Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: LibreOffice 6.3.0

LibreOffice 6.0 logo (80 pix) De Document Foundation heeft versie 6.3 van LibreOffice uitgebracht. Dit opensource-officepakket is ontstaan als afsplitsing van OpenOffice en wordt geleverd met tekstverwerker Writer, spreadsheetprogramma Calc, presentatieprogramma Impress, tekenprogramma Draw, databaseprogramma Base en Formula, een applicatie om wetenschappelijke notaties mee te maken.

In versie 6.3 zien we onder meer prestatieverbeteringen in Writer en Calc wanneer een document meerdere bookmarks, tabellen en embedded fonts heeften zijn de export naar pdf- en ondersteuning van Microsoft Office-documenten verbeterd. De complete release notes zijn op deze pagina te vinden, dit is de aankondiging van versie 6.3.0:

The Document Foundation announces LibreOffice 6.3
The Document Foundation announces LibreOffice 6.3, a feature-rich major release of the LibreOffice 6 family with better performance, a large number of new and improved features, and enhanced interoperability with proprietary document formats:
  • Writer and Calc performance has been improved by an order of magnitude based on documents provided by end users: text files with different bookmarks, tables and embedded fonts, large ODS/XLSX spreadsheets, and Calc files with VLOOKUP load and render more quickly. Saving Calc spreadsheets as XLS files is also faster.
  • The Tabbed Compact version of the NotebookBar user interface, introduced in LibreOffice 6.2, is now available for Writer, Calc, Impress and Draw. It leaves more space for user documents, spreadsheets and presentations on laptops with wide screens. In addition, the new Contextual Single UI is ready for Writer and Draw.
  • In Calc, a new drop-down widget in the formula bar replaces the old Sum tool, giving the user quick access to the most frequently used functions. Also, a new FOURIER function has been added, to compute the discrete Fourier transform of an input array.
  • Export as PDF has been improved with the support for the standard PDF/A-2 document format, which is required by several organizations for long term file storage. In addition, the design of editable PDF forms has been simplified with the addition of the Form menu to Writer, to further improve one of LibreOffice strongest features.
  • Documents can now be redacted to remove or hide sensitive information such as personal data before exporting or sharing the file, to help companies or organisations to comply with regulations.
  • On Windows, a proper console mode was added, with better output and error codes. This makes it easier to use LibreOffice to perform batch operations such as printing or converting many documents.
  • Interoperability with Microsoft Office proprietary file formats has been improved in several areas with export support for DOTX document templates and XLTX spreadsheet templates, import of charts from DOCX drawingML group shapes, import/export of SmartArt from PPTX files, to preserve editing capabilities in PowerPoint, and better XLSX Pivot table interoperability.

Versienummer 6.3.0
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Linux, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website The Document Foundation
Download https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/?type=win-x86_64&version=6.3.0&lang=nl
Bestandsgrootte 286,45MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

09-08-2019 • 18:56

73 Linkedin Google+

Submitter: bok001

Bron: The Document Foundation

Reacties (73)

Wijzig sortering
Ik draai al een tijdje Linux en derhalve ook Libreoffice, maar met veel tegen zin. Ik vind het een walgelijk product vergeleken met Microsoft office. Basale dingen zoals even alle voetnoten selecteren door middel van ctrl+a, om de opmaak van alle voetnoten aan te passen, werkt al niet. Dat moet je heel erg omslachtig via de finder doen. En zo zijn er wel meer van die relatief kleine dingen, die er voor zorgen dat je geen professionele documenten kunt opmaken zonder te vloeken en te schelden. Maar ja, ik draai Linux (met liefde), dus we gaan wel weer hopen dat deze versie weer wat beter is.
In je posting geef je al meteen het antwoord waarom het jou niet lukt om een fatsoenlijk document te maken: je bent té bevooroordeeld en vooringenomen richting LibreOffice, en om die reden zal LibreOffice het voor jou nooit worden. Blijf dus gewoon bij MS Office, want dat is jouw kantoorpakket-to-be. Zo simpel is het....

Ik gebruik zowel MSO als LO zéér intensief en mag mezelf inmiddels zonder overdrijven een poweruser noemen van beide kantoorpakketten. Uit mijn jarenlange ervaringen met beide kantoorpakketten kan ik rustig zeggen dat beiden inmiddels behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. Waar bij de één een functionaliteit ontbeert blinkt het andere er weer in uit. Ik vind het ook vervelend worden dat mensen maar zitten te jengelen over iets wat ze niet lukt met LibreOffice. En natúúrlijk lukt het niet, want sommige dingen werken bij het één nét even anders dan bij het andere. En als je niet de moeite neemt om die "andere" methode eigen te maken zul je blijven etteren. En in die modus gaat het je niet lukken om er iets van te maken. LibreOffice is géén MSO, en vice versa. Komt ook nog eens bij dat LibreOffice véél meer kan dan mensen denken, alleen zit hun creativiteit in de weg. Of laten het MS Office-denken niet los en lopen daardoor tegen beperkingen op. Dat is niet de schuld van LO, maar écht vanwege je eigen handelen.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik voor mijn werk zelf mag kiezen welk pakket ik voor welk doeleinde ik gebruik. En ook heb ik niets tegen MS Office als kantoorpakket (prima software verder), maar ik geef toch de voorkeur toch aan LibreOffice. En ik vind het mooi om te zien dat ze MS Office op punten/onderdelen inmiddels MS Office naar de kroon steken.

Zo is het aanmaken van losse, digitale exemplaren van brieven onder MS Word onmogelijk met de functie "afdruk samenvoegen", bij LibreOffice is het een eitje (waar het "standaardbrief" heet). Ik moest recentelijk duizenden brieven aanmaken om te laten versturen. Maar daarnaast moesten van al die brieven ook losse PDF-bestanden per brief aangemaakt worden omdat deze digitaal in onze systemen opgeslagen moesten worden. MS Word kon het niet eens, want deze functionaliteit zit niet in MS Word. Met LibreOffice was het een koud kunstje via de functie "standaardbrief afdrukken". Het heeft mijn collega's, en daarmee ook onze afdeling enorm veel tijdswinst opgeleverd.

