Software-update: CoMaps 2025.11.19-2

CoMaps logoCoMaps is een opensource en communitydriven navigatieapp voor Android en iOS. Het werkt met de kaarten van OpenStreetMap, is gemaakt om zonder internetverbinding te kunnen werken, doet niet aan tracking, verzamelen van data of tonen van advertenties. Verder gebruikt het weinig resources en is het heel transparant over hoe de organisatie erachter wordt gefinancierd en bestuurd. Het is verkrijgbaar via de officiële Google Play Store en Apple Store, maar ook in de alternatieve appstores van F-Droid, Obtainium en Codeberg. Versie 2025.11.19-2 is uitgekomen en hier zijn de volgende veranderingen en verbeteringen in aangebracht:

General:
  • OpenStreetMap data as of November 16
  • Avoid paved roads routing option
  • Fixed duplicate notes uploads to OSM due to a race condition
  • Fixed details shown in OSM Editor for tourism and place_of_worship
  • Fixed editing of area features represented as points
  • Fixed some OSM editing duplicates due to unreliable coords comparison
  • Improve place does not exist OSM note text
  • Performance improvements in the map generation code
Android:
  • Show opens/closes at in place page and in the search
  • Add Business is vacant/disused option to the OSM editor
  • Hide offline explanation after two map downloads
  • Move system language to the top of map language setting
  • Updated "clear" and "close" icons
  • Higher priority for OSM edits upload on Android 12+
  • Remove dividers between routing options
  • Fixed layers button tint in the night mode
  • Fixed floating marker view used in elevation tracks view
  • Migrated last buttons to Material 3
  • Add icons to the settings page
  • Fix dark mode app icon color
iOS:
  • Added icons to routing options
  • Fixed voice setting being permanent in CarPlay
  • Worked around issues with highlighting the focus state of some button in CarPlay for older iOS versions
Map:
  • Added trees
  • Added several seamarks
  • Added lifebuoys, emergency access points, soup kitchens, food banks, food sharing, give boxes, car pooling spaces, boat rentals, indoor play centres, telecommunication shops, day spas, payment centres and mobile money agents
  • Show sand areas on the map
  • Render various entrances types differently
  • Added hexagon-shaped road shields for many European countries, that use them, and a custom shape for Hungary
  • Made bus stop icons smaller and show up earlier
  • Added and refreshed icons for emergency assembly points, train station buildings, slipways, marinas
  • Fixed road shields for some countries by taking their highway class into account
  • Fixed mismatched label colors for some POIs

CoMaps

Versienummer 2025.11.19-2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Android, iOS
Website CoMaps
Download https://codeberg.org/comaps/comaps/releases/tag/v2025.11.19-2
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

23-11-2025 • 09:00

22

Submitter: AnonymousGerbil

Bron: CoMaps

Update-historie

Reacties (22)

Sorteer op:

Weergave:

Tja, het is Organic Maps, met (qua app) dezelfde aanpak en dezelfde issues.

Zo is het bijvoorbeeld een uitdaging om met een (navigatie)route handmatig op een bepaald punt in te zoomen, wat het niet heel bruikbaar maakt.
Why CoMaps?

The CoMaps project was initiated in response to the growing concerns and dissatisfaction with the Organic Maps project leadership. The original Organic Maps project, while initially promoted as an open community effort, faced significant issues related to governance, transparency, and the potential for shareholder profit at the expense of the community. These concerns were detailed in the Open Letter to Organic Maps Shareholders. Despite some positive steps, the lack of a substantive resolution has led us to establish a new, independent path: CoMaps.
Dat is waarom ik "(qua app) dezelfde aanpak" schreef.

Want zoals de brief aangeeft is Organic Maps weer een spin-off van MAPS.ME en zo blijft het verhaal doorgaan dat mensen er geen (of in een vorm) commerciële activiteit in willen hebben, maar missen dat zoiets toch nodig is om mensen en hun levens te kunnen betalen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben. Ik weet ook niet welke partij hier dichter bij een eigen gelijk zit. Alleen begint het zo wel aan te voelen als een StarOffice / OpenOffice / LibreOffice waarbij de middelen vakkundig om zeep zijn geholpen om er echt iets moois van te maken zoals ze dat bijvoorbeeld bij Blender hebben gedaan.

Het kan dus wel. De vraag is: wanneer komt er een Ton Roosendaal bij één van dit soort projecten langs die het op durft te pakken en de boel bij elkaar kan houden mét commerciële belangen bovenop de publieke belangen?

Met alleen maar versplinteringen en hobbymatig werk ga je in ieder geval nooit ver komen om bijvoorbeeld de foute zoom die ik noemde te herstellen. Want daar is kennis voor nodig en dat kost geld.
Ik snap je punt wel een beetje.

Ik heb deze geïnstalleerd om het weer eens aan te zien, voorheen had ik MAPS.ME (ik wist niet eens dat hier weer spins-off van waren, gebruik het al jaren niet meer).
Het probleem bij veel van dit soort projecten is de betrouwbaarheid op lange termijn.
Er lijkt altijd veel motivatie in de eerste paar jaar en dan komt het hele project stil te staan, doordat iemand toch niet meer de tijd, zin, moeite, persoonlijke omstandigheden etc heeft.
Of wanneer het wel succesvol is, wordt het al snel doorverkocht (beetje zoals Arduino, R.I.P.)

Blender is een van de betere voorbeelden, maar dat komt volgens mij vooral omdat ze van de grond af aan goede management hebben gehad.
Misschien nog wel het meest belangrijke is daarbij een zeer goede focus hebben.

Die versplinteringen en gebrek aan focus, is ook een reden waarom Linux nooit van de grond gaat komen.
Zodra men het al een beetje oneens is, wordt er vrolijk op los geforked.
De eindgebruiker heeft er vervolgens niks aan.
Blender is een van de betere voorbeelden, maar dat komt volgens mij vooral omdat ze van de grond af aan goede management hebben gehad.
Not a Number (het oude bedrijf van o.a. Roosendaal) ging failliet rond de dotcom-crisis.

Pas daarna kwam de transitie van "gratis" (met een "C-key" als ik het me goed herinner) naar open source, dus er zat al een heel verleden achter qua management :)

Misschien zit het daar ook wel een beetje in. Er was ervaring. In combinatie met flink veel passie en genoeg gebruikers die het een geweldig pakket vonden (want commerciële software was héél duur) is het gelukt om het levensvatbaar te maken.

Dat drukpunt bestaat hier niet omdat Google Maps gewoon "gratis" is. Ook al staat het vol met misleiding (meeste reviews zijn niet echt, mensen die het gebruiken voor spam, enz) en reclame.
Met ervaring kom je er niet alleen.

Ik heb best wel wat projecten voorbij zien komen waar behoorlijk knappe koppen achter zitten/zaten.
Maar ja, als er geen focus is, of de doelen en keuzes niet optimaal, komt het niet heel ver.
Zoiets blijft toch altijd een balans tussen gebruikersvriendelijkheid en techniek.
Bij Blender hebben ze dat vanaf het begin al goed door gehad.
Ik zou zo graag willen dat er ook andere CAD software zo beschikbaar was.
(over duur gesproken...... :( )

Wat ik met name mis bij open source navigatie apps, is vooral gebrek aan informatie.
Bijvoorbeeld een restaurant (met reviews), of specifieke winkels or bedrijven.
Dus je moet soms wel heel erg old-skool adresjes op gaan zoeken.
Dat werkt zo enorm omslachtig, dat je dan inderdaad maar beter Google maps kunt gebruiken.
Ben ik het wel mee eens ja :)

En Roosendaal had / heeft natuurlijk niet alleen de ervaring maar ook de techskills.
Die versplinteringen en gebrek aan focus, is ook een reden waarom Linux nooit van de grond gaat komen.Zodra men het al een beetje oneens is, wordt er vrolijk op los geforked.
De eindgebruiker heeft er vervolgens niks aan.
Beetje onnodig dit. Linux is "van de grond". Elke Android te telefoon Linux, vrijwel het gehele online landschap Linux, vrijwel alle hypervisors Linux, vrijwel alle IoT Linux en zo kun je nog wel even doorgaan.

