Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 39.802 •

Conclusie

Het opwaarderen van wapens, het samenwerken met je partner en het verdienen van Overkill zijn de sterkste kanten van de game. Dat samenwerken is een vaste waarde in de Army of Two-games en de optie is hier alleen nog maar beter uitgewerkt. Ook upgraden is altijd al een onderdeel van de serie geweest. Het is hier iets beperkter doordat je alleen wapens kunt opwaarderen en niet je kleding, maar dat mag de pret niet drukken. Het draait ook om guns in Army of Two. Wie geeft er om kleding, met Overkill aan boord? Je hebt Overkill niet nodig om te overleven in de game. Gewoon goed samenwerken en de juiste wapens kiezen is genoeg om het einde te halen. Overkill maakt de game echter wel veel leuker. Het is gewoon erg lekker om opeens gaten in muren te kunnen schieten.

De gameplay is daarmee wel goed verzorgd, maar dat maakt nog geen goede game. Het is jammer dat we afscheid nemen van Salem en Rios. Die hadden al weinig diepgang en dat wordt er met opvolgers Alpha en Bravo alleen maar minder op. Daardoor wil ook het minimalistische verhaal maar niet gaan leven, wat wordt versterkt doordat de levels een beetje fantasieloos zijn vormgegeven. Daar had, met de Frostbite 2-engine aan boord, meer uit kunnen worden gehaald. Vreemd genoeg zitten er ook behoorlijk hinderlijke bugs in de game, wat je met Frostbite 2 toch niet meer zou verwachten.

Daarmee geldt voor Army of Two: The Devil's Cartel een beetje hetzelfde als voor de twee voorgangers. Als je het leuk vindt om met een vriend een echte co-op shooter op de console te spelen, is er niet veel keuze en heb je aan Devil's Cartel een aardige game. De gameplay staat redelijk overeind, met het stimuleren van samenwerken, het upgraden van wapens en Overkill als kers op de taart. Voor ieder ander is Devil's Cartel een matige shooter. De hoofdrolspelers slaan niet aan en voor het verhaal en de omgeving hoef je de game ook niet te kopen. Het zou ons dan ook niet verbazen als Electronic Arts het na dit derde deel voor gezien houdt met Army of Two, en niet alleen de studio achter de game, maar ook de hele serie de nek omdraait.

Pluspunten:

+ Samenwerken loont
+ Overkill is een machtig wapen
+ Wapens op veel manieren op te waarderen

Minpunten:

- Saaie personages
- Saaie omgevingen
- Saai verhaal

Eindcijfer: 6,5

Titel Army of Two: The Devil's Cartel
Box Army of Two: The Devil's Cartel
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Visceral Montreal
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum Reeds verschenen

Review Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's CartelReview Army of Two: The Devil's Cartel

Laagste prijzen voor Army of Two: The Devil's Cartel, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
NedGameScore: 3.5 € 20,-€ 21,95
Direct GameScore: 3 € 25,99€ 27,48

Laagste prijzen voor Army of Two: The Devil's Cartel, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
All4gamesScore: 3.5 € 15,77€ 15,77
wehkamp.nlScore: 2.5 € 19,99€ 21,94
gamesshoppen.nlScore: 4 € 27,-€ 29,-


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (16)

http://www.youtube.com/watch?v=L2rqkukd660

leuk spel , ik heb em bijna uitgespeeld nu.
Ik kon mij toch erg bekoren met deel 1. Toevallig ben ik gisteren begonnen met deel twee en dat speelt tot nu toe ook erg lekker weg.
Dus deze zal ik waarschijnlijk toch weer aanschaffen!

Off-topic:
Waarom staan de prijzen voor een Canon Powershot A 2600 zilver er bij?
Wat een waardeloos spel!

Alles wat deel twee juist zo leuk maakte is veranderd en/of weggehaald:

- Het schieten was altijd enorm nauwkeurig met een volledig geupgrade wapen, en dat is vervangen door een hinderlijke, wel héél erg royale, auto-aim, die je niet eens uit kunt zetten! Zelfs op hard- en insane-mode heb je auto-aim..

- Alle vijanden zijn nu praktisch hetzelfde, het hele spel lang. In deel twee had je altijd van die 'typetjes', zoals die vijanden met shotguns, flamethrowers, chainguns.. Beetje cliché, maar dat had ergens ook wel weer wat.

- Waar is je aggro-balk gebleven?

- Geen Gears of War-achtige besturing meer, maar één of ander vreemd auto-cover systeem, wat de helft van de tijd niet goed werkt. Je kon bijvoorbeeld ook altijd zelf kiezen of je de camera links- of rechtsachter je mannetje wilde, dat was toch echt wel één van de dingen die zorgde dat ik deel twee zo lekker vond spelen.

- Overkill-mode maakt het spel wel héél erg makkelijk. Je hebt oneindig kogels, en dus ook granaten. Door op het granaat-knopje te spammen terwijl je door het level rent, sloop je echt werkelijk alles. Waar je vroeger nog stukjes had die echt lastig waren, kun je die met overkill en auto-aim zo 'overslaan' nu.

