Software-update: DietPi 10.5

DietPi logo (170 pix)DietPi is een lichtgewicht besturingssysteem voor zogenaamde singleboardcomputers. Het is op Debian gebaseerd en geoptimaliseerd om maximale prestaties uit de kleine computers te halen. DietPi heeft daarnaast ook een groot aantal ready-to-run applicaties die kunnen worden geïnstalleerd. Hoewel de naam anders doet vermoeden is het niet alleen geschikt voor Raspberry Pi's, maar ook prima te gebruiken op hardware van bijvoorbeeld Odroid, Orange Rock en Pine. Versie 10.5 is uitgekomen en hier zijn de volgende veranderingen en verbeteringen in aangebracht:

Enhancements

  • Raspberry Pi | KMS/DRM is now enabled by default whenever a GUI application or desktop environment is installed via dietpi-software, and it can be toggled with a new dedicated dietpi-config display options entry. After several libraries for the legacy GPU firmware driver have been removed, using it has almost only downsides. Any application which made use of its features, like OpenMAX, DispmanX, and MMAL, cannot work anymore on any supported Raspberry Pi repository version.
  • Raspberry Pi | The RPi Camera setting in dietpi-config has been updated to toggle the modern camera stack with libcamera API, rather than the legacy one. The recent Linux 6.18 update removed support for the legacy MMAL camera stack, which also never worked with Camera Module 3.
  • DietPi-Config | The display menu has been reworked: dietpi-display is now the standard tool to configure display resolution/mode and rotation, the device-specific resolution menus for Raspberry Pi and Odroids have been removed, along with other legacy and dysfunctional options, namely RPi headless mode, HDMI rotation (now included in dietpi-display), and PSU noise reduction. Like possible only on VMs before, it is now additionally possible on any system with GRUB bootloader, to configure the GRUB terminal and early boot console resolution, before the KMS video mode configured via dietpi-display applies.
  • DietPi-Software | RustDesk Client: It has been enabled for the ARMv7 architecture after the latest release fixed package compatibility with Debian time64 transitioned packages.

Bug fixes

  • NanoPi K2 | Resolved an issue where setting a static Ethernet MAC address via ethaddr variable in /boot/dietpiEnv.txt did not work, since U-Boot assigned a random MAC earlier, causing the variable to be immutable. However, the U-Boot methods to assign a static MAC via efuse and OTP fallback reads both fail, hence the MAC address remains random, varying across boots, until ethaddr is set in /boot/dietpiEnv.txt. If you want a static MAC address, we suggest to use the one assigned on any boot, to assure it is a valid one. On upgraded systems, U-Boot needs to be flashed, e.g. via dietpi-config Advanced Options, for the change to take effect. #8175
  • DietPi-Config | Resolved an issue where the RTC mode option within Advanced Options was never shown, because the presence of /dev/rtc* was checked incorrectly. #7721 (comment)
  • DietPi-Software | ownCloud Infinite Scale: Resolved a v10.4 regression where on fresh installs, login via intended password failed, since the command argument was falsely added. https://dietpi.com/forum/t/25235

DietPi

Versienummer 10.5
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux
Website DietPi
Download https://dietpi.com/#download
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

15-06-2026 • 10:30

18

Bron: DietPi

Update-historie

15-06 DietPi 10.5 18
18-05 DietPi 10.4 7
19-04 DietPi 10.3 5
23-03 DietPi 10.2 4
22-02 DietPi 10.1 4
26-01 DietPi 10.0 12
15-12 DietPi 9.20 0
16-11 DietPi 9.19 2
20-10 DietPi 9.18 6
09-'25 DietPi 9.17 0
Meer historie

Reacties (18)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb nog twee Raspberry Pi1s. Zijn hier mensen met goede ervaringen met DietPi?

En wat voor toepassingen dan? Ben best nieuwsgierig.
Hier draait DietPi zo'n anderhalf jaar stabiel op een RPi 2b 1GB met Home Assistant en printer server.

Nou doe ik (nog) niet de spannendste dingen met HA, maar hoe dan ook werkt de Pi vlot ondanks draaiende op een simpel 16GB SD kaartje. Denk dat dit grotendeels te danken is aan het 'slanke' DietPi.
Is er een reden om voor DietPi + HA te verkiezen boven Home Assistant OS?
Ben benieuwd naar de reacties. Toevallig gisteren HAOS voor een RPi3b+ geïnstalleerd.
Was aan het twijfelen tussen HAOS direct en via DietPi.

De Pi wordt gebruikt als een tijdelijk project (max 6 mnd) om het energieverbruik bij een familielid te meten.

