HTC Sensation Zwart Review

TehM1ZZL3 2 januari 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.827 views

HTC Sensation Zwart

Pluspunten

• Android
  • Prachtig design
  • Goede bouwkwaliteit
  • High-end met 1.2GHz Dual-Core (Supersnel)
  • Binnenkort ICS update
  • Goede prijs/prestatie verhouding
  • Goede kwaliteit van de videocamera (Full HD 1080p)
  • Tweakbaarheid

Minpunten

• Kwaliteit van de camera
  • 1080p opname neemt veel ruimte in
  • Accuduur (zie de oplossing in de review)

Inhoud
Batterij
Root/Custom ROM
Overig/ Tips voor (toekomstige) bezitters

Waarom de Sensation?
Voor deze telefoon had ik een HTC Touch Diamond 2. Deze werkte op Windows Mobiel en kon heel veel. Het enige probleem was dat het apparaat verschrikkelijk sloom werd na een tijdje. Destijds toen ik dat apparaat kocht kwamen de eerste Android devices op de markt. Android leek nog niet veel, maar het was wel interessant. Ergens in 2010 kwam ook XDAndroid beschikbaar voor mijn Topaz (Touch Diamond 2). Het zag er prachtig en vooral veelbelovend uit.

In oktober 2010 had een familielid van mij de HTC Desire HD aangeschaft. Het apparaat zag er prachtig uit, was supersnel en daarom ook aanzienlijk beter dan de concurrentie zoals de iPhone 4. Daarom besloot ik vorig jaar augustus om een low-budget Android toestel aan te schaffen om te kijken of het nou echt iets voor mij is. Dat was de LG GT540. Mede omdat de Mediamarkt hem voor een lage prijs aanbood (¤77) heb ik deze gekocht. Het eerste wat me opviel was de tweakbaarheid van het apparaat. Na een week had ik al de Cyanogenmod ROM er op staan en dat werkte uitstekend.

Begin december had ik genoeg geld bij elkaar gespaard om een nieuwe telefoon te kopen. Na veel reviews te hebben gelezen viel mijn oog op twee apparaten: de Samsung Galaxy SII en de HTC Sensation. In de HTC Sensation XE was ik niet zo geïnteresseerd want de processor is exact hetzelfde (met Android Revolution HD zie beneden bij Root/Custom ROM) en om nou 100 euro bij te betalen voor in-ear oortjes die ik al heb was ook niet zo'n strak plan. De Apple iPhone viel voor mij meteen al af. Het apparaat is duur, biedt weinig mogelijkheden om te tweaken zonder snelheid te verliezen en is bovendien overrated.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor de HTC omdat ik m'n Topaz een goed en betrouwbaar apparaat vond en de HTC Desire HD van mijn familielid hem ook erg goed beviel én omdat de Samsung een paar tientjes duurder was. Heb hem bij Gigavolt besteld (op het moment van schrijven is hij uitverkocht) voor ¤384 en hij werd mooi de volgende dag (vrijdag) geleverd.

Bouwkwaliteit
Het apparaat is solide en stevig zoals HTC haar apparaten als sinds het begin heeft gemaakt. De telefoon zit in een aluminium behuizing geklikt en moet door middel van met je nagel onder aan de telefoon een soort knopje in te drukken er uit gelift worden om bij de SIM, Micro SD en de batterij te komen. Als je de behuizing er af haalt ben je ook signalen (GSM, 3G, WiFI en GPS) kwijt. Het is in ieder geval beter dan zijn voorganger de HTC Desire HD vond mijn familielid :)

De Mogelijkheden
Eigenlijk hoef ik hier weinig over te zeggen. Ja ik kan er wel iets over zeggen, daar heb ik maar één woord voor nodig: Android. Alles wat Android te bieden heeft in Gingerbread (2.x versies) maakt het apparaat optimaal gebruik van. De 1.2GHz Dual-Core processor is razendsnel. Ik heb 4 dagen op de Stock-ROM gezeten en dat beviel me uitstekend. HTC Sense 3.0 is prachtig en het blijft mijn favoriete schil voor Android qua uiterlijk en mogelijkheden. Het ziet er veel gelikter uit dan bijvoorbeeld iOS en TouchWiz van Samsung. Als Tweaker zijnde snak je natuurlijk naar meer, dus toen heb ik het apparaat geroot en er een custom ROM op gezet.

Het scherm is super groot (4.3"), super helder en toont veel details. De inkijkhoek valt, zoals in andere reviews hier en op het internet, wel tegen. Maar de kanttekening die je dan erbij moet zetten is hoevaak kijk je nou met vrienden of kennissen op je telefoon een filmpje? Het is JOU telefoon en je hebt er zelf geen last van. Want die inkijkhoek is alleen boeiend als je vanaf een schuine hoek naar het scherm kijkt. In dat opzicht is het een nutteloos minpunt in die reviews en zijn het kortweg gewoon azijnpissers naar mijn mening.

Over een aantal maanden krijgt de HTC Sensation een upgrade naar Android 4.0 ICS. Ik heb stiekem al de ICS test ROM er een dagje opgehad vanaf XDA Developers (ook de Android Revolution HD versie) en ik vond het er wel beter uit zien. Het werkte uiteraard buggy omdat het nog een test versie was dus nu ben ik weer terug naar de "oorspronkelijke" ARHD ROM. ICS is een groot voordeel ten opzichte van Gingerbread want het heeft veel verbeteringen. Het is daarom ook een goede overweging om het apparaat hiervoor aan te schaffen (Alsmede de HTC Sensation XE en HTC Sensation XL want die krijgen ook een ICS update)

Design
Het design is prachtig. De voorkant ziet erg echt high-end uit met het glas en de aanraakgevoelige menu knoppen. De achterkant is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is één geheel (zie bouwkwaliteit).

HTC Sensation met een hoesje ernaast die ik later gekocht heb

Touchscreen
Werkt uitstekend. Multitouch, zoals alle apparaten tegenwoordig hebben. Eigenlijk overbodig om aan te geven. Vooral de aanraakgevoelige knopjes (Thuis, Menu, Terug en Zoeken) onderaan vind ik mooi want als het donker is gaan ze automatisch aan en als het licht is weer uit. Het scherm is van Corning Gorilla Glass gemaakt. Hierdoor is het vele malen sterker dan dat van bijvoorbeeld de iPhone. Een screenprotector is daarom eigenlijk overbodig en ronduit irritant met die plakrandjes over het scherm heen. Niet doen dus!

Geluidskwaliteit
De telefoon gaat niet heel erg hard op de speaker. Als je in een drukke ruimte zit hoor je hem gewoon niet op maximale volume. Dat is best jammer. Maar als je gewoon thuis aan de eettafel een filmpje kijkt of in de keuken muziek wilt luisteren tijdens het koken (ik noem maar wat) dan werkt dit prima. Verwacht er dus niet teveel van!

Camera

Foto maken
Filmen
Volgende onderwerp: Batterij

Foto maken
De camera van de HTC Sensation heeft 8.0 megapixels. Dit is kalm aan een standaard aan het worden voor high-end smartphones. Alleen valt de camera mij een beetje tegen op de Sensation. In daglicht zijn de foto's goed. Binnen met een matige hoeveelheid licht gaat het ook, maar zodra je beweegt of als er te weinig licht is dan zijn de foto's niet mooi. Ik heb alle foto's in 8MP genomen zonder in te zoomen uiteraard.

Deze foto heb ik binnen gemaakt

Deze foto heb ik binnen gemaakt, terwijl ik de telefoon een beetje heen en weer bewoog

Deze foto heb ik in een donkere omgeving gemaaakt

En hieronder mijn mooiste foto's tot nu toe:

Alle foto's (en nog meer) in oorspronkelijke resolutie kun je hier terugvinden:

Filmen
De camera van de Sensation om te filmen is daarentegen wel van goede kwaliteit. Het geluid (in stereo) is prima en je ziet veel details in 1080p. Je kunt de video's makkelijk en snel naar YouTube uploaden. Mede omdat dit al ingesteld is via je Google account kan je hem zo erop zetten.

Enig nadeel is wel dat met het bijgeleverde 8GB Micro SD kaartje hij al erg snel vol zit. Zelfs als het kaartje helemaal leeg is kun je ongeveer maximaal anderhalf uur opnemen. Ook gaat de batterij snel leeg bij het opnemen in 1080p. Je kunt zowel de grote van het bestand als het batterij verbruik verminderen door in een lagere kwaliteit (720p of qHD) op te nemen.

Batterij
De batterij is eigenlijk het enige echte nadeel in deze hele review. Tegelijkertijd heb ik hier ook een oplossing voor gevonden. De batterij gaat snel leeg. Vooral bij gamen, internetten en filmen. Daarom heb ik op eBay 2 losse batterijen en een Europese oplader gekocht voor zo'n 8 euro. Dit was één pakket zie de link onderaan.

Root/Custom ROM
Na een aantal dagen heb ik mijn Sensation geroot en daarna via recovery een custom ROM erop gezet. Voor degene die niet weten wat dit is:

Rooten is dat je je apparaat openzet voor veranderingen in de systeembestanden van Android. Hierdoor wordt het mogelijk om applicaties te draaien die bijvoorbeeld de processor (CPU) kunnen bedienen en om bijvoorbeeld een screenshot te maken van je scherm (twee van de duizenden mogelijkheden!). Vooral het feit dat je een recovery kan installeren is vooruitgang. Met een recovery kan je een complete backup maken van Android (nandroid backup) en een custom ROM installeren. Deze hebben meerdere mogelijkheden. Ze zijn bijvoorbeeld overgeclocked (het apparaat gaat sneller) en hebben bijvoorbeeld Beats Audio van de Sensation XE erin zitten. Om dit voor elkaar te krijgen is vrij lastig als je er niets van af weet. Ga dus naar het forum van XDA Developers want daar staat alles in een tutorial. (link: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1112)

De ROM die ik erop heb gezet is Android Revolution HD. Om precies te zijn de 3.6.x versie. Dit is de beste custom ROM vind ik want hij is sneller (zowel CPU als GPU) dan de stock rom terwijl de batterij duur verbeterd wordt! Ik vind dit echt een vooruitgang en het is zeker te moeite waard om te proberen. De CPU gaat van de "underclocked" 1.2GHz naar de "standaard" 1.5GHz van de Sensation XE. Ook de Beats Audio equalizer zit er in, maar DSP Manager werkt toch iets mooier vind ik. Degene die dit lezen zullen het vast wel een keer gedaan hebben, anders is het alsnog een echte aanrader.

Android Revolution HD (op XDA Developers):

Overig/ Tips voor (toekomstige) bezitters
- Koop een hardcase cover (of iets dergelijks) via bijvoorbeeld eBay of kies voor hoogwaardige kwaliteit bij een webshop (Gigavolt of Coolblue bijvoorbeeld) http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649

- Koop extra batterijen (HTC Sensation 4G heet hij in Amerika en die is precies hetzelfde) via bijvoorbeeld eBay. Ga naar eBay.com en niet eBay.nl. Ik heb ze gekocht in China (Hong Kong) en dat duurt ongeveer 2 weken. Voor ¤8 heb je 2 batterijen en een EU-oplader: http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649

- Gevorderde: Root je device en zet er een custom ROM op. Ik raad ARHD 3.6.x ten sterkste aan. Heb er al meerdere geprobeerd. Deze is de beste. Link naar XDA Developers: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1112

Verder als je op eBay.com zoekt naar "HTC Sensation" vind je voor weinig geld heel veel leuke dingen. Je moet wel ongeveer 2 weken wachten omdat het uit China (Hong Kong) komt maar dan heb je ook wel iets wat meestal (redelijk) goed is.

De HTC Sensation is een top apparaat. Ik ben er zeer tevreden over, en dat zal voorlopig zo blijven met de aankomende Ice Cream Sandwich update. Als ik een cijfer moet geven ondanks de batterijduur en de soms wat matige camera kwaliteit geef ik het apparaat alsnog een 9,5!

(eerste review btw :) )

Heb jij ook een HTC Sensation Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf voor dit toestel gekozen omdat er juist Sense op zit, dus ik ga er geen andere ROM op zetten, maar ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb met de batterijduur. Ik heb na aanschaf in Engeland zelfs 3 dagen met de telefoon kunnen doen (geen netwerkverbindingen en amper gebruikt, puur bereikbaarheid) en merk nu na ongeveer een half jaar, dat de batterij het steeds beter gaat doen.
In combinatie met auto-kill van de Advanced task killer (Ook een goede tip voor elke android gebruiker) haal ik regelmatig 2 dagen batterijduur. Ik gebruik mijn telefoon dan om af en toe te bellen, wat Wordfeud te spelen, wat te surfen in de trein en status updates te doen op Facebook. Misschien gebruik ik de telefoon maar weinig, maar zelfs met veeleisend gebruik (VPN + RDP, meerdere games en zelfs wat films kijken en foto's maken met flits) haal ik nog altijd met gemak een dag. Wel moet ik zeggen dat soms (door de ROM?) de batterij heel snel wordt leeg getrokken zonder aantoonbare reden.

Wel ben ik het eens met de slechte foto's. Je merkt dat de telefoon bij weinig licht heel snel naar rood tinten overschakelt met veel ruis. Sowieso is de camera geneigd om naar rood tinten over te hellen.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 2 januari 2012 14:17]

Ik heb nu zelf deze guide gevolgd, maar die applicatie Current Widget geeft in zijn log nog steeds hoge verbruiken aan. 's nachts met wifi uit en gewoon in stand-by zonder hem aan de lading te doen zegt hij rustig 80mAh met pieken van 300mAh ertussen. Gevolg is dat m'n batterij de volgende ochtend leeg is.

Deze tutorial op XDA over batterijduur verbeteren:

Over task-killers is de persoon nogal negatief. Zelf ervaar ik eigenlijk geen verschil. Ik had ook Advanced Task Killer erop staan.

Quote van het artikel:
If you use a taskiller, simply don’t. Really. Or at least, disable any option that allows the taskiller to permanently monitor and manage your memory.

Taskillers are supposed to speed your phone by killing tasks when the Memory is ‘full’ or above a defined limit. The problem is that it interferes with Android built-in (and efficient) memory management. You have to understand that what can slow down your phone is not Memory saturation (because Android will start closing apps on its own before reaching this situation), but CPU usage. You can still use a taskiller to see which app are eating CPU cycles and close them. But again, don’t let any 3rd-party app manage your memory. It will only bring you force-closes, battery drain, and various unpredictable issues.
Ik laat alle niet nodige verbindingen en GPS uit staan als ik deze niet nodig heb. Ik ben alleen wel van mening dat je gerust de advanced task killer kunt gebruiken als je maar zorgt dat je ook de ignore list gebruikt zodat je niet de kritieke processen uit zet. Hierdoor kan anders bijvoorbeeld met de auto-kill feature de sync van gmail fout gaan.

En de memory usage is niet zo zeer het probleem, maar al die apps die automatisch worden opgestart en daardoor op de achtergrond blijven draaien en CPU blijven gebruiken. Maps en facebook zijn nogal berucht bij mij. En aangezien android pas gaat afsluiten als deze te kort komt, netekend dat tot dat moment er is, er nog steeds energie onnodig wordt gebruikt.

