Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Shootout: dualcore-smartphones tegenover elkaar

29-05-2011 • 14:00

119

Multipage-opmaak

Inleiding

De smartphonemarkt is een van de meest dynamische in de technologiesector. Wat vier jaar geleden geleden een high-end smartphone mocht heten, kun je nu als prepaidtoestel bij de plaatselijke drogist uit het aanbiedingenschap vissen. Toestellen van anderhalf jaar oud kunnen onmogelijk concurreren met de nieuwe sterren aan het firmament.

Zo af en toe wordt er bovendien een extra grote stap gezet wat betreft de technologische vernieuwing. Medio 2009 werden de Cortex A8-processors en vergelijkbare alternatieven gangbaar. Voortaan konden we de kloksnelheid weergegeven in GHz in plaats van MHz; hoewel het grotendeels gaat om marketing - net als bij megapixels - is de ontwikkeling onmiskenbaar: smartphones worden krachtiger.

In het voorjaar van 2011 zet de telecommarkt de volgende stap: dualcores. Dualcores bieden veel voordelen voor smartphones, vooral op het gebied van multitasking en het uitvoeren van taken op de achtergrond. Het verbruik zou niet veel hoger liggen, maar de extra cores zouden aanzienlijke prestatieverbeteringen met zich meebrengen.

Is dat ook zo? Tweakers.net zette de drie enige smartphones met dualcore-processors die tot nu toe uitkwamen in Nederland, tegenover elkaar in een grote benchmark-shootout. Daarnaast vergelijken we de prestaties met de beste singlecore-smartphones die tot nu toe uitkwamen.

Nvidia: waarom dualcore zuiniger is

Prijzen en specs

Specificaties

Merk en Productserie
HTC verwijderen
Samsung verwijderen
LG verwijderen
Type Sensation Galaxy S II i9100 P990 Optimus 2X Speed
Prijs en waardering
Prijs Onbekend (13 winkels) Onbekend (21 winkels) Onbekend (40 winkels)
Eerste prijsvermelding zaterdag 23 april 2011 woensdag 23 februari 2011 dinsdag 11 januari 2011
Waardering 4.5 van 5 sterren
4.5 van 5 sterren
4 van 5 sterren
Toestel
Telefoonmodel Bar Bar Bar
Invoermethode Touchscreen Touchscreen Touchscreen
Gsm-besturingssysteem Android Android Android
Versie besturingssysteem Google Android 2.3 Google Android 2.3 Google Android 2.2
Technische kenmerken
Processor Qualcomm MSM8260 Samsung Exynos 4210
Nvidia Tegra 2
Processorsnelheid 1,2GHz 1,2GHz 1GHz
Werkgeheugen 768MB 1GB 512MB
Opslaggeheugen 1GB 16GB 8GB
Beeldscherm
Schermresolutie 960x540 800x480 800x480
Schermdiagonaal 4,3" 4,27" 4"
Schermtype LCD Super Amoled Plus
LCD
Multitouch Ja Ja Ja
Touchscreentechniek Capacitief Capacitief Capacitief
Secundair scherm Nee Nee
Camera
Cameraresolutie 8M 8M 8M
Camera autofocus Ja Ja Ja
Gsm-flitsertype Dubbele led Enkele led Enkele led
Resolutie video-opname 1920x1080 (Full HD 1080p) 1920x1080 (Full HD 1080p) 1920x1080 (Full HD 1080p)
Functionaliteit
Berichten E-mail, mms, sms E-mail, mms, sms E-mail, mms, sms
MP3-Ringtone Ja Ja
Audioformaten aac, amr-nb, amr-wb, midi, mp3, ogg, wav, wma aac, aac+, ac3, eaac+, flac, mp3, ogg, wav, wma aac, aac+, eaac, eaac+, mp3, wav, wma
Videoformaten 3gp, Mpeg 4, wmv, xvid 3gp, Divx 3, DivX 4, DivX 5, DivX 6, h.263, h.264, mkv, Mpeg 4, wmv, xvid Divx 3, h.263, h.264, Mpeg 4, wmv, xvid
GPS Ja Ja Ja
Gsm-functies A2DP (Bluetooth stereo), Bewegingssensor, DLNA, Kompas, Tril A2DP (Bluetooth stereo), Bewegingssensor, DLNA, FM-radio (headset), Handsfree, Kompas, RDS, Swype-tekstinvoer, Tril, Voicerecorder A2DP (Bluetooth stereo), Bewegingssensor, DLNA, FM-radio (headset), Handsfree, Kompas, T9-tekstinvoer, Tril
Verbindingen
Mobiele netwerken edge, gprs, hsdpa, hspa, umts edge, gprs, hsdpa, hspa, umts edge, gprs, hsdpa
Frequentiebereik (gsm/umts) 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz
Wi-Fi Ja Ja Ja
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n 802.11b, 802.11g, 802.11n
Bluetooth Ja Ja Ja
Bluetooth-versie (GSM) Bluetooth 3.0 Bluetooth 3.0 Bluetooth 2.1
GSM-Connector 3.5mm headset, Micro-usb 3.5mm headset, Micro-usb, TV-uit digitaal 3.5mm headset, Micro-usb
Extern geheugen Secure Digital Micro Secure Digital Micro, Secure Digital Micro High Capacity Secure Digital Micro
Accu
Gesprekstijd 6u 8u 8u
Stand-by-tijd 400u 610u 400u
Accucapaciteit 1.520mAh 1.650mAh 1.500mAh
Accutype Li-Ion Li-Ion Li-Ion
Uiterlijk
Kleuren Zwart Zwart Zwart
Gewicht (gram) 148g 116g 139g
Lengte 126mm 125mm 124mm
Breedte 65mm 66mm 63mm
Hoogte / Diepte 11mm 8mm 11mm
Overige specificaties
Meegeleverde gsm accessoires Datakabel, Headset bedraad, Oplader Datakabel, Oplader
Bijzonderheden Front camera voor videobellen met een resolutie van 640x480 pixels. 1.2 GHz Samsung Exynos 4210 Dual-core Processor Geo-tagging, front 1.3MP camera
Telefoon maandlast € 42,08 € 40,75 € 35,17
Telefoon totaallast € 505,- € 489,- € 422,-
Gratis telefoons - - -

Prijzen

De waarde van benchmarks

Een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een paasei. Het is een kinderversje, maar overdrachtelijk geldt dit versje evenzeer voor benchmarks op smartphones. Je hebt niets aan slechts een benchmark - en zelfs twee benchmarks stellen nog niets voor.

Benchmarks zijn redelijk mainstream geworden afgelopen tijd: veel media doen benchmarks ter ondersteuning van eigen indrukken en waarnemingen en vaak gaat dat niet goed. Dieptepunt was een persbericht van de Consumentenbond waarin boude uitspraken werden gedaan over de snelheid van de iPad 2 op basis van slechts een enkele benchmark. Ook zijn er sites die menen dat een tablet sneller of trager genoemd mag worden op basis van een test met Javascript-benchmark Sunspider - een benchmark die nota bene helemaal niets zegt over de algehele snelheid van een apparaat.

Het is daarnaast lastig de resultaten van benchmarks te interpreteren: veel techblogs publiceren juichende verhalen over hoge scores in Quadrant, een benchmark waarvan de waarde van de indexscore de meeste bloggers ontgaat - tekenend is dat je met een custom rom op vrij eenvoudige wijze de score kunstmatig op kan voeren.