Heb altijd DietPi op mijn Pi's gedraaid en draai HA nu een jaar op mijn Odroid servertje.
Recent begonnen met Home Assisstant op een Pi4 en gekozen voor HA OS via de Pi Imager. Toch wel erg benieuwd naar andermans ervaring.
HA zonder HAOS is echt voor 99.9% van de doelgroep af te raden omdat je geen addons hebt. De supervised versie bestaat ook al niet meer.

Ik draai gewoon proxmox + HAOS VM. En voor de rest wat ik wil draait allemaal op LXC.
Proxmox met HAOS heb ik ook aangedacht, maar vanwege de dongles toch voor de Pi4 gegaan.

Ah, DietPi + HA = -repository? Want die is wel vernufte handig.
Voor mij was de reden flexibiliteit; voornamelijk om het uit te proberen en omdat ik er zaken naast wou kunnen draaien die niet via HA lopen. Misschien kan dat laatste in HAOS ook wel gewoon, maar sinds deze opzet voor mij nog steeds prima werkt, heb ik nog geen reden gehad om op HAOS over te stappen.
Bedankt voor het delen. Nu wil ik het liefst zaken gescheiden houden en zal ik niet snel er iets naast gaan draaien.

Er is met HAOS wel CLI mogelijk en zo te zien draait het Arch (ik had Debian verwacht). Misschien dat ik toch eens ga kijken naar DietPi, ik heb alles op Debian draaien namelijk en hou wel van de eenheidsworst.
Als je wat meer wilt draaien dan alleen HA? Een DietPi is heel flexibel.
Met hoeveel GB?

Hier een Pi4 (2GB en 1GB) met DietPi.

AdguardHome, Ripe atlas draait erop.

Voorheen NanoPi gehad (512 MB RAM dacht ik) draaide ripe atlas ook prima op. AdguardHome zolang je geen mega lijsten draait zou het ook aardig moeten werken.
Ik draai DietPi nu op een x64 doosje (zo'n goedkope Chinese) en op een VM onder UnRaid, maar in het verleden heb ik vaker op een RasPi 4 en 5 (minimaal met 2 GB RAM) geïnstalleerd en dat draaide altijd als een zonnetje. Meestal had ik er wat download tools op draaien (Bittorent (Transmission) , NZB's (SabNZBd), en wat 'feeder-apps' als Radarr en Sonarr), Maar tegenwoordig gebruik ik ze ook voor 'backups'(mirrors eerder) met syncthing.

DietPi heeft voor- en nadelen tov. een 'volledig' Linux systeem.

Voordelen: Lichtgewicht, vrij simpel te managen, redelijk uitgebreid

Nadelen: Niet alles is even makkelijk of inzichtelijk (je moet echt de handleiding goed volgen) en sommige dingen vragen gauw te veel van echt lichte systemen als een Pi (vooral voor backups vind ik USB-drives nogal traag op de meeste Pi's, een nvme-drive is wat dat betreft misschien wel een aanrader (maar dan zit je aan een Pi5 of en x64 systeem vast)
Draait hier al jaren prima op een RPI3 / 1GB en een RPI4 / 2GB met Docker, Adguard Home, Smokeping, Minecraft, Portainer en diverse andere containers. Ook nog nooit een kapotte SD-kaart gehad.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 15 juni 2026 14:49]

Hier ook al veel dietpi deployments gehad. Mijn Pi-hole draait er al jaren op. Ook 3d printer software. Als ze ook KDE in menu hadden zou ik hem op Raspberry Pi 500 draaien.
Op de 32-bits RPi-s wil je geen kde (of gnome) draaien. Beter is het daar voor een lichtgewicht grafische interface te kiezen, er zijn er genoeg.

Toegegeven, de RPi 500 is volgens mij wel een 64 bits machine. Dan wil je graag genoeg geheugen hebben om niet te hoeven swappen. Ik zou dan met 4 GB geheugen beginnen.
Hier ook een zeer zeer tevreden gebruiker. Inmiddels al meerdere major upgrades probleemloos doorgekomen met diverse RPI's.

Of het wat voor je is, hangt er natuurlijk vanaf of je doel hebt voor de applicaties die ze ondersteunen. Ja, in het verleden ook HA gedraaid op deze manier, maar dat werd wat zwaar voor de Pi (ligt niet aan DietPi, maar aan de hardware), dus die draait nu native op een n100.
Draai het al een aantal jaar probleemloos als cliënt voor een narrow broadcasting systeem bij de plaatselijke voetbalvereniging.

Ik haat voetbal dus kom er zo min mogelijk maar hoef er dus nooit heen voor calamiteiten. Meestal kom ik er mee weg om alleen in de zomerstop even te updaten naar de laatste versie. Erg stabiel dus.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn