Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 34.316 •

Als een echte Taggert

Naast gadgets en wapens heeft Fisher natuurlijk ook nog wat atletische vaardigheden waar hij gebruik van kan maken. Zo kan hij vanuit een - overigens wat voorzichtig - sprintje naar een volgende cover-plek glijden en tegenstanders over een rand trekken, het liefst een flinke diepte in. Misschien nog handiger is dat hij niet alleen aan richels kan hangen, waar ook weer aan buizen aan het plafond kan bungelen. Een ideale manier om in benauwde situaties snel uit beeld te verdwijnen. Als er tenminste een buis aan het plafond hangt, wat in het pakhuis in Londen vaker het geval was dan in Benghazi.

Daarnaast kan Fisher nog van bullet time gebruikmaken. Je kunt tegenstanders markeren die daarna met één druk een knop achter elkaar afgeschoten worden. Desnoods met geluidsdemper gemonteerd. Dat taggen van tegenstanders kan van grote afstand en - helemaal handig - ook door muren als je de goggles opzet. Neerschieten kan echter alleen als de gemarkeerde tegenstanders dichtbij zijn. Je ziet het verschil. Staat iemand te ver, dan wordt de markering wit in plaats van rood. Overigens moet je bullet time wel verdienen, bijvoorbeeld met kills en takedowns.

Hand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Voorlopige conclusie

Wat dat betreft is Blacklist een echte Splinter Cell. Hangen en klimmen via randjes, buizen en richeltjes is nog steeds het belangrijkste kenmerk van de game, gecombineerd met dekking zoeken en het uitvoeren van takedowns. Sam Fisher is nog steeds een 'one man army' die uitgerust is met gadgets als de Sticky Cam en Trirotor. Het meest kenmerkende zijn echter de goggles die hij op zijn hoofd heeft en waarmee hij tegenstanders door muren heen kan zien. Het is leuk dat Ubisoft juist het gebruik daarvan af en toe aan banden legt. Precies zo is het een goede zet om nieuwe tegenstanders toe te voegen, zoals de honden die je tegenkomt in Libië.

Het is hooguit wat vreemd dat Sam Fisher letterlijk niet meer de oude is. Hij is niet meer zou oud als hij in voorganger Conviction was, in ieder geval. Fisher ziet er niet alleen een stuk jonger uit dan in de vorige game, hij heeft ook een heel andere stem dan je gewend bent uit de vorige games. Dat is een flinke stijlbreuk voor hardcorefans van de serie. Dat Fisher weer wat jonger is dan in de voorgaande game is begrijpelijk. Blacklist is tenslotte een actiegame en de hoofdrolspeler moet dus nog wel tot enige actie in staat zijn. Met een nieuwe stem erbij is de overgang echter wel erg groot. En toch: een groot probleem is het niet, je moet er hooguit even aan wennen. Als de game net zo goed wordt als de twee missies die we mochten spelen, komt het met Blacklist wel goed en kun je in augustus met een gerust hart naar de winkel.

Titel Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft Toronto
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 23 augustus 2013

Hand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: BlacklistHand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Laagste prijzen voor Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist, Xbox 360:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 3.5All4games € 16,15€ 16,15Nijmegen
Score: 3.5Media Markt € 20,99€ 20,99Rotterdam
Score: 3.5Saturn € 20,99€ 20,99Rotterdam
Score: 3.5Bol.com € 20,99€ 20,99Utrecht
Score: 3Direct Game € 23,95€ 25,44Haarlem

Laagste prijzen voor Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist, PC:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 3.5All4games € 11,85€ 11,85Nijmegen
Score: 3Naxu (downloads) € 12,99€ 12,99Schiedam
Score: 4.5Azerty € 12,64€ 14,61Raalte
Score: 4.54Launch € 15,50€ 20,50Eindhoven
Score: 2wehkamp.nl € 19,99€ 21,94Zwolle

Laagste prijzen voor Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist, PlayStation 3:
+/-Shoplev.tijdPrijsTotaalPlaats
Score: 3.5All4games € 16,44€ 16,44Nijmegen
Score: 3Direct Game € 18,79€ 20,28Haarlem
Score: 3.5Bol.com € 20,99€ 20,99Utrecht
Score: 2wehkamp.nl € 19,99€ 21,94Zwolle


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (29)

Kan iemand mij uitleggen waarom de developers zo idioot zijn om Sam Fisher een night vision te geven, terwijl er geen enkele night mission in de game zal zitten die dit gadget nuttig maakt?