Verwacht in dit verhaal geen harde uitspraken over de toestellen: benchmarkresultaten zijn cijfers en veel mensen hebben het idee dat cijfers keiharde feiten zijn. Dat is echter niet juist: ze geven een indicatie, maar ze zijn beïnvloedbaar en afhankelijk van veel factoren. Ze vertellen bovendien vaak iets over het geheel van hardware en software - prototypes laten vaak veel lagere benchmarkscores zien, zo is onze ervaring. Concluderen dat een Exynos sneller is dan een Tegra 2 op basis van benchmarks is daardoor onzin; je kunt de processor als factor niet isoleren en je meet dus meer dan alleen processorkracht of de snelheid van de gpu.

Benchmarks zeggen in onderlinge verhoudingen wel veel over de toestellen zelf: hoeveel aandacht is er besteed aan de drivers, hoe snel is het toestel en hoeveel kan het toestel grafisch gezien aan? Met benchmarks kom je daar achter. Daarom presenteren we hier een geheel aan benchmarks, die we als geheel bekijken.

Alle toestellen zijn getest met de firmware die op het toestel stond toen we deze op de redactie kregen. Omdat dat telkens rond de releasedatum was, concluderen we dat de firmwares final waren of daar in elk geval dicht tegenaan zaten.

Drie eieren

De toestellen

HTC Sensation

HTC SensationHet toestel dat van dit illustere trio als laatste uitkwam is de HTC Sensation: die kwam vorige week in de winkels. De Sensation heeft een 4,3"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels. Het is het eerste toestel op de Nederlandse markt met dit 'qhd'-scherm. Een review van het toestel is binnen een paar weken op Tweakers.net te lezen, wel verscheen een hands-on vlak na de aankondiging.

De Sensation draait op een Qualcomm MSM8260-processor. Deze is geklokt op 1,2GHz. De MSM8260 draait op Qualcomms eigen Scorpion-core, in plaats van de Cortex A9-core van de andere twee dualcores. Scorpion is weliswaar gebaseerd op de ARMv7-instructieset, maar de implementatie is anders.

Ook de gpu heeft een fikse upgrade gehad: de Adreno 220 belooft veel betere prestaties dan de Adreno 205 uit de vorige Snapdragon-processor, die onder meer te vinden is in de Desire HD, Incredible S en Desire S. Volgens Qualcomm zouden de grafische prestaties minstens verdubbeld moeten zijn.

Samsung Galaxy S II

Samsung Galaxy S IIDe Samsung Galaxy S II, die onlangs door Tweakers.net is gereviewd, is de opvolger van de Galaxy S van vorig jaar en is een verbetering in alle opzichten: de schermgrootte is toegenomen van 4" naar 4,3". Het scherm is ook verbeterd: Super Amoled werd Super Amoled Plus. Het aantal pixels bleef met 800x480 pixels gelijk, maar het aantal subpixels is wel flink verhoogd. Dat resulteert in een scherper beeld.

De processor is Samsungs eigen Exynos 4210, de processor die lang bekendstond onder de codenaam Orion. De Exynos draait net als de Snapdragon op een kloksnelheid van 1,2GHz en heeft net als de de Tegra 2 van Nvidia een Cortex A9-core.

De gpu in de Exynos is een Mali 400. Dat is een grafische processor die op papier absoluut de concurrentie aankan met die van andere chips, al kan het ontwikkelaars hoofdbrekens opleveren: vaak maken games gebruik van gpu-specifieke standaarden van Adreno of PowerVR, waardoor games ineens niet werken op Samsungs paradepaardje.

LG Optimus 2X Speed

LG Optimus 2X SpeedDe toevoeging Speed die het Benelux-kantoor heeft gegeven aan de internationale naam Optimus 2X is in meerdere opzichten terecht. De Koreaanse fabrikant kwam als snelste met een toestel met dualcore-soc op de markt: een prestatie waarvoor LG is opgenomen is het Guiness Book of World Records. Die snelheid had ook een nadeel: veel gebruikers klagen over buggy firmware. De Optimus Speed heeft een 4"-lcd van goede kwaliteit en heeft bovendien nog andere plus- en minpunten die in de review aan de orde kwamen.

De Optimus 2X Speed draait op Nvidia Tegra 2, op papier de minst indrukwekkende van de drie dualcore-socs. De Tegra draait in de LG-smartphone op een kloksnelheid van 1GHz. Het grootste nadeel is echter dat de processorkernen niet onafhankelijk van elkaar geklokt kunnen worden als dat nodig is. Dat kan een negatief effect hebben op prestaties en accuduur. Wel kan een van de kernen worden uitgeschakeld.

Benchmarks I

Mandro

Mandro is een nieuwe benchmark voor Android-devices met dualcore-processors. Het schakelt eerst de tweede processorkern uit en doet dan de testen. Daarna herhaalt het programma de testen terwijl de tweede kern wel wordt ingeschakeld.

Mandro meet in de meest recente versie vijf elementen: de snelheid van het versleutelen en ontsleutelen van bestanden, het lezen van grote niet-gecachede bestanden, lezen van gecachede bestanden, snelheid van integerberekeningen en de snelheid van floating point-berekeningen.

De indexscore is een algemene score van alle testen. De Galaxy S II scoort hier veruit het beste, gevolgd door de Sensation. De Optimus Speed loopt hierbij ver achter. Bij de volgende test blijkt waarom.

De LG-smartphone kan nauwelijks gebruik maken van de dualcore-mogelijkheden: de score is met twee cores ingeschakeld slechts 18 procent hoger. De Galaxy S II en Sensation scoren met de tweede core meer dan tachtig procent hoger.

We weten niet waaraan het ligt, maar aan de processor zelf kan het niet liggen: de Galaxy Tab 10.1v scoort een stuk hoger. Wellicht ligt het aan Android 2.2, maar het kan ook nog gerelateerd zijn aan de firmware van LG zelf. Het is de vraag hoe de LG scoort na de update naar Android 2.3.

GL Benchmark

De Pro-score geeft van alle GL Benchmark-scores het beste de krachtsverhoudingen weer. De Pro-bench komt grotendeels overeen met de benchmark voor OpenGL ES 1.1, maar heeft ook elementen van OpenGL ES 2.0, waardoor het tonen van 3d-animaties in meerdere vormen wordt getest.

De Galaxy S II blijkt de krachtigste, maar de Sensation en Optimus 2X doen leuk mee. Deze test laat het verschil tussen de toestellen van de vorige generatie en deze dualcore-generatie goed zien.

De Egypt-test, genoemd naar het Egyptische decor waarin de Romeinse soldaat rondloopt, is specifiek gericht op de prestaties van het toestel met gebruik van OpenGL ES 2.0. Anders dan bij de Pro-test spelen de OpenGL ES 1.1-prestaties geen rol.

Van de toestellen waar wij de fps van hebben gemeten, scoort de Galaxy S II het best. De dualcore-processors en nieuwe gpu's lijken geen vat te krijgen op deze benchmark: de singlecore Xperia Arc met Adreno 205-gpu scoort hoger dan de Sensation met zijn Adreno 220-gpu. Het is een raadsel waarom dat is, al ligt de oorzaak vermoedelijk in de uitwerking van de firmware van de Sensation of de implementatie van OpenGL ES 2.0 in de Sensation of de Adreno 220-gpu.

