Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties, 83.337 views •

Voorlopige Conclusie

Op papier klinkt het allemaal prachtig. Vooral het nieuwe systeem rond het aannemen van passes en de Attacking AI kan, als het inderdaad zo uitpakt als EA doet geloven, het spel een enorme impuls geven en het realisme in FIFA een stuk verder opschroeven. Het blijft echter heel veel 'eerst zien, dan geloven'. De losse puzzelstukjes, met daarbij het gegeven dat er meer spelers goed herkenbaar nagemaakt zullen worden en dat diverse irritatiepuntjes uit voorgaande FIFA-games door EA erkend en aangepakt zijn, klinken afzonderlijk allemaal veelbelovend. Of dat uiteindelijk ook het topspel oplevert waar we op hopen? Dat valt nog even af te wachten.

Titel FIFA 13 FIFA 13
Platform PC, Xbox 360, Playstation 3
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum Najaar 2012

FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (51)

Reactiefilter:-151051+119+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ook kun je de muur dichterbij laten schuifelen, al kun je daardoor wel tegen een gele kaart op lopen. Het is ons alleen niet duidelijk hoe de scheidsrechter dan beslist welke speler in de muur die kaart krijgt...
Uit de aanvullende instructies op spelregels, pagina 34:
5. Niet de vereiste afstand in acht neemt bij een hoekschop, vrije schop of inworp

Indien bij een vrije schop een muurtje wordt gevormd zonder dat de vereiste afstand in acht wordt genomen, wordt de uiterst links in de muur staande speler (gezien vanuit de positie van de scheidsrechter) bestraft met een waarschuwing door middel van het tonen van de gele kaart. Het voor de bal lopen of staan om het snel nemen van de vrije schop te verhinderen, moet eveneens worden bestraft met een waarschuwing.

[Reactie gewijzigd door c0burn op 15 mei 2012 11:31]

Alsof EA hier rekening mee houdt.

Ik heb vaak genoeg een enorm smerige tackle gemaakt, die vaak of bestraft werd met een waarschuwing, of zelfs helemaal niks!
Ah okee, dat wist ik niet. Grappige regel!
bedankt, nooit geweten! de linker speler in het muurtje zal dus verantwoordelijkheid moeten nemen als hij geen geel wil; zal eens opletten of dat merkbaar is bij IRL wedstrijden :)
Ik blijf het grappig vinden dat bij elke nieuwe FIFA de oude versie wordt afgekraakt en er ineens minpunten naar boven komen waar je bij de release een jaar geleden niemand over hebt gehoord. Misschien een puntje van aandacht ;)

Hoe dan ook, FIFA 12 speel ik nog steeds bijna dagelijks, FIFA 11 ook platgespeeld, laat 13 maar komen.
Haha, na een jaar lang, vele uren te hebben gespeeld kan je ook veel beter beoordelen dan na een paar uurtjes om er een recensie voor te schrijven.

Daarnaast krijgen nog al eens wat mensen de game voor niets, als ze een leuke recensie schijven ;)
Net zoals Intel, krijg ik soms het idee dat ook FIFA met een tick-tock systeem werkt.
Zo vond ik FIFA 11 een 'stabiele' versie van FIFA 10, en heb ik het idee dat ze de in FIFA 12 geïntroduceerde features gaan perfectioneren in FIFA 13.

Deze zal uiteraard wel weer in de verzameling gaan, omdat dit simpelweg hét spel is dat onze vriendengroep speelt, ieder jaar weer. Toch mogen van mij de release-cycles wel wat minder rap, zodat we échte nieuwe games krijgen in plaats van updates. Geef liever na een jaar een grote DLC-update bijvoorbeeld. Maar EA snapt ook donders goed dat naast mij, ook duizenden andere vriendengroepen ieder jaar weer de FIFA update binnenhalen.

Kijk er hoe dan ook wel weer naar uit. :)

Edit: Uitgeschreven cijfers achter de nummers weggehaald. :p

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 15 mei 2012 10:35]

Ik denk dat ze wel bezig zijn met een nieuwe engine voor de volgende generatie consoles. Ik ben benieuwd hoe ver ze het realisme verder kunnen opkrikken :)
Persoonlijk vind ik het niet zo erg dat een Fifa 13 vooral een verbetering is van Fifa 12 met daar een aantal nieuwe features aan toegevoegd. Ik heb van geen 60 euro zoveel lol als van de 60 euro die ik jaarlijks uitgeef aan Fifa, echter zijn een aantal verbeteringen op Fifa 12 hard nodig.
Met een beetje zoeken in de week van de release is de game voor de console op veel plaatsen voor ¤ 44,00 of ¤ 49,00, de PC versie nog goedkoper.
Of (voor PS3 dan) eens in Engeland kijken..vaak ook een stuk goedkoper.
Ik had Fifa 12 PC inderdaad voor slechts 32 euro (met verzendkosten) gepreorderd.
Daar ben ik het absoluut mee eens.
EA introduceert nieuwe features meestal nogal 'overdreven' ... zo van: 'Kijk eens wat we nieuw hebben gedaan dit jaar'.
Het volgende jaar worden die 'nieuwe features' dan weer wat gebalanceerd en eigenlijk pas echt realistisch.

Daarom had ik net gehoopt dat ze het verdedigen wat meer gingen aanpassen.
En dan heb ik het niet over tactical defending ... dat was een zeer mooie en gewenste toevoeging.
Wel het feit dat je verdedigende teamgenoten met momenten echt achterlijk zijn ... echt frustrerend als je net een mooi doelpunt hebt gescoord en op een domme manier je voorsprong verliest.
Daarom had ik liever 'Defending AI' gezien ipv 'Attacking AI' (of beide).