Je doelt denk ik Linux op de desktop. Maar ook dat timmert er vrolijk op los. Het is dat vendoren hun applicatie vaak alleen maar voor MacOS en Windows leveren maar gezien de shift van een hoop applicaties naar elektron achtige frameworks of gewoon als online web applicatie bieden en steam heel lekker bezig is in gamingland zie ik steeds meer mensen om me heen langzaam toch naar een FOSS omgeving over stappen

Die versplintering is echt niet zo erg als je hier doet voorkomen. Flatpak, Appimage, Brew en container oplossingen zorgen ervoor dat je vrijwel alles op alles kunt draaien.
Ik had al zo'n reactie verwacht.

Android is nou juist HET voorbeeld hoe je wel verder komt met de juiste focus en doelen. Idem voor MacOS (had verwacht dat die ook genoemd zou worden), dat in feite ook Linux-based is. Beiden zijn echter inmiddels dusdanig verder ontwikkeld en staan dusdanig op zichzelf dat ik het nogal vergezocht vind om het nog Linux te kunnen noemen. Puur vanuit pedantisch oogpunt klopt het.

Voor embedded systemen ben ik het ook met je eens.

Voor desktop ben ik het absoluut niet met je eens. Een van de redenen is juist de allerlaatste zin die je noemt. Er is weinig coherentie qua oplossingen en middelen. Leuk dat daardoor alles mogelijk is, het nadeel is dat het daardoor ook extreem versplinterd is (understatement). Zodra het iemand weer ergens iets niet zint, popt er weer een nieuwe variant uit de grond. Het aantal verschillende distros is op het moment echt totaal krankzinnig.

Totaal verspilde resources en kennis naar mijn mening. Ja dan kan je blijven timmeren, maar een goede fundering wordt op zo'n manier nooit afgemaakt.

Ik gebruik Linux al vele jaren en dat is inmiddels na al die tijd hoe het voelt. Elk wissewasje en onderdeeltje wordt weer door iets of iemand anders ontwikkeld.

Ik zie trouwens niet waarom een dergelijke mening "onnodig" zou zijn? Ik vind het JUIST een vrij duidelijk voorbeeld, vandaar dat ik het noem en ik denk dat daar een aantal duidelijke argumenten voor zijn. Daar mag je een andere mening over hebben, maar het is dan wel vreemd om dan te gaan zeggen dat de mening van anderen onnodig is?

[Reactie gewijzigd door B_FORCE op 24 november 2025 13:57]

MacOS is freeBSD. Geen Linux. ChromeOS nog zo'n voorbeeld waarom het wel kan.

Het feit dat je zelf aangeeft dat je al zo'n reactie zou krijgen zegt ook wel iets denk ik.

De reden waarom ik het onnodig vind heeft er mee te maken dat; als iedereen maar blijft roepen dat Linux nooit van de grond zal komen het de gebruikers die nu een proprietary OS mogelijk afschrikt om een overstap te maken. Dat vind ik jammer en hoeft niet.

En je suggereert iets wat gewoon niet waar is. Dat je daar op aangesproken wordt is een logisch gevolg. Zelfde als dat het een logisch gevolg is dat jij weer reageert op mijn reactie ;)
Het zegt met name iets over hoe emotioneel de gemiddelde Linux gebruiker reageert.....

Wat vervolgens vooral afschrikt is de sterke toon die er dan steeds gezet wordt.
Ik gebruik het inmiddels als dik 20 jaar en helaas lijkt die insteek niet te veranderen.
Feedback goed kunnen incasseren en er iets constructiefs mee doen zal de community sieren.
Denk eens na over hoe een gemiddelde gebruiker bv niet voor elke zucht en scheet de terminal in wil duiken.
Android en Apple (idd freeBSD, maar insteek is gelijksoortig) kunnen het ook, en beiden zijn rete stabiel.

Feit blijft dat het daarom zo blijft hangen, totdat er ineens zeer grote spelers zich ermee bemoeien zoals Steam en Apple voor comptabiliteits-layers.
Guess why that goes so well? ;omdat er focus is.