SmartBench 2011

SmartBench 2011 is een benchmark die flink gebruik kan maken van de dualcore-mogelijkheden. De benchmark spuugt twee resultaten uit: een algemene indexscore die de snelheid van het toestel op alle punten aangeeft en een gamesindex die iets zegt over grafische snelheid en meer leunt op de gpu.

De Galaxy S II is in deze benchmark veruit de sterkste en zet de concurrentie op behoorlijke achterstand. De indexscore ligt maar liefst duizend punten hoger. De singlecore-toestellen lopen ver achter op de dualcores, met Samsungs eigen Galaxy S als laagst geklasseerde.

Zijn we verbaasd door de uitslag van deze benchmark? Ja, wel een beetje. De Optimus Speed staat waar we hem hadden verwacht, maar de Galaxy S II moet zijn voorganger Galaxy S voor laten gaan. Ook de Sensation komt er in deze benchmark met zijn Adreno 220-gpu niet goed vanaf. De oorzaak is ons niet duidelijk.

Benchmarks II

CaffeineMark

De indexscore van het Java-testprogramma CaffeineMark is het totaal van diverse deeltests. De standaardscore van 100 werd behaald met de Sun JDK 1.1-interpreter op een op 133MHz geklokte Pentium onder Windows 95.

Java is de basis van Dalvik, de runtime van Android. Deze test geeft dus een indruk van de snelheid van het draaien van applicaties. De Orion-soc in de Galaxy S II weet hier met gemak de koppositie te veroveren. De Optimus Speed pakt zilver, terwijl de Sensation het nauwelijks beter doet dan de singlecore-toestellen Incredible S en Samsungs Nexus S.

BenchmarkPi

Met BenchmarkPi wordt zo snel mogelijk een aantal decimalen van pi uitgerekend. De tijden die in deze test worden opgetekend, geven een indicatie van de pure rekenkracht van de processor. In deze test komt de Optimus Speed uitstekend uit de bus, net als de Galaxy S II. De Sensation is ook nog een stuk sneller dan de recente singlecore-smartphones Incredible S en de oudere Galaxy S.

Sunspider

De SunSpider-benchmark test diverse elementen van Javascript. Deze test laat niet alleen zien hoe goed de hardware presteert, maar zegt ook veel over de software. Zo scoort de iPad, dankzij de nieuwe Nitro Javascript-engine, veel beter met iOS 4.3 dan met iOS 4.2.

De drie dualcores eindigen mooi met zijn drietjes in de middenmoot. Negatieve uitzondering is de Sensation, hoewel het onduidelijk is waar dat aan ligt. De resultaten zijn alleszins redelijk, maar als er nog eens een update komt naar Android Ice Cream Sandwich zullen de resultaten nog veel beter zijn: in Honeycomb heeft Google een betere browser en betere Javascript-engine gestopt.

Praktijktests

Sinds juni 2009 onderwerpen we alle toestellen die we reviewen aan dezelfde praktijktests, zodat we de snelheid van diverse acties in de dagelijkse praktijk kunnen vergelijken. We bekijken het openen van de Tweakers.net-Frontpage in de browser, het starten van het toestel en het maken van een foto.

Browser

De browsertest werd minstens tien keer uitgevoerd, waarna de hoogste en laagste score werden weggestreept. Alle toestellen moesten de Grade B-versie van de frontpage laden: dat is de zwaarste mobiele versie van Tweakers.net, al is deze nog een stuk lichter dan de desktopversie van onze frontpage.

Deze benchmark heeft niet veel te maken met de processor, al speelt die wel een rol. Veel meer gaat het over optimalisatie van de browser. De Galaxy S II is de allersnelste, op de voet gevolgd van de iPad 2. De Sensation en Optimus Speed zijn niet langzaam, maar belanden in de middenmoot.

Snel een foto maken

Bij deze test wordt de fotosoftware gestart vanaf het homescreen, waarna een foto wordt gemaakt. Zodra de gemaakte foto op het scherm verschijnt, wordt de stopwatch stilgezet.

Alle processorkracht ten spijt scoren de dualcores op deze praktijktest laag. Daarmee moeten we wel een voorbehoud maken: het maken van de foto zelf is snel - er is bijna geen tot geen shutterlag. Maar het opstarten van de fotosoftware gebeurt simpelweg niet snel.

Een speciale vermelding gaat nog wel naar de mogelijkheid van de HTC Sensation om de camera vanaf het lockscreen te openen, waardoor je bij het snel maken van een foto vanuit standby nog wel een paar seconden kan winnen ten opzichte van andere toestellen.

Opstarten

Booten
Telefoon / TabletOSMinimum / Gemiddelde Score (s)
Google Nexus S Android 2.3.3
****
23,35
Samsung Galaxy S II Android 2.3.3
****
24,34
HTC Sensation Android 2.3.3
+
****
2,95 / 29,62
Apple iPhone 4 iOS 4.0
*****
34,89
LG Optimus 2X Speed Android 2.2
******
38,43
Samsung Galaxy S Android 2.2
*******
47,43
HTC Desire HD Android 2.2
*
+
*******
5,76 / 52,34
Sony Ericsson Xperia Arc Android 2.3.3
********
55,91
HTC Incredible S Android 2.2
*
+
*******
8,67 / 56,21

Net als alle HTC's sinds de Desire HD heeft de Sensation de mogelijkheid tot hibernaten. Het opstarten duurt dan minder dan drie seconden. Waar vorige HTC's bij een cold boot, als bijvoorbeeld de accu eruit is geweest, nog bijna een minuut nodig hadden, is die tijd bij de Sensation gehalveerd. De S II is de snelste starter van de dualcores, al moet het wel de oudere Nexus S voor laten gaan.

Tot slot

Het is geen toeval dat de eerste drie dualcore-smartphones allemaal op Android draaien. Omdat het systeem in recente smartphoneversies zwaar op de cpu leunt - in tegenstelling tot iOS, Symbian en Windows Phone waar de gpu bijvoorbeeld de interface en animaties op het scherm toveren - waardoor Android-smartphones veel baat hebben bij de stap naar dualcores. En ja, veel smartphones anno 2011 draaien Android, omdat het marktleider is geworden op gebied van besturingssystemen voor smartphones.

Op veel punten scoren de dualcore-smartphones van Samsung, LG en HTC veel beter dan toestellen zonder dualcore-processor. De smartphonemarkt maakt duidelijk een nieuwe sprong met deze toestellen, die op veel punten veel krachtiger zijn dan voorgangers.

Hoewel we voorzichtig zijn met conclusies - zo loopt de Optimus Speed nog op Android 2.2, terwijl de Sensation en Galaxy S II op 2.3.3 draaien, lijkt de Galaxy S II van de drie dualcores de snelste. De verschillen zijn echter niet groot en liggen wellicht meer aan de firmware dan aan de processor zelf.

En nee: je hebt de review van de HTC Sensation niet gemist. Na alle benchmarks zijn we hard aan het werk gegaan om de rest van het toestel te testen en onze bevindingen zullen binnen een paar weken online komen. Want hoe leuk benchmarks ook zijn en hoeveel ze ook zeggen, het belangrijkste is hoe het toestel werkt, hoe hij voelt en hoe het totaalbeeld zich verhoudt tot de concurrentie.

