Door , , reacties: 102, views: 151.014 •

Het is nog altijd de benchmark waarmee camera's van nieuwe telefoons zich kunnen meten: Nokia's N8 uit 2010, een Symbian-smartphone met groothoeklens van Carl Zeiss, xenon-flitser en een maximale resolutie van 12 megapixels. Het was de vervolmaking van de megapixelrace van cameratelefoons: een cameratelefoon met een hoge resolutie en die goede plaatjes opleverde. We hebben hem getest tegenover diverse compactcamera's en inderdaad: de N8 leverde dezelfde kwaliteit als degelijke point-and-shooters.

Sindsdien is er veel veranderd bij Nokia. Symbian werd op een zijspoor gezet, waarna de Nokia-medewerkers die met de ontwikkeling bezig waren, over werden geheveld naar Accenture. Windows Phone werd het primaire besturingssysteem voor smartphones, nadat ook de MeeGo-samenwerking met Intel werd stopgezet. De Lumia 800 kwam uit in november 2011 en tussen alle lof die het toestel kreeg vanwege het originele design en soepele software, viel een detail nauwelijks op: de camera kon bij lange na niet tippen aan die van de N8.

Inmiddels is het al enige tijd 2012 en op de telecombeurs Mobile World Congress heeft Nokia de opvolger van de N8 gepresenteerd: 808 PureView, volgens Nokia de ultieme cameratelefoon.

Een nadeel: de 808 PureView, die deze zomer in de winkels moet liggen, komt waarschijnlijk niet in Nederland uit. In België zal hij wel op de markt komen. We namen tevens de Lumia 900 en 610 nog even onder handen: deze Windows Phone-toestellen komen wel naar Nederland.

Nokia 808 PureView

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Nokia Lumia 900
Nokia Pureview 808
Nokia Lumia 610

Door Arnoud Wokke

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter

Populair: Asus Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Software