Door , , reacties: 54, views: 46.475 •

Ooit begon de Dirt-franchise als een serieuze rallysimulator, onder de naam Colin McRae Rally. Toen de inmiddels overleden McRae meer ging experimenteren met andere rallyvormen, begon ook de bijbehorende spelserie steeds meer af te wijken van de traditionele rallysport. In Dirt 2 lag de focus al behoorlijke op de 'extreme sports'-kant van de rallywereld. Die focus wordt in het meer arcadegerichte Dirt Showdown nog eens vergroot.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

Trailer van Dirt Showdown.

Het vleugje serieuze sport dat in de laatste Dirt-games nog aanwezig was, wordt voor Dirt Showdown definitief overboord gegooid en ingeruild voor nog meer showelementen. Denk daarbij aan een extra glanzend laagje over het geheel, dat de vele lichtjes in de omgeving prachtig laat reflecteren. Daarbij komt dat de diverse tracks en andere plaatsen waar je zoal rondscheurt mooi zijn aangekleed met de nodige 'pyro-technieken'. Tel er de opzwepende, hippe soundtrack bij op en het kader voor deze semi-serieuze racegame is gezet.

Dat zorgt ervoor dat het er af en toe wat té gelikt uit ziet. Natuurlijk: een natuurgetrouwe weergave van de rallysport is zeker niet het doel van Dirt Showdown, maar we kunnen ons voorstellen dat de grafische stijl - of eigenlijk de stijl van het hele spel - een deel van de potentiële doelgroep van dit spel tegen de borst zal stuiten. Lelijk is het zeker niet, de lichteffecten zijn zelfs mooi en ze voegen spektakel toe, maar de stijl zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen.

Uitdagend

Ondanks dat Dirt Showdown duidelijk de kant kiest van arcade, is het niet zo dat je dan ook meteen geen vaardigheid meer hoeft te hebben. De entourage is er een van show, maar dat neemt niet weg dat er in Dirt Showdown af en toe stevige potjes worden geracet. Dat de wetten der autosport daar niet altijd op los zijn te laten en je vaak gebaat bent bij een fijn potje beuken en stevig driften in de bochten, doet niets af aan het feit dat je regelmatig behoorlijk je best moet doen om te winnen.

Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True