Samsung Orion-cpu

Reacties (119)

119
114
87
12
0
13
Wijzig sortering
Ik heb nu een Sensation en heb sterk het gevoel dat Sense de boel flink in de weg zit. M'n HD2 met stock gingerbread en ADW launcher loopt soepeler door homescreens heen dan m'n Sensation en ook in de browser kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er geen enorm verschil is waar flash bij zit. Ik vond het overigens wel apart dat de frontpage-laadtest zo slecht is aangezien ik hier binnen 3 seconden de volledige desktop tweakers.net laad via wifi.. Standaard gaat de browser schijnbaar naar de desktop versie, maar dat ging wel razendsnel.

Edit: net even grade B geforceerd en dat is binnen een seconde geladen vanuit een verse window... hmz?

Of dit ook relevant is in benchmarks (behalve dat sense natuurlijk alle onzin blijft doen op de achtergrond + RAM vreten), is de vraag, maar als bepaalde benchmarks een slechter resultaat geven dan single-core voorgangers, dan moet er iets ergens goed mis zijn.

Als ik een n64 emulator in Zelda en Mariokart vergelijk tussen HD2 (Adreno 200) en Sensation (Adreno 220) dan zie ik wel een wereld van verschil. Prima speelbaar/soepel op Sensation en schokkerig op HD2.

Kortom: een daadwerkelijk vrije bootloader mag van mij eerder gister dan vandaag komen.

[Reactie gewijzigd door Termy op 23 juli 2024 07:34]

Sense pakt imo te veel geheugen in, ik zag in een youtube video dat van 768MB maar 199MB max overblijft. Dat is best veel itt S2 die 1GB heeft en daarvan +600MB vrij heeft(met nieuwste update meer zelfs).
Maar als je echt van Sense houdt dan maakt dit allemaal niet uit en moet je gewoon blij zijn met je foon O-)
Sense is net een belangrijke troef voor HTC en de reden voor vele mensen om voor HTC te kiezen. Sense slopen is dus voor velen geen optie.
Ik heb nu een Sensation en heb sterk het gevoel dat Sense de boel flink in de weg zit. M'n HD2 met stock gingerbread en ADW launcher loopt soepeler door homescreens heen dan m'n Sensation en ook in de browser kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er geen enorm verschil is waar flash bij zit.
Je hebt helemaal gelijk... Sense 2.1 vertraagd de boel al echt enorm (ik heb n Desire HD) maar 3.0 is al helemaal erg. Gewoon eventjes geduld hebben totdat CM oid beschikbaar komt waardoor je gebruik kan maken van de volledige snelheid ;)
Mooie comparison :) Interressante uitkomst van SmartBench (Games) ook, vraag me ook af waar die uitkomst vandaan komt.

Opmerkingen:

Specs: bij de Sensation zijn een aantal velden blanco, en de frequenties die de SGS2 ondersteunt kunnen gewoon niet kloppen (dan zouden we hier nl. geen 3G hebben op dat ding)

glBenchmark: ben het er zeker niet mee eens dat de "Pro" test het beste de GPU kwaliteiten weergeeft. De Egypt benchmark is complexer, de Pro test is simpelweg niet zwaar genoeg voor deze toestellen.

Ook kun je overduidelijk zien dat de SGS2 tegen de FPS cap aanloopt in de "Pro" test, terwijl de Sensation en de 2X dit niet doen. "De Galaxy S II blijkt de krachtigste, maar de Sensation en Optimus 2X doen leuk mee" is mijninsziens dan ook nergens op gebaseerd. Je weet gewoon niet of de SGS2 5% of 500% sneller is in dit geval. Als je naar de Egypt benchmark kijkt, denk ik dat 5% niet waarschijnlijk is, en het eigenlijk rond de 100% zou moeten zijn.

"Van de toestellen waar wij de fps van hebben gemeten, scoort de Optimus 2X het best.". Betekent dit dat jullie op de SGS2 de Egypt bench niet zelf gedaan hebben, of is dit een foutje ? (Aangezien de SGS2 duidelijk hoger scoort)

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 23 juli 2024 07:34]

Hmmm... Ik had meer verwacht van de Sensation... Helemaal aangezien deze al op 2.3 draait.... Zou mijn persoonlijke opvolger zijn van mijn HD2. Toch nog maar even kijken naar /wachten op een diepgaande review. Heb nog een paar maanden om na te denken...
De Sensation presteert nauwelijks minder dan de SGII en het is onverstandig om alleen op de benchmarks af te gaan. Het s ook onduidelijk of de hogere resolutie niet heeft meegespeeld in de resultaten van de benchmarks. Een grafische weergave benchmark op twee verschillende resoluties is niet te vergelijken. Op eenzelfde resolutie had de Sensation misschien gelijker of hoger gescoord dan de Galaxy II. Eigenlijk is het kiezen wat je liever wil, een andere kleurweergave, (Amoled of klassiek LCD) een hogere of lagere resolutie en andere beeldverhoudingen en sense of touchwiz. Het is inderdaad zeer aan te bevelen de review van het toestel af te wachten. Ik denk dat de persoonlijke gebruikerservaring je wel mee zal gaan vallen, Sense 3.0 belooft veel! Daarnaast is het niet meer dan sensible dat er updates en verbeteringen zullen komen aan de software en dus ook de prestaties van de Sensation zullen verbeteren, ondanks dat de snelheid al ruim voldoende is. Ik hoorde hier en daar al geruchten van grote snelheidswinst door het gebruik van custom ROMS. Voor mij persoonlijk is toch het grootste pluspunt van de SGII de betere batterij. Het Amoled scherm is persoonlijk, ik houd niet zo van de oververzadigde kleuren, de optie om dit te verminderen is dan ook ideaal. Ik denk erover deze lading smartphones te skippen en af te wachten op de volgende generatie aan t eind van dit jaar ;)

edit : de andere gpu van de SGII, zal dat veel gaan opbreken? Ik las iets in de review over het minder/niet compatible/anders/mompelt iets over problemen * - met games? dat zou sneu zijn.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 23 juli 2024 07:34]

Verwijderd @HgnX30 mei 2011 13:56
Die GPU heeft voordelen en nadelen.

Voordeel: Samsung integreerd de GPU veel meer in Android dan HTC. Voorbeeld?
De UI van samsung is beduidend soepeler. Vooral in de GPU accelerated Browser.
http://www.youtube.com/watch?v=gAuNsHPnK3I

Ik had een filmpje gezien van 20 tabs met flash filmpjes die allemaal soepel afspeelden. Ben hem helaas kwijt. Hier in ieder geval dat hij met flash 10.3 soepeltjes 1080P flash kan afspelen. Dat zegt al een beetje wat.
SGS2: http://www.youtube.com/watch?v=kkEcEJJc0mU
HTCS: http://www.youtube.com/watch?v=JBJT_n6u7Wk
Hieruit kun je concluderen dat je voor de beste browser ervaring je toch beter de SGS2 kan nemen. De Sensation heeft moeite met flash terwijl de SGS2 veel smoother scrollt en flash eet als ontbijt.

Nadeel: Er zijn games die buiten het OpenGL 2.0 ES gebied gaan. En daardoor niet werken op de SGS2. Dit is de schuld van de game developers die zich niet aan de OpenGL standaard houden. ( hier is trouwens alweer een hack voor op XDA ;) zodat NVIDA games etc wel werken op de SGS2 )

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 07:34]

Vraag me af wat het effect is van de hogere resolutie van de Sensation op de rendering benchmarks...
Dat heeft zeker effect, maar lang niet zoveel als je zou verwachten. Met andere woorden, een twee keer zo hoge resolutie betekent zeker niet dat de prestaties vier keer zo laag zijn.

De Sensation heeft ongeveer 33% meer pixels als de SGS2 en 2X. Als het met dit resolutieverschil al 10% in de performance scheelt, zou me dat al verbazen. Zelfs al zou je dat om gaan rekenen naar performance per pixel (wat een nutteloze activiteit en een betekenisloos nummer is) dan zou de Sensation nog ver achter liggen.

Als we b.v. kijken naar de SGS2 vs de Odroid-A, die dezelfde SoC hebben: de Odroid-A heeft ongeveer 175% meer pixels (275% totaal dus) en het benchmark verschil is ongeveer 20%.

Dit is natuurlijk wel een beetje GPU afhankelijk, maar het maakt veel minder uit dan je zou denken.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 23 juli 2024 07:34]

Ik zie inderdaad geen verwijzing binnen de benchmark resultaten naar het verschil in resolutie:
Sensation: 960x540
SGSII / LG 2X: 800x480
Dit zou toch wel een verschil op moeten leveren met onder andere rendering.

@arnoud; wat is daarop uw antwoord?
Maar maakt dat wat uit? Je kunt de Sensation immers niet instellen om op een lagere resolutie te draaien (zoals een pc met een monitor), dus wordt er gemeten op de resolutie die het toestel heeft. Als jouw Angry Birds op te weinig fps draait, maar je wel de snelste gpu hebt... ben je alsnog niet blij. ;)
Anoniem: 394709 @Jeoh29 mei 2011 14:38
nu je het zegt. dat zou best wel eens kunnen schelen?
want volgensmij houden deze benchmarkt daar geen rekening mee!
in iedere geval niet allemaal. zoiets heb ik al eerder voorbij zien komen. dar doordat de benchmark niet kon schalen de resultaten niet helemaal eerlijk zouden zijn.

maar ik moet zeggen dat dit het niet echt makelijker maakt om te kiezen.
eigenlijk wint de galaxy s2 voor mij op bijna alle punten.
alleen het plastic en touchwiz verpesten het weer een beetje voor mij.
O+ O+ O+ een samsung galaxy s2 gemaakt van alu en met sense! dat zou perfect zijn! O+ O+ O+
Dus de Galaxy S2 was de beste, maar ik ben ook benieuwd naar film (en foto) kwaliteit, aangezien de S2 niet echt praktisch in staat was om 1080p op te nemen. En of de dubbele led flitser van de Sensation beter is dan de enkele led van de andere twee.
S2 is zeker in staat 1080p vloeiend op te nemen, nadeel is dat het bij snelle beelden objecten scheef kan weergeven. Ook in 1080p mode wordt er niet(720p wel) in stereo geluid opgenomen en niet kan zoomen.
Foto kwaliteit is bij alle reviews die ik gezien heb best goed te noemen en die enkele flits is in mijn ervaring best goed genoeg :)

Maar er komen steeds meer firmware updates.
Eerste fixtte Swype snelheid en Autohelderheid.
Tweede fixtte/bracht "Samsung Apps van een update voorzien, de batterijduur lijkt te zijn verbeterd evenals de snelheid van het opladen, er is beschikking over meer RAM-geheugen bij het opstarten, de camera heeft een update gehad wat resulteert in foto’s van een hogere kwaliteit en de zoomfunctie is verbeterd."

Eerste update kwam 1 week na nederlands release(11 mei) en de tweede kwam 1 week na de eerste update. Ik vind dat ze nu erg goed doen kwa updates itt eerste Galaxy S die ik had O-)

Edit: Video opname kwaliteit:
Galaxy S2 720P 1080P Sensation 720p 1080p

[Reactie gewijzigd door welat op 23 juli 2024 07:34]

Ik zou eigenlijk wel een benchmark vergelijking willen zien tussen Android en Window 7 Phone willen zien. Ik denk dat ik niet de enige ben die met het dilemma zit van: "Ga ik voor een android phone, of ga ik voor een Winmo7 phone?".
Helaas zou dat weer een vergelijking zijn tussen appels met peren. Tenzij je één apparaat hebt dat beide OS-en kan draaien.

Maar mijn mening: hoewel ik een Android-fanboy ben was is zeer onder de indruk van WP7. Niet zozeer de nieuwe looks (Metro UI is echt gaaf), maar vooral de snelheid waarmee je door het geheel vloog was indrukwekkend. Zelfs de iPhone4 voelde opeens langzaam (terwijl die stukken sneller is dan mijn Android toestellen).

Als je de snelheid van de interface belangrijk vind, dan zou ik zeker even in de winkel een WP7 toestel vragen. Wanneer je meer dingen belangrijk vind, dan zal dat erg lastig zijn om goed te kunnen vergelijken.
Ik snap je helemaal en zat/zit zelf ook nog steeds met dat punt. Hoewel ik een dotnet-man ben en een MS-devver van huis uit, heb ik nu naast een Android telefoon (desire) ook een Android 3 tablet (Iconia). Als je de omgeving van Microsoft naast die van Google legt dan merk je dat Android vrijer is en meer bied op het gebied van applicaties en ondersteuning, logisch, WP7 is nou eenmaal nog niet zo groot.

Ga je echter ook als ontwikkelaar kijken dan zie je bij Android een heel ander verhaal. De SDK is bij Google een kleine ramp opzich, hoewel dat niet aan Eclipse ligt, of aan de documentatie, zou je kunnen stellen dat de emulator amper werkbaar is. Het verhaal van Apple-aanbidders over inconsistentie bij Android is natuurlijk pertinent onwaar tenzij je native code schrijft (wat gek genoeg misschien wel het gemakkelijkste is), echter het verschil van consistentie tussen API levels is wel weer zo. Er zitten wat 'undocumented features' in... En hoewel het geen excuus is om slechte code te schrijven is de ene versie van Android veel vergevelijker voor foutjes dan de andere. Waar Android 2.3 en 3.0 een app op z'n gezicht laten gaan vanwege een rotte cursor, zal Android 2.2 en 2.1 een stuk vergevelijker zijn. Je kunt met Android erg eenvoudig zelf gratis en voor niks apps leren maken, maar het testen is een stuk lastiger en dat is iets wat je in de market met nieuwe apps ook wel ziet. Het verschil tussen "wat werkt in theorie" en "wat werkt in praktijk" is vaak groter dan de emulator aangeeft, en dat gaat verder dan een stukje NDK-code wat voor tegra/quallcomm/TI/samsung ge-recompiled moet worden.

Microsoft heeft met Visual Studio en Expression Blend eigenlijk god-like tooling. Als ze de internationale market werkend krijgen en ook nationaal maken gedeeltelijk zoals google dat deed (wat sterk is in nationaal maar je het internationale niet ontzegt), dan kunnen ze een win-win sessie hebben. Als Microsoft de tweakers blij maakt (en dan niet met alleen de tools en platformen zoals XNA die gewoon geweldig zijn) met een filesystem en iets wat op APK-lijkt om buiten market om apps te installeren: halleluja!
Appels en peren vergelijken vindt ik wel meevallen. Er zijn prima Android phones te vinden met vergelijkbare hardware. Hiermee zou je prima een benchmark kunnen doen om eens te kijken in hoeverre winmo7 zich momenteel tot Android verhoud op het gebied van performance.