Ook veel gelezen hier op Tweakers: er zijn mensen die klagen dat LibreOffice moeilijk doet met zéér grote Excelbestanden. Mijn ervaring is anders, en ik weet inmiddels wel beter. Recentelijk nog: ik kreeg via een collega een bestand aangeleverd met méér dan 50.000 klanten met een enorme berg data over diezelfde klanten erachter. Hoewel een normaal Excel-bestand, Excel verslikte zich erin en ging zwaar over zijn nek. CPU 100%, programma grijsde uit en Excel liep compleet vast. Bij een tweede en derde poging exact hetzelfde gedrag. Vervolgens open ik datzelfde bestand in LibreOffice, en.... geen enkel probleem. Om verder te kunnen heb ik het document maar opgeslagen als .ods-bestand en ben daarmee aan de slag gegaan. Ik heb verder geen centje pijn meer gehad en heb hetgeen kunnen doen wat ik moest doen.

Vandaag is LO 6.3.0. vrijgegeven. Dat wordt weer een donatie. Doe ik standaard bij elke nieuwe release. Omdat de mensen erachter het verdienen!

[Reactie gewijzigd door Qalo op 10 augustus 2019 03:41]

ik heb hier een beetje hetzelfde sentiment met één verschil, over MS office kan ik altijd overal alles vinden, en is het zeer goed geïntegreerd in software van derden.

Om wat voorbeelden te noemen, die handigheidjes zoals sommige sneltoetsen en en andere kleine verfijningen om ineens alle headers, footers, notes en referenties in een dcument aan te passen. goede samenwerking in een enkel document, in-app integratie met een cloud-opslagdienst. Integratie met een PIM-client.

die zijn allemaal zaken waarin MS het min of meer beter voor elkaar heeft.

shit zoals colabora online etc klinken wellicht leuk in combinatie met LO maar de werkelijkheid is dat alleen hele grote partijen met grote IT afdelingen dergelijke systemen kunnen optuigen en onderhouden.

zou er een partij zoals transip zijn die een soort strack-pro zou uitrollen met 1tb opslag, EN op LO gebaseerde online-editing, een goede email en calendar ervaring met ofline plugins voor dez of gene software, dan zou LO een veel grotere waarde hebben.

Ook wanneer je er meer informatie over LO en zijn werkwijzen en principes zou zijn (meer grafisch en meer interactief), dan zou het voor gebruikers veel makkelijker zijn om MSO te laten vragen.

Mijn oplossing zou zijn, sla de armen ineen met een degelijke partner. vraag een x bedrag per jaar voor een goede online en ofline geintegreerde oplossing (met mailbox en andere meuk),

ik zou direct overstappen van google apps naar iets anders als er een goede opensource open standaarden, EU- GDPR based oplossing kwam.

het feit is dat die er niet is: Linux Desktop as a Service ... where can i sign up?
Als je het zo stelt dan wil je wel heel erg graag een kopie van Microsoft. Kijk eens naar Google. Die zijn het opnieuw aan opbouwen in Google drive en zo. Inclusief een eigen desktop os en zo. En ook de server kant groeit al aardig.

Bij Amazon zijn ook ontwikkelingen maar dat diverse bedrijven details invullen.

Verder moet ik je teleurstellen. Colabora is 1 van de alternatieven.
De Linux desktop is op veel plaatsen te vinden. Android en chromium-os zijn Linux. Alleen geen gnu-linux.

Voor een remote desktop moet ik je teleurstellen, dat is een contradictie. De desktop is op je eigen apparatuur. Remote gebruik je applicaties. Een remote desktop is alleen maar een applicatie om in 1 keer meer applicaties tegelijkertijd naar je toe te trekken. Dat kan bij Unix/Linux/x11 al 30 jaar per applicatie. Geen remote desktop nodig.
Nextcloud werkt aan integratie van oplamg icm met mail en LO online;
https://nextcloud.com/collaboraonline/

een partij die dit commercieel aanbied is CiviHosting.
https://civihosting.com/nextcloud-hosting/
https://nextcloud.demo.civihosting.com/
Ik gebruik Collabora icm Nextcloud ... en ik prijs me gelukkig dat jij me een grote partij met grote IT afdeling noemt.. Tx!

Gewoon thuis hoor.. vanuit de meterkast... one click updates en upgrades....

Nextcloud
Calendar
Contacts
Mail
Tasks
Talk (video conferencing)
Deck (Trello alike)
Collabora... (LO)

Desktop Clients
Mobile Clients

Allemaal even eenvoudig.... hoeveel PIM heb je nodig? en GDPR? Self hosted... EULA? Die van mij....
"shit zoals colabora online etc klinken wellicht leuk in combinatie met LO maar de werkelijkheid is dat alleen hele grote partijen met grote IT afdelingen dergelijke systemen kunnen optuigen en onderhouden."

Prima zelf op te zetten, documentatie is erg uitgebreid en er er is veel info te vinden mbt altnernatieve platformen en integraties. Is het voor "iedereen" te doen, zeker niet en dus zijn er veel hosting partijen die het voor je kunnen regelen.


"zou er een partij zoals transip zijn die een soort strack-pro zou uitrollen met 1tb opslag, EN op LO gebaseerde online-editing, een goede email en calendar ervaring met ofline plugins voor dez of gene software, dan zou LO een veel grotere waarde hebben."

Die zijn er zeker, zie oa https://www.collaboraoffice.com/partners-main/partners/


"Ook wanneer je er meer informatie over LO en zijn werkwijzen en principes zou zijn (meer grafisch en meer interactief), dan zou het voor gebruikers veel makkelijker zijn om MSO te laten vragen."

www.libreoffice.com ? Het is en blijft natuurlijk een community van vrijwilligers, dus als je iets mist of ideeën hebt mag je natuurlijk altijd een bijdrage leveren.... zoals anderen ook doen is een financiële bijdrage natuurlijk ook welkom, je kunt zelfs aangeven waaraan dat geld zou moeten worden besteed.

Wanneer je niet van de (gratis) community (versie) afhankelijk wilt/kunt zijn, is het mogelijk een commerciele versie van LibreOffice bij bijvoorbeeld CIB, Collabora, NouEnOff of een andere partner af te nemen.


