Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 34.139 •

Oude bekende

De missie in Libië is interessant voor fans van de serie. Ene Andriy Kobin is het doelwit, een oude bekende van Fisher waar hij minder goede herinneringen aan heeft. Kobin heeft echter informatie over de Engineers en hij wil overlopen naar de Amerikanen om deze info te delen. Aan Fisher dus de taak om Kobin heelhuids uit Benghazi te krijgen. De stad wemelt uiteraard van de gewapende tegenstanders en Fisher wordt samen met Briggs op flinke afstand van het politiebureau gedropt waar Kobin wordt vastgehouden. Fisher moet zich een weg zien te banen naar het bureau, terwijl Briggs voor de nodige ondersteuning zorgt.

Hand-on: Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

Die ondersteuning bestaat in eerste instantie uit het afleiden van de tegenstanders. Briggs staat hoog op een dak, met een flink vizier op zijn geweer, aanstormende tegenstanders op afstand te houden, zodat Fisher zich een weg kan banen door de stad. Zoals dat hoort in een Arabische stad, is Benghazi een aaneenschakeling van vierkante huizen met platte daken, en overal verhogingen, richeltjes en randjes. Typisch een stad waar een klimgeit als Fisher zich in thuis voelt. Als Fisher een beetje uit de buurt van Briggs weet te komen, wordt de tegenstand minder. Dat lijkt althans zo. Als Fisher een beetje zijn best doet, zijn de troepen van de Engineers hem tegen die tijd kwijt en kan hij aan het betere sluipwerk beginnen.

Keurig in pak

De opzet van de game is daarbij niet anders dan je gewend bent. Dat wil zeggen dat Fisher nog steeds in zijn strakke pakje op avontuur gaat, met de kenmerkende 'goggles' op zijn hoofd, de kijker waardoor hij van alles ziet dat voor anderen verborgen blijft. Je kunt met die goggles bijvoorbeeld door muren heen zien waar zich andere personen bevinden, wat goed van pas komt voor een solo opererende commando die graag ongezien wil blijven. De levels zitten daarbij zo in elkaar dat je steeds een vrij smal pad hebt om van A naar B te komen, maar dat er overal opties zijn om omwegen te nemen. Er is altijd wel een richel waar je op kunt staan of een buis waar je aan kunt hangen. De omwegen zijn beperkt, maar ze zijn er, en als je wilt heb je voldoende opties om ongezien te blijven.

Het economische systeem in Blacklist.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+