Verder is het inderdaad nog een OS welke nog behoorlijk jong en nog volop in ontwikkeling is. Dus er zullen nog niet zoveel apps te vinden zijn. Maar je kunt toch een prima vergelijking maken op dingen die standaard in het OS aanwezig zijn?

Dat gezegd kan ik me goed voorstellen dat er gewacht wordt op de Mango update aangezien deze een hoop dingen gaat verbeteren.
Is het niet een idee om voor bepaalde benchmarks de gebruikte telefoons te flashen met bv. CyanogenMod 7? Die is voor de meeste toestellen wel beschikbaar volgens mij, en zou eerlijker vergelijken zijn? Of iig zorgen dat de toestellen dezelfde androidversie draaien.
Waarom zou dat eerlijker zijn? De overgrote meerderheid van alle gebruikers zal gewoon de meegeleverde Android-versie gebruiken. Zelfs onder Tweakers zal maar een minderheid een alternatieve Android-versie op hun telefoon zetten.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar het is wel interessant voor (idd) die minderheid van de tweakers. Die kunnen er dan bewust voor kiezen om het stock minder presterende toestel te kopen en er zelf beter presterende firmware opzetten.
Ook al heeft HTC gezegd dat de bootloaders in de toekomst open zullen zijn, de huidige bootloader van de HTC Sensation is nog gesloten. Hierdoor kan deze niet voorzien worden van een andere ROM.

De SGS II, kan via de ODIN mode hier wel van voorzien worden. De LG was zo ver ik weet ook al open gemaakt, dus ook hier kan een andere ROM op. Helaas HTC nog niet.
Het is geen toeval dat de eerste drie dualcore-smartphones allemaal op Android draaien. Omdat het systeem in recente smartphoneversies zwaar op de cpu leunt - in tegenstelling tot iOS, Symbian en Windows Phone waar de gpu bijvoorbeeld de interface en animaties op het scherm toveren - waardoor Android-smartphones veel baat hebben bij de stap naar dualcores. En ja, veel smartphones anno 2011 draaien Android, omdat het marktleider is geworden op gebied van besturingssystemen voor smartphones.
Dit is toch een aardig nadeel van Android, het is een beetje als games maken voor pc's ten opzichte van consoles. Je moet zoveel verschillende hardware ondersteunen dat er minder sprake is van optimalisatie.
iOS en Windows Phone 7 hebben dit probleem niet, die zijn specifiek geoptimaliseerd voor de desbetreffende hardware (Windows Phone 7 heeft tot nu toe maar 1cpu, Qualcomm Snapdragon, dat maakt het helemaal makkelijk met optimaliseren).
Toch jammer dat Android dualcore 1Ghz+ processoren nodig heeft om het OS een soepel te laten lopen als bijvoorbeeld een iPhone met een 600Mhz processor!
Valt wel mee hoor. Verschillende onderdelen van de UI worden voor ze naar het scherm gegooid inderdaad nog CPU-based gedaan, maar de uiteindelijk buffer writes en swaps zijn al een tijdje GPU hardware accelerated.

In Honeycomb (de Tablet Android versie) kunnen die onderdelen nu ook al GPU hardware accelerated gebeuren, en bij de volgende Smartphone versie van Android zal dit ook het geval zijn. Uiteraard worden videos e.d. ook al een tijdje volledig hardware accelerated gedaan met de juiste players.

Het is dus nog wel een probleem(pje!) maar niet lang meer. Bovendien valt het ook reuze mee hoeveel tijd je CPU kwijt is met dat renderen van de meeste 2D UI's hoor. De browser is een van de zeer weinige plekken waar je dat nog echt merkt, en Samsung heeft hiervoor een speciale browserversie gebouwd die de browser volledig hardware accelerated maakt. Die zit op de SGS2, maar ook op de nieuwste firmwares van de SGS1 en de SGT 7".
Toch jammer dat Android dualcore 1Ghz+ processoren nodig heeft om het OS een soepel te laten lopen als bijvoorbeeld een iPhone met een 600Mhz processor!
Het is erg jammer dat de fabrikanten de UI niet soepel kan laten lopen op een telefoon van 1Ghz

Het nadeel is zeker aanwezig maar het is geen excuus om je UI te laten stotteren :P Alhoewel ik blij ben dat het in de toekomst via de GPU gerendeerd gaat worden maar ik vrees dat de fabrikanten hier alsnog een zooitje van gaan maken! Ik hoop dat ze geen fouten maken maar het is gewoon slecht voor de Android naam want het is gewoon mogelijk om een UI soepel te laten draaien op een 800Mhz procje
Ik zou zelf voor de sgs2 gaan. Ik vind t prettig dat hij licht is en t wcherm is het beste qua kleuren.

Voor de rest zijn de verschillen zo klein dat je je keus moet basseren op de UI en uiterlijk.

Overigens heeft de sgs2 wat meer programmageheugen wat wel een voordel is natuurlijk.
Dat scherm is helemaal niet het beste qua kleuren! De kleuren worden zo nep weergegeven dat je kleurenbeheer maar het beste meteen het raam uit kan gooien...

Soms vraag ik me af waarom mensen dingen posten zonder dat ze er echt iets van weten..
Gelukkig is dit prima te tweaken en zal op den duur een fix verschijnen!

En bovendien vond ik het super amoled scherm van mijn SGS prima. Vond het eigenlijk fijner dat de kleuren er nep uit zagen.
Naar mijn ervaring zit je 90% van de tijd te kijken naar een computer gegenereerd beeld. Zeg maar de iconen, tekst en andere grafische effecten. Je kunt dan sowieso al niet spreken over realistisch of onrealistisch omdat het sowieso al kunstmatig is. Voor foto's en video kun je inderdaad wel spreken over realistische kleuren.

Verder is het voor mij belangrijk hoe leesbaar een scherm is als je bijvoorbeeld buiten staat. Als ik het AMOLED scherm in een HTC Desire vergelijk met het LCD scherm, ook in een HTC Desire, dan vind ik het AMOLED veel beter leesbaar. Daarnaast is het zwart veel donkerder bij AMOLED dan bij LCD, waardoor je een (naar mijn mening) prachtig contrast krijgt.

Ten slotte kun je afvragen hoe belangrijk realistisch is. In Hollywood gooien ze een dozijn filters over de geschoten beelden om het cinema effect te vergroten, want dat levert veel mooiere beelden en een betere kijk ervaring op dan de onbewerkte realistische beelden.

Maargoed, ieder zijn mening..
Bewust zo configureren is wat anders dan crappy.
Wat moet ik met fletse realistische beelden zonder contrast? Functionaliteit is veel belangrijker.
En laat nou net de consument die, volgens jou, neppe kleuren wil zien. Je kan een hoop testen en RGB-kleuren schema's erbij gaan halen en weet ik het wel niet allemaal. Onderaan de streep heeft Samsung bij de minder technische consument, het grootste deel dus, een streepje voor.