"Mijn oplossing zou zijn, sla de armen ineen met een degelijke partner. vraag een x bedrag per jaar voor een goede online en ofline geintegreerde oplossing (met mailbox en andere meuk)"

Er is heel bewust gekozen (door de Document Foundation) om niet met een enkele partner in zee te gaan, maar iedereen de gelegenheid te geven de (LibreOffice Online) oplossing met een eigen product te laten integreren. Hiermee wordt niemand voorgetrokken en voorkom je vendor lock-in (zoals het geval is bij bijvoorbeeld Microsoft oplossingen). Wanneer er een voorkeur partner zou zijn is er minder interesse bij andere partners om te investeren in de oplossing. Het doel van de oplossing is natuurlijk om zo breed mogelijk ingezet te kunnen worden. Om de oplossing "shit" te noemen is een beetje denigrerend wanneer je dus eigenlijk geen idee hebt waarom de oplossing is deze wijze is gebouwd en hoeveel tijd hierin is gestopt.... je doet bedrijven zoals Collabora (die vrijwel het hele Online deel heeft gesponsord) daarmee imo ernstig tekort. Bewust is er dus gekozen om Online enkel een "viewer/editor" te maken en niet een geheel CMS/ecosysteem daaromheen te bouwen simpelweg omdat daarmee andere oplossingen/integraties veel moeilijker zouden worden en daarvoor eenvoudigweg ook geen voldoende ontwikkelaars zijn. Er is dus een simpele, elegante en pragmatische aanpak gekozen. Gezien het aantal nieuwe partners dat daarmee is aangehaakt is het een succes. Zijn niet enkel open source producten, maar ook commerciële partijen (oa Microfocus Filr en Teamworks werken aan deze integratie) die de oplossing integreren in hun producten; punt hier is dat Microsoft erg goed integreert met Microsoft, maar het wordt voor derden steeds moeilijker gemaakt (legal, licensing, Azure) om eenzelfde integratie nivo te verkrijgen zonder steeds afhankelijker te worden van Microsoft.


"ik zou direct overstappen van google apps naar iets anders als er een goede opensource open standaarden, EU- GDPR based oplossing kwam."

eGroupware en Kolab zijn complete en gehoste oplossingen, maar er zijn er veel meer. Voor een overzicht zie oa https://www.collaboraoffice.com/partners-main/partners/

[Reactie gewijzigd door sebati op 14 augustus 2019 10:49]

Vandaag is LO 6.3.0. vrijgegeven. Dat wordt weer een donatie. Doe ik standaard bij elke nieuwe release. Omdat de mensen erachter het verdienen!
Goede gewoonte d:)b Ik doe mee. LibreOffice is nou typisch zo'n fundamenteel open source project dat kan bijdragen om onder het monopolie van de bekende tech reuzen uit te komen (in dit geval Microsoft dat met Office vrijwel het enige alternatief in handen heeft).

https://www.libreoffice.org/donate
Ik heb zonet via PayPal weer 25 euri's overgemaakt. Twee keer in het jaar maak ik € 25,00 euro over, en bij elke nieuwe puntrelease een tientje. Bij elke tussentijdse update 5 euro. Zolang ik het kan missen zal ik het doen. :)
Cool (Y).
Ik maak maandelijks een tientje over naar Microsoft. :*)
Dat is alleen op iets minder vrijwillige basis :Y) . Voelt toch anders...
Ooit uit pure ergernis over de Ribbon van MS Office overgestapt naar OpenOffice. Kwam er achter dat het een grote veelzijdigheid heeft.
Voor voor het schrijven van documentatie en handleidingen was het superieur aan MS. De navigator van OOo. top!
Nu gebruik ik veelal LibreOffice. Zelfde superieure eigenschappen als OOo. Sneller in de omgang.

En ja ik gebruik ook nog wel eens MS... maar dat is vooral om de powerpoints die in O365 moeten kunnen worden draaien... O365 web is werkelijk klunzig als het gaat om standaards...
Dat is begrijpelijk en werk ook andersom: Als je een poosje veel met Libbreoffice hebt gewerkt en met MS Office aan de slag moet, blijkt MS Office ook walgelijkheden te hebben die dan pas gaan opvallen.

Bijv snel met batch (headless) een stel Excel sheets naar csv en catten (moet je wel LO voor gebruiken, kan MS niet), corrupte docx bestanden gemaakt in MS Office die ik niet meer in MS Office kan openen maar wel in LO (?), taalafhankelijke (!) R1C1-formules in Excel die bij jou dus perfect werken maar bij uitrollen niet, en het uren kostende komma en datum geneuzel van Excel, geen taslinstellingen op document niveau in PowerPoint (#?!#!! weer half uur verspild waarin ik iets nuttigs had kunnen doen).

Om nog maar niet over de zelfmoord-neigingen door plaatjes en lijsten in Word tabellen te beginnen en zonder reden verspringende opmaak en plaatjes, mijn afdeling verspilt hier uren per dag aan. CSS leren gaat pvd nog sneller, en dat is al best een rotsysteem met alle float-meuk. Hebben we het over corrupte Access bestanden nog niet gehad, uren bezig om verdwenen relaties (alle!) te herstellen . Ms Office irriteert gruwelijk zodra je er achter komt dat het anders kan.

En ja, dat heb ik dus ook andersom als ik snel een draaitabbelletje wil maken in Calc, werkte mateloos omslachtig en veel zit er niet in.

Overigens, sommige bugs in MS Word zitten er al 15 jaar in; het is jammer dat LO een laag budget heeft want per Euro ontwikkelen ze volgens mij meer.

Dus even volhouden nog, daarna heb je net zo'n hekel aan MS Office ;)

[Reactie gewijzigd door kidde op 10 augustus 2019 02:31]

Je hebt het nu wel over LO onderschatten en het niet willen leren. Maar met powershell kan je prima xlsx coverteren en catten (excel moet wel geinstalleerd zijn). Als ik jouw reactie zo lees lijkt het er vooral op jij (of je afdeling) niet wilt leren met office te werken, want bijv. opmaak in word verspringt echt niet vanzelf. Ook zijn de excel functies niet taal afhankelijk, als jij in een EN versie "sum" gebruikt zie je in de NL versie gewoon "som".

Maar laten we gewoon zeggen dat beide pakketten hun voor- en nadelen hebben. En voor veel mensen is MS Office vaak makkelijker omdat ze soort van gedwongen worden om er op kantoor mee te werken.

Maar Libre Office is zeker een mooi product waar de thuis gebruiker die enkel een briefje of cv erin maakt zonder problemen mee kan werken. Op professioneel gebied is het vooral "wat ben je gewend te gebruiken". Nadeel is wel, als jij alles in LO doet en je collega's gebruiken MS Office dan krijg je met complexere files vaak toch een hoop gedoe.
Nadeel is wel, als jij alles in LO doet en je collega's gebruiken MS Office dan krijg je met complexere files vaak toch een hoop gedoe.
Waarbij ik eraan toevoeg dat MS Office vaker over complexere documenten gemaakt in LibreOffice struikelt dan LibreOffice met MS Office documenten (is mijn ervaring!). LibreOffice is namelijk veel actiever bezig met de uitwisselbaarheid van diverse documentformaten. Microsoft leunt al jaren achterover en weet dat deze vorm van "éénrichtingsverkeer" hen nog steeds niet noopt tot verbetering hierin, laat staan tot enige actie. Waarom zouden ze? Zowat de hele corporate wereld ziet MS Office toch als hét defacto kantoorpakket? En dat kan ook bijna niet anders, want tja, iedereen heeft zijn documenten in .docx, .xlsx en .ppsx opgeslagen.

Het wordt tijd dat Microsoft ook eens gedwongen wordt om de uitwisselbaarheid van documenten te verbeteren. Ja, MS Office kan ODF-documenten openen, aanmaken en/of wegschrijven, maar doet dit dermate beroerd dat je er feitelijk nog geen bal aan hebt. Maar dat dondert Microsoft écht niet, want er is, sinds MS Office dit kan, geen enkele verbetering meer zichtbaar geweest. Ze hebben voldaan aan een eis, en dat is het wel.

Nog beter is het die hele OOXML de deur uit te gooien en zich, net als vele andere kantoorpakketten, te richten op ODF. Dan zijn we meteen van al dat gesodemieter af en kan iedereen het kantoorpakket gebruiken die hij/zij het prettigst vind werken. Zonder conversieverlies of compatibiliteitsverlies.

[Reactie gewijzigd door Qalo op 10 augustus 2019 13:58]

Helemaal mee eens, de odf ondersteuning van MSO is zeer zwak, het voldoet aan de minimale eisen en dat is alles.

Helaas weet MS donders goed dat wanneer ze volledig overgaan op odf dat ze gelijk een groot marktaandeel zullen verliezen. Vooral de kleinere bedrijven en ZZP'ers zullen dan geen O365 meer afnemen omdat het allemaal goedkoper kan (met bijv. LO).
Als ik jouw reactie zo lees lijkt het er vooral op jij (of je afdeling) niet wilt leren met office te werke
Geloof me, we willen niets liever dan dat! We zijn zeker met 10 engineers, echt niet de allerdomste figuren op aarde of zo (toegeven, ook niet de allerslimste ;) ), en aangezien we hier vele uren op verspillen zoeken we echt wel antwoorden. Niemand van ons snapt het; tegen m'n baas leg ik altijd uit dat MS Word 'prima geschikt is om briefjes te typen'.

Tabellen met lijstjes* en foto's erin moet je gewoon niet aan beginnen in MS Word; vooral niet als je later nog een of andere plugin hebt die ze naar HTML gaat omzetten (en eigenlijk ook nog graag aan 'single sourcing' wil doen, zit standaard ook al niet fatsoenlijk in MS Word). Dan is het drama helemaal niet meer te overzien; en kies je beter een professionele oplossing. En eerlijk is eerlijk, dan bedoel ik helaas óok niet LO Writer. Maar goed, LO is gratis; van een betaald pakket als MS Word had ik toch meer gehoopt.

*Dieptepunt hierin was, een lijstje waarvan de nummering in een tabel in kolom 1 in een keer in kolom 2 verder liep; maar we wilden gewoon doornummeren in kolom 1.
Weer veel tijd eraan verspild om het te fixen maar lukken ho maar. Uiteindelijk alles maar weer Ctrl+A / Ctrl+Spatie en Ctrl+N moeten doen, alle opmaak dus eruit naaien en overnieuw beginnen maar weer, wat een drama. Dit soort dingen zijn helaas dagelijkse gang van zaken.
als jij in een EN versie "sum" gebruikt zie je in de NL versie gewoon "som".
Zulke simpele zaken had ik het natuurlijk helemaal niet over. Het gaat over iets als
"=SUM(INDIRECT("R"&A1&"C"&A2&":R"&A3&"C"&A4;FALSE))"

Probeer maar eens op een Nederlandse versie, hopelijk ziet u wél binnen een half uur welke gruwelijke onnozelheid Microsoft hierin verstopt heeft. En bonus-punten als u me kan uitleggen, waarom dat allemaal wel werkt als de laatste 'FALSE' een 'TRUE' is, met aangepaste verwijzingen natuurlijk.

Inderdaad; allebei heeft zijn voor en tegens. Op mensen die alleen de nadelen van LO zien reageer ik altijd allergisch. En loop mezelf weer zinloos op te winden omdat alle nachtmerries die ik met MSO beleefd heb weer bovendrijven. Waarvoor mijn excuses. Ik moet snel op zoek naar de anti-histamine!

Tevens bedankt voor de Powershell-truc, die ga ik onthouden. Helaas is Powershell geloof ik her en der geblokkeerd door onze sys-admins, maar op kantoor moet dit wel werken.

[Reactie gewijzigd door kidde op 10 augustus 2019 22:58]

Waar ik me het meest aan irriteer bij excel (op het werk) is het knippen/plakken van csv data.

In LO krijg ik netjes een schermpje waarin me wordt gevraagd naar de specificaties van mijn csv tekst direct na het plakken. Een handeling en klaar.

