Door , , reacties: 51, views: 83.194 •

Aanvallende AI

Zo richt de focus van EA Sports zich wat de gameplay betreft al op diverse punten die vooral invloed hebben op het individu. Het gaat dan om duels tussen individuele spelers, of om de manier waarop individuele spelers met een bal omgaan. Er is echter ook oog voor het collectief, en dat komt samen in een vernieuwde 'Attacking AI'. Die moet het antwoord zijn op een vaak gehoord en jaarlijks terugkerend kritiekpunt: spelers in FIFA lopen niet realistisch genoeg. En dan doelen we niet op de animaties, maar op de manier waarop ze positie kiezen in het veld en de richting waarin ze lopen.

Vaker gehoord

We noemden eerder het vernieuwde systeem achter het aannemen en controleren van de bal al, als feature die waarschijnlijk de meeste impact zal hebben, maar de Attacking AI is minimaal een goede tweede. Vooropgesteld: zowel Pro Evolution Soccer als FIFA schermden de afgelopen jaren al met features die gericht waren op het verbeteren van de aanvallende kunstmatige intelligentie, en tot zover leverde dat maar met mate verbeteringen op. Wat EA echter toonde aan de hand van voorbeelden zag er  overtuigend uit.

FIFA 13

De sleutel waarin de verbetering moet liggen, is dat spelers nu minder vaak hun loopactie aanpassen. Dat klinkt raar. Is het niet beter om heel vaak te herberekenen en zonodig de koers te wijzigingen? Je zou denken van wel, maar in de praktijk werkt dat niet goed genoeg. EA vindt dat spelers in FIFA 12 te vaak besluiteloos oogden en teveel zigzaggend liepen. Dat kwam dan doordat de parameters rond hun loopactie, zoals tegenstanders op de looproute en de positie van de bal, veranderden. In FIFA 13 moet dat anders zijn.

Curved runs

Dat komt door een vernieuwd systeem, waarbij de loopactie van een speler één keer bepaald wordt, terwijl alle parameters en hun mogelijke veranderingen daar in mee worden genomen. Als een looproute bijvoorbeeld zou leiden tot een botsing met een andere speler, dan wordt die informatie direct al meegenomen. Op dat moment zal de speler die de loopactie maakt een flauwe bocht maken, om zo om de andere speler heen te lopen. 'Curved runs', zoals EA het omschrijft. Hoe onbelangrijk het wellicht ook klinkt: die curved runs kunnen zich weleens gaan ontwikkelen tot de nieuwe 'heilige graal'.

Wie heeft er zich in FIFA 12 nog nooit gestoord aan de onbeholpenheid van zijn aanvallers als het gaat om het vermijden van de buitenspelval? Als een blinde zet je spits een loopactie naar voren in, en voor je het weet loopt hij meters buitenspel. Heb je echt mazzel, dan blijft hij daar daarna ook nog even staan, zodat je hem al die tijd niet kunt aanspelen. Ook dit moet verholpen zijn in FIFA 13. Aanvallers kunnen de curved runs gebruiken om de buitenspelval te ontlopen. Ze zetten hun sprint in en proberen op lijn te blijven met de verdedigers, tot de pass verstuurd is en ze door kunnen lopen. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar de poging wordt gewaardeerd.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets