Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 69.559 views •

Voorlopige conclusie

Het gevaar om te hard van stapel te lopen ligt behoorlijk op de loer. EA heeft ons een prima vroege versie van FIFA 13 bezorgd, maar een uiteindelijke versie is het natuurlijk niet. Zo kun je je afvragen wat de veel snellere gameplay voor gevolgen heeft voor de online spelmodi. Als het tempo hoger ligt is een minieme vertraging immers vervelender dan wanneer het tempo laag ligt. Lag-problemen zouden dan ook op de loer kunnen liggen. Laten we echter ook op dat gebied niet teveel op de zaken vooruit lopen. Feit is dat we er vertrouwen in hebben dat EA een van de beste voetbalspellen van de laatste jaren gaat uitbrengen. Het is aan EA Sports zelf om dat vertrouwen eind september waar te maken.

Titel FIFA 13 FIFA 13
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 27 september 2012

FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (77)

Reactiefilter:-177073+143+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik zou het fijn vinden als het aantal schermen dat je krijgt om het spel te starten totdat je in het menu drastisch verminderd mogen worden.

Voorbeeld van mijn PS3:
1. Start Fifa 12
2. Kies je taal
3. Dolby digital etc disclaimers
4. League disclaimers & logos
5. Melding dat er bepaalde content online etc etc, X om door te gaan
6. EA Sports cinematic
7. Wayne Rooney moet dan nog even laden, dan mag je op start klikken wat dan overvloeit in nog een cinematic
8. Dan laadt de arena, pruttelt het spel nog even en dan! Ja dan kun je eindelijk op Start klikken om het menu te zien te krijgen en daadwerkelijk een potje te gaan ballen

Echt, ik hou van Fifa, maar aan dit erger ik me echt suf :') Kan Tweakers hier wellicht iets over zeggen na het spelen van Fifa 13?
Ja en nee. De onderdelen die je noemt zijn er voor het grootste deel nog steeds, inclusief het flashy introfilmpje dat iedere keer moet laden. De wachttijden zijn echter momenteel nog niet representatief voor het uiteindelijke spel. Ik heb zelf het idee dat je het hoofdmenu nu al iets sneller bereikt dan in FIFA 12 en met het sleutelwerk dat nog moet gebeuren zou het nog iets sneller kunnen. Maar het globale idee blijft wel dat je toch nog vaak op start moet drukken voor je er bent.
Zou toch veel mooier zijn dat je bijvoorbeeld de allereerste keer een taal kiest en dat hij daar altijd op blifjt staan..dat je dat dus niet elke keer hoeft te doen.
En mocht je het ooit willen wijzigen dat je dat bij instellingen doet ofzo.

Vind het ook irritant lang duren inderdaad voor je aan het spelen kunt.
Hier irriteer ik mij dus ook erg aan. Vooral nadat je na al het 'wachten' nog als kers op de taart lag in het hoofdmenu cadeau krijgt.

En wat dacht je van de herhalingen die je verplicht moet kijken bij het online gamen, mits de persoon op x drukt.
Wat ze dus nooit doen wanneer je hebt gewonnen en dus alles mee moet afkijken!
Ik zit me bij FIFA 12 ook altijd te ergeren als ik een online game speel, dan gaat het tempo soms te langzaam en dan is het creeren van een goede aanval moeilijk. Ik ben dan ook echt blij om nu te horen dat je het tempo in 13 hoger is.
Herkenbaar. Je kunt nu, door de hogere passing snelheid, met je linksback je rechtsbuiten over de grond aanspelen als je daar de mogelijkheid voor ziet. Het is mogelijk om vanaf bijna elke plek op het veld een aanvaller te bedienen met een messcherpe steekpass, als de situatie zich er voor leent. In 12 was je dan 'beperkt' tot een steekpass door de lucht, want passes over de grond waren vaak niet hard genoeg.
Je kon ook al strakke passes over de grond spelen. Dit deet je door R1 (right button) in te drukken en dan hoge pass te geven. Hierdoor gaf hij hem strak over de grond.
Is dat niet 3* X button ?
Dat is voorzet over de grond
Dat is een bouncing lob pass. Die gaan wel door de lucht, maar veel lager en stuiteren een keer in het midden. Daardoor zijn ze veel harder dan een hoge pass of een pass over de grond.
Hoop dat je een paar wereld voetballers hebt "met je linksback je rechtsbuiten over de grond aanspelen als je daar de mogelijkheid voor ziet" want dit heeft weinig met voetbal te maken.
Dit klinkt goed, heb zin om met deze FIFA aan de slag te gaan.