Maar goed, we zullen het gaan zien.
Inmiddels zijn zoveel mensen Windows zo spuugzat aan het worden (incl mijzelf, maar kan niet overstappen ivm professionele software dat gewoon niet op Linux draait).
Laten we het hopen, ik heb er na 20 jaar niet heel veel vertrouwen meer in om eerlijk te zijn.
Terminal is voor de een een zege, voor de ander een vloek.

Linux staat bij mij voor vrijheid. En vrijheid vind ik heel belangrijk. Daar pak ik dan graag een klein beetje inconsistentie voor.

Als je hulp nodig hebt om je zakelijke tooling op Linux werkend te krijgen dan help ik je graag.
Ik wilde al vragen wat het verschil is met organic maps. Die gebruik ik altijd om te zien waar ik ben en waar ik heen kan als ik wandel.
Maar is data verzamelen niet de enige manier om te weten te kunnen komen of er files of wegopbrekingen of flitsers zijn?

Maar, klinkt cool, had hier nog nooit van gehoord, keer proberen.
Geen dataverzameling

De app is ontworpen met het oog op privacy - het identificeert geen personen, volgt niemand en verzamelt geen informatie. CoMaps is ook gecontroleerd door Exodus.

https://reports.exodus-pr...app.comaps.google/latest/
Het "dataverzameling" deel gaat over data van gebruikers. Die wordt niet verzameld. Er zijn andere manieren om aan informatie over files en wegwerkzaamheden te komen; zo wordt er al vele jaren TMC-data meegestuurd over FM-frequenties (als metadata bij radiozenders) - en dat gebeurde al ruim voordat mobiel internet gemeengoed was. Het lijkt me dat je diezelfde data tegenwoordig via publieke API's ook wel kunt opvragen.

Je levert hiermee wel iets in op nauwkeurigheid, maar het is veel privacyvriendelijker.
Is er nou echt een reden om te wisselen naar CoMaps van Organic Maps? Ik (en mijn vriendin) ben een tevreden gebruiker van die laatste en heb eerlijk gezegd geen idee wat nou het probleem met de "management" er van is dat het waard maakt om te wisselen.
Wat betreft bruikbaarheid is er op dit moment inderdaad geen reden om te wisselen. Het probleem zit er hem echt in dat veel ontwikkelaars er geen vertrouwen in hebben dat het bedrijf achter organic maps geen misbruik gaat maken van de positie:
We consider the possibility of having contributed to a de-facto venture, where the project is sold or otherwise monetized to generate profit for shareholders, after funding from donors and significant work by volunteer contributors, to be deceptive and misleading the intent of the project.
(Bron: https://openletter.earth/open-letter-to-organic-maps-shareholders-a0bf770c)

Ook in het geval dat dit geen groot bezwaar voor je is kan het zijn dat je hier als gebruiker wel wat van gaat merken. Als een groot deel van de ontwikkelaars en donoren daadwerkelijk overstapt naar de nonprofit dan is er een grote kans dat organic maps, vergelijkbaar met wat met openoffice is gebeurd, nauwelijks doorontwikkeld en/of bijgewerkt wordt.

[Reactie gewijzigd door AnonymousGerbil op 24 november 2025 04:47]

Ondersteund deze app ook Android Auto?
Ik vraag mij af of het niet mogelijk zou zijn om de API van TomTom te gebruiken voor file en wegafaluiting informatie.
https://developer.tomtom....-information/introduction

Je hoeft hiervoor niet je locatie te uploaden naar TomTom. Je moet er misschien voor betalen maar dat doet ik eerlijk gezegd graag.

Ook de overheid publiceert ontzettend veel informatie dat door open source initiatieven bruikbaar zou kunnen zijn. Zoals dit
https://opendata.ndw.nu/

Het zou echt fantastisch zijn om ook hierin van big tech onafhankelijk te kunnen worden.
Ik gebruikte al een tijdje Magic Earth als vervanging van Google Maps. Echter gebeurde het veel te vaak dat de app een ingevoerd adres gewoon totaal niet herkende, of pas na aanpassing van wat letters. Een verkeerd getypt adres werd niet gecorrigeerd. Ik probeer nu al een paar weken CoMaps en die doet dit aanzienlijk beter tot nu toe!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn