LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

Quinten 23 april 2011, laatste update op 24 april 2011, 7.291 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• Beschikt over alle functies die een huidige Smartphone heeft
  • Voordelen t.o.v. de nadelen van het LCD scherm zijn in mijn ogen sterker
  • Dual-Core processor
  • Camera is voldoende met genoeg functies en instellingen
  • Accu-duur voor zijn hardware is in vergelijking met andere fabrikanten voldoende te noemen
  • Modbaarheid qua software is een groot pluspunt
  • (toekomst) HDMI-uitgang
  • VIP service
  • 8GB intern geheugen

Minpunten

• Slechte kwaliteit speaker bij het bellen
  • Erg vingerafdruk gevoelig
  • Software is nog niet helemaal geoptimaliseerd voor Dual-Core
  • Geen Micro-HDMI kabel meegeleverd
  • Ontbreken van notificatie LED - is op te lossen met een applicatie Optimus 2x Touch LED, echter dat werkt niet zo fijn als een LED'je

Even vooraf. Ik weet dat er altijd mensen zijn die iets beter vinden dan de rest zonder met duidelijke argumenten te komen. Ik probeer daarom door middel van een review gebaseerd op meningen en deels feiten een beter beeld te scheppen bij een eventuele keuze. Dit houd in dat alles wat ik vertel niet hoeft te zijn zoals jij dat ervaart.

Ik probeer alles zo duidelijk mogelijk te beschrijven hoe ik iets ervaar.

Deze review beschrijft mijn ervaringen met de LG Optimus 2x. Ik zal deze review vooral als een vergelijking laten overkomen met de beroemde HTC Desire. Deze HTC Desire beschikt over het AMOLED scherm wat als voordeel komt, want hierdoor kan ik het display van de LG Optimus 2x goed vergelijken (type - ips LCD). Ook heb ik ervaring met het besturingssysteem Android, van Android 2.1 tot 2.3 en met het uiterlijk van HTC Sense. Ik zal me vooral richten op de vergelijking en niet te veel over Android.

Mijn ervaring met de HTC Desire op een rijtje -

- Android 2.1 tot 2.3 (via Custom Rom)
- Zowel met het type scherm AMOLED als SLCD
- 7 tot 8 maanden gebruikt (kan wat vertellen over de degelijkheid en batterij duur)
- Rooten
- Verscheidene applicaties en wat de Android te bieden heeft

Dit alles neem ik mee als vergelijking met de Optimus 2x.

(Let op -> Foto's zijn in Thumbnail, klikken voor een grotere foto!)

Eerste indruk

Eerst begin ik met de doos zichzelf.

De doos komt met een drukke voorkant waarin vooral de snelheid van de telefoon wordt benadrukt. Op de voorkant is te lezen dat er een gratis VIP service is (hier later over) en dat je altijd de laatste software update beschikbaar hebt via FOTA (Firmware over the air), iets wat sommige fabrikanten niet willen omdat een grootte van de update (bijvoorbeeld naar Android 2.3) meestal rond de 200 MB tot 300 MB ligt (vanwege 3G data-limieten en de Fair Use Policy). Echter de telefoon komt met Android 2.2 en niet met de nieuwe Android 2.3

In vergelijking met de HTC dozen is die wat minder zakelijker. Dit kan verschillende meningen opwekken. Ik vind hem zelf wat druk.

Als je de verpakking eruit schuift komt de telefoon meteen zichtbaar.

Mijn eerste indruk: groot! 0,3" groter (tegen over de HTC Desire zijn 3,7" scherm) klinkt misschien weinig, maar op een telefoon is dat toch altijd weer een nieuwe verbazing. Ik vond hem er erg strak uitzien zo op het eerste gezicht. Onder de telefoon vinden we onder andere:

- Een Micro-USB kabel om hem op te laden of te verbinden met de pc
- Een oplader
- In-ear oordopjes van LG (incl. microfoon)
- Een 1500 mAh batterij
- Limited Warranty Statement
- LG-P990 gebruikershandleiding

Dit was het wel zo'n beetje. Helaas geen micro-HDMI naar HDMI kabel, wat wel bij andere landen zit. Dit had ik wel graag gezien. Ook zat er geen Micro SD kaart bij, dit is echter wel logisch gezien het feit dat er 8GB intern geheugen bij zit. Bij de HTC Desire werd er wel een Micro SD kaart bijgeleverd van 4GB groot.

Om de sim-kaart en batterij te plaatsen moet de achterkant worden opengemaakt. Dit gebeurde in mijn ogen een beetje moeizaam. Het is dezelfde mechanisme als de Desire, echter bij de LG zat die wat stugger vast. Dit kan als een voordeel gezien worden, als die bijvoorbeeld valt. Eenmaal de achterkant open kon ik de sim-kaart en batterij plaatsen.
Uiterlijk van de achterkant komen we later op terug.

Wat ik meteen opmerkte was dat voor het plaatsen van een externe Micro-SD kaart het niet nodig was om de batterij eruit te halen. Iets wat je wel moest doen bij de Desire. Dit is handig als je in een situatie zit dat je geen kabel of internet (via WiFi bestanden over zetten) in de buurt hebt maar wel een kaart lezer. Hierdoor kan je telefoon aanblijven als je snel een bestand erop wilt zetten.

De eerste keer opstarten was een groot succes. Erg snel en met een wat schokkerige intro kwam al snel het scherm tevoorschijn waar je je pincode moet invoeren. Ik merkte al meteen dat het standaard uiterlijk van Android is veranderd. Zo zag je o.a. een stuk meer blauwe letters en was het beginscherm voorzien van een grote widget (voor weer en tijd) een en kleine balk onderin.

So far so good was mijn eerste indruk. Al snel merkte ik wel dat die erg vinger afdruk gevoelig is. Wat vegen op het zwarte scherm zie je al vrij gauw. Als het beeldscherm zelf aanstaat dan valt het minder op.

Beeldscherm

Nu we het toch over het beeldscherm hebben, even de volgende specificaties:

Grootte - 4 inch diagonaal -> 5,3 cm breed en 8,6 cm hoog
Resolutie - 480 x 800
Type - TFT (IPS) LCD
Multitouch - Ja, getest tot 10 vingers
Techniek - Capacitief

De resolutie is hetzelfde als die van de HTC Desire maar je merkt duidelijk dat het een LCD scherm is. Dit brengt zowel voordelen als nadelen. Ik heb ze even op een rijtje gezet:

- LCD is veel witter dan AMOLED
- Kleuren lijken er wat feller naar voren te komen
- De ips-techniek brengt als voordeel dat de kijkhoek beter is
- Op hoogst mogelijke helderheid lijkt die helderder dan AMOLED

Nadelen -

- Het zwart is minder zwart dan dat van AMOLED, dit komt omdat AMOLED de LED'jes kan uitschakelen, waardoor zwart zwart is
- Verbruikt meer op volle helderheid, waar de HTC Desire zo'n 19% verbruikt doet de LG dat met 54%

Het scherm reageert erg nauwkeurig en is gemaakt van Gorilla Glas, zelfde als die van de Desire. Gorilla Glass moet inhouden dat een kras op het scherm bijna onmogelijk is, dit heb ik zeker gemerkt bij de Desire waar ik na een jaar intensief gebruik + sleutels in broekzak en dergelijke nog nooit een krasje heb gehad.
Wat mij ook opviel was dat bij zonlicht weerkaatsing op het beeldscherm het beeldscherm er minder last van had dan de Desire. Waar ik eerst de helderheid helemaal naar 100% moest opschroeven om iets te kunnen zien, is bij de Optimus 2x alleen 25% nodig om een duidelijk beeld te creëren. Iets wat ik zeker meeneem als voordeel. Waardoor dit precies is weet ik niet exact. Ik gok dat het te maken heeft met de IPS-techniek die LG gebruikt.
Al met al is het een prima scherm dat boven het gemiddelde zit en voldoende is voor elke gebruiker. Er is natuurlijk ook beter te vinden maar ik vind dat een nog beter scherm meer een extra handige optie is dan dat ik daarvoor speciaal de telefoon zou kopen.

Even de voordelen van de LG op een rijtje -

- 4" t.ov. 3,7" is een mooie vooruitgang in zowel het spelen van spellen als het typen van berichten waarbij je meer ruimte hebt. De grootte is niet te groot.

- Het LCD scherm heeft zo'n z'n voordelen t.o.v. een AMOLED scherm, maar ook zo zijn nadelen. De nadelen zijn in zoverre niet aanwezig dat ik er geen last van heb of dat ik merk dat het een scherm is van slechtere kwaliteit.

- Het scherm is duidelijk helderder dan het scherm van de Desire. Iets wat handig van pas komt in situaties waar er veel licht om je heen is. Dit vind ik zelf fijner werken alhoewel het natuurlijk wel meer energie kost.

Telefoneren

Het hele concept waarom je eigenlijk überhaupt een telefoon nodig hebt, lijkt al bijna verleden tijd. Je staart je dood op alle specificaties die een telefoon brengen maar zonder dat je het misschien beseft: "Er zit nog een bel-functie op".

Nee even zonder gekkigheid het overzicht van bellen is heel duidelijk. Dit heeft vooral te maken met de software maar toch neem ik het even mee. Als je van een toestel afkomt waarbij je altijd het groene telefoontje gebruikte om je gesprek te accepteren en het rode telefoontje om af te wijzen is een touchscreen misschien even wennen. Het gaat namelijk via een schuif mechanisme. Het is ook afhankelijk van wat voor soort schil je over Android hebt. Een schil houd in dat bijvoorbeeld de fabrikant (kan iedereen ontwikkelen) een ander uiterlijk geeft aan Android. Dit kan heel ver gaan dat het bijna lijkt alsof het een eigen besturingssysteem is (denk aan MIUI). Zodra je gebeld wordt, is het altijd duidelijk te zien wat je moet doen om een gesprek te accepteren. Doe altijd eerst even een test van hoe het eruit ziet, dit kan handig zijn als je bijna te laat bent bij het opnemen en je automatisch de handeling doet die nodig is om een gesprek te accepteren.

Over de kwaliteit van het bellen -

De speaker kwaliteit is ronduit slecht te noemen. Veel ruis en is klinkt niet helder, hier hadden ze zeker wat meer aandacht aan moeten geven. Het gaat hier wel om de speaker aan de bovenkant, je hebt namelijk ook nog aan de onderkant speakers voor bijvoorbeeld het afspelen van muziek of als het gesprek op luidspreker staat.

De microfoon beschikt niet over een 2e microfoon dat voor Noise Canceling zorgt. Een tweede microfoon zou als extra functie moeten hebben dat het de achtergrond geluiden zou wegfilteren, wat als resultaat een heldere stem zou moeten leveren. Dit zit niet bij de Optimus 2x. Iets wat ik eigenlijk wel verlang bij een luxe telefoon, gewoon even dat extraatje als een 2e microfoon. Dit verhoogt ook de kwaliteit van het bellen wat op dit moment eigenlijk matig is. Het is heel leuk dat die 3x de wereld rond kan vliegen, maar ik zou als fabrikant altijd als eerste richten op de functie waarom er een telefoon bestaat: bellen. Dit heeft LG zeker niet gedaan en lijkt het wel afgeraffeld. Erg jammer gezien het om een luxe telefoon gaat.

Naast het bellen via de standaard UMTS of GSM netwerken heb je nu ook genoeg andere alternatieven. Hier gaan we verder bij het:

Bereik / Ontvangst

Even kort over het bereik, ik zit altijd wel in een gebied waar ik bereik heb. Ik kan hier dus moeilijk een conclusie over geven behalve dat het verschil tussen de Desire er niet is. Hiermee zit het dus goed.

Nu over naar de alternatieven je hebt namelijk steeds meer applicaties die het mogelijk maken om via internet te bellen (zowel Wi-Fi als 3G). Dit is handig als je in een situatie zit waar je geen beltegoed hebt. Een voorbeeld programma hiervan is Skype. Die maakt het ook mogelijk om met PC Skype gebruikers te communiceren. Nadeel is dat via 3G je aanzienlijk wat meer verbrast qua data en als je met een datalimiet zit dit nadelig snel kan oplopen naar je limiet. Ook is helaas video-bellen nog niet beschikbaar op Android Skype. Voordeel is dat je wel overal ter wereld met een internetverbinding contact kunt maken met iemand anders dit op dat moment Skype aan heeft staan. Het werkt erg goed en je kunt elkaar duidelijk verstaan. Bij langere afstanden is er soms een hele kleine vertraging te merken maar dit is zo minimalistisch dat het bijna niet te merken is.

Wi-Fi -

Ik merk dat de verbinding in huis wat sterker is dan bij de Desire. Dit heb ik getest met verschillende afstanden. Vooral bij 5 meter had de Optimus 2x een beter ontvangst dan de Desire. Echter de snelheden bleven nagenoeg aan elkaar identiek waarbij het ontvangst hetzelfde is.

Andere bereiken / ontvangsten -

Bleutooth is een leuke toevoeging maar ik maak er amper tot geen gebruik van. Ik kan hier dus niet een uitgebreide mening overschrijven. Het was leuker geweest als ik een bleutooth headset had en ik in de auto zat en het dan zou vergelijken qua signaalsterkte en welke meer moeite had met het vinden van de headset. Echter geen van deze twee dingen heb ik in het bezit dus kan hier kan ik geen oordeel over geven.

3G - Dit is zeer afhankelijk van je provider hoe het bereik hiervan is. Ik zit nu al 2 jaar bij Vodafone en heb bijna altijd wel internetverbinding en 3G. Hetzelfde geld voor de Desire. Ik merk hierbij geen verschil.

Camera / Video opnemen

Een functie die ik zelf altijd erg "overhyped" vind. Het was altijd een race van wie het meest megapixels kan hebben. Grote nadeel hiervan was dat de sensor van de lens het allemaal niet aan kon waardoor je er uiteindelijk niks aan had. Dit is nu een beetje afgelopen (en nu is de GHz race begonnen) waardoor ik hoopte dat fabrikanten zich meer gingen focussen op de kwaliteit van de sensor / lens. Hier is eigenlijk weinig goeds van gekomen. Ik weet dat Nokia en Sony Ericsson de twee fabrikanten zijn die de betere camera telefoons op de markt zetten. Echter voor deze functie zou ik niet speciaal een telefoon kopen. Het is een leuke optie voor erbij maar de aantal keren dat ik een foto maak met mijn telefoon is eigenlijk maar, ik gok, 5x per maand (maximaal). Als ik op een vakantie ga neem ik eigenlijk altijd wel mijn Panasonic Lumix DMC-TZ7 mee en tot zo ver heb ik nog geen één telefoon gezien die de kwaliteit van die compact huis-tuin en keuken camera kan evenaren.

Maar goed terug op de camera van Optimus 2x zelf. Even de specificaties van de camera op een rijtje:

- Maximale resolutie van 8 megapixel
- Beschikt over autofocus
- Eén keer een LED flitser aanwezig
- Video-opnamen met een maximale resolutie van 1920 x 1080
- ISO waarden zelf instellen

En dan nu over naar de praktijk, want het klinkt allemaal geweldig. Toch zijn de echte afbeeldingen een stuk minder dan dat ik had verwacht.

Eerst begin ik met de instellingen, per instelling heb ik een foto gemaakt.
Ze komen te voorschijn zodra je op het scherm tikt. Om te beginnen met ->

Functie 1 - Camera verwisselen, hierdoor kan je switchen tussen de 8mp camera op de achterkant naar de camera op de voorkant
Functie 2 - Hiermee kan je digitaal inzoomen
Functie 3 - Hiermee kan je het contrast verhogen of verlagen
Functie 4 - Hiermee kan je de flitser instellen (Automatisch / Rode ogen wissen / Uit / Aan)
Functie 5 - Alle overige instellingen

Even verder op functie 5 ->

Te beginnen met de eerste optie - het formaat.
Deze is beschikbaar in de volgende instellingen ->

- 8M(3264x2448)

Sluitergeluid ->

- 4 verschillende tonen

GPS data ->

- Uit

Dan bovenin vindt je een korte samenvatting van je instellingen zoals formaat en of stabilisatie aanstaat en ISO op automatisch bijvoorbeeld.

Nu voorbeeld foto's ->

Origineel -

Instelling kunstfoto -> Warm

Voorbeeld panorama foto ->

Conclusie over de fotocamera -

Al met al is het een redelijke camera. Het is leuk om even snel ergens een foto van te maken als ik mijn compact camera niet bij me heb. Daarvoor is het voldoende, echter mijn kleine huis en tuin-keuken Panasonic Lumix DMC-TZ7 vervangt die bij lange na niet. Dus ze zijn nog lang niet op het punt bereikt dat een camera zal kunnen vervangen. Echter daarvoor beschouw ik de camera van de telefoon ook niet. Ik zal nooit specifiek een toestel kopen vanwege zijn camera. Ik zie het echter als een leuke toevoeging.

Ik weet dat er betere toestellen op de markt zijn met betere camera's. Denk bijvoorbeeld aan de Sony Ericsson en Nokia toestellen, sommige zijn echt heel gefocussed op een betere camera. Mij zal dat niet zo heel veel uitmaken of die nou betere foto's maakt. Zoals de LG het op dit moment doet is het prima. Ik kan echter wel begrijpen dat er iemand anders is die een camera echt ziet als een eis op zijn toestel. Dan zal ik de LG Optimus 2x niet aanraden.

Accu-duur

Dit is altijd een groot bespreek punt bij Smartphones. Nog geen één fabrikant heeft een efficiënte manier gevonden om de accu duur te verbeteren zonder hem heel veel groter te maken. Zelfs de "all-mighty Apple" niet. Elk fabrikant kampt met dit probleem. Ik ben eerder in het bezit geweest van een HTC Desire dus voor mij kwam het niet als een grote schok dat de batterij niet de avond van de dag haalde na veel spelen. In tegen deel zelfs ik was zelfs tevreden. Ja, dit klinkt heel erg gek. Toch gezien het feit dat er een Dual-Core processor in zit waarvan de software nog niet eens is geoptimaliseerd en een 4 inch groot display dat energie zuigt, vind ik het een hele prestatie dat die na flink wat uren te maken op een dag de avond net of net niet haalt.

Op dit moment kan ik er zelfs 2 dagen meedoen (3G en alle andere leuke dingen aan). Hoe? Een kwestie van veel uittesten en verschillende kernels erop zetten. Kernels kunnen de clock frequentie van je processor veranderen (dit is niet standaard) waardoor je hem of trager kan laten lopen of zelfs hoger. Vooral het feit dat die hoger kan lopen dan de 1GHz is een groot voordeel van een customizede kernel.

Ik heb op dit moment een kernel lopen die maximaal 1,3 GHz aan kan. Als je dit mixt met het programma "Pimp-my-CPU" en "SetCPU" kun je makkelijk je batterij duur verlengen. Dit doe door middel van je processor standaard een MHz of 200 langzamer laten draaien. Bij browsen en dergelijke, merk IK hier helemaal niks van. Alleen bij spellen en benchmarks. Het is zelfs mogelijk om hem op 300 MHz te laten draaien. Hierdoor wordt die wel een stuk trager. Daarnaast zet je met "SetCPU" dat die nog langzamer gaat draaien, zodra het scherm uitgaat. Dit bespaart een hoop batterij. Zeker omdat het scherm één van de grootste factoren zijn die energie vraagt. Ook schakelt de processor zichzelf uit zodra het scherm uitgaat, hoever dit gaat weet ik niet precies maar het is zeker te merken t.o.v. de processor van de HTC Desire.

Omdat dit allemaal niet standaard is op de telefoon kun je dit buiten je oordeel over de telefoon laten. Echter ik doe dat niet. Ik koop een telefoon omdat ik weet dat er een CustomROM op uitkomt en ik via Recovery Mod makkelijk verschillende kernels en ROM's kan draaien. Dat is eigenlijk DE rede waarom ik die telefoon koop. Vanwege de tweakbaarheid. Daarom was de HTC Desire bij mij ook zo populair, ik heb denk ik wel 20 verschillende ROM's erop gedraaid. Allemaal met hun voordelen en nadelen.

We dwalen nu een beetje af van het onderwerp waarover ik begon, maar op mijn punt duidelijk te maken ->

De batterij is zoals eigenlijk elke andere Smartphone. Slecht of goed is maar zoals je het zelf wilt beschrijven. Ik ben het gewend en vind het dus goed gezien de hardware die erin zit. Kom je echter van een Samsung E-250 af waarmee je leuk een week met je batterij kon rondlopen, ja dan zal het je een hart verzwakking opleveren als je na 8 uur ziet dat er nog wel 20 hele procenten over zijn van je batterij. Het is dus maar wat je zelf gewend bent.

Accessoires

Nog even iets kort over de accessoires die ik op dit moment heb liggen. Ik beschik over een silicone hoesje en een leren hoesje.

Silicone hoesje is zoals elk ander silicone hoesje. Zit erop heen en beschermt de telefoon van val schade aan de zijkanten en bedekt de hele achterkant.

Voordelen -

- Voorkomt val schade als je de telefoon vasthoud
- Zorgt dat de achterkant helemaal recht wordt dankzij de verdikking waardoor die stabiel ligt

Nadelen -

- Wordt erg groot, past een stuk moeilijker in je broekzak
- Wordt dikker
- Wordt warmer (op een één of andere manier lijkt die hier best wel wat last van te hebben)
- Micro-USB kabel gaat er wat moeilijker in
- Vingerafdrukken zichtbaar

Leren hoesje ->

Leren hoesje bedekt het hele toestel als die erin zit. Als je met de telefoon zelf bezig bent wordt er niks beschermd. Val schade als je hem vasthoud is dus gegarandeerd.

Via een hefboom techniek trek je het toestel omhoog.

Voordelen -

- Een stuk dunner dan het silicone hoesje
- Bedekt het hele toestel in je zak
- Ziet er strakker uit

Nadelen -

- Als je met het toestel bezig bent voorkomt die geen schade

Zo hèhè is er nu eindelijk een einde aan de ellendig lange tekst? Nee, want het begint net. Ik begin namelijk nu aan de conclusie.

Kidding ofcourse. Ten eerste heb ik nog lang niet alle aspecten van deze telefoon in de review besproken. Wat ik nog graag zou willen bespreken zijn

- HDMI uitgang
- Gehele software
- Videokwaliteit
- Media mogelijkheden

Waarom heb ik die niet besproken? Eén ik heb de middelen op dit moment niet om bijvoorbeeld de HDMI-uitgang te bespreken gezien het feit dat er geen micro-HDMI kabel is geleverd en ik die op dit moment niet even ergens heb liggen. Zodra ik die binnen heb zal ik een update plaatsen in deze review.

Ik behandel niet het software deel omdat ik het eigenlijk er meteen eraf heb gedonderd en een CustomROM erop heb geïnstalleerd (kale Android FTW). Daardoor heb ik te weinig met die hele LG skin / schil die erop zit. Ik behandel liever wat minder aspecten van de telefoon waar ik wel ervaring mee heb dan alle aspecten waar ik geen ervaring mee heb.

Ik heb op dit moment de videocamera eigenlijk amper gebruikt, als ik op vakantie ben geweest heb ik een stuk meer gelegenheden om de camera uit te testen. Zodra ik dat heb gedaan en mijn 32GB Micro-SD geheugen kaart lekker vol heb gepropt met Full-HD video's zal ik een update plaatsen in de review.

Ik behandel nog niet de multimedia mogelijkheden mede vanwege de bovenste reden. Ik wil hem daarvoor nog wat langer in bezit hebben en wachten totdat er betere software is die de Dual-Core processor kan aansturen. Hierdoor creëer je weer een stuk meer mogelijkheden met betrekking tot het afspelen van hogere kwaliteit video's. Dit is wat graag nog even afwacht tot de nieuwe Android (dit kan namelijk nog wel eens lange tijd duren).

Dan nog even kort wat over de VIP-service. Als je toestel in aanmerking komt met een garantie fout dan kan je gebruik maken van de VIP-service. Je toestel wordt dan opgehaald en word er een nieuwe (er zijn wel berichten dat er soms een gebruikt toestel kan worden opgestuurd) binnen 24-uur naar je opgestuurd. Niet dat het mij heel veel uitmaakt omdat ik hem toch heb geroot en alles wat niet legaal is erop heb gezet maar het is geeft toch wel een mooi beeld van LG hoe ze hun service willen verbeteren.

Nu over naar de echte conclusie.

Of je nu dit toestel wel of niet koopt, als je überhaupt een Smartphone wilt kopen is die keuze welke het wordt sterk afhankelijk van je persoonlijke smaak. Ik kan namelijk zo begrijpen dat zo'n LG helemaal niks voor jouw is en je veel liever aan een Apple product zit vastgekleefd. Ook kan ik begrijpen dat je veel liever een Nexus S hebt vanwege de supersnelle updates. Het is vooral de voordelen en nadelen tegen over elkaar leggen (en bij ieder persoon zijn de voordelen en nadelen anders) en dan kijken of de voordelen sterker zijn dan de nadelen. Want IEDER toestel heeft een nadeel/nadelen. Ook de LG Optimus 2x.

Ik heb hem mede gekozen vanwege de processor die zeker sterk genoeg is voor de toekomst en de tweakbaarheid die je op dit toestel hebt. Ik denk (en hoop) zeker dat het in de toekomst alleen nog maar beter wordt. De software voor deze telefoon is nog lang niet uitontwikkeld, in tegen deel het is nog maar net opgestart. Dual-Cores is een heel nieuw segment in Smartphones en andere fabrikanten zitten niet stil (Samsung Galaxy S II / HTC Senstation). Hier heeft ook de Optimus 2x profijt aan omdat Google zich nu ook vast en zeker gaat richten op Dual-Core optimalisatie.

Daarnaast is het een grote vooruitgang op mijn HTC Desire (die eigenlijk nog prima mee kan met dit toestel). Alles is weer groter en sneller. En morgen is weer wat groters en sneller, iets wat je altijd houd in de telefoon markt. Daar ben ik me ook van bewust en heb ik dus mar gewoon de keuze gemaakt voor de Optimus 2x. Heb ik er spijt van? Nee.

Nog wat foto's

Ik ben geen professionele review schrijver, er zullen dus geheid spelfouten / fouten en dergelijke inzitten. Ik zal morgen nog het hele artikel even nalopen. Daarnaast heb ik best wel een tijdje gewerkt aan dit artikel dus als je iets zou willen gebruiken graag wel even vragen. Als je fouten ziet graag even een DM sturen zodat het hier schoon blijft.

Updates lijst -

Nog geen

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie

Op de voorlaatste foto (deze met het custom unlockscherm) zie ik dat je een andere statusbar hebt. Aangezien ik deze standaard verschikkelijk lelijk vind, zou ik graag weten hoe je deze veranderd. Is er een mogelijk om dit te doen zonder Custom rom?

Bedankt
Helaas, hiervoor moet je het volgende doen ->

- Rooten
- Custom Recovery Mod installeren
- Modaco ROM installeren (Vanilla Theme Android 2.2)

Het hele proces vergt weinig energie. Goed inlezen en dan doet de software eigenlijk het grootste deel. Ook het standaard maken is erg simpel.

Ik had mijn telefoon volledig geroot en Android 2.3 erop draaien totdat die stuk ging. Heel gemakkelijk weer standaard gemaakt en naar de VIP service opgestuurd. Geen probleem. Mocht die helemaal niet meer aangaan en lukt het ook niet om hem standaard te maken, dan is dat ook geen probleem.

Bij de VIP service wordt er meteen een nieuwe geleverd. Wat er met je oude toestel gebeurt hoor je niks meer van. Enige nadeel is dat je niet zeker weet of je toestel naar fabrieks instellingen wordt gerest (dit wil nog wel eens worden overgeslagen, zie het topic van het forum op Tweakers.net). Hierdoor wordt je informatie blootgesteld aan de nieuwe gebruiker.
Een erg nette review hoor!

Van mij de volle 5 sterren ****! _/-\o_

Lijkt me ook een mooie telfoon dit, alleen het merk... mijn vorige telefoonw as een LG (cookie). Hetzelfde merk zegt natuurlijk niks, maar ik ben uiteindelijk toch gegaan voor de HTC Desire HD.

Maar deze telefoon heb ik zeker ook overwogen en meegenomen in mijn keuze.
@ Yannickie111 -

Bedankt voor je feedback, inderdaad LG heeft niet de beste historie met hun mobiele telefoons. Kan begrijpen dat zulke status mensen tegen houd om nog een LG product aan te schaffen.

@ Jeroenneman -

Desire is de speaker bij het bellen (bovenste speaker) een stuk helderder dan die van de LG. Muziekkwaliteit in speaker (onderste speaker)? Speaker is in volume iets luider maar bij maximale volume kraakt die iets meer (die van de LG).

@ Accountabc -

Haha inderdaad niet eens aan gedacht, dan is het inderdaad wel mogelijk om hem op te laden in het leren hoesje.

@ 2Silent -

Ik ben dat probleem zelf nog geen één keer tegen gekomen. Zou best kunnen dat andere daar last van hebben, maar ik beschrijf de review vanuit mijn eigen oogpunt en daar heb ik totaal geen last van spontane reboot of een vastgelopen toestel. Als ik dat had meegemaakt zou ik dat zeker meenemen als een nadeel.
Ik heb zelf de LG optimus 2x sinds 30 maart en ik vind het een geweldige telefoon. Zolang hij het deed te minste. gisteren stopte die er in eens mee. batterij was in 1 keer leeg na een gesprek van een kwartier. Wil ik hem opnieuw opstarten, doet ie dus niet meer. Ik naar LG bellen, om aanspraak te maken op die VIP service. Vrouw aan de andere kant maakte er helemaal geen punt van ik zou de volgende dag gebeld worden door de pakketdienst. All fine all good. Wordt dus vandaag niet gebeld, maar krijg een email, dat ze geen phones meer op voorraad hebben en ik dus langer moet wachten. Heb je dus een telefoon van dik 400 euro en stopt ie ermee na 3 weken, blijkt die VIP service die zo mooi op de voorkant van de doos prijkt ook niet waar te zijn. En die claim van altijd de nieuwste firmware, vind ik toch ook tegenvallen 5 maanden na de release van gingerbread nog niks. Hopelijk krijg ik snel weer een nieuwe.

Ow over de gesprekskwaliteit, die is inderdaad echt beroerd. Vooral als je via 2g belt, dan stoort de antenne op zijn eige boxxen. Dit schijnt niet bij alle telefoons te zijn en een software fout. Dus ik hoop dat dit met mijn nieuwe ook opgelost is.

