Door , , reacties: 35, views: 31.513 •

Spectaculair waren ze, de gameplay-beelden waarin we zagen hoe Ezio Auditore da Firenze de volledige armada van Istanbul in brand stak. De presentatie van Assassin's Creed: Revelations op de E3 liet weliswaar wat nieuwe elementen in de gameplay zien, maar de missie in kwestie kan niet als representatief voor Assassin's Creed worden aangemerkt. Ezio zat midden in een specifieke missie, terwijl de game als geheel veel meer draait om een open stad waarin je je eigen pad kiest. Ook binnen missies kun je dan vaak zelf een route kiezen, en dat was in de haven-missie ook niet zo.

Om maar met de deur in huis te vallen: tijdens de presentatie die Ubisoft op de Gamescom gaf, werd wel de gameplay getoond die we zo graag willen zien. Toch begon ook deze presentatie met een wat andere gameplay dan je gewend bent. De demonstratie startte met een achtervolgingsscène met twee karren, waarbij de kar van Ezio uiteindelijk in een afgrond duikt. Ezio raakt daarbij gewond en kan daardoor, totdat hij een Healing Station heeft gevonden, niet meer normaal rennen of klimmen. Een behoorlijk verandering in speel- en denkwijze natuurlijk, want ineens ben je niet meer aan het kijken waar je snel omhoog kunt klimmen, maar zul je de gemakkelijkere routes moeten zien te vinden en wat rustiger rond moeten kijken alvorens je een groep wachters te lijf gaat, want Ezio ontbeert nogal wat snelheid.

*Wijzer

Voor we verder gaan, even een zijstapje. 'Healing Stations'? Pardon? Was de charme van Assassin's Creed niet juist dat er op een redelijk geloofwaardige manier werd omgegaan met dit soort dingen? Ezio moest altijd een dokter opzoeken of over voldoende potions beschikken om zichzelf te herstellen. De uitleg hierbij is dat Ezio ouder en wijzer is, en inmiddels in staat is om met de spullen van een dokter - te vinden in een Healing Station - zichzelf te genezen.

Assassin's Creed: Revelations

De wijsheid die Ezio heeft opgedaan in zijn jaren als assassin leveren in de gameplay nog twee andere voordelen op. Op de E3 hoorden we al dat Ezio bommen kan maken en dat zijn Eagle Vision is doorontwikkeld in Eagle Sense. Dat laatste spreekt aardig voor zich. Ezio kan met zijn Eagle Sense nog steeds zien waar vijanden zich bevinden, alleen krijg je nu wat meer informatie en kun je bijvoorbeeld ook zien waar iemand heeft gelopen. Het helpt Ezio zijn doelwitten gemakkelijker te 'tracken'.

*Bommen maken

Het maken van bommen is een klein spelletje op zich. Via een eenvoudige interface kan Ezio verschillende bommen maken, op basis van drie ingrediënten, en de werking van de bom verandert per aangepast ingrediënt. De bommen zijn te verdelen in drie hoofdcategoriën, te weten Lethal, Tactical en Diversion. Wij zagen onder meer de 'Caltrop'-bom in actie, die werkt als een hulpmiddel om soldaten die achter je aan rennen, te hinderen. Een Chasebreaker dus, zoals we die ook uit de multiplayer-modus van Assassin's Creed: Brotherhood kennen.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V