Sowieso ga je mij niet vertellen dat de Sensation een beter scherm heeft dan de SII, of wel?
Dat scherm is helemaal niet het beste qua kleuren! De kleuren worden zo nep weergegeven dat je kleurenbeheer maar het beste meteen het raam uit kan gooien...
Ben je niet in de war met SGS1? De SGS2 is wat dat betreft -afgaande op de reviews op verschillende sites- een stuk beter geworden.

Maar eerlijk is eerlijk, de kleurechtheid op de SGS2 is niet het beste van wat er op dit moment verkrijgbaar is. Maar daar staan weer andere (grote) voordelen tegenover. Het is echter ook weer niet zo erg als jij doet voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 23 juli 2024 07:34]

Qua kleurreproductie misschien niet, maar er zit nu een instelling in de telefoon waarmee je de kleurweergave kunt regelen tussen dynamic, normal en film. De eerste optie maakt de kleuren verzadigder en de tweede optie minder verzadigd.

Ik vind felle kleuren op een telefoon juist fijn werken, maakt alles mooi duidelijk. Daarnaast is het zwart ook echt diep zwart op een amoled scherm, dit vind ik persoonlijk erg mooi. Als je echt kleurgetrouw foto's wil zien kun je misschien beter naar een ander type scherm uitwijken, maar voor de rest is het echt prachtig.
Hoi johnkeates,
zou je alsjeblieft willen onderbouwen waarom het kleurenbeheer van het SuperAmoled+ scherm zoveel slechter is dan het SuperLCD scherm?

Mijn ervaring (in praktijk met eigen ogen) is dat het amoled scherm veel mooiere (realistischere) kleuren geeft namelijk.
AMOLED laat meer kleur zien, maar dat wil niet zeggen dat het realisistisch is. Persoonlijk wil ik geen AMOLED scherm, omdat de onrealistische weergave van kleuren mij al irriteert als ik met een ander even meekijk. Een IPS-paneel zoals die in de iPhone 4 heeft mijn voorkeur.
De vraag is of je op een telefoon een realistische kleurenweergave wil hebben.
Is het op een telefoon niet veel belangrijker dat het goed leesbaar is? Dat het weinig stroom verbruikt?

Een IPS heeft naar mijn idee alleen zin als je aan photoshoppen doet, zodat hetgene dat je op het scherm ziet, gelijk is aan hetgene dat uit de printer komt.
Je kan allerlei redenen hebben om voor Super Amoled+ te kiezen. Het schermtype is op allerlei vlakken het beste wat er te krijgen is, maar net niet op het vlak van weergeven van kleuren. Zeggen dat het het "beste scherm qua kleuren" is, slaat dan ook de plank flink mis.

Een ips scherm heeft wel op meer vlakken zin dan enkel bij fotoshop. Denk ook aan de grotere kijkhoek zodat als je bij iemand meekijkt de kleuren ook nog kloppen. Wat het beste is voor een telefoon is, hangt overduidelijk van de fabrikant af. Wel is duidelijk dat Super Amoled nog wat grote nadelen had (leesbaarheid) ondanks dat men hier op tweakers verkondigde dat dat ook al het "beste" scherm was.
Leesbaarheid van een lettertype van kleiner dan 8px was inderdaad slecht, alles daarboven wordt goed leesbaar weergeven (op (S)AMOLED). En we hebben het nu dan ook vooral over SAMOLED+ oftewel net zo scherp als elk ander 800*480 LCD scherm van 4.3 inch.

Daarbij wil je voor kijkhoek geen IPS maar alsnog AMOLED, zelfs AMOLED overtreft LCD al ruimschoots, dus SAMOLED en SAMOLED+ gaan nog verder en blijven IPS met gemak voor op dat gebied.

En tja keur, de ene vind SAMOLED juist mooi door de kleurweergave, of dat nou echte kleuren of niet zijn doet er niet zo toe.

Welke kleur rood is het GMAIL envelopje eigenlijk in het ECHT, ow wacht er zijn geen neppe/echte kleuren, immers is het niet eens een bestaand iets maar VIRTUEEL... ZO ook 99% van het OS, niks neps of echts aan iets virtueels...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 07:34]

Daar zijn nu juist standaarden zoals RGB voor uitgevonden, er is dus wel een 'echte' waarde voor zo'n kleur, en slechts één is de juiste. Lees bijvoorbeeld eens een uitgebreide review van een LCD tv, dan komt het verhaal wel voorbij.

Ben het met je eens dat het uiteindelijk een persoonlijke ervaring is, de een vind het mooi en de ander niet.
inderdaad, maaaaaar... bij 24 bits kleur heb je (om gemakkelijk te tellen) 8 bits per kleur.
per kleur geeft dat 256 verschillende waardes

zie het als een lamp met 256 stappen. het felste rood van lamp a is niet noodzakelijk even fel/root als dat van lamp b

dus DAAR wringt imho het schoentje...

ps. ik ben zeer tevreden van mijn sgs met SAMOLED scherm (en mijn kleurweergave is "getuned" naar perfectie (voor mij dan ;))
Klopt inderdaad watercoolertje. Daarnaast komt er vast wel een comment van: Ja maar je foto's. Ook die blijven gewoon redelijk en gaan gewoon mee met de rest van de telefoons. Het is geen dure spiegelreflex camera die erin zit.

Als je goede foto's wil hebben en ze goed wil bekijken doe je dat wel op een duur IPS Lcd scherm bij je PC.

Dat is net zoals in de muziek producing wereldje. Leuk die monitor speakers. Maar het is juist de bedoeling om lelijke dingen naar voren te halen in plaats van je muziek mooi te laten klinken. Zodat je deze lelijke geluiden eruit kunt halen. Zodat het op de casual hifi setje of je mp3 speler mooi klinkt.

Zo zie ik het ook bij schermen. Leuk een IPS scherm van 1000+ euro bij je computer. Maar dit is puur om een standaard te gebruiken voor je foto's te kunnen bewerken of je films.

Ik zelf vind de Super Amoled heel fijn. Maar het kan beter. Dus vandaar de Super Amoled +. Ik stond laatst in de media markt en iedereen wou wel even dat scherm zien van de SGS2. En ik stond er een beetje bij te wachten om te spelen :P Maar hoorde allemaal van oooh wat mooi! Dus het geeft zeker wel indruk!
Dat is net zoals in de muziek producing wereldje. Leuk die monitor speakers. Maar het is juist de bedoeling om lelijke dingen naar voren te halen in plaats van je muziek mooi te laten klinken. Zodat je deze lelijke geluiden eruit kunt halen. Zodat het op de casual hifi setje of je mp3 speler mooi klinkt.
Je hebt een goed punt, alleen had je het anders moeten verwoorden. Goede monitorspeakers geven het geluid weer zoals het is, dat heeft niks te maken met lelijke geluiden naar voren halen. Het haalt niks naar voren, het kleurt alleen niet bij en strijkt niets glad. Goede vergelijking met display panels.
Juist, en die nadelen zijn geadresseerd in het " + " stukje. Ik was persoonlijk ook niet van de vorige versies overtuigd, maar de huidige versie is echt heel erg goed!

