Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 85, views: 308.714 •

Testsysteem

Het testsysteem werd opgetrokken rond een Core i7 920-processor, die voor deze review op 3,8GHz werd geklokt door de bclk tot 180MHz te verhogen. We streven ernaar om altijd de nieuwste drivers te gebruiken en als er bètadrivers zijn gebruikt, vermelden we dat. Bij deze review werden de AMD-kaarten met driverversie 11.1a aangestuurd, terwijl de Nvidia-kaarten van versie 266.58 van de Geforce-drivers gebruikmaakten.

Voor de benchmarks gebruikten we Call of Duty: Black Ops, Far Cry 2, Stalker: Call of Pripyat, F1 2010, Alien vs. Predator, Battlefield: Bad Company 2, Borderlands en Starcraft 2. Ook van deze games werden, voor zover beschikbaar, alle patches geïnstalleerd. Waar mogelijk werden de interne benchmarks van de games gebruikt.

Testsysteem 
Moederbord Asus Rampage Extreme III
Processor Intel Core i7 920 @ 3,8GHz
Geheugen 6GB ddr3: 3x OCZ3X1333LV6GK 8-8-8
Harde schijven 80GB Intel Postville
Videokaarten

Nvidia GTX 460
Asus GTX 470
Asus GTX 480
Asus GTX 560
Gigabyte GTX 560
Asus GTX 570
Asus GTX 580
AMD HD 5870
XFX HD 6850
MSI HD 6870
Sapphire HD 6870
Asus HD 6950
AMD HD 6970

Koeler Thermalright Ultra Extreme 120
Voeding Enermax Revolution 1050W

Intels X58-platform houdt naar verwachting nog geruime tijd de prestatiekroon in handen. Dit systeem zal bij het uitvoeren van de benchmarks dan ook niet snel een bottleneck zijn. Verder biedt deze opzet de mogelijkheid om videokaarten in sli- en CrossFire-modus te draaien.

Elke game is getest op de resolutie 1920x1200. De instellingen verschillen per game en worden daarom telkens vermeld. In principe wordt altijd anti-aliasing toegepast, tenzij dit resulteert in onspeelbaar lage framerates. Hetzelfde geldt voor sommige in-game-settings, die naar beneden worden bijgesteld als de videokaart anders onvoldoende fps produceert. Ook wordt er altijd 16xAF toegepast. Bij games die dat niet ondersteunen is deze instelling afgedwongen met behulp van ATI's CCC of Nvidia's Control Panel.

In AMD's Catalyst Control Center staat de adaptive aliasing op multisampling en wordt de toepassing van AA/AF waar mogelijk aan de applicatie overgelaten. Mipmapping is op de hoogste kwaliteit ingesteld. In Nvidia's Control Panel staat de anti-aliasing transparancy-modus op multisampling en is de texture quality op high quality ingesteld. Ook hier wordt AA/AF waar mogelijk door de applicatie verzorgd.

Bij alle tests wordt zowel het minimale als het gemiddelde aantal frames per seconde gegeven, waarbij een hogere score uiteraard altijd beter is.