In excel wordt alle rijen gewoon in de eerste kolom gepropt. Daarna moet ik eerst in het menu naar de optie "tekst naar kolom" oid om daar weer allemaal menu door te gaan voor de specificaties. Hoezo intuïtief?
Biedt 'Data/From Text' een oplossing voor het importen van csv data in excel?
Mijn primaire punt gaat over het aantal handelingen die ik nodig heb om iets gedaan te krijgen. Bij LO hoef ik alleen maar van het klembord te plakken en ik krijg al alle optie die ik nodig heb voor het goed verwerken van CSV te zien. Bij Excel moet ik gebruik maken van allerlei aanvullende menu opties, want gewoon langzamer is.

In beiden bereik ik mijn doel, alleen in LO een stuk makkelijker.

Overigens is dit maar één van de voorbeelden waarom ik LO fijner vind dan Office, de andere punten heb ik bij eerdere versies wel eens betoogd of zijn al door anderen hier onderbouwd.
In plaats van vloeken en schelden, gebruik je energie op een manier dat wél opschiet. Hier kun je je aanmelden om dingen beter te maken. :*)
Dat herken ik wel. Op kantoor is het MS office wat de klok slaat maar thuis niet. Voor het grootste gedeelte maakt het niet uit waarin ik werk maar Word en Powerpoint hebben nog een grote voorsprong. Al komt het aardig in de buurt.

Het is alweer jaren geleden dat ik voor thuisgebruik MS office heb afgezworen en ik mis het over algemeen niet.

Toch hoop ik nog op iets dat lijkt op MS access, dat is wel een groot gemis namelijk. Vele mensen verguizen het terwijl het een enorm handig middel is om bakken met data aan elkaar te knopen zonder dat je met specialistische programma's aan de gang moet. Ik vrees dat het nooit gaat komen maar dromen mag altijd. :P
Toch hoop ik nog op iets dat lijkt op MS access, dat is wel een groot gemis namelijk.
Je maakt zeker een grap, toch? Nooit gehoord van LibreOffice Base? Die kan dat prima, en in de verte lijkt het op punten zelfs wel op Access.

Lees mijn eerdere posting hierboven, waar ik het had over een Excelbestand van meer dan 50.000 klanten met een heleboel data erin. Voor het maken van duizenden brieven heb ik een verbinding opgezet met het werkblad, de data geïmporteerd, en ik had een database waarmee ik alle kanten mee op kon. Waaronder dus een query gemaakt met de benodigde velden voor in een standaard brief. Kind doet de was....

LibreOffice wordt door meerdere mensen hier ernstig tekort gedaan. Niet vanwege de "zogenaamde" beperktheid van het programma, maar vanwege de beperkte kennis over de software en de blijkbaar daarmee samenhangende kortzichtige blik. Het mag allemaal, maar ik vind het zonde en héél erg jammer dat men niet de moeite neemt om dat eens voor zichzelf uit de wereld te helpen. LibreOffice is uitstekende software en een prima kantoorpakket die alle functies herbergt die je mag verwachten van een kantoorpakket. Zowel op professionele als op hobbymatige vlak.....
Behalve op een mail client na. Die moet je nog steeds los er bij installeren.
Misschien dat zij in de toekomst wel aan een mail client werken.
Behalve op een mail client na. Die moet je nog steeds los er bij installeren.
Misschien dat zij in de toekomst wel aan een mail client werken.
Dit is een vraag waar The Document Foundation constant mee belaagd wordt. Ook in een posting in het YouTube filmpje kwam er weer eens iemand langs met de vraag of ze er ook een e-mailcliënt à la Outlook bij wilde maken. Dit was hun reactie op die vraag:
Hi, we're a volunteer-driven community project, with limited resources – if you want an email client in LibreOffice, get involved and make it happen! Otherwise it won't just happen by magic :-) Start here: https://www.libreoffice.org/community/get-involved/
Dus... je weet nu wat je te doen staat als je deze functionaliteit toegevoegd wilt zien in LibreOffice. Je (of we) hebben het dus zelf in de hand. ;)
Dat zijn enkele drukken op de knop en je hebt het gratis opensource mozilla thunderbird draaien. Is dat nou zo'n onoverkomelijk probleem?? :? Waarom iets ontwikkelen wat gewoon al bestaat?
Dat zijn enkele drukken op de knop en je hebt het gratis opensource mozilla thunderbird draaien. Is dat nou zo'n onoverkomelijk probleem??
Heb ik al gezegd. Ik heb nergens aangegeven dat ikzelf er last van heb. Het is wel in het algemeen fijner alles van een partij te krijgen.
Voor mij is office software begrensd tot wat 'lokaal' nodig is. Ik zie e-mail daar niet bij. Ik begrijp dat dit een persoonlijke begrenzing is. Kijk naar het kleinste msoffice pakket. Daar heeft ook jaren geen e-mail cliënt in gezeten.

Als je msoffice mist, besef dan dat msoffice slechts een frontend voor msexchange is. Die krijg je er echt niet bij.
Als je msoffice mist, besef dan dat msoffice slechts een frontend voor msexchange is. Die krijg je er echt niet bij.
Ik merk aan jou dat je blij bent met dit pakket. Ik ben er ook heel blij mee en hoewel je er alles mee kunt doen
Nergens staat dat ik Microsoft Office mis. Ik reageer terecht op de post van bazs2000 en Qalo dat in Libreoffice geen mail client is inbegrepen. No hard feelings. That's all.
Sorry, verbeterpuntje: In de laatste zin bedoel ik: "Als je msOutlook mist, besef dan dat msOutlook slechts een frontend is voor msexchange..."
Totdat je iets wilt doen wat volledig met VBA gedaan moet worden.

Ik merk aan jou dat je blij bent met dit pakket. Ik ben er ook heel blij mee en hoewel je er alles mee kunt doen zijn er zaken die in het MS pakket uitgebreider zijn.

Dat is toch niet erg? Aan jouw manier van reageren te zien (ook naar anderen) lijk je ermee te zitten en dat is niet nodig. :)
Totdat je iets wilt doen wat volledig met VBA gedaan moet worden.
Daarvoor moet je dus MS Office gebruiken. VBA is afgeleid van Visual Basic. Maar de Visual Basic die Microsoft gebruikt is dermate veranderd in de loop der tijd, dat het feitelijk nog weinig van doen heeft met de originele Visual Basic programmeertaal. Met andere woorden: het is een exclusieve programmeertaal onder Microsoft Office geworden die je nergens anders meer tegenkomt (of misschien nog in AutoCAD). Dan is het niet zo gek dat andere kantoorpakketten zich erin verslikken en hier niet lekker mee omgaan. Maar dat heeft ook weer voordelen, want VBA is ook erg malwaregevoelig geworden. Er bestaat inmiddels een keur aan malware die VBA misbruiken om hun exploits te activeren.