Viewing angle is trouwens nooit een probleem geweest bij deze techniek, dat is meer een probleem van PVA en TN.
We kunnen toch wel van je verwachten dat je mening enigszins logisch en genuanceerd is? Overigens is het onzin om een telefoonscherm slecht te noemen op basis van de kleuren. Ik heb zelf een sgs met samoled en de kleuren zijn inderdaad enorm verzadigd tot op het punt dat het niet realistisch meer is. Dat betekent niet dat het niet mooi is. Op een tv zou het misschien storend zijn maar op mijn telefoon vind ik het juist een pluspunt.
Nee, jij geeft een goed onderbouwde reactie, je bent duidelijk een stuk slimmer dan de rest!
Zekers mag dat. Maar je mist een beetje het punt.

De SGS2 met het Super AmoLED+ scherm heeft helemaal geen last van dit kleuren probleem welke je omschrijft. Dat was present in eerdere versies van AmoLED. Super AmoLED+ kan daadwerkelijk meer kleuren laten zien dat de gemiddelde LCD en is ook nog eens scherper en helderder door de manier hoe het werkt. ;)

Het is nu dus echt zo dat de techniek alleen nog maar voordelen tegenover nadelen heeft.

Do the research, that is the message.
Super AmoLED+ is op zichzelf een superieure technologie ten opzichte van de S-LCD schermen van de Sensation. Het geeft zwart zwarter weer en kleuren zijn feller. Ook is het een energiezuinigere schermtechniek.

Helaas wil Samsung graag de mogelijkheden van het scherm laten zien en daardoor laten ze kleuren te fel zien. Hierdoor is een foto op het scherm van de SGS2 anders qua kleur dan op een standaard PC scherm of op een print. Dit ziet er op de telefoon heel spectaculair uit, maar is niet erg realisitsch. Dit was het probleem bij de SGS en ook bij de SGS2. Ik heb dit uitgetest bij de SGS, SGS2 en de Optimus 2X en de verschillen zijn best opvallend.
Zolang je geen prints maakt van je foto's en ze alleen op je mobiel bekijkt is dit zeker geen probleem.

Er gaan ook geruchten over een kortere levensduur dan S-LCD, maar ik denk niet dat je hier binnen de gemiddelde levensduur (2 jaar) last van gaat hebben.
Ik snap wat je zegt, maar het komt niet overeen met mijn eigen bevindingen. Ik heb mijn kleuren standaard ook op "dynamic" ingesteld staan, maar als ik deze op "standard" of "movie" instel worden de kleuren vergelijkbaar als op de Optimus 2x van mijn vriendin.

Uiteraard is het een kwestie van voorkeur. Zoals gezegd, ik stel normaal gesproken ook dynamic in.

Op de vorige versies van amoLED was dat niet mogelijk, grotendeels vanwege de pentile structuur, wat een stuk minder kleuren mogelijk maakte. De SGS2 bezit gewoon over RGB, net zoals een LCD.
Amen! De SGS2 heeft nog steeds overgesaturizeerde kleurweergave.
Stomme vraag vast en zeker maar kun je deze kleur weergave dan niet ergens aan passen alle schermen die ik ken hebben al sinds mensen heugenis een optie om de kleur instellingen aan te passen en minimaal een basis kalibratie toe te passen op de RGB kleur instellingen.

Het lijkt me dat dit ook met zo'n telefoon scherm te doen moet zijn...
De kleurmanagement wordt door de fabrikant ingebakken in de firmware. Bij de Nexus S was er ook een probleem van verkeerde weergave van kleuren. Dit is later door Samsung verandert via een firmware update.
Ik denk alleen niet dat dit wordt verandert bij de SGS2 omdat dit een verkoop argument is (mooie kleuren!).
Misschien dat je dit kunt wijzigen met een custom rom, maar dan is het weer de vraag hoe de aansturing van SuperAmoLed+ gebeurt en of dit goed werkt.
Het is beide: hardware en software. Hardware omdat Amoled gewoon een groter kleurbereik kan weergeven, of in ieder geval 'feller', en software omdat hier dan in de instellingen volop gebruik van wordt gemaakt. Het moet prima mogelijk zijn om een meer realistische kleurweergave te bereiken met Amoled, maar waarom zou je? Kopers vinden het prima. Overigens kan je in de scherminstellingen van de SGS2 instellen dat kleur minder fel moet.

En laten we wel zijn, realistische kleurweergave is niet echt belangrijk voor de gemiddelde telefoonkoper.
De kleuren zijn misschien wat over de top.
Maar ik kan je vertellen, bij een beetje daglicht, of in de zon, ben ik heel blij dat 't wat brighter en feller is. En je kunt altijd nog auto manage brightness aanzetten, dan heb je er ook geen last van in het donker.
Interessant, is dit een hardwarematig of een softwarematig iets? In ieder geval, wat het ook mag zijn, voor mij is het energie verbruik veel belangrijker dan een correcte kleurweergave.
Er is bij de S2 een optie voor kleurweergave.
Hoog, midden en laag.

Vraag me of je nog een andere reden hebt(bedenkt) :+ .
Het duurt niet lang meer voor de eerste phones met 1280x720 scherm verschijnen. En waarschijnlijk is dat geen Amoled, want Amoled lijkt tegen een fysieke grens aan te zitten qua dpi (gezien het feit dat de SGS2 zelfs een lagere dpi heeft dan de SGS1).

Ben benieuwd of Amoled dan nog steeds zo populair zal blijven bij sommigen.
Wat natuurlijk onzin is, gezien Samsung mogelijk nog dit jaar 10 inch amoled met 2560x resolutie wil uitbrengen.
Ja, maar dat is wel weer een pentile versie.

oLED en amoLED is een mooie techniek, en zeker de toekomst... maar het probleem is dat je meer hardware per pixel nodig hebt, waardoor een hoge densiteit moeilijker te halen is.
Pentile of niet, vele malen scherper dan 1024*XXX of 1280*720...

1280*720*3 tegenover 2560*1440*2 = 2764800 tegenover 7372800 subpixels

Oftewel 2.5x meer subpixels op hetzelfde oppervlakte = 2.5x meer scherpte :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 07:34]

Goed punt... laten we hopen van wel!

Voor televisies is de huidige dpi duidelijk wel meer dan voldoende!
Laat die dus maar komen :9~
Ik heb ook heel erg lang getwijfeld of ik voor de Sensation of voor de S2 moest gaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de S2 en heb hier nog geen seconde spijt van gehad.

Ik had persoonlijk meer verwacht van de Sensation, De resolutie is een groot plus punt maar het scherm (LCD) doet mijns inziens dan weer onder voor de Super Amoled.

Verder is het gewicht van de S2 wel wennen, hij is namelijk erg licht in vergelijking tot ieder ander toestel.
Waarom zijn er geen schermtesten uitgevoerd? Ik was wel benieuwd hoe de verschillende schermen presteren ten opzichte van elkaar. In feite is het de met superlatieven overgroten Super Amoled Plus vs. conventionele LCD-techniek (TN? PVA? IPS?).

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 23 juli 2024 07:34]

Er zijn geen schermtesten uitgevoerd omdat dit een test was ivm de prestaties van dual core processors :P

Volgens mij is een soortgelijke test een tijd geleden al uitgevoerd.
shootout-dualcore-smartphones-tegenover-elkaar
Dit is een shootout van de nu beschikbare Android Dual Core smartphones. Geen test van dual core SoCs. Bij een test van smartphones horen ook opmerkingen over scherm, UI enz enz. Oftewel: de vlag dekt de lading niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.