Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Bron: Guru3d-forums, submitter: SpX

Op het forum van Guru3d is een nieuwe bètaversie van de Nvidia Geforce-drivers verschenen. De stuurprogramma's hebben versienummer 185.20 meegekregen en zijn op 26 december 2008 gecompileerd. Deze bèta kan voor de Geforce 6-videokaarten en hoger op Windows XP, Windows Vista en Windows 7 build 7000 gebruikt worden. Verder is de nieuwe driver voorzien van Physx-versie 8.11.18 en ondersteuning voor de GTX 295 en GTX 285. Het is niet bekend welke veranderingen precies doorgevoerd zijn, maar wel is er een Ambient Occlusion-optie in het Nvidia Control Panel verschenen.

In the wake of the new year, NVIDIA's GeForce Forceware drivers have surfaced. While being in a beta stage the 185.20 Forceware provide support for NVIDIA's upcoming products namely the GeForce GTX 295 and GeForce GTX 285. All other GPUs GeForce 6 Series onward are supported as usual. The driver is dated for 26-12-2008. The package includes PhysX system software version 8.11.18. Drivers for both 64-bit and 32-bit versions of Windows Vista and Windows XP ,also tested and worked with windows 7 ultimate 32-bit (use the vista 32-bit one).[break]
Ambient Occlusion in Nvidia Control Panel

Lees meer over

Alle 26 producten

Versienummer:185.20 bèta
Releasestatus:Beta
Besturingssystemen:Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows Vista x64
Website:Guru3d-forums
Download:http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=283367
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Hier een thread op techpowerup waar je kan zien wat de Ambient Occlusion optie in deze nvidia driver doet met Crysis.

AO voegt een hoop realisme toe aan 3D graphics (skylight / clay rendering principe, zie ook de link die gbh al gepost heeft). Traditioneel gebeurt dat middels prebaked lightmaps, maar er zijn inmiddels een aantal technieken om het in realtime te berekenen. O.a. de engines van crysis, farcy2 en unreal3 hebben een implementatie voor SSAO. Het lijkt erop dat nvidia met deze driver er voor gekozen heeft een AO techniek op driver niveau te implementeren (vergelijkbaar met hoe AA op applicatie- of driverniveau gedaan kan worden).

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 2 januari 2009 13:45]

enig idee waar ik precies op moet letten bij die screenshots in de genoemde thread? Ik zie namelijk geen enkel verschil met AO off of AO op high |:(
Let vooral op de detail schaduwen in het gras en de struiken en bij de paaltjes van het hek. AO zorgt er voor dat gedeeltes van een model die omgeven zijn door andere dingen donkerder worden en dingen die helemaal vrij zijn lichter worden. zo lijkt de grond onder de struiken met AO dus donkerder omdat er planten boven zitten.
Als je de plaatjes op volledige resolutie bekijkt is het een gigantisch verschil.
Zeg er even bij dat het een duitstalige review betreft.
Geweldig, drivers die werken met windows 7, even een tip: de oude WHLQ driver (180.48) werkt ook met windows 7 :)

Svennetjee: Wat is dat nou voor reactie, in de eerste en beste spel wat ik bekijk (assasins creed) heeft deze driver de beste score, vintage zegt dus niet bepaald veel.

Assasins Creed
van: 61.51 Geforce 180.98 Beta
naar:62,10 Geforce 185.20

Crysis
van: 18,94 Geforce 185.20
naar: 19,11 Geforce 180.98 Beta

In sommige situaties is er dus een positief performance verschil.

Hier heb je trouwens een iets snellere link:
http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=23709&catid=3

[Reactie gewijzigd door Anonnymous! op 2 januari 2009 17:57]

Bij Crysis heb je ze omgedraaid, daar gaat hij 0,17fps achteruit :+

Bij Stalker: Clear Sky is het verschil echter wel érg groot voor alleen een driver:Stalker test
In totaal lijkt de driver gemiddeld 5% winst te boeken in games, wat erg netjes is voor enkel een driver update :)
Alle Vista drivers werken met Windows 7.

(Behalve dan SPTD 1.56, die krijg ik niet aan de praat)
Hmmmzzz,
Ik heb met deze driver op mijn Eizo DVI-I behoorlijk problemen, de helft van de kleuren vallen regelmatig uit, maar gek genoeg niet op mijn TV via of HDMI of S-vhs.

/edit
En als ik wil terug gaan naar mijn oude driver (180.48) geeft setup aan dat mijn video kaart niet ondersteunt word:? Grrrrr

PS, heb een Evga 8600GT

[Reactie gewijzigd door xippie op 2 januari 2009 22:47]

De 180.48 lijkt wat kieskeurig te zijn met 8-series videokaarten. Als je de 180.84 bèta pakt, welke ook prima werkt, zal je kaart wel herkend worden. ;)
gewoon doorgaan, moet gewoon werken.
In de forumthread op Guru3d over deze driver heeft de 3dmark Vantage in bijna alle gevallen een lagere score dan met een oudere driverversie uit de 18x.xx serie. Ambient Occlusion is leuk, maar persoonlijk wacht ik op de volgende driver..
Hier zijn snellere Links naar de drivers.

XP 32Bit: http://downloads.guru3d.c...32-bit-download-2154.html
Vista 32Bit: http://downloads.guru3d.c...32-bit-download-2155.html
Vista 64Bit: http://downloads.guru3d.c...64-bit-download-2156.html

De save files van Fallout 3 werken niet meer met deze driver hij loopt dan vast, maar new
game doet hij wel, vreemd |:( .


Getest met Geforce 181.00 en 185.20.