LibreOffice heeft een alternatief op VBA: LibreOffice Basic. Is niet hetzelfde als VBA, maar heeft wel een soortgelijke (macro)functionaliteit. Helaas kan MS Office daar weer niet zo goed mee overweg, dus hiervoor geldt hetzelfde als voor VBA: werk je met LibreOffice Basic, dan ben je gebonden aan LibreOffice (of Apache's OpenOffice, of een andere afgeleide). Het zij zo, ook al streef ik altijd naar intercompatibiliteit tussen de kantoorpakketten. Dan kunnen we lekker zelf kiezen wat we gebruiken, zonder dat dit problemen oplevert bij het openen van een bestand in een ander programma. Helaas zijn ze er nog lang niet....
Ik merk aan jou dat je blij bent met dit pakket. Ik ben er ook heel blij mee en hoewel je er alles mee kunt doen zijn er zaken die in het MS pakket uitgebreider zijn.
Dat is dus niet waar. Wat ik al eerder zei: waar de één in uitblinkt levert het op een ander onderdeel weer in. Geldt zowel voor MSO als LO. (Auto)filtering en draaitabellen zijn onder MS Office geavanceerder dan onder LibreOffice, maar MS Office mist bijvoorbeeld weer bepaalde functionaliteit voor wat betreft bulkdocumenten aanmaken. Ze hebben allebei hun sterke en minder sterke kanten.

Maar wat wél waar is: ik ben zéker blij met LibreOffice. Ik vind het fantastisch, maar ook écht leuk om ermee te werken. En het heeft me méér dan eens gered bij bepaalde opdrachten (zowel hobbymatig als op professioneel niveau).
Dat is toch niet erg? Aan jouw manier van reageren te zien (ook naar anderen) lijk je ermee te zitten en dat is niet nodig. :)
Ha ha... nee hoor, ik zit er niet mee. Ik vind het alleen zo jammer dat sommigen niet objectief zijn in hun beeldvorming. Als je andere software gebruikt dan hetgeen je zo eigen is, houd er dan rekening mee dat sommige zaken ook anders werken, of dat er zaken niet aanwezig zijn (of juist wel!). Voor de één is dat een zegen, voor de ander een vloek. So far so good. Maar om meteen een softwarepakket finaal met de grond gelijk maken op verkeerde aannames (of op zijn minst vanwege niet-objectieve beweringen) doet mij in de verdediging schieten. LibreOffice bestaat uit duizenden vrijwilligers die er hun ziel en zaligheid in steken. Dan verdienen ze niet om de grond in geboord te worden. Kijk, als het zo is, dan is het zo. Maar vaak kloppen beweringen van mensen niet, bijvoorbeeld omdat ze een optie of een functie niet op dezelfde plek zien staan als onder hetgeen ze gewend zijn (MS Office is meestal de referentiekader).

Doe net als ik vroeger deed: ga volledig blanco zo'n programma bestuderen, en kijk wat het kan. Zo heb ik alle programma's die ik nu gebruik ook benaderd. Ik zat vroeger op hele dure tools te werken onder Windows. Omdat ik van Windows afstapte had ik me voorgenomen om al die alternatieven eigen te maken. Dat is me zóveel gelukt dat ik al die dure software niet meer gebruik, maar standaard de open source alternatieven gebruik (die ik heb moeten aanleren toen ik overstapte op Linux).

Dit is de enige juiste benadering. Vergelijken, of nog erger, een exacte kloon verwachten is geen haalbare kaart. Door die ergenissen en irritaties die men krijgt vanwege een vooringenomen verwachtingspatroon zal ervoor zorgen dat je nooit slaagt met "de alternatieven". En blijf je hetgeen je altijd gewend was als "de maat der dingen" zien. Zo simpel is het eigenlijk... ;)
Dat is dus niet waar. Wat ik al eerder zei: waar de één in uitblinkt levert het op een ander onderdeel weer in. Geldt zowel voor MSO als LO.
Het is niet waar maar:
Daarvoor moet je dus MS Office gebruiken. VBA is afgeleid van Visual Basic. Maar de Visual Basic die Microsoft gebruikt is dermate veranderd in de loop der tijd, dat het feitelijk nog weinig van doen heeft met de originele Visual Basic programmeertaal. Met andere woorden: het is een exclusieve programmeertaal onder Microsoft Office geworden die je nergens anders meer tegenkomt.
Ik gebruik het pakket dat mijn doel het beste steunt. Thuis is dat dus geen MS office, op het werk wel. Ieder pakket heeft zo z'n eigenschappen wat automatisch betekent dat je niet kunt stellen dat het niet waar is dat MS office op sommige vlakken uitgebreider is, je legt het aangaande VBA zelf heel goed uit.

Mij hoef je niet te overtuigen, dat ben ik inmiddels meer dan 10 jaar. Ik weet nog als de dag van gister dat je in de eerste versies van Open Office een document kon maken die onder Word bijna niet normaal te openen was zonder dat de hele opmaak aan gort ging.

LibreOffice =/= MS office en vice versa, laat iedereen zelf de keuze om een pakket te kiezen dat het beste is voor het doel dat zij voor ogen hebben. Daarnaast heeft niet iedereen zin om blanco naar een programma te kijken, niets mis mee. :)
Ha ha... nee hoor, ik zit er niet mee. Ik vind het alleen zo jammer dat sommigen niet objectief zijn in hun beeldvorming. Als je andere software gebruikt dan hetgeen je zo eigen is, houd er dan rekening mee dat sommige zaken ook anders werken, of dat er zaken niet aanwezig zijn (of juist wel!).
Helemaal mee eens. :)
Ik heb StarOffice 5 of 6 nog gebruikt; zat gratis op een CD-ROM bij een blad. :P

Daarmee kon ik oude MS Works 2 bestanden openen die in Office 97 niet meer wouden.
Ik heb StarOffice 3 gebruikt. Op OS/2 wel te verstaan.
Vba is voor mij een implementatie van de taal basic. Een computer taal die in 1990 al door professionals werd verguisd.