Ook het verdedigen tegen flankvoorzetten mag eens aangepakt worden (of ik die iets verkeerd).
Ik mag dan een goede krachtige kopper hebben in de verdediging, hij wordt (bijna) altijd opzij gezet door de aanvaller.
Dat een flankvoorzet er eens in gaat, is realistisch maar momenteel is het bijna onverdedigbaar vind ik.
Toch zou ik het fijner vinden als eens wat gaan doen aan het irritante besturen van FIFA met een toetsenbord. Dat zouden eens moeten proberen te verbeteren. Jammer dat ze voorlopig in ieder geval voor de console werken eigenlijk.
Wat let je om een xbox controller met pc verbinding aan te schaffen?
Inderdaad, dat werkt heerlijk! Je kunt dan ook gewoon met z'n alle Fifa spelen want op Windows kun je gewoon meer (draadloze) controllers hangen. Ik speel zo al tijden Fifa op de PC. Geen verschil met de console.
Helemaal mee eens. Fifa is al een jaar of 5 niet meer bedoeld om met een Toetsenbord te spelen Ze hebben ook niet voor niets de 360 graden draai toegevoegd, dat word lastig te besturen met alleen 4 richtingstoetsen.
Ik ga niet nog meer geld uitgeven voor alleen FIFA. Dat kost me al zoveel namelijk, en ik ben niet in die positie om veel geld uit te kunnen geven helaas.
Vervelend uiteraard fjjl, maar ze moeten natuurlijk wel verder met de ontwikkeling. Ze kunnen niet altijd rekening blijven houden met mensen die even geen geld hebben voor een controller.
FIFA speel je dan ook niet met een toetsenbord.
Ziet er goed uit met de nieuwe functies.
Vooral die Attacking AI is een hele verbetering.
Erger me al jaren aan sommige aanvallers van mijn team.

Zoals ieder jaar staat deze weer op mijn verlanglijst en zal het me velen uren plezier opleveren. Helemaal als ook FC Den Bosch promoveert en er in Fifa 13 mee te spelen is :p
Inderdaad, ik heb zo ongelooflijk vaak dat mijn aanvallers naar voren lopen, ze tegen de verdediger botsen en dan vallen, waardoor ik geen afspeelmogelijk heb.
Met 'curved runs' zal dit hopelijk niet meer/minder gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 15 mei 2012 10:41]

Vind het altijd wel mooi om te zien hoe open ze bij Fifa zijn over de mechanics. En ook apart om te zien hoe Fifa het realisme stokje heeft overgenomen van PES.
Hopen dat ze eindelijk ook wat features op het gebied van de interface toevoegen. Dat je bijvoorbeeld je formatie voor Head-to-Head seasons op kan slaan, nu moet ik bijvoorbeeld voor élke wedstrijd Labyad voor Lens wisselen.
+1

Ik wissel telkens 4 spelers bij Real..
Player impact engine is inderdaad de grootste ergernis. Ik vind eigenlijk ook dat ze bij EA meer tijd moeten besteden aan de spelhervattingen. Hoe vaak komt het voor dat een speler langs de zijlijn de bal wil pakken wat niet lukt. Er moet op dat gebied veel meer interactie met de gebruiker komen, als bijv. de bal over de zijlijn staat en jij bestuurt het ventje bij de bal, waarom dan niet de vraag stellen, snel ingooien, als je direct voor 'ja' kiest zal hij de bal snel halen en ingooien doe je dit niet dan zal de ingooi doorgaan zoals dat het geval zou zijn door de spelhervatter. Ze hebben dit een beetje bij vrijetrappen alleen dit kan nog veel beter.

Al met al wel heel erg tevreden over het hele fifa gebeuren.

één ander minpuntje toch wel, Rutter (EA) gaf vorig jaar aan dat clubs stabieler zou worden, in het begin was dit zo. Alleen elke keer als er een nieuwe update is of als er een andere grote ea titel verschijnt dan vliegen de disconnects tijdens online potjes je om de oren.
Ben benieuwd naar de aangepaste Player Impact Engine. Hopelijk worden (naast de gameplay) ook de graphics en spelmodi verbeterd. Het lijkt nu meer op evolutie van FIFA 12 ipv revolutie.
Het zou ook fijn zijn als ze het scoreding op je scherm eens aanpakken. Die is niet altijd transparant als er een speler achterloopt en hij klapt op willekeurige momenten ook nog eens uit om je te laten zien hoeveel kaarten of corners of wat dan ook elk team heeft gehad. Als je dan je speler erachter hebt lopen, dan zie je 'm dus echt niet meer. Weg dat ding wat mij betreft, of in elk geval flink verkleinen.

Ook het gegeven dat Fifa maar blijft onthouden welke knop je hebt ingedrukt terwijl je de bal (nog) niet had is verschrikkelijk irritant, vind ik. Op het moment dat je op een knop drukt om de bal af te pakken, maar ineens je speler toch de bal heeft, knallen wij 'm met regelmaat gigantisch naar voren, of buiten de lijn, of iets in die geest. PES heeft dat een paar jaar terug losgelaten, wat mij betreft doet EA dat voor Fifa ook. Of maak het optioneel, ook goed.

Een ander punt van ergernis zit 'm in het switchen van spelers. Ik zet dat altijd op manual, dan zegt het spel letter "you're on your own", en NOG switcht ie zelf van spelers. Als ie op automatic staat is het helemaal niet meer te doen imho.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True