Splinter Cell Conviction had namelijk geen enkele night mission (= échte nacht en niets van omgevingslicht) , dus ik heb ook geen hoop dat het hier anders wordt.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 30 januari 2013 18:40]

Je kan de lichten in een huis uitschakelen en dan is een night vision wel handig.
Ik vind dit een beetje een vreemd commentaar aangezien Conviction volgepropt zat met behoorlijk donkere missies. En niets van omgevingslicht lijkt me onmogelijk aangezien er altijd straatlantaarns, flashlights of andere verlichting nodig is om de AI een kans te geven jou te zien. Door een pikdonker level heen rennen met je nightvision op is nou niet bepaald een uitdaging. Bovendien als je het filmpje (goed) had gekeken zag je dat 1 van 2 gespeelde SP missies al een volledige nachtmissie was in Londen.

Bovendien is de goggleset op zijn hoofd helemaal niet alleen night vision maar ook sonar zoals je in conviction alleen maar had, waardoor je op elk tijdstip van de dag dit perfect kan toepassen.
Sticky cam zat ook al in splinter cell Chaos Theory.
Ik ben eigenlijk veel benieuwder naar de multiplayer, of dat ook weer meer richting de oude (chaos theory style) gaat :) dat was toch wel de vetste multiplayer.
Eens deze was echt de beste multiplayer ooit. Vond de rest ook tegenvallen...
Sterker nog, sticky cam zat al in Spinter Cell 1.
Maar hij loopt nu wel, en meen dat de oude sticky cam niet onftplofte maar een gas kon laten ontsnappen.
inderdaad! Bij Chaos Theory kon hij 'klikken' om aandacht te trekken en gas laten ontsnappen.
Sticky cams zaten zelfs al in SC1 en SC-PT. En in DA. ConViction kan ik me zo meteen niet meer herinneren, met simpele reden dat het de minst interessante SC was uit de IP. (buiten dan die PSP-versie)
Ik kan niet wachten tot het spel uit komt!

Verder vind ik het ook wel jammer dat er een minder persoonlijk verhaal in gaat zitten dan in Conviction. Dat vond ik net een van de sterke punten van Conviction t.o.v. de andere Splinter Cells. Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen dat ze het persoonlijke gedeelte achterwegen laten, nu dat Sam weer als operative aan het werken is in opdracht van de president.
Met Conviction heb ik mij ontzettend vermaakt en ik kijk wel uit naar Blacklist, maar nu ik lees dat de stem van Fisher is veranderd, houd ik toch lichtelijk mijn hart vast. Niet dat dit een dealbreaker zou zijn, want daarvoor heb ik gewoonweg te veel zin om weer de nodige uurtjes rond te klauteren/hangen/knokken. Maar het is wel een lichte slap in the face voor de fans.

Ik vind het verschil in stem tussen de US en UK versie van Luke in de Layton games al onspeelbaar genoeg om voor de laatstgenoemde versie te gaan. En die is lang niet zo badass als Fisher :P
Plus punten voor het willekeurig kunnen kiezen van je missies. Hopelijk komen er zo variaties in het verhaal, omdat je bijvoorbeeld voor bepaalde opties hebt gekozen uit een eerdere missie. Zou mooi zijn als het een actie / reactie model wordt.

Daarin tegen ben ik persoonlijk geen fan van een puntensysteem. Ben je lekker in de sfeer en dan krijg je opeens een overlay dat aangeeft dat je punten hebt behaald. Dit haalt mij tenminste compleet uit het spel. Verder vindt ik het upgraden van je uiterlijk wat te ver gaan. Geweren en gadgets zijn een ding, maar de kleur van je goggles aanpassen is niet waar ik het spel voor ga halen. Leuke extra toevoeging voor anderen wellicht.

Om nogmaals terug te komen op het puntensysteem: ik zie liever beloningen als je keuzes maakt in het verhaal in plaats van wel of niet rambo uit te hangen. Dan tellen je overwegingen extra zwaar mee en zou het verhaal in het algemeen sterker kunnen maken.
Een hoop dingen herken ik van de vorige aflevering (wat ik een vermakelijk spel vond) en de nieuwe dingen die ik hoor zijn op zich best een verbetering. Dat je lichamen weer kan verbergen is in ieder geval een grote plus.