Geforce 181.00

GTA4:

Statistics
Average FPS: 44.91
Duration: 37.27 sec
CPU Usage: 80%
System memory usage: 65%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1600 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Very High
View Distance: 40
Detail Distance: 100

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GT
Video Driver version: 181.00
Audio Adapter: Speakers (Realtek High Definition Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz

File ID: benchmark.cli

Crysis:

3-1-2009 22:27:46 - Vista 64
Beginning Run #1 on Map-island, Demo-benchmark_gpu
DX10 1600x1200, AA=No AA, Vsync=Disabled, 64 bit test, FullScreen
Demo Loops=3, Time Of Day= 9
Global Game Quality: VeryHigh
================================================== ============
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 73.95s, Average FPS: 27.05
Min FPS: 13.23 at frame 1338, Max FPS: 35.70 at frame 857
Average Tri/Sec: -14891108, Tri/Frame: -550563
Recorded/Played Tris ratio: -1.66
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 66.51s, Average FPS: 30.07
Min FPS: 13.23 at frame 1338, Max FPS: 36.87 at frame 874
Average Tri/Sec: -16190321, Tri/Frame: -538419
Recorded/Played Tris ratio: -1.70
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 65.37s, Average FPS: 30.59
Min FPS: 13.23 at frame 1338, Max FPS: 37.07 at frame 1008
Average Tri/Sec: -16405379, Tri/Frame: -536243
Recorded/Played Tris ratio: -1.71
TimeDemo Play Ended, (3 Runs Performed)
================================================== ============

Completed All Tests

<><><><><><><><><><><><><>>--SUMMARY--<<><><><><><><><><><><><><>

3-1-2009 22:27:46 - Vista 64

Run #1- DX10 1600x1200 AA=No AA, 64 bit test, Quality: VeryHigh ~~ Overall Average FPS: 3033


Geforce 185.20:

GTA4:

Statistics
Average FPS: 46.09
Duration: 37.27 sec
CPU Usage: 81%
System memory usage: 64%
Video memory usage: 98%

Graphics Settings
Video Mode: 1600 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: Very High
View Distance: 40
Detail Distance: 100

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GT
Video Driver version: 185.20
Audio Adapter: Speakers (Realtek High Definition Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz

File ID: benchmark.cli

Crysis:

3-1-2009 23:23:48 - Vista 64
Beginning Run #1 on Map-island, Demo-benchmark_gpu
DX10 1600x1200, AA=No AA, Vsync=Disabled, 64 bit test, FullScreen
Demo Loops=3, Time Of Day= 9
Global Game Quality: VeryHigh
================================================== ============
TimeDemo Play Started , (Total Frames: 2000, Recorded Time: 111.86s)
!TimeDemo Run 0 Finished.
Play Time: 67.32s, Average FPS: 29.71
Min FPS: 17.12 at frame 145, Max FPS: 37.40 at frame 999
Average Tri/Sec: -16373168, Tri/Frame: -551085
Recorded/Played Tris ratio: -1.66
!TimeDemo Run 1 Finished.
Play Time: 64.20s, Average FPS: 31.15
Min FPS: 17.12 at frame 145, Max FPS: 37.40 at frame 999
Average Tri/Sec: -16773992, Tri/Frame: -538468
Recorded/Played Tris ratio: -1.70
!TimeDemo Run 2 Finished.
Play Time: 61.54s, Average FPS: 32.50
Min FPS: 17.12 at frame 145, Max FPS: 38.61 at frame 995
Average Tri/Sec: -17457592, Tri/Frame: -537172
Recorded/Played Tris ratio: -1.71
TimeDemo Play Ended, (3 Runs Performed)
================================================== ============

Completed All Tests

<><><><><><><><><><><><><>>--SUMMARY--<<><><><><><><><><><><><><>

3-1-2009 23:23:48 - Vista 64

Run #1- DX10 1600x1200 AA=No AA, 64 bit test, Quality: VeryHigh ~~ Overall Average FPS: 3182,5


Hij is sneller dan Geforce 181.00, zo als je kan zien in deze games :) .

Alles gedaan op Windows Vista X64 SP1.


Spects: Termaltake Xaser III V2000A, Asus P5N-D, Core 2 Quad Q6600 G0 3.2GHz, G.Skill DDR2 4096MB 800MHz, 2x Geforce 8800GT's in SLI, Hiper HPU-5M730-SE 730 Watts, 2x 250GB HDD in Raid0, Iiyama ProLite E511S 20", Windows Vista X64 Ultimate SP1.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 januari 2009 00:45]

GTA IV Blijft er precies hetzelfde mee werken, maar ik heb nu wel een probleem met de TV-output. Eerst kon ik dat altijd via Vista's beeldschermeigenschappen aanzetten, nu niet meer. Er lijkt wel wat te gebeuren, maar uiteindelijk blijft de TV-output disabled. Ik moet het nu via nVidia's eigen controlpanel inschakelen.
Ambient Occlusion-optie in het Nvidia Control Panel verschenen.

en wat doet het precies? , verder stampen ze wel vrolijk door met de beta's :)

[Reactie gewijzigd door Worran op 2 januari 2009 18:50]

Heeft iemand al deze driver met gta 4 getest?
Hier draait hij goed, maar zo op het eerste gezicht lijkt er niets te zijn verbeterd. Ik heb echter geen vergelijkende benchmarks, dus ik ben er ook niet zeker over.
De laatste officiële stable drivers voor GeForce 6 kaarten en hoger zijn alweer van 15 oktober 2008, 't wordt wel weer eens tijd dat ze nieuwe stable drivers voor die kaarten uitbrengen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True