Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 85.458 •

Fabrieksinstellingen en kalibratie

Fabrieksinstellingen

Standaard staat de beeldgrootte van de tv in de Hollywood-beeldmodi ingesteld op breedbeeld. Voor sd-content is dat misschien prettig, maar bij full-hd-content levert die optie vanwege interpolatie een softer beeld op. Beter is het om hiervoor de Native-optie te kiezen. Hierbij worden de pixels van het ingangssignaal een-op-een weergegeven.

De helderheidsinstelling staat standaard op 0, maar kan volgens het pluge-testpatroon op -1 gezet worden, terwijl het contrast, dat standaard op 85 staat, op 98 kan worden gezet. Die instelling is mogelijk omdat het paneel bij de highlights niet verder clipt en alle helderheidstinten tot en met IRE253 worden onderscheiden. Wel oogt het wit wat rood en dat zien we terug in de metingen. De kleurdecodering lijkt in orde, gekeken door een blauw filter.

We maten een uitgangswaarde van 86,8cd/m² voor de helderheid bij een volledig wit patroon in de Hollywood-Night- en Hollywood-Pro-modi. Laatstgenoemde modus heeft meer kalibratieopties, maar is verder identiek aan de eerste. De gemeten waarden kijken wel rustig, maar Tweakers mikt meer op een helderheid van 120cd/m². Hiervoor moet de Backlight-instelling van 30 naar 41 worden verhoogd. Overigens kwamen we bij ons testexemplaar een probleem tegen waarbij de backlight leek te 'hangen' en de helderheid ervan niet meer kon worden gewijzigd. Tweemaal bleef de backlight ongeacht de instelling op vol vermogen staan. De tv uitschakelen en even de stekker uit het stopcontact halen was voldoende om dit te verhelpen.

De initiële metingen bij de Hollywood-beeldmodi stemmen hoopvol. De kleurtemperatuur bedraagt namelijk ongeveer 6304 kelvin en daarmee wijken die modi niet veel af van het streefgetal van 6504 kelvin voor de Rec.709-hdtv-specificatie. Om meer te kunnen zeggen over de witbalans moet echter ook de rgb-kleurmix bekeken worden en zijn we benieuwd naar het helderheidsverloop van de tv, weergegeven in een gammagrafiek.

Toshiba UL985 gamma outofbox

Het gamma stelt teleur. De gemiddelde waarde hiervoor is over de hele linie te hoog. Dat betekent dat de helderheid te traag oploopt. Wij houden voor het gewenste gamma 2,2 aan, maar het is mogelijk dat Toshiba bij deze Hollywood-modes gekozen heeft voor gamma 2,4 als doelstelling. Sommigen in de kalibratie-industrie prediken een dergelijke waarde voor een volledig verduisterde ruimte, maar voor ons is dat net te hoog.

Toshiba Regza UL985 rgb-levels out-of-box

De witbalans kan beter. Hoewel de rgb-lijnen vanaf het IRE50-grijspatroon binnen de marge van vijf procent liggen, komt het blauwe kleurkanaal bij IRE40 net onder die grens uit. Tot en met IRE20 is blauw echter zichtbaar te dominant aanwezig.

Toshiba Regza UL985 gamut out-of-box

De kleurfouten vallen mee. Rood en groen zijn gewoon goed te noemen, terwijl de afwijkende helderheid van blauw tot gevolg heeft dat dit net boven de zichtbare grens van ∆E=3 uitkomt. Ook magenta tikt die groene lijn in beeld aan. De overige secundaire kleuren bevinden zich buiten de gevarenzone.

Kalibratie

De UL985 heeft zowel een 2-punts- als een 10-puntskalibratiesysteem voor de witbalans aan boord en daarmee zou deze goed ingesteld kunnen worden. Er is echter geen gamma-instelling, al is het wel mogelijk om een geautomatiseerde instellingsprocedure voor het gamma te gebruiken, maar die hebben we niet getest. Ook is het mogelijk om, door een specifieke colorimeter via usb op de tv aan te sluiten, met behulp van ingebouwde kalibratiepatronen de tv zichzelf te laten kalibreren.

Toshiba UL985 2punts witkalibratie

Met een kleine aanpassing van de rgb-gain-instellingen kruipen de rgb-lijntjes vanaf het 40-procentgrijspatroon al wat dichter naar elkaar toe, maar daarvoor wijken deze nog te veel. Een aanpassing van de rgb-offset hebben we geprobeerd, maar daarbij zie je zwart en schaduwen al snel een ongewenste, gekleurde gloed krijgen.

Toshiba UL985 10punts witkalibratie

Zetten we de grijswaardenkalibratie voort met het 10-puntskalibratiesysteem, dan blijkt dat de rgb-levels-grafiek vanaf IRE20 bijna volledig glad te strijken is. Alleen bij IRE10 komen we wat instellingsbereik van de rode en de blauwe kleurcomponent net wat te kort. Al met al een bevredigend resultaat.

Toshiba UL985 gamut na witkalibratie

Het verbeteren van de witbalans biedt weinig voordelen voor de gamut, waarvoor we geen instellingsmogelijkheid hebben kunnen ontdekken in het menu. Of eigenlijk zien we hem wel, maar is hij niet aanklikbaar. De kleurfout van blauw is licht afgenomen, maar daarentegen is die van magenta verhoogd tot net onder de zichtbare grens van ∆E=3.

Zoals we al verwachtten heeft de aanpassing van de witbalans geen beter gammaverloop opgeleverd. Misschien kan de helderheid hiervoor nog wat worden aangepast met de groene kleurcomponent en het 10-puntssysteem, maar dat valt buiten het bestek van deze review.




Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013