Wat ik alleen niet begrijp is dat ze de drie playstyles erkennen maar in plaats van dat je Ghost/Panther/Assault (rare woorden combi overigens) punten kan krijgen, doen ze het met geld. Waar Ghost dus het meeste geld oplevert.
Vind ik vreemd. Maak dan 3 tech trees voor die 3 styles en dat je aparte punten kan halen er voor. Nu is het nog steeds dat je mensen eigenlijk dwingt om Ghost te gaan zodat ze alles kunnen kopen en dus wel de volledige SC ervaring krijgen.
Ik kan zelf niet wachten op Blacklist.

Ik ben een SC fan van het eerste uur en ik heb alle games bij release gekocht en meerdere keren uitgespeeld en ookal waren er veel ''hardcore fans'' die Conviction maar buts vonden, vond ik het juist een heel leuk spel die een keer ietsie meer actie had.

Jammer genoeg word het spel nooit meer zoals de eerste 4 waar je gewoon door een hele missie uit te spelen zonder een vlieg kwaad te hebben gedaan (naast een selecte paar waar je een badguy moest uitschakelen). Dat was het vette aan SC1-4 en ook de oude Hitman's. Maar Conviction en ik denk Blacklist ook, zijn gewoon volwaardige action-stealth games.

Alleen vind ik het ontzettend zonde dat Michael Ironside (stem van Sam Fisher) niet meer terug is gekomen. Hij was echt de hart en ziel van Sam Fisher en ik weet het zeker dat het niet hetzelfde is zonder Sam.

IMO hadden ze beter een nieuwe agent kunnen debuteren in deze game die het stokje overneemt van Fisher. Fisher is/was ook de jongste niet meer en ze hadden bijvoorbeeld zijn rol naar de directie van de nieuwe Echelon doen, het zou ook logisch in het verhaal passen.

Zonde van de nieuwe stem acteur, maar ik ga hem cker kopen op release day :)
Het is juist heel logisch dat een operator met de skills als Sam niet een jonge gast is. Je hebt een aardige carrière nodig om zo'n skill set je eigen te maken.
Ik hoop dat deze SC meer en meer terug gaat naar de game zoals deze in Chaos Theory was, dat blijft nog steeds de beste splintercell. Double Agent was tof en Convinction ging wel, maar Sam hoort gewoon in de nacht te opereren, dat gedoe overdag is echt een stuk minder geloofwaardig als het op stealth gameplay gaat. En dat is jammer, want SC hoort een stealth game te zijn, dat actie gebeuren is voor de noobjes die geen geduld hebben voor het echte werk.

[Reactie gewijzigd door MenN op 30 januari 2013 22:07]

Nog nooit een Splinter cell game gespeeld, maar dit ziet er toch wel behoorlijk veel belovend uit.
Het lijkt ergens wel op Hitman maar dan met de optie van ze allemaal te killen en daar positieve punten voor te krijgen? :9~

Deze game houd ik zeker in het oog.
Ik ben zelf een liefhebber van dit genre en kijk uit naar dit spel.

Het enige waar ik mij aan heb gestoord bij Splinter Cell Conviction (SCC) is Ubisoft's DRM: Uplay. Specifiek: de savegames werden niet (goed) gesynchroniseerd, later werd dat met een nieuwe versie van Uplay opgelost. Dus: als iemand van Ubisoft Nederlands begrijpt en dit leest: ALSTUBLIEFT geen Uplay!! :)

Het taggen en het "volgende coverpunt" lijkt mij gemaakt voor de consolespelers. Hierdoor wordt zo'n spel mijns inziens iets te gemakkelijk om te spelen. Dat moeilijkere komt misschien niet meer terug..

Ik ben blij dat Sam in dit nieuwe spel de slachtoffers weer kan opruimen, dat is iets wat ik miste in SCC. Sam kon fluiten (raar dat ze dat eruit hebben gehaald), nu moet je dat middels een sticky bomb doen. Hilarisch hoe verbaasd die bad guys dan zijn (Huh?!)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013