Als wilt programmeren met lo, dan kan je Java gebruiken. Volgens mij zijn er meer mogelijkheden. En op mswindows volgens mij ook Vba.
Toch hoop ik nog op iets dat lijkt op MS access, dat is wel een groot gemis namelijk. Vele mensen verguizen het terwijl het een enorm handig middel is om bakken met data aan elkaar te knopen zonder dat je met specialistische programma's aan de gang moet.
Wat is MS Access dan? Dat is een database programma (o.a.) om "bakken met data aan elkaar te knopen", oftewel een specialistisch programma.
Heb je jou verbeterpunten al bij libreoffice doorgegeven? Als je het netjes doet dan zou het zomaar ergens een keer kunnen gebeuren. Als je een beetje kan programmeren dan zou je het ook zelf kunnen maken. De source is beschikbaar.
Prima advies. Geen speld tussen te krijgen ;)

De meeste klagers klagen alleen, maar zijn verder uitermate passief als het gaat om zaken in te brengen bij The Document Foundation. Kijk eens hoe lang mensen hebben zitten janken om het ribbon. Nu zit het er uiteindelijk in, en nog steeds wordt er gemekkerd over van alles en nog wat en is het nog steeds niet goed.

Voor die mensen zal LibreOffice het nooit goed doen. Toen niet, nu niet en nooit niet. Ze verwachten een één-op-één kopie van MS Office, maar dan voor nop. Gaat niet gebeuren mensen, dus stop maar met dromen. Vind je LibreOffice niks? Gebruik het dan maar gewoon niet en schaf jezelf MS Office/Office 365 aan. Dat is namelijk wat je wilt en jullie "maat der dingen" en "standaard".

[Reactie gewijzigd door Qalo op 10 augustus 2019 03:34]

Het mooie is dat de meeste gebruikers niet eens weten wat allemaal wel of niet bij msoffice zit.
Voor die voetnoten: daar gebruik je toch styles voor? En voor professioneel tekstverwerken onder linux: probeer latex eens. De uitvoer daarvan heb ik nog niet geëvenaard zien worden door ms of libre office.
Wist je trouwens dat er ook LaTeX-support in LibreOffice zit? Dit gaat schuil onder de naam TeXMaths. Heb het overigens zelf nooit gebruikt, eerlijk gezegd... ;)
Zo te lezen ligt het meer aan je eigen kritische instelling dan aan Libreoffice.

Libreoffice is geen kloon van MS Office maar een eigen product. Daar is niets walgelijks aan.
Als je met die instelling aan de slag gaat en er energie in steekt kun je het pakket meer waarderen.

[Reactie gewijzigd door Corrigan op 10 augustus 2019 13:29]

Je kan MS Office toch draaien met Wine?
Volgens mij wel oude versies.
2016 draait prima, of Word & Excel althans. Outlook wat minder.
Heb je wel eens WPS office of Freeoffice geprobeerd? Vind ik op linux ook echt een goed alternatief!
Volgens mij moet het versie 6.3 zijn, de huidige titel is 3.6 :)
Ow damn... mijn fout. Verkeerd doorgegeven |:(
Klopt als een bus ,,,,, ze willen alleen dat je dat 'officieel' meldt aan de redactie :) ergens op een weggestopte plek op Tweakers.......
Je bedoelt gewoon de feedbackknop die je onder de naam van de auteur kunt vinden? Erg weggestopt hoor.
ik zie 'm nu ook voor het eerst.. toch bedankt!
Weggestopt? De Feedback link staat rechtsboven het artikel, onder de naam van de auteur.
Toch is een wiki concept leuker. Gebruikers met oneindig karma mogen dan artikelen aanpassen :9
bij tweakers noemen ze dat 'redacteur' of zo.
Erg jammer dat LibreOffice nog geen DTP-programma heeft zoals Publisher: dat zou het helemaal afmaken.
Scribus is een super mooi programma daarvoor.
Met Draw kun je prima publicaties maken. Veel functionaliteit die in Publisher zit is ook aanwezig in Draw of na te bootsen.
Als je de mogelijkheden van het huidige libreoffice ziet dan is de kloof met MSoffice toch al serieus afgenomen. filmje daarintegen lijkt wel in 1996 opgenomen te zijn. zeker met dat stoffig begeleidend deuntje.
Dit, ik gebruik prima libreoffice op linux. Geen probleem mee. En Microsoft Office op Windows.
Ik merk inderdaad dat het verschil tussen de twee afneemt. Ik moet wel net even toegeven dat Microsoft Office gewoon ff iets strakker in elkaar zit qua GUI.

Er zijn al zoveel goede voorstellen geweest voor LibreOffice GUI bijvoorbeeld. Die worden keihard afgeschoten. Natuurlijk vast met goede reden... maar dan redt je het niet tegen MS Office.

Je kan ook wel mee helpen met LibreOffice. Maar de lat ligt zo hoog met zulke opensource pakketen dat het 9 van de 10 keer geen nut heeft.

LibreOffice kan je nu in ieder geval de GUI meer zo maken dat het lijkt op Microsoft Office. Dat scheelt wel de gewenning voor veel mensen denk ik. (Default staat hij hier NIET op !!!)
Dit, ik gebruik prima libreoffice op linux. Geen probleem mee. En Microsoft Office op Windows.
Ik merk inderdaad dat het verschil tussen de twee afneemt. Ik moet wel net even toegeven dat Microsoft Office gewoon ff iets strakker in elkaar zit qua GUI.