Wat ik nog mis in deze preview is of de collision engine ook iets is aangescherpt. In FIFA 12 komt het regelmatig voor dat twee spelers (zowel van eigen team als van de tegenstander) tegen elkaar oplopen en er een klungelige situatie ontstaat. Het gebeurt soms ook dat een speler door de collision engine hard onderuit gaat, maar dat er geen vrije trap of penalty wordt gegeven. Kan iemand van jullie me vertellen wat hieraan is verbeterd?
Het is verbeterd, via de Player Impact Engine 2.0. Is het nu perfect? Nee. Nog steeds knallen er af en toe wel spelers tegen elkaar aan, maar het leidt minder vaak tot die kolderieke momenten die je in FIFA 12 met enige regelmaat voorbij zag komen.
Als we dit gifje mogen geloven, levert de physics engine in FIFA 13 nog steeds aardig wat saillante momenten op. ;)
Dat gifje komt uit Fifa 12.
Ik hoop één ding: dat je eindelijk je opstellingen kunt opslaan, nu moet ik voor elk online potje opnieuw wisselen.
Is dit mogelijk in jullie previewversie?

edit: vraag toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op 8 augustus 2012 12:36]

Dat zou inderdaad fijn zijn, of dat je bijvoorbeeld meerdere profielen kunt aanmaken met verschillende opstellingen, en dan kunt selecteren.

[Reactie gewijzigd door Miggy87 op 8 augustus 2012 12:37]

Ik snap ook niet dat ze dit soort dingen niet veranderen. Als ik hier zo lees wat er genoemd wordt aan wensen is een heel groot deel niet gameplaygerelateerd maar heeft het betrekking op menu's en dergelijke (hierbovengenoemd probleem met de opstellingen, wachttijden, het niet kunnen veranderen van tactiek tijdens dode spelmomenten...) terwijl die dingen juist relatief makkelijk aan te passen zijn. Krijg bijna het idee dat ze hun eigen game niet spelen, wat dit zijn dingen waar volgens mij bijna iedereen tegenaan loopt.
Voor zover we nu hebben kunnen zien is daarin niets veranderd ten opzichte van FIFA 12.
Speel nog steeds FIFA 11 maar ga deze zeker halen op de WiiU (waarom staat die trouwens niet tussen de platforms vermeld?) vanwege de mogelijkheden met het tabletcontroller. Dan is de game voor iedereen te spelen die een GSM kan bedienen, volgens EA :)

http://wiiudaily.com/2012/08/fifa-13-wii-u-showcase-video/
De versie voor de Wii U is afwijkend ten opzichte van PC, PS3 en XBOX360. Deze Hands-on zal dus zeer waarschijnlijk niet (voldoende) van toepassing zijn voor de Wii U.
De versie voor de Wii U zou het zelfde moeten spelen als die versie op de andere consoles, de tablet is een extra mogelijkheid volgens EA. Wil je de tablet niet gebruiken dan hoeft dat ook niet.
De Wii U versie zit een beetje tussen Fifa 12 en Fifa 13 van de overige consoles in. Dat komt omdat de Wii U versie compleet nieuw is opgebouwd en ze die basis eerst goed willen hebben. Wel missen er dus wat gameplay features die in de 360 en PS3 versie wel aanwezig zijn.

bron: http://www.nintendoworldreport.com/news/31258
Ik snap persoonlijk niet hoe mensen een voetbalspel willen spelen met touchscreen controls. Ik bedoel, dat haalt toch de lol uit de meeste games?
Ik wil schwalbes kunnen maken, pls stop dat weer terug in fifa. Lekker belangrijk dat het onsportief is, een doorgebroken speler neerhalen is ook onsportief..

En een rode kaart voor keeper zou ook leuk zijn ( heb het nog nooit meegemaakt in 12 ), verschillende keren dat ik de keeper uitspeel, hij mij neerlegt en alleen geel krijgt.
Vervolgens krijg ik zo nog een penalty en krijgt de keeper helemaal geen kaart ( online )?
Dat doet mij overkomen alsof de keeper geen rood kan krijgen, maar ik kan er naast zitten.
Heb een keer gehad dat mijn keeper rood heeft gehad, het kan dus wel :)
Het schijnt online niet of nauwelijks te gebeuren. Offline heb ik het ook wel regelmatig meegemaakt ja.
Hoe zit het met de snelheid in dagen vooruit gaan in de kalender? Dat is in FIFA wel frustrerend dus hopelijk hebben ze dat nu ook eens aangepakt...
In deze (vroege) versie: nog niet heel veel beter, maar EA gaf in een 'known issues' document aan dat aan dergelijke laadtijden nog gesleuteld wordt. Typisch iets dat we pas kunnen zien als de uiteindelijke versie er is.
Het ziet er allemaal weer goed uit, en deze preview klinkt ook positief. Echter het met de snellere gameplay inderdaad twee kanten op, online ben je afhankelijk van de zwakste schakel (verbinding).

Wel hoop ik dat er een paar irritaties verwijnen die in FIFA 12 aanwezig zijn:

De tactieken (aanval en verdigend), kan je niet altijd direct aanpassen. Je moet ten alle tijden wachten tot alle popups (wissels etc.) uit het beeld zijn voor dit kan. Ook bij dode spelmomenten kan je de tactieken niet aanpassen, en voor snelle potten is dit juist het moment om dit te regelen (ook al zou dit dan later pas doorgevoerd worden.