Was van plan hem te rooten omdaar mee de gesprekswaliteit te verbeteren, maar durfde het toch niet aan. Ben nu dus blij dat ik dat niet gedaan heb, want anders had ik nu geen garantie gehad. aan de andere kant, met root acces kon ik de firmware nu gewoon flashen en deed ie het weer.

Vind je review mooi uitgebreid, maar ben niet zo fan van je schrijfstijl. Maar dat is misschien smaak. IIG good job.

[Reactie gewijzigd door Ravius op 27 april 2011 21:09]

Bedankt voor je reactie. Ik zelf heb nu Android 2.3 erop staan en je batterij duur wordt echt flink verbeterd. Over 2G bel kwaliteit, ik bel eigenlijk altijd met 3G gezien het gebied waar ik woon dus daar ik kan zelf geen oordeel over geven.

Maar kan je misschien de zin "maar ben niet zo fan van je schrijfstijl." verduidelijken? Ik vat het gewoon op als een puntje verbetering wat in de toekomst handig kan zijn. Wat bedoel je er precies mee? Qua zins opbouw of de woordkeuze? Ik ben zelf nog niet zo oud dus ik wil nog wel eens een wat rare zin schrijven.

Wel vervelend dat de VIP service niet mee wilt werken. Als ik zoiets zou meemaken is dat zeker een negatief punt want dan blijkt dus dat LG wéér hun service niet in orde hebben. Iets wat ze graag willen "verbeteren"..
"...maar ik ben niet zo'n fan van je schrijfstijl" zegt iemand. Zeg, wat is dit voor een vreemd subcultuurtje? Is dit weer een nieuwe hype onder randstad-hipsters? Heel, heel erg sneu. Seriously.

Prima review. Het gekke is: als je een gerenommeerd blad zoals C't bestudeert, dan zijn er alleen maar goeie telefoons en telefoons die ook goed zijn maar dan anders goed. Als je hier reviews leest, dan wordt je overspoeld met crashes, onverstaanbare spraak-communicatie, slecht bereik en nog meer ellende. Werkelijk bijna alle smartphones gaan compleet lek in de rubriek 'Reviews' van tweakers.net.

Dus: er zijn baggerphones en baggerphones die ook bagger zijn maar dan anders bagger. Duidelijk. Welke Android-smartphone is nu vrij van akelige 'nulpunten' en is is iets minder bagger dan de rest? Ik hoor het graag!

Overigens, de "all-mighty Apple", zoals je zei, is een niet-bestaand begrip, uiteraard. Een zó gesloten protectionistische congregatie van engerds met een compleet disrespect jegens alles waar warme lucht uit komt - of ze nu Apple-producten (kunnen) kopen of niet, is niet "all mighty" maar gevaarlijk en sneu tegelijk. Apple is niks, Apple is poep, uiteraard!
Ik zie dat je foto's van het toestel zelf hebt gemaakt met een renoir... Ik kon ook wel de cameraknoppen en instellingen herkennen man de lg renoir, want dat is bijna hetzelfde...
Goede review BTW.
Foto's van de LG Optimus 2x en HTC Desire gemaakt met een Renoir? Hehe nee heb die foto's gemaakt met een Panasonic Lumix DMC-TZ7.. En camera knoppen en instellingen van de software in de camera kan ik wel begrijpen dat zoiets ongeveer hetzelfde is. Of bedoel je iets anders?

[Reactie gewijzigd door Quinten op 24 april 2011 10:54]

Oh, naja dat kan ook.
over de iconen, ik dacht dat het gewoon dat het android standaard zou zijn, vand LG iconen zijn niet altijd even duidelijk.. linkje;)
Doet de Desire het op belkwaliteit en muziekkwaliteit een stuk beter, of valt het verschil wel mee?
Je kunt je telefoon toch ook gewoon andersom in het hoesje stoppen? Dan kun je hem wel opladen terwijl ie in het hoesje zit toch :P?
misschien moet je ook vermelden dat heel wat mensen problemen hebben met spontane reboots en vastlopende toestellen?
Goede review!

Ik kwam zelf ook van een Desire, je had me dankzij deze review overgehaald en ik heb nu ook een Optimus 2x. Ook ik ben zeer tevreden. Alle rare verhalen op internet over instabiele software en reboots kan ik haast niet geloven.

Geweldige telefoon, prachtig beeldscherm, ik kan niet wachten op wat stabielere 2.3 roms