En zoals de review al zei, saaie personages, verhaal en omgevingen! Heel erg jammer, want ik keek erg uit naar dit deel.

[Reactie gewijzigd door STK op 11 april 2013 12:26]

Overkill maakt het inderdaad makkelijk, en daarom gebruik ik het niet. Als je het wilt gebruiken is het er, maar het hoeft niet.
Ook heb ik helemaal geen problemen met de besturing (ik heb ook nooit Gears of War gespeeld) Maar ik zou ook graag willen zien dat je zelf de indeling kunt veranderen. Het auto-cover systeem vind ik wel lekker werken hoor. Nooit problemen mee gehad.
Ik heb het inderdaad ook erg weinig gebruikt. Het is leuker om het zolang mogelijk zonder te proberen :P
Wat doet de Canon Powershot A2600 Zilver bij de prijzen??
"Alleen zijn er regelmatig obstakels die uitstekend geschikt lijken om dekking te bieden, maar waarbij de makers het gebruik ervan niet toestaan."
...
"De game bevat bovendien de optie om van de ene schuilplaats naar de andere te sprinten of te glijden. Handig, want je wordt minder makkelijk opgemerkt tijdens zo'n 'dash'. Deze optie werkt echter minder prettig als er verschillende schuilmogelijkheden in de buurt zijn. De game kiest dan de optie waar je blik op gericht is. Alleen is dat, bij gebrek aan een cursor, niet altijd even duidelijk. En omdat je blik nu eenmaal vaak voorwaarts is gericht, gebeurt het net iets te vaak dat je een flinke duik naar voren neemt - recht in vijandige handen - terwijl je eigenlijk dekking op een plek aan de zijkant had willen kiezen. Dat de game voor jou bepaalt waar je naartoe gaat houdt de vaart er in, maar het was prettiger geweest als je zelf een schuilplaats aan had moeten wijzen."

Wat is dit, we zitten toch in 2013, niet???
Wat is je punt?
In een 3D game van 2013 verwacht je toch niet dat je geen dekking kan zoeken waar je wil? Zeer beperkt, lijkt een worp naar het verleden.

+1
Wat ik in dat stukje raar vond was dat de reviewer het verstandig vond om achter olievaten te verschuilen... sinds DOOM zijn olievaten al geen goed idee om achter te schuilen :+
Ik heb me goed vermaakt met de eerste twee delen in co-op, ik vind dit spel alleen niet de volle prijs van 50 euro waard, dus nog ff afwachten tot het flink gedaalt is.
Ik ook, ik vind het wel ERG jammer dat de uitwerking kennelijk niet zo goed is al het had kunnen zijn, maar ik het lijkt me erg leuk om alles in kleine stukjes te knallen, iets waar deze game naar mijn idee om draait. Dat verhaal maakt me dan ook niet zoveel uit.
Dit is echt een schande voor de serie hoor, de vijanden op elke graad op af lopen knifen klaar, je hebt die keuzes uit twee niet meer, die met dat jochie bijvoorbeeld, of aan het begin in twee wel of niet die gast doden. Army of two was ooit leuk met je maat een kratje bier en gaan, maar er zit geen uitdaging meer in, en Salem en Rios die jij en je maat in de twee waren zijn compleet idioot qua AI. een zware teleurstelling koop deze game echt niet zou ik zeggen.
Tja je zag dit dus mijlenver aankomen in de lijn der casualisering. Mensen willen tegenwoordig aan het handje mee genomen worden.
Nee, uitgevers dénken dat ze zo een groter publiek aan kunnen spreken, maar dat helemaal niet per se het geval. Een supermacho game als dit heeft sowieso maar een beperkte doelgroep, en die doelgroep vind de 'casualisering' juist niks. Hetzelfde was het geval bij Dead Space 3. Juist door het makkelijker en minder eng te maken, vervreemdden ze hun eigen fans, terwijl enge horror games echt geen papa en mama en dochterlief van 14 aan gaan trekken omdat het opeens meer 'casual'. Is.
Hoewel de game zeker veranderd is na deel 2, hebben een vriend van mij en ik ons zeker vermaakt.
De keuzes die je in 40th Day had, welke naar mijn idee toch al een minimale impact hadden, zijn verdwenen. Nu weet ik niet zeker of het opsplitsen al in 40th Day zat (bijvoorbeeld moesten ik en mn maat kiezen wie er in de heli ging om de ander op de grond te ondersteunen) maar dit was toch wel een aardige afwisseling.
Het verhaal was niet heel opzienbarend, voorspelbare dingen werden afgewisseld met verrassingen.
Uiteindelijk zijn m'n maat en ik er in twee vrije daagjes doorheen gebeukt, niet op de moeilijkste difficulty hoewel we nog wel van plan zijn het spel nog eens te spelen op Insane.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013