Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: Wine, submitter: PhoenixT

Wine HQ-logoNet geen twee weken na de vorige release hebben de mensen achter Wine een nieuwe versie klaargezet. Het gaat dit keer om versie 0.9.28, die vanaf deze pagina gedownload kan worden voor een groot aantal Linux-distro's en via deze mirrorserver als broncode om te compileren voor andere besturingssystemen zoals FreeBSD en Solaris. Wine maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's te draaien op POSIX-gebaseerde besturingssystemen, waaronder Linux en FreeBSD. Wine kan DOS- en Windows-applicaties uitvoeren door deze eerst in een program loader te laden en vervolgens via eigen bibliotheken de Windows-API-aanroepen te vergelijken met de Unix- en X11-tegenhangers. Hieronder is het changelog neergezet van Wine 0.9.28:

Wine 0.9.28 was released today, with the following main changes:
  • OpenGL in child windows should work again.
  • Better mouse support in games.
  • Beginnings of new state management in Direct3D.
  • Improved audio and font support on Mac OS.
  • Lots of bug fixes.
[break]
Wine onder Ubuntu screenshot (resized)
Versienummer:0.9.28
Besturingssystemen:Linux, BSD, Solaris
Website:Wine
Download:http://www.winehq.org/site/download
Bestandsgrootte:10,88MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Is men eigenlijk al begonnen met de implementatie van DX10? Ik dacht dat de mensen van wine deze zo snel mogelijk beschikbaar gingen maken om zo DX10 mede beschikbaar te stellen onder XP.
Ik heb het ze vorige week gevraagd (en over de status van wine in het algemeen). Ik kreeg dit antwoord van Stefan Dösinger:
DirectX10 will be after Wine 1.0 I am afraid. Development outside the tree may
start earlier, but last I knew AJ plans a feature freeze soon(aka when d3d is
stable), adding d3d10 would delay that way to much. Right now I am rewriting
the state management in wined3d, which is the last big thing I really want to
get in before the freeze.

That said, we're doing some preparative work for d3d10, like namespace
cleanups. We also know the d3d10 changes a bit, and when we're making a
design decision we decide with d3d10 in mind.

That said, if anyone wants to jump in, he can start working on Direct3D10
support today. The first things will be easy, like adding the headers and
writing stub versions of the interfaces.
De rest kan je nalezen op het archief van de wine-devel maillijst: Status of wine development
Even een inkoppertje: Aha, daarvoor gebruik je Wine dus - om IE onder Linux te draaien :D, oh en Windows programma's blijkbaar. :+

Nu even wat serieuzer:
Weet iemand eigenlijk hoe men zit met de planning inzake versie 1.0, als ik het goed heb zijn de versies in de 0.9 serie de eerste alpha releases van Wine, maar hoe lang heeft men nog alpha releases nodig voordat men kan gaan werken aan de beta's van Wine?

* Little Penguin vindt zo'n 10MiB voor Wine overigens een knappe prestatie, als daar naast de Win32 API ook zaken als DirectX e.d. in verwerkt zijn...
De 0.9 serie geldt juist als beta. Mischien dat ze voor een 1.0 release perfectie willen mbt een bepaalde win32 target.

Eigenlijk is het wel raar, beta status voor een project dat even oud is als Windows (win32) zelf. Voor de niet-kenners, Microsoft en Wine begonnen zo ongeveer tegelijk.
Mjah, qua ondersteuning werkt het dan ook nog niet echt perfect... maar dat ligt meer aan MS dan aan wine volgensmij.
Tuurlijk ligt dat aan MS, is immers geen open source... en zo is het ook nooit bedoeld... MS wil pegels zien voor wat ze doen...
Wine is tenminste eerlijk, Windows is ook nog steeds beta, maar dat vergeet Microsfot er voor het gemak bij te vermelden.. ;)
Even een inkoppertje: Aha, daarvoor gebruik je Wine dus - om IE onder Linux te draaien , oh en Windows programma's blijkbaar.
Om eerlijk te zijn gebruik ik wine eigenlijk meestal daarvoor ja ;)
Voor bijna alle programma's is er wel een degelijk native linux alternatief te vinden, maar als je websites gaat ontwikkelen kan je bijna niet anders dan ze ook eens op IE te testen...
Het moge duidelijk zijn dat ik het niet over de flashplayer heb :Z

edit* onder verkeerde comment geplaatst deze is voor laurencevde :+
Is het al mogelijk om Photoshop CS2 en Flash normaal te draaien onder WINE?
"Normaal" is wat veel gezegd, maar Photoshop CS2 is aan de praat te krijgen sinds 0.9.22.
Zie: http://appdb.winehq.org/a...onId=2631&iTestingId=7623

Flash 8 werkt al sinds 0.9.26 perfect:
http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=3673
waarom zou je flash via wine willen als er al een tijdje een native flash 9 plugin voor linux is..
welliswaar beta maar gebruik em nu al een maandje of 2 zonder enig probleem.
Ze bedoelen waarschijnlijk het programma Flash :)
voor flash loop je een beetje achter
Dat is de dag wanneer Wine eindelijk onder Windows draait.

:*)
Ehm... ik krijg op SourceForge alleen Wine 0.9.27 ?
je zult het verschil niet merken ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True