Even een batterij update: ik heb mijn telefoon vanochtend om 7 uur van de lader gehaald en heb nu (16.15) nog 71%. Dat is bijna 10 uur op 30% batterij.
Ja klopt, als je verbindingen uit laat zoals wifi, gps (en 3G als je het echt niet nodig hebt) dan gaat de batterij veel langer mee. Mij lukt het nog niet zo, want ik moet echt afstand nemen van veel "luxe" zoals een live wallpaper met sneeuwvlokjes en allerlei notificaties (zoals je zei Facebook maar ook Twitter, Whatsapp en Buienalarm) en natuurlijk op een lage helderheid gaan werken wil de batterij echt mee gaan.

Op dit moment werk ik zeg maar altijd op performance. Heb nu ook vakantie en ik ga niet lang weg van huis dus heb altijd de lader bij de hand. Die extra batterijen zijn dan wel handig als ik weg ga. Wifi zet ik trouwens wel altijd uit want dat stille zoeken (en niks kunnen vinden natuurlijk..) vreet echt heel veel energie!
Ik heb op mijn homescreen 2 buttons staan: 1 voor 3G en 1 voor wifi. dit is lekker makkelijk aan en uit zetten. Ook heb ik de helderheid van mijn scherm op iets van 60% staan. Er zijn 4 programma's die altijd van mij mogen draaien en dat zijn de task killer zelf, battery widget solo (een echte aanrader met veel batterij info), whatsapp en 3G watchdog. Ik vind geanimeerde wallpapers alleen onzin, dus daar doe ik niet aan en ik gebruik geen twitter. Ik ben zelf erg te spreken over de weer app die in de standaard HTC klok is ingebouwd, dus ik gebruik die en laat die alleen updaten per 6 uur.

Ik vindt dat ik niet erg op performance beknibbel, maar door deze simpele aanpassingen, kan ik de batterij veel langer mee laten gaan. Door die "overklok" van de processor bij ARHD zal waarschijnlijk het batterij voordeel ook wel enigszins wegvallen.
Mooie review,

ik snap alleen niet dat je erbij geschreven hebt dat de geheugenkaart snel vol zit met het mee geleverd SD kaartje. Dat is gewoon teveel verwachten van wat standaard erbij geleverd wordt. Een goed idee zou zijn om de Samsung MicroSD 32GB Class 10 (pricewatch: Samsung Micro SDHC 32GB Class 10) te kopen. Genoeg ruimte en erg snel.

Verder is ook de standaard camera app mede verantwoordelijk voor de slechte kwaliteit foto's. HTC gebruikt een zekere compression, dit is makkelijk weg te werken door een Custom ROM met Sense 3.5 (in jouw geval: http://forum.xda-develope...p=19588475&postcount=3)te installeren en dan de Amaze Cam Mod (http://forum.xda-develope...read.php?t=1295390)(voegt ook HDR, Panorma, Burst en Action shots toe dus zeker een aanrader) te installeren. Foto's in het donker blijven er wat minder mooi uitzien maarja het blijft een telefoon he. Ik gebruik zelf ook de HTC Sensation maar laat hem momenteel op de Revolution HD rom draaien met Android 2.3.5 met sense 3.5(http://forum.xda-develope...hp?p=19588475&postcount=3).

Met de batterijduur ben ik het wel met je eens maar op sites als ebay kun je inderdaad betere accu's vinden. Ik las zelfs op Dealextreme over een accu die een effectief vermogen had van 1930 mAH.
Ik heb nu ook precies datzelfde MicroSD kaartje van Samsung gekocht met Class 10, alleen niet 32GB maar 16GB. Op zich groot genoeg.

