Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: GeForce Game Ready Driver 391.24 WHQL

nVidia logo (45 pix)Nvidia heeft nieuwe stabiele GeForce-drivers uitgebracht. De drivers dragen versienummer 391.24 WHQL en zijn geschikt voor Windows 7 en hoger, met zoals gebruikelijk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. De drivers kunnen worden gebruikt op alle kaarten uit de GeForce 400-series en hoger. De nieuwe drivers bevatten onder meer optimalisaties voor het spel Sea of Thieves en voegen tweee nieuwe Freestyle-filters toe. De changelog laat verder nog enkele bugfixes zien en een handvol problemen die wel al bekend zijn, maar waar nog geen oplossing voor is. De complete release notes staan hieronder:

Game Ready
  • Provides the optimal gaming experience for Sea of Thieves.
nVidia Freestyle:
  • Added new filters - Old Film and Tilt-Shift.
Fixed Issues in this Release
  • [HTC Vive][Oculus Rift]: The VR headset stops working after several launches of the application or after resume from system Hibernate mode. [200395208/2048746]
  • [NVIDIA Freestyle]: NVIDIA Freestyle not enabled for supported games. [2068793]
  • [Media Player Classic Home Cinema]: When launching a video, the system stutters momentarily. [2070328]
  • [G-SYNC]: Alt-tabbing windowed games with G-SYNC enabled and V-Sync ON ingame causes stuttering and drop in frame rate. [2053877]
  • [Firefox]: Driver TDR error may occur when using Firefox. [2049523]
  • [Notebook][Surface Laptop]:Blue-screen crash may occur when installing the driver. [200392051]
  • [Volta GPU]: The display flickers continuously after disabling and enabling the GPU using Device Manager, or when rebooting the system [200391003]
  • [GeForce GTX 1060][Rise of Tomb Raider]: Flickering/corruption occurs when opening the in-game options UI. [200351146]
Windows 10 Open Issues
  • [NVIDIA TITAN V][G-Sync]: G-Sync displays may go blank when switching between different overclocked memory clocks multiple times. [200361272]
  • [SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
  • [GeForce TITAN (Kepler-based)]: The OS fails after installing the graphics card on a Threadripper-enabled motherboard. [1973303]
  • [Pascal GPUs][Gears of War 4]: Blue-screen crash may occur while playing the game. [2008731]
  • [GeForce GTX 1080 Ti][Doom]: The game crashes due to the driver reverting to OpenGL 1.1 when HDR is enabled. [2049623]

Versienummer 391.24 WHQL
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website nVidia
Download https://www.geforce.com/drivers
Bestandsgrootte 443,25MB
Licentietype Freeware

Reacties (28)

Wijzig sortering
Bekende problemen tot nu toe bij deze driver:
  • Gears of War 4 may randomly crash
  • Doom (OpenGL) may crash on launch if HDR is enabled in Windows
  • Custom color settings reset on reboot in Windows 10 FCU -> Working with Microsoft on issue
  • Starcraft 2 shows black screen on exit on Kepler GPUs
  • Dragging some apps from monitor 1 connected to GPU to monitor 2 connected to different GPU may cause driver to crash
Hier is de volledige changelog te bekijken in PDF-formaat: https://us.download.nvidi...desktop-release-notes.pdf

Verder heeft Nvidia een nieuwe versie uitgebracht voor GeForce Experience: https://forums.geforce.co...-13-1-30-feedback-thread/
Wat blijft dat HDR probleem met DOOM er lang in zitten. Gaat dat om Windows HDR functie aan?

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 20 maart 2018 18:22]

misschien klein beetje offtopic maar:

Hier werkt HDR echt slecht met Windows. Zodra ik HDR aan zet, lijkt al het contrast op de desktop te verdwijnen. HDR films afspelen gaat dan wel gewoon goed. Het lijkt bijna wel, of dat de desktop, niet in HDR modus gaat, maar HDR staat daadwerkelijk aan (TV geeft HDR icoon weer). Verschil met een HDR film en een normale film, met HDR aan resulteert in een goeie HDR film, maar de niet-hdr-film is niet te kijken, zelfde als de desktop... weinig tot geen contrast. 1080p geeft hetzelfde resultaat.

Dus HDR werkt... alleen niet op de desktop (waardoor je dus de setting aan en uit moet zetten, als je HDR content wil afspelen)

Verbonden via een GTX 1060 met HDMI (2.0).

Is dit een setting probleem? of ervaren mensen HDR op Windows op dezelfde manier?

edit: ook al verschillende nVidia drivers geprobeerd... geen resultaat

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 20 maart 2018 18:30]

Domme vraag misschien, maar wat voor hdr-monitor heb je erbij dan?
Ja, bij mij hetzelfde.
Als ik bijvoorbeeld de demo van Forza 7 start, schakelt mn TV zonder problemen over naar HDR, maar als ik in windows HDR aanzet heeft alles lage helderheid met verschrikkelijk contrast/kleuren
Dat ligt aan Windows zelf omdat Windows zelfs (zoals her bureaublad en internet browsers) niet voor HDR is geoptimaliseerd, stel dat het wel geoptimaliseerd is voor HDR krijgen dan bijvoorbeeld SDR monitoren geen problemen zoals een te hoge helderheid waar door alles vervaagt?
Die driver update wordt ook steeds groter... Is dat omdat alle modellen erbij zitten?
Volgens mij eerder door alle (soms optionele) software die erbij geleverd wordt, zoals het control panel, de GeForce Experience, etc. De drivers zelf nemen relatief weinig plaats in.
Vanaf de GTX 4xx series word het nog ondersteund met nieuwe drivers.

