Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Een groep ontwikkelaars heeft virtuele fietstochten ontwikkeld voor gebruik met de Oculus Rift. Door een koppeling tussen de fiets en de vr-bril kunnen gebruikers sporten en tegelijkertijd virtueel de wereld rond fietsen. Er is ook ondersteuning voor de Samsung Gear VR.

Widerun hoopt met een Kickstartercampagne 30.000 pond op te halen, omgerekend ongeveer 41.000 euro. Wie geïnteresseerd is in de sportkit van Widerun moet 300 pond neerleggen, ongeveer 410 euro. Daarvoor krijgen kopers een standaard waar ze hun fiets in kunnen zetten, waardoor deze in feite als een soort hometrainer kan worden gebruikt. De fietstrainer biedt weerstand zodat het systeem weet hoe snel er ongeveer wordt gefietst.

De informatie van de fietser wordt vervolgens doorgestuurd naar de Oculus Rift. Op de vr-bril krijgen gebruikers een fietstocht te zien waarbij de snelheid is gebaseerd op de geleverde input op de fietstrainer. Zo krijg je het gevoel dat je zelf de tocht aan het ondernemen bent. Er zijn verschillende locaties mogelijk en er kan gezamenlijk met vrienden worden gefietst: zo kan het dus zijn dat je virtueel door iemand wordt voorbijgefietst. In de demonstratievideo die Widerun heeft vrijgegeven is te zien hoe dat er ongeveer uit ziet.

Naast de Oculus Rift wordt ook de Samsung Gear VR ondersteund. Widerun hoopt in de toekomst nog meer vr-brillen te gaan ondersteunen. Wie de virtuele ervaring iets teveel vindt kan overigens het beeld ook gewoon een tv laten afspelen.

Mocht Widerun zijn Kickstarterdoelstelling behalen moeten kopers nog wel enig geduld hebben voordat zij aan hun virtuele fietstochten kunnen beginnen. Pas over een jaar wordt het fietssysteem uitgeleverd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Klinkt leuk, maar ik vraag me af hoe goed zo'n zwetende kop voor de VR bril zelf is. Ik denk niet echt dat ze er bij oculus rekening mee houden dat iemand zware inspanning aan't leveren is met zo'n bril op z'n kop. Met een beetje pech zijn na een paar minuten de schermpjes zelfs beslagen, daar gaat je VR ervaring...
Heel goed punt, sterker nog denk dat het ook zeer oncomfortabel wordt als je begint te zweten. De bril zal ook de neiging krijgen om weg te glijden, helemaal als je zoals in de video ineens met je hoofd voorover gaat hangen. De bandjes zullen er dan wel voor zorgen dat de bril op je hoofd blijft zitten, maar fijn voor je gezicht zal het niet zijn.

Nee het lijkt mij een mooi initiatief, maar ik moet er echt niet aan denk om dergelijke bril op mijn gezicht te hebben tijdens het sporten.
Afraid of sweaty VR headsets?

If you’re afraid about feeling uncomfortable wearing VR headsets and sweating into them while biking, well, we were too, especially during Widerun first tests. We started designing a hand-made solution to avoid people sweating and wearing not perfectly hygienic VR headsets. We placed an hygienic adapter on our DK1 able to let the air inside refresh, and discovered that users felt comfortable and didn’t noticed foggy lenses anymore. And afterwards we discovered that there was an already existing and ready solution called About Face. We are grateful to have his founder Mr. Eric Greenbaum as a partner and supporter,researching and developing products specifically for use during exercise in VR.
Heb zelf niet About Face VR gesupport, maar zeker wel een prima product en ze hebben duidelijk dus wel rekening met deze kritiek gehouden tijdens het development proces.
Mja daar zat ik ook al aan te denken. En hoe goed kan zo'n OR tegen zweetdruppels?
Misschien is de PlayStation Flow dan beter geschikt. Of misschien kunnen ze samen werken om zo toch een waterbestendig systeem te bedenken.

O-)
Dit vroegen wij ons ook af toen we bezig waren met het maken van een fiets simulatie icm de OR. Het viel uiteindelijk reuze mee, maar ik het grootste probleem is eigenlijk het feit dat je wel zelf trapt maar niet zelf stuurt. Dit zorgt er simpelweg voor dat je toch een groot deel van de zogeheten 'immersion' mist, wat natuurlijk wel jammer is. Nu is het meer hetzelfde als wat je in de lokale sportschool kunt, maar dan voor thuis (en natuurlijk met OR ondersteuning).

Maar al met al is zweten niet echt een probleem, indien dit wel een probleem wordt kun je er zelfs een soort van beschermend hoesje omheen doen wat het iets hygiŽnischer maakt.
Edit: Iemand had boven net wat eerder gereageerd.

[Reactie gewijzigd door Jairdebest op 12 april 2015 11:50]

Daar is zelfs al over nagedacht :
Afraid of sweaty VR headsets?

