Dirt Showdown, Xbox 360 Review

Phusebox 30 mei 2012, laatste update op 30 mei 2012, 576 views

Dirt Showdown, Xbox 360

Pluspunten

• Pick-up & play
  • Splitscreen

Minpunten

• Teveel arcade voor diehard racers

Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Review: DiRT Showdown

De eerste geruchten over een nieuwe DiRT titel voor 2012 stemden mij tot vreugde. Zouden we dan eindelijk die full-on sim rally game krijgen waar velen met mij al zo lang op wachtten? Toen daar de berichten kwamen over de titel van de game en de eerste details was de pret voor mij al half voorbij. DiRT Showdown zou nog meer arcade worden met de focus op tricks en crashes. Desalniettemin spelen de racing games van Codemasters altijd lekker weg dus ik zette mijn initiële teleurstelling opzij en begon met frisse moed aan deze review.

De eerste bocht is waar het racen stopt...

Showdown druist eigenlijk compleet tegen mijn hele natuur van clean racen in. Omdat ik als gamer/racer opgegroeid ben met Geoff Crammond’s Grand Prix series (die eigenlijk nooit meer geëvenaard zijn) en Richard Burns Rally (voor velen dé sim rally game) heb ik mezelf altijd meer toegelegd op het zo netjes mogelijk rijden, niet driften en niet beuken. Voor deze game moet ik dat allemaal vergeten en opnieuw leren rijden.

Gelukkig heeft DiRT Showdown erg goede pick-up&play gameplay, waarmee vrijwel iedereen meteen een goed gevoel heeft voor de auto’s en hun wegligging. De besturing is erg vergevingsgezind en je hoeft niet echt na te denken over je rempunten of het goed aansnijden van de apex. Mijn eerste potjes om erin te komen waren dan ook split-screen tegen iemand die totaal niet van racegames houdt, maar zich hier goed mee wist te vermaken. Het heeft dan ook weinig weg van echt racen, vooral zodra je naar de meer exotische modi gaat waarbij het meer draait om beuken dan om racen.

... en het beuken begint.

DiRT Showdown kent dus een mix van disciplines van het rechttoe rechtaan racen (Race Off) en diens varianten (Elimination, Domination) tot het keihard rammen à la Destruction Derby in de modi Rampage (zoveel mogelijk schade toebrengen) en Knock-Out (anderen uit de ring duwen). Naast deze uitersten vind je dan nog een mix van racen en rammen in de modus 8-Ball, een racebaan met gelijkvloerse kruisingen, waar je meer dan eens een auto vol in je zijkant zult krijgen. Een vreemde eend in de bijt -naar mijn idee- blijven dan de laatste gamemodi waarbij het meer gaat om behendigheid en trucjes, zoals je ze kent van de Ken Block Youtube video’s.

Al deze racetypes kun je spelen in een World Tour mode, waarbij je events afwerkt om elk van de vier tours af te sluiten met een finale. Elke tour wordt natuurlijk steeds moeilijker en, arcade of niet, er zit genoeg uitdaging in sommige races in latere stadia van het spel. Naast deze singleplayer modus zijn er uiteraard ook de nodige multiplayer mogelijkheden zoals online of splitscreen. Online ligt de moeilijkheidsgraad nog net even een tandje hoger (uiteraard afhankelijk van je medespelers); mensen zijn immers net even wat agressiever en alerter dan de gemiddelde AI.

Zodra je door de World Tour heen bent, iets dat je in een uurtje of 8 wel geklaard zult hebben, blijven vaak alleen deze multiplayer modes over voor het langdurige vermaak. Bij DiRT Showdown ligt dat toch net iets anders; omdat de game zo makkelijk op te pakken is, ben je vaak geneigd even snel een potje te doen om een paar lege minuten te doden. De multiplayer online zit verder goed in elkaar alhoewel het de eerste dagen af en toe wat rustig leek, maar langzaam beginnen de rooms zich te vullen.

Samen met Showdown lanceert Codemasters ook hun nieuwe online dienst: Racenet. Via deze dienst kun je stats bijhouden, challenges van vrienden checken of deelnemen aan speciale events. We kennen dit al van EA’s Autolog en Call of Duty’s Elite. In tegenstelling tot die laatste is Racenet volledig gratis en zullen aankomende titels, zoals F1 2012 en DiRT 4, hierin ongetwijfeld worden opgenomen. Codemasters legt zich meer dan ooit tevoren toe op racing games, en met Showdown (een game die in de toekomst naar mijn idee verder zal gaan zonder het DiRT voorvoegsel) breidt men hun gamma uit zodat er voor elk wat wils is.

Is Showdown `another breakthrough performance´ van Codemasters?

IN HET KORT

De “opvolger” van DiRT 3 werd niet de rallygame die ik gehoopt had, maar eigenlijk moeten we Showdown ook niet zien als een opvolger maar als een spin-off van de DiRT serie. De EGO engine van Codemasters doet zijn werk weer goed, het ziet er grafisch allemaal goed uit (zonder echt hoogstaand te zijn), al doen de crashes soms wat lauw aan. De gameplay is puur arcade en het is voor iedereen binnen 10 minuten makkelijk te leren om succesvol deze game te spelen. De splitscreen zit er gelukkig ook nu weer in want dat maakt zeker de Rampage en Knockout modi erg vermakelijk om te spelen. Al met al is Showdown een lekker luchtig tussendoortje dat je snel en makkelijk kan oppakken om te spelen tijdens deze zomer, wanneer je natuurlijk niet de hele dag binnen achter je tv wil hangen. Mijn aanvankelijke teleurstelling voor Showdown heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme, niet zozeer vanwege de game zelf, maar vanwege de mogelijkheden die het biedt. Nu Showdown alle arcade elementen van vorige titels bevat is de weg vrij voor een Gymkhana en arcade vrije opvolger van DiRT 3, of wat te denken van een mix van DiRT, GRiD en F1 in één grote simulatie game waarbij je een carrière kan nastreven op drie racevlakken. Ach een mens kan altijd dromen… of is die zon me toch teveel geworden?

Heb jij ook een Dirt Showdown, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Persoonlijk vind ik (en dat is ook heel persoonlijk want niemand lijkt het met me eens te zijn), dat ze dit spel gewoon onder een losse naam hadden moeten uitgeven, en niet te kiezen om hem in de DiRT franchise op te nemen. Als ik heel eerlijk ben vind ik het een geweldig spel, maar omdat ik door de naam heen kijk (of dat is in ieder geval waarom ik denk dat het is :P). Ik zie het als een soort rip-off/voorzetting/alternatief op games als Flatout 1/2, en ik kan dan ook ontzettend genieten van de gamemodes Rampage, Knock-Out en 8-Ball :)