaar worden geplakt en ga zo maar door. Echt de enige Star Trek film (als je het zo al mag noemen) die je absoluut niet gezien hoeft te hebben.

Ik had liever meer afleveringen gezien van Star Trek : Enterprise (die met captain Archer). Die was plotseling afgelopen ergens midden in seizoen 4 of zo.

p.s. nieuwe afleveringen van Firefly mogen natuurlijk ook _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 juli 2024 11:04]

Dat is misschien wat te negatief, vind ik dan. Ik denk dat je dit helemaal niet kan vergelijken met de originele franchise, niet wat betreft budget en al helemaal niet wat betreft crew. Dit is een initiatief van mensen die Star trek een warm hart toedragen, dus een productie door fans. Natuurlijk is dit lang niet zo goed als het originele spul. Ik denk ook dat dit soort initiatieven meer impact hebben dan alleen een paar matige episodes, ook Paramount ziet nu dat er nog een grote fanbase is en er komt een nieuwe serie aan. Het zou me niets verbazen als producties als deze debet zijn aan dit besluit. :)
Rim russ, ik heb al een tijdje geen voyager meer gekeken maar volgens mij heet de beste man toch echt Tim:)
Jammer dat er geen officiële serie meer is, ik vind zelf die hobby projecten echt niet om aan te zien.
Wel leuk om weer eens een positieve kickstarter voorbij te zien komen.
Paar maanden geleden waren er weer geruchten over een serie met Worf. Maar de Captain Word spinoff geruchten zijn er al zo absurd lang.
Moet je Renegades eens bekijken. De acting komt soms wat houterig over maar over het algemeen is het goed te genieten. Of kijk eens naar de prelude van Axanar, daar heb je zelfs alleen maar goede acteurs. De volledige film laat evenwel nog even op zich wachten. Axanar is trouwens ook een crowd funded project.
* Blokker_1999 wacht op zijn BD release
Het is in de 'traditie' van TOS. ;)
Van liefhebbers voor de liefhebbers.
Eens.

Heeft ook tijd nodig, en de budgetten van de series uit de jaren 80/90 en 0 waren gigantisch.

Bovendien haken er nu bij Renegades allemaal oudgedienden aan. Veelal weliswaar acteurs die het ook lastig hebben op de arbeidsmarkt, maar toch is het een mooie ontwikkeling.

Ik blijf het respectloos vinden dat de Re-boot zo rigoreus is omgegaan met de tijdlijn en alles wat er om heen hangt.

Ik kijk elke keer met frisse tegenzins naar de nieuwe films. :'( :'( :'( :'(
Vind Star Trek Phoenix er anders best gaaf uitzien. De acting is een beetje 'off', maar het zijn dan ook geen steracteurs zoals Chris Pine of Benedict Cucumberbatch.

Zoals Deadsy al zei die serie met Worf zou me echt wel naar de Free Record Shop trekken om een schijfje te halen.
Benedict Cucumberbatch
_O-
De eerste aflevering heb ik gezien en was wel aardig, ik wil zeker het vervolg zien.
Heeft iemand al naar de nieuwe afleveringen gekeken van ST:TOS met Captain Kirk en Spock (I kid you not!) Het is even wennen, maar ook wel weer leuk om die oude decors in een nieuw jasje te zien.

http://www.startrekcontinues.com
+1 voor de tip. (ik kan je het niet geven omdat Dirkje mod het heeft afgepakt) Voor de sfx hoef je niet te bekijken, maar de nostalgische sfeer komt wel helemaal terug :-) HD had niet gehoeven, want nu kan je de 3 lagen make-up zien ;-)
Ik begrijp weinig van de nummering of volgorde van de episodes en andere titels... Waarom staat episode 5 bovenaan i.p.v. episode 1? En onder die 5 episodes is 't een complete chaos.
I'm just sitting here... hopende dat Netflix Firefly een reboot geeft!
Grappig dat veel mensen reageren over de officiele Star Trek franchise, maar dit is echt wat anders. Gaat ook buiten paramount om, ze hebben alleen toestemming gegeven om de merknaam te gebruiken. Zo lang het non-profit blijft. Ik was backer van de eerste aflevering en heb de deze ook gebacked. Alleen betreft het hier niet 1 nieuwe aflevering, maar twee! (volgens mij klopt dat ook niet in het artikel, zie https://www.kickstarter.c...enegades-episodes-2-and-3) De eerste was best goed voor een fanbased productie, het voelde een beetje houterig aan. Niet raar met zo'n beperkt budget, maar ik hoop dat ze de volgende producties wat professioneler worden. Hoe dan ook klopt er wel een echt Star Trek hart en ik blijf ze ook supporten! :D

[Reactie gewijzigd door Steenvoorde op 24 juli 2024 11:04]

Ja ik vond dat ook wel een grappige "aflevering" heb deze dan ook gebacked. Ben benieuwd wat ze gaan doen met de echte nieuwe serie in 2017 maar ik ben bang dat dat uit de andere timeline komt. Had graag gezien dat ze net zoals renegades verder zouden gaan waar VOY gebleven was.
Wat het is hier een "noem je favoriete science-fiction show" en niemand vermeld Farscape ?
Daar is tenminste nog een eind aan gemaakt door scifi

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.