Zoals al eerder gezegd spelers met de bal die achter een popup zitten (niets is storender tijdens een bloedstollend potje).
Beide storende punten nog steeds aanwezig... vooral dat niet kunnen veranderen van tactiek tijdens een dood spelmoment vind ik ook irritant.
Ik hoop dat je als je online prof club speelt als any dat je bij een hoge ball ook van speler kunt verwisselen/ de speler zelf zijn. voorzetten zijn nauwelijk te verdedigen omdat je maar niet snel genoeg van man kan verwisselen.

Ditzelfde probleem heb ik met mn eigen pro, waarbij ik soms mn rechter analoogstick 10x naar rechts/links moet doen om em uberhaupt te zijn, allemaal tijd verspilling.

Als je van speler verwisseld tijdens de loop, tijdens het verdedigen, dan stopt de speler voor een split-seconde, behoorlijk irritant als je zo een tegengoal krijgt.

Elke jaar is het weer PES vs FIFA. FIFA speelt personelijk veel lekkerder (sinds de ps3), maar waar PES heer en meester in blijft is de manier van scoren. Bij PES blijft het speciaal, scoren; het geeft altijd een gevoel van verdoening. Bij FIFA aan de andere kant is scoren super eentonig, om altijd weer dat gericht schieten buiten de 16 als voorbeeld te nemen.
Als je van speler verwisseld tijdens de loop, tijdens het verdedigen, dan stopt de speler voor een split-seconde, behoorlijk irritant als je zo een tegengoal krijgt.
Dat is te verhelpen met een instelling in de Controller Settings.
De beste update zou voor mij zijn dat Manual mode daadwerkelijk MANUAL word!
Vaak is het de computer die de speler bestuurd.. Wil je wegrennen van de bal dan kan dat niet.. Het leuke van een spel is toch juist dat je fouten kunt maken?
Of zelfs als de computer als weet dat de bal uitgaat, dan mag je er als speler niet meer achteraan rennen.. Laat mij alsjeblieft zelf die inschattingsfout maken!
Of als ik op X druk voor een sliding, dat de sliding wordt geweigerd om welke reden(?!)

Hetzelfde als van speler switchen.. Soms rent de verkeerde speler naar de bal toe. Dan wil ik snel van player switchen om iemand anders die dichter bij de bal is er naar toe te laten rennen, maar dan kan ik niet switchen, het is gelocked..
Welke idiote programmeur bij fifa heeft bepaalt dat de computer 20% van de tijd aan de bal is, waardoor het sturen/switchen niet meer werkt?

Na zoveel potjes fifa is het zo *&(Q#&(*#@(* frustrerend dat manual mode niet bestaat.. Je kunt 100 keer op knoppen rammen, maar de computer negeert het volledig.
En voordat je het weet word dat ene doelpunt bepaald doordat de computer weigerde te switchen naar de juiste verdediger..
Of zelfs dat de computer switched naar een speler die niet eens in beeld is??
De "AI" van het switchen van speler bestaat volgens mij niet eens.. Waarschijnlijk is het algoritme iets in de trend van:

- switch naar player die het dichtste bij de bal is
- Maak switchen(en naar de bal toelopen) onmogelijk totdat de player de bal heeft aangenomen

Hoe het zou moeten zijn is:
- Switch naar de player die het snelste bij de bal kan komen(afhankelijk van welke richting hij al op rent)
- Laat switchen van spelers ten alle tijden toe.. Zelfs als doet de speler het fout, dat is juist leuk.. Dat is wat spellen leuk maakt, dat de speler fouten maakt, en daar van leert, en beter word..

Fifa is voor ons thuis het leukste spel, maar als je beter word tegelijkertijd het meeste verschrikkelijkste spel ooit.. Je bent maar 80% in control, i.p.v. 100%, zelfs als alles op manual staat..

Voor mij is Fifa als een shooter waarbij je Auto-aim niet uit kunt zetten..

[Reactie gewijzigd door pim op 8 augustus 2012 15:13]

grappig, dit klinkt precies hetzelfde als de problemen die ik juist met PES heb.. (ik speel FIFA niet echt, want heeft geen eyefinity support)

conclusie, beide spellen zijn teveel 'on rails', ik zou ook graag wat meer vrijheid willen!
@pim: Ik sluit me hierbij aan. Ik heb wel vaak problemen met schieten op doel. Soms gaat de bal wel 'recht' in het doel als ik hem op Assisted zet. De andere keer moet ik hem weer op semi-assisted zetten anders gaat de bal nog niet eens richting de goal, de andere keer moet ik hem weer op volledig manual zetten om de bal überhaupt op goal te zien gaan.

Maar het zou natuurlijk ook aan men skills kunnen liggen. :P
Ben het 100000% met je eens. Ik vrees dat in fifa 13 hetzelfde zal vooromen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True