Die Amaze Camera Mod ziet er goed uit, alleen ik zit liever niet op de ARHD versie met Sense 3.5 omdat deze HTC Beta is en geen HTC Stable, er staat ook bij dat het een test leaked rom is. Ik heb hem nog niet geprobeerd en weet dus niet hoe of wat, maar ik wacht Ice Cream af en houdt het bij een stabiel systeem.

Ik maak zelf ook niet veel foto's, alleen op bepaalde momenten is het om een leuke herinnering te hebben. Filmpjes maak ik wel veel, maar van het computer beeldscherm bij Flight Sim X om zo de frames te behouden (http://www.youtube.com/wa...TWlQ&index=1&feature=plcp)

Is die Amaze Camera Mod ook beschikbaar voor HTC Sense 3.0 voor de standaard Android Revolution HD ROM (3.6.12 draai ik nu)?
Leuke review. Je hebt 't over wat tegenvallende foto's en prima video's. Ik zou daar graag wat voorbeelden van zien.
Ja ik ga morgen wel proberen nog wat gemaakte foto's er bij te zetten voor de duidelijkheid
Mooi werk. Mooie review!! Vind de foto's voor een smartphone niet verkeerd. Geen iPhone kwaliteit, maar zeker niet slecht.
Je link naar XDA Developers werkt niet ;) is dezelfde van ebay
Yup ik zie het heb het aangepast, dankje! :)
Mooie review! Ik ben ook van een Touch Diamond 2 naar de Sensation gegaan, inderdaad een goed apparaat!
Over de foto's, volgens mij is hij heel gevoelig voor bepaalde licht omstandigheden, ik heb in Oostenrijk foto's gemaakt, en die zagen er heel goed uit, wanneer er in een schemerige of donkere kamer iets word gedaan word het echter wat minder.
Klopt meestal is hij goed in gewoon daglicht. Was laatst bij concert en daar had ik foto gemaakt in het donker en die is echt goed gelukt (heb die er nu bij gezet). Ik verbeter dat gedeelte over de camera nog wel met wat meer details omdat ik zie dat daar wat reacties over zijn.
mooie review, ik heb mijn 1 ste sens net besteld en zet je review bij de favorieten.
Vooral je linkjes en tips handig betreft de Roms, als ik een beetje door heb hoe en wat zal ik hem erook op zetten,
Thanks! Zeker een goede telefoon ja, je krijgt er geen spijt van! Mede dankzij HTC Sense went hij vrij snel. Alles is makkelijk te vinden en met een rom heb je gewoon een stuk meer mogelijkheden. Ik zit nu echt te wachten op de 4.0 update, moet officieel ergens deze maand of volgende maand komen zeggen mensen op XDA.
Bedankt voor deze mooie review, echt een mooie review vooral als het je eerst is. Misschien een leuk linkje om te vermelden:

Ik ga de sensation deze week kopen, en bestel dan ook dit setje er direct bij :+

Edit:
het betreft:
2 accu's met 1800mAh
3 screenprotecters (die je niet moet gebruiken)
1 gelcase & doekje

De oplader moet je niet gebruiken stond daar...

[Reactie gewijzigd door -Bas op 19 maart 2012 18:20]

Thanks! :)

Ziet er wel goed uit, accu's moet je sowieso wel hebben is altijd handig. Ik zit nu op de laatste ARHD 6.x rom en de batterij gaat bij zeer intensief gebruik gewoon hele dag mee (speel o.a. Modern Combat 3 dus kan je je voorstellen). Screenprotector heb je opzich niet nodig omdat er guerilla glass op zit..

Ja die 230v adapters zijn madness, batterij laadt hij op wordt dat ding 120 graden ofzo, en als ik me telefoon aansluit veranderd HTC Sense in een kermis met eigen random acties van Android. Overspanning waarschijnlijk, dus inderdaad niet gebruiken!

Gelcase is wel fijn, ikzelf gebruik nu die 0,99$ cases van hard spul zijn echt heerlijk goedkoop en gaan heerlijk lang mee!
Wauw, Coldplay concert!