Er zijn al zoveel goede voorstellen geweest voor LibreOffice GUI bijvoorbeeld. Die worden keihard afgeschoten. Natuurlijk vast met goede reden... maar dan redt je het niet tegen MS Office.
Ook dit is een kwestie van smaak en gewenning. Ik vind MS Office juist helemaal niet mooi qua GUI. Die ribbon neemt ongelooflijk veel ruimte in beslag. Als je in LibreOffice de taakbalk op "tabblad" zet (de modus die het ribbon nabootst), dan vind ik die er véél mooier en consequenter uitzien dan bij Windows. Het neemt namelijk niet zoveel ruimte in zoals het lint van MSO.
Vergeet niet dat het uitzicht veel afhangt van het soort besturingssysteem... Werk je met Linux kde of cinnamon, dan gaat je ribbon er nog anders uitzien. Trouwens, je kan het uitziend aspect van LO volledig aanpassen in Linux naar eigen zin.
Dat klopt helemaal. Onder Linux is het ook afhankelijk van het thema dat je draait. Zo vind ik LibreOffice bijvoorbeeld onder het Greybird-thema in Xubuntu er helemaal te gek uitzien. Strak, zakelijk en gewoon mooi. Hier twee voorbeelden:In Manjaro met het Vertex-Maia thema ziet LibreOffice er weer nét anders uit, maar ook daar vind ik 'm er strak uitzien. Maar onder een hoop GNOME-thema's vind ik LibreOffice er weer te lomp uit zien. Ik houd gewoon niet van die veel te grote "Fischer Price-achtige" knoppen die je doorgaans bij GNOME 3 ziet.

Onder Windows vind ik LibreOffice er ook best mooi uitzien. Sowieso mooier dan MS Excel. Maar nogmaals: dat is een kwestie van smaak en voorkeur.

Weet je wat zo mooi is aan LibreOffice? Je kunt kiezen uit meerdere lay-outs. Wil je een enkele, minimale balk, dan ga je dáárvoor. Wil je de klassieke lay-out zoals we die gewend waren in MS Office '97 t/m 2003 (de standaard lay-out), dan is dat ook te regelen. Wil je het ribbon à la MS Office 2010 t/m 2019, dan zit je goed met de tabblad lay-out. Wil je contextmenu's in tabblad-stijl, dan kan dat ook. Je kunt er werkelijk alle kanten mee op, en alles is te finetunen naar je eigen smaak en behoefte. Daarin is MS Office een stuk beperkter. Je kunt een icoontje of een tabblad aan- of uitvinken, maar daar houdt het verder mee op.

Ik heb een hele oude IBM Thinkpad R52 uit 2005, en daar heb ik Xubuntu op staan. Op die machine stond WinXP Professional, maar die heb ik dus vervangen voor Xubuntu. Het thema heb ik helemaal XP-stijl gemaakt, waardoor het lijkt alsof je er Windows XP op draait. En als je LibreOffice opstart, lijkt het sprekend op DIT (minus Outlook). Maar dat is natuurlijk niet zo, want het is gewoon LibreOffice 6.2.5. wat je ziet. Ik zat er vorig jaar zomer expres mee in de trein, en ik deed gewoon mijn werk erop. Sommige zag je echt denken: "Kijk die gast nou eens met zijn stoeptegel-laptop en zijn oude, verlopen software!" Maar niets was minder waar (want gewoon Xubuntu 18.04 LTS met de toen laatste LibreOffice (6.0 of 6.1?)

[Reactie gewijzigd door Qalo op 11 augustus 2019 17:53]

Ik ben nu net een week overgestapt op Libre Office.
Zoals het er nu naar uit ziet kan ik er wel aan wennen het is natuurlijk anders als MO, maar tot nu toe vind ik het fijn werken als je er eenmaal aan gewend bent ;)
Vooral niet opgeven als het een keertje niet helemaal lukt. LibreOffice is, net als MSO, bijzonder uitgebreid en redelijk geavanceerde software, dus dat leer je jezelf niet aan in één avondje (al zijn er volkstammen die dat wel verwachten. Maar als je eenmaal door hebt wat je er allemaal mee kan, dan gaat er een wereld voor je open. En dat volledig gratis ook nog. :)

Ben op dit moment bezig om een zéér uitgebreid en geavanceerde dashboard te ontwikkelen in LibreOffice Calc voor mijn werk. Met meer dan 10.000 cellen in gebruik en bijna 4.500 formulegroepen. Gaat als een speer. Hartstikke leuk om te doen. :)
Als ik in LibreOffice op 'controleren op updates' klik, dan zegt hij bij mijn 6.2. dat die nog actueel is.

Zal binnenkort wel komen denk ik dan :)

Ik moet trouwens bekennen dat ik Libre draai naast een betaalde office 2019, omdat LibreOffice op kleine onderdelen gewoon fijner lijkt dan Office 2019. Vooral 'LibreOffice Draw' zit echt prima in mekaar.

Vanzelf draait Outlook 2019 hier voor de meeste mail-cliënts en doet Word 2019 ook zijn ding als default. Eerlijk gezegd daar veel minder mee geëxperimenteerd in het verleden binnen Libre.
Ik heb een vrij uitgebreide excelsheet met de hypotheek aflossing over de jaren heen en die laat Excel crashen of hij komt ineens in een cel met een hele rare waarde. LibreOffice (Still) doet het gewoon vlekkeloos.
is dat een opendocsheet? Zoja dat is normaal Excel kan daar niet goed mee over weg (zelfs al hebben Excel hetzelf aangemaakt), Opslaan als een xlsx bestand en je problemen zijn weg.
De spreker doet mij een beetje aan Marco Reps denken. Maar dan zonder gevoel voor humor.
Bij mijn ouders een tijd geleden LO geïnstalleerd. Werkt prima voor die paar briefjes die zij maken.

Ik doe zelf privé en op het werk veel met VBA dus dat houd mij bij MSO. Op het werk heb ik overigens geen keus. Bedrijf heeft wereldwijd licenties Office365.
Thuis LO geïnstalleerd. De LO-map vanuit Program Files naar een USB-stick gekopieerd, en op het werk naar de netwerkschijf. Snelkoppeling naar LibreOffice\program\soffice.exe in Quick Launch of op het bureaublad gemaakt en klaar.
Het kan misschien zijn dat er meer en meer integratie en migratie is van beide software, het is nog altijd niet evident, zeker niet als het gaat om databases. Toen ik voor het werk een database gebaseerd formulier met subformulieren en links aanmaakte in Access, bleek achteraf dat ik deze niet kon openen met LibreOffice. Het spijtige is dat ik het programma moet hermaken daar in de KMO waar ik werk het aanbod van MS Office zich beperkt tot Word Excel en Outlook. Balen en frustratie...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True