If you’re afraid about feeling uncomfortable wearing VR headsets and sweating into them while biking, well, we were too, especially during Widerun first tests. We started designing a hand-made solution to avoid people sweating and wearing not perfectly hygienic VR headsets. We placed an hygienic adapter on our DK1 able to let the air inside refresh, and discovered that users felt comfortable and didn’t noticed foggy lenses anymore. And afterwards we discovered that there was an already existing and ready solution called About Face. We are grateful to have his founder Mr. Eric Greenbaum as a partner and supporter,researching and developing products specifically for use during exercise in VR.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 12 april 2015 11:56]

In de introvideo van de kickstarter hebben ze als video-feed een echte video draaien, maar ik neem aan dat het om computergegenereerde video's gaat uiteindelijk? De variabelen die een fietstocht met zich meebrengt, het inhalen van anderen in de video, dat is allemaal toch onmogelijk om in 1 video te verwerken?

Ik vind het idee wel tof, maar het mag van mij wel wat realistischer gebracht worden in de campagne, gezien ik dit nooit met een echte videofeed zie gebeuren.

Verder lijkt het zweet me ook niet helemaal lekker voor je Oculus (of welke VR-headset dan ook).
Ik vraag me dat ook af. Ze laten het zien alsof je een video-opname te zien krijgt, inclusief de andere fietsers. Maar dat kan dus niet, als die echt bestuurd worden. Wat als ze stoppen? Dan loopt de video gewoon door. Of wat als je zelf stopt? Stopt dan de hele video? Of wordt het dus inderdaad allemaal CGI?
Ze zouden kunnen werken door de video te vertragen als je zacht fiets en versnelt als je hard fiets, niet eens z'n gek idee.
Ja, maar de andere fietsers in 'het spel' dan? Die medespelers fietsen immers wel gewoon door. Dat kan je dus niet met een video doen.
Een Kickstarter demo maken met video is denk ik een stuk eenvoudiger dan de boel animeren. Voor het uiteindelijke product zullen ze uiteraard wel een 3d engine gebruiken.
Even buiten het practisch op kunnen nemen van full 360 beelden op een fiets, wat gaat een Rift doen als er druppels zweet in dat ding blijft hangen? Beetje flinke rit met fietsen (of zelfs in de sportschool op een hometrainer) begin je bakken met water te zweten, weet niet of dit echt goed is voor een berg electronica op je hoofd.

En die gast op die wielren fiets, waarom kijkt hij continue naar beneden? Je moet voor je kijken :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 april 2015 14:35]

je hoeft niet te sturen, dus waarom zou je voor je kijken :P
Anders zit je een virtuele rit naar de grond te kijken? :P
Dat niet sturen lijkt me ook nogal tegenstrijdig. Je trapt op de pedalen, je ziet dat je voortbeweegt, maar bij iedere bocht hoef je niet te gaan sturen of hangen. Ik zou nogal de neiging krijgen om de bocht anders te nemen dan wat de video bedoelt heeft. :)
Het concept ziet er goed uit, maar hoe willen ze dit gaan doen met video? Wordt tijdens het fietsen de video versnelt afgespeeld wanneer je sneller fiets en stopt de video wanneer jij stopt? En zal google zijn video streetview hier bij betrokken zijn?
Ik heb dan geen ervaring met VR, maar een game hiervoor ontwikkelen lijkt mij dan beter voor het VR/belevenis gehalte.
Ja, dat zou beter zijn. Bijvoorbeeld de game Tour de France met VR ondersteuning?
Iets in die richting, het zal een soort competitie ťn actief (online) gamen worden. Wat de gezondheidszorg alleen maar op prijs zal stellen. Zodra Oculus uitkomt zullen er wel meer van dit soort producten op de markt komen, waarbij het actief gamen een grotere markt wordt. Ik kijk daar wel naar uit!
Zou ook leuk zijn als ze dit in een soort app (op Facebook ofzo) zouden verwerken waarin je een tijdrit kan doen en zo kan zien wie van je vrienden het snelst op de bestemming is.

[Reactie gewijzigd door Robin Verbeek op 12 april 2015 10:10]

Niet opzienbarend nieuw dit, want Tacx heeft al jaren een vergelijkbaar systeem:

https://www.youtube.com/watch?v=GfFcSTDnK30

Nu dan dus in een brilletje ipv op een scherm.
Kan me voorstellen dat Tacx ook met een OR versie gaat komen.
Lijkt me niks om met een oculus of vergelijkbaar device te moeten trainen
Rij al jaren binnen op een tacx die verbonden is met mijn beamer
Zit niet voor niks een zweetband op mijn fiets en een handdoek omdat je binnen je kapot zweet
Buiten kan je nog een beetje afkoelen voor de wind
Denk dat het ook een apart gevoel zal geven wanneer je scherpe bocht maakt, normaal leun je mee. En nu zit je rechtop want fiets is ingeklemt, terwijl de oculus waarschijnlijk beeld weergeeft waarin je wel mee de bocht inleunt. :?
Is het gewoon een filmpje wat sneller gaat lopen naarmate je sneller fietst? Want het ziet er niet echt gerenderd uit. Zou leuk zijn als je ook nog kon sturen en kiezen waar je heen gaat. En als het niet is gerenderd en inderdaad een filmpje is, hoe werkt dat dan dat iemand je virtueel voorbij kan fietsen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True