Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: Apple

Apple heeft nieuwe firmware voor de ATi Radeon X1900 XT-videokaarten uitgebracht. De update kan hier gedownload worden en neemt als dmg-bestand 668 kilobyte in beslag. De Radeon X1900 XT-kaarten zijn te vinden in de Mac Pro. Welke veranderingen de nieuwe firmware precies doorvoert, heeft Apple niet bekendgemaakt:

What’s New in this Version
The ATI Radeon X1900 GT Firmware Update will update the firmware on all of the ATI Radeon X1900 GT graphics cards in the Mac Pro. The updater application will be installed in the /Applications/Utilities folder.[break]
ATi Radeon X1900 XT GPU (410 pix)
Versienummer:1.0
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:macOS
Website:Apple
Download:http://supportdownload.apple.com/download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Mac_OS_X/downloads/061-3633.20071016.p0mb7/ATIX1900XTFirmwareUpdate.dmg
Bestandsgrootte:668,00KB
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

In de titel staat 1900 XT, in de quote staat 1900 GT... wat is het nou :?
De Mac Pro wordt uitsluitend geleverd met een X1900 XT:

http://www.apple.com/macpro/graphics.html

GT is dus foutief in deze quote.
Ik denk dat je van de GT moet uitgaan wat in de readme van AMD staat.
gt is er niet voor apple toch (nu ik er over nadenk gt is amd ja niet ati :P )

[Reactie gewijzigd door alwin-d op 17 oktober 2007 10:39]

Hoe gaat Apple het in de toekomst eigenlijk doen met DX10? Nu de X1900XT zo'n beetje de best presterende DX9 kaart is, vraag ik me af hoe DX10 wordt geïmlementeerd. MS heeft hiervoor een heel nieuw besturingssysteem gebouwd, of ondersteunt OSX al DX10?
Just curious :)
keep on dreaming...
dx 9, 10 of 11 heeft geen invloed op osx, it's a different world 8)7
OS X is 100% OpenGL, je kan DirectX transcoden naar opengl in bijna native snelheid.
en OpenGL ondersteunt ook unified shaders en all die Meuk in OpenGL net als alle andere OS's including windows...
Nu de X1900XT zo'n beetje de best presterende DX9 kaart is,

Alsof latere kaartjes geen DX9 of OpenGL supporten. De best presterende kaart op dit moment in DX9 is de 8800GTX/Ultra.


MS heeft hiervoor een heel nieuw besturingssysteem gebouwd,

Onzin natuurlijk. Eerst is het OS ontworpen. DX10 is een afterthought, bedoeld als koopargument voor potentiele kopers.
en DX10 werkt net zo goed onder xp "waarschijnlijk beter".
het probleem is alleen dat Microsoft geen release heeft voor DX10, maar hun eerste dx10 demo's wel op windows xp waren.
De "eerste" DX10 demo`s zijn eigelijk helemaal geen DX10, vandaar dat ze ook werken op Windows XP. En DX10 is echt niet zo gemakkelijk op Windows XP te krijgen als je denkt.
en DX10 werkt net zo goed onder xp "waarschijnlijk beter".
Ik hoop dat je een grap maakt, als je nog steeds in dat sprookje geloofd, zou ik eens gaan zoeken in de wondere wereld van Google...

[Reactie gewijzigd door TMPJ op 21 oktober 2007 21:10]

doordat je aero niet heb op xp, draait het beter.
en wie zegt dat ik geloof dat DX10 naar windows xp komt? het is dezelfde kernel en kan werken op XP als Microsoft dat wilt.

er is geen echte reden waarom dx10 niet op xp anders dan dat Microsoft vista wilt verkopen..
MacOS X gebruikt OpenGL, niet DirectX.
De vraag is natuurlijk, als een kaart "Direct X 10" hardware heeft, in hoeverre kan OpenGL (de laatste versie) dan van die hardware gebruik maken, en in hoeverre heeft Mac OS X daar van weer voordeel van.

Dat is best een interessante vraag natuurlijk.
directX moet dan eerst naar OpenGL geport worden. En ik vraag mij überhaupt af of MS daar op staat te springen...
zolang de hardware features in door opengl (extensies) worden ondersteunt zal t prima werken, directx10 is niet meer dan opengl: een 3d api (al is direct3d destijds begonnen als een poging de portabiliteit 3d api's tegen te gaan zodat 3d appls minder makkelijk portable zouden zijn tussen de verschillende operating systems)
zolang de hardware features in door opengl (extensies) worden ondersteunt zal t prima werken
Precies, maar dat is nog steeds de vraag. Direct X10 kaarten bevatten speciale hardware waarvan de direct X 10 API gebruikt maakt. (Eigenlijk de omgekeerde wereld, normaal abstraheert een API de hardware, maar nu implementeert de hardware wat de API voorschrijft).

Nevertheless, zijn er al opengl extenties, die daadwerkelijk gebruik maken van de nieuwe hardware zoals die te vinden is op 'direct x10' kaarten. En zo ja, in hoeverre zijn deze extenties dermate standaard dat ze ook echt in OS X komen en gebruikt gaan worden?
in weze zijn het hardwarematige features die software matig gespeced zijn door Microsoft. Het is helemaal niet onmogelijk die specs binnen OpenGL ook te defineren, waardoor je ook in OpenGL gebruik kunt maken van die features.

Er zijn volgens mij geen DX10 kaarten beschikbaar voor Apple hardware momenteel. Nvidia schijnt er mee bezig te zijn, maar ze hebben vooralsnog geen EFI compatible BIOS weten te produceren voor hun kaarten, wat toch wel van wezelijk belang is voor een Mac.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True