Volgens mij is het zo dat bij elke release van een nieuwe generatie dat er een oude word gedropt. Maar pin me daar niet op vast.

Ik denk de reden dat het steeds groter word is omdat games steeds groter worden en meer functies hebben. En natuurlijke de nieuwe innovaties zoals Vulkan, VR ect.
Wat betekent die "Game ready" nu eigenlijk? "provides the optimal gaming experience for..."

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Betere performance tov oudere drivers? Of hebben ze enkele bugs eruit gewerkt? Maken deze nieuwe drivers meestal echt een verschil?
Maken deze nieuwe drivers meestal echt een verschil?
In interviews met Nvidia's driver teamleden heb ik al een paar keer voorbij zien komen dat ze voor sommige spellen zelfs compleet nieuwe shaders schrijven en deze via de driver laten injecten om bugs van het spel op te lossen, of omdat de oorspronkelijke code niet efficiënt draaid op hun architectuur. Daarom staat elk game-profiel in de drivers bomvol met unieke flags, en zijn de drivers ondertussen tegen de 500MB groot.

[edit] Linky
The first lesson is: Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry.
In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it.
There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team.
Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.
@hieronder Het is het eerste voorbeeld wat ik zo kan vinden van een relevante bron, maar zeker niet de enige. Ik ga alleen geen halve avond spenderen aan een uitgebreid bronnen-onderzoek en tig Q&A's aflopen voor een comment in de meuktracker. Daarnaast heeft NV er een handje van om ex-werknemers te verplichten om openbaar gemaakte info betreft hun werkzaamheden daar te laten verwijderen (zoals bij de forum- en blogposts van bv Timothy Lottes (die verantwoordelijk was voor FXAA en TXAA)) .... Dus take it or leave it.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 20 maart 2018 20:48]

Hahahaha :+ Interviews met Nvidia's driver team. :+

En dan linken naar iemand die één keer voor een zéér korte periode stage heeft gelopen bij Nvidia's driver team.

Wat je verder vergeet te vermelden is dat zijn stage waarschijnlijk alweer bijna 10 jaar geleden is. Wat op game-gebied natuurlijk een eeuwigheid is.

Schandalig om te doen alsof dit een interview met Nvidia's driver team zou zijn. 8)7
Tja, het is alleszins betere informatie dan "Provides the optimal gaming experience", wat een vage nonsens is dat.

Interessant om te lezen dat ze in sommige gevallen zoveel werk verrichten aan de drivers voor een bepaalde game. Ik dacht dat het voornamelijk marketing was.
Inderdaad, goed uitgelegd

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 20 maart 2018 21:44]

Dat er voor een bepaald aantal nieuwe releases optimalisaties zijn toegevoegd. Het staat met koeienletters op de downloadpagina van GeForce experience. Ja dat maakt verschil en dat kun je makkelijk uit testen bij elke nieuwe game release waarbij game ready drivers benodigd zijn. De mate van optimalisatie wisselt natuurlijk per game en driver versie

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 20 maart 2018 21:45]

Sli is zo goed als dood. Er wordt steeds minder tijd aan optimalisaties voor besteed. Ik weet niet welke GPU's je hebt, maar misschien kun je ze aan wat miners verkopen en zelf een betere single GPU kopen. ( In voornamelijk Duitsland zíjn GPUs op dit moment een stuk goedkoper als hier. )

Edit; was een reactie op Skullblower. ( weet niet wat er mis ging )

[Reactie gewijzigd door micla op 20 maart 2018 18:03]

Je hebt gelijk sli is niet de prioriteit meer zo lijkt het.
Maar in 388.59 driver werkt het nog wel redelijk tot goed.
[Media Player Classic Home Cinema]: When launching a video, the system stutters momentarily. [2070328]

Ah, ik vond het al vreemd dat dat gebeurde :) het was me niet direct opgevallen dat dat na de vorige driverupdate begon;
Weer geen pubg sli ! ik gebruik nog steeds de 388.59 voor de half bakken sli
Heb zelf 2x 1080TI in SLI gehad voor PUBG zonder issues, je moet wel in de Nvidia console een van de forced rendering modes gebruiken (ik weet niet hoe die heet, maar zodat je afdwingt dat elke frame om en om door een van de kaarten gerendered wordt) dan ben je van de stuttering af (ik tenminste)
Klopt in 388.59 driver staat hij standaard op force framerendering 1 .Daar had nvidia een goed tot redelijk profiel geďmplementeerd. Na deze driver is dat verwijderd en krijg je alleen maar minder frames op Alternate frame rendering 1 en 2 met sli.
Nu is het weer wachten op een goeie update van de spelmaker zelf zodat nvidia sli weer kan introduceren.
Ik gebruik 2 x Titan x btw.
Er is een mooi tooltje voor sli genaamd Nvidia Inspector.
Je kan heel veel veranderen en de sli compatibility bits voor Pubg moet je even zoeken.
https://forums.guru3d.com...duction-and-guide.403676/
Ehu...
[Volta GPU]: The display flickers continuously after disabling and enabling the GPU using Device Manager, or when rebooting the system [200391003]
Vorige driver overgeslagen, maar ga hem nu wel updaten voor mijn 1080.
Ik heb deze driver niet in gebruik want alles werkt goed met driver 391.01, maar welke filters worden toegevoegd aan Free Style, dat vind ik wel interessant om te weten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True